ירמיהו-פרק-41
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְְְהִי בַּחֹדֶשׁ, בראש החודש הַשְְּׁבִיעִי, בראש השנה — בָּא יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה בֶן־אֱלִישָׁמָע שהיה מִזֶּרַע הַמְְּלוּכָה, וְְרַבֵּי, שרי הַמֶּלֶךְְ צדקיהו, וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל־גְְּדַלְְְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם הַמִּצְְְפָּתָה. וַיֹּאכְְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְְְדָּו בַּמִּצְְְפָּה. גדליהו קיבל אותם יפה, כי לא ייחס חשיבות לכל האזהרות שהזהירו אותו מפני ישמעאל.
-
וַיָּקָָם יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם בֶּן־שָׁפָן בַּחֶרֶב, וַיָּמֶת אֹתוֹ — את האיש אֲשֶׁר־הִפְְְקִיד מֶלֶךְְְ־בָּבֶל בָּאָרֶץ
-
וְְאֵת כָָּל־הַיְְּהוּדִים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ, אֶת, עם גְְּדַלְְְיָהוּ בַּמִּצְְְפָּה, וְְאֶת־הַכַּשְְְׂדִּים אֲשֶׁר נִמְְְצְְאוּ־שָׁם אֵת אַנְְְשֵׁי הַמִּלְְְחָמָה. את כולם הִכָּה יִשְְְׁמָעֵאל. המצפה לא הייתה מבצר, אלא מקום שבו ישב גדליהו כנציב אזרחי עם כמה מידידיו, מכריו או עובדיו. ייתכן שהיה עמו משמר כלשהו, אבל כנראה היה זה משמר כבוד סמלי של הכשדים שאנשיו לא היו ערוכים לקרב. כך יכלו חיילי ישמעאל שהגיעו מוכנים, להתנפל עליהם ולהרוג את כולם.
-
וַיְְְהִי בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי לְְהָמִית אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ, וְְאִישׁ לֹא יָדָע מה אירע, כי ישמעאל המית את אנשי גדליהו ושבה את מי שנשאר במקום. כאמור, נראה שהיה זה בראש השנה, יום שאנשים אינם עורכים בו מסעות.
-
וַיָּבֹאוּ אֲנָשִׁים מִשְְּׁכֶם, מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְְרוֹן, ערי ממלכת ישראל לשעבר, שְְׁמֹנִים אִישׁ מְְגֻלְְּחֵי זָקָן וּקְְְרֻעֵי בְְגָדִים וּמִתְְְגֹּדְְדִים, מרוטים ושרוטים לאות אבלות על החורבן הגדול, וּמִנְְְחָה וּלְְְבוֹנָה בְְּיָדָם לְְהָבִיא אל בֵּית ה'. אולי הם היו בדרכם להביא קרבנות לבית ה', ובדרך נודע להם שהמקדש נחרב. ושמא גם לאחר החורבן עמד מזבח במקום לשם הקרבת קרבנות.
-
וַיֵּצֵא יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה לִקְְְרָאתָם מִן־הַמִּצְְְפָּה כשהוא נראה הֹלֵךְְְ הָלֹךְְְ וּבֹכֶה. וַיְְְהִי כִּפְְְגֹשׁ אֹתָם, וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם: בֹּאוּ אֶל־גְְּדַלְְְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם. היכנסו אל העיר.
-
וַיְְְהִי כְְּבוֹאָם אֶל־תּוֹךְְְ הָעִיר, וַיִּשְְְׁחָטֵם יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה אֶל־תּוֹךְְְ הַבּוֹר, הוּא וְְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־אִתּוֹ, כדי שמעשה הרצח שלו לא ייוודע.
-
וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים נִמְְְצְְאוּ־בָם — בין הולכי הדרך, וַיֹּאמְְרוּ אֶל־יִשְְְׁמָעֵאל: אַל־תְְּמִתֵנוּ כִּי־יֶשׁ־לָנוּ מַטְְְמֹנִים בַּשָּׂדֶה — חִטִּים וּשְְְׂעֹרִים וְְשֶׁמֶן וּדְְְבָשׁ. הם הבטיחו לתת לו את אוצרות היבול שלהם, ומכיוון שהיה מעוניין להרוויח — וַיֶּחְְְדַּל, וְְלֹא הֱמִיתָם בְְּתוֹךְְְ אֲחֵיהֶם, אם כי לא ברור אם השאירם בחיים גם לאחר מכן.
