שופטים-פרק-3
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ ה' ולא הביס לגמרי מפני יהושע, לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל. עקרונית ישראל יכלו להמשיך להשמיד את גויי הארץ, אבל לפעמים הם לא רצו לעשות זאת, ולפעמים לא יכלו. אלו נשארו לנסות אֵת כָּל אנשי הדור אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֵת כָּל מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן.
-
רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה. נוכחותם המתמשכת של האויבים נועדה להביא את ישראל ללמוד מלחמה. רַק אֲשֶׁר, אלא שבפועל לְפָנִים, קודם לֹא יְדָעוּם, הם לא התנסו במלחמות, ולכן במקום להילחם העדיפו להגיע להסכמי שלום.
-
חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי, מושלי פְלִשְׁתִּים, שעמדו בראש חמש עריהן הראשיות, וְכָל הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי שהיה יֹשֵׁב ב הַר הַלְּבָנוֹן, מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת, כל השבטים הזרים שחיו בסביבת צור וצידון, שאמורות להיות בנחלת ישראל.
-
וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת יִשְׂרָאֵל, לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת מִצְוֹת ה' אֲשֶׁר צִוָּה אֶת אֲבוֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה, להוריש את הכנעני, להשמידו ולאבד את מקומות הפולחן שלו.
-
ואולם בפועל, בְנֵי יִשְׂרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי, הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.
-
וַיִּקְחוּ אֶת בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם, וַיַּעַבְדוּ אֶת אֱלֹהֵיהֶם. לאחר זמן חיו בצדם בשלום ואף הגיעו עמם לקרבה יתרה.
-
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה', וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת ה' אֱלֹהֵיהֶם, וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים וְאֶת הָאֲשֵׁרוֹת.
-
וַיִּחַר אַף ה' בְּיִשְׂרָאֵל, וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם. וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹנֶה שָׁנִים.
-
וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' מן השעבוד, וַיָּקֶם ה' מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּוֹשִׁיעֵם – אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז, אֲחִי כָלֵב, אחיו – למחצה הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ, וכפי שסופר לעיל – גם חתנו.
-
וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ ה', וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל. לגבי עתניאל, כמו לגבי כלל השופטים, אין מדובר באישיות ממונה הנושאת משרה רשמית, אלא באדם בעל שאר רוח. לא בזכות ייחוסו הנכבד של עתניאל הוא הפך לשופט שהנהיג והדריך את ישראל, אלא מכוח רוח ה' שנחה עליו. וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה, וַיִּתֵּן ה' בְּיָדוֹ אֶת כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם, וַתָּעָז, גברה יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם.
-
וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה. וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז.
-
וַיֹּסִפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לאחר שנפטרו מהשעבוד הראשון, וַיְחַזֵּק ה' אֶת עֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב והוא גבר עַל יִשְׂרָאֵל, כעונש עַל כִּי עָשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה'.
-
וַיֶּאֱסֹף אֵלָיו גם אֶת בְּנֵי עַמּוֹן שהתגוררו בסמוך אליו, וַעֲמָלֵק, שבטים נודדים שהתנכלו לישראל לא אחת באופן עצמאי או בהצטרפם לאחרים. וַיֵּלֶךְ עגלון וַיַּךְ אֶת יִשְׂרָאֵל, וַיִּירְשׁוּ, המואבים העבירו לרשותם אֶת עִיר הַתְּמָרִים, השטח הסמוך ליריחו.
-
וַיַּעַבְדוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה. עגלון הפך לשליט הארץ, אף שכנראה לא היה שליט קשה.
-
וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'. וַיָּקֶם ה' לָהֶם מוֹשִׁיעַ, אֶת אֵהוּד בֶּן גֵּרָא בֶּן הַיְמִינִי, משבט בנימין, שהיה אִישׁ אִטֵּר, 'סגור' יַד יְמִינוֹ, כלומר שלט ביד שמאל כמו בימין ויותר. פרט זה חשוב להמשך הסיפור. וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב, באשר הוא המלך.
