ירמיהו-פרק-35
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר־הָיָה אֶל־יִרְְְמְְיָהוּ מֵאֵת ה' בִּימֵי יְְהוֹיָקִים בֶּן־יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה לֵאמֹר׃
-
הָלוֹךְְְ אֶל־בֵּית הָרֵכָבִים, צאצאי יונדב בן רכָב שהתמסר לעבודת ה'. וְְדִבַּרְְְתָּ אוֹתָם, אִתם, וַהֲבִאוֹתָם אל בֵּית ה', אֶל־אַחַת הַלְְּשָׁכוֹת, החדרים הסמוכים למקדש. אולי כיוון שירמיהו היה כהן, קל היה לו לבצע זאת. וְְהִשְְְׁקִיתָ אוֹתָם, הגש שם יָיִן. עריכת משתה במקדש על ידי הנביא בוודאי תעורר את תמיהת הציבור ותתפרסם.
-
וָאֶקַּח אֶת־יַאֲזַנְְְיָה בֶן־יִרְְְמְְיָהוּ בֶּן־חֲבַצִּנְְְיָה, שהיה כנראה הדמות המרכזית במשפחה, וְְאֶת־אֶחָיו וְְאֶת־כָָּל־בָּנָיו וְְאֵת כָָּל־בֵּית הָרֵכָבִים,
-
וָאָבִא אֹתָם אל בֵּית ה', אֶל־לִשְְְׁכַּת בְְּנֵי חָנָן בֶּן־יִגְְְדַּלְְְיָהוּ אִישׁ הָאֱלֹהִים, נביא או אדם שהיה ידוע כקדוש. אֲשֶׁר־אֵצֶל, ליד לִשְְְׁכַּת הַשָּׂרִים, שאולי נועדה לשהייתם של אנשים חשובים שהמתינו במקדש, אֲשֶׁר מִמַּעַל לְְלִשְְְׁכַּת מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן־שַׁלֻּם, שֹׁמֵר הַסַּף, הממונה על שמירת המקדש וכליו. הלשכות הללו אינן מופיעות בתיאור בית המקדש שבנה שלמה. יש להניח שבמשך הדורות בנו במתחם חדרים נוספים ששימשו בעלי תפקידים שונים, לאו דווקא תפקידי כהונה.
-
וָאֶתֵּן לִפְְְנֵי בְְּנֵי בֵית־הָרֵכָבִים גְְּבִעִים מְְלֵאִים יַיִן וְְכֹסוֹת, וָאֹמַר אֲלֵיהֶם: שְְׁתוּ־יָיִן.
-
וַיֹּאמְְרוּ: לֹא נִשְְְׁתֶּה־יָּיִן, כִּי יוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אָבִינוּ, ראש משפחתנו צִוָּה עָלֵינוּ לֵאמֹר: לֹא תִשְְְׁתּוּ־יַיִן אַתֶּם וּבְְְנֵיכֶם עַד־עוֹלָם.
-
ולא זו בלבד, גם בַיִת לֹא־תִבְְְנוּ, וְְזֶרַע לֹא־תִזְְְרָעוּ, וְְכֶרֶם לֹא־תִטָּעוּ, וְְלֹא יִהְְְיֶה לָכֶם בית או כרם בכל דרך שהיא, כִּי בָָּאֳֳהָלִים תֵּשְְׁבוּ כָָּל־יְְמֵיכֶם, לְְמַעַן תִּחְְְיוּ יָמִים רַבִּים עַל־פְְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם גָּרִים שָׁם. הוראותיו של יונדב נועדו למנוע מצאצאיו להפוך לתושבי קבע. מגוריהם אינם קבועים, והם אינם עוסקים בחקלאות, וכך נמנע מהם הקשר אל האדמה. מסתבר שהם חיו בשדה חיי רועי צאן נוודים, או עסקו באומנויות כמו נפחות, נגרות וכיוצא באלה.
