ירמיהו-פרק-50
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל, על בָּבֶל, אֶל אֶרֶץ כַּשְְְׂדִּים, בְְּיַד יִרְְְמְְיָהוּ הַנָּבִיא:
-
הַגִּידוּ בַגּוֹיִם וְְהַשְְְׁמִיעוּ וּשְְְׂאוּ־נֵס, הרימו דגל, פרסמו, הַשְְְׁמִיעוּ אַל־תְְּכַחֵדוּ, תסתירו. אִמְְְרוּ: נִלְְְכְְּדָה בָבֶל, הֹבִישׁ, המיט בושה, אִכזב בֵּל, כינוי לאליל הראשי של בבל, במיוחד של בבל העיר, חַת, נשבר מְְרֹדָךְְְ, שמו של בל, הֹבִישׁוּ עֲצַבֶּיהָ, חַתּוּ גִּלּוּלֶיהָ, אליליה,
-
כִּי עָלָה עָלֶיהָ גּוֹי מִצָּפוֹן, מממלכת מדי ופרס. הוּא־יָשִׁית, ישים אֶת־אַרְְְצָהּ לְְשַׁמָּה, לשממה וְְלֹא־יִהְְְיֶה יוֹשֵׁב בָּהּ, מֵאָדָם וְְעַד־בְְּהֵמָה, נָדוּ, נעו הָלָכוּ.
-
בַּיָּמִים הָהֵמָּה וּבָעֵת הַהִיא, כאשר בבל תיפול, נְְאֻם־ה', יָבֹאוּ בְְנֵי־יִשְְְׂרָאֵל, שיישארו מעשרת השבטים, הֵמָּה וּבְְְנֵי־יְְהוּדָה יַחְְְדָּו, הָלוֹךְְְ וּבָכוֹ יֵלֵכוּ מהתרגשות ותחנונים, וְְאֶת־ה' אֱלֹהֵיהֶם יְְבַקֵּשׁוּ.
-
צִיּוֹן הם יִשְְְׁאָלוּ, דֶּרֶךְְְ הֵנָּה, לכאן — מקום עמידת הנביא — מועדות פְְנֵיהֶם, ויאמרו : בֹּאוּ וְְנִלְְְווּ, ונתחבר אֶל־ה', לכרות עמו בְְּרִית עוֹלָם ש לֹא תִשָּׁכֵחַ. הערה המתייחסת גם היא לישראל:
-
צֹאן אֹבְְדוֹת הָיוּ עַמִּי, כי רֹעֵיהֶם הִתְְְעוּם, מנהיגיהם גרמו להם לאבד את דרכם. על הָרִים המייגעים את הצאן שׁוֹבְְבוּם, הטו אותם הרועים, מֵהַר אֶל־גִּבְְְעָה הָלָכוּ, שָׁכְְחוּ מקום רִבְְְצָם. הם כבר אינם יודעים אפילו לאן הם שייכים.
-
כָָּל־מוֹצְְאֵיהֶם אֲכָלוּם, כילו בהם, וְְצָרֵיהֶם, אויביהם שהצרו להם אָמְְרוּ: לֹא נֶאְְְשָׁם, אין עלינו כל אשמה, שהרי הדבר מגיע להם תַּחַת אֲשֶׁר חָטְְאוּ לַה', שהוא להם נְְוֵה, מעון צֶדֶק, וּמִקְְְוֵה, תקוות אֲבוֹתֵיהֶם ה'.
-
נֻדוּ, יושבי בבל, מִתּוֹךְְְ בָּבֶל העומדת להיחרב, וּמֵאֶרֶץ כַּשְְְׂדִּים צֵאוּ, וִהְְְיוּ כְְּעַתּוּדִים, תיישים ההולכים לִפְְְנֵי־ה צֹאן, משכוכיות,
-
כִּי הִנֵּה אָנֹכִי מֵעִיר, מניע, מזרז וּמַעֲלֶה עַל־בָּבֶל קְְהַל־גּוֹיִם גְְּדֹלִים מֵאֶרֶץ צָפוֹן, וְְעָרְְכוּ מלחמה לָהּ, כנגדה. מִשָּׁם תִּלָּכֵד. חִצָּיו של קהל הגויים יהיו כְְּחץ גִבּוֹר מַשְְְׁכִּיל, ההורג ומביא שכול ו לֹא יָשׁוּב רֵיקָם.
-
וְְהָיְְתָה ארץ כַשְְְׂדִּים לְְשָׁלָל. כָָּל־שֹׁלְְלֶיהָ יִשְְְׂבָּעוּ. נְְאֻם־ה'.
-
כִּי, אמנם כעת תִשְְְׂמְְחוּ, אתם הבבלים, כִּי תַעַלְְְזוּ, שֹׁסֵי, שודדי ישראל נַחֲלָתִי, כִּי תָפוּשׁוּ, תשמינו כְְּעֶגְְְלָה דָשָׁה, שתבואתה מצויה לה תמיד, וְְתִצְְְהֲלוּ כָּאַבִּירִים, כסוסים חזקים,
-
בּוֹשָׁה אִמְְּכֶם מְְאֹד, חָפְְרָה, התביישה יוֹלַדְְְתְְּכֶם. הִנֵּה אַחֲרִית גּוֹיִם — מִדְְְבָּר, צִיָּה וַעֲרָבָה. זה יהיה גם סופכם.
