זכריה-פרק-12
ספר
מקבץ
ביאורים
-
מַשָּׂא דְְבַר־ה' עַל־יִשְְְׂרָאֵל: נְְאֻם־ה' שהוא נֹטֶה שָׁמַיִם וְְיֹסֵד אָרֶץ, יוצר את העולם כולו ושולט בו, ולא רק במערכות הגדולות – וְְיֹצֵר רוּחַ־אָדָם בְְּקִרְְְבּוֹ, ודואג לכל אדם ואדם באופן פרטי,
-
הִנֵּה אָנֹכִי שָׂם אֶת־יְְרוּשָׁלִַם סַף, כלי קיבול נוזלים, מין ספל רַעַל לְְכָָל־הָעַמִּים סָבִיב. יבוא יום וירושלים, המיוסרת בעצמה, תהיה ככוס תמרורים ומוקד לסבלו של כל מי שינסה להתגרות בה ולהילחם כנגדה. וְְגַם עַל־יְְהוּדָה יִהְְְיֶה מוטל להשתתף בַמָּצוֹר עַל־יְְרוּשָׁלִָם.
-
וְְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא אָשִׂים אֶת־יְְרוּשָׁלִַם אֶבֶן מַעֲמָסָה, כבדה לְְכָָל־הָעַמִּים, אבן ש כָָּל־עֹמְְסֶיהָ, המנסים להרימה שָׂרוֹט יִשָּׂרֵטוּ, ייפגעו. וְְנֶאֶסְְְפוּ עָלֶיהָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ על מנת לסלק אותה, משום שהיא מהווה אבן נגף לכל העמים.
-
בַּיּוֹם הַהוּא, נְְאֻם־ה', אַכֶּה כָָל־סוּס בַּתִּמָּהוֹן, תדהמה וְְאת רֹכְְבוֹ בַּשִּׁגָּעוֹן. הסוסים יהיו מבולבלים, ורוכביהם ישתגעו ולא יעלה בידם לנהל מלחמה. ולעומת זאת עַל־בֵּית יְְהוּדָה אֶפְְְקַח אֶת־עֵינַי, אשגיח. וְְכֹל סוּס הָעַמִּים שיקומו על ישראל, אַכֶּה בַּעִוָּרוֹן. ירושלים תהיה מבודדת, ועמים אחרים יבואו ויאלצו את בני יהודה להצטרף למלחמה עליה.
-
וְְאָמְְרוּ אז אַלֻּפֵי, ראשי יְְהוּדָה, שבעצם לא יהיו מעוניינים לנצח במלחמה זו, בְְּלִבָּם: אַמְְְצָה, חזֵּק לִי את יֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם בַּה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵיהֶם. הלוואי שיתחזקו יושבי ירושלים, והמצור ייכשל.
-
בַּיּוֹם הַהוּא אָשִׂים אֶת־אַלֻּפֵי יְְהוּדָה כְְּכִיּוֹר, מעין סיר או כירת אֵשׁ בוערת בְְּעֵצִים, וּכְְְלַפִּיד אֵשׁ דולק ומכלה בְְּעָמִיר, קבוצת שיבולים, וְְאָכְְלוּ עַל־יָמִין וְְעַל־שְְְׂמֹאול אֶת־כָָּל־הָעַמִּים סָבִיב. וְְיָשְְׁבָה יְְרוּשָׁלִַם עוֹד תַּחְְְתֶּיהָ, תישאר יציבה במקומה, בִּירוּשָׁלִָם. היא לא תנוע ולא תגְלה.
-
וְְהוֹשִׁעַ ה' אֶת־אָהֳֳלֵי יְְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה, תחילה, ויעניק להם כוח לְְמַעַן לֹא־תִגְְְדַּל תִּפְְְאֶרֶת, גאות בֵּית־דָּוִיד, שאיננו רק משפחת המלוכה המצומצמת, אלא כל המשתייכים לזרע המלוכה, שהיו כנראה קבוצה מובחנת ואולי תקיפה, וְְתִפְְְאֶרֶת יֹשֵׁב יְְרוּשָׁלִַם עַל־יְְהוּדָה. מכאן שהייתה בין יהודה לירושלים מעין תחרות.
-
בַּיּוֹם הַהוּא יָגֵן ה' בְְּעַד יוֹשֵׁב יְְרוּשָׁלִַם, וְְהָיָה הַנִּכְְְשָׁל, החלשים ש בָּהֶם בַּיּוֹם הַהוּא גיבורים כְְּדָוִיד. וּבֵית דָּוִיד יהיו כֵּאלֹהִים – כְְּמַלְְְאַךְְְ ה' ההולך לִפְְְנֵיהֶם.
