בראשית-פרק-31
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּשְׁמַע יעקב אֶת דִּבְרֵי בְנֵי לָבָן לֵאמֹר: לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל אֲשֶׁר לְאָבִינוּ, וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל הַכָּבֹד הַזֶּה. מתוך קנאתם דיברו בני לבן בינם לבין עצמם סרה ביעקב, ואמרו כי גדל על חשבונם.
-
וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת פְּנֵי לָבָן, וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם. גם אם לבן לא השתכנע בטענותיהם, התעורר בו חשד כלפי יעקב, והדבר התבטא בפניו ואולי בהתנהגותו.
-
וַיֹּאמֶר ה' אֶל יַעֲקֹב: שׁוּב אֶל אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ, וְאֶהְיֶה עִמָּךְ. ה' הורה לו לשוב, אף על פי שלא הגדיר מתי עליו לעשות זאת.
-
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב וַיִּקְרָא לְרָחֵל וּלְלֵאָה הַשָּׂדֶה אֶל צֹאנו לשם שיחה והתייעצות פרטית, שכן ידע שזו תהיה שיחה טעונה.
-
וַיֹּאמֶר לָהֶן: רֹאֶה אָנֹכִי אֶת פְּנֵי אֲבִיכֶן, כִּי אֵינֶנּוּ אֵלַי כִּתְמֹל שִׁלְשֹׁם. התנהגותו של אביכן כלפי השתנתה. וֵאלֹהֵי אָבִי הָיָה עִמָּדִי.
-
וְאַתֵּנָה, אתן יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת אֲבִיכֶן,
-
וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי, לא עמד בהסכמים בינינו, וְהֶחֱלִף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי, שינה את תנאי השכר שלי עֲשֶׂרֶת מֹנִים. פעמים רבות, ובכל זאת לֹא נְתָנוֹ אֱלֹהִים לְהָרַע עִמָּדִי, לי.
-
אִם כֹּה יֹאמַר לבן : נְקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ, לך יהיה הצאן שיש עליו נקודות — וְיָלְדוּ כָל הַצֹּאן נְקֻדִּים. וכך הרווחתי. וְאִם כֹּה יֹאמַר: עֲקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ — וְיָלְדוּ כָל הַצֹּאן עֲקֻדִּים. מדברי יעקב מתברר שלבן ניסה לשנות את החוזה פעם אחר פעם, ובסופו של דבר ניכר כי על יעקב שורה ברכת שמים.
-
וַיַּצֵּל אֱלֹהִים אֶת מִקְנֵה אֲבִיכֶם וַיִּתֶּן לִי. ה' הוא שהעביר אלי צאן ממקנה אביכן.
-
וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן, וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם, וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים, הזכרים, הָעֹלִים עַל הַצֹּאן, המפרים את הצאן, הם עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים, במגוון צבעים מעורבים, אף על פי שלא תמיד כך היה במציאות.
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים בַּחֲלוֹם: יַעֲקֹב! וָאֹמַר: הִנֵּנִי.
-
וַיֹּאמֶר: שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה, כָּל הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים, כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ, ולכן אני בא לסייע לך. גם אם אינך רואה זאת עדיין במציאות, מה שאתה רואה בחלומך יתגשם, והצאן שייוולד יישא כתמים ונקודות שונות על גופו.
-
אָנֹכִי הָאֵל שפגשת ב בֵּית אֵל, אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה, שיצקת עליה שמן להקדישה, אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר. עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת, הגיע הזמן שתשלם נדרך וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ. רחל ולאה מבטאות שיתוף פעולה עם יעקב.
-
וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ: הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה בְּבֵית אָבִינוּ?! איננו חשות קשורות למשפחת אבינו.
-
הֲלוֹא נָכְרִיּוֹת נֶחְשַׁבְנוּ לוֹ כִּי מְכָרָנוּ תמורת עבודתך. הרי לא היה זה הסכם נישואין רגיל, הכרוך בהענקת מתנות גדולות בין בני הזוג, אלא עסקה מסחרית. וַיֹּאכַל גַּם אָכוֹל אֶת כַּסְפֵּנוּ. אפילו חלק מכסף זה לא ניתן לנו; כולו עמד לשימושו של אבינו בלי כל היסוס.