-
מִקֶּצֶף, כעס ה' לֹא תֵשֵׁב, תהיה בבל מיושבת, וְְהָיְְתָה שְְׁמָמָה כֻּלָּהּ. כֹּל עֹבֵר עַל־בָּבֶל יִשֹּׁם וְְיִשְְְׁרֹק עַל־כָָּל־מַכּוֹתֶיהָ. אנשים ישמיעו קולות תדהמה על בבל, שהייתה עיר ממלכה ומרכז אימפריה, והפכה לתל חורבות.
-
עִרְְְכוּ מלחמה עַל־בָּבֶל סָבִיב, כָָּל־דֹּרְְכֵי קֶשֶׁת. יְְדוּ, יְרו אֵלֶיהָ, אַל־תַּחְְְמְְלוּ אֶל־חֵץ, אל תחסכו בחצים, כִּי לַה' חָטָאָה.
-
הָרִיעוּ עָלֶיהָ תרועת כיבוש וניצחון סָבִיב, שהרי נָתְְנָה יָדָהּ, הושיטה ידה לאות כניעה ותחינה. נָפְְלוּ אָָשְְְׁיוֹתֶיהָ, יסודותיה, נֶהֶרְְְסוּ חוֹמוֹתֶיהָ, כִּי נִקְְְמַת ה' הִיא. על כן הִנָּקְְמוּ בָהּ — כַּאֲשֶׁר עָשְְׂתָה כך עֲשׂוּ־לָהּ.
-
כִּרְְְתוּ זוֹרֵעַ מִבָּבֶל, וְְתֹפֵשׂ מַגָּל בְְּעֵת קָצִיר. החקלאות של בבל תאבד, מִפְְּנֵי חֶרֶב הַיּוֹנָה, המייסרת והמשמידה. אִישׁ אֶל־עַמּוֹ יִפְְְנוּ, וְְאִישׁ לְְאַרְְְצוֹ יָנוּסוּ. סביב האימפריה הבבלית היו עמים שונים שהשתעבדו לה, אלו ישובו למקומותיהם בזמן שבבל עצמה תחרב לגמרי.
-
שֶׂה פְְזוּרָה היא יִשְְְׂרָאֵל, אֲרָיוֹת תקפו את העדר ו הִדִּיחוּ, הרחיקו את הצאן. האריה הָרִאשׁוֹן אֲכָלוֹ — הוא מֶלֶךְְְ אַשּׁוּר, וְְזֶה הָאַחֲרוֹן עִצְְּמוֹ, פיצח עצמותיו – נְְבוּכַדְְְרֶאצַּר מֶלֶךְְְ בָּבֶל. האריה האשורי כילה את ממלכת ישראל וגם כבש חלקים ביהודה, ונבוכדנאצר אחריו סיים להחריב את הארץ.
-
לָכֵן, כֹּה־אָמַר ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל: הִנְְנִי פֹקֵד אֶל־מֶלֶךְְְ בָּבֶל וְְאֶל־אַרְְְצוֹ כַּאֲשֶׁר פָּקַדְְְתִּי אֶל־מֶלֶךְְְ אַשּׁוּר. בזמן שנאמרה הנבואה, הייתה אשור ממלכה חרבה וחסרת משמעות, וכך צופה הנביא שיקרה גם לבבל.
-
וְְשֹׁבַבְְְתִּי, אשיב אֶת־יִשְְְׂרָאֵל אֶל־נָוֵהוּ, וְְרָעָה, הוא ייזון מיבול הַכַּרְְְמֶל וְְהַבָּשָׁן, אזורי מרעה, וּבְְְהַר אֶפְְְרַיִם וְְהַגִּלְְְעָד תִּשְְְׂבַּע נַפְְְשׁוֹ.
-
בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא, ביטוי שירי המרמז על זמן גאולה, נְְאֻם־ה', יְְבֻקַּשׁ אֶת־עֲוֹן יִשְְְׂרָאֵל — וְְאֵינֶנּוּ, וְְאֶת־חַטֹּאת יְְהוּדָה יחפשו — וְְלֹא תִמָּצֶאינָה, כִּי אֶסְְְלַח לַאֲשֶׁר אַשְְְׁאִיר. אחרי חורבן בבל עתידים לבוא ימים טובים.
-
עַל־הָאָרֶץ, ארץ מְְרָתַיִם, מחוז הכפוף לבבל, עֲלֵה, אתה הכובש, עָלֶיהָ, וְְאֶל־יוֹשְְׁבֵי פְְּקוֹד, השוכנת סמוך לבבל חֲרֹב וְְהַחֲרֵם, רדוף בחרב וכלה אַחֲרֵיהֶם, נְְאֻם־ה', וַעֲשֵׂה כְְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ. האויב שבא לכבוש את בבל ישמיד ארצות אחרות שהיו קשורות אליה.
-
קוֹל מִלְְְחָמָה נשמע בָּאָרֶץ וְְשֶׁבֶר גָּדוֹל.
-
אֵיךְְְ נִגְְְדַּע וַיִּשָּׁבֵר פַּטִּישׁ כָָּל־הָאָרֶץ, בבל האדירה, המנפצת את כל העמים?! אֵיךְְְ הָיְְתָה לְְשַׁמָּה, לשממה בָּבֶל בַּגּוֹיִם, בין הגויים?!