-
וַיַּעַשׂ לוֹ אֵהוּד חֶרֶב וְלָהּ שְׁנֵי פֵיוֹת, חרב פיפיות המחודדת משני צדיה, לעומת החרבות הרגילות, שלהבן החד נמצא רק בצדן האחד, ואילו צדן השני קהה. גֹּמֶד, אמה קצרה במעט אָרְכָּהּ. וַיַּחְגֹּר אוֹתָהּ מִתַּחַת לְמַדָּיו, לבגדיו עַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ. אדם המשתמש בידו הימנית חוגר את חרבו על ירך שמאל, כדי שיוכל להושיט את ידו לצד גופו ולשלוף אותה מתערה בקלות. כיוון שאהוד היה שמאלי, היה יכול לחגור את החרב בצדו הימני, הבלתי צפוי, וכך לא עורר חשד.
-
וַיַּקְרֵב אֶת הַמִּנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב. וְעֶגְלוֹן אִישׁ בָּרִיא, שמן מְאֹד. גם פרט זה נושא משמעות.
-
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְהַקְרִיב אֶת הַמִּנְחָה, וַיְשַׁלַּח אהוד אֶת שאר הָעָם נֹשְׂאֵי הַמִּנְחָה.
-
וְהוּא שָׁב מִן הַפְּסִילִים, המחצבה, שבה פוסלים באבן, אֲשֶׁר אֶת, ליד הַגִּלְגָּל, לאחר שאהוד ליווה את המשלחת חזרה עד לפסילים ופטרם, חזר אל המלך כמי שנזכר ששכח דבר – מה. וַיֹּאמֶר: דְּבַר סֵתֶר, סוד לִי אֵלֶיךָ הַמֶּלֶךְ. וַיֹּאמֶר המלך: הָס! שקט! אדבר עם אהוד ביחידות. וַיֵּצְאוּ מֵעָלָיו כָּל הָעֹמְדִים עָלָיו.
-
וְאֵהוּד בָּא אֵלָיו, וְהוּא יֹשֵׁב בַּעֲלִיַּת הַמְּקֵרָה, עליית גג או חדר שבו הוא נרגע ומתקרר אֲשֶׁר לוֹ לְבַדּוֹ. וַיֹּאמֶר אֵהוּד: אין זה דיבור סתם, כי אם דְּבַר אֱלֹהִים לִי אֵלֶיךָ. וַיָּקָם המלך מֵעַל הַכִּסֵּא לכבוד דבר האלוקים.
-
וַיִּשְׁלַח אֵהוּד אֶת יַד שְׂמֹאלוֹ, וַיִּקַּח אֶת הַחֶרֶב מֵעַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ וַיִּתְקָעֶהָ בְּבִטְנוֹ של עגלון. אולי לא דקר אותו בלבו, מפני שהמלך לבש שריון, או משום שהיה קשה להגיע עד לבו מרוב שומן. מכל מקום, אהוד גרם לו לעמוד כדי שיקל עליו להרוג אותו, ואז תקע את החרב עמוק ככל יכולתו.
-
וַיָּבֹא גַם הַנִּצָּב, הקת אַחַר הַלַּהַב, חלקה המלוטש של החרב הנוצץ כלהבה, וַיִּסְגֹּר הַחֵלֶב, השומן בְּעַד הַלַּהַב. החרב כולה נכנסה אל תוך הבטן כִּי לֹא שָׁלַף הַחֶרֶב מִבִּטְנוֹ. וַיֵּצֵא הַפַּרְשְׁדֹנָה. הדקירה בקעה את הבטן, וכתוצאה מכך נשפך כל הפרש שבמעיו החוצה.
-
וַיֵּצֵא אֵהוּד הַמִּסְדְּרוֹנָה, למסדרון שלפני חדר המלך, וַיִּסְגֹּר דַּלְתוֹת הָעֲלִיָּה בַּעֲדוֹ, אחריו וְנָעָל אותן, כדי לעכב את מחפשיו, בעת שיברח.
