יואל-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
תִּקְְְעוּ שׁוֹפָר בְְּצִיּוֹן, וְְהָרִיעוּ בְְּהַר קָָדְְְשִׁי. השמיעו קול תרועה ואזהרה. יִרְְְגְְּזוּ, יחרדו כֹּל יֹשְְׁבֵי הָאָרֶץ, כִּי־בָא יוֹם־ה', כִּי קָרוֹב. היום שבו יכה ה' את הארץ בארבה.
-
יוֹם חֹשֶׁךְְְ וַאֲפֵלָה, יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל, הארבה בהמוניו מקיף את המרחב כְְּשַׁחַר פָּרֻשׂ עַל־הֶהָרִים. עַם רַב וְְעָצוּם הוא הארבה, כָּמֹהוּ, בהיקף כזה לֹא נִהְְְיָה מִן־הָעוֹלָם, מעולם, וְְאַחֲרָיו לֹא יוֹסֵף, יופיע שוב עַד־שְְׁנֵי, שנות דּוֹר וָדוֹר.
-
לְְפָנָיו אָכְְלָה אֵשׁ, וְְאַחֲרָיו תְְּלַהֵט לֶהָבָה. הוא יְכלה הכול, כאילו הנחיל מלווה לפניו ואחריו בשלהבת אש. כְְּגַן־עֵדֶן הייתה הָאָרֶץ לְְפָנָיו, לפני הופעתו, וְְאַחֲרָיו היא תיוותר מִדְְְבַּר שְְׁמָמָה, וְְגַם־פְְּלֵיטָה לֹא־הָיְְתָה לּוֹ, דבר לא ישרוד ממנו.
-
כְְּמַרְְְאֵה סוּסִים מַרְְְאֵהוּ. צורת הראש והגב של הארבה דומה לצורת הראש והגב של הסוסים. וּכְְְריצתם השועטת של פָרָשִׁים, סוסים כֵּן, כך גם הם יְְרוּצוּן ואף יתקדמו במבנה דומה.
-
כְְּקוֹל מַרְְְכָּבוֹת, עַל־רָאשֵׁי הֶהָרִים יְְרַקֵּדוּן, ינתרו. הרחש של מיליוני פרטים יחד מגיע למרחוק, והוא נשמע כְְּקוֹל הפצפוץ והפיצוח הנשמע בעת ש לַהַב, להבת אֵשׁ אֹכְְלָה, שורפת קָשׁ, כְְּעַם עָצוּם עֱרוּךְְְ מִלְְְחָמָה, מוכן לקרב.
-
מִפָּנָיו יָחִילוּ, יפחדו עַמִּים, כָָּל־פָּנִים קִבְְּצוּ פָארוּר, התאספו לקדרה, התכווצו ואיבדו את חיוניותם, או: קדרו והשחירו כשולי הקדרה מרוב פחד.
-
כְְּגִבּוֹרִים יְְרֻצוּן, כְְּאַנְְְשֵׁי מִלְְְחָמָה יַעֲלוּ חוֹמָה. בגלל ציפורניו הקשות הארבה יכול לטפס על חומות. וְְאִישׁ בִּדְְְרָכָיו יֵלֵכוּן, וְְלֹא יְְעַבְְּטוּן, יעקמו את אֹרְְחוֹתָם, דרכיהם. כל אחד מהם הולך בנתיבו, ועל כן הם מתפרשים על הארץ כמחנה גדול המכסה הכול.
-
וְְאִישׁ את אָחִיו לֹא יִדְְְחָקוּן, גֶּבֶר, כל אחד בִּמְְְסִלָּתוֹ, במסלולו יֵלֵכוּן. שאינם נראים כיצורים חסרי בינה. התקדמותם העקבית – המוכפלת במיליונים, שכולם הולכים ואוכלים, הולכים ומחסלים – בהחלט מרשימה. וּבְְְעַד הַשֶּׁלַח, כלי נשק, חרב יִפֹּלוּ, ישכנו. הנשק אינו מרתיע אותם. הם חונים גם עליו, ו לֹא יִבְְְצָעוּ, ייפצעו. עד היום לא נמצאה הגנה אמתית בפני התקפת ארבה כבדה, ובוודאי שבאותם זמנים לא היה מה שיבלום את פגיעתה הרעה.
