ירמיהו-פרק-31
ספר
מקבץ
ביאורים
-
כֹּה אָמַר ה': מָצָא חֵן בעינַי בַּמִּדְְְבָּר עַם של שְְׂרִידֵי חָרֶב, שורדי חרב הגלויות ב'מדבר העמים'. הָלוֹךְְְ, הלכתי בעבר וגם אלך לְְהַרְְְגִּיעוֹ, להושיב לבטח את יִשְְְׂרָאֵל בארצם.
-
מֵרָחוֹק, מזמן רב, או: מרוחק ה' נִרְְְאָה לִי ועכשיו אין פניו אתי; ה' אומר: ואני אַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְְְתִּיךְְְ. אני אוהב אותך תמיד. עַל־כֵּן מְְשַׁכְְְתִּיךְְְ, אני נוהג עמך וחונן אותך ב חָסֶד.
-
עוֹד אֶבְְְנֵךְְְ וְְנִבְְְנֵית בְְּתוּלַת יִשְְְׂרָאֵל. עוֹד תַּעְְְדִּי, תתקשטי ב תֻפַּיִךְְְ, תופים קטנים כגון תופי מרים וְְיָצָאת בִּמְְְחוֹל מְְשַׂחֲקִים. ישראל מדומה לאשה צעירה השרה ורוקדת בתופים אחדים.
-
עוֹד תִּטְְּעִי כְְרָמִים בְְּהָרֵי שֹׁמְְְרוֹן, שעתה הם עזובים, שכן אוכלוסייתם הוגלתה למרחקים, והזרים שהובאו אליהם עדיין לא יישבו את כולם. בעתיד הדבר ישתנה — נָטְְְעוּ נֹטְְְעִים וְְגם חִלֵּלוּ. הנוטעים יזכו ליהנות מפריים לאחר שלוש שנות הערלה.
-
כִּי יֶשׁ־יוֹם בעתיד שבו קָרְְְאוּ, יכריזו נֹצְְרִים, השומרים המשגיחים על השדות בְְּהַר אֶפְְְרָיִם: קוּמוּ וְְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל־ה' אֱלֹהֵינוּ לחגוג בפֵּרות החדשים בירושלים.
-
כִּי־כֹה אָמַר ה': רָנּוּ, רננו, שירו לְְיַעֲקֹב שירי שִׁמְְְחָה, וְְצַהֲלוּ בְְּרֹאשׁ הַגּוֹיִם, קבל עם ועולם, הַשְְְׁמִיעוּ, הַלְְלוּ וְְאִמְְְרוּ בשיר: הוֹשַׁע, ה', אֶת־עַמְְּךָ, אֵת שְְׁאֵרִית יִשְְְׂרָאֵל.
-
הִנְְְנִי מֵבִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ צָפוֹן, בבל וארצות הצפון שגלו אליהן, וְְקִבַּצְְְתִּים מִיַּרְְְכְְּתֵי, מקצווי אָרֶץ, בָּם — בין העולים יבואו גם עִוֵּר וּפִסֵּחַ, המסכנים ובעלי המומים, אשה הָרָה וְְיֹלֶדֶת, שההליכה למרחק קשה גם עליהן, הכול יעלו יַחְְְדָּו. קָהָל גָּדוֹל יָשׁוּבוּ הֵנָּה, לא אנשים נבחרים בלבד.
-
בִּבְְְכִי של שמחה ושל התרגשות המלֻווה בזיכרון העבר שאיננו קל יָבֹאוּ, וּבְְְתַחֲנוּנִים המלווים את התקווה אוֹבִילֵם. אוֹלִיכֵם אֶל, ליד נַחֲלֵי מַיִם, אבל לא בדרכים עקלקלות, אלא בְְּדֶרֶךְְְ יָשָׁר ש לֹא יִכָּשְְְׁלוּ בָּהּ, כִּי־הָיִיתִי לְְיִשְְְׂרָאֵל לְְאָב המנחה את בנו ודואג לעתידו, וְְשבט אֶפְְְרַיִם בְְּכֹרִי הוּא, שהרי הבכורה ניתנה ליוסף, ואפרים בראש בניו.