-
וְהוּא – אהוד יָצָא, וַעֲבָדָיו של עגלון בָּאוּ, וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה דַּלְתוֹת הָעֲלִיָּה נְעֻלוֹת. וַיֹּאמְרוּ: אַךְ מֵסִיךְ הוּא אֶת רַגְלָיו, בוודאי הוא עושה את צרכיו בַּחֲדַר הַמְּקֵרָה, ולכן נעל את הדלת.
-
וַיָּחִילוּ, חיכו עַד בּוֹשׁ, עד שהתייאשו מן ההמתנה, וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ פֹתֵחַ את דַּלְתוֹת הָעֲלִיָּה. כיוון ששיערו שלא ייתכן שהוא עושה את צרכיו זמן רב כל כך – וַיִּקְחוּ אֶת הַמַּפְתֵּחַ וַיִּפְתָּחוּ, וְהִנֵּה הם מוצאים את אֲדֹנֵיהֶם נֹפֵל, מוטל אַרְצָה מֵת.
-
ובינתים אֵהוּד נִמְלַט עַד הִתְמַהְמְהָם, בעודם ממתינים. וְהוּא עָבַר אֶת הַפְּסִילִים, המקום המכריע ביציאה מתחום הסכנה, וַיִּמָּלֵט הַשְּׂעִירָתָה, עד שעיר. אין זו ארץ שעיר אלא מקום שיש בו עצים וענפים עבותים.
-
וַיְהִי בְּבוֹאוֹ חזרה, וַיִּתְקַע בַּשּׁוֹפָר בְּהַר אֶפְרָיִם כדי להזעיק את העם, וַיֵּרְדוּ עִמּוֹ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָהָר, וְהוּא עבר לִפְנֵיהֶם כמנהיגם. אף שהיה איש בנימין, יצא אהוד מגדר מנהיג מקומי, ואיחד מאחוריו גם שבטים נוספים.
-
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: רִדְפוּ, רוצו אַחֲרַי, כִּי נָתַן ה' אֶת אֹיְבֵיכֶם, אֶת מוֹאָב, בְּיֶדְכֶם. וַיֵּרְדוּ אַחֲרָיו וַיִּלְכְּדוּ, תפסו אֶת מַעְבְּרוֹת, נקודות מעבר הַיַּרְדֵּן לְכיוון מוֹאָב, כדי למנוע מהמואבים שבארץ לברוח לארצם, וְלֹא נָתְנוּ אִישׁ לַעֲבֹר.
-
וַיַּכּוּ אֶת מוֹאָב בָּעֵת הַהִיא כַּעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ, ובכלל זה כָּל שָׁמֵן וְכָל אִישׁ חָיִל. באותם דורות אנשים שמנים היו אנשים שהיה להם שפע מזון, ועל כן נחשבו לבריאים יותר ולחזקים יותר. וְלֹא נִמְלַט אִישׁ.
-
וַתִּכָּנַע מוֹאָב בַּיּוֹם הַהוּא תַּחַת יַד יִשְׂרָאֵל,וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ שְׁמוֹנִים שָׁנָה. המואבים שוב לא ניסו לתקוף את ישראל, והגבול עמם היה שלֵו במשך שנים רבות מאוד.
-
וְאַחֲרָיו – אחרי אהוד הָיָה השופט שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת, כפי הנראה זהו שם של גבר. וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים שֵׁשׁ מֵאוֹת אִישׁ בְּמַלְמַד הַבָּקָר, מרדע, מוט ארוך שבראשו חוד ובאמצעותו מכוונים ומזרזים את הבהמות החורשות. שמגר השתמש במוט זה בתור חנית. נראה שהוא לא הרג את כל שש מאות האיש בידו, אלא עמד בראש קבוצת לוחמים שסייעו לו בהריגת הפלשתים. וַיֹּשַׁע גַּם הוּא אֶת יִשְׂרָאֵל. הוא היה גיבור פרטי שהגן על עמו מן הפלשתים הלוחצים.
