יהושע-פרק-18
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּקָּהֲלוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ב שִׁלֹה. מחנה ישראל המרכזי עבר מהגלגל לשילה. וַיַּשְׁכִּינוּ שָׁם אֶת אֹהֶל מוֹעֵד. כפי הנראה, האוהל שעמד בשילה היה מוקף במבנה אבנים וקורָה ביריעות המשכן. וכך נשאר המשכן עד סוף תקופת השופטים. וְהָאָרֶץ נִכְבְּשָׁה לִפְנֵיהֶם. אף שלא כל הארץ נכבשה לפניהם בפועל, ושררה שביתת נשק ממושכת עם מקצת מן הכנענים, שחיו בצדם, הכיבוש הסתיים, משום שכבר לא היה מי שיכול היה להתמודד כנגדם.
-
וַיִּוָּתְרוּ בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר לֹא חָלְקוּ אֶת נַחֲלָתָם – שִׁבְעָה שְׁבָטִים.
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: עַד אָנָה, מתי אַתֶּם מִתְרַפִּים לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם?! הרי שבעה שבטים עדיין לא התיישבו במקומם, ועל כן מקומות רבים עדיין לא נכבשו.
-
הָבוּ לָכֶם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים לכל שָּׁבֶט וְאֶשְׁלָחֵם, וְיָקֻמוּ וְיִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְיִכְתְּבוּ אוֹתָהּ לְפִי נַחֲלָתָם, בהתאם לצרכים ולאפשרויות הנחלה שלהם, וְיָבֹאוּ אֵלָי לדווח את אשר מצאו.
-
וְהִתְחַלְּקוּ, חַלקו אֹתָהּ לְשִׁבְעָה חֲלָקִים; יְהוּדָה יַעֲמֹד, יישאר עַל גְּבוּלוֹ מִנֶּגֶב. נראה ששבט יהודה קיבל את נחלתו זו בגלל כלב, שכבר נחל חלק בדרום הארץ, וּבֵית יוֹסֵף יַעַמְדוּ עַל גְּבוּלָם מִצָּפוֹן לשבט יהודה, אם כי נותר ביניהם שטח פנוי.
-
וְאַתֶּם תִּכְתְּבוּ אֶת הָאָרֶץ ותחלקוה ל שִׁבְעָה חֲלָקִים וַהֲבֵאתֶם אֵלַי הֵנָּה את הכתוב, וְיָרִיתִי לָכֶם, אשליך למענכם גּוֹרָל פֹּה, בשילה לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵינוּ, ובכך יקבל כל שבט את נחלתו.
-
כִּי אֵין חֵלֶק לַלְוִיִּם בְּקִרְבְּכֶם, כִּי כְהֻנַּת ה', שירותו של השבט היא נַחֲלָתוֹ לדורות, ואין לו נחלת אדמה. ונוסף לכך, גָד וּרְאוּבֵן וַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה, אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם מֹשֶׁה עֶבֶד ה', וכיוון שיהודה ויוסף כבר נחלו – נותרו עוד שבעה שבטים.
-
וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים וַיֵּלֵכוּ. וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת הַהֹלְכִים לִכְתֹּב אֶת הָאָרֶץ ככל דבריו הקודמים אל בני ישראל לֵאמֹר: לְכוּ וְהִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְכִתְבוּ אוֹתָהּ וְשׁוּבוּ אֵלַי, וּפֹה אַשְׁלִיךְ לָכֶם גּוֹרָל לִפְנֵי ה' בְּשִׁלֹה.
-
וַיֵּלְכוּ הָאֲנָשִׁים וַיַּעַבְרוּ בָאָרֶץ וַיִּכְתְּבוּהָ לֶעָרִים. הם ערכו את רשימת שמות הערים, וכנראה גם כתבו את גודלן. לפי רשימה בסיסית זו חילקו את הארץ לְשִׁבְעָה חֲלָקִים, עַל סֵפֶר. וַיָּבֹאוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַמַּחֲנֶה המרכזי שב שִׁלֹה.
