ירמיהו-פרק-7
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר־הָיָה אֶל־יִרְְְמְְיָהוּ מֵאֵת ה' לֵאמֹר׃
-
עֲמֹד בְְּשַׁעַר בֵּית ה', בית המקדש, וְְקָרָאתָ שָּׁם אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה וְְאָמַרְְְתָּ: שִׁמְְְעוּ דְְבַר־ה' כָָּל אנשי יְְהוּדָה הַבָּאִים בַּשְְּׁעָרִים הָאֵלֶּה לְְהִשְְְׁתַּחֲוֹת לַה'.
-
כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הֵיטִיבוּ דַרְְְכֵיכֶם וּמַעַלְְלֵיכֶם, מעשיכם, ואז אֲשַׁכְְּנָה אֶתְְְכֶם, תוכלו לשבת לבטח בַּמָּקוֹם הַזֶּה.
-
אַל־תִּבְְְטְְחוּ לָכֶם אֶל־דִּבְְְרֵי הַשֶּׁקֶר הרווחים אצלכם לֵאמֹר: הֵיכַל ה', הֵיכַל ה', הֵיכַל ה' הֵמָּה – המבנים הללו. השימוש בסיסמא 'היכל ה" כפתרון לכל הבעיות – כוזב. קיומו של המקדש והעלייה אליו אינם מבטיחים לעם את שלומו, את ביטחונו ואת עתידו.
-
כִּי אִם־הֵיטֵיב תֵּיטִיבוּ אֶת־דַּרְְְכֵיכֶם וְְאֶת־מַעַלְְלֵיכֶם, תתקנו את התנהגותכם, אִם־עָשׂוֹ תַעֲשׂוּ מִשְְְׁפָּט צדק בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ,
-
גֵּר, יָתוֹם וְְאַלְְְמָנָה לֹא תַעֲשֹׁקוּ, וְְדָם נָקִי אַל־תִּשְְְׁפְְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה, וְְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְְכוּ – לְְרַע לָכֶם. המעשים האלו אינם אלא לרעתכם.
-
וְְשִׁכַּנְְְתִּי אֶתְְְכֶם בַּמָּקוֹם הַזֶּה, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתֵיכֶם לְְמִן־עוֹלָם וְְעַד־עוֹלָם.
-
הִנֵּה אַתֶּם בֹּטְְחִים לָכֶם עַל־דִּבְְְרֵי הַשָּׁקֶר לְְבִלְְְתִּי הוֹעִיל, ללא תועלת. אתם חוש בים בטעות שבבית המקדש טמון כעין קסם המבטיח לכם קיום, תקנה וכפרה לכל עיוות. לאמתו של דבר היכל ה' משמעותי רק כשהוא משכן לרצון ה', וכשאנשים פועלים בהתאם לרצונו.
-
הֲגָנֹב, רָצֹחַ וְְנָאֹף וְְהִשָּׁבֵעַ לַשֶּׁקֶר וְְקַטֵּר, שרפת קטורת או קרבנות לַבָּעַל וְְהָלֹךְְְ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא־יְְדַעְְְתֶּם. האם לדעתכם תוכלו לעשות כל אלה,
-
וּלאחר מכן בָאתֶם וַעֲמַדְְְתֶּם לְְפָנַי בַּבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר נִקְְְרָא־שְְׁמִי עָלָיו, וַאֲמַרְְְתֶּם: נִצַּלְְְנוּ בזכות המקדש מכל רע – לְְמַעַן כדי שתוכלו להמשיך ל עֲשׂוֹת אֵת כָָּל־הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה?!
-
הַאם מְְעָרַת פָּרִצִים, מחבוא ומחסה לפורעי חוק או חיות רעות הָיָה הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר־נִקְְְרָא־שְְׁמִי עָלָיו, בְְּעֵינֵיכֶם?! גַּם את מעשיכם מחוץ למקדש ואת ההתייחסות שלכם אל המקדש אָנֹכִי הִנֵּה רָאִיתִי. נְְאֻם־ה'. ע ליכם ללמוד מן העבר הלא-רחוק שהיכל ה' אינו מבטיח דבר –
-
כִּי לְְכוּ־נָא אֶל־מְְקוֹמִי אֲשֶׁר בְְּשִׁילוֹ, משכן שילה אֲשֶׁר שִׁכַּנְְְתִּי שְְׁמִי שָׁם בָּרִאשׁוֹנָה, וּרְְְאוּ אֵת אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי לוֹ מִפְְּנֵי רָעַת עַמִּי יִשְְְׂרָאֵל. אחרי מאות שנים שבהן עמד משכן ה' בשילה, נשאר המקום חרב בגלל מעשיהם הרעים של ישראל.
