ירמיהו-פרק-19
ספר
מקבץ
ביאורים
-
כֹּה אָמַר ה': הָלֹךְְְ וְְקָנִיתָ בַקְְְבֻּק של יוֹצֵר חָרֶשׂ, קדר. וּמִזִּקְְְנֵי הָעָם וּמִזִּקְְְנֵי הַכֹּהֲנִים ילכו אתך.
-
וְְיָצָאתָ אֶל־גֵּיא בֶן־הִנֹּם שמדרום-מערב לחומות ירושלים, אֲשֶׁר מול פֶּתַח שַׁעַר הַחַרְְְסִית, וְְקָרָאתָ, הכרז שָּׁם אֶת־הַדְְּבָרִים אֲשֶׁר־אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ,
-
וְְאָמַרְְְתָּ: שִׁמְְְעוּ דְְבַר־ה' מַלְְְכֵי יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִָם. כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הִנְְנִי מֵבִיא רָעָה עַל־הַמָּקוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר כָָּל־שֹׁמְְעָהּ תִּצַּלְְְנָה, יצלצלו אָָזְְְנָיו כמו לאחר שמיעת קול רעש חזק ופתאומי. כלומר, המאורעות יזעזעו את שומעיהם.
-
יַעַן אֲשֶׁר עֲזָבֻנִי וַיְְְנַכְְּרוּ אֶת־הַמָּקוֹם הַזֶּה, הכניסו פולחן נכרי אל גיא בן הִנֹּם היפה שבקרבת העיר, ובכך הפכוהו למקום זר ומנוכר, וַיְְְקַטְְּרוּ־בוֹ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא־יְְדָעוּם, הֵמָּה וַאֲבוֹתֵיהֶם וּמַלְְְכֵי יְְהוּדָה, וּמָלְְאוּ אֶת־הַמָּקוֹם הַזֶּה דַּם נְְקִיִּם. בפולחן המולך משמשים העבודה הזרה והרצח זה בצד זה.
-
וּבָנוּ במקום ההוא אֶת־בָּמוֹת, מבנים מוגבהים לפולחן הַבַּעַל, לִשְְְׂרֹף אֶת־בְְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ עֹלוֹת לַבָּעַל. ייתכן שהמולך לא היה אליל לעצמו, אלא כינוי לפולחן מסוים שנעשה לבעל ולאחרים, שכלל טקסי שרפה של ילדים כקרבן ממש, ולא רק באופן סמלי, פולחן אֲשֶׁר לֹא־צִוִּיתִי וְְלֹא דִבַּרְְְתִּי וְְלֹא עָלְְתָה עַל־לִבִּי.
-
לָכֵן הִנֵּה־יָמִים בָּאִים, נְְאֻם־ה', וְְלֹא־יִקָּרֵא לַמָּקוֹם הַזֶּה עוֹד הַתֹּפֶת, ייתכן שהעמק נקרא 'התופת' על שם מוקדי האש והצעקות, וְְגֵיא בֶן־הִנֹּם, כִּי אִם־גֵּיא הַהֲרֵגָה.
-
וּבַקֹּתִי, אפרוץ ואוציא, ארוקן אֶת־עֲצַת יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם בַּמָּקוֹם הַזֶּה, וְְהִפַּלְְְתִּים בַּחֶרֶב לִפְְְנֵי אֹיְְבֵיהֶם וּבְְְיַד מְְבַקְְְשֵׁי נַפְְְשָׁם, וְְנָתַתִּי אֶת־נִבְְְלָתָם לְְמַאֲכָל לְְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְְְבֶהֱמַת הָאָרֶץ,
-
וְְשַׂמְְְתִּי אֶת־הָעִיר הַזֹּאת לְְשַׁמָּה, לשממה וְְלִשְְְׁרֵקָה, לתדהמה. כֹּל ה עֹבֵר עָלֶיהָ יִשֹּׁם, ישתומם וְְיִשְְְׁרֹק עַל־כָָּל־מַכֹּתֶהָ –
-
וְְהַאֲכַלְְְתִּים אֶת־בְְּשַׂר בְְּנֵיהֶם וְְאֵת בְְּשַׂר בְְּנֹתֵיהֶם וְְאִישׁ בְְּשַׂר־רֵעֵהוּ יֹאכֵלוּ, בְְּמָצוֹר וּבְְְמָצוֹק, במצוקה אֲשֶׁר יָצִיקוּ לָהֶם אֹיְְבֵיהֶם וּמְְְבַקְְְשֵׁי נַפְְְשָׁם.
-
וְְשָׁבַרְְְתָּ את הַבַּקְְְבֻּק לְְעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הַהֹלְְכִים אוֹתָךְְְ, אתך.