-
וַנִּשְְְׁמַע בְְּקוֹל יְְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אָבִינוּ לְְכֹל אֲשֶׁר צִוָּנוּ, לְְבִלְְְתִּי שְְׁתוֹת־יַיִן כָָּל־יָמֵינוּ, אֲנַחְְְנוּ נָשֵׁינוּ בָּנֵינוּ וּבְְְנֹתֵינוּ,
-
וּלְְְבִלְְְתִּי בְְּנוֹת בָּתִּים לְְשִׁבְְְתֵּנוּ, וְְכֶרֶם וְְשָׂדֶה וָזֶרַע לֹא יִהְְְיֶה־לָּנוּ.
-
וַנֵּשֶׁב בָּאֳֳהָלִים, וַנִּשְְְׁמַע וַנַּעַשׂ כְְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּנוּ יוֹנָדָב אָבִינוּ. אנו שומרים בהקפדה על המסורת המיוחדת של משפחתנו, ומקיימים את הוראת אבי המשפחה. כך נישאר על האדמה לאורך ימים ושנים.
-
וַיְְְהִי בַּעֲלוֹת נְְבוּכַדְְְרֶאצַּר מֶלֶךְְְ־בָּבֶל אֶל־הָאָרֶץ, וַנֹּאמֶר: מכיוון שהגיעה שעת מלחמה, והאויב באזור, בֹּאוּ וְְנָבוֹא ל יְְרוּשָׁלִַם לשם ביטחוננו, מִפְְּנֵי חֵיל הַכַּשְְְׂדִּים וּמִפְְּנֵי חֵיל אֲרָם, שצורף אל הכשדים כצבא עזר כשעלו על יהודה, וַנֵּשֶׁב לעת עתה בִּירוּשָׁלִָם.
-
וַיְְְהִי דְְּבַר־ה' אֶל־יִרְְְמְְיָהוּ לֵאמֹר׃
-
כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הָלֹךְְְ וְְאָמַרְְְתָּ לְְאִישׁ יְְהוּדָה וּלְְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִָם: הֲלוֹא תִקְְְחוּ מוּסָר לִשְְְׁמֹעַ אֶל־דְְּבָרַי. נְְאֻם־ה'. הרי לכם דוגמא ללמוד ממנה מוסר. כאן, כבמקרים אחרים, תתואר פעולה הנושאת משמעות סמלית. פעולות כאלה משמשות סימן לרבים, ולעתים המעורבים בהן אינם מתוודעים אל הערך הסמלי שלהן אלא לאחר זמן.
-
הוּקַם, קיימו אֶת־דִּבְְְרֵי יְְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אֲשֶׁר־צִוָּה אֶת־בָּנָיו לְְבִלְְְתִּי שְְׁתוֹת־יַיִן — וְְלֹא שָׁתוּ כמה דורות עַד־הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי שָׁמְְעוּ אֵת מִצְְְוַת אֲבִיהֶם, וְְאילו אָנֹכִי דִּבַּרְְְתִּי אֲלֵיכֶם כאב המדריך את בניו הַשְְְׁכֵּם וְְדַבֵּר — וְְלֹא שְְׁמַעְְְתֶּם אֵלָי.
-
וָאֶשְְְׁלַח אֲלֵיכֶם אֶת־כָָּל־עֲבָדַי הַנְְּבִאִים, הַשְְְׁכֵּם וְְשָׁלֹחַ, לֵאמֹר: שֻׁבוּ־נָא אִישׁ מִדַּרְְְכּוֹ הָרָעָה וְְהֵיטִיבוּ מַעַלְְלֵיכֶם, מעשיכם, וְְאַל־תֵּלְְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לְְעָָבְְְדָם, וּבכך שְְְׁבוּ אֶל, תתקיימו על הָאֲדָמָה אֲשֶׁר־נָתַתִּי לָכֶם וְְלַאֲבֹתֵיכֶם. את הצו הזה קיבלתם כבר משעת יציאתכם ממצרים, והנביאים שבכל הדורות חיזקו אותו שוב ושוב, ובכל זאת לֹא הִטִּיתֶם אֶת־אָָזְְְנְְכֶם וְְלֹא שְְׁמַעְְְתֶּם אֵלָי.