-
וְְעַתָּה יַעַן, בגלל עֲשׂוֹתְְכֶם אֶת־כָָּל־הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה, נְְאֻם־ה', וָאֲדַבֵּר אֲלֵיכֶם באמצעות הנביאים הַשְְְׁכֵּם וְְדַבֵּר, שוב ושוב וְְלֹא שְְׁמַעְְְתֶּם, וָאֶקְְְרָא אֶתְְְכֶם וְְלֹא עֲנִיתֶם –
-
וְְעָשִׂיתִי לַבַּיִת אֲשֶׁר נִקְְְרָא־שְְׁמִי עָלָיו, בית המקדש אֲשֶׁר אַתֶּם בֹּטְְחִים בּוֹ, וְְלַמָּקוֹם אֲשֶׁר־נָתַתִּי לָכֶם וְְלַאֲבוֹתֵיכֶם, כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְְשִׁלוֹ.
-
וְְהִשְְְׁלַכְְְתִּי אֶתְְְכֶם מֵעַל פָּנָי לגלות, כַּאֲשֶׁר הִשְְְׁלַכְְְתִּי אֶת־כָָּל־אֲחֵיכֶם, אֵת כָָּל־זֶרַע אֶפְְְרָיִם, אנשי ממלכת ישראל. ה ' פונה לירמיהו:
-
וְְאַתָּה אַל־תִּתְְְפַּלֵּל בְְּעַד־הָעָם הַזֶּה וְְאַל־תִּשָּׂא, אל תרים את קולך בַעֲדָם רִנָּה, בנעימה וּתְְְפִלָּה כשליח ציבור, וְְאַל־תִּפְְְגַּע, תפציר בִּי עבורם , כִּי־אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ אֹתָךְְְ.
-
הַאֵינְְךָ רֹאֶה מָה הֵמָּה עֹשִׂים בְְּעָרֵי יְְהוּדָה וּבְְְחֻצוֹת יְְרוּשָׁלִָם?!
-
הַבָּנִים מְְלַקְְּטִים עֵצִים, וְְהָאָבוֹת מְְבַעֲרִים אֶת־הָאֵשׁ, וְְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק כדי לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים, עוגות מיוחדות, אולי בתבנית כוכב , לשם מְְְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם, כינוי לאלה של צבא השמים. ול הַסֵּךְְְ נְְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים. החגיגות המשפחתיות הללו נעשות לעיני כול, תחת כיפת השמים – לְְמַעַן הַכְְְעִסֵנִי.
-
הַאֹתִי הֵם מַכְְְעִסִים, נְְאֻם־ה', כפי שהם חושבים?! הרי מעשיהם אינם משפיעים עלי – הֲלוֹא אֹתָם – את עצמם הם מכעיסים, לְְמַעַן בֹּשֶׁת פְְּנֵיהֶם, כך שמעשיהם מביישים רק אותם ופועלים רק נגדם.
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר ה' אֱלוֹהִים: הִנֵּה אַפִּי וַחֲמָתִי נִתֶּכֶת אֶל־הַמָּקוֹם הַזֶּה, על העיר ועל הארץ כולה, עַל־הָאָדָם וְְעַל־הַבְְּהֵמָה וְְעַל־עֵץ הַשָּׂדֶה וְְעַל־פְְּרִי הָאֲדָמָה, וּבָעֲרָה וְְלֹא תִכְְְבֶּה. הכול ייחרב. ייתכן שגם את התוכחה הזאת אמר הנביא בשם ה' בשער המקדש או במקדש עצמו.
-
כֹּה אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: את עֹלוֹתֵיכֶם, הקרבנות שאתם שורפים כליל לשמי סְְפוּ, הוסיפו עַל־זִבְְְחֵיכֶם, זבחי השלמים שלכם, שאת רוב בשרם אוכל מביא הקרבן. מבחינתי, אתם יכולים לצרף את קרבנות העולה שחשבתם בטעות שהעליתם למעני, לחגיגות הזבחים העממיות שלכם, וְְאִכְְְלוּ בָשָׂר. חבל שתפסידו בשר לשווא.
