דניאל-פרק-11
ספר
מקבץ
ביאורים
-
ואילו בעבר אֲנִי, גבריאל, בִּשְְְׁנַת אַחַת לְְדָרְְְיָוֶשׁ הַמָּדִי עָָמְְְדִי, הייתי עומד להיות מַחֲזִיק וּלְְְמָעוֹז לוֹ – למיכאל.
-
וְְעַתָּה בשורת אֱמֶת הנוגעת בעתיד אַגִּיד לָךְְְ:הִנֵּה־עוֹד שְְׁלֹשָׁה מְְלָכִים עֹמְְדִים לְְפָרַס, וְְהמלך הָרְְבִיעִי יַעֲשִׁיר עֹשֶׁר־גָּדוֹל מִכֹּל. וּכְְְחֶזְְְקָתוֹ, כשיתחזק בְְעָָשְְְׁרוֹ יָעִיר, יעורר כנגדו למלחמה את הַכֹּל, ובעיקר אֵת מַלְְְכוּת יָוָן.
-
וְְעָמַד ביוון מֶלֶךְְְ גִּבּוֹר וּמָשַׁל מִמְְְשָׁל רַב, שלטון נרחב, וְְעָשָׂה כִּרְְְצוֹנוֹ.
-
וּכְְְעָָמְְְדוֹ, כשיעמוד בשיא כוחו, או: כשחייו יבואו אל קִצם, תִּשָּׁבֵר מַלְְְכוּתוֹ וְְתֵחָץ, תחולק לְְאַרְְְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמָיִם, וְְלֹא תעבור מלכותו לְְאַחֲרִיתוֹ, לצאצאיו, וְְלֹא תישאר כְְמָָשְְְׁלוֹ אֲשֶׁר מָשָׁל, בתוקפה, כִּי תִנָּתֵשׁ, תיעקר מַלְְְכוּתוֹ, וְְהיא תעבור למלכים אֲחֵרִים מִלְְּבַד הפיצולים ה אֵלֶּה לארבע רוחות.
-
וְְיֶחֱזַק מֶלֶךְְְ־הַנֶּגֶב, המלך הדרומי. יתעצם יותר מיריבו השולט במרחבים האחרים וּמִן־שָׂרָיו של יריבו, או: על מי שהיה אחד משריו, וְְיֶחֱזַק עָלָיו, וּמָשָׁל מִמְְְשָׁל רַב, חזק ולאורך זמן ב מֶמְְְשַׁלְְְתּוֹ.
-
וּלְְְקֵץ, אחרי שָׁנִים יִתְְְחַבָּרוּ, ינסו להשלים זה עם זה. וּבַת מֶלֶךְְְ־הַנֶּגֶב תָּבוֹא אֶל־מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן היריב לַעֲשׂוֹת מֵישָׁרִים, דברי אמת וצדק, כחלק מניסיון הפיוס, לצורך הסכם כלשהו, וְְלֹא־תַעְְְצֹר, תעכב, תבלום את כּוֹחַ הַזְְּרוֹעַ, וְְלֹא יַעֲמֹד למלך הנגב כוחו וּזְְְרֹעוֹ הצבאית. ניסיון החיבור לא יעלה ביד הבת, וְְתִנָּתֵן, ולא תחזיק מעמד ותמות הִיא וּמְְְבִיאֶיהָ, מלוויה וְְהַיֹּלְְדָהּ, אביה או ילדהּ וּמַחֲזִקָהּ בָּעִתִּים, המחזק אותה בזמנים הקשים; או: ובעלה ימות באותם זמנים. כל אלו לא יחזיקו מעמד וייהרגו או ימותו.
-
וְְעָמַד, יצמח בן מִנֵּצֶר שָׁרָשֶׁיהָ, ממשפחת בתו של מלך הדרום על כַּנּוֹ, ישוב לתפוס את השלטון, וְְיָבֹא אֶל־הַחַיִל, הכוח הצבאי או האוצרות, וְְיָבֹא בְְּמָעוֹז, במבצר החזק של מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן, וְְעָשָׂה בָהֶם שַׁמות, או: לָחץ וְְהֶחֱזִיק בחלקים מן הממלכה.
-
וְְגַם את אֱלֹהֵיהֶם עִם־נְְסִכֵיהֶם עִם־כְְּלֵי חֶמְְְדָּתָם העשויים כֶּסֶף וְְזָהָב בַּשְְּׁבִי יָבִא ל מִצְְְרָיִם, וְְהוּא שָׁנִים יַעֲמֹד בארץ שאותה כבש מִמֶּלֶךְְְ הַצָּפוֹן,
-
וּבָא לאחר זמן שוב בּחזרה לתחום מַלְְְכוּת מֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב וְְשָׁב אֶל־אַדְְְמָתוֹ.
-
וּבָנָו של מלך הצפון יִתְְְגָּרוּ בו, וְְאָסְְפוּ הֲמוֹן חֲיָלִים רַבִּים, וּבָא בוֹא, צבא הצפון יבוא וְְשָׁטַף וְְעָבָר, ישעט בכוח דרומה וְְיָשֹׁב וְְיִתְְְגָּרֶה, יפתח במלחמה עַד־מָעֻזֹּה – של מלך הדרום.