-
שִׁמְְְעוּ דְְבַר־ה', גּוֹיִם, וְְהַגִּידוּ דברו בָאִיִּים, במדינות הים מִמֶּרְְְחָק, וְְאִמְְְרוּ: מְְזָרֵה, ה' שפיזר את יִשְְְׂרָאֵל הוא יְְקַבְְּצֶנּוּ, וּשְְְׁמָרוֹ כְְּרֹעֶה השומר את עֶדְְְרוֹ,
-
כִּי־פָדָה, שחרר ה' אֶת־יַעֲקֹב, וּגְְְאָלוֹ מִיַּד ה חָזָק מִמֶּנּוּ.
-
וּבָאוּ הנקבצים מכל הארצות וְְרִנְְּנוּ בִמְְְרוֹם הר צִיּוֹן וְְנָהֲרוּ, יימשכו כנהר, אֶל טוּב ה', עַל־דָּגָן וְְעַל־תִּירֹשׁ, יין וְְעַל־יִצְְְהָר, שמן וְְעַל־בְְּנֵי־צֹאן וּבָקָר. וְְהָיְְתָה נַפְְְשָׁם כְְּגַן רָוֶה, רווי במים — דימוי לחיים טובים ומלאים, וְְלֹא־יוֹסִיפוּ לְְדַאֲבָה, להצטער עוֹד.
-
אָז תִּשְְְׂמַח בְְּתוּלָה בְְּמָחוֹל, הבחורות ירקדו בשמחה, וּבַחֻרִים וּזְְְקֵנִים ישמחו יַחְְְדָּו. השמחה תמלא את הכול. וְְהָפַכְְְתִּי את אֶבְְְלָם לְְשָׂשׂוֹן, וְְנִחַמְְְתִּים וְְשִׂמַּחְְְתִּים מִיגוֹנָם.
-
וְְרִוֵּיתִי נֶפֶשׁ הַכֹּהֲנִים ב דָּשֶׁן, מאכלים שמנים ומשובחים, כי אנשים ירבו להביא קרבנות לה', וְְעַמִּי אֶת־טוּבִי יִשְְְׂבָּעוּ. נְְאֻם־ה'.
-
כֹּה אָמַר ה': קוֹל בּמקום הנקרא רָמָה, נִשְְְׁמָע, נְְהִי, קינה, בְְּכִי תַמְְְרוּרִים. זהו קולה של רָחֵל ה מְְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ. רחל שחייה לא היו קלים, מגלמת את אמם הבוכייה של ישראל. היא סבלה בהיותה חשוכת ילדים ובהבאתם לעולם, והיא המסוגלת להבין את הצער, השכול והבדידות של בניה. מֵאֲנָה, מסרבת לְְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי העם, אֵינֶנּוּ כאן.
-
כֹּה אָמַר ה': מִנְְְעִי קוֹלֵךְְְ מִבֶּכִי וְְעֵינַיִךְְְ מנעי מִדִּמְְְעָה, כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְְְעֻלָּתֵךְְְ, למעשייך הטובים, נְְאֻם־ה', וְְשָׁבוּ בנייך מֵאֶרֶץ אוֹיֵב.
-
וְְיֵשׁ־תִּקְְְוָה לְְאַחֲרִיתֵךְְְ, באחרית הימים. נְְאֻם־ה', וְְשָׁבוּ בָנִים לִגְְְבוּלָם.
-
שָׁמוֹעַ שָׁמַעְְְתִּי ש אֶפְְְרַיִם, הבן שסטה מהדרך הטובה מִתְְְנוֹדֵד, מתנועע. מניד בראשו בצער, או: מתלבט בדרכו ורוצה לשנותה. : יִסַּרְְְתַּנִי, ה', וָאִוָּסֵר. קיבלתי את ייסוריך. הייתי כְְּעֵגֶל ש לֹא לֻמָּד, אוּלף לשאת עול וללכת בתלם, והוא מוכה כדי שיתיישר. הֲשִׁיבֵנִי אתה אליך וְְאָשׁוּבָה, כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהָי.