-
כִּי לֹא־דִבַּרְְְתִּי אֶת־אֲבוֹתֵיכֶם וְְלֹא צִוִּיתִים בְְּיוֹם, בזמן הוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְְְרָיִם עַל־דִּבְְְרֵי עוֹלָה וָזָבַח. דברי התורה היסודיים אינם עוסקים בצורך להקריב קרבנות. מצע ייעודו של העם ששטחתי בפני אבותיכם כשנתתי להם את התורה אינו כולל את הקרבנות.
-
כִּי אִם־אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר: שִׁמְְְעוּ בְְקוֹלִי, וְְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים, וְְאַתֶּם תִּהְְְיוּ־לִי לְְעָם, וַהֲלַכְְְתֶּם בְְּכָָל־הַדֶּרֶךְְְ אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אֶתְְְכֶם לְְמַעַן יִיטַב לָכֶם. ההוראה הבסיסית המופנית אל ישראל היא שילכו בדרך ה' וינהגו כעמו. בעשרת הדיברות לא מופיע אף ציווי הנוגע לקרבנות.
-
וְְלֹא שָׁמְְְעוּ וְְלֹא־הִטּוּ אֶת־אָזְְְנָם, וַיֵּלְְכוּ בְְּמֹעֵצוֹת, בעצות ורעיונות אחרים בִּשְְְׁרִרוּת לִבָּם הָרָע, וַיִּהְְְיוּ לְְאָחוֹר וְְלֹא לְְפָנִים, הם פנו תמיד לכיוון הנגדי, נסוגו ולא התקדמו
-
לְְמִן־הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצְְְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵאֶרֶץ מִצְְְרַיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וָאֶשְְְׁלַח אֲלֵיכֶם אֶת־כָָּל־עֲבָדַי הַנְְּבִיאִים בכל יוֹם הַשְְְׁכֵּם וְְשָׁלֹחַ,
-
וְְלוֹא שָׁמְְְעוּ אֵלַי וְאף לֹא הִטּוּ אֶת־אָזְְְנָם, וַיַּקְְְשׁוּ אֶת־עָרְְְפָּם, הֵרֵעוּ יותר מֵאֲבוֹתָם. אלה הם שוב דברי ה' לנביא:
-
וְְדִבַּרְְְתָּ אֲלֵיהֶם אֶת־כָָּל־הַדְְּבָרִים הקשים הָאֵלֶּה וְְלֹא יִשְְְׁמְְעוּ אֵלֶיךָ, וְְקָרָאתָ, אתה תעמוד בשער המקדש ותפנה אֲלֵיהֶם, וְְאילו הם לֹא יַעֲנוּכָה, יענו לך. כל עוד 'האיש התמהוני ' הזה אינו חוסם את הפתח, הם ימשיכו להיכנס אל המקדש.
-
וְְאָמַרְְְתָּ אֲלֵיהֶם דברים שאינם זרים להם : זֶה הַגּוֹי אֲשֶׁר לוֹא, לא שָׁמְְְעוּ בְְּקוֹל ה' אֱלֹהָיו וְְלֹא לָקְְְחוּ מוּסָר. אמנם דבריך מוכרים להם, ודברי האמת שבפיך ניכרים, אבל אָבְְְדָה הָאֱמוּנָה מלבם וְְנִכְְְרְְתָה מִפִּיהֶם. הם מתעלמים מן הנושא ואינם מדברים בו. העניין שלפנינו מכיל קטעי נבואה שונים, שבהם מעורבים דברי תוכחות בתיאורי פורענות. הרעה תפקוד את ישראל בעקבות עוונותיהם, שהפכו לנורמה חברתית גלויה. חתימת העניין במוסר השכל.
-
גָּזִּי נִזְְְרֵךְְְ, גזזי שערך וְְהַשְְְׁלִיכִי אותו, ביטוי לאבל וניוול, וּשְְְׂאִי, השמיעי עַל־שְְׁפָיִם, גבעות קִינָה, כִּי מָאַס ה' בך וַיִּטֹּשׁ, עזב אֶת־דּוֹר עֶבְְְרָתוֹ, הדור המכעיס אותו.
