שופטים-פרק-6
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל הָרַע בְּעֵינֵי ה', וַיִּתְּנֵם ה' בְּיַד מִדְיָן שֶׁבַע שָׁנִים.
-
וַתָּעָז, גברה יַד מִדְיָן, אומה לא גדולה של נוודים בני המדבר, עַל יִשְׂרָאֵל. על מנת להתחבא או להחביא את התבואה מִפְּנֵי מִדְיָן, שהיו פושטים ושודדים, עָשׂוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּנְהָרוֹת אֲשֶׁר בֶּהָרִים וְאֶת הַמְּעָרוֹת וְאֶת הַמְּצָדוֹת, מקומות מסתור.
-
וְהָיָה אִם, כאשר זָרַע יִשְׂרָאֵל, והתבואה צמחה – וְעָלָה מִדְיָן וַעֲמָלֵק, שאף הוא עם נווד, ולכן חי בכמה אזורים, וּבְנֵי קֶדֶם הערביים והשבטים שחיו ושוטטו בעיקר באזור שבין ערב לסוריה, וְעָלוּ עָלָיו. פעם אחר פעם היו בני המדבר הללו פולשים לארץ המיושבת ומנצלים את חולשתם של ישראל.
-
וַיַּחֲנוּ עֲלֵיהֶם, וַיַּשְׁחִיתוּ אֶת יְבוּל הָאָרֶץ עַד בּוֹאֲךָ עַזָּה. הם לא עמדו על הגבול בלבד, אלא השתלטו על מרחבי שטחם של ישראל, וְלֹא יַשְׁאִירוּ מִחְיָה, אמצעי קיום בְּיִשְׂרָאֵל, וְשֶׂה וָשׁוֹר וַחֲמוֹר.
-
כִּי הֵם וּמִקְנֵיהֶם יַעֲלוּ וְאָהֳלֵיהֶם, וּבָאוּ כְדֵי אַרְבֶּה לָרֹב, וְלָהֶם וְלִגְמַלֵּיהֶם של אנשי המדבר האלו אֵין מִסְפָּר, וַיָּבֹאוּ בָאָרֶץ לְשַׁחֲתָהּ. לא הייתה להם כל כוונה למשול בארץ. הם פשטו עליה רק לשם גנבה ושוד.
-
וַיִּדַּל, הֶעֱני יִשְׂרָאֵל מְאֹד מִפְּנֵי מִדְיָן, וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה'.
-
וַיְהִי כִּי זָעֲקוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל ה' עַל אֹדוֹת מִדְיָן,
-
וַיִּשְׁלַח ה' אִישׁ נָבִיא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיֹּאמֶר לָהֶם: כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם וָאֹצִיא אֶתְכֶם מִבֵּית עֲבָדִים,
-
וָאַצִּל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד כָּל לֹחֲצֵיכֶם, וָאֲגָרֵשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם וָאֶתְּנָה לָכֶם אֶת אַרְצָם,
-
וָאֹמְרָה לָכֶם: אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם. לֹא תִירְאוּ, אל תכבדו ואל תעבדו אֶת אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בְּאַרְצָם, וְאתם לֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקוֹלִי. בדברי הנביא אין פתרון למצב אלא רק תוכחה. מצבכם השפל הוא עונש על כך שהמריתם את צו ה', ולא עמדתם בתנאי שהציב להם. עליכם לשוב אליו.
-
וַיָּבֹא מַלְאַךְ ה', בדמות אדם, וַיֵּשֶׁב תַּחַת עץ הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה אֲשֶׁר שייכת לְיוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי, ממשפחת אביעזר. וְגִדְעוֹן בְּנוֹ של יואש היה אז חֹבֵט, מכה, דש חִטִּים בַּגַּת, מקום דריכת היין. בדרך כלל אין חובטים את החיטים אלא על פני השדה או במקום מיוחד לדיש, אבל הוא עשה זאת בגת ובלא בהמות דשות מפני שהתכוון לְהָנִיס, להבריח ולהציל את החיטים מִפְּנֵי מִדְיָן. את החיטה דשים בתחילת הקיץ, כשהגפנים עדיין אינן נותנות את פריין, ולכן סביר שהמדיינים לא יבואו לחפש דבר בגת.
-
וַיֵּרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה', וַיֹּאמֶר אֵלָיו: ה' עִמְּךָ, גִּבּוֹר הֶחָיִל!