-
וְְיִתְְְמַרְְְמַר, יתמלא מרירות ורוגז מֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב על פשיטת בני מלך הצפון בתחומו, וְְיָצָא וְְנִלְְְחַם עִמּוֹ – עִם־מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן, וְְהֶעֱמִיד מלך הנגב הָמוֹן רָב, וְְנִתַּן הֶהָמוֹן של מלך הצפון בְְּיָדוֹ.
-
וְְנִשָּׂא, יילקח בשבי הֶהָמוֹן, וְְרָם לְְבָבוֹ של מלך הנגב, וְְהִפִּיל רִבֹּאוֹת מחיילי האויב וְְאף על פי כן לֹא יָעוֹז, יצליח לשלוט ולנצח.
-
וְְשָׁב מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן וְְהֶעֱמִיד הָמוֹן רַב, צבא גדול יותר מִן־הָרִאשׁוֹן, וּלְְְקֵץ הָעִתִּים, לאחר שיעברו שָׁנִים, יָבוֹא בוֹא בְְּחַיִל גָּדוֹל וּבִרְְְכוּשׁ, בציוד צבאי רָב, או: ישוב מהקרב בביזה גדולה.
-
וּבָעִתִּים הָהֵם אויבים רַבִּים יַעַמְְְדוּ עַל־מֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב, וּבְְְנֵי פָּרִיצֵי עַמְְּךָ, דניאל, יִנַּשְְּׂאוּ, יתיימרו לְְהַעֲמִיד חָזוֹן, אידיאל, משאת נפש וְְנִכְְְשָׁלוּ.
-
וְְיָבֹא מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן להילחם, וְְיִשְְְׁפֹּךְְְ סוֹלְְלָה, יקים תל עפר ליד החומה וְְלָכַד עִיר מִבְְְצָרוֹת, ערים מבוצרות. וּזְְְרֹעוֹת הַנֶּגֶב לֹא יַעֲמֹדוּ במתקפה, וְְלמרות עַם מִבְְְחָרָיו, אנשי צבאו המובחרים – וְְאֵין בהם כֹּחַ לַעֲמֹד.
-
וְְיַעַשׂ מלך הצפון הַבָּא אֵלָיו – אל מלך הדרום כִּרְְְצוֹנוֹ, וְְאֵין עוֹמֵד לְְפָנָיו, וְְיַעֲמֹד, יתגבר בְְּאֶרֶץ־הַצְְּבִי, בארץ ישראל, וְְיביא כָלָה בְְיָדוֹ, יגרום להשמדה.
-
וְְיָשֵׂם פָּנָיו לָבוֹא בְְּתֹקֶף כָָּל־מַלְְְכוּתוֹ, ימשיך אל הדרום בכל חוזקו, וִישָׁרִים, דברי פשרה, או: אנשים מפשרים עִמּוֹ, וְְעָשָׂה הסכם שלום, וּבַת מ הַנָּשִׁים יִתֶּן־לוֹ – למלך הנגב לְְהַשְְְׁחִיתָהּ, להשחית את מלכותו באמצעותה, וְְלֹא תַעֲמֹד כאשתו; או: לא תקום עצתו, וְְלֹא־לוֹ תִהְְְיֶה שייכת.
-
וְְיָשֵׂם מלך הצפון את פָּנָיו לְְאִיִּים, ארצות חוף, וְְלָכַד רַבִּים, וְְהִשְְְׁבִּית קָצִין, מצביא שאינו מלך יקום כנגד מלך הצפון ויכלה את חֶרְְְפָּתוֹ, חירופיו של מלך הצפון לוֹ. בִּלְְְתִּי, רק את חֶרְְְפָּתוֹ יָשִׁיב לוֹ אך לא ינצחו.
-
וְְיָשֵׁב, מלך הצפון ישיב את פָּנָיו לְְמָעוּזֵּי, מצודות אַרְְְצוֹ, וְְנִכְְְשַׁל וְְנָפַל וְְלֹא יִמָּצֵא, הוא יאבד. בהמשך לתיאור המהומות הפנימיות שיהיו בשתי הממלכות הללו –
-
וְְעָמַד עַל־כַּנּוֹ, כיסא מלכותו של המלך הצפוני מַעֲבִיר נוֹגֵשׂ, מי שיעביר את המושל מתפקידו. למלך החדש יהיה אמנם הֶדֶר, יופי מַלְְְכוּת, ואולם הוא לא יחזיק מעמד כי בְְְיָמִים אֲחָדִים יִשָּׁבֵר, וְְלֹא בְְאַפַּיִם, בכעס, במרד עז וְְלֹא בְְמִלְְְחָמָה.
-
וְְעָמַד עַל־כַּנּוֹ איש נִבְְְזֶה, בזוי, וְְלֹא־נָתְְנוּ עָלָיו הוֹד מַלְְְכוּת, משום שלא ייראה כמלך, ולא יהיה שייך למלוכה, וּבָא בְְשַׁלְְְוָה, וְְהֶחֱזִיק מַלְְְכוּת בַּחֲלַקְְְלַקּוֹת. הוא יטען לכתר ויצליח לתפוס את המלכות בדרכי פיתוי וערמה.
-
וּזְְְרֹעוֹת הַשֶּׁטֶף, חיילי אויביו יִשָּׁטְְפוּ מִלְְּפָנָיו וְְיִשָּׁבֵרוּ, וְְיישטף מפניו גַם נְְגִיד בְְּרִית, המושל בישראל.