-
כִּי כָל הָעֹשֶׁר אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ — לָנוּ הוּא וּלְבָנֵינוּ. כל העושר והרכוש שבידך הם שלנו ושל בנינו. וְעַתָּה, כֹּל אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֵלֶיךָ — עֲשֵׂה. אנחנו מוכנות לעזוב את ביתנו ולנסוע אתך.
-
וַיָּקָם יַעֲקֹב וַיִּשָּׂא אֶת בָּנָיו וְאֶת נָשָׁיו עַל הַגְּמַלִּים.
-
וַיִּנְהַג אֶת כָּל מִקְנֵהוּ וְאֶת כָּל רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ, מִקְנֵה קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם, לָבוֹא אֶל יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן. נראה כי האריזות וההתארגנות למסע יכלו להתרחש בזכות היעדרותם של לבן ובניו —
-
וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז אֶת צֹאנוֹ. וצאנו, כאמור, הורחק כדי להפרידו מצאן יעקב. גז הצאן ארך כמה ימים, ויעקב ניצל את ההזדמנות. וַתִּגְנֹב רָחֵל אֶת הַתְּרָפִים, אלילי הבית, ייתכן שהיו אלו צלמיות בדמות אדם שנועדו לכישוף, אֲשֶׁר לְאָבִיהָ.
-
וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי, עַל בְּלִי הִגִּיד לוֹ כִּי בֹרֵחַ הוּא. יעקב לא גילה במלים ולא רמז במעשים שהוא עומד לנסוע.
-
וַיִּבְרַח הוּא וְכָל אֲשֶׁר לוֹ, עם צאצאיו וכל רכושו, וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת הַנָּהָר, נהר פרת. לאחר מכן פנה לדרום מערב. וַיָּשֶׂם אֶת פָּנָיו אל הַר הַגִּלְעָד. יעקב ביקש לשוב בדרך הנוחה ביותר — דרך עבר הירדן המזרחי.
-
וַיֻּגַּד לְלָבָן בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי לאחר יציאתו של יעקב, כִּי בָרַח יַעֲקֹב.
-
וַיִּקַּח אֶת אֶחָיו, את בני המשפחה הקרובים עִמּוֹ, וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו דֶּרֶךְ שִׁבְעַת יָמִים. גם לבן נזקק לזמן התארגנות. כיוון שהניח שיעקב פנה לשוב לכנען, הוא ואנשיו רדפו אחריו בכיוון זה. הם היו צריכים להספיק ללכת לא רק את מהלך שלושת הימים שהיה ביניהם מלכתחילה, אלא גם את המרחק שהספיק יעקב לעשות בינתיים. על כן ארך המרדף שבעה ימים. וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ, לבן השיג אותו בְּהַר הַגִּלְעָד. לבן הצליח לעבור מרחק גדול זה, משום שהוא ואנשיו לא היו עמוסים במשפחה ובהתחייבויות, וייתכן שאף רכבו על בעלי חיים.
-
וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה, וַיֹּאמֶר לוֹ: הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תְּדַבֵּר, זוהי לשון קשה וחמורה יותר מאמירה, עִם יַעֲקֹב. לבן לא הצטווה שלא לשוחח אתו כלל, אלא להימנע מדיבורים נוקבים עם יעקב. מִטּוֹב, מפיתוי ושידול עַד רָע, איומים.
-
וַיַּשֵּׂג לָבָן אֶת יַעֲקֹב, וְיַעֲקֹב תָּקַע אֶת אָהֳלוֹ בָּהָר, בגלעד, וְגם לָבָן תָּקַע אֶת אוהלי אֶחָיו בְּהַר הַגִּלְעָד. שני המחנות היו קרובים זה לזה, ואז הגיע לבן אל מחנה יעקב —
-
וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב: מֶה עָשִׂיתָ וַתִּגְנֹב אֶת לְבָבִי, וַתְּנַהֵג אֶת בְּנֹתַי כִּשְׁבֻיוֹת חָרֶב?! לבן יכול היה לשער שהן אינן שבויות, אבל בכעסו שש להאשים את יעקב. כזכור, לבן ראה ביעקב את מי שהביא לשגשוגו הכלכלי, ובריחתו הפתאומית של יעקב ערערה אותו.
-
לָמָּה נַחְבֵּאתָ לִבְרֹחַ, ברחת בהיחבא, וַתִּגְנֹב אֹתִי את לבי, וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי, הרי אילו הודעת לי — וָאֲשַׁלֵּחֲךָ בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁרִים בְּתֹף וּבְכִנּוֹר, הייתי נפרד ממך בחגיגיות ובכבוד.
