נחום-פרק-2

ספר

ביאורים

  • הִנֵּה עַל־הֶהָרִים מופיעות מעבר לאופק רַגְְְלֵי ה מְְבַשֵּׂר, ה מַשְְְׁמִיעַ דברי שָׁלוֹם ואומר : חָָגִּי, חגגו, בני יְְהוּדָה, את חַגַּיִךְְְ, שַׁלְְּמִי את נְְדָרָיִךְְְ. הביאו את קרבנות החג ושלמו את נדריכם בנחת, כִּי לֹא יוֹסִיף עוֹד לַעֲבָָר־בָּךְְְ בְְּלִיַּעַל, רשע, חסר תקנה, שהרי כֻּלֹּה, כולו נִכְְְרָת.לאחר ההבטחה המסכמת שאשור ייכרת, מתוארות המלחמה בנינוה ותבוסתה בפירוט ססגוני.

  • עָלָה ה מֵפִיץ, כוח מפזר ומנפץ עַל־פָּנַיִךְְְ, כנגדך. נָצוֹר מְְצוּרָה, שמרו על המבצרים! צַפֵּה־דֶרֶךְְְ, העמידו צופים בדרכים! חַזֵּק מָָתְְְנַיִם ו אַמֵּץ כֹּחַ מְְאֹד!

  • כִּי שָׁב, משיב ה' אֶת־גְְּאוֹן יַעֲקֹב כִּגְְְאוֹן יִשְְְׂרָאֵל, גאוותם ורוממותם של ישראל ישובו על כנן. השם 'יעקב' המתייחס למצבו של העם כשהוא גולה וחלש, יחזור להיות 'ישראל' – שׂורר וגובר על יריביו. כִּי עד עתה בְְקָקוּם בֹּקְְקִים, בוזזים רוקנו את ישראל, ואת זְְְמֹרֵיהֶם האויבים שִׁחֵתוּ. ישראל בגלותם נמשלו לגפן מרוקנת ושבורה. ולתיאור המלחמה:

  • מָגֵן גִּבֹּרֵיהוּ – גיבורי אשור מְְאָָדָּם, נצבע באדום, אולי כדי להפחיד. אַנְְְשֵׁי־חַיִל מְְתֻלָּעִים, צבועים בתולעת שני, שאף הוא גוון של אדום. לא נמצאו מספיק שרידים בחפירות כדי לקבוע זאת, אבל ייתכן שאדום היה צבעה של אשור. בְְּאֵשׁ־פְְּלָדֹת נע הָרֶכֶב בְְּיוֹם הֲכִינוֹ, שהוכן הרכב לקרב. אלו הם כנראה ניצוצות האש היוצאים מחיכוך פלדת הרכב באבנים. ועצי הַבְְּרוֹשִׁים, שעשו מהם ח ניתות, הָָרְְְעָלוּ, נמרחו בחומר רעיל.

  • בַּחוּצוֹת יִתְְְהוֹלְְלוּ, משתוללים, נוהגים בטירוף הָרֶכֶב, יִשְְְׁתַּקְְְשְְׁקוּן, משמיעים רעש מהתנועה בָּרְְחֹבוֹת. מַרְְְאֵיהֶן כַּלַּפִּידִים, כַּבְְּרָקִים מבהיקים ביעף יְְרוֹצֵצוּ, דוהרים ביעף. מרכבות המלחמה האדומות נראות זוהרות ולוהטות.

  • יִזְְְכֹּר, יקרא, יפקד מלך אשור על אַדִּירָיו, גיבוריו ושריו, ואלו מרוב מהירות יִכָּשְְׁלוּ בַּהֲלִיכָתָם, יְְמַהֲרוּ לחסות בצל חוֹמָתָהּ של העיר, וכבר הֻכַן הַסֹּכֵךְְְ, אחד מאמצעי ההגנה. יבוא זמן שבו נינוה לא תשלח חיילים לכבוש מקומות אלא תהיה בעצמה נתונה תחת מתקפה ומצור.

  • שַׁעֲרֵי הַנְְּהָרוֹת שעליהם יושבת העיר, הסכרים נִפְְְתָּחוּ, נפרצו על ידי האויב, כדי לגרום לשיטפון, וכתוצאה מכך הַהֵיכָל נָמוֹג, התמוסס.

  • וְְהֻצַּב גֻּלְְּתָה המלכה הניצבת ליד המלך הֹעֲלָתָה על ידי שוביה והוצגה לעיני כול, וְְאַמְְְהֹתֶיהָ, שפחותיה מְְנַהֲגוֹת, נואקות, מייללות כְְּקוֹל יוֹנִים, ו מְְתֹפְְפוֹת, מכות עַל־לִבְְבֵהֶן לביטוי צרתן ואבלן, כנהוג בשעת קינה.