-
יָקֹשְְְׁתִּי, הנחתי מוקש לָךְְְ וְְגַם־־־־־נִלְְְכַּדְְְתְְְּ, בָּבֶל, וְְאַתְְְּ לֹא יָדָעַתְְְּ שלפנייך מלכודת. נִמְְְצֵאת וְְגַם־נִתְְְפַּשְְְׂתְְְּ, כִּי בַה' הִתְְְגָּרִית.
-
פָּתַח ה' אֶת־אוֹצָרוֹ וַיּוֹצֵא משם אֶת־כְְּלֵי זַעְְְמוֹ, כִּי־מְְלָאכָה, יצירה כלי זעם הִיא לַה' אֱלוֹהִים צְְבָאוֹת בְְּאֶרֶץ כַּשְְְׂדִּים.
-
בֹּאוּ־לָהּ מִקֵּץ, מקצה הארץ, פִּתְְְחוּ את מַאֲבֻסֶיהָ, מחסני התבואה המלאים שלה, סָָלּוּהָ, רמסו אותה כְְמוֹ־עֲרֵמִים, ערמות תבואה המיועדות לדישה, וְְהַחֲרִימוּהָ. אַל־תְְּהִי־לָהּ שְְׁאֵרִית.
-
חִרְְְבוּ, הפילו בחרב את כָָּל־פָּרֶיהָ, דימוי למנהיגיה ושריה, יֵרְְדוּ לַטָּבַח. הוֹי עֲלֵיהֶם כִּי־בָא יוֹמָם, עֵת פְְּקֻדָּתָם.
-
קוֹל נָסִים וּפְְְלֵטִים נשמע מֵאֶרֶץ בָּבֶל. הנמלטים ישמיעו קול בשורה — לְְהַגִּיד בְְּצִיּוֹן אֶת־נִקְְְמַת ה' אֱלֹהֵינוּ, נִקְְְמַת הֵיכָלוֹ שהוחרב על ידי בבל.
-
הַשְְְׁמִיעוּ, היאספו אֶל־בָּבֶל, רַבִּים, יורי חצים. כָָּל־דֹּרְְכֵי קֶשֶׁת, חֲנוּ עָלֶיהָ סָבִיב. אַל־יְְהִי־לָהּ פְְּלֵיטָה. שַׁלְְּמוּ־לָהּ כְְּפָָעֳֳלָהּ, כמעשיה, כְְּכֹל אֲשֶׁר עָשְְׂתָה עֲשׂוּ־לָהּ, כִּי אֶל־ה' זָדָה, הרשיעה בזדון, אֶל־קְְדוֹשׁ יִשְְְׂרָאֵל. בבל תיענש קשות בעיקר בגלל הצרות שהביאה על ישראל, עם ה'.
-
לָכֵן יִפְְּלוּ בַחוּרֶיהָ בִּרְְְחֹבֹתֶיהָ, וְְכָָל־אַנְְְשֵׁי מִלְְְחַמְְְתָּהּ יִדַּמּוּ, ייכרתו בַּיּוֹם הַהוּא. נְְאֻם־ה'. אותם דברים בסגנון אחר:
-
הִנְְנִי אֵלֶיךָ, זָדוֹן, נְְאֻם־ה' אֱלוֹהִים צְְבָאוֹת, ה' עורך מלחמה כנגד הזדון כביכול. כִּי בָּא יוֹמְְךָ, עֵת פְְּקַדְְְתִּיךָ.
-
וְְכָשַׁל זָדוֹן וְְנָפַל, וְְאֵין לוֹ מֵקִים, וְְהִצַּתִּי, אבעיר אֵשׁ בְְּעָרָיו, וְְאָכְְלָה את כָָּל־סְְבִיבֹתָיו.
-
כֹּה אָמַר ה' צְְבָאוֹת: עֲשׁוּקִים בְְּנֵי־יִשְְְׂרָאֵל וּבְְְנֵי־יְְהוּדָה יַחְְְדָּו, וְְכָָל־שֹׁבֵיהֶם הֶחֱזִיקוּ בָם, שעבדו אותם, מֵאֲנוּ ל שַׁלְְּחָם.
-
גֹּאֲלָם ה חָזָק, ה' צְְבָאוֹת שְְׁמוֹ, רִיב יָרִיב אֶת־רִיבָם, הוא ינקום את נקמתם לְְמַעַן הִרְְְגִּיעַ אֶת־הָאָרֶץ וְְהִרְְְגִּיז, יחריד לְְיֹשְְׁבֵי בָבֶל.
-
חֶרֶב עַל־כַּשְְְׂדִּים, נְְאֻם־ה', וְְאֶל־יֹשְְׁבֵי בָבֶל וְְאֶל־שָׂרֶיהָ וְְאֶל־חֲכָמֶיהָ; כולם יוכו —
-
חֶרֶב אֶל־הַבַּדִּים, על הקוסמים ומגידי העתידות שהם דוברי בדים — וְְנֹאָלוּ, ייטפשו; חֶרֶב אֶל־גִּבּוֹרֶיהָ — וָחָתּוּ, יישברו;
-
חֶרֶב אֶל־סוּסָיו וְְאֶל־רִכְְְבּוֹ וְְאֶל־כָָּל־הָעֶרֶב, בני תערובות עמים אֲשֶׁר בְְּתוֹכָהּ. ובמקום להיות אנשי מלחמה — וְְהָיוּ לְְנָשִׁים;חֶרֶב אֶל־אוֹצְְרֹתֶיהָ — וּבֻזָּזוּ. יישדדו.
