מיכה-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הוֹי, חֹשְְׁבֵי־אָוֶן, החושבים מחשבות חטא ורֶשע וּפֹעֲלֵי רָע בגיבוש תכנית זדונית עַל־מִשְְְׁכְְּבוֹתָם, ו בְְאוֹר הַבֹּקֶר יַעֲשׂוּהָ, כִּי פשוט יֶשׁ־לְְאֵל, בכוח יָדָם לעשות כרצונם.
-
וְְחָמְְדוּ שָׂדוֹת – וְְגָזָלוּ, וחשקו בָתִּים – וְְנָשָׂאוּ, לוקחים אותם לעצמם. וְְעָשְְׁקוּ גֶּבֶר וּבֵיתוֹ וְְאִישׁ וְְנַחֲלָתוֹ.
-
לָכֵן כֹּה אָמַר ה': הִנְְנִי חֹשֵׁב עַל־הַמִּשְְְׁפָּחָה הַזֹּאת – שכבת האצולה רָעָה אֲשֶׁר לֹא־תָמִישׁוּ, תזיזו מִשָּׁם – מתחת עול הרעה את צַוְְּארֹתֵיכֶם, צווארכם, וְְלֹא תֵלְְכוּ רוֹמָה, בראש מורם, כִּי עֵת רָעָה הִיא.
-
בַּיּוֹם הַהוּא יִשָּׂא, ישמיעו עֲלֵיכֶם מָשָׁל. אתם תהפכו נושא לשיחות, למליצות ולדוגמא. וְְנָהָה נְְהִי נִהְְְיָה, מי שיבכה על הפורענות, ו אָמַר בקינתו : שָׁדוֹד נְְשַׁדֻּנוּ, האנשים הללו שדדו והרסו אותנו. חֵלֶק עַמִּי יָמִיר. האנשים החזקים החליפו נחלות משפחותינו כרצונם. אֵיךְְְ יָמִישׁ, יזיז לִי וישנה את המצב לְְשׁוֹבֵב, להשיב את שָׂדֵינוּ יְְחַלֵּק, לחלק שנית ולהשיב את השדות לבעליהם?!
-
לָכֵן לֹא־יִהְְְיֶה לְְךָ – לכל אחד מבני החבורה הזו, בן מַשְְְׁלִיךְְְ חֶבֶל בְְּגוֹרָל, זכאי לחלק ונחלה בִּקְְְהַל ה'.
-
אַל־תַּטִּפוּ לנו מוסר, יַטִּיפוּן, אומרים אותם אנשי רשע לנביאים. אכן, לֹא־יַטִּפוּ לָאֵלֶּה, אין תועלת בהטפת מוסר לאנשים הללו, כי לֹא יִסַּג כְְּלִמּוֹת, הם לא ישובו ממעשיהם כשיכלימו אותם. דברי המוסר אינם מובנים להם ואינם נוגעים בהם .
-
הֶאָמוּר, האם ראוי שייאמר ב בֵית־יַעֲקֹב, כפי שאומרים אותם מרשיעים ומתנגדי הנביאים: הֲקָצַר רוּחַ ה'? האם אין לו סבלנות? ה אִם צרות אֵלֶּה שהנביאים מנבאים עליהן הן מַעֲלָלָיו?. הֲלוֹא אין הדבר כן – דְְבָרַי יֵיטִיבוּ עִם הַיָּשָׁר הֹלֵךְְְ, יבטיחו טובה למי שהולך בדרך ישרה, ורק אליכם לא ראוי שהטובה תגיע.
-
וְְאֶתְְְמוּל, אתמול עַמִּי לְְאוֹיֵב יְְקוֹמֵם, בני עמי הפכו לאויבים בעיניכם, העושקים. מִמּוּל, כנגד, תמורת שַׂלְְְמָה, שמלה פשוטה שלכם – אֶדֶר, אדרת יקרה של אחרים תַּפְְְשִׁטוּן. או: אתם פושטים שמלה ואדרת מהבאים מולכם. גונבים מֵעֹבְְרִים בֶּטַח, מאלה ההולכים בדרכם לבטח, ואפילו מ שׁוּבֵי מִלְְְחָמָה, מאותם ששבו מהמלחמה, אתם חוטפים את שללם ללא מצפון.