  • וְְנִינְְוֵה כִבְְְרֵכַת־מַיִם, משופעת בכל טוב מִימֵי קדם הִיא. או: נינוה במפלתה נשטפת מכל מימיה. וְְהֵמָּה – החיילים נָסִים, וגם כאשר צועקים להם: עִמְְְדוּ, עֲמֹדוּ!וְְאֵין מַפְְְנֶה, איש מהם אינו פונה לאחור אלא כל אחד ממשיך בבריחתו. נחום קורא אל האויבים הבאים על נינוה :

  • בֹּזּוּ, בזזו כֶסֶף, בֹּזּוּ זָהָב, וְְאֵין קֵצֶה לַתְְּכוּנָה, לאוצרות ולתכולתם, כָּבֹד, עושר ויקר מִכֹּל כְְּלִי חֶמְְְדָּה, חפץ יקר. הכול נמצא שם.

  • בּוּקָה וּמְְְבוּקָה וּמְְְבֻלָּקָה, ריקנות והרס, תוהו ובוהו, וְְלֵב נָמֵס וּפִק בִּרְְְכַּיִם מחמת הפחד, וְְחַלְְְחָלָה, רַעד בְְּכָָל־מָָתְְְנַיִם, וּפְְְנֵי כֻלָּם קִבְְּצוּ, התאספו ל פָארוּר, סיר בישול. פניהם התכווצו ואיבדו את חיוניותם, או: קדרו והשחירו כשולי קדרה מרוב פחד. מדברי נחום עולה שבימיו הייתה אשור האימפריה הגדולה שמילאה את המרחב. הוא מתאר את נינוה , בירת הממלכה הכובשת, על השחיתות שפשתה בה, ומספר על התמוטטות הממלכה כולה, הלעג לה ואנחת הרווחה של העמים עם נפילתה.

  • אַיֵּה המקום שהיה מְְעוֹן אֲרָיוֹת, גדולי נינוה וגיבוריה וּמִרְְְעֶה הוּא לַכְְּפִרִים, מקום ששוהים בו בבטחה אריות צעירים. אֲשֶׁר הָלַךְְְ, התהלך אַרְְְיֵהלָבִיא, אריה בוגר שָׁם, וגם גּוּר אַרְְְיֵה, וְְאֵין מַחֲרִיד. פירוש חלופי: מ קום שהאריה מרגיש בטוח להביא לשם את גוריו.

  • אַרְְְיֵה טֹרֵף בְְּדֵי, כפי צורך גֹרוֹתָיו, גוריו, וּמְְְחַנֵּק, חונק את טרפו לְְלִבְְְאֹתָיו. וַיְְְמַלֵּא ב טֶרֶף, מזון שנטרף, את חֹרָיו, מאורותיו, וּמְְְעֹנֹתָיו ב טְְרֵפָה. מושלי נינוה התהלכו בעירם בשלווה, ומילאו אותה בשאריות הטרף והשלל.

  • הִנְְנִי פונה אֵלַיִךְְְ נינוה , נְְאֻם ה' צְְבָאוֹת, וְְהִבְְְעַרְְְתִּי בֶעָשָׁן את רִכְְְבָּהּ, ואת כְְְפִירַיִךְְְ תֹּאכַל חָרֶב, וְְהִכְְְרַתִּי מֵאֶרֶץ את טַרְְְפֵּךְְְ, האוצרות ששללת, וְְלֹא־יִשָּׁמַע עוֹד בעולם קוֹל מַלְְְאָכֵכֵה, שליחייך, צירייך.

פסוקים

  1. הנה על־ההרים רגלי מבשר משמיע שלום חגי יהודה חגיך שלמי נדריך כי לא יוסיף עוד לעבור־[לעבר־] בך בליעל כלה נכרת
  2. עלה מפיץ על־פניך נצור מצרה צפה־דרך חזק מתנים אמץ כח מאד
  3. כי שב יהוה את־גאון יעקב כגאון ישראל כי בקקום בקקים וזמריהם שחתו
  4. מגן גבריהו מאדם אנשי־חיל מתלעים באש־פלדות הרכב ביום הכינו והברשים הרעלו
  5. בחוצות יתהוללו הרכב ישתקשקון ברחבות מראיהן כלפידם כברקים ירוצצו
  6. יזכר אדיריו יכשלו בהלכותם [בהליכתם] ימהרו חומתה והכן הסכך
  7. שערי הנהרות נפתחו וההיכל נמוג
  8. והצב גלתה העלתה ואמהתיה מנהגות כקול יונים מתפפת על־לבבהן
  9. ונינוה כברכת־מים מימי היא והמה נסים עמדו עמדו ואין מפנה
  10. בזו כסף בזו זהב ואין קצה לתכונה כבד מכל כלי חמדה
  11. בוקה ומבוקה ומבלקה ולב נמס ופק ברכים וחלחלה בכל־מתנים ופני כלם קבצו פארור
  12. איה מעון אריות ומרעה הוא לכפרים אשר הלך אריה לביא שם גור אריה ואין מחריד
  13. אריה טרף בדי גרותיו ומחנק ללבאתיו וימלא־טרף חריו ומענתיו טרפה
  14. הנני אליך נאם יהוה צבאות והבערתי בעשן רכבה וכפיריך תאכל חרב והכרתי מארץ טרפך ולא־ישמע עוד קול מלאככה