-
— כִּי, הנה הֵקִימוּ בְְּנֵי יְְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אֶת־מִצְְְוַת אֲבִיהֶם אֲשֶׁר צִוָּם. המשפחה הזו שומרת על מסורתה באדיקות, וְְאילו הָעָם הַזֶּה לֹא שָׁמְְעוּ אֵלָי.
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר ה' אֱלֹהֵי צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הִנְְנִי מֵבִיא אֶל־יְְהוּדָה וְְאֶל כָָּל־יוֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם אֵת כָָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבַּרְְְתִּי עֲלֵיהֶם, יַעַן דִּבַּרְְְתִּי אֲלֵיהֶם וְְלֹא שָׁמֵעוּ, וָאֶקְְְרָא לָהֶם וְְלֹא עָנוּ, נענו.
-
וּלְְְבֵית הָרֵכָבִים אָמַר יִרְְְמְְיָהוּ: כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: יַעַן אֲשֶׁר שְְׁמַעְְְתֶּם עַל, אל מִצְְְוַת יְְהוֹנָדָב אֲבִיכֶם, וַתִּשְְְׁמְְרוּ אֶת־כָָּל־מִצְְְוֹתָיו, וַתַּעֲשׂוּ כְְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּה אֶתְְְכֶם —
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: לֹא־יִכָּרֵת אִישׁ לְְיוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב עֹמֵד, מלעמוד לְְפָנַי בעבודת הקודש, כָָּל־הַיָּמִים. מובטחים למשפחה הזו חיי נצח. גם אם המשפחה לא תשרוד כיחידה מוגדרת, יתמיד המשך קיומם של צאצאיה בקרב ישראל.
פסוקים
-
הדבר אשר־היה אל־ירמיהו מאת יהוה בימי יהויקים בן־יאשיהו מלך יהודה לאמר
-
הלוך אל־בית הרכבים ודברת אותם והבאותם בית יהוה אל־אחת הלשכות והשקית אותם יין
-
ואקח את־יאזניה בן־ירמיהו בן־חבצניה ואת־אחיו ואת־כל־בניו ואת כל־בית הרכבים
-
ואבא אתם בית יהוה אל־לשכת בני חנן בן־יגדליהו איש האלהים אשר־אצל לשכת השרים אשר ממעל ללשכת מעשיהו בן־שלם שמר הסף
-
ואתן לפני בני בית־הרכבים גבעים מלאים יין וכסות ואמר אליהם שתו־יין
-
ויאמרו לא נשתה־יין כי יונדב בן־רכב אבינו צוה עלינו לאמר לא תשתו־יין אתם ובניכם עד־עולם
-
ובית לא־תבנו וזרע לא־תזרעו וכרם לא־תטעו ולא יהיה לכם כי באהלים תשבו כל־ימיכם למען תחיו ימים רבים על־פני האדמה אשר אתם גרים שם
-
ונשמע בקול יהונדב בן־רכב אבינו לכל אשר צונו לבלתי שתות־יין כל־ימינו אנחנו נשינו בנינו ובנתינו
-
ולבלתי בנות בתים לשבתנו וכרם ושדה וזרע לא יהיה־לנו
-
ונשב באהלים ונשמע ונעש ככל אשר־צונו יונדב אבינו
-
ויהי בעלות נבוכדראצר מלך־בבל אל־הארץ ונאמר באו ונבוא ירושלם מפני חיל הכשדים ומפני חיל ארם ונשב בירושלם
-
ויהי דבר־יהוה אל־ירמיהו לאמר
-
כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל הלך ואמרת לאיש יהודה וליושבי ירושלם הלוא תקחו מוסר לשמע אל־דברי נאם־יהוה