-
חֹרֶב, יובש אֶל־מֵימֶיהָ — וְְיָבֵשׁוּ, כִּי אֶרֶץ פְְּסִלִים הִיא, וּבָאֵימִים, בדברים נוראים — בין אם אלו צלמים מעוררי פלצות, או טקסים וחגיגות מזוויעים — יִתְְְהֹלָלוּ, הם משתוללים, משתעשעים ומתפארים.
-
לָכֵן יֵשְְׁבוּ צִיִּים, בעלי חיים שוכני מדבריות וחורבות, ששמם נגזר מן המלה 'ציה', אֶת, עם אִיִּים, בעלי חיים מדבריים המשמיעים קולות יללה. וְְיָשְְׁבוּ בָהּ — בבבל בְְּנוֹת יַעֲנָה, עופות מדבריים, וְְלֹא־תֵשֵׁב, לא תהיה מיושבת עוֹד לָנֶצַח, וְְלֹא תִשְְְׁכּוֹן עַד־דּוֹר וָדֹר. הארץ תהפוך למקום מגוריהן של חיות המדבר.
-
כְְּמַהְְְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת־סְְדֹם וְְאֶת־עֲמֹרָה וְְאֶת־שְְׁכֵנֶיהָ כך תהיה גם בבל, נְְאֻם־ה'. לֹא־יֵשֵׁב שָׁם אִישׁ וְְלֹא־יָגוּר בָּהּ בֶּן־אָדָם.
-
הִנֵּה עַם בָּא מִצָּפוֹן וְְגוֹי גָּדוֹל, וּמְְְלָכִים רַבִּים יֵעֹרוּ מִיַּרְְְכְְּתֵי, מקצות אָרֶץ. ממקומות רחוקים מאוד לבבל.
-
קֶשֶׁת וְְכִידֹן יַחֲזִיקוּ, אַכְְְזָרִי הֵמָּה וְְלֹא יְְרַחֵמוּ. קוֹלָם כַּיָּם יֶהֱמֶה, וְְעַל־סוּסִים יִרְְְכָּבוּ. עָרוּךְְְ, מסודר כְְּאִישׁ, כגיבור לַמִּלְְְחָמָה עָלַיִךְְְ בַּת־בָּבֶל.
-
שָׁמַע מֶלֶךְְְ־בָּבֶל אֶת־שִׁמְְְעָם של התוקפים, וְְרָפוּ יָדָיו, צָרָה, מצוקה הֶחֱזִיקַתְְְהוּ, אחזה בו, ו חִיל, חלחלה כַּיּוֹלֵדָה.
-
הִנֵּה האויב כְְּאַרְְְיֵה יַעֲלֶה מִגְְּאוֹן הַיַּרְְְדֵּן, השטח שבו עובר אפיק הירדן, שבו צמחייה סבוכה וחיות טרף, אֶל־נְְוֵה אֵיתָן, לתקוף במרעה טוב, כִּי־אַרְְְגִּעָה, בן רגע אֲרִיצֵם, אשלח את התוקפים להיות מֵעָלֶיהָ,וכל מִי שהוא בָחוּר, מובחר וטוב אֵלֶיהָ אֶפְְְקֹד, אצווה עליו לעלות עליה למלחמה, כִּי מִי כָמוֹנִי וּמִי יוֹעִדֶנִּי, מי יקבע לי מועד, וּמִי־זֶה ה רֹעֶה אֲשֶׁר יַעֲמֹד לְְפָנָי. אני הוא שמנהיג את העולם, ואין לבבלים במי להיעזר.
-
לָכֵן שִׁמְְְעוּ עֲצַת, תכנית ה' אֲשֶׁר יָעַץ אֶל־בָּבֶל, וּמַחְְְשְְׁבוֹתָיו אֲשֶׁר חָשַׁב אֶל־אֶרֶץ כַּשְְְׂדִּים: אִם־לֹא בוודאי יִסְְְחָבוּם צְְעִירֵי הַצֹּאן. העמים שהשמידו את בבל — פרס, מדי ובני עילם, לא היו עמים חשובים בעבר. צעירי הצאן הללו הקימו חיל גדול והביסו את הממלכה הבבלית. אִם־לֹא בוודאי ה' יַשִּׁים עֲלֵיהֶם נָוֶה, יהפוך את מקומם לשממה.
-
מִקּוֹל נִתְְְפְְּשָׂה, תפיסתה של בָבֶל ראש הממלכות נִרְְְעֲשָׁה, הזדעזעה הָאָרֶץ, וקול זְְְעָקָה בַּגּוֹיִם נִשְְְׁמָע.