-
וַיַּשְׁלֵךְ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ גּוֹרָל בְּשִׁלֹה לִפְנֵי ה', מול המשכן, וַיְחַלֶּק שָׁם יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָאָרֶץ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם, כחלוקתם של השליחים.
-
וַיַּעַל תחילה גּוֹרַל מַטֵּה בְנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם. וַיֵּצֵא גְּבוּל, תחום גּוֹרָלָם בשטח הפנוי ש בֵּין בְּנֵי יְהוּדָה וּבֵין בְּנֵי יוֹסֵף.
-
וַיְהִי לָהֶם קו הַגְּבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה, מִן הַיַּרְדֵּן שבמזרח, וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף, קצה יְרִיחוֹ מִצָּפוֹן לעיר וְעָלָה הגבול בָהָר יָמָּה, מערבה, וְהָיוּ תֹּצְאֹתָיו, קצהו מִדְבַּרָה, מדבר בֵּית אָוֶן.
-
וְעָבַר מִשָּׁם הַגְּבוּל לוּזָה, אֶל כֶּתֶף לוּזָה נֶגְבָּה, אל צדה הדרומי של כתף לוז, הִיא בֵּית אֵל. לוז ובית – אל היו כנראה קרובות זו לזו אם כי לא היו זהות. ו ְיָרַד הַגְּבוּל עַטְרוֹת אַדָּר, ומשם עַל הָהָר אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לְבֵית חֹרוֹן תַּחְתּוֹן.
-
וְתָאַר, הסתובב הַגְּבוּל וְנָסַב לִפְאַת יָם, הגבול נמשך בצד מערב נֶגְבָּה, מִן הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי בֵית חֹרוֹן נֶגְבָּה, מדרום לבית חורון, וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל, ליד קִרְיַת בַּעַל, הִיא קִרְיַת יְעָרִים, שהייתה עִיר בְּנֵי יְהוּדָה. זֹאת פְּאַת יָם. נחלת בנימין גבלה בחלקה הדרומי עם יהודה, כך שערי יהודה הצפוניות סימנו את גבולותיה.
-
וּפְאַת נֶגְבָּה: מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה, ממערב לקרית יערים וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ.
-
וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה, מצפון לעמק, וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי, שכפי הנראה הוא הר ציון של ימינו, נֶגְבָּה, וְיָרַד ל עֵין רֹגֵל. שבט בנימין קיבל אפוא לפחות חלק מהר המוריה.
-
וְתָאַר, הגבול התעקל מִצָּפוֹן, צפונה וְיָצָא עֵין שֶׁמֶשׁ, וְיָצָא אֶל גְּלִילוֹת, הוא הגלגל אֲשֶׁר נֹכַח מַעֲלֵה אֲדֻמִּים, וְיָרַד למקום שנקרא אֶבֶן בֹּהַן בֶּן רְאוּבֵן.
-
וְעָבַר אֶל כֶּתֶף, הקצה ש מוּל הָעֲרָבָה צָפוֹנָה וְיָרַד הָעֲרָבָתָה, עד הערבה.
-
וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל כֶּתֶף בֵּית חָגְלָה צָפוֹנָה, אל צדו הצפוני של כתף בית חגלה, וְהָיוּ תֹּצְאוֹת הַגְּבוּל אֶל לְשׁוֹן יָם הַמֶּלַח צָפוֹנָה, אֶל קְצֵה הַיַּרְדֵּן נֶגְבָּה, הקצה הדרומי. זֶה גְּבוּל נֶגֶב, דרום של שבט בנימין.
-
וְהַיַּרְדֵּן יִגְבֹּל אֹתוֹ – את שבט בנימין לִפְאַת קֵדְמָה, ממזרח. זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי בִנְיָמִן לִגְבוּלֹתֶיהָ סָבִיב לְמִשְׁפְּחֹתָם.
