זכריה-פרק-2

ביאורים

  • וָאֶשָּׂא אֶת־עֵינַי במראה הנבואה וָאֵרֶא וְְהִנֵּה אַרְְְבַּע קְְרָנוֹת, מעין קורות ניגוח גדולות המשמשות לביקוע חומות.

  • וָאֹמַר אֶל־הַמַּלְְְאָךְְְ הַדֹּבֵר בִּי: מָה משמעותן של אֵלֶּה?וַיֹּאמֶר אֵלַי: אֵלֶּה הַקְְּרָנוֹת המנגחות והשוברות מסמלות את אויבי ישראל אֲשֶׁר זֵרוּ, פיזרו אֶת־יְְהוּדָה, אֶת־יִשְְְׂרָאֵל וִירוּשָׁלִָם.

  • וַיַּרְְְאֵנִי ה' לאחר מכן אַרְְְבָּעָה חָרָשִׁים, בעלי מלאכה בחומרים קשים.

  • וָאֹמַר: מָה אֵלֶּה בָאִים לַעֲשׂוֹת?וַיֹּאמֶר לֵאמֹר, במלים אלו : אֵלֶּה הַקְְּרָנוֹת אֲשֶׁר־זֵרוּ אֶת־יְְהוּדָה כְְּפִי, עד כדי כך ש אִישׁ לֹא נָשָׂא רֹאשׁוֹ. הקרנות שראית הרסו ודיכאו את הארץ, עד שאיש לא העז להרים ראש. וַיָּבֹאוּ החרשים ה אֵלֶּה לְְהַחֲרִיד, לזעזע ולשבר אֹתָם – את הקרנות לְְיַדּוֹת, להשליך, לסלק אֶת־קַרְְְנוֹת הַגּוֹיִם הַנֹּשְְׂאִים קֶרֶן אֶל־אֶרֶץ יְְהוּדָה לְְזָרוֹתָהּ.

  • וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא וְְהִנֵּה־אִישׁ מהלך וּבְְְיָדוֹ חֶבֶל מִדָּה, חבל ארוך שמשמש מודדי שטח.

  • וָאֹמַר: אָנָה, לאן אַתָּה הֹלֵךְְְ?וַיֹּאמֶר אֵלַי: לָמֹד, למדוד אֶת־יְְרוּשָׁלִַם, לִרְְְאוֹת כַּמָּה־רָָחְְְבָּהּ וְְכַמָּה אָָרְְְכָּהּ. ירושלים נתונה בתהליכי בנייה, ואני הולך להכין את תכנית בניין העיר.

  • וְְהִנֵּה הַמַּלְְְאָךְְְ הַדֹּבֵר בִּי, שאמר לי לאן הוא הולך, יֹצֵא, וּמַלְְְאָךְְְ אַחֵר יֹצֵא לִקְְְרָאתוֹ,

  • וַיֹּאמֶר המשלח את המלאך, אֵלָו: רֻץ דַּבֵּר אֶל־הַנַּעַר הַלָּז, המשרת ההוא, המודד. לחלופין: המלאך היוצא אמר למלאך הדובר בי לומר 'לצעיר ההוא', לזכריה. יש בביטוי זה נימה כלשהי של זלזול. לֵאמֹר: פְְּרָזוֹת, ללא חומה סביב תֵּשֵׁב יְְרוּשָׁלִַם מֵרֹב אָדָם וּבְְְהֵמָה בְְּתוֹכָהּ. ירושלים לא תוגבל. היא תגדל ותתפשט.

  • וַאֲנִי אֶהְְְיֶה־לָּהּ, נְְאֻם־ה', חוֹמַת אֵשׁ להגנתה סָבִיב, וּלְְְכָבוֹד אֶהְְְיֶה בְְתוֹכָהּ. באותה עת הייתה ירושלים שוממה, היישוב בה היה דליל וסובביו התנכלו לו. מכאן חשיבותם ונחיצותם של הקריאה לעלות לארץ ודברי העידוד והחיזוק שנשלח זכריה להשמיע באוזני גולי בבל.

  • הוֹי הוֹי, קריאות דרבון, צאו וְְנֻסוּ, מהרו, לאו דווקא בבריחה מגורם מאיים, מֵאֶרֶץ צָפוֹן, וחזרו לארצכם, נְְאֻם־ה', כִּי כְְּאַרְְְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמַיִם פֵּרַשְְְׂתִּי, הרחקתי אֶתְְְכֶם. אתם מפוזרים בכל קצווי תבל. נְְאֻם־ה'.