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו גִּדְעוֹן: בִּי אֲדֹנִי! אנא, כיצד אתה אומר שה' עמי? וְאם יֵשׁ ה' עִמָּנוּ – וְלָמָּה מְצָאַתְנוּ כָּל זֹאת? מדוע כך אירע לנו? וְאַיֵּה, איפה כָל נִפְלְאֹתָיו אֲשֶׁר סִפְּרוּ לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ לֵאמֹר: הֲלֹא מִמִּצְרַיִם הֶעֱלָנוּ ה', וְעַתָּה נְטָשָׁנוּ, עזב אותנו ה' וַיִּתְּנֵנוּ בְּכַף מִדְיָן?!
-
וַיִּפֶן אֵלָיו מלאך ה', המדבר בשמו, וַיֹּאמֶר: לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה, בגבורה שניתנה לך וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן. הֲלֹא שְׁלַחְתִּיךָ.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו: בִּי אֲדֹנָי! נראה שגדעון מכיר שהעומד לפניו איננו אדם אלא דמות עליונה. בַּמָּה וכיצד אוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל?! הִנֵּה אַלְפִּי, האלף שלי הוא הַדַּל בּשבט מְנַשֶּׁה. השבטים היו מחולקים לאלפים, וכל אחד מהם היה יחידה לעצמה. ובית אביעזר לא נמנה עם המשפחות החשובות ביותר בשבט. וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי. כיצד אוכל להיות מנהיג?!
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו ה': כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְהִכִּיתָ אֶת מִדְיָן כְּאילו היו אִישׁ אֶחָד בלבד.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו: אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, וְעָשִׂיתָ לִּי אוֹת, סימן שָׁאַתָּה, ולא דמות אנושית, מְדַבֵּר עִמִּי, ושזו אכן שליחות מאת ה'.
-
אַל נָא תָמֻשׁ, תזוז מִזֶּה, מכאן עַד בֹּאִי אֵלֶיךָ, וְהֹצֵאתִי אֶת מִנְחָתִי וְהִנַּחְתִּי לְפָנֶיךָ. גדעון מעוניין להגיש למלאך מתנה. וַיֹּאמַר: אָנֹכִי אֵשֵׁב ואמתין עַד שׁוּבֶךָ.
-
וְגִדְעוֹן בָּא, נכנס וַיַּעַשׂ, והכין גְּדִי עִזִּים וְאֵיפַת קֶמַח עשויה מַצּוֹת. העיסה כנראה לא הספיקה להחמיץ מפני המהירות. את הַבָּשָׂר שָׂם בַּסַּל, וְהַמָּרַק, שבו בושל הגדי, שָׂם בַּפָּרוּר, בסיר. וַיּוֹצֵא אֵלָיו אֶל תַּחַת הָאֵלָה, וַיַּגַּשׁ, הקריב למקומו של המלאך.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים: קַח אֶת הַבָּשָׂר וְאֶת הַמַּצּוֹת וְהַנַּח אֶל הַסֶּלַע הַלָּז, שנמצא פה, וְאֶת הַמָּרַק שְׁפוֹךְ.וַיַּעַשׂ כֵּן.
-
וַיִּשְׁלַח מַלְאַךְ ה' אֶת קְצֵה הַמִּשְׁעֶנֶת אֲשֶׁר בְּיָדוֹ. מכאן שהמלאך התגלה כאדם המחזיק מקל בידו. וַיִּגַּע בַּבָּשָׂר וּבַמַּצּוֹת. וַתַּעַל הָאֵשׁ מִן הַצּוּר, הסלע, וַתֹּאכַל אֶת הַבָּשָׂר וְאֶת הַמַּצּוֹת. ועם עליית האש מַלְאַךְ ה' הָלַךְ מֵעֵינָיו, נעלם.
-
וַיַּרְא גִּדְעוֹן כִּי מַלְאַךְ ה' הוּא. וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן: אֲהָהּ, ה' אֱלוֹהִים! קריאה מתפרצת של אימה וחשש, אויה לי, כִּי עַל כֵּן, מפני ש רָאִיתִי מַלְאַךְ ה' פָּנִים אֶל פָּנִים. הוא הניח שאחרי ראיית מלאך אין אדם יכול לחיות.
-
וַיֹּאמֶר לוֹ ה': שָׁלוֹם לְךָ, אַל תִּירָא. לֹא תָּמוּת.