-
וְְהַבּוֹר אֲשֶׁר הִשְְְׁלִיךְְְ שָׁם יִשְְְׁמָעֵאל אֵת כָָּל־פִּגְְְרֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הִכָּה בְְּיַד, במקום, בסיבת, גְְּדַלְְְיָהוּ, הוּא אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְְְ אָסָא מִפְְּנֵי בַּעְְְשָׁא מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל. הייתה זו חפירה גדולה ששימשה חלק מעמדות הביצורים של המלך אסא בזמנו. אֹתוֹ הבור מִלֵּא יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָהוּ חֲלָלִים.
-
וַיִּשְְְׁבְְְּ, לקח בשבי יִשְְְׁמָעֵאל אֶת־כָָּל־שְְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר נותרו בַּמִּצְְְפָּה, אֶת־בְְּנוֹת הַמֶּלֶךְְְ צדקיהו, שלא נלקחו בגלות אלא נשארו ביהודה תחת חסותו של גדליהו בן אחיקם, וישמעאל חשב שיש להן ערך כשבויות, וְְאֶת־כָָּל־הָעָם הַנִּשְְְׁאָרִים בַּמִּצְְְפָּה, אֲשֶׁר הִפְְְקִיד נְְבוּזַרְְְאֲדָן רַב־טַבָּחִים אֶת, עם גְְּדַלְְְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם. היו שם אנשים בתפקידים שונים שלא נהרגו, וַיִּשְְְׁבֵּם יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה וַיֵּלֶךְְְ לַעֲבֹר אֶל־בְְּנֵי עַמּוֹן, שהרי ישמעאל פעל בשליחותו של מלך בני עמון, שרצה להשמיד כל זכר לשלטון בבלי בארץ ולגרום למהומה. כיון שעם ישמעאל היה משא כבד של שלל, שבויים ושבויות, הוא לא התקדם מהר.
-
וַיִּשְְְׁמַע יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְְכָָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֵת כָָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה.
-
וַיִּקְְְחוּ אֶת־כָָּל־הָאֲנָשִׁים שהיו אתם, וַיֵּלְְכוּ לְְהִלָּחֵם עִם־יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה, וַיִּמְְְצְְאוּ אֹתוֹ חונה אֶל, על יד מַיִם רַבִּים אֲשֶׁר בְְּגִבְְְעוֹן,
-
וַיְְְהִי כִּרְְְאוֹת כָָּל־הָעָם, כל השבויים מלבד עשרת פקודיו, אֲשֶׁר אֶת־יִשְְְׁמָעֵאל אֶת־יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְְאֵת כָָּל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ, וַיִּשְְְׂמָחוּ. יוחנן ייצג כוח אחר, ולכן הם הניחו שעתה ישוחררו משביים.
-
וַיָּסֹבּוּ, פנו כָָּל־הָעָם אֲשֶׁר־שָׁבָה יִשְְְׁמָעֵאל מִן־הַמִּצְְְפָּה, וַיָּשֻׁבוּ וַיֵּלְְכוּ אֶל־יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ. כולם עברו לצדו של יוחנן.
-
וְְיִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה נִמְְְלַט מלֻווה בִּשְְְׁמֹנָה אֲנָשִׁים מִפְְּנֵי יוֹחָנָן. לא היו לו די אנשים לעמוד בפני צבאו של יוחנן. אף שהיה רוצח מוצלח, לא נראה שהיה איש מלחמה, ואף לא היה ערוך למלחמה. על כן ניצל את המהומה כדי לברוח, וַיֵּלֶךְְְ אֶל־בְְּנֵי עַמּוֹן, שמהם קיבל את הוראותיו. ייתכן שישמעאל לא עשה דבר מדעת עצמו, אלא פעל רק בשליחות מלך בני עמון. ישמעאל חזר עם אנשיו, לאחר שמילא את המשימה שהטילו עליו בני עמון — השמדת המעוז הכשדי בארץ יהודה.