-
כִּי־אַחֲרֵי שׁוּבִי מדרכי הרעה, או: לאחר שחזרתי ארצה, נִחַמְְְתִּי, אני מתחרט על העבר, וְְאַחֲרֵי הִוָּדְְְעִי, לאחר שנודעה לי האמת, סָפַקְְְתִּי עַל־יָרֵךְְְ, התאבלתי והצטערתי. בֹּשְְְׁתִּי וְְגַם־נִכְְְלַמְְְתִּי כִּי נָשָׂאתִי, כאשר אנ י נושא בזיכרוני את חֶרְְְפַּת נְְעוּרָי.והאב מגיב למשמע דברי בנו:
-
הֲאומנם את ה בֵן ה יַקִּיר, היקר לִי, אֶפְְְרַיִם, אני שומע ?! ה אִם זה הוא יֶלֶד ה שַׁעֲשֻׁעִים שלי ?! — כִּי מִדֵּי דַבְְּרִי בּוֹ, בכל פעם שאני מדבר עליו — זָכֹר אֶזְְְכְְּרֶנּוּ עוֹד, בלא הפסק. אחרי הכול הוא בני חביבי הבלתי נשכח. עַל־כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ. רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ בוודאי. נְְאֻם־ה'. דימוי הבן המתנודד מתחלף בחזון הגאולה לבת נודדת:
-
הַצִּיבִי לָךְְְ, ציוֹן, צִיֻּנִים, סימנים בצאתך לגלות. שִׂמִי לָךְְְ תַּמְְְרוּרִים, ציוני דרך. סמני דרכים ומקומות. שִׁתִי, שימי לִבֵּךְְְ לַמְְסִלָּה, למסלול ה דֶּרֶךְְְ שבה הָלָכְְְתְְְּ, כדי שתוכלי לחזור הביתה בקלות — שׁוּבִי, בְְּתוּלַת יִשְְְׂרָאֵל, שֻׁבִי אֶל־עָרַיִךְְְ אֵלֶּה, שמהן יצאת.
-
עַד־מָתַי תִּתְְְחַמָּקִין, תשתמטי, תסתתרי או: תפני אנה ואנה, הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה, ותחכי באפס מעשה עד שה' יעשה דבר בעבורך ?! כִּי־בָרָא, עתיד לברוא ה' תופעה חֲדָשָׁה בָּאָרֶץ — נְְקֵבָה תְְּסוֹבֵב גָּבֶר, האשה תחזר אחר האיש, שלא כמנהגו של עולם עד עתה. כלומר, במשך שנים רבות ה' הוא שיזם, חיזר אחרי ישראל והניעם. מצב זה עומד להשתנות, וישראל יחזרו אליו מרצונם ומיזמתם.
-
כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: עוֹד יֹאמְְרוּ אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה בְְּאֶרֶץ יְְהוּדָה וּבְְְעָרָיו בְְּשׁוּבִי אֶת־שְְׁבוּתָם: יְְבָרֶכְְְךָ ה', נְְוֵה צֶדֶק, הַר הַקֹּדֶשׁ. עוד ישובו אל מקום המקדש ויאחלו לו שה' ישכון בתוכו.
-
וְְיָשְְׁבוּ בָהּ — בארץ יְְהוּדָה וב כָָל־עָרָיו יַחְְְדָּו אִכָּרִים, עובדי אדמה וְְנָסְְעוּ בה בָּעֵדֶר הרועים הנודדים עם עדרם בבטחה ובשלווה כבימי קדם,
-
כִּי הִרְְְוֵיתִי נֶפֶשׁ עֲיֵפָה, יבשה, וְְכָָל־נֶפֶשׁ דָּאֲבָה, כואבת מִלֵּאתִי כל טוב. כאן באים דברי הנביא:
-
עַל־זֹאת, בעקבות נבואת הנחמה הזו הֱקִיצֹתִי, התעוררתי וָאֶרְְְאֶה, ופקחתי את עיני. וּשְְְׁנָתִי עָרְְבָה, נעמה לִּי, שלא כבחזיונותי הקשים שבהם אני רגיל.
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְְאֻם־ה', וְְזָרַעְְְתִּי אֶת־בֵּית יִשְְְׂרָאֵל וְְאֶת־בֵּית יְְהוּדָה באדמתם, זֶרַע אָדָם וְְזֶרַע בְְּהֵמָה. ברכת הריבוי תחול על מין האדם ועל הבהמות.
-
וְְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׁקַדְְְתִּי, הזדרזתי עֲלֵיהֶם — על בית ישראל ובית יהודה לִנְְְתוֹשׁ, לעקור וְְלִנְְְתוֹץ, לשבר וְְלַהֲרֹס וּלְְְהַאֲבִיד וּלְְְהָרֵעַ — כֵּן אֶשְְְׁקֹד עֲלֵיהֶם לִבְְְנוֹת וְְלִנְְְטוֹעַ, נְְאֻם־ה'.
