קהלת-פרק-1

ספר

ביאורים

  • דִּבְְְרֵי קֹהֶלֶת, כינויו של שלמה, שאנשים נקהלו לשמוע את דברי חכמתו, בֶּן־דָּוִד שהיה מֶלֶךְְְ בִּירוּשָׁלִָם.

  • הֲבֵל הֲבָלִים, הבל מוחלט הוא העולם, אָמַר קֹהֶלֶת, הֲבֵל הֲבָלִים, הַכֹּל הָבֶל. קהלת מסכם את המציאות כולה כדבר שאין בו ממש ומשמעות.

  • מַה־יִּתְְְרוֹן, איזה רווח יש לָאָדָם בְְּכָָל־עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ, בעולם הזה?! דברים רבים נעים ומתרחשים כאן, אך לדבר מהם אין ערך. יתר על כן, גם כאשר נמצא דבר בעל ערך, הוא כלֶה ואינו משאיר חותם. לפעמים האדם שפעל אותו נוכח בסופו במו עיניו, ולפעמים יראו זאת רק הדורות הבאים.

  • דּוֹר הֹלֵךְְְ וְְדוֹר בָּא, וְְהָאָרֶץ לְְעוֹלָם עֹמָדֶת. למרות הפעלתנות והשינויים הרבים – הארץ עומדת במקומה. העולם כולו נתון וכבול במחזוריות שאינה מובילה לשינוי כלשהו.

  • וְְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ, וּבָא, שקע הַשָּׁמֶשׁ, וְְאֶל־מְְקוֹמוֹ, שממנו זרח ביום הקודם, שׁוֹאֵף, רוצה, רץ ללא הרף להיות זוֹרֵחַ הוּא שָׁם. מנגנון מעגלי קבוע זה מעורר את התהייה מה השתנה מיום ליום.

  • הוֹלֵךְְְ אֶל־דָּרוֹם וְְסוֹבֵב אֶל־צָפוֹן. בחלק אחד של השנה השמש דרומה מן המרכז, ובעונה אחרת היא נוטה מעט צפונה, ואף על פי כן היא חוזרת בסופו של דבר לאותו מקום – סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְְְ הָרוּחַ, משתנה הכיוון, הצד וְְעַל־סְְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ. הכול שב למקומו.

  • כָָּל־הַנְְּחָלִים הֹלְְכִים, זורמים אֶל־הַיָּם עוד ועוד, וְְלמרות זאת הַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא. אֶל־מְְקוֹם שֶׁהַנְְּחָלִים הֹלְְכִים שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת במחזור המים הקבוע.

  • כָָּל־הַדְְּבָרִים יְְגֵעִים, לאים ובלים; או: פועלים ושבים לפעול ומייגעים את עוסקיהם. לֹא־יוּכַל אִישׁ לְְדַבֵּר את כל מה שהיה רוצה לדבר, לֹא־תִשְְְׂבַּע עַיִן לִרְְְאוֹת את כל מה שהייתה רוצה לראות, וְְלֹא־תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְְּׁמֹעַ כדי סיפוקה.

  • מַה־שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְְְיֶה, וּמַה־שֶּׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה, וְְאֵין כָָּל־חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. הדברים מתרחשים שוב ושוב במחזוריות משעממת.

  • יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר מישהו עליו : רְְאֵה־זֶה, חָדָשׁ הוּא. אך גם זה כְְּבָר הָיָה לְְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְְּפָנֵנוּ. גם כשנדמה שיש חידוש, בהתבוננות שנייה נוכחים לדעת כי זוהי אותה מהות ישנה ומוכֶּרת, ואולי רק חזותה החיצונית השתנתה.

  • אֵין זִכְְְרוֹן לָרִאשֹׁנִים, כי הם נעלמו כבר. לעתים נדמה שהאחרונים ייזכרו מפני שמעשיהם יתועדו. כנגד זאת אומר קהלת: וְְגַם לָאַחֲרֹנִים שֶׁיִּהְְְיוּ לֹא־יִהְְְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן עִם, בתודעתם של אלה שֶׁיִּהְְְיוּ לָאַחֲרֹנָה, אחריהם. כל מעשה האדם נעלם ונשכח ודבר לא יזכה לחיי נצח, לא בפועל ולא בזיכרון.