-
וְלֹא נְטַשְׁתַּנִי, לא הנחת לי לְנַשֵּׁק לְבָנַי, לנכדי וְלִבְנֹתָי. כנראה בעקבות החלום ניסה לבן תחילה להימנע מאיום על יעקב, והסתפק בנזיפה — עַתָּה הִסְכַּלְתָּ עֲשׂוֹ, עשית מעשה טפשי; הרי אילו לא ברחת ולא נהגת בכל התחבולות המיותרות הללו, אילו הודעת לי על כוונותיך — הייתי עושה את רצונך.
-
יֶשׁ לְאֵל יָדִי, יש בכוחי ובכוח אנשַי לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע, ואני נמנע מכך. שוב לא הצליח להתאפק וגילה — וֵאלֹהֵי אֲבִיכֶם אֶמֶשׁ אָמַר אֵלַי לֵאמֹר: הִשָּׁמֶר לְךָ מִדַּבֵּר עִם יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד רָע.
-
וְעַתָּה גם אם הָלֹךְ הָלַכְתָּ, כִּי נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה, משום שהתגעגעת לְבֵית אָבִיךָ, לאחר עשרים שנות שהייה מחוץ לבית, ולאחר שנפסק הקשר בינך לבין משפחתך — לָמָּה גָנַבְתָּ אֶת אֱלֹהָי?
-
וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן: על שאלתך לסיבת בריחתי — כִּי יָרֵאתִי ממך, כִּי אָמַרְתִּי: פֶּן תִּגְזֹל אֶת בְּנוֹתֶיךָ מֵעִמִּי. חששתי שתשלח אותי לבדי, כשם שהגעתי לבדי.
-
עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת אֱלֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה, הוא יומת. נֶגֶד לעיני אַחֵינוּ, בני משפחת יעקב ובני משפחת לבן, שאף הם נחשבים כבני משפחת יעקב, בייחוד לאחר שנות שהותו הממושכות של יעקב בחרן. הַכֶּר לְךָ מָה עִמָּדִי. אתה רשאי לחפש אצלי, וְאם תמצא דבר שלקחתי ללא רשות, קַח לָךְ. וְלֹא יָדַע יַעֲקֹב כִּי רָחֵל גְּנָבָתַם. אילו ידע זאת, לא היה אומר שאותו אדם לא יחיה, אלא מסתפק בהבטחה להשיב את התרפים, ואולי היה מבטיח גם לפצות על גנבתם. יעקב הניח שלבן בא אליו בעלילת שווא, מפני שהוא מחפש תואנה לקרב, ולכן ביקש לנקות עצמו לגמרי מכל חשד.
-
— וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל יַעֲקֹב וּבְאֹהֶל לֵאָה וּבְאֹהֶל שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת, השפחות, וְלֹא מָצָא. וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל. נראה כי לנשות יעקב היו אוהלים משלהן.
-
וְרָחֵל לָקְחָה אֶת הַתְּרָפִים, וַתְּשִׂמֵם בְּכַר הַגָּמָל, במסע ארוך לא היו מניחים על הגמל אוכף קטן בלבד, אלא כר גדול, מעין מרבד. תחתיו הניחה רחל את התרפים. וַתֵּשֶׁב עֲלֵיהֶם. וַיְמַשֵּׁשׁ לָבָן אֶת כָּל הָאֹהֶל וְלֹא מָצָא. בין אם רחל עדיין רצתה להשאיר אצלה את התרפים הללו, ובין אם התחרטה כעת על גנבתם, היא סירבה להודות בכך.
-
וַתֹּאמֶר אֶל אָבִיהָ: אַל יִחַר בְּעֵינֵי אֲדֹנִי, תכעס, כִּי לוֹא אוּכַל לָקוּם מִפָּנֶיךָ, לפניך, כִּי דֶרֶךְ נָשִׁים לִי. אני נידה, וקשה לי לקום. ייתכן שנהגו אז להימנע משיחה עם אשה בזמן ווסתה, או לפחות קיצרו בשיחה עמה, ולא הרבו להימצא בחברתה. על כן לבן לא המשיך לשוחח אתה, ולא ביקש ממנה לעמוד. וַיְחַפֵּשׂ גם בשאר חלקי האוהל, וְלֹא מָצָא אֶת הַתְּרָפִים.