פסוקים
-
הדבר אשר דבר יהוה אל־בבל אל־ארץ כשדים ביד ירמיהו הנביא
-
הגידו בגוים והשמיעו ושאו־נס השמיעו אל־תכחדו אמרו נלכדה בבל הביש בל חת מרדך הבישו עצביה חתו גלוליה
-
כי עלה עליה גוי מצפון הוא־ישית את־ארצה לשמה ולא־יהיה יושב בה מאדם ועד־בהמה נדו הלכו
-
בימים ההמה ובעת ההיא נאם־יהוה יבאו בני־ישראל המה ובני־יהודה יחדו הלוך ובכו ילכו ואת־יהוה אלהיהם יבקשו
-
ציון ישאלו דרך הנה פניהם באו ונלוו אל־יהוה ברית עולם לא תשכח
-
צאן אבדות היה [היו] עמי רעיהם התעום הרים שובבים [שובבום] מהר אל־גבעה הלכו שכחו רבצם
-
כל־מוצאיהם אכלום וצריהם אמרו לא נאשם תחת אשר חטאו ליהוה נוה־צדק ומקוה אבותיהם יהוה
-
נדו מתוך בבל ומארץ כשדים יצאו [צאו] והיו כעתודים לפני־צאן
-
כי הנה אנכי מעיר ומעלה על־בבל קהל־גוים גדלים מארץ צפון וערכו לה משם תלכד חציו כגבור משכיל לא ישוב ריקם
-
והיתה כשדים לשלל כל־שלליה ישבעו נאם־יהוה
-
כי תשמחי [תשמחו] כי תעלזי [תעלזו] שסי נחלתי כי תפושי [תפושו] כעגלה דשה ותצהלי [ותצהלו] כאברים
-
בושה אמכם מאד חפרה יולדתכם הנה אחרית גוים מדבר ציה וערבה
-
מקצף יהוה לא תשב והיתה שממה כלה כל עבר על־בבל ישם וישרק על־כל־מכותיה
-
ערכו על־בבל סביב כל־דרכי קשת ידו אליה אל־תחמלו אל־חץ כי ליהוה חטאה
-
הריעו עליה סביב נתנה ידה נפלו אשויתיה [אשיותיה] נהרסו חומותיה כי נקמת יהוה היא הנקמו בה כאשר עשתה עשו־לה
-
כרתו זורע מבבל ותפש מגל בעת קציר מפני חרב היונה איש אל־עמו יפנו ואיש לארצו ינסו
-
שה פזורה ישראל אריות הדיחו הראשון אכלו מלך אשור וזה האחרון עצמו נבוכדראצר מלך בבל
-
לכן כה־אמר יהוה צבאות אלהי ישראל הנני פקד אל־מלך בבל ואל־ארצו כאשר פקדתי אל־מלך אשור
-
ושבבתי את־ישראל אל־נוהו ורעה הכרמל והבשן ובהר אפרים והגלעד תשבע נפשו
-
בימים ההם ובעת ההיא נאם־יהוה יבקש את־עון ישראל ואיננו ואת־חטאת יהודה ולא תמצאינה כי אסלח לאשר אשאיר
-
על־הארץ מרתים עלה עליה ואל־יושבי פקוד חרב והחרם אחריהם נאם־יהוה ועשה ככל אשר צויתיך
-
קול מלחמה בארץ ושבר גדול
-
איך נגדע וישבר פטיש כל־הארץ איך היתה לשמה בבל בגוים
-
יקשתי לך וגם־נלכדת בבל ואת לא ידעת נמצאת וגם־נתפשת כי ביהוה התגרית
-
פתח יהוה את־אוצרו ויוצא את־כלי זעמו כי־מלאכה היא לאדני יהוה צבאות בארץ כשדים
-
באו־לה מקץ פתחו מאבסיה סלוה כמו־ערמים והחרימוה אל־תהי־לה שארית
-
חרבו כל־פריה ירדו לטבח הוי עליהם כי־בא יומם עת פקדתם
-
קול נסים ופלטים מארץ בבל להגיד בציון את־נקמת יהוה אלהינו נקמת היכלו
-
השמיעו אל־בבל רבים כל־דרכי קשת חנו עליה סביב אל־יהי־[לה] פלטה שלמו־לה כפעלה ככל אשר עשתה עשו־לה כי אל־יהוה זדה אל־קדוש ישראל
-
לכן יפלו בחוריה ברחבתיה וכל־אנשי מלחמתה ידמו ביום ההוא נאם־יהוה
-
הנני אליך זדון נאם־אדני יהוה צבאות כי בא יומך עת פקדתיך
-
וכשל זדון ונפל ואין לו מקים והצתי אש בעריו ואכלה כל־סביבתיו
-