-
וַיִּבֶן שָׁם גִּדְעוֹן מִזְבֵּחַ לַה' וַיִּקְרָא לוֹ – למזבח ה' שָׁלוֹם. עַד הַיּוֹם הַזֶּה עוֹדֶנּוּ בְּעָפְרָת השייכת ל אֲבִי הָעֶזְרִי, משפחתו של גדעון.
-
וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא, וַיֹּאמֶר לוֹ ה'. גדעון שמע קול אלוקי ולא ראה כל דמות : קַח אֶת פַּר הַשּׁוֹר, הפר הגדול אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וּפַר הַשֵּׁנִי פר נוסף שהוא בן שֶׁבַע שָׁנִים, במלוא גודלו וגידולו, וְהָרַסְתָּ אֶת מִזְבַּח הַבַּעַל אֲשֶׁר לְאָבִיךָ, וְאֶת הָאֲשֵׁרָה, שנחשבה לעץ קדוש שאין לפגוע בו, אֲשֶׁר עָלָיו תִּכְרֹת.
-
וּבָנִיתָ מִזְבֵּחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ עַל רֹאשׁ הַמָּעוֹז, הסלע המתנשא הַזֶּה בַּמַּעֲרָכָה, במקום מסודר וערוך לכך. וְלָקַחְתָּ אֶת הַפָּר הַשֵּׁנִי וְהַעֲלִיתָ אותו ל עוֹלָה בַּעֲצֵי הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר תִּכְרֹת.
-
וַיִּקַּח גִּדְעוֹן עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מֵעֲבָדָיו. מן העובדה שברשותו של צעיר זה לא מעט עבדים, עולה שבא ממשפחה מכובדת. וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה'. וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָרֵא אֶת בֵּית אָבִיו וְאֶת אַנְשֵׁי הָעִיר, שהתייחסו אל הבעל ביראת כבוד , מֵעֲשׂוֹת את מה שנצטווה יוֹמָם – וַיַּעַשׂ ב לָיְלָה.
-
וַיַּשְׁכִּימוּ אַנְשֵׁי הָעִיר בַּבֹּקֶר, וְהִנֵּה ראו ש נֻתַּץ, נהרס ונשבר מִזְבַּח הַבַּעַל, וְהָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָלָיו כֹּרָתָה, וְאֵת הַפָּר הַשֵּׁנִי, שכנראה נועד לעבודה זרה, הֹעֲלָה עַל הַמִּזְבֵּחַ החדש הַבָּנוּי.
-
וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ: מִי עָשָׂה הַדָּבָר הַזֶּה? וַיִּדְרְשׁוּ וַיְבַקְשׁוּ, ולאחר שבדקו ושללו חשודים אחרים, מצאו את האשם – וַיֹּאמְרוּ: גִּדְעוֹן בֶּן יוֹאָשׁ עָשָׂה הַדָּבָר הַזֶּה.
-
וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הָעִיר אֶל יוֹאָשׁ: הוֹצֵא, הסגר בידינו אֶת בִּנְךָ וְיָמֹת, כִּי נָתַץ אֶת מִזְבַּח הַבַּעַל וְכִי כָרַת הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר עָלָיו.
-
וַיֹּאמֶר יוֹאָשׁ לְכֹל אֲשֶׁר עָמְדוּ עָלָיו: הַאַתֶּם תְּרִיבוּן לַבַּעַל, אִם אַתֶּם תּוֹשִׁיעוּן אוֹתוֹ?! האם הבעל זקוק למאבקכם למענו ולישועתכם?! אֲשֶׁר יָרִיב לוֹ, מי שמתקוטט עמו יוּמַת עַד הַבֹּקֶר, שהרי אִם אכן אֱלֹהִים הוּא הבעל, ואם כוחו כה גדול – יָרֶב לוֹ, יריב בעצמו עם בני כִּי נָתַץ אֶת מִזְבְּחוֹ, ואתם אינכם צריכים לעשות זאת במקומו. אנשי העיר קיבלו את הטיעון שכן עבודת הבעל לא נעשתה מתוך קנאות ואמונה עמוקה. הם עבדו לבעל משום שזו הייתה האָפנה המקומית, ומשום שחיקו את מנהגי העמים.