  • הוֹי, צִיּוֹן הגולה, הִמָּלְְטִי, אַת ה יוֹשֶׁבֶת בתוך בַּת, אוכלוסיית בָּבֶל.

  • כִּי כֹה אָמַר ה' צְְבָאוֹת, ש אַחַר כָּבוֹד, בשביל כבודכם שְְׁלָחַנִי. או: ה' מעניק לי את הכוח וממילא גם את הכבוד להישלח אֶל־הַגּוֹיִם הַשֹּׁלְְלִים, השודדים אֶתְְְכֶם, ותפקידי להזהיר אותם כִּי הַנֹּגֵעַ בָּכֶם, ישראל, לרעה, כאילו נֹגֵעַ בְְּבָבַת עֵינוֹ שלו. מעשה זה עצמו יביא לו את העונש.

  • כִּי הִנְְנִי מֵנִיף אֶת־יָדִי עֲלֵיהֶם – על הגויים המציקים לכם, וְְהָיוּ שָׁלָל לְְעַבְְְדֵיהֶם היהודים. וכשתראו את הדברים הללו מתקיימים – וִידַעְְְתֶּם כִּי־ה' צְְבָאוֹת שְְׁלָחָנִי.

  • רָנִּי, שירי וְְשִׂמְְְחִי, בַּת־צִיּוֹן, כִּי הִנְְנִי־בָא וְְשָׁכַנְְְתִּי בְְתוֹכֵךְְְ. נְְאֻם־ה'.

  • וְְנִלְְְווּ גוֹיִם רַבִּים אֶל־ה' בַּיּוֹם הַהוּא וְְהָיוּ לִי לְְעָם יחד אתך, וְְשָׁכַנְְְתִּי בְְתוֹכֵךְְְ, וכאשר תראי זאת – וְְיָדַעַתְְּ כִּי־ה' צְְבָאוֹת שְְׁלָחַנִי אֵלָיִךְְְ.

  • וְְנָחַל, ינחיל ה' אֶת־יְְהוּדָה חֶלְְְקוֹ, ה' ישיב ליהודה את נחלתו עַל אַדְְְמַת הַקֹּדֶשׁ, וּבָחַר עוֹד, שוב בִּירוּשָׁלִָם.

  • הַס, החרישו כָָּל בָּשָׂר מִפְְּנֵי ה', כִּי נֵעוֹר, כבר התעורר מִמְְּעוֹן, מבית קָָדְְְשׁוֹ, מן השמים להושיעך ולשכון בך.

פסוקים

  1. ואשא את־עיני וארא והנה ארבע קרנות
  2. ואמר אל־המלאך הדבר בי מה־אלה ויאמר אלי אלה הקרנות אשר זרו את־יהודה את־ישראל וירושלם
  3. ויראני יהוה ארבעה חרשים
  4. ואמר מה אלה באים לעשות ויאמר לאמר אלה הקרנות אשר־זרו את־יהודה כפי־איש לא־נשא ראשו ויבאו אלה להחריד אתם לידות את־קרנות הגוים הנשאים קרן אל־ארץ יהודה לזרותה
  5. ואשא עיני וארא והנה־איש ובידו חבל מדה
  6. ואמר אנה אתה הלך ויאמר אלי למד את־ירושלם לראות כמה־רחבה וכמה ארכה
  7. והנה המלאך הדבר בי יצא ומלאך אחר יצא לקראתו
  8. ויאמר אלו רץ דבר אל־הנער הלז לאמר פרזות תשב ירושלם מרב אדם ובהמה בתוכה
  9. ואני אהיה־לה נאם־יהוה חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה
  10. הוי הוי ונסו מארץ צפון נאם־יהוה כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם־יהוה
  11. הוי ציון המלטי יושבת בת־בבל
  12. כי כה אמר יהוה צבאות אחר כבוד שלחני אל־הגוים השללים אתכם כי הנגע בכם נגע בבבת עינו
  13. כי הנני מניף את־ידי עליהם והיו שלל לעבדיהם וידעתם כי־יהוה צבאות שלחני
  14. רני ושמחי בת־ציון כי הנני־בא ושכנתי בתוכך נאם־יהוה
  15. ונלוו גוים רבים אל־יהוה ביום ההוא והיו לי לעם ושכנתי בתוכך וידעת כי־יהוה צבאות שלחני אליך
  16. ונחל יהוה את־יהודה חלקו על אדמת הקדש ובחר עוד בירושלם
  17. הס כל־בשר מפני יהוה כי נעור ממעון קדשו