כה אמר יהוה צבאות עשוקים בני־ישראל ובני־יהודה יחדו וכל־שביהם החזיקו בם מאנו שלחם
-
גאלם חזק יהוה צבאות שמו ריב יריב את־ריבם למען הרגיע את־הארץ והרגיז לישבי בבל
-
חרב על־כשדים נאם־יהוה ואל־ישבי בבל ואל־שריה ואל־חכמיה
-
חרב אל־הבדים ונאלו חרב אל־גבוריה וחתו
-
חרב אל־סוסיו ואל־רכבו ואל־כל־הערב אשר בתוכה והיו לנשים חרב אל־אוצרתיה ובזזו
-
חרב אל־מימיה ויבשו כי ארץ פסלים היא ובאימים יתהללו
-
לכן ישבו ציים את־איים וישבו בה בנות יענה ולא־תשב עוד לנצח ולא תשכון עד־דור ודור
-
כמהפכת אלהים את־סדם ואת־עמרה ואת־שכניה נאם־יהוה לא־ישב שם איש ולא־יגור בה בן־אדם
-
הנה עם בא מצפון וגוי גדול ומלכים רבים יערו מירכתי־ארץ
-
קשת וכידן יחזיקו אכזרי המה ולא ירחמו קולם כים יהמה ועל־סוסים ירכבו ערוך כאיש למלחמה עליך בת־בבל
-
שמע מלך־בבל את־שמעם ורפו ידיו צרה החזיקתהו חיל כיולדה
-
הנה כאריה יעלה מגאון הירדן אל־נוה איתן כי־ארגעה ארוצם [אריצם] מעליה ומי בחור אליה אפקד כי מי כמוני ומי יועדני ומי־זה רעה אשר יעמד לפני
-
לכן שמעו עצת־יהוה אשר יעץ אל־בבל ומחשבותיו אשר חשב אל־ארץ כשדים אם־לא יסחבום צעירי הצאן אם־לא ישים עליהם נוה
-
מקול נתפשה בבל נרעשה הארץ וזעקה בגוים נשמע
פסוקים מנוקד
-
הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל־בָּבֶל אֶל־אֶרֶץ כַּשְׂדִּים בְּיַד יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא׃
-
הַגִּידוּ בַגּוֹיִם וְהַשְׁמִיעוּ וּשְׂאוּ־נֵס הַשְׁמִיעוּ אַל־תְּכַחֵדוּ אִמְרוּ נִלְכְּדָה בָבֶל הֹבִישׁ בֵּל חַת מְרֹדָךְ הֹבִישׁוּ עֲצַבֶּיהָ חַתּוּ גִּלּוּלֶיהָ׃
-
כִּי עָלָה עָלֶיהָ גּוֹי מִצָּפוֹן הוּא־יָשִׁית אֶת־אַרְצָהּ לְשַׁמָּה וְלֹא־יִהְיֶה יוֹשֵׁב בָּהּ מֵאָדָם וְעַד־בְּהֵמָה נָדוּ הָלָכוּ׃
-
בַּיָּמִים הָהֵמָּה וּבָעֵת הַהִיא נְאֻם־יְהוָה יָבֹאוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל הֵמָּה וּבְנֵי־יְהוּדָה יַחְדָּו הָלוֹךְ וּבָכוֹ יֵלֵכוּ וְאֶת־יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם יְבַקֵּשׁוּ׃
-
צִיּוֹן יִשְׁאָלוּ דֶּרֶךְ הֵנָּה פְנֵיהֶם בֹּאוּ וְנִלְווּ אֶל־יְהוָה בְּרִית עוֹלָם לֹא תִשָּׁכֵחַ׃
-
צֹאן אֹבְדוֹת היה [הָיוּ] עַמִּי רֹעֵיהֶם הִתְעוּם הָרִים שובבים [שׁוֹבְבוּם] מֵהַר אֶל־גִּבְעָה הָלָכוּ שָׁכְחוּ רִבְצָם׃
-
כָּל־מוֹצְאֵיהֶם אֲכָלוּם וְצָרֵיהֶם אָמְרוּ לֹא נֶאְשָׁם תַּחַת אֲשֶׁר חָטְאוּ לַיהוָה נְוֵה־צֶדֶק וּמִקְוֵה אֲבוֹתֵיהֶם יְהוָה׃
-
נֻדוּ מִתּוֹךְ בָּבֶל וּמֵאֶרֶץ כַּשְׂדִּים יצאו [צֵאוּ] וִהְיוּ כְּעַתּוּדִים לִפְנֵי־צֹאן׃
-
כִּי הִנֵּה אָנֹכִי מֵעִיר וּמַעֲלֶה עַל־בָּבֶל קְהַל־גּוֹיִם גְּדֹלִים מֵאֶרֶץ צָפוֹן וְעָרְכוּ לָהּ מִשָּׁם תִּלָּכֵד חִצָּיו כְּגִבּוֹר מַשְׁכִּיל לֹא יָשׁוּב רֵיקָם׃
-
וְהָיְתָה כַשְׂדִּים לְשָׁלָל כָּל־שֹׁלְלֶיהָ יִשְׂבָּעוּ נְאֻם־יְהוָה׃
-