-
וּמִן, מכוח ה הִתְְְחַבְְּרוּת אֵלָיו הוא יַעֲשֶׂה מִרְְְמָה, וְְעָלָה וְְעָצַם, ילך ויגדל בִּמְְְעַט־גּוֹי, ולצדו מעט אנשים.
-
בְְּשַׁלְְְוָה וּבְְְמִשְְְׁמַנֵּי, באוצרות מְְדִינָה יָבוֹא, וְְעָשָׂה מעשים אֲשֶׁר לֹא־עָשׂוּ אֲבֹתָיו וַאֲבוֹת אֲבֹתָיו – בִּזָּה וְְשָׁלָל וּרְְְכוּשׁ לָהֶם – לאנשי המדינה יִבְְְזוֹר, יחלק, וְְעַל מִבְְְצָרִים יְְחַשֵּׁב מַחְְְשְְׁבֹתָיו. הוא יתכנן להקים מבצרים חדשים ולשכן בהם את אנשיו וְְעַד־עֵת, עד שיבוא הזמן הראוי לצאת ולכבוש.
-
וְְיָעֵר, הוא יעורר את כֹּחוֹ וּלְְְבָבוֹ עַל־מֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב בְְּחַיִל גָּדוֹל, וּמֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב יִתְְְגָּרֶה כנגדו ויצא לַמִּלְְְחָמָה בְְּחַיִל־גָּדוֹל וְְעָצוּם עַד־מְְאֹד, וְְאולם לֹא יַעֲמֹד כנגדו כִּי אנשיו שלו יַחְְְשְְׁבוּ עָלָיו מַחֲשָׁבוֹת, יעשו תחבולות וימרדו בו,
-
וְְאֹכְְלֵי פַת־בָּגוֹ, לחמו, אולי: שכירי החרב שלו יִשְְְׁבְְּרוּהוּ, וְְחֵילוֹ יִשְְְׁטוֹף, יסתער, וְְנָפְְלוּ מהם חֲלָלִים רַבִּים.
-
וּשְְְׁנֵיהֶם – שני הַמְְּלָכִים – מלך הצפון ומלך הנגב , לְְבָבָם לְְמֵרָע, יחשבו בלבם להרע , וְְעַל־שֻׁלְְְחָן אֶחָד כָּזָב יְְדַבֵּרוּ. הם ישבו ליד שולחן אחד כאילו אין ביניהם ריב, וירמו זה את זה, וְְלֹא תִצְְְלָח. לא יעלה בידם לעשות דבר, ובסופו של דבר שניהם יחזרו הביתה , כִּי־עוֹד קֵץ לַמּוֹעֵד. עוד לא הגיע הזמן.
-
וְְיָשֹׁב מלך הצפון ל אַרְְְצוֹ בִּרְְְכוּשׁ גָּדוֹל, וּלְְְבָבוֹ, רצונו ומחשבותיו יהיו עַל־בְְּרִית קֹדֶשׁ, העם הקדוש, להרע לו, וְְעָשָׂה את תכניתו וְְשָׁב לְְאַרְְְצוֹ.
-
לַמּוֹעֵד, לאחר זמן יָשׁוּב מלך הצפון וּבָא בַנֶּגֶב, וְְלֹא־תִהְְְיֶה הפעם הזו מוצלחת כָרִאשֹׁנָה וְְלא כָאַחֲרוֹנָה.
-
וּבָאוּ בוֹ צִיִּים, כלי השיט של ה כִּתִּים, וְְנִכְְְאָה, ונשבר. ומכשלונו הצורב בדרום שָׁב וְזָעַם, יכלה את חמתו עַל בני בְְּרִית־קוֹדֶשׁ, ישראל , וְְעָשָׂה להם רעות; יאסוף עליהם צבא, או: ילחץ עליהם. וְְשָׁב וְְיָבֵן, ישים לבו עַל־עֹזְְבֵי בְְּרִית קֹדֶשׁ. הוא ינסה לבנות קשר עם העוזבים את ברית הקודש.
-
וּזְְְרֹעִים, זרועות, כוחות צבא מִמֶּנּוּ יַעֲמֹדוּ, וְְחִלְְּלוּ את הַמִּקְְְדָּשׁ, שהוא הַמָּעוֹז, וְְהֵסִירוּ, יבטלו את הקרבת קרבן הַתָּמִיד, וְְנָתְְנוּ במקדש את הַשִּׁקּוּץ מְְשֹׁמֵם, פסל של עבודה זרה.
-
וּל מַרְְְשִׁיעֵי בְְרִית המלך יַחֲנִיף בַּחֲלַקּוֹת, ינסה לקיים אתם מערכת יחסים טובה. וְְאולם עַם יֹדְְעֵי אֱלֹהָיו, יודעי אלוקים יַחֲזִקוּ בברית, בתורה וְְעָשׂוּ את מצוותיה.
-
וּמַשְְְׂכִּילֵי, חכמי ה עָם יָבִינוּ, יסבירו לָרַבִּים, וְְנִכְְְשְְׁלוּ בְְּחֶרֶב וּבְְְלֶהָבָה, בִּשְְְׁבִי וּבְְבִזָּה במשך יָמִים רבים.
-
וּבְְְהִכָּשְְׁלָם יֵעָזְְרוּ עֵזֶר מְְעָט, לא יהיו אתם נאמנים רבים, וְְנִלְְְווּ עֲלֵיהֶם רַבִּים בַּחֲלַקְְְלַקּוֹת, בדרך חנופה.