  • אֲנִי קֹהֶלֶת הָיִיתִי מֶלֶךְְְ עַל־יִשְְְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלִָם, והיו בידי כל האפשרויות.

  • וְְנָתַתִּי אֶת־לִבִּי לִדְְְרוֹשׁ, לחפש וְְלָתוּר, לחקור בַּחָָכְְְמָה עַל כָָּל־אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמָיִם, והגעתי למסקנה שהנעשה תחת השמים הוּא עִנְְְיַן רָע ש נָתַן אֱלֹהִים לִבְְְנֵי הָאָדָם לַעֲנוֹת, לעסוק בּוֹ. שכן התעסקות זו – אין עמה לא תועלת, לא שמחה ולא יצירה.

  • רָאִיתִי, בדקתי אֶת־כָָּל־הַמַּעֲשִׂים שֶׁנַּעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ, וְְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל וּרְְְעוּת רוּחַ, דברים בטלים, שמי שעושה אותם דומה למנסה לרעות את הרוח. רועה צאן עשוי להפיק חלב, צמר או בשר ממעשיו; מי שמתיימר לרעות רוח לא יפיק ממנה דבר. יתר על כן, האתגר לרעות – לתפוס או להוביל – את הרוח החמקמקה מופרך מיסודו.

  • מְְעֻוָּת אשר לֹא־יוּכַל לִתְְְקֹן, להיתקן, וְְחֶסְְְרוֹן אשר לֹא־יוּכַל לְְהִמָּנוֹת, להתמלא.

  • דִּבַּרְְְתִּי אֲנִי עִם־לִבִּי, אני מהרהר לֵאמֹר: אֲנִי הִנֵּה הִגְְְדַּלְְְתִּי וְְהוֹסַפְְְתִּי חָָכְְְמָה עַל כָָּל־אֲשֶׁר־הָיָה לְְפָנַי עַל־יְְרוּשָׁלִָם, וְְלִבִּי רָאָה הַרְְְבֵּה חָָכְְְמָה וָדָעַת.

  • וָאֶתְְּנָה לִבִּי לָדַעַת גם חָָכְְְמָה וְְדַעַת וגם הֹלֵלוֹת, השתוללות וְְשִׂכְְְלוּת, סכלות, טיפשות. יָדַעְְְתִּי שֶׁגַּם־זֶה, החידוש והעיון בנושאים אלה הוּא רַעְְְיוֹן רוּחַ, רעיון הבל. אין ממש ואין תועלת לא בחכמה ולא בסכלות.

  • כִּי בְְּרֹב חָָכְְְמָה רָָב־כָּעַס. ככל שאדם מחכים והבחנותיו מתעדנות, דברים רבים יותר מכעיסים אותו. ומי ש יוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף לעצמו מַכְְְאוֹב – כאב העולם, כאב האכזבה ממנו וכאב הוספת הדעת.