-
כִּי־עָשׂוּ בְְנֵי־יְְהוּדָה הָרַע בְְּעֵינַי, נְְאֻם־ה', שָׂמוּ שִׁקּוּצֵיהֶם בַּבַּיִת אֲשֶׁר־נִקְְְרָא־שְְׁמִי עָלָיו לְְטַמְְּאוֹ. בצד שימושי הקודש בבית המקדש, ריכזו בו גם צלמים ומזבח לאלוהים אחרים.
-
וּבָנוּ את בָּמוֹת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְְּגֵיא בֶן־הִנֹּם, עמק סמוך לירושלים שבו קיימו פולחנים שונים, ובו הוקמו מוקדי התופת לִשְְְׂרֹף אֶת־בְְּנֵיהֶם וְְאֶת־בְְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ, בין אם שרפה ממש כקרבן, בין העברה סמלית בתוך מדורות פולחניות למולך, אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי, וממילא הדבר עומד באיסורו, וְְלֹא עָלְְְתָה עַל־לִבִּי.
-
לָכֵן הִנֵּה־יָמִים בָּאִים, נְְאֻם־ה', וְְלֹא־יֵאָמֵר עוֹד, ייקרא למקום הזה בשמות הַתֹּפֶת וְְגֵיא בֶן־הִנֹּם, כִּי אִם־גֵּיא הַהֲרֵגָה. זה יהיה שמו החדש. וְְקָבְְְרוּ בְְתֹפֶת מֵאֵין מָקוֹם. למרות שקברי מתים נחשבו טמאים גם בדתות אחרות, מרוב גופות ישמש המקום שבו עמדו במות ההקרבה, אזור קבורה.
-
וְְהָיְְְתָה נִבְְְלַת הָעָם הַזֶּה לְְמַאֲכָל לְְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְְְבֶהֱמַת הָאָרֶץ וְְאֵין מַחֲרִיד, מפריע.
-
וְְהִשְְְׁבַּתִּי מֵעָרֵי יְְהוּדָה וּמֵחֻצוֹת יְְרוּשָׁלַם קוֹל שָׂשׂוֹן וְְקוֹל שִׂמְְְחָה, קוֹל חָתָן וְְקוֹל כַּלָּה. לא יישמעו כאן עוד קולות שמחה וחיים , כִּי לְְחָרְְְבָּה, לחורבן תִּהְְְיֶה הָאָרֶץ.
פסוקים
-
הדבר אשר היה אל־ירמיהו מאת יהוה לאמר
-
עמד בשער בית יהוה וקראת שם את־הדבר הזה ואמרת שמעו דבר־יהוה כל־יהודה הבאים בשערים האלה להשתחות ליהוה
-
כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל היטיבו דרכיכם ומעלליכם ואשכנה אתכם במקום הזה
-
אל־תבטחו לכם אל־דברי השקר לאמר היכל יהוה היכל יהוה היכל יהוה המה
-
כי אם־היטיב תיטיבו את־דרכיכם ואת־מעלליכם אם־עשו תעשו משפט בין איש ובין רעהו
-
גר יתום ואלמנה לא תעשקו ודם נקי אל־תשפכו במקום הזה ואחרי אלהים אחרים לא תלכו לרע לכם
-
ושכנתי אתכם במקום הזה בארץ אשר נתתי לאבותיכם למן־עולם ועד־עולם
-
הנה אתם בטחים לכם על־דברי השקר לבלתי הועיל
-
הגנב רצח ונאף והשבע לשקר וקטר לבעל והלך אחרי אלהים אחרים אשר לא־ידעתם
-
ובאתם ועמדתם לפני בבית הזה אשר נקרא־שמי עליו ואמרתם נצלנו למען עשות את כל־התועבות האלה
-
המערת פרצים היה הבית הזה אשר־נקרא־שמי עליו בעיניכם גם אנכי הנה ראיתי נאם־יהוה
-
כי לכו־נא אל־מקומי אשר בשילו אשר שכנתי שמי שם בראשונה וראו את אשר־עשיתי לו מפני רעת עמי ישראל
-
ועתה יען עשותכם את־כל־המעשים האלה נאם־יהוה ואדבר אליכם השכם ודבר ולא שמעתם ואקרא אתכם ולא עניתם
-
ועשיתי לבית אשר נקרא־שמי עליו אשר אתם בטחים בו ולמקום אשר־נתתי לכם ולאבותיכם כאשר עשיתי לשלו