-
וְְאָמַרְְְתָּ אֲלֵיהֶם: כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת: כָּכָה אֶשְְְׁבֹּר אֶת־הָעָם הַזֶּה וְְאֶת־הָעִיר הַזֹּאת, כַּאֲשֶׁר יִשְְְׁבֹּר אדם אֶת־כְְּלִי הַיּוֹצֵר, אֲשֶׁר לֹא־יוּכַל לְְהֵרָפֵה, להירפא, להיתקן עוֹד, וּבְְְתֹפֶת יִקְְְבְְּרוּ את ההרוגים מֵאֵין מָקוֹם לִקְְְבּוֹר. המקום ששימש מרכז לפולחן זר, ייהפך למתחם קבורה, מאין מקום. כנראה גם עובדי האלילים ראו במתים גורמים המטמאים טקסים ומזבחות.
-
כֵּן־אֶעֱשֶׂה לַמָּקוֹם הַזֶּה, נְְאֻם־ה', וּלְְְיוֹשְְׁבָיו, וְְלָתֵת אֶת כל הָעִיר הַזֹּאת כְְּתֹפֶת –
-
וְְהָיוּ בָּתֵּי יְְרוּשָׁלִַם וּבָתֵּי מַלְְְכֵי יְְהוּדָה כִּמְְְקוֹם מוקדי הַתֹּפֶת הַטְְּמֵאִים. כך אעשה לְְכֹל הַבָּתִּים אֲשֶׁר קִטְְּרוּ, העלו באש קטורת או תקרובת עַל־גַּגֹּתֵיהֶם לְְכֹל צְְבָא הַשָּׁמַיִם, וְְהַסֵּךְְְ, ניסכו נְְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים. התופת עתידה להיות מקום של חורבן, שממה ומוות, וכך תהיה העיר כולה. תחילה התלוו אל ירמיהו מעט אנשים שהסכימו ללכת אתו.
-
וַיָּבֹא יִרְְְמְְיָהוּ מֵהַתֹּפֶת אֲשֶׁר שְְׁלָחוֹ ה' ל שָׁם לְְהִנָּבֵא, וַיַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית־ה' וַיֹּאמֶר אֶל־כָָּל־הָעָם שעמד שם :
-
כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הִנְְנִי מֵבִי אֶל־הָעִיר הַזֹּאת וְְעַל־כָָּל־עָרֶיהָ הסמוכות לה אֵת כָָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבַּרְְְתִּי עָלֶיהָ, כִּי הִקְְְשׁוּ יושבי הערים אֶת־עָָרְְְפָּם לְְבִלְְְתִּי שְְׁמוֹעַ אֶת־דְְּבָרָי.
פסוקים
-
כה אמר יהוה הלוך וקנית בקבק יוצר חרש ומזקני העם ומזקני הכהנים
-
ויצאת אל־גיא בן־הנם אשר פתח שער החרסות [החרסית] וקראת שם את־הדברים אשר־אדבר אליך
-
ואמרת שמעו דבר־יהוה מלכי יהודה וישבי ירושלם כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל הנני מביא רעה על־המקום הזה אשר כל־שמעה תצלנה אזניו
-
יען אשר עזבני וינכרו את־המקום הזה ויקטרו־בו לאלהים אחרים אשר לא־ידעום המה ואבותיהם ומלכי יהודה ומלאו את־המקום הזה דם נקים
-
ובנו את־במות הבעל לשרף את־בניהם באש עלות לבעל אשר לא־צויתי ולא דברתי ולא עלתה על־לבי
-
לכן הנה־ימים באים נאם־יהוה ולא־יקרא למקום הזה עוד התפת וגיא בן־הנם כי אם־גיא ההרגה
-
ובקתי את־עצת יהודה וירושלם במקום הזה והפלתים בחרב לפני איביהם וביד מבקשי נפשם ונתתי את־נבלתם למאכל לעוף השמים ולבהמת הארץ
-
ושמתי את־העיר הזאת לשמה ולשרקה כל עבר עליה ישם וישרק על־כל־מכתה
-
והאכלתים את־בשר בניהם ואת בשר בנתיהם ואיש בשר־רעהו יאכלו במצור ובמצוק אשר יציקו להם איביהם ומבקשי נפשם
-
ושברת הבקבק לעיני האנשים ההלכים אותך
-
ואמרת אליהם כה־אמר יהוה צבאות ככה אשבר את־העם הזה ואת־העיר הזאת כאשר ישבר את־כלי היוצר אשר לא־יוכל להרפה עוד ובתפת יקברו מאין מקום לקבור
-
כן־אעשה למקום הזה נאם־יהוה וליושביו ולתת את־העיר הזאת כתפת
-
והיו בתי ירושלם ובתי מלכי יהודה כמקום התפת הטמאים לכל הבתים אשר קטרו על־גגתיהם לכל צבא השמים והסך נסכים לאלהים אחרים
-
ויבא ירמיהו מהתפת אשר שלחו יהוה שם להנבא ויעמד בחצר בית־יהוה ויאמר אל־כל־העם
-
כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל הנני מבי [מביא] אל־העיר הזאת ועל־כל־עריה את כל־הרעה אשר דברתי עליה כי הקשו את־ערפם לבלתי שמוע את־דברי
