שופטים-פרק-15

ביאורים

  • וַיְהִי מִיָּמִים, לאחר כשנה בִּימֵי קְצִיר חִטִּים וַיִּפְקֹד, ביקר שִׁמְשׁוֹן אֶת אִשְׁתּוֹ בִּגְדִי עִזִּים. והביא אתו גדי כמתנת פיוס על היעדרותו. נראה שחשב שעבר די זמן כדי לבטא את הסתייגותו מהתנהגותה. כאשר הגיע, וַיֹּאמֶר: אָבֹאָה, תנו לי להיכנס אֶל אִשְׁתִּי הֶחָדְרָה. וְלֹא נְתָנוֹ אָבִיהָ לָבוֹא, משום שהיא הייתה כבר נשואה לאחר.

  • וַיֹּאמֶר אָבִיהָ: אָמֹר אָמַרְתִּי כִּי שָׂנֹא שְׂנֵאתָהּוָאֶתְּנֶנָּה לְמֵרֵעֶךָ, לאחד משושביניך. אם אתה חש פגוע, יש לכך עצה: הֲלֹא אֲחֹתָהּ הַקְּטַנָּה טוֹבָה, יפה או מוצלחת יותר מִמֶּנָּהתְּהִי נָא לְךָ תַּחְתֶּיהָ.

  • וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן: נִקֵּיתִי, נעשיתי נקי הַפַּעַם מִפְּלִשְׁתִּים. אין לי עוד קשר מחייב עם הפלשתים . עד כה יכול היה להתקיים קשר קרוב עד כדי נישואין ביני לבין בנותיהם, אך כעת מבחינתי הקשר נותק, ויתרה מזו – כִּי עֹשֶׂה אֲנִי עִמָּם רָעָה. אני עומד לנקום בהם.

  • וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שׁוּעָלִים, כנראה תנים, שהם בני אותה משפחה, וקל יותר לתפסם, משום שהם חיים בלהקות. וַיִּקַּח לַפִּדִים, וַיֶּפֶן, הפנה זָנָב אֶל זָנָב. הוא קשר זנבה של כל חיה עם זנב חברתה. וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת בַּתָּוֶךְ. קשר את הזנבות בלפיד.

  • וַיַּבְעֶר אֵשׁ בַּלַּפִּידִים, וַיְשַׁלַּח את התנים והאש שבזנבותיהם בְּקָמוֹת, בשדות התבואה של פְּלִשְׁתִּים. החיות השתוללו בפחד ממצבן המוזר. הן ניסו לברוח מהלפידים הבוערים. ותוך כדי ההתרוצצות הן הבעירו אש במקומות רבים מאוד. בסופו של דבר – וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ, ערמות התבואה הקצורה וְעַד קָמָה, התבואה הצומחת ועומדת בשדה וְעַד כֶּרֶם זָיִת.

  • וַיֹּאמְרוּ פְלִשְׁתִּים: מִי עָשָׂה זֹאת? מי גרם לכל התבערה העצומה הזו, שאין אדם אחד יכול לעשותה בעצמו? ולאחר בירור – וַיֹּאמְרוּ: היה זה שִׁמְשׁוֹן חֲתַן הַתִּמְנִי, האיש מתמנה, כִּי לָקַח חותנו אֶת אִשְׁתּוֹ וַיִּתְּנָהּ לְמֵרֵעֵהוּ.וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים וַיִּשְׂרְפוּ אוֹתָהּ וְאֶת אָבִיהָ בָּאֵשׁ. הפלשתים הניחו, אולי בצדק, שהאשמים האמתיים הם האשה ואביה. את נקמתו של שמשון אפשר להבין, אבל האשה ואביה, שלא שמרו להם אמונים, לא נהגו כראוי, ועל כן הם הענישו אותם כמעט מידה כנגד מידה – שרפה תמורת שרפה.

  • וַיֹּאמֶר לָהֶם, עליהם שִׁמְשׁוֹן: אִם תַּעֲשׂוּן כָּזֹאת – לשרוף את אשתי ואת אביה, לא תוכלו לצאת בלא כלום – כִּי אִם נִקַּמְתִּי בָכֶם וְאַחַר אֶחְדָּל.

  • וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל יָרֵךְ, מכה מכריעה וניצחת מַכָּה גְדוֹלָה. קודם לכן גרם להם נזק כלכלי ניכר בלבד, ואילו כעת הרג לבדו אנשים רבים מאוד בכוחו יוצא הדופן. לאחר מכן – וַיֵּרֶד וַיֵּשֶׁב בִּסְעִיף, בנקיק, בהתפצלות סֶלַע גדול שנקרא עֵיטָם.

  • וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים וַיַּחֲנוּ בּתחום ארץ יהוּדָה, וַיִּנָּטְשׁוּ, התפשטו בַּלֶּחִי, שם אזור הררי סמוך לסלע עיטם, שכנראה נקרא כך על שום מה שעתיד להתרחש בו.

  • וַיֹּאמְרוּ אִישׁ יְהוּדָה: לָמָה עֲלִיתֶם עָלֵינוּ?וַיֹּאמְרוּ: לֶאֱסוֹר אֶת שִׁמְשׁוֹן עָלִינוּ, לַעֲשׂוֹת לוֹ כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ. הגדוד שלנו הוא משלחת חיפושים שמטרתה לאסור את שמשון על מנת להעניש אותו על מעשיו.

  • וַיֵּרְדוּ שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ מִיהוּדָה אֶל סְעִיף סֶלַע עֵיטָם. הם ידעו היכן הוא נמצא, ובאו לשכנעו. וַיֹּאמְרוּ לְשִׁמְשׁוֹן: הֲלֹא יָדַעְתָּ כִּי מֹשְׁלִים בָּנוּ פְּלִשְׁתִּים, אתה הרי מכיר את המצב, וּמַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ? התגרית בהם, ועכשיו הפלשתים עולים עלינו. וַיֹּאמֶר לָהֶם: נהגתי כהוגן. כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ לִיכֵּן עָשִׂיתִי לָהֶם. הגבתי תגובה ההולמת את מעשיהם.

  • וַיֹּאמְרוּ לוֹ: לֶאֱסָרְךָ יָרַדְנוּ, לְתִתְּךָ בְּיַד פְּלִשְׁתִּים החונים עלינו, ואנחנו חוששים מפניהם. אין לנו בררה אלא למלא את רצונם ולהסגירך. את הנימוקים למעשיך תוכל לשטוח בפני בית המשפט הפלשתי . וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן: הִשָּׁבְעוּ לִי פֶּן תִּפְגְּעוּן בִּי אַתֶּם. למרות שאולי יכול היה להתגבר על כל האנשים הללו, שמשון לא רצה לפגוע בבני עמו, ולכן ביקש שיישבעו שהם עצמם לא יפגעו בו, שכן אם יבואו להרגו, יהא עליו להתגונן.

  • וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר: לֹא, כִּי אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם, וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ. וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים, חבלים חֲדָשִׁים שאינם משומשים ובלים, וַיַּעֲלוּהוּ מִן הַסָּלַע, ממקום מחבואו על מנת להסגיר אותו לפלשתים .

  • הוּא בָא עַד לֶחִי, מקום המחנה הפלשתי , וּפְלִשְׁתִּים הֵרִיעוּ לִקְרָאתוֹ תרועת ניצחון, נוכח שמשון המובל אליהם כבול בעבותים. וַתִּצְלַח עָלָיו שוב רוּחַ גבורה מאת ה', וַתִּהְיֶינָה הָעֲבֹתִים אֲשֶׁר עַל זְרוֹעוֹתָיו כַּפִּשְׁתִּים אֲשֶׁר בָּעֲרוּ בָאֵשׁ. אנשי יהודה בוודאי קשרו אותו יפה, אבל העבותים הללו נדמו לפשתן שרוף, שאם נשארה לו דמות של חוט, אין בו כל חוזק. הוא התנער מעט – וַיִּמַּסּוּ אֱסוּרָיו מֵעַל יָדָיו, והחבלים ניתקו מיד. אלא שלידו עמדו פלשתים רבים מאוד, והוא בא בידיים ריקות.