פסוקים
-
ואלה הגוים אשר הניח יהוה לנסות בם את־ישראל את כל־אשר לא־ידעו את כל־מלחמות כנען
-
רק למען דעת דרות בני־ישראל ללמדם מלחמה רק אשר־לפנים לא ידעום
-
חמשת סרני פלשתים וכל־הכנעני והצידני והחוי ישב הר הלבנון מהר בעל חרמון עד לבוא חמת
-
ויהיו לנסות בם את־ישראל לדעת הישמעו את־מצות יהוה אשר־צוה את־אבותם ביד־משה
-
ובני ישראל ישבו בקרב הכנעני החתי והאמרי והפרזי והחוי והיבוסי
-
ויקחו את־בנותיהם להם לנשים ואת־בנותיהם נתנו לבניהם ויעבדו את־אלהיהם
-
ויעשו בני־ישראל את־הרע בעיני יהוה וישכחו את־יהוה אלהיהם ויעבדו את־הבעלים ואת־האשרות
-
ויחר־אף יהוה בישראל וימכרם ביד כושן רשעתים מלך ארם נהרים ויעבדו בני־ישראל את־כושן רשעתים שמנה שנים
-
ויזעקו בני־ישראל אל־יהוה ויקם יהוה מושיע לבני ישראל ויושיעם את עתניאל בן־קנז אחי כלב הקטן ממנו
-
ותהי עליו רוח־יהוה וישפט את־ישראל ויצא למלחמה ויתן יהוה בידו את־כושן רשעתים מלך ארם ותעז ידו על כושן רשעתים
-
ותשקט הארץ ארבעים שנה וימת עתניאל בן־קנז
-
ויספו בני ישראל לעשות הרע בעיני יהוה ויחזק יהוה את־עגלון מלך־מואב על־ישראל על כי־עשו את־הרע בעיני יהוה
-
ויאסף אליו את־בני עמון ועמלק וילך ויך את־ישראל ויירשו את־עיר התמרים
-
ויעבדו בני־ישראל את־עגלון מלך־מואב שמונה עשרה שנה
-
ויזעקו בני־ישראל אל־יהוה ויקם יהוה להם מושיע את־אהוד בן־גרא בן־הימיני איש אטר יד־ימינו וישלחו בני־ישראל בידו מנחה לעגלון מלך מואב
-
ויעש לו אהוד חרב ולה שני פיות גמד ארכה ויחגר אותה מתחת למדיו על ירך ימינו
-
ויקרב את־המנחה לעגלון מלך מואב ועגלון איש בריא מאד
-
ויהי כאשר כלה להקריב את־המנחה וישלח את־העם נשאי המנחה
-
והוא שב מן־הפסילים אשר את־הגלגל ויאמר דבר־סתר לי אליך המלך ויאמר הס ויצאו מעליו כל־העמדים עליו
-
ואהוד בא אליו והוא־ישב בעלית המקרה אשר־לו לבדו ויאמר אהוד דבר־אלהים לי אליך ויקם מעל הכסא
-
וישלח אהוד את־יד שמאלו ויקח את־החרב מעל ירך ימינו ויתקעה בבטנו
-
ויבא גם־הנצב אחר הלהב ויסגר החלב בעד הלהב כי לא שלף החרב מבטנו ויצא הפרשדנה
-
ויצא אהוד המסדרונה ויסגר דלתות העליה בעדו ונעל
-
והוא יצא ועבדיו באו ויראו והנה דלתות העליה נעלות ויאמרו אך מסיך הוא את־רגליו בחדר המקרה
-
ויחילו עד־בוש והנה איננו פתח דלתות העליה ויקחו את־המפתח ויפתחו והנה אדניהם נפל ארצה מת
-
ואהוד נמלט עד התמהמהם והוא עבר את־הפסילים וימלט השעירתה
-
ויהי בבואו ויתקע בשופר בהר אפרים וירדו עמו בני־ישראל מן־ההר והוא לפניהם
-
ויאמר אלהם רדפו אחרי כי־נתן יהוה את־איביכם את־מואב בידכם וירדו אחריו וילכדו את־מעברות הירדן למואב ולא־נתנו איש לעבר
-