-
וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם: יְרִיחוֹ וּבֵית חָגְלָה וְעֵמֶק קְצִיץ
-
וּבֵית הָעֲרָבָה וּצְמָרַיִם וּבֵית אֵל
-
וְהָעַוִּים וְהַפָּרָה וְעָפְרָה
-
וּכְפַר הָעַמֹּנָה וְהָעָפְנִי וָגָבַע. בסך הכול – עָרִים שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן. וכמו כן,
-
גִּבְעוֹן וְהָרָמָה וּבְאֵרוֹת הופכות להיות ערי שבט בנימין. כאמור, גבעון הייתה מיושבת, אלא שיושביה היו כפופים לישראל.
-
וְהַמִּצְפֶּה וְהַכְּפִירָה וְהַמֹּצָה, אולי מוצא של היום
-
וְרֶקֶם וְיִרְפְּאֵל וְתַרְאֲלָה
-
וְצֵלַע הָאֶלֶף, מקום גבוה, אולי 'העופל', וְהַיְבוּסִי, ש הִיא יְרוּשָׁלִַם, וכן גִּבְעַת קִרְיַת. כל אלה – עָרִים אַרְבַּע עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן. זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם.
פסוקים
-
ויקהלו כל־עדת בני־ישראל שלה וישכינו שם את־אהל מועד והארץ נכבשה לפניהם
-
ויותרו בבני ישראל אשר לא־חלקו את־נחלתם שבעה שבטים
-
ויאמר יהושע אל־בני ישראל עד־אנה אתם מתרפים לבוא לרשת את־הארץ אשר נתן לכם יהוה אלהי אבותיכם
-
הבו לכם שלשה אנשים לשבט ואשלחם ויקמו ויתהלכו בארץ ויכתבו אותה לפי נחלתם ויבאו אלי
-
והתחלקו אתה לשבעה חלקים יהודה יעמד על־גבולו מנגב ובית יוסף יעמדו על־גבולם מצפון
-
ואתם תכתבו את־הארץ שבעה חלקים והבאתם אלי הנה ויריתי לכם גורל פה לפני יהוה אלהינו
-
כי אין־חלק ללוים בקרבכם כי־כהנת יהוה נחלתו וגד וראובן וחצי שבט המנשה לקחו נחלתם מעבר לירדן מזרחה אשר נתן להם משה עבד יהוה
-
ויקמו האנשים וילכו ויצו יהושע את־ההלכים לכתב את־הארץ לאמר לכו והתהלכו בארץ וכתבו אותה ושובו אלי ופה אשליך לכם גורל לפני יהוה בשלה
-
וילכו האנשים ויעברו בארץ ויכתבוה לערים לשבעה חלקים על־ספר ויבאו אל־יהושע אל־המחנה שלה
-
וישלך להם יהושע גורל בשלה לפני יהוה ויחלק־שם יהושע את־הארץ לבני ישראל כמחלקתם
-
ויעל גורל מטה בני־בנימן למשפחתם ויצא גבול גורלם בין בני יהודה ובין בני יוסף
-
ויהי להם הגבול לפאת צפונה מן־הירדן ועלה הגבול אל־כתף יריחו מצפון ועלה בהר ימה והיה [והיו] תצאתיו מדברה בית און
-
ועבר משם הגבול לוזה אל־כתף לוזה נגבה היא בית־אל וירד הגבול עטרות אדר על־ההר אשר מנגב לבית־חרון תחתון
-
ותאר הגבול ונסב לפאת־ים נגבה מן־ההר אשר על־פני בית־חרון נגבה והיה [והיו] תצאתיו אל־קרית־בעל היא קרית יערים עיר בני יהודה זאת פאת־ים
-
ופאת־נגבה מקצה קרית יערים ויצא הגבול ימה ויצא אל־מעין מי נפתוח
-
וירד הגבול אל־קצה ההר אשר על־פני גי בן־הנם אשר בעמק רפאים צפונה וירד גי הנם אל־כתף היבוסי נגבה וירד עין רגל
-
ותאר מצפון ויצא עין שמש ויצא אל־גלילות אשר־נכח מעלה אדמים וירד אבן בהן בן־ראובן
-
ועבר אל־כתף מול־הערבה צפונה וירד הערבתה
-