-
וַיִּקַּח יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְְכָָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר־אִתּוֹ אֵת כָָּל־שְְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר הֵשִׁיב מֵאֵת יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה מִן־הַמִּצְְְפָּה, אַחַר ש הִכָּה אֶת־גְְּדַלְְְיָה בֶּן־אֲחִיקָם — גְְּבָרִים אַנְְְשֵׁי הַמִּלְְְחָמָה וְְנָשִׁים וְְטַף וְְסָרִסִים, פקידים אֲשֶׁר הֵשִׁיב מִגִּבְְְעוֹן.
-
וַיֵּלְְכוּ וַיֵּשְְׁבוּ בְְּמקום שנקרא גֵרוּת כִּמְְְהָם אֲשֶׁר־אֵצֶל, ליד בֵּית לָחֶם כדי לָלֶכֶת לָבוֹא ל מִצְְְרָיִם.
-
מִפְְּנֵי הַכַּשְְְׂדִּים, כִּי יָרְְאוּ מִפְְּנֵיהֶם, כִּי־הִכָּה יִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־נְְתַנְְְיָה אֶת־גְְּדַלְְְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם אֲשֶׁר־הִפְְְקִיד מֶלֶךְְְ־בָּבֶל בָּאָרֶץ. הם חששו שעתה יבואו הכשדים לנקום בכל מי שי מצאו באזור, ובגלל תקיפת עמדתם והריגת הממונה מטעמם לא יבחינו בין מי שהיה אחראי למעשה לבין מי שהתנגדו לו. משום כך החליטו יוחנן ואנשיו לברוח למצרים, שהייתה אז מדינה עצמאית שלא הייתה כפופה לנבוכדנאצר , וקיוו למצוא בה מחסה.
פסוקים
-
ויהי בחדש השביעי בא ישמעאל בן־נתניה בן־אלישמע מזרע המלוכה ורבי המלך ועשרה אנשים אתו אל־גדליהו בן־אחיקם המצפתה ויאכלו שם לחם יחדו במצפה
-
ויקם ישמעאל בן־נתניה ועשרת האנשים אשר־היו אתו ויכו את־גדליהו בן־אחיקם בן־שפן בחרב וימת אתו אשר־הפקיד מלך־בבל בארץ
-
ואת כל־היהודים אשר־היו אתו את־גדליהו במצפה ואת־הכשדים אשר נמצאו־שם את אנשי המלחמה הכה ישמעאל
-
ויהי ביום השני להמית את־גדליהו ואיש לא ידע
-
ויבאו אנשים משכם משלו ומשמרון שמנים איש מגלחי זקן וקרעי בגדים ומתגדדים ומנחה ולבונה בידם להביא בית יהוה
-
ויצא ישמעאל בן־נתניה לקראתם מן־המצפה הלך הלך ובכה ויהי כפגש אתם ויאמר אליהם באו אל־גדליהו בן־אחיקם
-
ויהי כבואם אל־תוך העיר וישחטם ישמעאל בן־נתניה אל־תוך הבור הוא והאנשים אשר־אתו
-
ועשרה אנשים נמצאו־בם ויאמרו אל־ישמעאל אל־תמתנו כי־יש־לנו מטמנים בשדה חטים ושערים ושמן ודבש ויחדל ולא המיתם בתוך אחיהם
-
והבור אשר השליך שם ישמעאל את כל־פגרי האנשים אשר הכה ביד־גדליהו הוא אשר עשה המלך אסא מפני בעשא מלך־ישראל אתו מלא ישמעאל בן־נתניהו חללים
-
וישב ישמעאל את־כל־שארית העם אשר במצפה את־בנות המלך ואת־כל־העם הנשארים במצפה אשר הפקיד נבוזראדן רב־טבחים את־גדליהו בן־אחיקם וישבם ישמעאל בן־נתניה וילך לעבר אל־בני עמון
-
וישמע יוחנן בן־קרח וכל־שרי החילים אשר אתו את כל־הרעה אשר עשה ישמעאל בן־נתניה
-
ויקחו את־כל־האנשים וילכו להלחם עם־ישמעאל בן־נתניה וימצאו אתו אל־מים רבים אשר בגבעון
-
ויהי כראות כל־העם אשר את־ישמעאל את־יוחנן בן־קרח ואת כל־שרי החילים אשר אתו וישמחו
-
ויסבו כל־העם אשר־שבה ישמעאל מן־המצפה וישבו וילכו אל־יוחנן בן־קרח
-
וישמעאל בן־נתניה נמלט בשמנה אנשים מפני יוחנן וילך אל־בני עמון
-
