צפניה-פרק-3
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הוֹי, מֹרְְאָה, מלוכלכת, או: מורדת וְְנִגְְְאָלָה, מזוהמת בחטאים הָעִיר ירושלים הַיּוֹנָה, המצערת, העושקת. בדרך כלל משמשת היונה דימוי לשלום, תום ויופי, ואילו כאן ביטוי זה הוא תואר שמשמעותו הפוכה.
-
לֹא שָׁמְְעָה בְְּקוֹל ה', לֹא לָקְְחָה מוּסָר, תוכחה ואזהרה. בַּה' לֹא בָטָחָה, ו אֶל־אֱלֹהֶיהָ לֹא קָרֵבָה.
-
שָׂרֶיהָ ש בְְקִרְְְבָּהּ – כמו אֲרָיוֹת שֹׁאֲגִים, שֹׁפְְטֶיהָ – זְְאֵבֵי עֶרֶב ש לֹא גָרְְמוּ, אינם גומרים לאכול טרפם, או: אינם משאירים עצם משללם לַבֹּקֶר. מנהיגי העיר מושחתים ונוהגים כחיות טרף שאינם יודעים שָׂבעה.
-
נְְבִיאֶיהָ פֹּחֲזִים, קלי דעת ו אַנְְְשֵׁי בֹּגְְדוֹת, מרמה ורשע. כֹּהֲנֶיהָ חִלְְּלוּ־קֹדֶשׁ, חָמְְסוּ, גוזלים תּוֹרָה ואינם ממלאים את תפקידם ללמד אותה.
-
ה' שהוא צַדִּיק ושוכן בְְּקִרְְְבָּהּ לֹא יַעֲשֶׂה עַוְְְלָה. בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר, מדי יום מִשְְְׁפָּטוֹ יִתֵּן ויוציא לָאוֹר, הוא שופט בצדק, והמשפט לֹא נֶעְְְדָּר, אינו נפסק לעולם. וְְעם זאת, למרות שהרשעים נענשים, לֹא־יוֹדֵעַ עַוָּל בֹּשֶׁת. אנשי העוולה שבעיר אינם יודעים אפילו להתבייש. וכך ה' אומר:
-
הִכְְְרַתִּי גוֹיִם לנגד עיניכם, נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם, נכרתו מנהיגיהם הבולטים , או: מגדליהם הפכו שוממים. הֶחֱרַבְְְתִּי חוּצוֹתָם, רחובותיהם מִבְְּלִי עוֹבֵר, נִצְְְדּוּ, שממו עָרֵיהֶם מִבְְּלִי־אִישׁ, מֵאֵין יוֹשֵׁב.
-
אָמַרְְְתִּי לעצמי: נוכח המראות של מה שעוללתי לעמים האחרים, אַךְְְ־תִּירְְאִי, תהיי יראה אוֹתִי, תִּקְְְחִי מוּסָר, וְְלֹא־יִכָּרֵת מְְעוֹנָהּ, ביתה, בתי ירושלים, ולא יימנע כֹּל הטוב אֲשֶׁר־פָּקַדְְְתִּי לבוא עָלֶיהָ. אָכֵן, אבל במקום לשים לב, בני ירושלים הִשְְְׁכִּימוּ ו הִשְְְׁחִיתוּ כֹּל עֲלִילוֹתָם, מעשיהם. הם זריזים ומשכימים בבוקר לא על מנת לעשות תשובה אלא לקראת מעשה שחיתות חדש.
-
לָכֵן חַכּוּ־לִי, נְְאֻם־ה', לְְיוֹם קוּמִי לְְעַד, ליום שבו אקום ואתגלה לנצח, כִּי מִשְְְׁפָּטִי יהיה לֶאֱסֹף גּוֹיִם, לְְקָָבְְְצִי, לקבץ מַמְְְלָכוֹת, לִשְְְׁפֹּךְְְ עֲלֵיהֶם זַעְְְמִי, את כֹּל חֲרוֹן אַפִּי. כִּי בְְּאֵשׁ קִנְְְאָתִי תֵּאָכֵל, תישרף כָָּל־הָאָרֶץ, ואם אתם מרשיעים – גם אתם תיענשו אִתם.
-
כִּי־אָז – כאשר יבוא דברי ואנקה את כל הזוהמה, אֶהְְְפֹּךְְְ אֶל־עַמִּים שָׂפָה בְְרוּרָה, לשון מדויקת ונקייה לִקְְְרֹא כֻלָּם בְְּשֵׁם ה', לְְעָָבְְְדוֹ שְְׁכֶם אֶחָד, יחד, בכוחות משותפים.