-
בָּעִיר יָשֹׁקּוּ, יישמע שם משק כנפיהם, בַּחוֹמָה יְְרֻצוּן, על החומה יטפסו, בַּבָּתִּים יַעֲלוּ וייכנסו, בְְּעַד הַחַלּוֹנִים, דרך החלונות הם יָבֹאוּ כַּגַּנָּב, וגם שם יאכלו ככל יכולתם.
-
לְְפָנָיו רָגְְזָה אֶרֶץ, רָעֲשׁוּ שָׁמָיִם. כאשר מיליוני חרקים עפים צמודים זה לזה, שֶׁמֶשׁ וְְיָרֵחַ קָדָרוּ, חשכו, וְְכוֹכָבִים אָסְְפוּ, יסירו, או: יכַנסו לתוכם את נָָגְְְהָם, אורם. מחנה הארבה מגיע כמו ענן שחור כבד, שבא מרחוק ומאפיל על אור היום.
-
וַה' נָתַן קוֹלוֹ לִפְְְנֵי חֵילוֹ, צבאו. הארבה הוא מעין צבא לא אנושי שישלח אלוקים, כִּי רַב מְְאֹד מַחֲנֵהוּ, כִּי עָצוּם עֹשֵׂה דְְבָרוֹ. כִּי־גָדוֹל יוֹם־ה', היום שבו יביא אלוקים על ראשכם את הארבה, וְְנוֹרָא מְְאֹד, וּמִי יְְכִילֶנּוּ?! מי יוכל לסבלו?! אפשרות אחרת: מכה זו היא מעין הקדמה ליום הדין באחרית הימים. מתוך העמידה נוכח פשיטת הארבה הזאת תוכלו לעמוד על האימה הצפויה ביום ה' שבעתיד הרחוק.
-
וְְגַם־עַתָּה, נְְאֻם־ה', למרות שהפורענות הגיעה, וסופה אינו נראה לעין , שֻׁבוּ עָדַי, אלי בְְּכָָל־לְְבַבְְְכֶם וּבְְְצוֹם וּבִבְְְכִי וּבְְְמִסְְְפֵּד. בכו והתחננו אלי.
-
וְְקִרְְְעוּ לְְבַבְְְכֶם וְְאַל תקרעו את בִּגְְְדֵיכֶם כנהוג בעת אבל. מי שיעמדו מול הארץ שהארבה ישחית וינשל ממנה כל מקור מחיה, בוודאי יתאבלו, אך הנביא דוחק בהם שיקרעו את לבם בתשובה ולא את בגדיהם כגינון חיצוני. וְְשׁוּבוּ אֶל־ה' אֱלֹהֵיכֶם, כִּי־חַנּוּן וְְרַחוּם הוּא, אֶרֶךְְְ אַפַּיִם וְְרַב־חֶסֶד וְְנִחָם, מתחרט כביכול עַל־הָרָעָה.
-
מִי יוֹדֵעַ אולי אחרי התשובה שלכם הוא יָשׁוּב וְְנִחָם על הגזרה, וְְהִשְְְׁאִיר אַחֲרָיו – אחרי הארבה בְְּרָכָה שממנה אפשר יהיה להביא מִנְְְחָה וָנֶסֶךְְְ לַה' אֱלֹהֵיכֶם. אז תוכלו לכל הפחות להקריב קרבן תודה לה'.
-
תִּקְְְעוּ שׁוֹפָר בְְּצִיּוֹן, קַדְְּשׁוּ, הקדישו את היום ל צוֹם, קִרְְְאוּ עֲצָרָה, הכריזו על אספה.
-
אִסְְְפוּ־עָם, קַדְְּשׁוּ קָהָל, קִבְְְצוּ זְְקֵנִים, אִסְְְפוּ עוֹלָלִים, פעוטות וְְיוֹנְְקֵי שָׁדָיִם. עִרכו אספה גדולה שאליה יבואו כולם. יֵצֵא אפילו חָתָן מֵחֶדְְְרוֹ וְְכַלָּה מֵחֻפָּתָהּ. כולם ישתתפו בצער הציבור.