-
והשלכתי אתכם מעל פני כאשר השלכתי את־כל־אחיכם את כל־זרע אפרים
-
ואתה אל־תתפלל בעד־העם הזה ואל־תשא בעדם רנה ותפלה ואל־תפגע־בי כי־אינני שמע אתך
-
האינך ראה מה המה עשים בערי יהודה ובחצות ירושלם
-
הבנים מלקטים עצים והאבות מבערים את־האש והנשים לשות בצק לעשות כונים למלכת השמים והסך נסכים לאלהים אחרים למען הכעסני
-
האתי הם מכעסים נאם־יהוה הלוא אתם למען בשת פניהם
-
לכן כה־אמר אדני יהוה הנה אפי וחמתי נתכת אל־המקום הזה על־האדם ועל־הבהמה ועל־עץ השדה ועל־פרי האדמה ובערה ולא תכבה
-
כה אמר יהוה צבאות אלהי ישראל עלותיכם ספו על־זבחיכם ואכלו בשר
-
כי לא־דברתי את־אבותיכם ולא צויתים ביום הוציא [הוציאי] אותם מארץ מצרים על־דברי עולה וזבח
-
כי אם־את־הדבר הזה צויתי אותם לאמר שמעו בקולי והייתי לכם לאלהים ואתם תהיו־לי לעם והלכתם בכל־הדרך אשר אצוה אתכם למען ייטב לכם
-
ולא שמעו ולא־הטו את־אזנם וילכו במעצות בשררות לבם הרע ויהיו לאחור ולא לפנים
-
למן־היום אשר יצאו אבותיכם מארץ מצרים עד היום הזה ואשלח אליכם את־כל־עבדי הנביאים יום השכם ושלח
-
ולוא שמעו אלי ולא הטו את־אזנם ויקשו את־ערפם הרעו מאבותם
-
ודברת אליהם את־כל־הדברים האלה ולא ישמעו אליך וקראת אליהם ולא יענוכה
-
ואמרת אליהם זה הגוי אשר לוא־שמעו בקול יהוה אלהיו ולא לקחו מוסר אבדה האמונה ונכרתה מפיהם
-
גזי נזרך והשליכי ושאי על־שפים קינה כי מאס יהוה ויטש את־דור עברתו
-
כי־עשו בני־יהודה הרע בעיני נאום־יהוה שמו שקוציהם בבית אשר־נקרא־שמי עליו לטמאו
-
ובנו במות התפת אשר בגיא בן־הנם לשרף את־בניהם ואת־בנתיהם באש אשר לא צויתי ולא עלתה על־לבי
-
לכן הנה־ימים באים נאם־יהוה ולא־יאמר עוד התפת וגיא בן־הנם כי אם־גיא ההרגה וקברו בתפת מאין מקום
-
והיתה נבלת העם הזה למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ ואין מחריד
-
והשבתי מערי יהודה ומחצות ירושלם קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה כי לחרבה תהיה הארץ
פסוקים מנוקד
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר הָיָה אֶל־יִרְמְיָהוּ מֵאֵת יְהוָה לֵאמֹר׃
-
עֲמֹד בְּשַׁעַר בֵּית יְהוָה וְקָרָאתָ שָּׁם אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה וְאָמַרְתָּ שִׁמְעוּ דְבַר־יְהוָה כָּל־יְהוּדָה הַבָּאִים בַּשְּׁעָרִים הָאֵלֶּה לְהִשְׁתַּחֲוֺת לַיהוָה׃
-
כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הֵיטִיבוּ דַרְכֵיכֶם וּמַעַלְלֵיכֶם וַאֲשַׁכְּנָה אֶתְכֶם בַּמָּקוֹם הַזֶּה׃
-
אַל־תִּבְטְחוּ לָכֶם אֶל־דִּבְרֵי הַשֶּׁקֶר לֵאמֹר הֵיכַל יְהוָה הֵיכַל יְהוָה הֵיכַל יְהוָה הֵמָּה׃
-
כִּי אִם־הֵיטֵיב תֵּיטִיבוּ אֶת־דַּרְכֵיכֶם וְאֶת־מַעַלְלֵיכֶם אִם־עָשׂוֹ תַעֲשׂוּ מִשְׁפָּט בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ׃