ויקח יוחנן בן־קרח וכל־שרי החילים אשר־אתו את כל־שארית העם אשר השיב מאת ישמעאל בן־נתניה מן־המצפה אחר הכה את־גדליה בן־אחיקם גברים אנשי המלחמה ונשים וטף וסרסים אשר השיב מגבעון
-
וילכו וישבו בגרות כמוהם [כמהם] אשר־אצל בית לחם ללכת לבוא מצרים
-
מפני הכשדים כי יראו מפניהם כי־הכה ישמעאל בן־נתניה את־גדליהו בן־אחיקם אשר־הפקיד מלך־בבל בארץ
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה בֶן־אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל־גְּדַלְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם הַמִּצְפָּתָה וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו בַּמִּצְפָּה׃
-
וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ וַיַּכּוּ אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם בֶּן־שָׁפָן בַּחֶרֶב וַיָּמֶת אֹתוֹ אֲשֶׁר־הִפְקִיד מֶלֶךְ־בָּבֶל בָּאָרֶץ׃
-
וְאֵת כָּל־הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר־הָיוּ אִתּוֹ אֶת־גְּדַלְיָהוּ בַּמִּצְפָּה וְאֶת־הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר נִמְצְאוּ־שָׁם אֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הִכָּה יִשְׁמָעֵאל׃
-
וַיְהִי בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי לְהָמִית אֶת־גְּדַלְיָהוּ וְאִישׁ לֹא יָדָע׃
-
וַיָּבֹאוּ אֲנָשִׁים מִשְּׁכֶם מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְרוֹן שְׁמֹנִים אִישׁ מְגֻלְּחֵי זָקָן וּקְרֻעֵי בְגָדִים וּמִתְגֹּדְדִים וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה בְּיָדָם לְהָבִיא בֵּית יְהוָה׃
-
וַיֵּצֵא יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה לִקְרָאתָם מִן־הַמִּצְפָּה הֹלֵךְ הָלֹךְ וּבֹכֶה וַיְהִי כִּפְגֹשׁ אֹתָם וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם בֹּאוּ אֶל־גְּדַלְיָהוּ בֶן־אֲחִיקָם׃
-
וַיְהִי כְּבוֹאָם אֶל־תּוֹךְ הָעִיר וַיִּשְׁחָטֵם יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה אֶל־תּוֹךְ הַבּוֹר הוּא וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־אִתּוֹ׃
-
וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים נִמְצְאוּ־בָם וַיֹּאמְרוּ אֶל־יִשְׁמָעֵאל אַל־תְּמִתֵנוּ כִּי־יֶשׁ־לָנוּ מַטְמֹנִים בַּשָּׂדֶה חִטִּים וּשְׂעֹרִים וְשֶׁמֶן וּדְבָשׁ וַיֶּחְדַּל וְלֹא הֱמִיתָם בְּתוֹךְ אֲחֵיהֶם׃
-
וְהַבּוֹר אֲשֶׁר הִשְׁלִיךְ שָׁם יִשְׁמָעֵאל אֵת כָּל־פִּגְרֵי הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר הִכָּה בְּיַד־גְּדַלְיָהוּ הוּא אֲשֶׁר עָשָׂה הַמֶּלֶךְ אָסָא מִפְּנֵי בַּעְשָׁא מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל אֹתוֹ מִלֵּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָהוּ חֲלָלִים׃
-
וַיִּשְׁבְּ יִשְׁמָעֵאל אֶת־כָּל־שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר בַּמִּצְפָּה אֶת־בְּנוֹת הַמֶּלֶךְ וְאֶת־כָּל־הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בַּמִּצְפָּה אֲשֶׁר הִפְקִיד נְבוּזַרְאֲדָן רַב־טַבָּחִים אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם וַיִּשְׁבֵּם יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה וַיֵּלֶךְ לַעֲבֹר אֶל־בְּנֵי עַמּוֹן׃