-
מֵעֵבֶר לְְנַהֲרֵי־כוּשׁ, בקצה העולם הדרומי, הרחק מעבר לגבול מצרים, עֲתָרַי בַּת־פּוּצַי, אולי כינוי למקום או מקומות נידחים, גם הם יוֹבִלוּן מִנְְְחָתִי.
-
בַּיּוֹם הַהוּא לֹא תֵבוֹשִׁי מִכֹּל עֲלִילֹתַיִךְְְ אֲשֶׁר פָּשַׁעַתְְְּ בִּי, כִּי, שהרי אָז אָסִיר מִקִּרְְְבֵּךְְְ את עַלִּיזֵי גַּאֲוָתֵךְְְ, כל אותם עשירים מיוחסים, תאוותנים וחמסנים, וְְלֹא־תוֹסִפִי לְְגָָבְְְהָה, להתגאות עוֹד בְְּהַר קָָדְְְשִׁי.
-
וְְהִשְְְׁאַרְְְתִּי בְְקִרְְְבֵּךְְְ עַם עָנִי וָדָל, שלא יוכל להתגאות בעושרו, וְְחָסוּ, הנשארים ימצאו מחסה בְְּשֵׁם ה'.
-
שְְׁאֵרִית יִשְְְׂרָאֵל דאז לֹא־יַעֲשׂוּ עַוְְְלָה וְְלֹא־יְְדַבְְּרוּ כָזָב, וְְלֹא־יִמָּצֵא בְְּפִיהֶם לְְשׁוֹן תַּרְְְמִית, מרמה, כִּי־הֵמָּה יִרְְְעוּ, אלא יחיו בשלווה כצאן הרועה בשדה וְְרָבְְצוּ וְְאֵין מַחֲרִיד.
-
רָנִּי, שמחי ושירי, בַּת־צִיּוֹן, הָרִיעוּ, יִשְְְׂרָאֵל בזמן הגאולה, שִׂמְְְחִי וְְעָָלְְְזִי בְְּכָָל־לֵב, בַּת יְְרוּשָׁלִָם.
-
הֵסִיר ה' את מִשְְְׁפָּטַיִךְְְ, עונשייך – אויבייך, פִּנָּה ממקומם את אֹיְְבֵךְְְ, העמים המתנכלים לך. מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל ה' נמצא בְְּקִרְְְבֵּךְְְ, והכול ישתעבדו לו. לכן לֹא־תִירְְאִי רַע עוֹד. גם מתוך העם יגורשו כל עושי הרע, ויישארו בקרבו רק ההגונים, שאולי היו דלים ומסכנים, אבל מעתה יחיו חיי שקט ושלווה.
-
בַּיּוֹם הַהוּא יֵאָמֵר לִירוּשָׁלִַם: אַל־תִּירָאִי, צִיּוֹן, אַל־יִרְְְפּוּ יָדָיִךְְְ, תיחלשי.
-
ה' אֱלֹהַיִךְְְ בְְּקִרְְְבֵּךְְְ, הוא גִּבּוֹר והוא יוֹשִׁיעַ, יָשִׂישׂ עָלַיִךְְְ בְְּשִׂמְְְחָה, יַחֲרִישׁ בְְּאַהֲבָתוֹ. באהבה שאינה צריכה להתבטא במילים, יָגִיל עָלַיִךְְְ בְְּרִנָּה.
-
נוּגֵי מִמּוֹעֵד, המתאבלים עלייך מזמן לזמן, או: העצובים מכיוון שאין חגים אָסַפְְְתִּי, כינסתי אלייך, או: ריפאתי ב תקומתך, אותם נוגים ש מִמֵּךְְְ הָיוּ, ואת אלה ש מַשְְְׂאֵת עָלֶיהָ חֶרְְְפָּה, שנשאו עלייך ביזיונות.
-
הִנְְנִי עֹשֶׂה, מעסה, לוחץ ומועך אֶת־כָָּל־מְְעַנַּיִךְְְ בָּעֵת הַהִיא, וְְהוֹשַׁעְְְתִּי אֶת־הַצֹּלֵעָה, הצולעת, וְְהַנִּדָּחָה, האובדת אֲקַבֵּץ. הדלים והמסכנים יתקבצו יחד, וְְשַׂמְְְתִּים לִתְְְהִלָּה וּלְְְשֵׁם, פרסום, בְְּכָָל־הָאָרֶץ בָָּשְְְׁתָּם. כל יושבי הארץ יתביישו מהם.
