צפניה-פרק-2
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הִתְְְקוֹשְְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ, התאספו יחד ואספו אחרים, הַגּוֹי ש לֹא נִכְְְסָף, העם האדיש שאינו רוצה דבר; שאינו אהוב; או שאינו בוש במעשיו.
-
בְְּטֶרֶם לֶדֶת חֹק, לפני שיֵצא גזר הדין ויבוא במהירות – כְְּמוֹץ עָבַר יוֹם, הזמן חולף ביעף כמו מוץ נידף ברוח. נסו לפעול בְְּטֶרֶם לֹא־יָבוֹא עֲלֵיכֶם חֲרוֹן אַף, כעסו של ה', בְְּטֶרֶם לֹא־יָבוֹא עֲלֵיכֶם יוֹם אַף־ה'. אולי יש תקווה.
-
בַּקְְּשׁוּ אֶת־ה' כָָּל־עַנְְְוֵי הָאָרֶץ, האנשים ההגונים אֲשֶׁר מִשְְְׁפָּטוֹ פָּעָלוּ, שמצייתים לדבר ה'. בַּקְְּשׁוּ־צֶדֶק, בַּקְְּשׁוּ עֲנָוָה. השתפרו גם בעניינים פנימיים. אוּלַי בזכות המאמץ להיעשות טובים יותר תִּסָּתְְרוּ, תזכו למסתור כלשהו בְְּיוֹם אַף־ה'.הצרה העתידה לבוא תפגע במקומות רבים, ובעמי האזור אולי יותר מאשר בישראל. תחילה תפגע בארבע מתוך חמש ערי פלשתים:
-
כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְְְיֶה, וְְאַשְְְׁקְְלוֹן תהיה לִשְְְׁמָמָה. אַשְְְׁדּוֹד בַּצָּהֳֳרַיִם יְְגָרְְשׁוּהָ, תושביה יגורשו באמצע היום ללא מחסה או מסתור, וְְעֶקְְְרוֹן תֵּעָקֵר, תגורש. בפסוק זה נעשה שימוש בצימודי מלים בעלות צלילים דומים.
-
הוֹי, יֹשְְׁבֵי חֶבֶל, אזור הַיָּם. הפלשתים ישבו באזור שפלת החוף, גּוֹי כְְּרֵתִים. לפי המסורת, הפלשתים לא היו תושבי הארץ המקוריים. הם עם זר שמוצאו יווני או קדם – יווני, וכך הם מתוארים בספרות ובציורי המצרים, שכינו אותם 'גויי הים'. תרבותם נעלמה בנסיבות לא ברורות, אולי ברעידת אדמה, והם היגרו לארץ וכבשו חלקים ניכרים ממנה. היו שטענו לזיקה בין המלה 'פלשת' לפלישה או לשפלה. דְְּבַר־ה' עֲלֵיכֶם, כְְּנַעַן אֶרֶץ פְְּלִשְְְׁתִּים, יושבי ארץ פלשתים שבכנען (לעומת גויי הים שירדו למצרים וכבשו אדמות גם שם) :וְְהַאֲבַדְְְתִּיךְְְ, פלשת, מֵאֵין יוֹשֵׁב.
-
וְְהָיְְתָה ארץ חֶבֶל הַיָּם, על עריה, מספ נותיה ותעשיית החוף שלה, ל נְְוֹת כְְּרֹת, מקומות מרעה, אכילה, או: חפירת בארות של רֹעִים, וְְגִדְְְרוֹת, שטחים גדורים ל צֹאן.
-
וְְהָיָה האזור חֶבֶל, נחלה לִשְְְׁאֵרִית בֵּית יְְהוּדָה. הנשארים באנשי יהודה ייַשבו את המקומות העזובים בארץ פלשתים הסמוכה. עֲלֵיהֶם יִרְְְעוּן, ירעו את צאנם, בְְּבָתֵּי אַשְְְׁקְְלוֹן הריקים בָּעֶרֶב יִרְְְבָּצוּן, ישכנו בלילות כִּי יִפְְְקְְדֵם – את בני ישראל ה' אֱלֹהֵיהֶם, וְְשָׁב את שְְׁבִיתָם, שבוייהם לארצם, ויאפשר להם להתפשט למקומות אלו שבעבר היו בידי אויביהם. אלוקים יבוא חשבון גם עם עמים אחרים:
-
שָׁמַעְְְתִּי חֶרְְְפַּת, חירופי מוֹאָב וְְגִדֻּפֵי בְְּנֵי עַמּוֹן אֲשֶׁר חֵרְְפוּ אֶת־עַמִּי ישראל, וַיַּגְְְדִּילוּ את שמם ואת פיהם בהתרברבות עַל־גְְּבוּלָם – ארץ ישראל. מואב ועמון לא כבשו את הארץ אבל שמחו במפלת ישראל וניסו לפלוש פנימה ככל שיכלו.