  • וַיִּמְצָא לְחִי נבלת חֲמוֹר טְרִיָּה, שצורתה נוחה לאחיזה ביד. וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיִּקָּחֶהָ, וַיַּךְ, הרג בָּהּ אֶלֶף אִישׁ פלשתים .

  • וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בלשונו המליצית : בִּלְחִי הַחֲמוֹר חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם. חומר הוא ערֵמה. זהו משחק מלים שמשמעו גם: בלחי החמור ערמתי ערמות על גבי ערמות, בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ.

  • וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ, כשסיים לְדַבֵּר וַיַּשְׁלֵךְ הַלְּחִי מִיָּדוֹ. וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא רָמַת לֶחִי.

  • וַיִּצְמָא מְאֹד. וַיִּקְרָא אֶל ה', וַיֹּאמַר: אַתָּה נָתַתָּ בְיַד עַבְדְּךָ אֶת הַתְּשׁוּעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת, שאני לבדי הכיתי מחנה כה גדול, וְעַתָּה האם ראוי ש אָמוּת בַּצָּמָא וְנָפַלְתִּי בְּיַד הָעֲרֵלִים בגלל תשישותי ?!

  • וַיִּבְקַע אֱלֹהִים אֶת הַמַּכְתֵּשׁ, שֶׁקע כלשהו בסלע אֲשֶׁר בַּלֶּחִי, וַיֵּצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וַיֵּשְׁתְּ, וַתָּשָׁב רוּחוֹ וַיֶּחִי. עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ עֵין הַקּוֹרֵא, המעיין של הקורא לה' אֲשֶׁר נמצא בַּלֶּחִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה.לסיום חלק זה של פרשת שמשון:

  • וַיִּשְׁפֹּט אֶת יִשְׂרָאֵל בִּימֵי פְלִשְׁתִּים עֶשְׂרִים שָׁנָה.

פסוקים

  1. ויהי מימים בימי קציר־חטים ויפקד שמשון את־אשתו בגדי עזים ויאמר אבאה אל־אשתי החדרה ולא־נתנו אביה לבוא
  2. ויאמר אביה אמר אמרתי כי־שנא שנאתה ואתננה למרעך הלא אחתה הקטנה טובה ממנה תהי־נא לך תחתיה
  3. ויאמר להם שמשון נקיתי הפעם מפלשתים כי־עשה אני עמם רעה
  4. וילך שמשון וילכד שלש־מאות שועלים ויקח לפדים ויפן זנב אל־זנב וישם לפיד אחד בין־שני הזנבות בתוך
  5. ויבער־אש בלפידים וישלח בקמות פלשתים ויבער מגדיש ועד־קמה ועד־כרם זית
  6. ויאמרו פלשתים מי עשה זאת ויאמרו שמשון חתן התמני כי לקח את־אשתו ויתנה למרעהו ויעלו פלשתים וישרפו אותה ואת־אביה באש
  7. ויאמר להם שמשון אם־תעשון כזאת כי אם־נקמתי בכם ואחר אחדל
  8. ויך אותם שוק על־ירך מכה גדולה וירד וישב בסעיף סלע עיטם
  9. ויעלו פלשתים ויחנו ביהודה וינטשו בלחי
  10. ויאמרו איש יהודה למה עליתם עלינו ויאמרו לאסור את־שמשון עלינו לעשות לו כאשר עשה לנו
  11. וירדו שלשת אלפים איש מיהודה אל־סעיף סלע עיטם ויאמרו לשמשון הלא ידעת כי־משלים בנו פלשתים ומה־זאת עשית לנו ויאמר להם כאשר עשו לי כן עשיתי להם
  12. ויאמרו לו לאסרך ירדנו לתתך ביד־פלשתים ויאמר להם שמשון השבעו לי פן־תפגעון בי אתם
  13. ויאמרו לו לאמר לא כי־אסר נאסרך ונתנוך בידם והמת לא נמיתך ויאסרהו בשנים עבתים חדשים ויעלוהו מן־הסלע
  14. הוא־בא עד־לחי ופלשתים הריעו לקראתו ותצלח עליו רוח יהוה ותהיינה העבתים אשר על־זרועותיו כפשתים אשר בערו באש וימסו אסוריו מעל ידיו
  15. וימצא לחי־חמור טריה וישלח ידו ויקחה ויך־בה אלף איש
  16. ויאמר שמשון בלחי החמור חמור חמרתים בלחי החמור הכיתי אלף איש
  17. ויהי ככלתו לדבר וישלך הלחי מידו ויקרא למקום ההוא רמת לחי
  18. ויצמא מאד ויקרא אל־יהוה ויאמר אתה נתת ביד־עבדך את־התשועה הגדלה הזאת ועתה אמות בצמא ונפלתי ביד הערלים
  19. ויבקע אלהים את־המכתש אשר־בלחי ויצאו ממנו מים וישת ותשב רוחו ויחי על־כן קרא שמה עין הקורא אשר בלחי עד היום הזה
  20. וישפט את־ישראל בימי פלשתים עשרים שנה