-
וַיִּשְׁמַע יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְכָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ אֵת כָּל־הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה׃
-
וַיִּקְחוּ אֶת־כָּל־הָאֲנָשִׁים וַיֵּלְכוּ לְהִלָּחֵם עִם־יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה וַיִּמְצְאוּ אֹתוֹ אֶל־מַיִם רַבִּים אֲשֶׁר בְּגִבְעוֹן׃
-
וַיְהִי כִּרְאוֹת כָּל־הָעָם אֲשֶׁר אֶת־יִשְׁמָעֵאל אֶת־יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְאֵת כָּל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר אִתּוֹ וַיִּשְׂמָחוּ׃
-
וַיָּסֹבּוּ כָּל־הָעָם אֲשֶׁר־שָׁבָה יִשְׁמָעֵאל מִן־הַמִּצְפָּה וַיָּשֻׁבוּ וַיֵּלְכוּ אֶל־יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ׃
-
וְיִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה נִמְלַט בִּשְׁמֹנָה אֲנָשִׁים מִפְּנֵי יוֹחָנָן וַיֵּלֶךְ אֶל־בְּנֵי עַמּוֹן׃
-
וַיִּקַּח יוֹחָנָן בֶּן־קָרֵחַ וְכָל־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר־אִתּוֹ אֵת כָּל־שְׁאֵרִית הָעָם אֲשֶׁר הֵשִׁיב מֵאֵת יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה מִן־הַמִּצְפָּה אַחַר הִכָּה אֶת־גְּדַלְיָה בֶּן־אֲחִיקָם גְּבָרִים אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה וְנָשִׁים וְטַף וְסָרִסִים אֲשֶׁר הֵשִׁיב מִגִּבְעוֹן׃
-
וַיֵּלְכוּ וַיֵּשְׁבוּ בְּגֵרוּת כמוהם [כִּמְהָם] אֲשֶׁר־אֵצֶל בֵּית לָחֶם לָלֶכֶת לָבוֹא מִצְרָיִם׃
-
מִפְּנֵי הַכַּשְׂדִּים כִּי יָרְאוּ מִפְּנֵיהֶם כִּי־הִכָּה יִשְׁמָעֵאל בֶּן־נְתַנְיָה אֶת־גְּדַלְיָהוּ בֶּן־אֲחִיקָם אֲשֶׁר־הִפְקִיד מֶלֶךְ־בָּבֶל בָּאָרֶץ׃
מקומות
-
בית לחם (יהודה)
עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים.
מזוהה כיום בתחום בית לחם המודרנית. -
גבעון
-
מצפה
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בנבי סמואל (אולברייט) -
שכם
העיר המרכזית בשומרון, מזוהה עם תל בלאטה במזרח שכם המודרנית, בין הר גריזים להר עיבל.
-
שילה
עיר בנחלת אפרים.
את מקומה קובע המקרא בדיוק: "מצפונה לבית אל מזרחה השמש למסלה העולה מבית אל שכמה ומנגב ללבונה" (שופטים כא, יט)
מזוהה כיום עם תל הסמוך לחרבת סיילון, 22 ק"מ מדרום לשכם, 2.5 ק"מ ממזרח לדרך שכם. (רבי אשתורי הפרחי) -
שומרון
-
מצפה (?)
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בתל א-נצבה. (רואבסון וקונדר) -
מצרים
ארץ מצרים נמצאת בצפון מזרח אפריקה, בגבולה הדרומי של ארץ ישראל. רוב שִׁטְחָהּ היא מדבר, והאזור המעוּבּד והמיוּשב בצפיפות נמצא לאורך נהר הנילוס והדֶלְתָא (=השֶפֶךְ) שלו. התרבות המצרית הידועה לנו החלה להתפתח כבר בשנת 4000 לפני הספירה. סיפורי האבות מעידים על קשרים קבועים בין תושבי ארץ כנען לארץ מצרים, בעיקר בתקופות של רעב.
-
עמון
עמון או בני עמון הוא עם וממלכה ששכנה במזרח הגלעד באזור העיר רבת עמון.
-
גרות כמהם