-
לָכֵן חַי־אָנִי, אני נשבע, נְְאֻם ה' צְְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל, כִּי מוֹאָב כִּסְְְדֹם, שנחרבה ולא נשאר ממנה דבר, תִּהְְְיֶה, וּבְְְנֵי עַמּוֹן יהיו כַּעֲמֹרָה, כמו מִמְְְשַׁק חָרוּל, אדמה שוממה שבה משקשקים ועולים קוצים ועשבי בר, וּמִכְְְרֵה, חפירת מֶלַח וּשְְְׁמָמָה עַד־עוֹלָם. שְְׁאֵרִית עַמִּי יהודה יְְבָָזּוּם, יבזזו אותם, וְְיֶתֶר, הנשארים מ גּוֹיִי יִנְְְחָלוּם.
-
זֹאת יבוא לָהֶם – למואב ועמון תַּחַת גְְּאוֹנָם, במקום גאוותם, כִּי חֵרְְפוּ וַיַּגְְְדִּלוּ את דבריהם עַל־עַם ה' צְְבָאוֹת. אמנם אפשר לומר כמה דברים רעים על ישראל, וחלקם אכן נאמרו בפרק הקודם, אבל לכם, הגויים, אין רשות לבזות אותם, ואתם תיענשו ותוּכו על כך.
-
נוֹרָא, יפיל אימה ה' עֲלֵיהֶם, כִּי רָזָה, יצַמק אֵת כָָּל־אֱלֹהֵי הָאָרֶץ, וְְיִשְְְׁתַּחֲווּ־לוֹ אִישׁ מִמְְּקוֹמוֹ כֹּל אִיֵּי הַגּוֹיִם. העמים הרחוקים יראו שה' מתגלה במקום הזה ומעניש את החוטאים, ויחלקו לו כבוד. תחילה פנה הנביא לארצות הסמוכות, לפלשתים שממערב ליהודה ולעמון ומואב שבמזרחה. עתה מודיע כי גם עמי הדרום והצפון הרחוקים יותר יקבלו גמולם:
-
גַּם־אַתֶּם, כּוּשִׁים שבמצרים או סמוך לה, תיענשו. חַלְְלֵי חַרְְְבִּי הֵמָּה, הם.
-
וְְיֵט, יַפנה ה' את יָדוֹ עַל־צָפוֹן וִיאַבֵּד אֶת־אַשּׁוּר, שעדיין הייתה אז ממלכה גדולה, וְְיָשֵׂם אֶת־נִינְְוֵה הבירה הגדולה והמהוללת לִשְְְׁמָמָה, שתהיה צִיָּה כַּמִּדְְְבָּר.
-
וְְרָבְְצוּ בְְתוֹכָהּ עֲדָרִים של בהמות, כָָּל־חַיְְְתוֹ־גוֹי, מיני החיות שבארצות השונות. גַּם־קָאַת גַּם־קִפֹּד, ציפורי בר ליליים בְְּכַפְְְתֹּרֶיהָ, בקישוטים המעטרים את המבנים המפוארים של העיר יָלִינוּ. קוֹל ציפור יְְשׁוֹרֵר בַּחַלּוֹן, יישמע מתוך מה שהיה חלון של בית. חֹרֶב, חורבן יהיה בַּסַּף, מפתן הבית. לחלופין: בכלי משקה, מעין ספל. הכול ייבש בגלל העזובה. כִּי אַרְְְזָה, הארזים שמהם נבנו בתי העיר הגדולים, עֵרָה, החריב, רועע.
-
זֹאת שהייתה הָעִיר הָעַלִּיזָה הַיּוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח, הָאֹמְְרָה בִּלְְְבָבָהּ: אֲנִי וְְאַפְְְסִי עוֹד. אין עוד מלבדי, אין כמוני – אֵיךְְְ הָיְְתָה כעת לְְשַׁמָּה, לשממה, מקום מַרְְְבֵּץ לַחַיָּה. ייתכן שצפניה ידע על גודלה העצום של נינוה , אולי אפילו ראה אותה בגדולתה, בהיותה עיר ממשל רבת תושבים ובהמות. נינוה הוכתה וחרבה באופן מוחלט. כמו שקורה לערים כאלה, נשארו בה רק כמה עמודים, שערים וחורבות, ולאחר זמן היא התכסתה בעפר. כֹּל עוֹבֵר עָלֶיהָ, לידה ורואה בחורבנה יִשְְְׁרֹק בתימהון ו יָנִיעַ יָדוֹ בפליאה על מה שאירע לה.