פסוקים

  1. דברי קהלת בן־דוד מלך בירושלם
  2. הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל
  3. מה־יתרון לאדם בכל־עמלו שיעמל תחת השמש
  4. דור הלך ודור בא והארץ לעולם עמדת
  5. וזרח השמש ובא השמש ואל־מקומו שואף זורח הוא שם
  6. הולך אל־דרום וסובב אל־צפון סובב סבב הולך הרוח ועל־סביבתיו שב הרוח
  7. כל־הנחלים הלכים אל־הים והים איננו מלא אל־מקום שהנחלים הלכים שם הם שבים ללכת
  8. כל־הדברים יגעים לא־יוכל איש לדבר לא־תשבע עין לראות ולא־תמלא אזן משמע
  9. מה־שהיה הוא שיהיה ומה־שנעשה הוא שיעשה ואין כל־חדש תחת השמש
  10. יש דבר שיאמר ראה־זה חדש הוא כבר היה לעלמים אשר היה מלפננו
  11. אין זכרון לראשנים וגם לאחרנים שיהיו לא־יהיה להם זכרון עם שיהיו לאחרנה
  12. אני קהלת הייתי מלך על־ישראל בירושלם
  13. ונתתי את־לבי לדרוש ולתור בחכמה על כל־אשר נעשה תחת השמים הוא ענין רע נתן אלהים לבני האדם לענות בו
  14. ראיתי את־כל־המעשים שנעשו תחת השמש והנה הכל הבל ורעות רוח
  15. מעות לא־יוכל לתקן וחסרון לא־יוכל להמנות
  16. דברתי אני עם־לבי לאמר אני הנה הגדלתי והוספתי חכמה על כל־אשר־היה לפני על־ירושלם ולבי ראה הרבה חכמה ודעת
  17. ואתנה לבי לדעת חכמה ודעת הוללות ושכלות ידעתי שגם־זה הוא רעיון רוח
  18. כי ברב חכמה רב־כעס ויוסיף דעת יוסיף מכאוב

פסוקים מנוקד

  1. דִּבְרֵי קֹהֶלֶת בֶּן־דָּוִד מֶלֶךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
  2. הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל׃
  3. מַה־יִּתְרוֹן לָאָדָם בְּכָל־עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃
  4. דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת׃
  5. וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ וְאֶל־מְקוֹמוֹ שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ הוּא שָׁם׃
  6. הוֹלֵךְ אֶל־דָּרוֹם וְסוֹבֵב אֶל־צָפוֹן סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ וְעַל־סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ׃
  7. כָּל־הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל־הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא אֶל־מְקוֹם שֶׁהַנְּחָלִים הֹלְכִים שָׁם הֵם שָׁבִים לָלָכֶת׃
  8. כָּל־הַדְּבָרִים יְגֵעִים לֹא־יוּכַל אִישׁ לְדַבֵּר לֹא־תִשְׂבַּע עַיִן לִרְאוֹת וְלֹא־תִמָּלֵא אֹזֶן מִשְּׁמֹעַ׃
  9. מַה־שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה־שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל־חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ׃
  10. יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה־זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ׃
  11. אֵין זִכְרוֹן לָרִאשֹׁנִים וְגַם לָאַחֲרֹנִים שֶׁיִּהְיוּ לֹא־יִהְיֶה לָהֶם זִכָּרוֹן עִם שֶׁיִּהְיוּ לָאַחֲרֹנָה׃
  12. אֲנִי קֹהֶלֶת הָיִיתִי מֶלֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלִָם׃
  13. וְנָתַתִּי אֶת־לִבִּי לִדְרוֹשׁ וְלָתוּר בַּחָכְמָה עַל כָּל־אֲשֶׁר נַעֲשָׂה תַּחַת הַשָּׁמָיִם הוּא עִנְיַן רָע נָתַן אֱלֹהִים לִבְנֵי הָאָדָם לַעֲנוֹת בּוֹ׃
  14. רָאִיתִי אֶת־כָּל־הַמַּעֲשִׂים שֶׁנַּעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ וְהִנֵּה הַכֹּל הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ׃
  15. מְעֻוָּת לֹא־יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא־יוּכַל לְהִמָּנוֹת׃
  16. דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם־לִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּל־אֲשֶׁר־הָיָה לְפָנַי עַל־יְרוּשָׁלִָם וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת׃
  17. וָאֶתְּנָה לִבִּי לָדַעַת חָכְמָה וְדַעַת הוֹלֵלוֹת וְשִׂכְלוּת יָדַעְתִּי שֶׁגַּם־זֶה הוּא רַעְיוֹן רוּחַ׃
  18. כִּי בְּרֹב חָכְמָה רָב־כָּעַס וְיוֹסִיף דַּעַת יוֹסִיף מַכְאוֹב׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.