ועבר הגבול אל־כתף בית־חגלה צפונה והיה [והיו ] תצאותיו [תצאות] הגבול אל־לשון ים־המלח צפונה אל־קצה הירדן נגבה זה גבול נגב
-
והירדן יגבל־אתו לפאת־קדמה זאת נחלת בני בנימן לגבולתיה סביב למשפחתם
-
והיו הערים למטה בני בנימן למשפחותיהם יריחו ובית־חגלה ועמק קציץ
-
ובית הערבה וצמרים ובית־אל
-
והעוים והפרה ועפרה
-
וכפר העמני [העמנה] והעפני וגבע ערים שתים־עשרה וחצריהן
-
גבעון והרמה ובארות
-
והמצפה והכפירה והמצה
-
ורקם וירפאל ותראלה
-
וצלע האלף והיבוסי היא ירושלם גבעת קרית ערים ארבע־עשרה וחצריהן זאת נחלת בני־בנימן למשפחתם
פסוקים מנוקד
-
וַיִּקָּהֲלוּ כָּל־עֲדַת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל שִׁלֹה וַיַּשְׁכִּינוּ שָׁם אֶת־אֹהֶל מוֹעֵד וְהָאָרֶץ נִכְבְּשָׁה לִפְנֵיהֶם׃
-
וַיִּוָּתְרוּ בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר לֹא־חָלְקוּ אֶת־נַחֲלָתָם שִׁבְעָה שְׁבָטִים׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד־אָנָה אַתֶּם מִתְרַפִּים לָבוֹא לָרֶשֶׁת אֶת־הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן לָכֶם יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם׃
-
הָבוּ לָכֶם שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים לַשָּׁבֶט וְאֶשְׁלָחֵם וְיָקֻמוּ וְיִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְיִכְתְּבוּ אוֹתָהּ לְפִי נַחֲלָתָם וְיָבֹאוּ אֵלָי׃
-
וְהִתְחַלְּקוּ אֹתָהּ לְשִׁבְעָה חֲלָקִים יְהוּדָה יַעֲמֹד עַל־גְּבוּלוֹ מִנֶּגֶב וּבֵית יוֹסֵף יַעַמְדוּ עַל־גְּבוּלָם מִצָּפוֹן׃
-
וְאַתֶּם תִּכְתְּבוּ אֶת־הָאָרֶץ שִׁבְעָה חֲלָקִים וַהֲבֵאתֶם אֵלַי הֵנָּה וְיָרִיתִי לָכֶם גּוֹרָל פֹּה לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵינוּ׃
-
כִּי אֵין־חֵלֶק לַלְוִיִּם בְּקִרְבְּכֶם כִּי־כְהֻנַּת יְהוָה נַחֲלָתוֹ וְגָד וּרְאוּבֵן וַחֲצִי שֵׁבֶט הַמְנַשֶּׁה לָקְחוּ נַחֲלָתָם מֵעֵבֶר לַיַּרְדֵּן מִזְרָחָה אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם מֹשֶׁה עֶבֶד יְהוָה׃
-
וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים וַיֵּלֵכוּ וַיְצַו יְהוֹשֻׁעַ אֶת־הַהֹלְכִים לִכְתֹּב אֶת־הָאָרֶץ לֵאמֹר לְכוּ וְהִתְהַלְּכוּ בָאָרֶץ וְכִתְבוּ אוֹתָהּ וְשׁוּבוּ אֵלַי וּפֹה אַשְׁלִיךְ לָכֶם גּוֹרָל לִפְנֵי יְהוָה בְּשִׁלֹה׃
-
וַיֵּלְכוּ הָאֲנָשִׁים וַיַּעַבְרוּ בָאָרֶץ וַיִּכְתְּבוּהָ לֶעָרִים לְשִׁבְעָה חֲלָקִים עַל־סֵפֶר וַיָּבֹאוּ אֶל־יְהוֹשֻׁעַ אֶל־הַמַּחֲנֶה שִׁלֹה׃
-
וַיַּשְׁלֵךְ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ גּוֹרָל בְּשִׁלֹה לִפְנֵי יְהוָה וַיְחַלֶּק־שָׁם יְהוֹשֻׁעַ אֶת־הָאָרֶץ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל כְּמַחְלְקֹתָם׃
-