-
וַיִּחַר לְיַעֲקֹב, יעקב כעס, וַיָּרֶב בְּלָבָן. וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן: מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ, רדפתָּ אַחֲרָי?!
-
כִּי מִשַּׁשְׁתָּ אֶת כָּל כֵּלַי, מַה מָּצָאתָ מִכֹּל כְּלֵי בֵיתֶךָ? אדרבא, אם מצאת חפץ כלשהו השייך לך — שִׂים כֹּה, פה נֶגֶד, לעיני אַחַי וְאַחֶיךָ. הרי יש כאן אנשים המכירים את שנינו, ויודעים בדיוק מהו רכושך — וְיוֹכִיחוּ בֵּין שְׁנֵינוּ. מן הסתם יעקב לא היה מעוניין במשא ומתן, אבל מכיוון שכעס, החל לשטוח את טענותיו:
-
זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי עִמָּךְ, רְחֵלֶיךָ וְעִזֶּיךָ לֹא שִׁכֵּלוּ. כל השנים הללו שרתה בעדרך ברכה. אפשר לפרש את דבריו גם כטענה: את כל האחריות הטלת על כתפי בשנים הללו, וכלל לא הבאת בחשבון שטליים וגדיים עלולים למות. כאשר מתה רחל או עז, תבעת את התשלום עבורם ממני. וְאֵילֵי צֹאנְךָ לֹא אָכָלְתִּי.
-
טְרֵפָה, בהמה שנטרפה בידי חיות בר, וניתן לזהות שנטרפה, משום שהטורף משאיר ממנה חלק, לֹא הֵבֵאתִי אֵלֶיךָ בטענה שאין זו אשמתי. לרוב נהגו שהעובד אינו אחראי לנזקי הטריפה, וכשמתרחשת תקלה כזאת, העובד מביא את הטרפה לבעלים, והם רואים הפסד זה כנזק טבעי של 'כוח עליון'. בכל זאת, אומר יעקב, גם כשנטרפה בהמה אָנֹכִי אֲחַטֶּנָּה, הייתי צריך להשלים את חסרונה. מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנָּה, גְּנֻבְתִי יוֹם וּגְנֻבְתִי לָיְלָה, בין שנגנב אצלי דבר ביום, ובין שנגנב בלילה. הטלת עלי אחריות לכל הנזקים.
-
הָיִיתִי בַיּוֹם, כשרעיתי את צאנך בשעות היום, אֲכָלַנִי חֹרֶב, יובש, וְקֶרַח בַּלָּיְלָה. וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי, משום שהייתי צריך לשמור על הרכוש ללא הרף.
-
זֶה לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה בְּבֵיתֶךָ. עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ, משום שהסכמנו שאקבל מקצת מן הצאן, ואתה — וַתַּחֲלֵף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים, כפי שאמר גם לנשיו.
-
לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי, אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק, כינוי לה', מי שיצחק פוחד ממנו, הָיָה לִי, אתי, כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי ולא דאגת לי. אֶת עָנְיִי סבלי וְאֶת יְגִיעַ כַּפַּי, עבודתי באמונה רָאָה אֱלֹהִים, וַיּוֹכַח אָמֶשׁ. הרי אתמול בלילה הוא דיבר אתך והוכיח את צדקתי.
-
וַיַּעַן לָבָן וַיֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב: הַבָּנוֹת, נשיך הן בְּנֹתַי, וְהַבָּנִים שלהן הם בָּנַי, וְהַצֹּאן צֹאנִי. וְכֹל אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לִי הוּא. כל מה שיש בידך לקחְתָּ ממני, ולכן הכול שייך לי. וְלִבְנֹתַי — מָה אֶעֱשֶׂה לָאֵלֶּה הַיּוֹם, אוֹ לִבְנֵיהֶן אֲשֶׁר יָלָדוּ. אינני יכול להילחם בך, שהרי אלו הם בנותי ונכדי. לאמתו של דבר הכול שייך לי, אך לא אציק לבני משפחתי. אנו מסיימים עתה את התקשרותנו, ולא נתראה עוד.
-
וְעַתָּה לְכָה נִכְרְתָה בְרִית אֲנִי וָאָתָּה, וְהָיָה לְעֵד בֵּינִי וּבֵינֶךָ.
-
וַיִּקַּח יַעֲקֹב אָבֶן, וַיְרִימֶהָ מַצֵּבָה, סימן לזיכרון.