ויכו את־מואב בעת ההיא כעשרת אלפים איש כל־שמן וכל־איש חיל ולא נמלט איש
-
ותכנע מואב ביום ההוא תחת יד ישראל ותשקט הארץ שמונים שנה
-
ואחריו היה שמגר בן־ענת ויך את־פלשתים שש־מאות איש במלמד הבקר וישע גם־הוא את־ישראל
פסוקים מנוקד
-
וְאֵלֶּה הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִנִּיחַ יְהוָה לְנַסּוֹת בָּם אֶת־יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל־אֲשֶׁר לֹא־יָדְעוּ אֵת כָּל־מִלְחֲמוֹת כְּנָעַן׃
-
רַק לְמַעַן דַּעַת דֹּרוֹת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל לְלַמְּדָם מִלְחָמָה רַק אֲשֶׁר־לְפָנִים לֹא יְדָעוּם׃
-
חֲמֵשֶׁת סַרְנֵי פְלִשְׁתִּים וְכָל־הַכְּנַעֲנִי וְהַצִּידֹנִי וְהַחִוִּי יֹשֵׁב הַר הַלְּבָנוֹן מֵהַר בַּעַל חֶרְמוֹן עַד לְבוֹא חֲמָת׃
-
וַיִּהְיוּ לְנַסּוֹת בָּם אֶת־יִשְׂרָאֵל לָדַעַת הֲיִשְׁמְעוּ אֶת־מִצְוֺת יְהוָה אֲשֶׁר־צִוָּה אֶת־אֲבוֹתָם בְּיַד־מֹשֶׁה׃
-
וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יָשְׁבוּ בְּקֶרֶב הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי׃
-
וַיִּקְחוּ אֶת־בְּנוֹתֵיהֶם לָהֶם לְנָשִׁים וְאֶת־בְּנוֹתֵיהֶם נָתְנוּ לִבְנֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת־אֱלֹהֵיהֶם׃
-
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶת־הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וַיַּעַבְדוּ אֶת־הַבְּעָלִים וְאֶת־הָאֲשֵׁרוֹת׃
-
וַיִּחַר־אַף יְהוָה בְּיִשְׂרָאֵל וַיִּמְכְּרֵם בְּיַד כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרַם נַהֲרָיִם וַיַּעַבְדוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶת־כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם שְׁמֹנֶה שָׁנִים׃
-
וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוָה וַיָּקֶם יְהוָה מוֹשִׁיעַ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיּוֹשִׁיעֵם אֵת עָתְנִיאֵל בֶּן־קְנַז אֲחִי כָלֵב הַקָּטֹן מִמֶּנּוּ׃
-
וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ־יְהוָה וַיִּשְׁפֹּט אֶת־יִשְׂרָאֵל וַיֵּצֵא לַמִּלְחָמָה וַיִּתֵּן יְהוָה בְּיָדוֹ אֶת־כּוּשַׁן רִשְׁעָתַיִם מֶלֶךְ אֲרָם וַתָּעָז יָדוֹ עַל כּוּשַׁן רִשְׁעָתָיִם׃
-
וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ אַרְבָּעִים שָׁנָה וַיָּמָת עָתְנִיאֵל בֶּן־קְנַז׃
-
וַיֹּסִפוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיְחַזֵּק יְהוָה אֶת־עֶגְלוֹן מֶלֶךְ־מוֹאָב עַל־יִשְׂרָאֵל עַל כִּי־עָשׂוּ אֶת־הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה׃
-