-
בֵּין הָאוּלָם וְְלַמִּזְְְבֵּחַ יִבְְְכּוּ הַכֹּהֲנִים מְְשָׁרְְתֵי ה', וְְיֹאמְְרוּ: חוּסָה, רחם, ה', עַל־עַמֶּךָ, וְְאַל־תִּתֵּן נַחֲלָתְְךָ לְְחֶרְְְפָּה לִמְְְשָָׁל־בָּם גּוֹיִם. כיוון שהמדינה מתרוקנת לגמרי ממלאי המזון שלה, מתעורר החשש שהיא נעשית חשופה לשליטתם של עמים זרים. גם אם נותר במחסנים סגורים היטב משהו שלא אכל אותו הארבה, אין בו די כדי לספק את צרכיה של המדינה. אחרי שתעבור המכה, לא תהיה אפשרות לעם המוחלש להתגונן מפני עמים שיתנכלו לו. לָמָּה יֹאמְְרוּ בָעַמִּים: אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם?
-
וַיְְְקַנֵּא ה' לְְאַרְְְצוֹ לאחר הנפילה הזו, וַיַּחְְְמֹל עַל־עַמּוֹ.
-
וַיַּעַן ה' וַיֹּאמֶר לְְעַמּוֹ: הִנְְנִי שֹׁלֵחַ לָכֶם שוב אֶת־הַדָּגָן וְְהַתִּירוֹשׁ וְְהַיִּצְְְהָר וּשְְְׂבַעְְְתֶּם אֹתוֹ, ממנו, ולאחר שנאלצתם לבקש נדבות מעמי האזור בגלל מצוקת הרעב, אני מבטיח: וְְלֹא־אֶתֵּן אֶתְְְכֶם עוֹד חֶרְְְפָּה בַּגּוֹיִם.
-
וְְאֶת הארבה הַצְְּפוֹנִי אַרְְְחִיק מֵעֲלֵיכֶם. הארבה מגיע לארץ בדרך כלל מן המזרח או מן הדרום. אזורי הגידול שלו הם באפריקה, ומשם הוא פושט, אבל ייתכן שבאופן יוצא מן הכלל הוא הגיע מן הצפון בנתיב לא רגיל. וְְהִדַּחְְְתִּיו, ארחיק אותו מכם אֶל־אֶרֶץ צִיָּה וּשְְְׁמָמָה, אטה אֶת־פָּנָיו אֶל־הַיָּם הַקַּדְְְמֹנִי, ים המלח שבמזרח, וְְסֹפוֹ אֶל־הַיָּם הָאַחֲרוֹן, הים התיכון שבמערב. מכיוון שהארבה אינו מעופף תמיד מכוח עצמו, עשויה לבוא רוח שתסחף אותו לכיוון דרום ים המלח, שהרי שם אין מקום יישוב אלא ערבה צחיחה. כתוצאה מכך, הארבה יתחיל למות, וְְעָלָה בָָאְְְשׁוֹ, וְְתַעַל צַחֲנָתוֹ, שהרי מיליוני חרקים מתים יפיצו סירחון עצום שיתפשט למרחוק. כִּי הִגְְְדִּיל לַעֲשׂוֹת רעה בארץ.
-
אַל־תִּירְְאִי, אֲדָמָה, גִּילִי וּשְְְׂמָחִי, כִּי־הִגְְְדִּיל ה' לַעֲשׂוֹת טוב, כנגד הרעה שגרם הארבה.
-
אַל־תִּירְְאוּ, בַּהֲמוֹת שָׂדַי, בהמות השדה, מהיעדר מזון בעקבות פשיטת הארבה, כִּי דָשְְׁאוּ, יתכסו דשא נְְאוֹת מִדְְְבָּר, כִּי־עֵץ נָשָׂא פִרְְְיוֹ, תְְּאֵנָה וָגֶפֶן נָתְְנוּ חֵילָם, כוחם.
-
וּבְְְנֵי צִיּוֹן, גִּילוּ וְְשִׂמְְְחוּ בַּה' אֱלֹהֵיכֶם, כִּי־נָתַן לָכֶם אֶת־הַמּוֹרֶה, היורה לִצְְְדָקָה מתנת חינם, חסד. וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה וּמַלְְְקוֹשׁ בּחודש ה רִאשׁוֹן. נראה שהשנה שבה יכה הארבה את הארץ, תהיה גם שנת בצורת. התקפת הארבה תהרוס לחלוטין את מעט היבול שייוותר, אבל בבוא האביב יחול שינוי פתאומי. גשמים מרובים יֵרדו בחודש ניסן, ויספיקו להצמחתו של יבול חדש.