פסוקים מנוקד
-
כֹּה אָמַר יְהוָה הָלוֹךְ וְקָנִיתָ בַקְבֻּק יוֹצֵר חָרֶשׂ וּמִזִּקְנֵי הָעָם וּמִזִּקְנֵי הַכֹּהֲנִים׃
-
וְיָצָאתָ אֶל־גֵּיא בֶן־הִנֹּם אֲשֶׁר פֶּתַח שַׁעַר החרסות [הַחַרְסִית] וְקָרָאתָ שָּׁם אֶת־הַדְּבָרִים אֲשֶׁר־אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ׃
-
וְאָמַרְתָּ שִׁמְעוּ דְבַר־יְהוָה מַלְכֵי יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל־הַמָּקוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר כָּל־שֹׁמְעָהּ תִּצַּלְנָה אָזְנָיו׃
-
יַעַן אֲשֶׁר עֲזָבֻנִי וַיְנַכְּרוּ אֶת־הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיְקַטְּרוּ־בוֹ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא־יְדָעוּם הֵמָּה וַאֲבוֹתֵיהֶם וּמַלְכֵי יְהוּדָה וּמָלְאוּ אֶת־הַמָּקוֹם הַזֶּה דַּם נְקִיִּם׃
-
וּבָנוּ אֶת־בָּמוֹת הַבַּעַל לִשְׂרֹף אֶת־בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ עֹלוֹת לַבָּעַל אֲשֶׁר לֹא־צִוִּיתִי וְלֹא דִבַּרְתִּי וְלֹא עָלְתָה עַל־לִבִּי׃
-
לָכֵן הִנֵּה־יָמִים בָּאִים נְאֻם־יְהוָה וְלֹא־יִקָּרֵא לַמָּקוֹם הַזֶּה עוֹד הַתֹּפֶת וְגֵיא בֶן־הִנֹּם כִּי אִם־גֵּיא הַהֲרֵגָה׃
-
וּבַקֹּתִי אֶת־עֲצַת יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְהִפַּלְתִּים בַּחֶרֶב לִפְנֵי אֹיְבֵיהֶם וּבְיַד מְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם וְנָתַתִּי אֶת־נִבְלָתָם לְמַאֲכָל לְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְבֶהֱמַת הָאָרֶץ׃
-
וְשַׂמְתִּי אֶת־הָעִיר הַזֹּאת לְשַׁמָּה וְלִשְׁרֵקָה כֹּל עֹבֵר עָלֶיהָ יִשֹּׁם וְיִשְׁרֹק עַל־כָּל־מַכֹּתֶהָ׃
-
וְהַאֲכַלְתִּים אֶת־בְּשַׂר בְּנֵיהֶם וְאֵת בְּשַׂר בְּנֹתֵיהֶם וְאִישׁ בְּשַׂר־רֵעֵהוּ יֹאכֵלוּ בְּמָצוֹר וּבְמָצוֹק אֲשֶׁר יָצִיקוּ לָהֶם אֹיְבֵיהֶם וּמְבַקְשֵׁי נַפְשָׁם׃
-
וְשָׁבַרְתָּ הַבַּקְבֻּק לְעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הַהֹלְכִים אוֹתָךְ׃
-
וְאָמַרְתָּ אֲלֵיהֶם כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת כָּכָה אֶשְׁבֹּר אֶת־הָעָם הַזֶּה וְאֶת־הָעִיר הַזֹּאת כַּאֲשֶׁר יִשְׁבֹּר אֶת־כְּלִי הַיּוֹצֵר אֲשֶׁר לֹא־יוּכַל לְהֵרָפֵה עוֹד וּבְתֹפֶת יִקְבְּרוּ מֵאֵין מָקוֹם לִקְבּוֹר׃
-
כֵּן־אֶעֱשֶׂה לַמָּקוֹם הַזֶּה נְאֻם־יְהוָה וּלְיוֹשְׁבָיו וְלָתֵת אֶת־הָעִיר הַזֹּאת כְּתֹפֶת׃
-
וְהָיוּ בָּתֵּי יְרוּשָׁלִַם וּבָתֵּי מַלְכֵי יְהוּדָה כִּמְקוֹם הַתֹּפֶת הַטְּמֵאִים לְכֹל הַבָּתִּים אֲשֶׁר קִטְּרוּ עַל־גַּגֹּתֵיהֶם לְכֹל צְבָא הַשָּׁמַיִם וְהַסֵּךְ נְסָכִים לֵאלֹהִים אֲחֵרִים׃
-
וַיָּבֹא יִרְמְיָהוּ מֵהַתֹּפֶת אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ יְהוָה שָׁם לְהִנָּבֵא וַיַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית־יְהוָה וַיֹּאמֶר אֶל־כָּל־הָעָם׃
-
כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מבי [מֵבִיא] אֶל־הָעִיר הַזֹּאת וְעַל־כָּל־עָרֶיהָ אֵת כָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עָלֶיהָ כִּי הִקְשׁוּ אֶת־עָרְפָּם לְבִלְתִּי שְׁמוֹעַ אֶת־דְּבָרָי׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
גיא בן הנם