-
בַּיָּמִים הָהֵם לֹא־יֹאמְְרוּ עוֹד כמשל הרווח : אָבוֹת אָכְְלוּ בֹסֶר, ענבים שלא גמלו כל צורכם, וְְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְְְהֶינָה, ייפגמו,
-
כִּי אִם: אִישׁ בַּעֲוֹנוֹ יָמוּת. כָָּל־הָאָדָם הָאֹכֵל הַבֹּסֶר — תִּקְְְהֶינָה שִׁנָּיו. אם כעת מניחים שהגלות חייבת להימשך בגלל חטאי האבות — יבוא זמן שהבנים יתעוררו לשינוי התפיסה הזאת.
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְְאֻם־ה', וְְכָרַתִּי אֶת־בֵּית יִשְְְׂרָאֵל וְְאֶת־בֵּית יְְהוּדָה בְְּרִית חֲדָשָׁה, אחדש את הברית עמם –
-
לֹא כַבְְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת אֲבוֹתָם בְְּיוֹם הֶחֱזִיקִי, שהחזקתי בְְיָדָם כדי לְְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְְְרָיִם ביד חזקה ובמורא גדול, אֲשֶׁר־הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת־בְְּרִיתִי זו, וְְאָנֹכִי בָּעַלְְְתִּי, נהגתי כאדון, משלתי בָם, נְְאֻם־ה'. יציאת מצרים והברית שבעקבותיה מתוארת כפעולה חד-צדדית, מצדו של אלוקים. הקשר החדש יישא אופי אחר:
-
כִּי זֹאת הַבְְּרִית אֲשֶׁר אֶכְְְרֹת אֶת־בֵּית יִשְְְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְְאֻם־ה', נָתַתִּי אֶת־תּוֹרָתִי לא בספרים גרידא, אלא היא תיחקק בְְּקִרְְְבָּם, וְְעַל־לִבָּם אֶכְְְתֳֳּבֶנָּה. וְְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְְהֵמָּה יִהְְְיוּ־לִי לְְעָם. הקשר יהיה מהותי ופנימי, וממילא גם בר-קיימא.
-
וְְכאשר התורה תחדור אל לבם, לֹא יְְלַמְְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת־רֵעֵהוּ וְְאִישׁ אֶת־אָחִיו לֵאמֹר: דְְּעוּ אֶת־ה'. הם לא יצטרכו עוד ללמד זה את זה, כִּי כוּלָּם יֵדְְעוּ אוֹתִי, לְְמִקְְּטַנָּם וְְעַד־גְְּדוֹלָם, נְְאֻם־ה', כִּי אֶסְְְלַח לַעֲוֹנָם, וּלְְְחַטָּאתָם לֹא אֶזְְְכָָּר־עוֹד. בבוא עת גאולתם יהיה להם לב חדש. הברית החדשה תיכרת עם העם הנצחי.
-
כֹּה אָמַר ה' ה נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְְאוֹר, להאיר יוֹמָם, ביום, ו חֻקֹּת, מהלכם הקבוע של יָרֵחַ וְְכוֹכָבִים לְְאוֹר לָיְְְלָה, רֹגַע, המסעיר, מרגיז ומרעיש הַיָּם — וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו, ה' צְְבָאוֹת שְְׁמוֹ:
-
אִם־יָמֻשׁוּ, יזוזו הַחֻקִּים הָאֵלֶּה — חוקי הטבע מִלְְּפָנַי, נְְאֻם־ה', גַּם זֶרַע יִשְְְׂרָאֵל יִשְְְׁבְְּתוּ מִהְְְיוֹת גּוֹי, עַם לְְפָנַי כָָּל־הַיָּמִים. כל עוד יתקיימו חוקות שמים וארץ — גם ישראל יוסיפו להתקיים כעם.
-
כֹּה אָמַר ה' באופן אחר : אִם־יִמַּדּוּ, אם תימצא דרך למדוד את ה שָׁמַיִם מִלְְְמַעְְְלָה, וְְיֵחָקְְרוּ, וייבדקו עד תומם מוֹסְְדֵי, יסודות אֶרֶץ מ לְְמָטָּה — דברים שאינם אפשריים — גַּם־אֲנִי אֶמְְְאַס בְְּכָָל־זֶרַע יִשְְְׂרָאֵל, העם כולו, עַל־כָָּל־אֲשֶׁר עָשׂוּ. נְְאֻם־ה'. הקשר שלי עם זרע ישראל אינו מוגבל.