-
וְְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֲבַקֵּשׁ לְְהַשְְְׁמִיד אֶת־כָָּל־הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל־יְְרוּשָׁלִָם להקים עליה מצור.
-
וְְשָׁפַכְְְתִּי עַל־בֵּית דָּוִיד וְְעַל יוֹשֵׁב יְְרוּשָׁלִַם רוּחַ חֵן וְְתַחֲנוּנִים. הם יפנו אלי בתפילה, וְְהִבִּיטוּ אֵלַי אֵת, על אֲשֶׁר־דָּקָרוּ האויבים אדם אחד, שלא פורש שמו, וְְסָפְְדוּ עָלָיו אנשי ירושלים כְְּמִסְְְפֵּד עַל הַיָּחִיד, כמו שבוכים על בן יחיד שמת, וְְהָמֵר, ימררו עָלָיו כְְּהָמֵר עַל־הַבְְּכוֹר שנפטר, שזהו מוות שיש בו היבטים נוספים מלבד עצם הצער על אבדן קרוב.
-
בַּיּוֹם הַהוּא יִגְְְדַּל הַמִּסְְְפֵּד בִּירוּשָׁלִַם כְְּמִסְְְפַּד הֲדַדְרִמּוֹן בְְּבִקְְְעַת מְְגִדּוֹן. כמספד על אדם ידוע בתקופתם. מכיוון שהאיש שנהרג הוא גיבור ישראל או מלך, יהיה זה אבל ציבורי –
-
וְְסָפְְדָה הָאָרֶץ מִשְְְׁפָּחוֹת מִשְְְׁפָּחוֹת לְְבָד. כל אחת מן המשפחות הרבות שיתאספו תשב לעצמה באופן מאורגן ובצניעות: מִשְְְׁפַּחַת בֵּית־דָּוִיד לְְבָד וּנְְְשֵׁיהֶם לְְבָד. הגברים והנשים יתאבלו בנפרד. מִשְְְׁפַּחַת בֵּית־נָתָן, משפחה שאינה ידועה לְְבָד וּנְְְשֵׁיהֶם לְְבָד.
-
מִשְְְׁפַּחַת בֵּית־לֵוִי לְְבָד וּנְְְשֵׁיהֶם לְְבָד. מִשְְְׁפַּחַת הַשִּׁמְְְעִי לְְבָד וּנְְְשֵׁיהֶם לְְבָד. נראה שאלו הן משפחות האצולה של ירושלים, בית המלוכה, הכהונה וכיוצא בהן. אולם גם שאר המשפחות ישתתפו באבל –
-
כֹּל הַמִּשְְְׁפָּחוֹת הַנִּשְְְׁאָרוֹת, שלא נמנו כאן, מִשְְְׁפָּחֹת מִשְְְׁפָּחֹת לְְבָד וּנְְְשֵׁיהֶם לְְבָד.
פסוקים
-
משא דבר־יהוה על־ישראל נאם־יהוה נטה שמים ויסד ארץ ויצר רוח־אדם בקרבו
-
הנה אנכי שם את־ירושלם סף־רעל לכל־העמים סביב וגם על־יהודה יהיה במצור על־ירושלם
-
והיה ביום־ההוא אשים את־ירושלם אבן מעמסה לכל־העמים כל־עמסיה שרוט ישרטו ונאספו עליה כל גויי הארץ
-
ביום ההוא נאם־יהוה אכה כל־סוס בתמהון ורכבו בשגעון ועל־בית יהודה אפקח את־עיני וכל סוס העמים אכה בעורון
-
ואמרו אלפי יהודה בלבם אמצה לי ישבי ירושלם ביהוה צבאות אלהיהם
-
ביום ההוא אשים את־אלפי יהודה ככיור אש בעצים וכלפיד אש בעמיר ואכלו על־ימין ועל־שמאול את־כל־העמים סביב וישבה ירושלם עוד תחתיה בירושלם
-
והושיע יהוה את־אהלי יהודה בראשנה למען לא־תגדל תפארת בית־דויד ותפארת ישב ירושלם על־יהודה
-
ביום ההוא יגן יהוה בעד יושב ירושלם והיה הנכשל בהם ביום ההוא כדויד ובית דויד כאלהים כמלאך יהוה לפניהם
-
והיה ביום ההוא אבקש להשמיד את־כל־הגוים הבאים על־ירושלם
-
ושפכתי על־בית דויד ועל יושב ירושלם רוח חן ותחנונים והביטו אלי את אשר־דקרו וספדו עליו כמספד על־היחיד והמר עליו כהמר על־הבכור
-
ביום ההוא יגדל המספד בירושלם כמספד הדד־רמון בבקעת מגדון
-
וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית־דויד לבד ונשיהם לבד משפחת בית־נתן לבד ונשיהם לבד
-
משפחת בית־לוי לבד ונשיהם לבד משפחת השמעי לבד ונשיהם לבד
-
כל המשפחות הנשארות משפחת משפחת לבד ונשיהם לבד
פסוקים מנוקד
-