-
וּמִן־הַמַּשְְְׂכִּילִים יהיו כאל ו ש יִכָּשְְׁלוּ בניסיונם לִצְְְרוֹף, לטהר בָּהֶם וּלְְְבָרֵר וְְלַלְְְבֵּן, להבהיר , עַד־עֵת קֵץ. הם ייכשלו כִּי־עוֹד זמן לַמּוֹעֵד. עוד לא יגיע הזמן.
-
וְְעָשָׂה כִרְְְצֹנוֹ הַמֶּלֶךְְְ, מלך הצפון, וְְיִתְְְרוֹמֵם וְְיִתְְְגַּדֵּל עַל־כָָּל־אֵל, יראה את עצמו כגדול מכל האלים, מעין אל עליון. וְְעַל, כנגד אֵל אֵלִים, הקדוש ברוך הוא יְְדַבֵּר נִפְְְלָאוֹת, דברי רהב, וְְהִצְְְלִיחַ עַד־כָּלָה, גְמר ה זַעַם, כִּי נֶחֱרָצָה, נגזרה הגזרה ו נֶעֱשָׂתָה.
-
וְְעַל־אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו לֹא יָבִין, יתבונן, יתייחס, וְְעַל־חֶמְְְדַּת נָשִׁים וְְעַל־כָָּל־אֱלוֹהַּ לֹא יָבִין. הוא יהיה איש מוזר, המנותק מדת אבותיו, מנשים ואף מכל דת אחרת, כִּי עַל ה כֹּל יִתְְְגַּדָּל. רק חמדת הכבוד והתנשאותו יעסיקו אותו.
-
וְְאף על פי כן, לֶאֱלֹהַּ של מָעֻזִּים, שפסלו מוצב עַל־כַּנּוֹ, בסיסו, יְְכַבֵּד. המלך יסייע לעבודה זרה כלשהי, וְְלאותו אֱלוֹהַּ אֲשֶׁר לֹא־יְְדָעֻהוּ אֲבֹתָיו, יְְכַבֵּד בְְּזָהָב וּבְְְכֶסֶף וּבְְְאֶבֶן יְְקָרָה וּבַחֲמֻדוֹת, בחפצי חן.
-
וְְעָשָׂה לְְמִבְְְצְְרֵי מָעֻזִּים עִם־אֱלוֹהַּ נֵכָר, הוא יציב את אלוהו הזר במבצריו החזקים, ו אֲשֶׁר יַכִּיר, לאנשים שהוא מכיר, או: לאנשים המכירים באלוהו יַרְְְבֶּה כָבוֹד, וְְהִמְְְשִׁילָם בָּרַבִּים, על רבים. וַאֲדָמָה יְְחַלֵּק בִּמְְְחִיר מועט .
-
וּבְְְעֵת קֵץ יִתְְְנַגַּח עִמּוֹ – עם מלך הצפון מֶלֶךְְְ הַנֶּגֶב, וְְיִשְְְׂתָּעֵר, ויסתער עָלָיו מֶלֶךְְְ הַצָּפוֹן במתקפה גדולה מאוד – בְְּרֶכֶב וּבְְְפָרָשִׁים וּבָאֳֳנִיּוֹת רַבּוֹת, וּבָא בַאֲרָצוֹת וְְשָׁטַף צבאו כמו זרם מים וְְעָבָר.
-
וּבָא בְְּאֶרֶץ הַצְְּבִי, בארץ ישראל, וְְרַבּוֹת יִכָּשֵׁלוּ, י פלו על ידו, בין אם בנפילה בקרב בין אם יעביר אותם על דתם. וְְאֵלֶּה הארצות ש יִמָּלְְטוּ מִיָּדוֹ: אֱדוֹם וּמוֹאָב וְְרֵאשִׁית, מבחר, או קצה ארץ בְְּנֵי עַמּוֹן.
-
וְְיִשְְְׁלַח יָדוֹ בַּאֲרָצוֹת, וְְאֶרֶץ מִצְְְרַיִם לֹא תִהְְְיֶה לִפְְְלֵיטָה. גם אותה הוא יכבוש.
-
וּמָשַׁל בְְּמִכְְְמַנֵּי, במטמוני הַזָּהָב וְְהַכֶּסֶף וּבְְְכֹל חֲמֻדוֹת מִצְְְרָיִם, נכסיה היקרים, וְְאף לֻבִים וְְכֻשִׁים, אנשי המדינות הסמוכות למצרים והכפופות לה שהיו בהן מכרות זהב וכסף, יכבוש בְְּמִצְְְעָדָיו, ברגליו.
-
וּשְְְׁמֻעוֹת רעות ומאיימות יְְבַהֲלֻהוּ מארצות מִּזְְְרָח וּמִצָּפוֹן, וְְיָצָא בְְּחֵמָא, בחמה גְְדֹלָה לְְהַשְְְׁמִיד וּלְְְהַחֲרִים, להמית רַבִּים.
-
וְְיִטַּע, הוא יקים את אָהֳֳלֵי אַפַּדְְְנוֹ, משכנו העראי, בֵּין יַמִּים לְְהַר־צְְבִי־קֹדֶשׁ, בין הים להרי ישראל, וּבָא עַד־קִצּוֹ, סופו למות, וְְאֵין עוֹזֵר לוֹ.