-
וַיִּקְרָא לוֹ – לגדעון בַיּוֹם הַהוּא יְרֻבַּעַל, לֵאמֹר: יָרֶב בּוֹ הַבַּעַל כִּי נָתַץ אֶת מִזְבְּחוֹ. גדעון קיבל שם או כינוי שהפך לשמו השני. סיפור ההתגלות בא כהקדמה למלחמה:
-
וְכָל מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי קֶדֶם נֶאֶסְפוּ יַחְדָּו, וַיַּעַבְרוּ את הירדן, וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל, שהיה מקום נרחב דיו למחנה צבאי.
-
וְרוּחַ ה' לָבְשָׁה אֶת גִּדְעוֹן. הוא הרגיש שנחה עליו הרוח, ועתה בכוחו לקיים את דברי המלאך ולהושיע את ישראל במערכה נגד מדין. וַיִּתְקַע בַּשּׁוֹפָר לקרוא לאנשים לקרָב, וַיִּזָּעֵק, התאספו לקול הקורא אנשי משפחת אֲבִיעֶזֶר אַחֲרָיו.
-
וּמַלְאָכִים, שליחים שָׁלַח גדעון בְּכָל מְנַשֶּׁה להודיע על המלחמה, וַיִּזָּעֵק גַּם הוּא – שבט מנשה, אַחֲרָיו. וּמַלְאָכִים שָׁלַח בְּאָשֵׁר וּבִזְבֻלוּן וּבְנַפְתָּלִי, וַיַּעֲלוּ אנשים גם מן השבטים הללו לִקְרָאתָם.
-
וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן אֶל הָאֱלֹהִים: אִם יֶשְׁךָ, הנך מוֹשִׁיעַ בְּיָדִי אֶת יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, ברצוני לקבל סימן לכך.
-
הִנֵּה אָנֹכִי מַצִּיג, מניח אֶת גִּזַּת הַצֶּמֶר בַּגֹּרֶן הפתוח; אִם טַל יִהְיֶה עַל הַגִּזָּה לְבַדָּהּ וְעַל כָּל שאר הָאָרֶץ חֹרֶב, יובש – יהיה זה מופת בעבורי, וְיָדַעְתִּי כִּי תוֹשִׁיעַ בְּיָדִי אֶת יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ.
-
וַיְהִי כֵן. וַיַּשְׁכֵּם מִמָּחֳרָת, וַיָּזַר, סחט אֶת הַגִּזָּה, והגיזה הייתה ספוגה בטל. וַיִּמֶץ, נזל טַל מִן הַגִּזָּה, מְלוֹא הַסֵּפֶל מָיִם.
-
וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן אֶל הָאֱלֹהִים: אַל יִחַר אַפְּךָ בִּי, אל תכעס עלי, וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפָּעַם. אֲנַסֶּה נָּא רַק הַפַּעַם בַּגִּזָּה ניסיון דומה אבל הפוך, נסי יותר – יְהִי נָא חֹרֶב אֶל הַגִּזָּה לְבַדָּהּ, וְעַל כָּל הָאָרֶץ יִהְיֶה טָּל.
-
וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים כֵּן בַּלַּיְלָה הַהוּא. וַיְהִי חֹרֶב אֶל הַגִּזָּה לְבַדָּהּ, וְעַל כָּל הָאָרֶץ הָיָה טָל.