פסוקים מנוקד

  1. הִנֵּה עַל־הֶהָרִים רַגְלֵי מְבַשֵּׂר מַשְׁמִיעַ שָׁלוֹם חָגִּי יְהוּדָה חַגַּיִךְ שַׁלְּמִי נְדָרָיִךְ כִּי לֹא יוֹסִיף עוֹד לעבור־[לַעֲבָר־] בָּךְ בְּלִיַּעַל כֻּלֹּה נִכְרָת׃
  2. עָלָה מֵפִיץ עַל־פָּנַיִךְ נָצוֹר מְצֻרָה צַפֵּה־דֶרֶךְ חַזֵּק מָתְנַיִם אַמֵּץ כֹּחַ מְאֹד׃
  3. כִּי שָׁב יְהוָה אֶת־גְּאוֹן יַעֲקֹב כִּגְאוֹן יִשְׂרָאֵל כִּי בְקָקוּם בֹּקְקִים וּזְמֹרֵיהֶם שִׁחֵתוּ׃
  4. מָגֵן גִּבֹּרֵיהוּ מְאָדָּם אַנְשֵׁי־חַיִל מְתֻלָּעִים בְּאֵשׁ־פְּלָדוֹת הָרֶכֶב בְּיוֹם הֲכִינוֹ וְהַבְּרֹשִׁים הָרְעָלוּ׃
  5. בַּחוּצוֹת יִתְהוֹלְלוּ הָרֶכֶב יִשְׁתַּקְשְׁקוּן בָּרְחֹבוֹת מַרְאֵיהֶן כַּלַּפִּידִם כַּבְּרָקִים יְרוֹצֵצוּ׃
  6. יִזְכֹּר אַדִּירָיו יִכָּשְׁלוּ בהלכותם [בַּהֲלִיכָתָם] יְמַהֲרוּ חוֹמָתָהּ וְהֻכַן הַסֹּכֵךְ׃
  7. שַׁעֲרֵי הַנְּהָרוֹת נִפְתָּחוּ וְהַהֵיכָל נָמוֹג׃
  8. וְהֻצַּב גֻּלְּתָה הֹעֲלָתָה וְאַמְהֹתֶיהָ מְנַהֲגוֹת כְּקוֹל יוֹנִים מְתֹפְפֹת עַל־לִבְבֵהֶן׃
  9. וְנִינְוֵה כִבְרֵכַת־מַיִם מִימֵי הִיא וְהֵמָּה נָסִים עִמְדוּ עֲמֹדוּ וְאֵין מַפְנֶה׃
  10. בֹּזּוּ כֶסֶף בֹּזּוּ זָהָב וְאֵין קֵצֶה לַתְּכוּנָה כָּבֹד מִכֹּל כְּלִי חֶמְדָּה׃
  11. בּוּקָה וּמְבוּקָה וּמְבֻלָּקָה וְלֵב נָמֵס וּפִק בִּרְכַּיִם וְחַלְחָלָה בְּכָל־מָתְנַיִם וּפְנֵי כֻלָּם קִבְּצוּ פָארוּר׃
  12. אַיֵּה מְעוֹן אֲרָיוֹת וּמִרְעֶה הוּא לַכְּפִרִים אֲשֶׁר הָלַךְ אַרְיֵה לָבִיא שָׁם גּוּר אַרְיֵה וְאֵין מַחֲרִיד׃
  13. אַרְיֵה טֹרֵף בְּדֵי גֹרוֹתָיו וּמְחַנֵּק לְלִבְאֹתָיו וַיְמַלֵּא־טֶרֶף חֹרָיו וּמְעֹנֹתָיו טְרֵפָה׃
  14. הִנְנִי אֵלַיִךְ נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת וְהִבְעַרְתִּי בֶעָשָׁן רִכְבָּהּ וּכְפִירַיִךְ תֹּאכַל חָרֶב וְהִכְרַתִּי מֵאֶרֶץ טַרְפֵּךְ וְלֹא־יִשָּׁמַע עוֹד קוֹל מַלְאָכֵכֵה׃

מקומות

  • נינוה

    עיר הבירה האחרונה של מלכי אשור.
    מזוהה כיום עם קויונג'יק, על הגדה המזרחית של החידקל, ממול לעיר מוסול של ימינו.