כִּי תשמחי [תִשְׂמְחוּ] כִּי תעלזי [תַעֲלְזוּ] שֹׁסֵי נַחֲלָתִי כִּי תפושי [תָפוּשׁוּ] כְּעֶגְלָה דָשָׁה ותצהלי [וְתִצְהֲלוּ] כָּאֲבִּרִים׃
-
בּוֹשָׁה אִמְּכֶם מְאֹד חָפְרָה יוֹלַדְתְּכֶם הִנֵּה אַחֲרִית גּוֹיִם מִדְבָּר צִיָּה וַעֲרָבָה׃
-
מִקֶּצֶף יְהוָה לֹא תֵשֵׁב וְהָיְתָה שְׁמָמָה כֻּלָּהּ כֹּל עֹבֵר עַל־בָּבֶל יִשֹּׁם וְיִשְׁרֹק עַל־כָּל־מַכּוֹתֶיהָ׃
-
עִרְכוּ עַל־בָּבֶל סָבִיב כָּל־דֹּרְכֵי קֶשֶׁת יְדוּ אֵלֶיהָ אַל־תַּחְמְלוּ אֶל־חֵץ כִּי לַיהוָה חָטָאָה׃
-
הָרִיעוּ עָלֶיהָ סָבִיב נָתְנָה יָדָהּ נָפְלוּ אשויתיה [אָשְׁיוֹתֶיהָ] נֶהֶרְסוּ חוֹמוֹתֶיהָ כִּי נִקְמַת יְהוָה הִיא הִנָּקְמוּ בָהּ כַּאֲשֶׁר עָשְׂתָה עֲשׂוּ־לָהּ׃
-
כִּרְתוּ זוֹרֵעַ מִבָּבֶל וְתֹפֵשׂ מַגָּל בְּעֵת קָצִיר מִפְּנֵי חֶרֶב הַיּוֹנָה אִישׁ אֶל־עַמּוֹ יִפְנוּ וְאִישׁ לְאַרְצוֹ יָנֻסוּ׃
-
שֶׂה פְזוּרָה יִשְׂרָאֵל אֲרָיוֹת הִדִּיחוּ הָרִאשׁוֹן אֲכָלוֹ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְזֶה הָאַחֲרוֹן עִצְּמוֹ נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל׃
-
לָכֵן כֹּה־אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי פֹקֵד אֶל־מֶלֶךְ בָּבֶל וְאֶל־אַרְצוֹ כַּאֲשֶׁר פָּקַדְתִּי אֶל־מֶלֶךְ אַשּׁוּר׃
-
וְשֹׁבַבְתִּי אֶת־יִשְׂרָאֵל אֶל־נָוֵהוּ וְרָעָה הַכַּרְמֶל וְהַבָּשָׁן וּבְהַר אֶפְרַיִם וְהַגִּלְעָד תִּשְׂבַּע נַפְשׁוֹ׃
-
בַּיָּמִים הָהֵם וּבָעֵת הַהִיא נְאֻם־יְהוָה יְבֻקַּשׁ אֶת־עֲוֺן יִשְׂרָאֵל וְאֵינֶנּוּ וְאֶת־חַטֹּאת יְהוּדָה וְלֹא תִמָּצֶאינָה כִּי אֶסְלַח לַאֲשֶׁר אַשְׁאִיר׃
-
עַל־הָאָרֶץ מְרָתַיִם עֲלֵה עָלֶיהָ וְאֶל־יוֹשְׁבֵי פְּקוֹד חֲרֹב וְהַחֲרֵם אַחֲרֵיהֶם נְאֻם־יְהוָה וַעֲשֵׂה כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ׃
-
קוֹל מִלְחָמָה בָּאָרֶץ וְשֶׁבֶר גָּדוֹל׃
-
אֵיךְ נִגְדַּע וַיִּשָּׁבֵר פַּטִּישׁ כָּל־הָאָרֶץ אֵיךְ הָיְתָה לְשַׁמָּה בָּבֶל בַּגּוֹיִם׃
-
יָקֹשְׁתִּי לָךְ וְגַם־נִלְכַּדְתְּ בָּבֶל וְאַתְּ לֹא יָדָעַתְּ נִמְצֵאת וְגַם־נִתְפַּשְׂתְּ כִּי בַיהוָה הִתְגָּרִית׃
-
פָּתַח יְהוָה אֶת־אוֹצָרוֹ וַיּוֹצֵא אֶת־כְּלֵי זַעְמוֹ כִּי־מְלָאכָה הִיא לַאדֹנָי יְהוִה צְבָאוֹת בְּאֶרֶץ כַּשְׂדִּים׃
-
בֹּאוּ־לָהּ מִקֵּץ פִּתְחוּ מַאֲבֻסֶיהָ סָלּוּהָ כְמוֹ־עֲרֵמִים וְהַחֲרִימוּהָ אַל־תְּהִי־לָהּ שְׁאֵרִית׃
-
חִרְבוּ כָּל־פָּרֶיהָ יֵרְדוּ לַטָּבַח הוֹי עֲלֵיהֶם כִּי־בָא יוֹמָם עֵת פְּקֻדָּתָם׃
-
קוֹל נָסִים וּפְלֵטִים מֵאֶרֶץ בָּבֶל לְהַגִּיד בְּצִיּוֹן אֶת־נִקְמַת יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נִקְמַת הֵיכָלוֹ׃
-
הַשְׁמִיעוּ אֶל־בָּבֶל רַבִּים כָּל־דֹּרְכֵי קֶשֶׁת חֲנוּ עָלֶיהָ סָבִיב אַל־יְהִי־[לָהּ] פְּלֵטָה שַׁלְּמוּ־לָהּ כְּפָעֳלָהּ כְּכֹל אֲשֶׁר עָשְׂתָה עֲשׂוּ־לָהּ כִּי אֶל־יְהוָה זָדָה אֶל־קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל׃