-
גֵּר יָתוֹם וְאַלְמָנָה לֹא תַעֲשֹׁקוּ וְדָם נָקִי אַל־תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לֹא תֵלְכוּ לְרַע לָכֶם׃
-
וְשִׁכַּנְתִּי אֶתְכֶם בַּמָּקוֹם הַזֶּה בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתֵיכֶם לְמִן־עוֹלָם וְעַד־עוֹלָם׃
-
הִנֵּה אַתֶּם בֹּטְחִים לָכֶם עַל־דִּבְרֵי הַשָּׁקֶר לְבִלְתִּי הוֹעִיל׃
-
הֲגָנֹב רָצֹחַ וְנָאֹף וְהִשָּׁבֵעַ לַשֶּׁקֶר וְקַטֵּר לַבָּעַל וְהָלֹךְ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא־יְדַעְתֶּם׃
-
וּבָאתֶם וַעֲמַדְתֶּם לְפָנַי בַּבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר נִקְרָא־שְׁמִי עָלָיו וַאֲמַרְתֶּם נִצַּלְנוּ לְמַעַן עֲשׂוֹת אֵת כָּל־הַתּוֹעֵבוֹת הָאֵלֶּה׃
-
הַמְעָרַת פָּרִצִים הָיָה הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר־נִקְרָא־שְׁמִי עָלָיו בְּעֵינֵיכֶם גַּם אָנֹכִי הִנֵּה רָאִיתִי נְאֻם־יְהוָה׃
-
כִּי לְכוּ־נָא אֶל־מְקוֹמִי אֲשֶׁר בְּשִׁילוֹ אֲשֶׁר שִׁכַּנְתִּי שְׁמִי שָׁם בָּרִאשׁוֹנָה וּרְאוּ אֵת אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי לוֹ מִפְּנֵי רָעַת עַמִּי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְעַתָּה יַעַן עֲשׂוֹתְכֶם אֶת־כָּל־הַמַּעֲשִׂים הָאֵלֶּה נְאֻם־יְהוָה וָאֲדַבֵּר אֲלֵיכֶם הַשְׁכֵּם וְדַבֵּר וְלֹא שְׁמַעְתֶּם וָאֶקְרָא אֶתְכֶם וְלֹא עֲנִיתֶם׃
-
וְעָשִׂיתִי לַבַּיִת אֲשֶׁר נִקְרָא־שְׁמִי עָלָיו אֲשֶׁר אַתֶּם בֹּטְחִים בּוֹ וְלַמָּקוֹם אֲשֶׁר־נָתַתִּי לָכֶם וְלַאֲבוֹתֵיכֶם כַּאֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְשִׁלוֹ׃
-
וְהִשְׁלַכְתִּי אֶתְכֶם מֵעַל פָּנָי כַּאֲשֶׁר הִשְׁלַכְתִּי אֶת־כָּל־אֲחֵיכֶם אֵת כָּל־זֶרַע אֶפְרָיִם׃
-
וְאַתָּה אַל־תִּתְפַּלֵּל בְּעַד־הָעָם הַזֶּה וְאַל־תִּשָּׂא בַעֲדָם רִנָּה וּתְפִלָּה וְאַל־תִּפְגַּע־בִּי כִּי־אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ אֹתָךְ׃
-
הַאֵינְךָ רֹאֶה מָה הֵמָּה עֹשִׂים בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחֻצוֹת יְרוּשָׁלִָם׃
-
הַבָּנִים מְלַקְּטִים עֵצִים וְהָאָבוֹת מְבַעֲרִים אֶת־הָאֵשׁ וְהַנָּשִׁים לָשׁוֹת בָּצֵק לַעֲשׂוֹת כַּוָּנִים לִמְלֶכֶת הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים לְמַעַן הַכְעִסֵנִי׃
-
הַאֹתִי הֵם מַכְעִסִים נְאֻם־יְהוָה הֲלוֹא אֹתָם לְמַעַן בֹּשֶׁת פְּנֵיהֶם׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר אֲדֹנָי יְהֹוִה הִנֵּה אַפִּי וַחֲמָתִי נִתֶּכֶת אֶל־הַמָּקוֹם הַזֶּה עַל־הָאָדָם וְעַל־הַבְּהֵמָה וְעַל־עֵץ הַשָּׂדֶה וְעַל־פְּרִי הָאֲדָמָה וּבָעֲרָה וְלֹא תִכְבֶּה׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עֹלוֹתֵיכֶם סְפוּ עַל־זִבְחֵיכֶם וְאִכְלוּ בָשָׂר׃