פסוקים מנוקד

  1. וָאֶשָּׂא אֶת־עֵינַי וָאֵרֶא וְהִנֵּה אַרְבַּע קְרָנוֹת׃
  2. וָאֹמַר אֶל־הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי מָה־אֵלֶּה וַיֹּאמֶר אֵלַי אֵלֶּה הַקְּרָנוֹת אֲשֶׁר זֵרוּ אֶת־יְהוּדָה אֶת־יִשְׂרָאֵל וִירוּשָׁלָם׃
  3. וַיַּרְאֵנִי יְהוָה אַרְבָּעָה חָרָשִׁים׃
  4. וָאֹמַר מָה אֵלֶּה בָאִים לַעֲשׂוֹת וַיֹּאמֶר לֵאמֹר אֵלֶּה הַקְּרָנוֹת אֲשֶׁר־זֵרוּ אֶת־יְהוּדָה כְּפִי־אִישׁ לֹא־נָשָׂא רֹאשׁוֹ וַיָּבֹאוּ אֵלֶּה לְהַחֲרִיד אֹתָם לְיַדּוֹת אֶת־קַרְנוֹת הַגּוֹיִם הַנֹּשְׂאִים קֶרֶן אֶל־אֶרֶץ יְהוּדָה לְזָרוֹתָהּ׃
  5. וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא וְהִנֵּה־אִישׁ וּבְיָדוֹ חֶבֶל מִדָּה׃
  6. וָאֹמַר אָנָה אַתָּה הֹלֵךְ וַיֹּאמֶר אֵלַי לָמֹד אֶת־יְרוּשָׁלִַם לִרְאוֹת כַּמָּה־רָחְבָּהּ וְכַמָּה אָרְכָּהּ׃
  7. וְהִנֵּה הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי יֹצֵא וּמַלְאָךְ אַחֵר יֹצֵא לִקְרָאתוֹ׃
  8. וַיֹּאמֶר אֵלָו רֻץ דַּבֵּר אֶל־הַנַּעַר הַלָּז לֵאמֹר פְּרָזוֹת תֵּשֵׁב יְרוּשָׁלִַם מֵרֹב אָדָם וּבְהֵמָה בְּתוֹכָהּ׃
  9. וַאֲנִי אֶהְיֶה־לָּהּ נְאֻם־יְהוָה חוֹמַת אֵשׁ סָבִיב וּלְכָבוֹד אֶהְיֶה בְתוֹכָהּ׃
  10. הוֹי הוֹי וְנֻסוּ מֵאֶרֶץ צָפוֹן נְאֻם־יְהוָה כִּי כְּאַרְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמַיִם פֵּרַשְׂתִּי אֶתְכֶם נְאֻם־יְהוָה׃
  11. הוֹי צִיּוֹן הִמָּלְטִי יוֹשֶׁבֶת בַּת־בָּבֶל׃
  12. כִּי כֹה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת אַחַר כָּבוֹד שְׁלָחַנִי אֶל־הַגּוֹיִם הַשֹּׁלְלִים אֶתְכֶם כִּי הַנֹּגֵעַ בָּכֶם נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ׃
  13. כִּי הִנְנִי מֵנִיף אֶת־יָדִי עֲלֵיהֶם וְהָיוּ שָׁלָל לְעַבְדֵיהֶם וִידַעְתֶּם כִּי־יְהוָה צְבָאוֹת שְׁלָחָנִי׃
  14. רָנִּי וְשִׂמְחִי בַּת־צִיּוֹן כִּי הִנְנִי־בָא וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ נְאֻם־יְהוָה׃
  15. וְנִלְווּ גוֹיִם רַבִּים אֶל־יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא וְהָיוּ לִי לְעָם וְשָׁכַנְתִּי בְתוֹכֵךְ וְיָדַעַתְּ כִּי־יְהוָה צְבָאוֹת שְׁלָחַנִי אֵלָיִךְ׃
  16. וְנָחַל יְהוָה אֶת־יְהוּדָה חֶלְקוֹ עַל אַדְמַת הַקֹּדֶשׁ וּבָחַר עוֹד בִּירוּשָׁלִָם׃
  17. הַס כָּל־בָּשָׂר מִפְּנֵי יְהוָה כִּי נֵעוֹר מִמְּעוֹן קָדְשׁוֹ׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • בבל

    ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
    משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.