פסוקים
-
ויעשו בני־ישראל הרע בעיני יהוה ויתנם יהוה ביד־מדין שבע שנים
-
ותעז יד־מדין על־ישראל מפני מדין עשו להם בני ישראל את־המנהרות אשר בהרים ואת־המערות ואת־המצדות
-
והיה אם־זרע ישראל ועלה מדין ועמלק ובני־קדם ועלו עליו
-
ויחנו עליהם וישחיתו את־יבול הארץ עד־בואך עזה ולא־ישאירו מחיה בישראל ושה ושור וחמור
-
כי הם ומקניהם יעלו ואהליהם יבאו [ובאו] כדי־ארבה לרב ולהם ולגמליהם אין מספר ויבאו בארץ לשחתה
-
וידל ישראל מאד מפני מדין ויזעקו בני־ישראל אל־יהוה
-
ויהי כי־זעקו בני־ישראל אל־יהוה על אדות מדין
-
וישלח יהוה איש נביא אל־בני ישראל ויאמר להם כה־אמר יהוה אלהי ישראל אנכי העליתי אתכם ממצרים ואציא אתכם מבית עבדים
-
ואצל אתכם מיד מצרים ומיד כל־לחציכם ואגרש אותם מפניכם ואתנה לכם את־ארצם
-
ואמרה לכם אני יהוה אלהיכם לא תיראו את־אלהי האמרי אשר אתם יושבים בארצם ולא שמעתם בקולי
-
ויבא מלאך יהוה וישב תחת האלה אשר בעפרה אשר ליואש אבי העזרי וגדעון בנו חבט חטים בגת להניס מפני מדין
-
וירא אליו מלאך יהוה ויאמר אליו יהוה עמך גבור החיל
-
ויאמר אליו גדעון בי אדני ויש יהוה עמנו ולמה מצאתנו כל־זאת ואיה כל־נפלאתיו אשר ספרו־לנו אבותינו לאמר הלא ממצרים העלנו יהוה ועתה נטשנו יהוה ויתננו בכף־מדין
-
ויפן אליו יהוה ויאמר לך בכחך זה והושעת את־ישראל מכף מדין הלא שלחתיך
-
ויאמר אליו בי אדני במה אושיע את־ישראל הנה אלפי הדל במנשה ואנכי הצעיר בבית אבי
-
ויאמר אליו יהוה כי אהיה עמך והכית את־מדין כאיש אחד
-
ויאמר אליו אם־נא מצאתי חן בעיניך ועשית לי אות שאתה מדבר עמי
-
אל־נא תמש מזה עד־באי אליך והצאתי את־מנחתי והנחתי לפניך ויאמר אנכי אשב עד שובך
-
וגדעון בא ויעש גדי־עזים ואיפת־קמח מצות הבשר שם בסל והמרק שם בפרור ויוצא אליו אל־תחת האלה ויגש
-
ויאמר אליו מלאך האלהים קח את־הבשר ואת־המצות והנח אל־הסלע הלז ואת־המרק שפוך ויעש כן
-
וישלח מלאך יהוה את־קצה המשענת אשר בידו ויגע בבשר ובמצות ותעל האש מן־הצור ותאכל את־הבשר ואת־המצות ומלאך יהוה הלך מעיניו
-
וירא גדעון כי־מלאך יהוה הוא ויאמר גדעון אהה אדני יהוה כי־על־כן ראיתי מלאך יהוה פנים אל־פנים
-
ויאמר לו יהוה שלום לך אל־תירא לא תמות
-
ויבן שם גדעון מזבח ליהוה ויקרא־לו יהוה שלום עד היום הזה עודנו בעפרת אבי העזרי
-
ויהי בלילה ההוא ויאמר לו יהוה קח את־פר־השור אשר לאביך ופר השני שבע שנים והרסת את־מזבח הבעל אשר לאביך ואת־האשרה אשר־עליו תכרת
-
ובנית מזבח ליהוה אלהיך על ראש המעוז הזה במערכה ולקחת את־הפר השני והעלית עולה בעצי האשרה אשר תכרת
-
ויקח גדעון עשרה אנשים מעבדיו ויעש כאשר דבר אליו יהוה ויהי כאשר ירא את־בית אביו ואת־אנשי העיר מעשות יומם ויעש לילה
-
וישכימו אנשי העיר בבקר והנה נתץ מזבח הבעל והאשרה אשר־עליו כרתה ואת הפר השני העלה על־המזבח הבנוי
-
ויאמרו איש אל־רעהו מי עשה הדבר הזה וידרשו ויבקשו ויאמרו גדעון בן־יואש עשה הדבר הזה
-
ויאמרו אנשי העיר אל־יואש הוצא את־בנך וימת כי נתץ את־מזבח הבעל וכי כרת האשרה אשר־עליו