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְְאֻם־ה', וְְנִבְְְנְְתָה הָעִיר ירושלים לַה' מחדש לכל הרוחב ש מִמִּגְְְדַּל חֲנַנְְְאֵל עַד־שַׁעַר הַפִּנָּה. בחומות העיר היו כמה מגדלים שנועדו למנוע את האויב מלהתקרב.
-
וְְיָצָא עוֹד קַו הַמִּדָּה כ נֶגְְְדּוֹ, בכיוון אחר ויעבור עַל גִּבְְְעַת גָּרֵב, וְְנָסַב גֹּעָתָה, מקומות סמוכים לירושלים.
-
וְְכָָל־הָעֵמֶק שבקרבת העיר, עמק הַפְְּגָרִים ומקום שפך הַדֶּשֶׁן של הקרבנות וְְכָָל־הַשְְּׁדֵמוֹת, השדות עַד־נַחַל קִדְְְרוֹן ועַד־פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים מִזְְְרָחָה. כל השטח הזה יהיה קֹדֶשׁ לַה', לֹא־יִנָּתֵשׁ, וְְלֹא־יֵהָרֵס עוֹד לְְעוֹלָם.
פסוקים
-
בעת ההיא נאם־יהוה אהיה לאלהים לכל משפחות ישראל והמה יהיו־לי לעם
-
כה אמר יהוה מצא חן במדבר עם שרידי חרב הלוך להרגיעו ישראל
-
מרחוק יהוה נראה לי ואהבת עולם אהבתיך על־כן משכתיך חסד
-
עוד אבנך ונבנית בתולת ישראל עוד תעדי תפיך ויצאת במחול משחקים
-
עוד תטעי כרמים בהרי שמרון נטעו נטעים וחללו
-
כי יש־יום קראו נצרים בהר אפרים קומו ונעלה ציון אל־יהוה אלהינו
-
כי־כה אמר יהוה רנו ליעקב שמחה וצהלו בראש הגוים השמיעו הללו ואמרו הושע יהוה את־עמך את שארית ישראל
-
הנני מביא אותם מארץ צפון וקבצתים מירכתי־ארץ בם עור ופסח הרה וילדת יחדו קהל גדול ישובו הנה
-
בבכי יבאו ובתחנונים אובילם אוליכם אל־נחלי מים בדרך ישר לא יכשלו בה כי־הייתי לישראל לאב ואפרים בכרי הוא
-
שמעו דבר־יהוה גוים והגידו באיים ממרחק ואמרו מזרה ישראל יקבצנו ושמרו כרעה עדרו
-
כי־פדה יהוה את־יעקב וגאלו מיד חזק ממנו
-
ובאו ורננו במרום־ציון ונהרו אל־טוב יהוה על־דגן ועל־תירש ועל־יצהר ועל־בני־צאן ובקר והיתה נפשם כגן רוה ולא־יוסיפו לדאבה עוד
-
אז תשמח בתולה במחול ובחרים וזקנים יחדו והפכתי אבלם לששון ונחמתים ושמחתים מיגונם
-
ורויתי נפש הכהנים דשן ועמי את־טובי ישבעו נאם־יהוה
-
כה אמר יהוה קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על־בניה מאנה להנחם על־בניה כי איננו
-
כה אמר יהוה מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעלתך נאם־יהוה ושבו מארץ אויב
-
ויש־תקוה לאחריתך נאם־יהוה ושבו בנים לגבולם
-
שמוע שמעתי אפרים מתנודד יסרתני ואוסר כעגל לא למד השיבני ואשובה כי אתה יהוה אלהי
-
כי־אחרי שובי נחמתי ואחרי הודעי ספקתי על־ירך בשתי וגם־נכלמתי כי נשאתי חרפת נעורי
-
הבן יקיר לי אפרים אם ילד שעשעים כי־מדי דברי בו זכר אזכרנו עוד על־כן המו מעי לו רחם ארחמנו נאם־יהוה
-
הציבי לך צינים שמי לך תמרורים שתי לבך למסלה דרך הלכתי [הלכת] שובי בתולת ישראל שבי אל־עריך אלה
-
עד־מתי תתחמקין הבת השובבה כי־ברא יהוה חדשה בארץ נקבה תסובב גבר
-
כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל עוד יאמרו את־הדבר הזה בארץ יהודה ובעריו בשובי את־שבותם יברכך יהוה נוה־צדק הר הקדש
-
וישבו בה יהודה וכל־עריו יחדו אכרים ונסעו בעדר
-
כי הרויתי נפש עיפה וכל־נפש דאבה מלאתי
-
על־זאת הקיצתי ואראה ושנתי ערבה לי
-
הנה ימים באים נאם־יהוה וזרעתי את־בית ישראל ואת־בית יהודה זרע אדם וזרע בהמה
-
והיה כאשר שקדתי עליהם לנתוש ולנתוץ ולהרס ולהאביד ולהרע כן אשקד עליהם לבנות ולנטוע נאם־יהוה
-
בימים ההם לא־יאמרו עוד אבות אכלו בסר ושני בנים תקהינה
-
כי אם־איש בעונו ימות כל־האדם האכל הבסר תקהינה שניו
-
הנה ימים באים נאם־יהוה וכרתי את־בית ישראל ואת־בית יהודה ברית חדשה
-
לא כברית אשר כרתי את־אבותם ביום החזיקי בידם להוציאם מארץ מצרים אשר־המה הפרו את־בריתי ואנכי בעלתי בם נאם־יהוה
-
כי זאת הברית אשר אכרת את־בית ישראל אחרי הימים ההם נאם־יהוה נתתי את־תורתי בקרבם ועל־לבם אכתבנה והייתי להם לאלהים והמה יהיו־לי לעם
-
ולא ילמדו עוד איש את־רעהו ואיש את־אחיו לאמר דעו את־יהוה כי־כולם ידעו אותי למקטנם ועד־גדולם נאם־יהוה כי אסלח לעונם ולחטאתם לא אזכר־עוד
-
כה אמר יהוה נתן שמש לאור יומם חקת ירח וכוכבים לאור לילה רגע הים ויהמו גליו יהוה צבאות שמו
-
אם־ימשו החקים האלה מלפני נאם־יהוה גם זרע ישראל ישבתו מהיות גוי לפני כל־הימים
-
כה אמר יהוה אם־ימדו שמים מלמעלה ויחקרו מוסדי־ארץ למטה גם־אני אמאס בכל־זרע ישראל על־כל־אשר עשו נאם־יהוה
-
הנה ימים [באים] נאם־יהוה ונבנתה העיר ליהוה ממגדל חננאל שער הפנה
-
ויצא עוד קוה [קו] המדה נגדו על גבעת גרב ונסב געתה
-
וכל־העמק הפגרים והדשן וכל־השרמות [השדמות] עד־נחל קדרון עד־פנת שער הסוסים מזרחה קדש ליהוה לא־ינתש ולא־יהרס עוד לעולם
פסוקים מנוקד
-
כֹּה אָמַר יְהוָה מָצָא חֵן בַּמִּדְבָּר עַם שְׂרִידֵי חָרֶב הָלוֹךְ לְהַרְגִּיעוֹ יִשְׂרָאֵל׃
-
מֵרָחוֹק יְהוָה נִרְאָה לִי וְאַהֲבַת עוֹלָם אֲהַבְתִּיךְ עַל־כֵּן מְשַׁכְתִּיךְ חָסֶד׃
-
עוֹד אֶבְנֵךְ וְנִבְנֵית בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל עוֹד תַּעְדִּי תֻפַּיִךְ וְיָצָאת בִּמְחוֹל מְשַׂחֲקִים׃
-
עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ׃
-
כִּי יֶשׁ־יוֹם קָרְאוּ נֹצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵינוּ׃
-
כִּי־כֹה אָמַר יְהוָה רָנּוּ לְיַעֲקֹב שִׂמְחָה וְצַהֲלוּ בְּרֹאשׁ הַגּוֹיִם הַשְׁמִיעוּ הַלְלוּ וְאִמְרוּ הוֹשַׁע יְהוָה אֶת־עַמְּךָ אֵת שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל׃
-
הִנְנִי מֵבִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ צָפוֹן וְקִבַּצְתִּים מִיַּרְכְּתֵי־אָרֶץ בָּם עִוֵּר וּפִסֵּחַ הָרָה וְיֹלֶדֶת יַחְדָּו קָהָל גָּדוֹל יָשׁוּבוּ הֵנָּה׃
-
בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם אוֹלִיכֵם אֶל־נַחֲלֵי מַיִם בְּדֶרֶךְ יָשָׁר לֹא יִכָּשְׁלוּ בָּהּ כִּי־הָיִיתִי לְיִשְׂרָאֵל לְאָב וְאֶפְרַיִם בְּכֹרִי הוּא׃
-
שִׁמְעוּ דְבַר־יְהוָה גּוֹיִם וְהַגִּידוּ בָאִיִּים מִמֶּרְחָק וְאִמְרוּ מְזָרֵה יִשְׂרָאֵל יְקַבְּצֶנּוּ וּשְׁמָרוֹ כְּרֹעֶה עֶדְרוֹ׃
-
כִּי־פָדָה יְהוָה אֶת־יַעֲקֹב וּגְאָלוֹ מִיַּד חָזָק מִמֶּנּוּ׃
-
וּבָאוּ וְרִנְּנוּ בִמְרוֹם־צִיּוֹן וְנָהֲרוּ אֶל־טוּב יְהוָה עַל־דָּגָן וְעַל־תִּירֹשׁ וְעַל־יִצְהָר וְעַל־בְּנֵי־צֹאן וּבָקָר וְהָיְתָה נַפְשָׁם כְּגַן רָוֶה וְלֹא־יוֹסִיפוּ לְדַאֲבָה עוֹד׃
-
אָז תִּשְׂמַח בְּתוּלָה בְּמָחוֹל וּבַחֻרִים וּזְקֵנִים יַחְדָּו וְהָפַכְתִּי אֶבְלָם לְשָׂשׂוֹן וְנִחַמְתִּים וְשִׂמַּחְתִּים מִיגוֹנָם׃
-
וְרִוֵּיתִי נֶפֶשׁ הַכֹּהֲנִים דָּשֶׁן וְעַמִּי אֶת־טוּבִי יִשְׂבָּעוּ נְאֻם־יְהוָה׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל־בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם־יְהוָה וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב׃
-
וְיֵשׁ־תִּקְוָה לְאַחֲרִיתֵךְ נְאֻם־יְהוָה וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם׃
-
שָׁמוֹעַ שָׁמַעְתִּי אֶפְרַיִם מִתְנוֹדֵד יִסַּרְתַּנִי וָאִוָּסֵר כְּעֵגֶל לֹא לֻמָּד הֲשִׁיבֵנִי וְאָשׁוּבָה כִּי אַתָּה יְהוָה אֱלֹהָי׃
-
כִּי־אַחֲרֵי שׁוּבִי נִחַמְתִּי וְאַחֲרֵי הִוָּדְעִי סָפַקְתִּי עַל־יָרֵךְ בֹּשְׁתִּי וְגַם־נִכְלַמְתִּי כִּי נָשָׂאתִי חֶרְפַּת נְעוּרָי׃
-
הֲבֵן יַקִּיר לִי אֶפְרַיִם אִם יֶלֶד שַׁעֲשֻׁעִים כִּי־מִדֵּי דַבְּרִי בּוֹ זָכֹר אֶזְכְּרֶנּוּ עוֹד עַל־כֵּן הָמוּ מֵעַי לוֹ רַחֵם אֲרַחֲמֶנּוּ נְאֻם־יְהוָה׃
-
הַצִּיבִי לָךְ צִיֻּנִים שִׂמִי לָךְ תַּמְרוּרִים שִׁתִי לִבֵּךְ לַמְסִלָּה דֶּרֶךְ הלכתי [הָלָכְתְּ] שׁוּבִי בְּתוּלַת יִשְׂרָאֵל שֻׁבִי אֶל־עָרַיִךְ אֵלֶּה׃
-
עַד־מָתַי תִּתְחַמָּקִין הַבַּת הַשּׁוֹבֵבָה כִּי־בָרָא יְהוָה חֲדָשָׁה בָּאָרֶץ נְקֵבָה תְּסוֹבֵב גָּבֶר׃
-
כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל עוֹד יֹאמְרוּ אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה וּבְעָרָיו בְּשׁוּבִי אֶת־שְׁבוּתָם יְבָרֶכְךָ יְהוָה נְוֵה־צֶדֶק הַר הַקֹּדֶשׁ׃
-
וְיָשְׁבוּ בָהּ יְהוּדָה וְכָל־עָרָיו יַחְדָּו אִכָּרִים וְנָסְעוּ בַּעֵדֶר׃
-
כִּי הִרְוֵיתִי נֶפֶשׁ עֲיֵפָה וְכָל־נֶפֶשׁ דָּאֲבָה מִלֵּאתִי׃
-
עַל־זֹאת הֱקִיצֹתִי וָאֶרְאֶה וּשְׁנָתִי עָרְבָה לִּי׃
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם־יְהוָה וְזָרַעְתִּי אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת־בֵּית יְהוּדָה זֶרַע אָדָם וְזֶרַע בְּהֵמָה׃
-
וְהָיָה כַּאֲשֶׁר שָׁקַדְתִּי עֲלֵיהֶם לִנְתוֹשׁ וְלִנְתוֹץ וְלַהֲרֹס וּלְהַאֲבִיד וּלְהָרֵעַ כֵּן אֶשְׁקֹד עֲלֵיהֶם לִבְנוֹת וְלִנְטוֹעַ נְאֻם־יְהוָה׃