-
הוקם את־דברי יהונדב בן־רכב אשר־צוה את־בניו לבלתי שתות־יין ולא שתו עד־היום הזה כי שמעו את מצות אביהם ואנכי דברתי אליכם השכם ודבר ולא שמעתם אלי
-
ואשלח אליכם את־כל־עבדי הנבאים השכים ושלח לאמר שבו־נא איש מדרכו הרעה והיטיבו מעלליכם ואל־תלכו אחרי אלהים אחרים לעבדם ושבו אל־האדמה אשר־נתתי לכם ולאבתיכם ולא הטיתם את־אזנכם ולא שמעתם אלי
-
כי הקימו בני יהונדב בן־רכב את־מצות אביהם אשר צום והעם הזה לא שמעו אלי
-
לכן כה־אמר יהוה אלהי צבאות אלהי ישראל הנני מביא אל־יהודה ואל כל־יושבי ירושלם את כל־הרעה אשר דברתי עליהם יען דברתי אליהם ולא שמעו ואקרא להם ולא ענו
-
ולבית הרכבים אמר ירמיהו כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל יען אשר שמעתם על־מצות יהונדב אביכם ותשמרו את־כל־מצותיו ותעשו ככל אשר־צוה אתכם
-
לכן כה אמר יהוה צבאות אלהי ישראל לא־יכרת איש ליונדב בן־רכב עמד לפני כל־הימים
פסוקים מנוקד
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר־הָיָה אֶל־יִרְמְיָהוּ מֵאֵת יְהוָה בִּימֵי יְהוֹיָקִים בֶּן־יֹאשִׁיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה לֵאמֹר׃
-
הָלוֹךְ אֶל־בֵּית הָרֵכָבִים וְדִבַּרְתָּ אוֹתָם וַהֲבִאוֹתָם בֵּית יְהוָה אֶל־אַחַת הַלְּשָׁכוֹת וְהִשְׁקִיתָ אוֹתָם יָיִן׃
-
וָאֶקַּח אֶת־יַאֲזַנְיָה בֶן־יִרְמְיָהוּ בֶּן־חֲבַצִּנְיָה וְאֶת־אֶחָיו וְאֶת־כָּל־בָּנָיו וְאֵת כָּל־בֵּית הָרֵכָבִים׃
-
וָאָבִא אֹתָם בֵּית יְהוָה אֶל־לִשְׁכַּת בְּנֵי חָנָן בֶּן־יִגְדַּלְיָהוּ אִישׁ הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר־אֵצֶל לִשְׁכַּת הַשָּׂרִים אֲשֶׁר מִמַּעַל לְלִשְׁכַּת מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן־שַׁלֻּם שֹׁמֵר הַסַּף׃
-
וָאֶתֵּן לִפְנֵי בְּנֵי בֵית־הָרֵכָבִים גְּבִעִים מְלֵאִים יַיִן וְכֹסוֹת וָאֹמַר אֲלֵיהֶם שְׁתוּ־יָיִן׃
-
וַיֹּאמְרוּ לֹא נִשְׁתֶּה־יָּיִן כִּי יוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אָבִינוּ צִוָּה עָלֵינוּ לֵאמֹר לֹא תִשְׁתּוּ־יַיִן אַתֶּם וּבְנֵיכֶם עַד־עוֹלָם׃
-
וּבַיִת לֹא־תִבְנוּ וְזֶרַע לֹא־תִזְרָעוּ וְכֶרֶם לֹא־תִטָּעוּ וְלֹא יִהְיֶה לָכֶם כִּי בָּאֳהָלִים תֵּשְׁבוּ כָּל־יְמֵיכֶם לְמַעַן תִּחְיוּ יָמִים רַבִּים עַל־פְּנֵי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם גָּרִים שָׁם׃
-
וַנִּשְׁמַע בְּקוֹל יְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אָבִינוּ לְכֹל אֲשֶׁר צִוָּנוּ לְבִלְתִּי שְׁתוֹת־יַיִן כָּל־יָמֵינוּ אֲנַחְנוּ נָשֵׁינוּ בָּנֵינוּ וּבְנֹתֵינוּ׃
-