פסוקים
-
ואני בשנת אחת לדריוש המדי עמדי למחזיק ולמעוז לו
-
ועתה אמת אגיד לך הנה־עוד שלשה מלכים עמדים לפרס והרביעי יעשיר עשר־גדול מכל וכחזקתו בעשרו יעיר הכל את מלכות יון
-
ועמד מלך גבור ומשל ממשל רב ועשה כרצונו
-
וכעמדו תשבר מלכותו ותחץ לארבע רוחות השמים ולא לאחריתו ולא כמשלו אשר משל כי תנתש מלכותו ולאחרים מלבד־אלה
-
ויחזק מלך־הנגב ומן־שריו ויחזק עליו ומשל ממשל רב ממשלתו
-
ולקץ שנים יתחברו ובת מלך־הנגב תבוא אל־מלך הצפון לעשות מישרים ולא־תעצר כוח הזרוע ולא יעמד וזרעו ותנתן היא ומביאיה והילדה ומחזקה בעתים
-
ועמד מנצר שרשיה כנו ויבא אל־החיל ויבא במעוז מלך הצפון ועשה בהם והחזיק
-
וגם אלהיהם עם־נסכיהם עם־כלי חמדתם כסף וזהב בשבי יבא מצרים והוא שנים יעמד ממלך הצפון
-
ובא במלכות מלך הנגב ושב אל־אדמתו
-
ובנו [ובניו] יתגרו ואספו המון חילים רבים ובא בוא ושטף ועבר וישב ויתגרו [ויתגרה] עד־מעזה [מעזו]
-
ויתמרמר מלך הנגב ויצא ונלחם עמו עם־מלך הצפון והעמיד המון רב ונתן ההמון בידו
-
ונשא ההמון ירום [ורם] לבבו והפיל רבאות ולא יעוז
-
ושב מלך הצפון והעמיד המון רב מן־הראשון ולקץ העתים שנים יבוא בוא בחיל גדול וברכוש רב
-
ובעתים ההם רבים יעמדו על־מלך הנגב ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו
-
ויבא מלך הצפון וישפך סוללה ולכד עיר מבצרות וזרעות הנגב לא יעמדו ועם מבחריו ואין כח לעמד
-
ויעש הבא אליו כרצונו ואין עומד לפניו ויעמד בארץ־הצבי וכלה בידו
-
וישם פניו לבוא בתקף כל־מלכותו וישרים עמו ועשה ובת הנשים יתן־לו להשחיתה ולא תעמד ולא־לו תהיה
-
וישב [וישם ] פניו לאיים ולכד רבים והשבית קצין חרפתו לו בלתי חרפתו ישיב לו
-
וישב פניו למעוזי ארצו ונכשל ונפל ולא ימצא
-
ועמד על־כנו מעביר נוגש הדר מלכות ובימים אחדים ישבר ולא באפים ולא במלחמה
-
ועמד על־כנו נבזה ולא־נתנו עליו הוד מלכות ובא בשלוה והחזיק מלכות בחלקלקות
-
וזרעות השטף ישטפו מלפניו וישברו וגם נגיד ברית
-
ומן־התחברות אליו יעשה מרמה ועלה ועצם במעט־גוי
-
בשלוה ובמשמני מדינה יבוא ועשה אשר לא־עשו אבתיו ואבות אבתיו בזה ושלל ורכוש להם יבזור ועל מבצרים יחשב מחשבתיו ועד־עת
-
ויער כחו ולבבו על־מלך הנגב בחיל גדול ומלך הנגב יתגרה למלחמה בחיל־גדול ועצום עד־מאד ולא יעמד כי־יחשבו עליו מחשבות
-
ואכלי פת־בגו ישברוהו וחילו ישטוף ונפלו חללים רבים
-
ושניהם המלכים לבבם למרע ועל־שלחן אחד כזב ידברו ולא תצלח כי־עוד קץ למועד
-
וישב ארצו ברכוש גדול ולבבו על־ברית קדש ועשה ושב לארצו
-
למועד ישוב ובא בנגב ולא־תהיה כראשנה וכאחרנה
-
ובאו בו ציים כתים ונכאה ושב וזעם על־ברית־קודש ועשה ושב ויבן על־עזבי ברית קדש
-
וזרעים ממנו יעמדו וחללו המקדש המעוז והסירו התמיד ונתנו השקוץ משומם
-