-
בַּיָּמִים הָהֵם לֹא־יֹאמְרוּ עוֹד אָבוֹת אָכְלוּ בֹסֶר וְשִׁנֵּי בָנִים תִּקְהֶינָה׃
-
כִּי אִם־אִישׁ בַּעֲוֺנוֹ יָמוּת כָּל־הָאָדָם הָאֹכֵל הַבֹּסֶר תִּקְהֶינָה שִׁנָּיו׃
-
הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם־יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת־בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה׃
-
לֹא כַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת־אֲבוֹתָם בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲשֶׁר־הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת־בְּרִיתִי וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם נְאֻם־יְהוָה׃
-
כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם נְאֻם־יְהוָה נָתַתִּי אֶת־תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם וְעַל־לִבָּם אֶכְתֲּבֶנָּה וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים וְהֵמָּה יִהְיוּ־לִי לְעָם׃
-
וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד אִישׁ אֶת־רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת־אָחִיו לֵאמֹר דְּעוּ אֶת־יְהוָה כִּי־כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְטַנָּם וְעַד־גְּדוֹלָם נְאֻם־יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲוֺנָם וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר־עוֹד׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה נֹתֵן שֶׁמֶשׁ לְאוֹר יוֹמָם חֻקֹּת יָרֵחַ וְכוֹכָבִים לְאוֹר לָיְלָה רֹגַע הַיָּם וַיֶּהֱמוּ גַלָּיו יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ׃
-
אִם־יָמֻשׁוּ הַחֻקִּים הָאֵלֶּה מִלְּפָנַי נְאֻם־יְהוָה גַּם זֶרַע יִשְׂרָאֵל יִשְׁבְּתוּ מִהְיוֹת גּוֹי לְפָנַי כָּל־הַיָּמִים׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה אִם־יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי־אֶרֶץ לְמָטָּה גַּם־אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל־זֶרַע יִשְׂרָאֵל עַל־כָּל־אֲשֶׁר עָשׂוּ נְאֻם־יְהוָה׃
-
הִנֵּה יָמִים [בָּאִים] נְאֻם־יְהוָה וְנִבְנְתָה הָעִיר לַיהוָה מִמִּגְדַּל חֲנַנְאֵל שַׁעַר הַפִּנָּה׃
-
וְיָצָא עוֹד קוה [קָו] הַמִּדָּה נֶגְדּוֹ עַל גִּבְעַת גָּרֵב וְנָסַב גֹּעָתָה׃
-
וְכָל־הָעֵמֶק הַפְּגָרִים וְהַדֶּשֶׁן וְכָל־השרמות [הַשְּׁדֵמוֹת] עַד־נַחַל קִדְרוֹן עַד־פִּנַּת שַׁעַר הַסּוּסִים מִזְרָחָה קֹדֶשׁ לַיהוָה לֹא־יִנָּתֵשׁ וְלֹא־יֵהָרֵס עוֹד לְעוֹלָם׃
מקומות
-
רמה (בנימין)
עיר בנחלת שבט בנימין. המזוהה עם א-ראם שמצפון לירושלים.
-
שומרון
-
נחל קדרון
-
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.