מַשָּׂא דְבַר־יְהוָה עַל־יִשְׂרָאֵל נְאֻם־יְהוָה נֹטֶה שָׁמַיִם וְיֹסֵד אָרֶץ וְיֹצֵר רוּחַ־אָדָם בְּקִרְבּוֹ׃
-
הִנֵּה אָנֹכִי שָׂם אֶת־יְרוּשָׁלִַם סַף־רַעַל לְכָל־הָעַמִּים סָבִיב וְגַם עַל־יְהוּדָה יִהְיֶה בַמָּצוֹר עַל־יְרוּשָׁלִָם׃
-
וְהָיָה בַיּוֹם־הַהוּא אָשִׂים אֶת־יְרוּשָׁלִַם אֶבֶן מַעֲמָסָה לְכָל־הָעַמִּים כָּל־עֹמְסֶיהָ שָׂרוֹט יִשָּׂרֵטוּ וְנֶאֶסְפוּ עָלֶיהָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם־יְהוָה אַכֶּה כָל־סוּס בַּתִּמָּהוֹן וְרֹכְבוֹ בַּשִּׁגָּעוֹן וְעַל־בֵּית יְהוּדָה אֶפְקַח אֶת־עֵינַי וְכֹל סוּס הָעַמִּים אַכֶּה בַּעִוָּרוֹן׃
-
וְאָמְרוּ אַלֻּפֵי יְהוּדָה בְּלִבָּם אַמְצָה לִי יֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם בַּיהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵיהֶם׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא אָשִׂים אֶת־אַלֻּפֵי יְהוּדָה כְּכִיּוֹר אֵשׁ בְּעֵצִים וּכְלַפִּיד אֵשׁ בְּעָמִיר וְאָכְלוּ עַל־יָמִין וְעַל־שְׂמֹאול אֶת־כָּל־הָעַמִּים סָבִיב וְיָשְׁבָה יְרוּשָׁלִַם עוֹד תַּחְתֶּיהָ בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וְהוֹשִׁיעַ יְהוָה אֶת־אָהֳלֵי יְהוּדָה בָּרִאשֹׁנָה לְמַעַן לֹא־תִגְדַּל תִּפְאֶרֶת בֵּית־דָּוִיד וְתִפְאֶרֶת יֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם עַל־יְהוּדָה׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא יָגֵן יְהוָה בְּעַד יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם וְהָיָה הַנִּכְשָׁל בָּהֶם בַּיּוֹם הַהוּא כְּדָוִיד וּבֵית דָּוִיד כֵּאלֹהִים כְּמַלְאַךְ יְהוָה לִפְנֵיהֶם׃
-
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֲבַקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד אֶת־כָּל־הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל־יְרוּשָׁלִָם׃
-
וְשָׁפַכְתִּי עַל־בֵּית דָּוִיד וְעַל יוֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם רוּחַ חֵן וְתַחֲנוּנִים וְהִבִּיטוּ אֵלַי אֵת אֲשֶׁר־דָּקָרוּ וְסָפְדוּ עָלָיו כְּמִסְפֵּד עַל־הַיָּחִיד וְהָמֵר עָלָיו כְּהָמֵר עַל־הַבְּכוֹר׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא יִגְדַּל הַמִּסְפֵּד בִּירוּשָׁלִַם כְּמִסְפַּד הֲדַדְ־רִמּוֹן בְּבִקְעַת מְגִדּוֹן׃
-
וְסָפְדָה הָאָרֶץ מִשְׁפָּחוֹת מִשְׁפָּחוֹת לְבָד מִשְׁפַּחַת בֵּית־דָּוִיד לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד מִשְׁפַּחַת בֵּית־נָתָן לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד׃
-
מִשְׁפַּחַת בֵּית־לֵוִי לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד מִשְׁפַּחַת הַשִּׁמְעִי לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד׃
-
כֹּל הַמִּשְׁפָּחוֹת הַנִּשְׁאָרוֹת מִשְׁפָּחֹת מִשְׁפָּחֹת לְבָד וּנְשֵׁיהֶם לְבָד׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
מגידו
-
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.