ומרשיעי ברית יחניף בחלקות ועם ידעי אלהיו יחזקו ועשו
-
ומשכילי עם יבינו לרבים ונכשלו בחרב ובלהבה בשבי ובבזה ימים
-
ובהכשלם יעזרו עזר מעט ונלוו עליהם רבים בחלקלקות
-
ומן־המשכילים יכשלו לצרוף בהם ולברר וללבן עד־עת קץ כי־עוד למועד
-
ועשה כרצונו המלך ויתרומם ויתגדל על־כל־אל ועל אל אלים ידבר נפלאות והצליח עד־כלה זעם כי נחרצה נעשתה
-
ועל־אלהי אבתיו לא יבין ועל־חמדת נשים ועל־כל־אלוה לא יבין כי על־כל יתגדל
-
ולאלה מעזים על־כנו יכבד ולאלוה אשר לא־ידעהו אבתיו יכבד בזהב ובכסף ובאבן יקרה ובחמדות
-
ועשה למבצרי מעזים עם־אלוה נכר אשר הכיר [יכיר] ירבה כבוד והמשילם ברבים ואדמה יחלק במחיר
-
ובעת קץ יתנגח עמו מלך הנגב וישתער עליו מלך הצפון ברכב ובפרשים ובאניות רבות ובא בארצות ושטף ועבר
-
ובא בארץ הצבי ורבות יכשלו ואלה ימלטו מידו אדום ומואב וראשית בני עמון
-
וישלח ידו בארצות וארץ מצרים לא תהיה לפליטה
-
ומשל במכמני הזהב והכסף ובכל חמדות מצרים ולבים וכשים במצעדיו
-
ושמעות יבהלהו ממזרח ומצפון ויצא בחמא גדלה להשמיד ולהחרים רבים
-
ויטע אהלי אפדנו בין ימים להר־צבי־קדש ובא עד־קצו ואין עוזר לו
פסוקים מנוקד
-
וַאֲנִי בִּשְׁנַת אַחַת לְדָרְיָוֶשׁ הַמָּדִי עָמְדִי לְמַחֲזִיק וּלְמָעוֹז לוֹ׃
-
וְעַתָּה אֱמֶת אַגִּיד לָךְ הִנֵּה־עוֹד שְׁלֹשָׁה מְלָכִים עֹמְדִים לְפָרַס וְהָרְבִיעִי יַעֲשִׁיר עֹשֶׁר־גָּדוֹל מִכֹּל וּכְחֶזְקָתוֹ בְעָשְׁרוֹ יָעִיר הַכֹּל אֵת מַלְכוּת יָוָן׃
-
וְעָמַד מֶלֶךְ גִּבּוֹר וּמָשַׁל מִמְשָׁל רַב וְעָשָׂה כִּרְצוֹנוֹ׃
-
וּכְעָמְדוֹ תִּשָּׁבֵר מַלְכוּתוֹ וְתֵחָץ לְאַרְבַּע רוּחוֹת הַשָּׁמָיִם וְלֹא לְאַחֲרִיתוֹ וְלֹא כְמָשְׁלוֹ אֲשֶׁר מָשָׁל כִּי תִנָּתֵשׁ מַלְכוּתוֹ וְלַאֲחֵרִים מִלְּבַד־אֵלֶּה׃
-
וְיֶחֱזַק מֶלֶךְ־הַנֶּגֶב וּמִן־שָׂרָיו וְיֶחֱזַק עָלָיו וּמָשָׁל מִמְשָׁל רַב מֶמְשַׁלְתּוֹ׃
-
וּלְקֵץ שָׁנִים יִתְחַבָּרוּ וּבַת מֶלֶךְ־הַנֶּגֶב תָּבוֹא אֶל־מֶלֶךְ הַצָּפוֹן לַעֲשׂוֹת מֵישָׁרִים וְלֹא־תַעְצֹר כּוֹחַ הַזְּרוֹעַ וְלֹא יַעֲמֹד וּזְרֹעוֹ וְתִנָּתֵן הִיא וּמְבִיאֶיהָ וְהַיֹּלְדָהּ וּמַחֲזִקָהּ בָּעִתִּים׃
-
וְעָמַד מִנֵּצֶר שָׁרָשֶׁיהָ כַּנּוֹ וְיָבֹא אֶל־הַחַיִל וְיָבֹא בְּמָעוֹז מֶלֶךְ הַצָּפוֹן וְעָשָׂה בָהֶם וְהֶחֱזִיק׃
-
וְגַם אֱלֹהֵיהֶם עִם־נְסִכֵיהֶם עִם־כְּלֵי חֶמְדָּתָם כֶּסֶף וְזָהָב בַּשְּׁבִי יָבִא מִצְרָיִם וְהוּא שָׁנִים יַעֲמֹד מִמֶּלֶךְ הַצָּפוֹן׃
-
וּבָא בְּמַלְכוּת מֶלֶךְ הַנֶּגֶב וְשָׁב אֶל־אַדְמָתוֹ׃
-
ובנו [וּבָנָיו] יִתְגָּרוּ וְאָסְפוּ הֲמוֹן חֲיָלִים רַבִּים וּבָא בוֹא וְשָׁטַף וְעָבָר וְיָשֹׁב ויתגרו [וְיִתְגָּרֶה] עַד־מעזה [מָעֻזּוֹ׃]
-
וְיִתְמַרְמַר מֶלֶךְ הַנֶּגֶב וְיָצָא וְנִלְחַם עִמּוֹ עִם־מֶלֶךְ הַצָּפוֹן וְהֶעֱמִיד הָמוֹן רָב וְנִתַּן הֶהָמוֹן בְּיָדוֹ׃