וַיֶּאֱסֹף אֵלָיו אֶת־בְּנֵי עַמּוֹן וַעֲמָלֵק וַיֵּלֶךְ וַיַּךְ אֶת־יִשְׂרָאֵל וַיִּירְשׁוּ אֶת־עִיר הַתְּמָרִים׃
-
וַיַּעַבְדוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶת־עֶגְלוֹן מֶלֶךְ־מוֹאָב שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה שָׁנָה׃
-
וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוָה וַיָּקֶם יְהוָה לָהֶם מוֹשִׁיעַ אֶת־אֵהוּד בֶּן־גֵּרָא בֶּן־הַיְמִינִי אִישׁ אִטֵּר יַד־יְמִינוֹ וַיִּשְׁלְחוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל בְּיָדוֹ מִנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב׃
-
וַיַּעַשׂ לוֹ אֵהוּד חֶרֶב וְלָהּ שְׁנֵי פֵיוֹת גֹּמֶד אָרְכָּהּ וַיַּחְגֹּר אוֹתָהּ מִתַּחַת לְמַדָּיו עַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ׃
-
וַיַּקְרֵב אֶת־הַמִּנְחָה לְעֶגְלוֹן מֶלֶךְ מוֹאָב וְעֶגְלוֹן אִישׁ בָּרִיא מְאֹד׃
-
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר כִּלָּה לְהַקְרִיב אֶת־הַמִּנְחָה וַיְשַׁלַּח אֶת־הָעָם נֹשְׂאֵי הַמִּנְחָה׃
-
וְהוּא שָׁב מִן־הַפְּסִילִים אֲשֶׁר אֶת־הַגִּלְגָּל וַיֹּאמֶר דְּבַר־סֵתֶר לִי אֵלֶיךָ הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר הָס וַיֵּצְאוּ מֵעָלָיו כָּל־הָעֹמְדִים עָלָיו׃
-
וְאֵהוּד בָּא אֵלָיו וְהוּא־יֹשֵׁב בַּעֲלִיַּת הַמְּקֵרָה אֲשֶׁר־לוֹ לְבַדּוֹ וַיֹּאמֶר אֵהוּד דְּבַר־אֱלֹהִים לִי אֵלֶיךָ וַיָּקָם מֵעַל הַכִּסֵּא׃
-
וַיִּשְׁלַח אֵהוּד אֶת־יַד שְׂמֹאלוֹ וַיִּקַּח אֶת־הַחֶרֶב מֵעַל יֶרֶךְ יְמִינוֹ וַיִּתְקָעֶהָ בְּבִטְנוֹ׃
-
וַיָּבֹא גַם־הַנִּצָּב אַחַר הַלַּהַב וַיִּסְגֹּר הַחֵלֶב בְּעַד הַלַּהַב כִּי לֹא שָׁלַף הַחֶרֶב מִבִּטְנוֹ וַיֵּצֵא הַפַּרְשְׁדֹנָה׃
-
וַיֵּצֵא אֵהוּד הַמִּסְדְּרוֹנָה וַיִּסְגֹּר דַּלְתוֹת הָעַלִיָּה בַּעֲדוֹ וְנָעָל׃
-
וְהוּא יָצָא וַעֲבָדָיו בָּאוּ וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה דַּלְתוֹת הָעֲלִיָּה נְעֻלוֹת וַיֹּאמְרוּ אַךְ מֵסִיךְ הוּא אֶת־רַגְלָיו בַּחֲדַר הַמְּקֵרָה׃
-
וַיָּחִילוּ עַד־בּוֹשׁ וְהְנֵּה אֵינֶנּוּ פֹתֵחַ דַּלְתוֹת הָעֲלִיָּה וַיִּקְחוּ אֶת־הַמַּפְתֵּחַ וַיִּפְתָּחוּ וְהִנֵּה אֲדֹנֵיהֶם נֹפֵל אַרְצָה מֵת׃
-
וְאֵהוּד נִמְלַט עַד הִתְמַהְמְהָם וְהוּא עָבַר אֶת־הַפְּסִילִים וַיִּמָּלֵט הַשְּׂעִירָתָה׃
-
וַיְהִי בְּבוֹאוֹ וַיִּתְקַע בַּשּׁוֹפָר בְּהַר אֶפְרָיִם וַיֵּרְדוּ עִמּוֹ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מִן־הָהָר וְהוּא לִפְנֵיהֶם׃
-
וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רִדְפוּ אַחֲרַי כִּי־נָתַן יְהוָה אֶת־אֹיְבֵיכֶם אֶת־מוֹאָב בְּיֶדְכֶם וַיֵּרְדוּ אַחֲרָיו וַיִּלְכְּדוּ אֶת־מַעְבְּרוֹת הַיַּרְדֵּן לְמוֹאָב וְלֹא־נָתְנוּ אִישׁ לַעֲבֹר׃
-
וַיַּכּוּ אֶת־מוֹאָב בָּעֵת הַהִיא כַּעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים אִישׁ כָּל־שָׁמֵן וְכָל־אִישׁ חָיִל וְלֹא נִמְלַט אִישׁ׃
-
וַתִּכָּנַע מוֹאָב בַּיּוֹם הַהוּא תַּחַת יַד יִשְׂרָאֵל וַתִּשְׁקֹט הָאָרֶץ שְׁמוֹנִים שָׁנָה׃
-
וְאַחֲרָיו הָיָה שַׁמְגַּר בֶּן־עֲנָת וַיַּךְ אֶת־פְּלִשְׁתִּים שֵׁשׁ־מֵאוֹת אִישׁ בְּמַלְמַד הַבָּקָר וַיֹּשַׁע גַּם־הוּא אֶת־יִשְׂרָאֵל׃
מקומות
-
גלגל
היו ככל הנראה עוד מקומות שנקראו גלגל, אך גלגל הידועה היא מקום בערבות יריחו, הנקודה הראשונה בה חנה עם ישראל לאחר חציית הירדן, ובה חגג בפעם הראשונה עם ישראל את הפסח בארץ ישראל. (יהושע, ד, יט; יהושע, ה, י). מוזהה בח'רבת ג'ילג'יל ממזרח ליריחו (י' אהרוני).
-
ירחו
יריחו היא עיר בנחלת שבט בנימין בעמק הירדן, מצפון לים המלח. יש המייחסים לה את הכינוי עיר התמרים (דברים ל"ד 3; שופטים ג' 13). ליד העיר מקורות מים רבים שהיפרו והירוו אותה.העיר הייתה מיושבת כבר בתקופות קדומות, מהאלף ה- 6 לפני הספירה. יריחו שוכנת ליד מעברות הירדן, ומשם עלתה הדרך הראשית לירושלים. דרך יריחו חדרו לראשונה בני ישראל לארץ כנען. כיבושה של העיר עשה רושם עמוק במסורת העם (יהושע ב', ו'), ותואר כמעשה נס. אין התאמה בין תיאור העיר המבוצרת בספר יהושע לבין החפירות הארכאולוגיות באתר המעידות שהעיר יריחו הקדומה חרבה מאות שנים לפני תקופת ההתנחלות וימי יהושע, ולכן נראה סיפור הנס כסיפור איטיולוגי המסביר את חורבותיה של עיר ענקית דרכה עברו בני ישראל.
-
לבא חמת
מקום באזור חמת בסוריה, והוא ציין את גבולה הצפוני של ארץ ישראל.
מזוהה כיום בעיר לבוא שבלבנון. -
נהר הירדן
נהר הזורם בארץ ישראל מצפון לדרום, המחלק את הארץ בין ארץ ישראל המערבית לארץ ישראל המזרחית ונחשב כגבולה של הארץ (במדבר לד, יב). ראשיתו בחרמון ואחריתו בים המלח.
העמק בו הוא זורם מכונה במקרא כיכר הירדן ובערבית 'הזור'
חלקו הדרומי של עמק הירדן מכונה ערבות מואב וערבות יריחו. -
הלבנון
-
מואב
ארץ מואב היא רמה הררית פוריה ומשופעת במשקעים ממזרח לים המלח.
גבולותיה הגיאוגרפיים: מצפון: נחל חשבון והמשכו ואדי כפרין, המשתפך אל הירדן. מדרום ואדי אל-חסה(נחל זרד) המשתפך אל ים המלח. ממערב: ים המלח. ממזרח: מדבר מואב. -
חרמון
הר בגבול הצפוני של נחלת ישראל, חלקו הדרומי של רכס 'מול הלבנון'.
החרמון הוא ההר הגבוה ביותר בארץ ישראל, שיאו הוא 2814 מ' מעל פני הים. -
כנען
שמה הקדום של ארץ ישראל