פסוקים
-
התקוששו וקושו הגוי לא נכסף
-
בטרם לדת חק כמץ עבר יום בטרם לא־יבוא עליכם חרון אף־יהוה בטרם לא־יבוא עליכם יום אף־יהוה
-
בקשו את־יהוה כל־ענוי הארץ אשר משפטו פעלו בקשו־צדק בקשו ענוה אולי תסתרו ביום אף־יהוה
-
כי עזה עזובה תהיה ואשקלון לשממה אשדוד בצהרים יגרשוה ועקרון תעקר
-
הוי ישבי חבל הים גוי כרתים דבר־יהוה עליכם כנען ארץ פלשתים והאבדתיך מאין יושב
-
והיתה חבל הים נות כרת רעים וגדרות צאן
-
והיה חבל לשארית בית יהודה עליהם ירעון בבתי אשקלון בערב ירבצון כי יפקדם יהוה אלהיהם ושב שבותם [שביתם]
-
שמעתי חרפת מואב וגדופי בני עמון אשר חרפו את־עמי ויגדילו על־גבולם
-
לכן חי־אני נאם יהוה צבאות אלהי ישראל כי־מואב כסדם תהיה ובני עמון כעמרה ממשק חרול ומכרה־מלח ושממה עד־עולם שארית עמי יבזום ויתר גוי [גויי] ינחלום
-
זאת להם תחת גאונם כי חרפו ויגדלו על־עם יהוה צבאות
-
נורא יהוה עליהם כי רזה את כל־אלהי הארץ וישתחוו־לו איש ממקומו כל איי הגוים
-
גם־אתם כושים חללי חרבי המה
-
ויט ידו על־צפון ויאבד את־אשור וישם את־נינוה לשממה ציה כמדבר
-
ורבצו בתוכה עדרים כל־חיתו־גוי גם־קאת גם־קפד בכפתריה ילינו קול ישורר בחלון חרב בסף כי ארזה ערה
-
זאת העיר העליזה היושבת לבטח האמרה בלבבה אני ואפסי עוד איך היתה לשמה מרבץ לחיה כל עובר עליה ישרק יניע ידו
פסוקים מנוקד
-
הִתְקוֹשְׁשׁוּ וָקוֹשּׁוּ הַגּוֹי לֹא נִכְסָף׃
-
בְּטֶרֶם לֶדֶת חֹק כְּמֹץ עָבַר יוֹם בְּטֶרֶם לֹא־יָבוֹא עֲלֵיכֶם חֲרוֹן אַף־יְהוָה בְּטֶרֶם לֹא־יָבוֹא עֲלֵיכֶם יוֹם אַף־יְהוָה׃
-
בַּקְּשׁוּ אֶת־יְהוָה כָּל־עַנְוֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר מִשְׁפָּטוֹ פָּעָלוּ בַּקְּשׁוּ־צֶדֶק בַּקְּשׁוּ עֲנָוָה אוּלַי תִּסָּתְרוּ בְּיוֹם אַף־יְהוָה׃
-
כִּי עַזָּה עֲזוּבָה תִהְיֶה וְאַשְׁקְלוֹן לִשְׁמָמָה אַשְׁדּוֹד בַּצָּהֳרַיִם יְגָרְשׁוּהָ וְעֶקְרוֹן תֵּעָקֵר׃
-
הוֹי יֹשְׁבֵי חֶבֶל הַיָּם גּוֹי כְּרֵתִים דְּבַר־יְהוָה עֲלֵיכֶם כְּנַעַן אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְהַאֲבַדְתִּיךְ מֵאֵין יוֹשֵׁב׃
-
וְהָיְתָה חֶבֶל הַיָּם נְוֺת כְּרֹת רֹעִים וְגִדְרוֹת צֹאן׃
-
וְהָיָה חֶבֶל לִשְׁאֵרִית בֵּית יְהוּדָה עֲלֵיהֶם יִרְעוּן בְּבָתֵּי אַשְׁקְלוֹן בָּעֶרֶב יִרְבָּצוּן כִּי יִפְקְדֵם יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם וְשָׁב שבותם [שְׁבִיתָם׃]
-