-
וּמָלְְאוּ הַגֳֳּרָנוֹת בָּר, תבואה, וְְהֵשִׁיקוּ, יוצפו הַיְְְקָבִים תִּירוֹשׁ וְְיִצְְְהָר.
-
וְְשִׁלַּמְְְתִּי לָכֶם אֶת, אפצה אתכם על הַשָּׁנִים אֲשֶׁר אָכַל הָאַרְְְבֶּה, הַיֶּלֶק וְְהֶחָסִיל וְְהַגָּזָם, מיני הארבה או שלביו השונים שהיו חֵילִי הַגָּדוֹל אֲשֶׁר שִׁלַּחְְְתִּי בָּכֶם.
-
וַאֲכַלְְְתֶּם אָכוֹל וְְשָׂבוֹעַ, וְְהִלַּלְְְתֶּם אֶת־שֵׁם ה' אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר־עָשָׂה עִמָּכֶם לְְהַפְְְלִיא, וְְלֹא־יֵבֹשׁוּ עַמִּי עוד לְְעוֹלָם. אחרי המכה תבוא תחילתה של גאולה, שתהיה גדולה יותר מכל מה שהיה לפניה.
-
וִידַעְְְתֶּם כִּי בְְקֶרֶב יִשְְְׂרָאֵל אָנִי, וַאֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם וְְאֵין עוֹד, וְְלֹא־יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְְעוֹלָם.
פסוקים
-
תקעו שופר בציון והריעו בהר קדשי ירגזו כל ישבי הארץ כי־בא יום־יהוה כי קרוב
-
יום חשך ואפלה יום ענן וערפל כשחר פרש על־ההרים עם רב ועצום כמהו לא נהיה מן־העולם ואחריו לא יוסף עד־שני דור ודור
-
לפניו אכלה אש ואחריו תלהט להבה כגן־עדן הארץ לפניו ואחריו מדבר שממה וגם־פליטה לא־היתה לו
-
כמראה סוסים מראהו וכפרשים כן ירוצון
-
כקול מרכבות על־ראשי ההרים ירקדון כקול להב אש אכלה קש כעם עצום ערוך מלחמה
-
מפניו יחילו עמים כל־פנים קבצו פארור
-
כגבורים ירצון כאנשי מלחמה יעלו חומה ואיש בדרכיו ילכון ולא יעבטון ארחותם
-
ואיש אחיו לא ידחקון גבר במסלתו ילכון ובעד השלח יפלו לא יבצעו
-
בעיר ישקו בחומה ירצון בבתים יעלו בעד החלונים יבאו כגנב
-
לפניו רגזה ארץ רעשו שמים שמש וירח קדרו וכוכבים אספו נגהם
-
ויהוה נתן קולו לפני חילו כי רב מאד מחנהו כי עצום עשה דברו כי־גדול יום־יהוה ונורא מאד ומי יכילנו
-
וגם־עתה נאם־יהוה שבו עדי בכל־לבבכם ובצום ובבכי ובמספד
-
וקרעו לבבכם ואל־בגדיכם ושובו אל־יהוה אלהיכם כי־חנון ורחום הוא ארך אפים ורב־חסד ונחם על־הרעה
-
מי יודע ישוב ונחם והשאיר אחריו ברכה מנחה ונסך ליהוה אלהיכם
-
תקעו שופר בציון קדשו־צום קראו עצרה
-
אספו־עם קדשו קהל קבצו זקנים אספו עוללים וינקי שדים יצא חתן מחדרו וכלה מחפתה
-
בין האולם ולמזבח יבכו הכהנים משרתי יהוה ויאמרו חוסה יהוה על־עמך ואל־תתן נחלתך לחרפה למשל־בם גוים למה יאמרו בעמים איה אלהיהם
-
ויקנא יהוה לארצו ויחמל על־עמו
-
ויען יהוה ויאמר לעמו הנני שלח לכם את־הדגן והתירוש והיצהר ושבעתם אתו ולא־אתן אתכם עוד חרפה בגוים
-
ואת־הצפוני ארחיק מעליכם והדחתיו אל־ארץ ציה ושממה את־פניו אל־הים הקדמני וספו אל־הים האחרון ועלה באשו ותעל צחנתו כי הגדיל לעשות