-
ויאמר יואש לכל אשר־עמדו עליו האתם תריבון לבעל אם־אתם תושיעון אותו אשר יריב לו יומת עד־הבקר אם־אלהים הוא ירב לו כי נתץ את־מזבחו
-
ויקרא־לו ביום־ההוא ירבעל לאמר ירב בו הבעל כי נתץ את־מזבחו
-
וכל־מדין ועמלק ובני־קדם נאספו יחדו ויעברו ויחנו בעמק יזרעאל
-
ורוח יהוה לבשה את־גדעון ויתקע בשופר ויזעק אביעזר אחריו
-
ומלאכים שלח בכל־מנשה ויזעק גם־הוא אחריו ומלאכים שלח באשר ובזבלון ובנפתלי ויעלו לקראתם
-
ויאמר גדעון אל־האלהים אם־ישך מושיע בידי את־ישראל כאשר דברת
-
הנה אנכי מציג את־גזת הצמר בגרן אם טל יהיה על־הגזה לבדה ועל־כל־הארץ חרב וידעתי כי־תושיע בידי את־ישראל כאשר דברת
-
ויהי־כן וישכם ממחרת ויזר את־הגזה וימץ טל מן־הגזה מלוא הספל מים
-
ויאמר גדעון אל־האלהים אל־יחר אפך בי ואדברה אך הפעם אנסה נא־רק־הפעם בגזה יהי־נא חרב אל־הגזה לבדה ועל־כל־הארץ יהיה־טל
-
ויעש אלהים כן בלילה ההוא ויהי־חרב אל־הגזה לבדה ועל־כל־הארץ היה טל
פסוקים מנוקד
-
וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה וַיִּתְּנֵם יְהוָה בְּיַד־מִדְיָן שֶׁבַע שָׁנִים׃
-
וַתָּעָז יַד־מִדְיָן עַל־יִשְׂרָאֵל מִפְּנֵי מִדְיָן עָשׂוּ לָהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת־הַמִּנְהָרוֹת אֲשֶׁר בֶּהָרִים וְאֶת־הַמְּעָרוֹת וְאֶת־הַמְּצָדוֹת׃
-
וְהָיָה אִם־זָרַע יִשְׂרָאֵל וְעָלָה מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי־קֶדֶם וְעָלוּ עָלָיו׃
-
וַיַּחֲנוּ עֲלֵיהֶם וַיַּשְׁחִיתוּ אֶת־יְבוּל הָאָרֶץ עַד־בּוֹאֲךָ עַזָּה וְלֹא־יַשְׁאִירוּ מִחְיָה בְּיִשְׂרָאֵל וְשֶׂה וָשׁוֹר וַחֲמוֹר׃
-
כִּי הֵם וּמִקְנֵיהֶם יַעֲלוּ וְאָהֳלֵיהֶם יבאו [וּבָאוּ] כְדֵי־אַרְבֶּה לָרֹב וְלָהֶם וְלִגְמַלֵּיהֶם אֵין מִסְפָּר וַיָּבֹאוּ בָאָרֶץ לְשַׁחֲתָהּ׃
-
וַיִּדַּל יִשְׂרָאֵל מְאֹד מִפְּנֵי מִדְיָן וַיִּזְעֲקוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוָה׃
-
וַיְהִי כִּי־זָעֲקוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל אֶל־יְהוָה עַל אֹדוֹת מִדְיָן׃
-
וַיִּשְׁלַח יְהוָה אִישׁ נָבִיא אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה־אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָנֹכִי הֶעֱלֵיתִי אֶתְכֶם מִמִּצְרַיִם וָאֹצִיא אֶתְכֶם מִבֵּית עֲבָדִים׃
-
וָאַצִּל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד כָּל־לֹחֲצֵיכֶם וָאֲגָרֵשׁ אוֹתָם מִפְּנֵיכֶם וָאֶתְּנָה לָכֶם אֶת־אַרְצָם׃
-
וָאֹמְרָה לָכֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם לֹא תִירְאוּ אֶת־אֱלֹהֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר אַתֶּם יוֹשְׁבִים בְּאַרְצָם וְלֹא שְׁמַעְתֶּם בְּקוֹלִי׃
-
וַיָּבֹא מַלְאַךְ יְהוָה וַיֵּשֶׁב תַּחַת הָאֵלָה אֲשֶׁר בְּעָפְרָה אֲשֶׁר לְיוֹאָשׁ אֲבִי הָעֶזְרִי וְגִדְעוֹן בְּנוֹ חֹבֵט חִטִּים בַּגַּת לְהָנִיס מִפְּנֵי מִדְיָן׃
-