-
בָּעֵת הַהִיא אָבִיא אֶתְְְכֶם אל הארץ, וּבָעֵת ההיא קַבְְּצִי, אקבץ אֶתְְְכֶם, כִּי־אֶתֵּן אֶתְְְכֶם לְְשֵׁם וְְלִתְְְהִלָּה בְְּכֹל עַמֵּי הָאָרֶץ, בְְּשׁוּבִי, כשאשיב אֶת־שְְׁבוּתֵיכֶם לְְעֵינֵיכֶם אָמַר ה'. בצד דברי התוכחה לירושלים על שחיתות מנהיגיה ועל הרשעות שפשתה בה, חוזה צפניה את יום ה' שיבוא וישבור את כל הרשעים, ובכללם גם את רשעי ישראל. רק האנשים ההגונים והראויים יישארו תחת יד ה', הגולים עתידים לבוא אליה ולשבת בה שוב בענווה ובשמחה.
פסוקים
-
הוי מראה ונגאלה העיר היונה
-
לא שמעה בקול לא לקחה מוסר ביהוה לא בטחה אל־אלהיה לא קרבה
-
שריה בקרבה אריות שאגים שפטיה זאבי ערב לא גרמו לבקר
-
נביאיה פחזים אנשי בגדות כהניה חללו־קדש חמסו תורה
-
יהוה צדיק בקרבה לא יעשה עולה בבקר בבקר משפטו יתן לאור לא נעדר ולא־יודע עול בשת
-
הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם מבלי עובר נצדו עריהם מבלי־איש מאין יושב
-
אמרתי אך־תיראי אותי תקחי מוסר ולא־יכרת מעונה כל אשר־פקדתי עליה אכן השכימו השחיתו כל עלילותם
-
לכן חכו־לי נאם־יהוה ליום קומי לעד כי משפטי לאסף גוים לקבצי ממלכות לשפך עליהם זעמי כל חרון אפי כי באש קנאתי תאכל כל־הארץ
-
כי־אז אהפך אל־עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם יהוה לעבדו שכם אחד
-
מעבר לנהרי־כוש עתרי בת־פוצי יובלון מנחתי
-
ביום ההוא לא תבושי מכל עלילתיך אשר פשעת בי כי־אז אסיר מקרבך עליזי גאותך ולא־תוספי לגבהה עוד בהר קדשי
-
והשארתי בקרבך עם עני ודל וחסו בשם יהוה
-
שארית ישראל לא־יעשו עולה ולא־ידברו כזב ולא־ימצא בפיהם לשון תרמית כי־המה ירעו ורבצו ואין מחריד
-
רני בת־ציון הריעו ישראל שמחי ועלזי בכל־לב בת ירושלם
-
הסיר יהוה משפטיך פנה איבך מלך ישראל יהוה בקרבך לא־תיראי רע עוד
-
ביום ההוא יאמר לירושלם אל־תיראי ציון אל־ירפו ידיך
-
יהוה אלהיך בקרבך גבור יושיע ישיש עליך בשמחה יחריש באהבתו יגיל עליך ברנה
-
נוגי ממועד אספתי ממך היו משאת עליה חרפה
-
הנני עשה את־כל־מעניך בעת ההיא והושעתי את־הצלעה והנדחה אקבץ ושמתים לתהלה ולשם בכל־הארץ בשתם
-
בעת ההיא אביא אתכם ובעת קבצי אתכם כי־אתן אתכם לשם ולתהלה בכל עמי הארץ בשובי את־שבותיכם לעיניכם אמר יהוה
פסוקים מנוקד
-
הוֹי מֹרְאָה וְנִגְאָלָה הָעִיר הַיּוֹנָה׃
-
לֹא שָׁמְעָה בְּקוֹל לֹא לָקְחָה מוּסָר בַּיהוָה לֹא בָטָחָה אֶל־אֱלֹהֶיהָ לֹא קָרֵבָה׃
-
שָׂרֶיהָ בְקִרְבָּהּ אֲרָיוֹת שֹׁאֲגִים שֹׁפְטֶיהָ זְאֵבֵי עֶרֶב לֹא גָרְמוּ לַבֹּקֶר׃
-
נְבִיאֶיהָ פֹּחֲזִים אַנְשֵׁי בֹּגְדוֹת כֹּהֲנֶיהָ חִלְּלוּ־קֹדֶשׁ חָמְסוּ תּוֹרָה׃
-