-
אל־תיראי אדמה גילי ושמחי כי־הגדיל יהוה לעשות
-
אל־תיראו בהמות שדי כי דשאו נאות מדבר כי־עץ נשא פריו תאנה וגפן נתנו חילם
-
ובני ציון גילו ושמחו ביהוה אלהיכם כי־נתן לכם את־המורה לצדקה ויורד לכם גשם מורה ומלקוש בראשון
-
ומלאו הגרנות בר והשיקו היקבים תירוש ויצהר
-
ושלמתי לכם את־השנים אשר אכל הארבה הילק והחסיל והגזם חילי הגדול אשר שלחתי בכם
-
ואכלתם אכול ושבוע והללתם את־שם יהוה אלהיכם אשר־עשה עמכם להפליא ולא־יבשו עמי לעולם
-
וידעתם כי בקרב ישראל אני ואני יהוה אלהיכם ואין עוד ולא־יבשו עמי לעולם
פסוקים מנוקד
-
תִּקְעוּ שׁוֹפָר בְּצִיּוֹן וְהָרִיעוּ בְּהַר קָדְשִׁי יִרְגְּזוּ כֹּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי־בָא יוֹם־יְהוָה כִּי קָרוֹב׃
-
יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל כְּשַׁחַר פָּרֻשׂ עַל־הֶהָרִים עַם רַב וְעָצוּם כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָה מִן־הָעוֹלָם וְאַחֲרָיו לֹא יוֹסֵף עַד־שְׁנֵי דּוֹר וָדוֹר׃
-
לְפָנָיו אָכְלָה אֵשׁ וְאַחֲרָיו תְּלַהֵט לֶהָבָה כְּגַן־עֵדֶן הָאָרֶץ לְפָנָיו וְאַחֲרָיו מִדְבַּר שְׁמָמָה וְגַם־פְּלֵיטָה לֹא־הָיְתָה לּוֹ׃
-
כְּמַרְאֵה סוּסִים מַרְאֵהוּ וּכְפָרָשִׁים כֵּן יְרוּצוּן׃
-
כְּקוֹל מַרְכָּבוֹת עַל־רָאשֵׁי הֶהָרִים יְרַקֵּדוּן כְּקוֹל לַהַב אֵשׁ אֹכְלָה קָשׁ כְּעַם עָצוּם עֱרוּךְ מִלְחָמָה׃
-
מִפָּנָיו יָחִילוּ עַמִּים כָּל־פָּנִים קִבְּצוּ פָארוּר׃
-
כְּגִבּוֹרִים יְרֻצוּן כְּאַנְשֵׁי מִלְחָמָה יַעֲלוּ חוֹמָה וְאִישׁ בִּדְרָכָיו יֵלֵכוּן וְלֹא יְעַבְּטוּן אֹרְחוֹתָם׃
-
וְאִישׁ אָחִיו לֹא יִדְחָקוּן גֶּבֶר בִּמְסִלָּתוֹ יֵלֵכוּן וּבְעַד הַשֶּׁלַח יִפֹּלוּ לֹא יִבְצָעוּ׃
-
בָּעִיר יָשֹׁקּוּ בַּחוֹמָה יְרֻצוּן בַּבָּתִּים יַעֲלוּ בְּעַד הַחַלּוֹנִים יָבֹאוּ כַּגַּנָּב׃
-
לְפָנָיו רָגְזָה אֶרֶץ רָעֲשׁוּ שָׁמָיִם שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ קָדָרוּ וְכוֹכָבִים אָסְפוּ נָגְהָם׃
-
וַיהוָה נָתַן קוֹלוֹ לִפְנֵי חֵילוֹ כִּי רַב מְאֹד מַחֲנֵהוּ כִּי עָצוּם עֹשֵׂה דְבָרוֹ כִּי־גָדוֹל יוֹם־יְהוָה וְנוֹרָא מְאֹד וּמִי יְכִילֶנּוּ׃
-
וְגַם־עַתָּה נְאֻם־יְהוָה שֻׁבוּ עָדַי בְּכָל־לְבַבְכֶם וּבְצוֹם וּבְבְכִי וּבְמִסְפֵּד׃
-
וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל־בִּגְדֵיכֶם וְשׁוּבוּ אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם כִּי־חַנּוּן וְרַחוּם הוּא אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב־חֶסֶד וְנִחָם עַל־הָרָעָה׃