וּלְבִלְתִּי בְּנוֹת בָּתִּים לְשִׁבְתֵּנוּ וְכֶרֶם וְשָׂדֶה וָזֶרַע לֹא יִהְיֶה־לָּנוּ׃
-
וַנֵּשֶׁב בָּאֳהָלִים וַנִּשְׁמַע וַנַּעַשׂ כְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּנוּ יוֹנָדָב אָבִינוּ׃
-
וַיְהִי בַּעֲלוֹת נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ־בָּבֶל אֶל־הָאָרֶץ וַנֹּאמֶר בֹּאוּ וְנָבוֹא יְרוּשָׁלִַם מִפְּנֵי חֵיל הַכַּשְׂדִּים וּמִפְּנֵי חֵיל אֲרָם וַנֵּשֶׁב בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וַיְהִי דְּבַר־יְהוָה אֶל־יִרְמְיָהוּ לֵאמֹר׃
-
כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הָלֹךְ וְאָמַרְתָּ לְאִישׁ יְהוּדָה וּלְיוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם הֲלוֹא תִקְחוּ מוּסָר לִשְׁמֹעַ אֶל־דְּבָרַי נְאֻם־יְהוָה׃
-
הוּקַם אֶת־דִּבְרֵי יְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אֲשֶׁר־צִוָּה אֶת־בָּנָיו לְבִלְתִּי שְׁתוֹת־יַיִן וְלֹא שָׁתוּ עַד־הַיּוֹם הַזֶּה כִּי שָׁמְעוּ אֵת מִצְוַת אֲבִיהֶם וְאָנֹכִי דִּבַּרְתִּי אֲלֵיכֶם הַשְׁכֵּם וְדַבֵּר וְלֹא שְׁמַעְתֶּם אֵלָי׃
-
וָאֶשְׁלַח אֲלֵיכֶם אֶת־כָּל־עֲבָדַי הַנְּבִאִים הַשְׁכֵּים וְשָׁלֹחַ לֵאמֹר שֻׁבוּ־נָא אִישׁ מִדַּרְכּוֹ הָרָעָה וְהֵיטִיבוּ מַעַלְלֵיכֶם וְאַל־תֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לְעָבְדָם וּשְׁבוּ אֶל־הָאֲדָמָה אֲשֶׁר־נָתַתִּי לָכֶם וְלַאֲבֹתֵיכֶם וְלֹא הִטִּיתֶם אֶת־אָזְנְכֶם וְלֹא שְׁמַעְתֶּם אֵלָי׃
-
כִּי הֵקִימוּ בְּנֵי יְהוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב אֶת־מִצְוַת אֲבִיהֶם אֲשֶׁר צִוָּם וְהָעָם הַזֶּה לֹא שָׁמְעוּ אֵלָי׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי מֵבִיא אֶל־יְהוּדָה וְאֶל כָּל־יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם אֵת כָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי עֲלֵיהֶם יַעַן דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם וְלֹא שָׁמֵעוּ וָאֶקְרָא לָהֶם וְלֹא עָנוּ׃
-
וּלְבֵית הָרֵכָבִים אָמַר יִרְמְיָהוּ כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל יַעַן אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם עַל־מִצְוַת יְהוֹנָדָב אֲבִיכֶם וַתִּשְׁמְרוּ אֶת־כָּל־מִצְוֺתָיו וַתַּעֲשׂוּ כְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּה אֶתְכֶם׃
-
לָכֵן כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לֹא־יִכָּרֵת אִישׁ לְיוֹנָדָב בֶּן־רֵכָב עֹמֵד לְפָנַי כָּל־הַיָּמִים׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.