וַיַּעַל גּוֹרַל מַטֵּה בְנֵי־בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם וַיֵּצֵא גְּבוּל גּוֹרָלָם בֵּין בְּנֵי יְהוּדָה וּבֵין בְּנֵי יוֹסֵף׃
-
וַיְהִי לָהֶם הַגְּבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה מִן־הַיַּרְדֵּן וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל־כֶּתֶף יְרִיחוֹ מִצָּפוֹן וְעָלָה בָהָר יָמָּה והיה [וְהָיוּ] תֹּצְאֹתָיו מִדְבַּרָה בֵּית אָוֶן׃
-
וְעָבַר מִשָּׁם הַגְּבוּל לוּזָה אֶל־כֶּתֶף לוּזָה נֶגְבָּה הִיא בֵּית־אֵל וְיָרַד הַגְּבוּל עַטְרוֹת אַדָּר עַל־הָהָר אֲשֶׁר מִנֶּגֶב לְבֵית־חֹרוֹן תַּחְתּוֹן׃
-
וְתָאַר הַגְּבוּל וְנָסַב לִפְאַת־יָם נֶגְבָּה מִן־הָהָר אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי בֵית־חֹרוֹן נֶגְבָּה והיה [וְהָיוּ] תֹצְאֹתָיו אֶל־קִרְיַת־בַּעַל הִיא קִרְיַת יְעָרִים עִיר בְּנֵי יְהוּדָה זֹאת פְּאַת־יָם׃
-
וּפְאַת־נֶגְבָּה מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה וְיָצָא אֶל־מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ׃
-
וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל־קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל־פְּנֵי גֵּי בֶן־הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל־כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה וְיָרַד עֵין רֹגֵל׃
-
וְתָאַר מִצָּפוֹן וְיָצָא עֵין שֶׁמֶשׁ וְיָצָא אֶל־גְּלִילוֹת אֲשֶׁר־נֹכַח מַעֲלֵה אֲדֻמִּים וְיָרַד אֶבֶן בֹּהַן בֶּן־רְאוּבֵן׃
-
וְעָבַר אֶל־כֶּתֶף מוּל־הָעֲרָבָה צָפוֹנָה וְיָרַד הָעֲרָבָתָה׃
-
וְעָבַר הַגְּבוּל אֶל־כֶּתֶף בֵּית־חָגְלָה צָפוֹנָה והיה [וְהָיוּ ] תצאותיו [תֹּצְאוֹת] הַגְּבוּל אֶל־לְשׁוֹן יָם־הַמֶּלַח צָפוֹנָה אֶל־קְצֵה הַיַּרְדֵּן נֶגְבָּה זֶה גְּבוּל נֶגֶב׃
-
וְהַיַּרְדֵּן יִגְבֹּל־אֹתוֹ לִפְאַת־קֵדְמָה זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי בִנְיָמִן לִגְבוּלֹתֶיהָ סָבִיב לְמִשְׁפְּחֹתָם׃
-
וְהָיוּ הֶעָרִים לְמַטֵּה בְּנֵי בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחוֹתֵיהֶם יְרִיחוֹ וּבֵית־חָגְלָה וְעֵמֶק קְצִיץ׃
-
וּבֵית הָעֲרָבָה וּצְמָרַיִם וּבֵית־אֵל׃
-
וְהָעַוִּים וְהַפָּרָה וְעָפְרָה׃
-
וּכְפַר העמני [הָעַמֹּנָה] וְהָעָפְנִי וָגָבַע עָרִים שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן׃
-
גִּבְעוֹן וְהָרָמָה וּבְאֵרוֹת׃
-
וְהַמִּצְפֶּה וְהַכְּפִירָה וְהַמֹּצָה׃
-
וְרֶקֶם וְיִרְפְּאֵל וְתַרְאֲלָה׃
-
וְצֵלַע הָאֶלֶף וְהַיְבוּסִי הִיא יְרוּשָׁלִַם גִּבְעַת קִרְיַת עָרִים אַרְבַּע־עֶשְׂרֵה וְחַצְרֵיהֶן זֹאת נַחֲלַת בְּנֵי־בִנְיָמִן לְמִשְׁפְּחֹתָם׃
מקומות
-
בית און
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה כיום עם תל מרים. (י' אהרוני) -
בארות (בנימין)
עיר בנחלת בנימין.