יְהוָה צַדִּיק בְּקִרְבָּהּ לֹא יַעֲשֶׂה עַוְלָה בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר מִשְׁפָּטוֹ יִתֵּן לָאוֹר לֹא נֶעְדָּר וְלֹא־יוֹדֵעַ עַוָּל בֹּשֶׁת׃
-
הִכְרַתִּי גוֹיִם נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם מִבְּלִי עוֹבֵר נִצְדּוּ עָרֵיהֶם מִבְּלִי־אִישׁ מֵאֵין יוֹשֵׁב׃
-
אָמַרְתִּי אַךְ־תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר וְלֹא־יִכָּרֵת מְעוֹנָהּ כֹּל אֲשֶׁר־פָּקַדְתִּי עָלֶיהָ אָכֵן הִשְׁכִּימוּ הִשְׁחִיתוּ כֹּל עֲלִילוֹתָם׃
-
לָכֵן חַכּוּ־לִי נְאֻם־יְהוָה לְיוֹם קוּמִי לְעַד כִּי מִשְׁפָּטִי לֶאֱסֹף גּוֹיִם לְקָבְצִי מַמְלָכוֹת לִשְׁפֹּךְ עֲלֵיהֶם זַעְמִי כֹּל חֲרוֹן אַפִּי כִּי בְּאֵשׁ קִנְאָתִי תֵּאָכֵל כָּל־הָאָרֶץ׃
-
כִּי־אָז אֶהְפֹּךְ אֶל־עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם יְהוָה לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד׃
-
מֵעֵבֶר לְנַהֲרֵי־כוּשׁ עֲתָרַי בַּת־פוּצַי יוֹבִלוּן מִנְחָתִי׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא לֹא תֵבוֹשִׁי מִכֹּל עֲלִילֹתַיִךְ אֲשֶׁר פָּשַׁעַתְּ בִּי כִּי־אָז אָסִיר מִקִּרְבֵּךְ עַלִּיזֵי גַּאֲוָתֵךְ וְלֹא־תוֹסִפִי לְגָבְהָה עוֹד בְּהַר קָדְשִׁי׃
-
וְהִשְׁאַרְתִּי בְקִרְבֵּךְ עַם עָנִי וָדָל וְחָסוּ בְּשֵׁם יְהוָה׃
-
שְׁאֵרִית יִשְׂרָאֵל לֹא־יַעֲשׂוּ עַוְלָה וְלֹא־יְדַבְּרוּ כָזָב וְלֹא־יִמָּצֵא בְּפִיהֶם לְשׁוֹן תַּרְמִית כִּי־הֵמָּה יִרְעוּ וְרָבְצוּ וְאֵין מַחֲרִיד׃
-
רָנִּי בַּת־צִיּוֹן הָרִיעוּ יִשְׂרָאֵל שִׂמְחִי וְעָלְזִי בְּכָל־לֵב בַּת יְרוּשָׁלִָם׃
-
הֵסִיר יְהוָה מִשְׁפָּטַיִךְ פִּנָּה אֹיְבֵךְ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל יְהוָה בְּקִרְבֵּךְ לֹא־תִירְאִי רָע עוֹד׃
-
בַּיּוֹם הַהוּא יֵאָמֵר לִירוּשָׁלִַם אַל־תִּירָאִי צִיּוֹן אַל־יִרְפּוּ יָדָיִךְ׃
-
יְהוָה אֱלֹהַיִךְ בְּקִרְבֵּך גִּבּוֹר יוֹשִׁיעַ יָשִׂישׂ עָלַיִךְ בְּשִׂמְחָה יַחֲרִישׁ בְּאַהֲבָתוֹ יָגִיל עָלַיִךְ בְּרִנָּה׃
-
נוּגֵי מִמּוֹעֵד אָסַפְתִּי מִמֵּךְ הָיוּ מַשְׂאֵת עָלֶיהָ חֶרְפָּה׃
-
הִנְנִי עֹשֶׂה אֶת־כָּל־מְעַנַּיִךְ בָּעֵת הַהִיא וְהוֹשַׁעְתִּי אֶת־הַצֹּלֵעָה וְהַנִּדָּחָה אֲקַבֵּץ וְשַׂמְתִּים לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם בְּכָל־הָאָרֶץ בָּשְׁתָּם׃
-
בָּעֵת הַהִיא אָבִיא אֶתְכֶם וּבָעֵת קַבְּצִי אֶתְכֶם כִּי־אֶתֵּן אֶתְכֶם לְשֵׁם וְלִתְהִלָּה בְּכֹל עַמֵּי הָאָרֶץ בְּשׁוּבִי אֶת־שְׁבוּתֵיכֶם לְעֵינֵיכֶם אָמַר יְהוָה׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
כוש