-
וְנִשָּׂא הֶהָמוֹן ירום [וְרָם] לְבָבוֹ וְהִפִּיל רִבֹּאוֹת וְלֹא יָעוֹז׃
-
וְשָׁב מֶלֶךְ הַצָּפוֹן וְהֶעֱמִיד הָמוֹן רַב מִן־הָרִאשׁוֹן וּלְקֵץ הָעִתִּים שָׁנִים יָבוֹא בוֹא בְּחַיִל גָּדוֹל וּבִרְכוּשׁ רָב׃
-
וּבָעִתִּים הָהֵם רַבִּים יַעַמְדוּ עַל־מֶלֶךְ הַנֶּגֶב וּבְנֵי פָּרִיצֵי עַמְּךָ יִנַּשְּׂאוּ לְהַעֲמִיד חָזוֹן וְנִכְשָׁלוּ׃
-
וְיָבֹא מֶלֶךְ הַצָּפוֹן וְיִשְׁפֹּךְ סוֹלֲלָה וְלָכַד עִיר מִבְצָרוֹת וּזְרֹעוֹת הַנֶּגֶב לֹא יַעֲמֹדוּ וְעַם מִבְחָרָיו וְאֵין כֹּחַ לַעֲמֹד׃
-
וְיַעַשׂ הַבָּא אֵלָיו כִּרְצוֹנוֹ וְאֵין עוֹמֵד לְפָנָיו וְיַעֲמֹד בְּאֶרֶץ־הַצְּבִי וְכָלָה בְיָדוֹ׃
-
וְיָשֵׂם פָּנָיו לָבוֹא בְּתֹקֶף כָּל־מַלְכוּתוֹ וִישָׁרִים עִמּוֹ וְעָשָׂה וּבַת הַנָּשִׁים יִתֶּן־לוֹ לְהַשְׁחִיתָהּ וְלֹא תַעֲמֹד וְלֹא־לוֹ תִהְיֶה׃
-
וישב [וְיָשֵׂם ] פָּנָיו לְאִיִּים וְלָכַד רַבִּים וְהִשְׁבִּית קָצִין חֶרְפָּתוֹ לוֹ בִּלְתִּי חֶרְפָּתוֹ יָשִׁיב לוֹ׃
-
וְיָשֵׁב פָּנָיו לְמָעוּזֵּי אַרְצוֹ וְנִכְשַׁל וְנָפַל וְלֹא יִמָּצֵא׃
-
וְעָמַד עַל־כַּנּוֹ מַעֲבִיר נוֹגֵשׂ הֶדֶר מַלְכוּת וּבְיָמִים אֲחָדִים יִשָּׁבֵר וְלֹא בְאַפַּיִם וְלֹא בְמִלְחָמָה׃
-
וְעָמַד עַל־כַּנּוֹ נִבְזֶה וְלֹא־נָתְנוּ עָלָיו הוֹד מַלְכוּת וּבָא בְשַׁלְוָה וְהֶחֱזִיק מַלְכוּת בַּחֲלַקְלַקּוֹת׃
-
וּזְרֹעוֹת הַשֶּׁטֶף יִשָּׁטְפוּ מִלְּפָנָיו וְיִשָּׁבֵרוּ וְגַם נְגִיד בְּרִית׃
-
וּמִן־הִתְחַבְּרוּת אֵלָיו יַעֲשֶׂה מִרְמָה וְעָלָה וְעָצַם בִּמְעַט־גּוֹי׃
-
בְּשַׁלְוָה וּבְמִשְׁמַנֵּי מְדִינָה יָבוֹא וְעָשָׂה אֲשֶׁר לֹא־עָשׂוּ אֲבֹתָיו וַאֲבוֹת אֲבֹתָיו בִּזָּה וְשָׁלָל וּרְכוּשׁ לָהֶם יִבְזוֹר וְעַל מִבְצָרִים יְחַשֵּׁב מַחְשְׁבֹתָיו וְעַד־עֵת׃
-
וְיָעֵר כֹּחוֹ וּלְבָבוֹ עַל־מֶלֶךְ הַנֶּגֶב בְּחַיִל גָּדוֹל וּמֶלֶךְ הַנֶּגֶב יִתְגָּרֶה לַמִּלְחָמָה בְּחַיִל־גָּדוֹל וְעָצוּם עַד־מְאֹד וְלֹא יַעֲמֹד כִּי־יַחְשְׁבוּ עָלָיו מַחֲשָׁבוֹת׃
-
וְאֹכְלֵי פַת־בָּגוֹ יִשְׁבְּרוּהוּ וְחֵילוֹ יִשְׁטוֹף וְנָפְלוּ חֲלָלִים רַבִּים׃
-
וּשְׁנֵיהֶם הַמְּלָכִים לְבָבָם לְמֵרָע וְעַל־שֻׁלְחָן אֶחָד כָּזָב יְדַבֵּרוּ וְלֹא תִצְלָח כִּי־עוֹד קֵץ לַמּוֹעֵד׃
-
וְיָשֹׁב אַרְצוֹ בִּרְכוּשׁ גָּדוֹל וּלְבָבוֹ עַל־בְּרִית קֹדֶשׁ וְעָשָׂה וְשָׁב לְאַרְצוֹ׃
-
לַמּוֹעֵד יָשׁוּב וּבָא בַנֶּגֶב וְלֹא־תִהְיֶה כָרִאשֹׁנָה וְכָאַחֲרֹנָה׃
-
וּבָאוּ בוֹ צִיִּים כִּתִּים וְנִכְאָה וְשָׁב וְזָעַם עַל־בְּרִית־קוֹדֶשׁ וְעָשָׂה וְשָׁב וְיָבֵן עַל־עֹזְבֵי בְּרִית קֹדֶשׁ׃
-
וּזְרֹעִים מִמֶּנּוּ יַעֲמֹדוּ וְחִלְּלוּ הַמִּקְדָּשׁ הַמָּעוֹז וְהֵסִירוּ הַתָּמִיד וְנָתְנוּ הַשִּׁקּוּץ מְשׁוֹמֵם׃