-
נְְשֵׁי עַמִּי תְְּגָרְְשׁוּן ותקחו אותן לעצמכם מִבֵּית תַּעֲנֻגֶיהָ, מבתיהן, מֵעַל עֹלָלֶיהָ, ילדיה תִּקְְְחוּ את הֲדָרִי, האֵם, ותנתקו אותה מהם לְְעוֹלָם.
-
קוּמוּ מארצי וּלְְְכוּ, כִּי לֹא ארץ זֹאת היא הַמְְּנוּחָה שלכם, בַּעֲבוּר שהארץ טָמְְְאָה, היא תְְּחַבֵּל ותזיק לכם, וְְתהיה חֶבֶל נִמְְְרָץ, עז וכואב.
-
לוּ, אילו היה אִישׁ ה הֹלֵךְְְ אחר רוּחַ, איש תמהוני , וָשֶׁקֶר כִּזֵּב, ואמר : אַטִּף לְְךָ לַיַּיִן וְְלַשֵּׁכָר, אילו אדם קצת משוגע ושקרן היה מציג עצמו כנביא המטיף לשתות יין – וְְהָיָה מַטִּיף הָעָם הַזֶּה, הוא היה אדם פופולרי. לא ברור אם הדברים הבאים הם דברי נחמה או תיאור עונש:
-
אָסֹף אֶאֱסֹף, יַעֲקֹב, כֻּלָּךְְְ, קַבֵּץ אֲקַבֵּץ שְְׁאֵרִית יִשְְְׂרָאֵל. יַחַד אֲשִׂימֶנּוּ כְְּצֹאן בָָּצְְְרָה, ב מכלאה, כְְּעֵדֶר בְְּתוֹךְְְ הַדָּבְְרוֹ, במקום הנהגתו, הדיר. הערים תְְּהִימֶנָה, יהיו הומיות מֵאָדָם. ייתכן שהכוונה לשיבת ישראל לארצם ולריבוים שם. ושמא הכוונה הפוכה: יעקב ייאסף כמו צאן אל הערים מפחד האויב או על ידו. גם הפסוק הבא איננו חד – משמעי:
-
עָלָה הַפֹּרֵץ, המלך, המנהיג לִפְְְנֵיהֶם, פָּרְְצוּ וַיַּעֲבֹרוּ שַׁעַר וַיֵּצְְאוּ בוֹ, וַיַּעֲבֹר מַלְְְכָּם לִפְְְנֵיהֶם, וַה' בְְּרֹאשָׁם. אם זה המשך העונש, מדובר על יציאה לגלות שבה גם המלך יצא, ואף הקדוש ברוך הוא ילך עם ישראל כביכול. לחלופין, מדובר על מישהו שיפרוץ דרך חדשה וישרה בעם, והמלך ינהיג אותו בדרך ה'.
פסוקים
-
הוי חשבי־און ופעלי רע על־משכבותם באור הבקר יעשוה כי יש־לאל ידם
-
וחמדו שדות וגזלו ובתים ונשאו ועשקו גבר וביתו ואיש ונחלתו
-
לכן כה אמר יהוה הנני חשב על־המשפחה הזאת רעה אשר לא־תמישו משם צוארתיכם ולא תלכו רומה כי עת רעה היא
-
ביום ההוא ישא עליכם משל ונהה נהי נהיה אמר שדוד נשדנו חלק עמי ימיר איך ימיש לי לשובב שדינו יחלק
-
לכן לא־יהיה לך משליך חבל בגורל בקהל יהוה
-
אל־תטפו יטיפון לא־יטפו לאלה לא יסג כלמות
-
האמור בית־יעקב הקצר רוח יהוה אם־אלה מעלליו הלוא דברי ייטיבו עם הישר הולך
-
ואתמול עמי לאויב יקומם ממול שלמה אדר תפשטון מעברים בטח שובי מלחמה
-
נשי עמי תגרשון מבית תענגיה מעל עלליה תקחו הדרי לעולם