-
מִי יוֹדֵעַ יָשׁוּב וְנִחָם וְהִשְׁאִיר אַחֲרָיו בְּרָכָה מִנְחָה וָנֶסֶךְ לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
-
תִּקְעוּ שׁוֹפָר בְּצִיּוֹן קַדְּשׁוּ־צוֹם קִרְאוּ עֲצָרָה׃
-
אִסְפוּ־עָם קַדְּשׁוּ קָהָל קִבְצוּ זְקֵנִים אִסְפוּ עוֹלָלִים וְיֹנְקֵי שָׁדָיִם יֵצֵא חָתָן מֵחֶדְרוֹ וְכַלָּה מֵחֻפָּתָהּ׃
-
בֵּין הָאוּלָם וְלַמִּזְבֵּחַ יִבְכּוּ הַכֹּהֲנִים מְשָׁרְתֵי יְהוָה וְיֹאמְרוּ חוּסָה יְהוָה עַל־עַמֶּךָ וְאַל־תִּתֵּן נַחֲלָתְךָ לְחֶרְפָּה לִמְשָׁל־בָּם גּוֹיִם לָמָּה יֹאמְרוּ בָעַמִּים אַיֵּה אֱלֹהֵיהֶם׃
-
וַיְקַנֵּא יְהוָה לְאַרְצוֹ וַיַּחְמֹל עַל־עַמּוֹ׃
-
וַיַּעַן יְהוָה וַיֹּאמֶר לְעַמּוֹ הִנְנִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֶת־הַדָּגָן וְהַתִּירוֹשׁ וְהַיִּצְהָר וּשְׂבַעְתֶּם אֹתוֹ וְלֹא־אֶתֵּן אֶתְכֶם עוֹד חֶרְפָּה בַּגּוֹיִם׃
-
וְאֶת־הַצְּפוֹנִי אַרְחִיק מֵעֲלֵיכֶם וְהִדַּחְתִּיו אֶל־אֶרֶץ צִיָּה וּשְׁמָמָה אֶת־פָּנָיו אֶל־הַיָּם הַקַּדְמֹנִי וְסֹפוֹ אֶל־הַיָּם הָאַחֲרוֹן וְעָלָה בָאְשׁוֹ וְתַעַל צַחֲנָתוֹ כִּי הִגְדִּיל לַעֲשׂוֹת׃
-
אַל־תִּירְאִי אֲדָמָה גִּילִי וּשְׂמָחִי כִּי־הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת׃
-
אַל־תִּירְאוּ בַּהֲמוֹת שָׂדַי כִּי דָשְׁאוּ נְאוֹת מִדְבָּר כִּי־עֵץ נָשָׂא פִרְיוֹ תְּאֵנָה וָגֶפֶן נָתְנוּ חֵילָם׃
-
וּבְנֵי צִיּוֹן גִּילוּ וְשִׂמְחוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם כִּי־נָתַן לָכֶם אֶת־הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ בָּרִאשׁוֹן׃
-
וּמָלְאוּ הַגֳּרָנוֹת בָּר וְהֵשִׁיקוּ הַיְקָבִים תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר׃
-
וְשִׁלַּמְתִּי לָכֶם אֶת־הַשָּׁנִים אֲשֶׁר אָכַל הָאַרְבֶּה הַיֶּלֶק וְהֶחָסִיל וְהַגָּזָם חֵילִי הַגָּדוֹל אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּי בָּכֶם׃
-
וַאֲכַלְתֶּם אָכוֹל וְשָׂבוֹעַ וְהִלַּלְתֶּם אֶת־שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר־עָשָׂה עִמָּכֶם לְהַפְלִיא וְלֹא־יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם׃
-
וִידַעְתֶּם כִּי בְקֶרֶב יִשְׂרָאֵל אָנִי וַאֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְאֵין עוֹד וְלֹא־יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם׃
מקומות
-
ים המלח
ימה המפרידה בין ארץ יהודה לארץ מואב.