-
וּמַרְשִׁיעֵי בְרִית יַחֲנִיף בַּחֲלַקּוֹת וְעַם יֹדְעֵי אֱלֹהָיו יַחֲזִקוּ וְעָשׂוּ׃
-
וּמַשְׂכִּילֵי עָם יָבִינוּ לָרַבִּים וְנִכְשְׁלוּ בְּחֶרֶב וּבְלֶהָבָה בִּשְׁבִי וּבְבִזָּה יָמִים׃
-
וּבְהִכָּשְׁלָם יֵעָזְרוּ עֵזֶר מְעָט וְנִלְווּ עֲלֵיהֶם רַבִּים בַּחֲלַקְלַקּוֹת׃
-
וּמִן־הַמַּשְׂכִּילִים יִכָּשְׁלוּ לִצְרוֹף בָּהֶם וּלְבָרֵר וְלַלְבֵּן עַד־עֵת קֵץ כִּי־עוֹד לַמּוֹעֵד׃
-
וְעָשָׂה כִרְצוֹנוֹ הַמֶּלֶךְ וְיִתְרוֹמֵם וְיִתְגַּדֵּל עַל־כָּל־אֵל וְעַל אֵל אֵלִים יְדַבֵּר נִפְלָאוֹת וְהִצְלִיחַ עַד־כָּלָה זַעַם כִּי נֶחֱרָצָה נֶעֱשָׂתָה׃
-
וְעַל־אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו לֹא יָבִין וְעַל־חֶמְדַּת נָשִׁים וְעַל־כָּל־אֱלוֹהַּ לֹא יָבִין כִּי עַל־כֹּל יִתְגַּדָּל׃
-
וְלֶאֱלֹהַּ מָעֻזִּים עַל־כַּנּוֹ יְכַבֵּד וְלֶאֱלוֹהַּ אֲשֶׁר לֹא־יְדָעֻהוּ אֲבֹתָיו יְכַבֵּד בְּזָהָב וּבְכֶסֶף וּבְאֶבֶן יְקָרָה וּבַחֲמֻדוֹת׃
-
וְעָשָׂה לְמִבְצְרֵי מָעֻזִּים עִם־אֱלוֹהַּ נֵכָר אֲשֶׁר הכיר [יַכִּיר] יַרְבֶּה כָבוֹד וְהִמְשִׁילָם בָּרַבִּים וַאֲדָמָה יְחַלֵּק בִּמְחִיר׃
-
וּבְעֵת קֵץ יִתְנַגַּח עִמּוֹ מֶלֶךְ הַנֶּגֶב וְיִשְׂתָּעֵר עָלָיו מֶלֶךְ הַצָּפוֹן בְּרֶכֶב וּבְפָרָשִׁים וּבָאֳנִיּוֹת רַבּוֹת וּבָא בַאֲרָצוֹת וְשָׁטַף וְעָבָר׃
-
וּבָא בְּאֶרֶץ הַצְּבִי וְרַבּוֹת יִכָּשֵׁלוּ וְאֵלֶּה יִמָּלְטוּ מִיָּדוֹ אֱדוֹם וּמוֹאָב וְרֵאשִׁית בְּנֵי עַמּוֹן׃
-
וְיִשְׁלַח יָדוֹ בַּאֲרָצוֹת וְאֶרֶץ מִצְרַיִם לֹא תִהְיֶה לִפְלֵיטָה׃
-
וּמָשַׁל בְּמִכְמַנֵּי הַזָּהָב וְהַכֶּסֶף וּבְכֹל חֲמֻדוֹת מִצְרָיִם וְלֻבִים וְכֻשִׁים בְּמִצְעָדָיו׃
-
וּשְׁמֻעוֹת יְבַהֲלֻהוּ מִמִּזְרָח וּמִצָּפוֹן וְיָצָא בְּחֵמָא גְדֹלָה לְהַשְׁמִיד וּלְהַחֲרִים רַבִּים׃
-
וְיִטַּע אָהֳלֶי אַפַּדְנוֹ בֵּין יַמִּים לְהַר־צְבִי־קֹדֶשׁ וּבָא עַד־קִצּוֹ וְאֵין עוֹזֵר לוֹ׃
מקומות
-
פרס
-
נגב
הנגב הוא האיזור הדרומי של ארץ ישראל, הנמצא בגבול שבין הארץ המיוּשֶׁבֶת לבין המדבר. שורש המילה "נגב" משמעותו "יָבֵש", בגלל אוֹפיוֹ היבש והמדברי של איזור זה. העיר המרכזית בנגב היא באר שבע. בגלל מיקומו הגיאוגרפי של הנגב בדרום הארץ, המילה "נגב" משמשת במקרא פעמים רבות במשמעות של "דָרוֹם": "ופרצת ימה וקדמה, צפונה ונגבה" (בראשית כ"ח 28).
-
לוב
ארץ באפריקה
-
יון
חבל ארץ בו ישבה קבוצה אתנית הלנית.
תחום התיישבותה השתרע מחבל אטיקה במערב ועד חופה המערבי של אסיה הקטנה. בשל מחסור בקרקע חקלאית ביון, הקימו היונים מושבות מחוץ ליון. היונים ניצלו את קיומם של מפרצים רבים לאורך חופי יוון לבניית נמלי ים ולפיתוח מסחר ימי.