-
קומו ולכו כי לא־זאת המנוחה בעבור טמאה תחבל וחבל נמרץ
-
לו־איש הלך רוח ושקר כזב אטף לך ליין ולשכר והיה מטיף העם הזה
-
אסף אאסף יעקב כלך קבץ אקבץ שארית ישראל יחד אשימנו כצאן בצרה כעדר בתוך הדברו תהימנה מאדם
-
עלה הפרץ לפניהם פרצו ויעברו שער ויצאו בו ויעבר מלכם לפניהם ויהוה בראשם
פסוקים מנוקד
-
הוֹי חֹשְׁבֵי־אָוֶן וּפֹעֲלֵי רָע עַל־מִשְׁכְּבוֹתָם בְּאוֹר הַבֹּקֶר יַעֲשׂוּהָ כִּי יֶשׁ־לְאֵל יָדָם׃
-
וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ וּבָתִּים וְנָשָׂאוּ וְעָשְׁקוּ גֶּבֶר וּבֵיתוֹ וְאִישׁ וְנַחֲלָתוֹ׃
-
לָכֵן כֹּה אָמַר יְהוָה הִנְנִי חֹשֵׁב עַל־הַמִּשְׁפָּחָה הַזֹּאת רָעָה אֲשֶׁר לֹא־תָמִישׁוּ מִשָּׁם צַוְּארֹתֵיכֶם וְלֹא תֵלְכוּ רוֹמָה כִּי עֵת רָעָה הִיא׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא יִשָּׂא עֲלֵיכֶם מָשָׁל וְנָהָה נְהִי נִהְיָה אָמַר שָׁדוֹד נְשַׁדֻּנוּ חֵלֶק עַמִּי יָמִיר אֵיךְ יָמִישׁ לִי לְשׁוֹבֵב שָׂדֵינוּ יְחַלֵּק׃
-
לָכֵן לֹא־יִהְיֶה לְךָ מַשְׁלִיךְ חֶבֶל בְּגוֹרָל בִּקְהַל יְהוָה׃
-
אַל־תַּטִּפוּ יַטִּיפוּן לֹא־יַטִּפוּ לָאֵלֶּה לֹא יִסַּג כְּלִמּוֹת׃
-
הֶאָמוּר בֵּית־יַעֲקֹב הֲקָצַר רוּחַ יְהוָה אִם־אֵלֶּה מַעֲלָלָיו הֲלוֹא דְבָרַי יֵיטִיבוּ עִם הַיָּשָׁר הוֹלֵךְ׃
-
וְאֶתְמוּל עַמִּי לְאוֹיֵב יְקוֹמֵם מִמּוּל שַׂלְמָה אֶדֶר תַּפְשִׁטוּן מֵעֹבְרִים בֶּטַח שׁוּבֵי מִלְחָמָה׃
-
נְשֵׁי עַמִּי תְּגָרְשׁוּן מִבֵּית תַּעֲנֻגֶיהָ מֵעַל עֹלָלֶיהָ תִּקְחוּ הֲדָרִי לְעוֹלָם׃
-
קוּמוּ וּלְכוּ כִּי לֹא־זֹאת הַמְּנוּחָה בַּעֲבוּר טָמְאָה תְּחַבֵּל וְחֶבֶל נִמְרָץ׃
-
לוּ־אִישׁ הֹלֵךְ רוּחַ וָשֶׁקֶר כִּזֵּב אַטִּף לְךָ לַיַּיִן וְלַשֵּׁכָר וְהָיָה מַטִּיף הָעָם הַזֶּה׃
-
אָסֹף אֶאֱסֹף יַעֲקֹב כֻּלָּךְ קַבֵּץ אֲקַבֵּץ שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל יַחַד אֲשִׂימֶנּוּ כְּצֹאן בָּצְרָה כְּעֵדֶר בְּתוֹךְ הַדָּבְרוֹ תְּהִימֶנָה מֵאָדָם׃
-
עָלָה הַפֹּרֵץ לִפְנֵיהֶם פָּרְצוּ וַיַּעֲבֹרוּ שַׁעַר וַיֵּצְאוּ בוֹ וַיַּעֲבֹר מַלְכָּם לִפְנֵיהֶם וַיהוָה בְּרֹאשָׁם׃
מקומות
-
בצרה