-
כִּי לֹא־דִבַּרְתִּי אֶת־אֲבוֹתֵיכֶם וְלֹא צִוִּיתִים בְּיוֹם הוציא [הוֹצִיאִי] אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם עַל־דִּבְרֵי עוֹלָה וָזָבַח׃
-
כִּי אִם־אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה צִוִּיתִי אוֹתָם לֵאמֹר שִׁמְעוּ בְקוֹלִי וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וְאַתֶּם תִּהְיוּ־לִי לְעָם וַהֲלַכְתֶּם בְּכָל־הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אֶתְכֶם לְמַעַן יִיטַב לָכֶם׃
-
וְלֹא שָׁמְעוּ וְלֹא־הִטּוּ אֶת־אָזְנָם וַיֵּלְכוּ בְּמֹעֵצוֹת בִּשְׁרִרוּת לִבָּם הָרָע וַיִּהְיוּ לְאָחוֹר וְלֹא לְפָנִים׃
-
לְמִן־הַיּוֹם אֲשֶׁר יָצְאוּ אֲבוֹתֵיכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם עַד הַיּוֹם הַזֶּה וָאֶשְׁלַח אֲלֵיכֶם אֶת־כָּל־עֲבָדַי הַנְּבִיאִים יוֹם הַשְׁכֵּם וְשָׁלֹחַ׃
-
וְלוֹא שָׁמְעוּ אֵלַי וְלֹא הִטּוּ אֶת־אָזְנָם וַיַּקְשׁוּ אֶת־עָרְפָּם הֵרֵעוּ מֵאֲבוֹתָם׃
-
וְדִבַּרְתָּ אֲלֵיהֶם אֶת־כָּל־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְלֹא יִשְׁמְעוּ אֵלֶיךָ וְקָרָאתָ אֲלֵיהֶם וְלֹא יַעֲנוּכָה׃
-
וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם זֶה הַגּוֹי אֲשֶׁר לוֹא־שָׁמְעוּ בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהָיו וְלֹא לָקְחוּ מוּסָר אָבְדָה הָאֱמוּנָה וְנִכְרְתָה מִפִּיהֶם׃
-
גָּזִּי נִזְרֵךְ וְהַשְׁלִיכִי וּשְׂאִי עַל־שְׁפָיִם קִינָה כִּי מָאַס יְהוָה וַיִּטֹּשׁ אֶת־דּוֹר עֶבְרָתוֹ׃
-
כִּי־עָשׂוּ בְנֵי־יְהוּדָה הָרַע בְּעֵינַי נְאֻום־יְהוָה שָׂמוּ שִׁקּוּצֵיהֶם בַּבַּיִת אֲשֶׁר־נִקְרָא־שְׁמִי עָלָיו לְטַמְּאוֹ׃
-
וּבָנוּ בָּמוֹת הַתֹּפֶת אֲשֶׁר בְּגֵיא בֶן־הִנֹּם לִשְׂרֹף אֶת־בְּנֵיהֶם וְאֶת־בְּנֹתֵיהֶם בָּאֵשׁ אֲשֶׁר לֹא צִוִּיתִי וְלֹא עָלְתָה עַל־לִבִּי׃
-
לָכֵן הִנֵּה־יָמִים בָּאִים נְאֻם־יְהוָה וְלֹא־יֵאָמֵר עוֹד הַתֹּפֶת וְגֵיא בֶן־הִנֹּם כִּי אִם־גֵּיא הַהֲרֵגָה וְקָבְרוּ בְתֹפֶת מֵאֵין מָקוֹם׃
-
וְהָיְתָה נִבְלַת הָעָם הַזֶּה לְמַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ וְאֵין מַחֲרִיד׃
-
וְהִשְׁבַּתִּי מֵעָרֵי יְהוּדָה וּמֵחֻצוֹת יְרוּשָׁלִַם קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה כִּי לְחָרְבָּה תִּהְיֶה הָאָרֶץ׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
שילה
עיר בנחלת אפרים.
את מקומה קובע המקרא בדיוק: "מצפונה לבית אל מזרחה השמש למסלה העולה מבית אל שכמה ומנגב ללבונה" (שופטים כא, יט)
מזוהה כיום עם תל הסמוך לחרבת סיילון, 22 ק"מ מדרום לשכם, 2.5 ק"מ ממזרח לדרך שכם. (רבי אשתורי הפרחי) -
גיא בן הנם