וַיֵּרָא אֵלָיו מַלְּאַךְ יְהוָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו גִּדְעוֹן בִּי אֲדֹנִי וְיֵשׁ יְהוָה עִמָּנוּ וְלָמָּה מְצָאַתְנוּ כָּל־זֹאת וְאַיֵּה כָל־נִפְלְאֹתָיו אֲשֶׁר סִפְּרוּ־לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ לֵאמֹר הֲלֹא מִמִּצְרַיִם הֶעֱלָנוּ יְהוָה וְעַתָּה נְטָשָׁנוּ יְהוָה וַיִּתְּנֵנוּ בְּכַף־מִדְיָן׃
-
וַיִּפֶן אֵלָיו יְהוָה וַיֹּאמֶר לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת־יִשְׂרָאֵל מִכַּף מִדְיָן הֲלֹא שְׁלַחְתִּיךָ׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו בִּי אֲדֹנָי בַּמָּה אוֹשִׁיעַ אֶת־יִשְׂרָאֵל הִנֵּה אַלְפִּי הַדַּל בִּמְנַשֶּׁה וְאָנֹכִי הַצָּעִיר בְּבֵית אָבִי׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה כִּי אֶהְיֶה עִמָּךְ וְהִכִּיתָ אֶת־מִדְיָן כְּאִישׁ אֶחָד׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אִם־נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְעָשִׂיתָ לִּי אוֹת שָׁאַתָּה מְדַבֵּר עִמִּי׃
-
אַל־נָא תָמֻשׁ מִזֶּה עַד־בֹּאִי אֵלֶיךָ וְהֹצֵאתִי אֶת־מִנְחָתִי וְהִנַּחְתִּי לְפָנֶיךָ וַיֹּאמַר אָנֹכִי אֵשֵׁב עַד שׁוּבֶךָ׃
-
וְגִדְעוֹן בָּא וַיַּעַשׂ גְּדִי־עִזִּים וְאֵיפַת־קֶמַח מַצּוֹת הַבָּשָׂר שָׂם בַּסַּל וְהַמָּרַק שָׂם בַּפָּרוּר וַיּוֹצֵא אֵלָיו אֶל־תַּחַת הָאֵלָה וַיַּגַּשׁ׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים קַח אֶת־הַבָּשָׂר וְאֶת־הַמַּצּוֹת וְהַנַּח אֶל־הַסֶּלַע הַלָּז וְאֶת־הַמָּרַק שְׁפוֹךְ וַיַּעַשׂ כֵּן׃
-
וַיִּשְׁלַח מַלְאַךְ יְהוָה אֶת־קְצֵה הַמִּשְׁעֶנֶת אֲשֶׁר בְּיָדוֹ וַיִּגַּע בַּבָּשָׂר וּבַמַּצּוֹת וַתַּעַל הָאֵשׁ מִן־הַצּוּר וַתֹּאכַל אֶת־הַבָּשָׂר וְאֶת־הַמַּצּוֹת וּמַלְאַךְ יְהוָה הָלַךְ מֵעֵינָיו׃
-
וַיַּרְא גִּדְעוֹן כִּי־מַלְאַךְ יְהוָה הוּא וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן אֲהָהּ אֲדֹנָי יְהוִה כִּי־עַל־כֵּן רָאִיתִי מַלְאַךְ יְהוָה פָּנִים אֶל־פָּנִים׃
-
וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה שָׁלוֹם לְךָ אַל־תִּירָא לֹא תָּמוּת׃
-
וַיִּבֶן שָׁם גִּדְעוֹן מִזְבֵּחַ לַיהוָה וַיִּקְרָא־לוֹ יְהוָה שָׁלוֹם עַד הַיּוֹם הַזֶּה עוֹדֶנּוּ בְּעָפְרָת אֲבִי הָעֶזְרִי׃
-
וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה קַח אֶת־פַּר־הַשּׁוֹר אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וּפַר הַשֵּׁנִי שֶׁבַע שָׁנִים וְהָרַסְתָּ אֶת־מִזְבַּח הַבַּעַל אֲשֶׁר לְאָבִיךָ וְאֶת־הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר־עָלָיו תִּכְרֹת׃
-
וּבָנִיתָ מִזְבֵּחַ לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ עַל רֹאשׁ הַמָּעוֹז הַזֶּה בַּמַּעֲרָכָה וְלָקַחְתָּ אֶת־הַפָּר הַשֵּׁנִי וְהַעֲלִיתָ עוֹלָה בַּעֲצֵי הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר תִּכְרֹת׃