כיום מזוהה עם ראס אל טאחונה בצפון העיירה אל בירה. (ר' יהוסף שוורץ) -
בית אל
עיר בגבול בנימין ואפרים.
כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי). -
בית חגלה
ישוב בגבול יהודה ובנימין.
כיום מזוהה עם דיר חג'לה. (ר' יהוסף שוורץ). -
בית חורון תחתון
עיר לויים בנחלת אפרים, על גבול בנימין.
כיום מזוהה עם בית עור אל תחתא. (ר' יהוסף שוורץ). -
בית חורון עליון
עיר לויים בנחלת אפרים, על גבול בנימין.
כיום מזוהה עם בית עור אל פוקה (ר' יהוסף שוורץ). -
גבע (בנימין)
-
גבעון
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
ירחו
יריחו היא עיר בנחלת שבט בנימין בעמק הירדן, מצפון לים המלח. יש המייחסים לה את הכינוי עיר התמרים (דברים ל"ד 3; שופטים ג' 13). ליד העיר מקורות מים רבים שהיפרו והירוו אותה.העיר הייתה מיושבת כבר בתקופות קדומות, מהאלף ה- 6 לפני הספירה. יריחו שוכנת ליד מעברות הירדן, ומשם עלתה הדרך הראשית לירושלים. דרך יריחו חדרו לראשונה בני ישראל לארץ כנען. כיבושה של העיר עשה רושם עמוק במסורת העם (יהושע ב', ו'), ותואר כמעשה נס. אין התאמה בין תיאור העיר המבוצרת בספר יהושע לבין החפירות הארכאולוגיות באתר המעידות שהעיר יריחו הקדומה חרבה מאות שנים לפני תקופת ההתנחלות וימי יהושע, ולכן נראה סיפור הנס כסיפור איטיולוגי המסביר את חורבותיה של עיר ענקית דרכה עברו בני ישראל.
-
כפירה
-
מי נפתוח
-
מצה
-
מצפה
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בנבי סמואל (אולברייט) -
עין שמש
-
עין רוגל
-
פרה
-
צמרים
-
קרית יערים
-
רמה (בנימין)
עיר בנחלת שבט בנימין. המזוהה עם א-ראם שמצפון לירושלים.
-
שילה
עיר בנחלת אפרים.
את מקומה קובע המקרא בדיוק: "מצפונה לבית אל מזרחה השמש למסלה העולה מבית אל שכמה ומנגב ללבונה" (שופטים כא, יט)
מזוהה כיום עם תל הסמוך לחרבת סיילון, 22 ק"מ מדרום לשכם, 2.5 ק"מ ממזרח לדרך שכם. (רבי אשתורי הפרחי) -
ים המלח
ימה המפרידה בין ארץ יהודה לארץ מואב.
-
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
מצפה (?)
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בתל א-נצבה. (רואבסון וקונדר) -
עפרה (בנימין)
-
עטרות אדר
-
מעלה אדומים
מעלה הררי מיריחו לירושלים מדרום לנחל פרת. בגבול נחלות יהודה ובנימין.
מזוהה כיום עם טלעת א-דם על-ידי ר' יהוסף שוורץ. -
גיא בן הנם