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי מִיָּמִים בִּימֵי קְצִיר־חִטִּים וַיִּפְקֹד שִׁמְשׁוֹן אֶת־אִשְׁתּוֹ בִּגְדִי עִזִּים וַיֹּאמֶר אָבֹאָה אֶל־אִשְׁתִּי הֶחָדְרָה וְלֹא־נְתָנוֹ אָבִיהָ לָבוֹא׃
  2. וַיֹּאמֶר אָבִיהָ אָמֹר אָמַרְתִּי כִּי־שָׂנֹא שְׂנֵאתָהּ וָאֶתְּנֶנָּה לְמֵרֵעֶךָ הֲלֹא אֲחֹתָהּ הַקְּטַנָּה טוֹבָה מִמֶּנָּה תְּהִי־נָא לְךָ תַּחְתֶּיהָ׃
  3. וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן נִקֵּיתִי הַפַּעַם מִפְּלִשְׁתִּים כִּי־עֹשֶׂה אֲנִי עִמָּם רָעָה׃
  4. וַיֵּלֶךְ שִׁמְשׁוֹן וַיִּלְכֹּד שְׁלֹשׁ־מֵאוֹת שׁוּעָלִים וַיִּקַּח לַפִּדִים וַיֶּפֶן זָנָב אֶל־זָנָב וַיָּשֶׂם לַפִּיד אֶחָד בֵּין־שְׁנֵי הַזְּנָבוֹת בַּתָּוֶךְ׃
  5. וַיַּבְעֶר־אֵשׁ בַּלַּפִּידִים וַיְשַׁלַּח בְּקָמוֹת פְּלִשְׁתִּים וַיַּבְעֵר מִגָּדִישׁ וְעַד־קָמָה וְעַד־כֶּרֶם זָיִת׃
  6. וַיֹּאמְרוּ פְלִשְׁתִּים מִי עָשָׂה זֹאת וַיֹּאמְרוּ שִׁמְשׁוֹן חֲתַן הַתִּמְנִי כִּי לָקַח אֶת־אִשְׁתּוֹ וַיִּתְּנָהּ לְמֵרֵעֵהוּ וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים וַיִּשְׂרְפוּ אוֹתָהּ וְאֶת־אָבִיהָ בָּאֵשׁ׃
  7. וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן אִם־תַּעֲשׂוּן כָּזֹאת כִּי אִם־נִקַּמְתִּי בָכֶם וְאַחַר אֶחְדָּל׃
  8. וַיַּךְ אוֹתָם שׁוֹק עַל־יָרֵךְ מַכָּה גְדוֹלָה וַיֵּרֶד וַיֵּשֶׁב בִּסְעִיף סֶלַע עֵיטָם׃
  9. וַיַּעֲלוּ פְלִשְׁתִּים וַיַּחֲנוּ בִּיהוּדָה וַיִּנָּטְשׁוּ בַּלֶּחִי׃
  10. וַיֹּאמְרוּ אִישׁ יְהוּדָה לָמָה עֲלִיתֶם עָלֵינוּ וַיֹּאמְרוּ לֶאֱסוֹר אֶת־שִׁמְשׁוֹן עָלִינוּ לַעֲשׂוֹת לוֹ כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לָנוּ׃
  11. וַיֵּרְדוּ שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים אִישׁ מִיהוּדָה אֶל־סְעִיף סֶלַע עֵיטָם וַיֹּאמְרוּ לְשִׁמְשׁוֹן הֲלֹא יָדַעְתָּ כִּי־מֹשְׁלִים בָּנוּ פְּלִשְׁתִּים וּמַה־זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ וַיֹּאמֶר לָהֶם כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ לִי כֵּן עָשִׂיתִי לָהֶם׃