-
לָכֵן יִפְּלוּ בַחוּרֶיהָ בִּרְחֹבֹתֶיהָ וְכָל־אַנְשֵׁי מִלְחַמְתָּהּ יִדַּמּוּ בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם־יְהוָה׃
-
הִנְנִי אֵלֶיךָ זָדוֹן נְאֻם־אֲדֹנָי יְהוִה צְבָאוֹת כִּי בָּא יוֹמְךָ עֵת פְּקַדְתִּיךָ׃
-
וְכָשַׁל זָדוֹן וְנָפַל וְאֵין לוֹ מֵקִים וְהִצַּתִּי אֵשׁ בְּעָרָיו וְאָכְלָה כָּל־סְבִיבֹתָיו׃
-
כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת עֲשׁוּקִים בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל וּבְנֵי־יְהוּדָה יַחְדָּו וְכָל־שֹׁבֵיהֶם הֶחֱזִיקוּ בָם מֵאֲנוּ שַׁלְּחָם׃
-
גֹּאֲלָם חָזָק יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ רִיב יָרִיב אֶת־רִיבָם לְמַעַן הִרְגִּיעַ אֶת־הָאָרֶץ וְהִרְגִּיז לְיֹשְׁבֵי בָבֶל׃
-
חֶרֶב עַל־כַּשְׂדִּים נְאֻם־יְהוָה וְאֶל־יֹשְׁבֵי בָבֶל וְאֶל־שָׂרֶיהָ וְאֶל־חֲכָמֶיהָ׃
-
חֶרֶב אֶל־הַבַּדִּים וְנֹאָלוּ חֶרֶב אֶל־גִּבּוֹרֶיהָ וָחָתּוּ׃
-
חֶרֶב אֶל־סוּסָיו וְאֶל־רִכְבּוֹ וְאֶל־כָּל־הָעֶרֶב אֲשֶׁר בְּתוֹכָהּ וְהָיוּ לְנָשִׁים חֶרֶב אֶל־אוֹצְרֹתֶיהָ וּבֻזָּזוּ׃
-
חֹרֶב אֶל־מֵימֶיהָ וְיָבֵשׁוּ כִּי אֶרֶץ פְּסִלִים הִיא וּבָאֵימִים יִתְהֹלָלוּ׃
-
לָכֵן יֵשְׁבוּ צִיִּים אֶת־אִיִּים וְיָשְׁבוּ בָהּ בְּנוֹת יַעֲנָה וְלֹא־תֵשֵׁב עוֹד לָנֶצַח וְלֹא תִשְׁכּוֹן עַד־דּוֹר וָדוֹר׃
-
כְּמַהְפֵּכַת אֱלֹהִים אֶת־סְדֹם וְאֶת־עֲמֹרָה וְאֶת־שְׁכֵנֶיהָ נְאֻם־יְהוָה לֹא־יֵשֵׁב שָׁם אִישׁ וְלֹא־יָגוּר בָּהּ בֶּן־אָדָם׃
-
הִנֵּה עַם בָּא מִצָּפוֹן וְגוֹי גָּדוֹל וּמְלָכִים רַבִּים יֵעֹרוּ מִיַּרְכְּתֵי־אָרֶץ׃
-
קֶשֶׁת וְכִידֹן יַחֲזִיקוּ אַכְזָרִי הֵמָּה וְלֹא יְרַחֵמוּ קוֹלָם כַּיָּם יֶהֱמֶה וְעַל־סוּסִים יִרְכָּבוּ עָרוּךְ כְּאִישׁ לַמִּלְחָמָה עָלַיִךְ בַּת־בָּבֶל׃
-
שָׁמַע מֶלֶךְ־בָּבֶל אֶת־שִׁמְעָם וְרָפוּ יָדָיו צָרָה הֶחֱזִיקַתְהוּ חִיל כַּיּוֹלֵדָה׃
-
הִנֵּה כְּאַרְיֵה יַעֲלֶה מִגְּאוֹן הַיַּרְדֵּן אֶל־נְוֵה אֵיתָן כִּי־אַרְגִּעָה ארוצם [אֲרִיצֵם] מֵעָלֶיהָ וּמִי בָחוּר אֵלֶיהָ אֶפְקֹד כִּי מִי כָמוֹנִי וּמִי יוֹעִדֶנִּי וּמִי־זֶה רֹעֶה אֲשֶׁר יַעֲמֹד לְפָנָי׃
-
לָכֵן שִׁמְעוּ עֲצַת־יְהוָה אֲשֶׁר יָעַץ אֶל־בָּבֶל וּמַחְשְׁבוֹתָיו אֲשֶׁר חָשַׁב אֶל־אֶרֶץ כַּשְׂדִּים אִם־לֹא יִסְחָבוּם צְעִירֵי הַצֹּאן אִם־לֹא יַשִּׁים עֲלֵיהֶם נָוֶה׃
-
מִקּוֹל נִתְפְּשָׂה בָבֶל נִרְעֲשָׁה הָאָרֶץ וּזְעָקָה בַּגּוֹיִם נִשְׁמָע׃
מקומות
-
גלעד
חבל ארץ בעבר הירדן המזרחי, משתרע מים הכנרת ועד ים המלח.
-
הר הכרמל
רכס הרים המהווה שלוחה צפונית מערבית של הרי שומרון. נמצא ממערב ומדרום לעמק יזרעאל.
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי. -
בשן
אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה. -
סדום
-
סדום?