-
וַיִּקַּח גִּדְעוֹן עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מֵעֲבָדָיו וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה וַיְהִי כַּאֲשֶׁר יָרֵא אֶת־בֵּית אָבִיו וְאֶת־אַנְשֵׁי הָעִיר מֵעֲשׂוֹת יוֹמָם וַיַּעַשׂ לָיְלָה׃
-
וַיַּשְׁכִּימוּ אַנְשֵׁי הָעִיר בַּבֹּקֶר וְהִנֵּה נֻתַּץ מִזְבַּח הַבַּעַל וְהָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר־עָלָיו כֹּרָתָה וְאֵת הַפָּר הַשֵּׁנִי הֹעֲלָה עַל־הַמִּזְבֵּחַ הַבָּנוּי׃
-
וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל־רֵעֵהוּ מִי עָשָׂה הַדָּבָר הַזֶּה וַיִּדְרְשׁוּ וַיְבַקְשׁוּ וַיֹּאמְרוּ גִּדְעוֹן בֶּן־יוֹאָשׁ עָשָׂה הַדָּבָר הַזֶּה׃
-
וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי הָעִיר אֶל־יוֹאָשׁ הוֹצֵא אֶת־בִּנְךָ וְיָמֹת כִּי נָתַץ אֶת־מִזְבַּח הַבַּעַל וְכִי כָרַת הָאֲשֵׁרָה אֲשֶׁר־עָלָיו׃
-
וַיֹּאמֶר יוֹאָשׁ לְכֹל אֲשֶׁר־עָמְדוּ עָלָיו הַאַתֶּם תְּרִיבוּן לַבַּעַל אִם־אַתֶּם תּוֹשִׁיעוּן אוֹתוֹ אֲשֶׁר יָרִיב לוֹ יוּמַת עַד־הַבֹּקֶר אִם־אֱלֹהִים הוּא יָרֶב לוֹ כִּי נָתַץ אֶת־מִזְבְּחוֹ׃
-
וַיִּקְרָא־לוֹ בַיּוֹם־הַהוּא יְרֻבַּעַל לֵאמֹר יָרֶב בּוֹ הַבַּעַל כִּי נָתַץ אֶת־מִזְבְּחוֹ׃
-
וְכָל־מִדְיָן וַעֲמָלֵק וּבְנֵי־קֶדֶם נֶאֶסְפוּ יַחְדָּו וַיַּעַבְרוּ וַיַּחֲנוּ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל׃
-
וְרוּחַ יְהוָה לָבְשָׁה אֶת־גִּדְעוֹן וַיִּתְקַע בַּשּׁוֹפָר וַיִזָּעֵק אֲבִיעֶזֶר אַחֲרָיו׃
-
וּמַלְאָכִים שָׁלַח בְּכָל־מְנַשֶּׁה וַיִזָּעֵק גַּם־הוּא אַחֲרָיו וּמַלְאָכִים שָׁלַח בְּאָשֵׁר וּבִזְבֻלוּן וּבְנַפְתָּלִי וַיַּעֲלוּ לִקְרָאתָם׃
-
וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן אֶל־הָאֱלֹהִים אִם־יֶשְׁךָ מוֹשִׁיעַ בְּיָדִי אֶת־יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ׃
-
הִנֵּה אָנֹכִי מַצִּיג אֶת־גִּזַּת הַצֶּמֶר בַּגֹּרֶן אִם טַל יִהְיֶה עַל־הַגִּזָּה לְבַדָּהּ וְעַל־כָּל־הָאָרֶץ חֹרֶב וְיָדַעְתִּי כִּי־תוֹשִׁיעַ בְּיָדִי אֶת־יִשְׂרָאֵל כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ׃
-
וַיְהִי־כֵן וַיַּשְׁכֵּם מִמָּחֳרָת וַיָּזַר אֶת־הַגִּזָּה וַיִּמֶץ טַל מִן־הַגִּזָּה מְלוֹא הַסֵּפֶל מָיִם׃
-
וַיֹּאמֶר גִּדְעוֹן אֶל־הָאֱלֹהִים אַל־יִחַר אַפְּךָ בִּי וַאֲדַבְּרָה אַךְ הַפָּעַם אֲנַסֶּה נָּא־רַק־הַפַּעַם בַּגִּזָּה יְהִי־נָא חֹרֶב אֶל־הַגִּזָּה לְבַדָּהּ וְעַל־כָּל־הָאָרֶץ יִהְיֶה־טָּל׃
-
וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים כֵּן בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיְהִי־חֹרֶב אֶל־הַגִּזָּה לְבַדָּהּ וְעַל־כָּל־הָאָרֶץ הָיָה טָל׃
מקומות
-
יזרעאל
-
עזה
עיר הנמל הדרומית ביותר בארץ ישראל. מצוינת לעתים כנקודת הגבול הדרומית מערבית של הארץ (בראשית, י' יט).
-
עפרה