  12. וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֶאֱסָרְךָ יָרַדְנוּ לְתִתְּךָ בְּיַד־פְּלִשְׁתִּים וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְשׁוֹן הִשָּׁבְעוּ לִי פֶּן־תִּפְגְּעוּן בִּי אַתֶּם׃
  13. וַיֹּאמְרוּ לוֹ לֵאמֹר לֹא כִּי־אָסֹר נֶאֱסָרְךָ וּנְתַנּוּךָ בְיָדָם וְהָמֵת לֹא נְמִיתֶךָ וַיַּאַסְרֻהוּ בִּשְׁנַיִם עֲבֹתִים חֲדָשִׁים וַיַּעֲלוּהוּ מִן־הַסָּלַע׃
  14. הוּא־בָא עַד־לֶחִי וּפְלִשִׁתִּים הֵרִיעוּ לִקְרָאתוֹ וַתִּצְלַח עָלָיו רוּחַ יְהוָה וַתִּהְיֶינָה הָעֲבֹתִים אֲשֶׁר עַל־זְרוֹעוֹתָיו כַּפִּשְׁתִּים אֲשֶׁר בָּעֲרוּ בָאֵשׁ וַיִּמַּסּוּ אֱסוּרָיו מֵעַל יָדָיו׃
  15. וַיִּמְצָא לְחִי־חֲמוֹר טְרִיָּה וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיִּקָּחֶהָ וַיַּךְ־בָּהּ אֶלֶף אִישׁ׃
  16. וַיֹּאמֶר שִׁמְשׁוֹן בִּלְחִי הַחֲמוֹר חֲמוֹר חֲמֹרָתָיִם בִּלְחִי הַחֲמוֹר הִכֵּיתִי אֶלֶף אִישׁ׃
  17. וַיְהִי כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר וַיַּשְׁלֵךְ הַלְּחִי מִיָּדוֹ וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא רָמַת לֶחִי׃
  18. וַיִּצְמָא מְאֹד וַיִּקְרָא אֶל־יְהוָה וַיֹּאמַר אַתָּה נָתַתָּ בְיַד־עַבְדְּךָ אֶת־הַתְּשׁוּעָה הַגְּדֹלָה הַזֹּאת וְעַתָּה אָמוּת בַּצָּמָא וְנָפַלְתִּי בְּיַד הָעֲרֵלִים׃
  19. וַיִּבְקַע אֱלֹהִים אֶת־הַמַּכְתֵּשׁ אֲשֶׁר־בַּלֶּחִי וַיֵּצְאוּ מִמֶּנּוּ מַיִם וַיֵּשְׁתְּ וַתָּשָׁב רוּחוֹ וַיֶּחִי עַל־כֵּן קָרָא שְׁמָהּ עֵין הַקּוֹרֵא אֲשֶׁר בַּלֶּחִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה׃
  20. וַיִּשְׁפֹּט אֶת־יִשְׂרָאֵל בִּימֵי פְלִשְׁתִּים עֶשְׂרִים שָׁנָה׃

מקומות

  • עיטם
  • תמנה

    ישוב בהר יהודה

    מזוהה בתל- בטש הסמוך למושב טל שחר (אנציקלופדיה מקראית.)

  • פלשת

    חבל ארץ במישור החוף הדרומי של ארץ ישראל ובצפון הנגב, מקום מושבם של הפלישתים.

  • יהודה

    חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.