שָׁמַעְתִּי חֶרְפַּת מוֹאָב וְגִדּוּפֵי בְּנֵי עַמּוֹן אֲשֶׁר חֵרְפוּ אֶת־עַמִּי וַיַּגְדִּילוּ עַל־גְּבוּלָם׃
-
לָכֵן חַי־אָנִי נְאֻם יְהוָה צְבָאוֹת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי־מוֹאָב כִּסְדֹם תִּהְיֶה וּבְנֵי עַמּוֹן כַּעֲמֹרָה מִמְשַׁק חָרוּל וּמִכְרֵה־מֶלַח וּשְׁמָמָה עַד־עוֹלָם שְׁאֵרִית עַמִּי יְבָזּוּם וְיֶתֶר גוי [גּוֹיִי] יִנְחָלוּם׃
-
זֹאת לָהֶם תַּחַת גְּאוֹנָם כִּי חֵרְפוּ וַיַּגְדִּלוּ עַל־עַם יְהוָה צְבָאוֹת׃
-
נוֹרָא יְהוָה עֲלֵיהֶם כִּי רָזָה אֵת כָּל־אֱלֹהֵי הָאָרֶץ וְיִשְׁתַּחֲווּ־לוֹ אִישׁ מִמְּקוֹמוֹ כֹּל אִיֵּי הַגּוֹיִם׃
-
גַּם־אַתֶּם כּוּשִׁים חַלְלֵי חַרְבִּי הֵמָּה׃
-
וְיֵט יָדוֹ עַל־צָפוֹן וִיאַבֵּד אֶת־אַשּׁוּר וְיָשֵׂם אֶת־נִינְוֵה לִשְׁמָמָה צִיָּה כַּמִּדְבָּר׃
-
וְרָבְצוּ בְתוֹכָהּ עֲדָרִים כָּל־חַיְתוֹ־גוֹי גַּם־קָאַת גַּם־קִפֹּד בְּכַפְתֹּרֶיהָ יָלִינוּ קוֹל יְשׁוֹרֵר בַּחַלּוֹן חֹרֶב בַּסַּף כִּי אַרְזָה עֵרָה׃
-
זֹאת הָעִיר הָעַלִּיזָה הַיּוֹשֶׁבֶת לָבֶטַח הָאֹמְרָה בִּלְבָבָהּ אֲנִי וְאַפְסִי עוֹד אֵיךְ הָיְתָה לְשַׁמָּה מַרְבֵּץ לַחַיָּה כֹּל עוֹבֵר עָלֶיהָ יִשְׁרֹק יָנִיעַ יָדוֹ׃
מקומות
-
אשדוד
אחת מחמש עריהם הראשיות של הפלשתים, ממוקמת בדרום מישור החוף.
כיום מזוהה עם תל אשדוד, בתחום הכפר הערבי אסדוד. (בנימין מזר). -
אשקלון
אחת מחמש עריהם הראשיות של הפלשתים.
כיום מזוהה עם תל אשקלון, בתחום הגן הלאומי אשקלון שעל חוף הים. (ר' יהוסף שוורץ) -
עזה
עיר הנמל הדרומית ביותר בארץ ישראל. מצוינת לעתים כנקודת הגבול הדרומית מערבית של הארץ (בראשית, י' יט).
-
עקרון
עיר פלישתית.
-
נינוה
עיר הבירה האחרונה של מלכי אשור.
מזוהה כיום עם קויונג'יק, על הגדה המזרחית של החידקל, ממול לעיר מוסול של ימינו. -
מואב
ארץ מואב היא רמה הררית פוריה ומשופעת במשקעים ממזרח לים המלח.
גבולותיה הגיאוגרפיים: מצפון: נחל חשבון והמשכו ואדי כפרין, המשתפך אל הירדן. מדרום ואדי אל-חסה(נחל זרד) המשתפך אל ים המלח. ממערב: ים המלח. ממזרח: מדבר מואב. -
עמון
עמון או בני עמון הוא עם וממלכה ששכנה במזרח הגלעד באזור העיר רבת עמון.
-
אשור
שם האימפריה ושם עיר הבירה שלה כשם האל בו האמינו תושבי המקום.
שמו המודרני של האתר הוא קלעת שרקאת.
אשור נמצאת באזור צפון עירק של ימינו. -
פלשת
חבל ארץ במישור החוף הדרומי של ארץ ישראל ובצפון הנגב, מקום מושבם של הפלישתים.
-
כפתור / כרתים
-
סדום
-
סדום?
-
כנען
שמה הקדום של ארץ ישראל