-
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְאֶחָיו, ילדיו שאולי כבר היו חזקים, עבדיו ושאר בני המחנה שלו : לִקְטוּ אֲבָנִים. וַיִּקְחוּ אֲבָנִים וַיַּעֲשׂוּ גָל מסביב למצבה, וַיֹּאכְלוּ שָׁם עַל הַגָּל כחלק מכריתת הברית.
-
וַיִּקְרָא לוֹ, לגל הזה לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא, שם שפירושו בארמית עתיקה, השגורה בפי לבן, 'גל העדות', וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד. לבן נשא נאום רשמי כראש שבט.
-
וַיֹּאמֶר לָבָן: הַגַּל הַזֶּה עֵד בֵּינִי וּבֵינְךָ הַיּוֹם. עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ גַּלְעֵד.
-
וְהַמִּצְפָּה, שם המקום שהיה באזור, גם הוא יעיד, אֲשֶׁר אָמַר לבן : יִצֶף, יִצְפה ה' בֵּינִי וּבֵינֶךָ, כִּי נִסָּתֵר אִישׁ מֵרֵעֵהוּ, כיוון ששוב לא ניפגש, ה' הוא שישגיח שהכול יתנהל כראוי —
-
אִם תְּעַנֶּה אֶת בְּנֹתַי, וְאִם תִּקַּח נָשִׁים נוספות עַל בְּנֹתַי, ואז יקופח חלקן של בנותי. לפיכך אתה מתחייב שלא לעשות זאת. אינני יכול לעמוד על קיום הדברים הללו — אֵין אִישׁ עִמָּנוּ, שיבדוק וימסור לי דין וחשבון. רְאֵה, אֱלֹהִים עֵד בֵּינִי וּבֵינֶךָ.
-
וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב: הִנֵּה הַגַּל הַזֶּה וְהִנֵּה הַמַּצֵּבָה אֲשֶׁר יָרִיתִי, העמדתי בֵּינִי וּבֵינֶךָ. אף שלבן לא עשה זאת, הוא זוקף את המעשה לזכותו.
-
עֵד הַגַּל הַזֶּה, וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה, אִם אָנִי, שאני לֹא אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת הַגַּל הַזֶּה, וְאִם אַתָּה, ושאתה לֹא תַעֲבֹר אֵלַי אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה. ייתכן שניפגש בעתיד, אך לא כלוחמים זה בזה.
-
אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ, וכן אֱלֹהֵי אֲבִיהֶם. עבור לבן אלוקי אברהם, אלוקי נחור ואלוקי תרח הם היינו הך. בעיניו אלו הם אלוקיהם של שני הצדדים ושל סבם המשותף. וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב שיקיים את ההסכם הזה, בְּפַחַד, באלוקי אָבִיו יִצְחָק.
-
וַיִּזְבַּח יַעֲקֹב זֶבַח בָּהָר, וַיִּקְרָא לְאֶחָיו לֶאֱכָל לָחֶם, סעודה חגיגית יותר המיועדת לכל הנוכחים במקום. וַיֹּאכְלוּ לֶחֶם, וַיָּלִינוּ בָּהָר.
-
וַיַּשְׁכֵּם לָבָן בַּבֹּקֶר, וַיְנַשֵּׁק לְבָנָיו וְלִבְנוֹתָיו וַיְבָרֶךְ אֶתְהֶם. הפרֵדה שנמנעה ממנו בחרן, התרחשה עתה בהר הגלעד. וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב לָבָן לִמְקֹמוֹ ביחסי שלום.
פסוקים
-
וישמע את־דברי בני־לבן לאמר לקח יעקב את כל־אשר לאבינו ומאשר לאבינו עשה את כל־הכבד הזה
-
וירא יעקב את־פני לבן והנה איננו עמו כתמול שלשום
-
ויאמר יהוה אל־יעקב שוב אל־ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך
-
וישלח יעקב ויקרא לרחל וללאה השדה אל־צאנו
-
ויאמר להן ראה אנכי את־פני אביכן כי־איננו אלי כתמל שלשם ואלהי אבי היה עמדי
-
ואתנה ידעתן כי בכל־כחי עבדתי את־אביכן
-
ואביכן התל בי והחלף את־משכרתי עשרת מנים ולא־נתנו אלהים להרע עמדי
-
אם־כה יאמר נקדים יהיה שכרך וילדו כל־הצאן נקדים ואם־כה יאמר עקדים יהיה שכרך וילדו כל־הצאן עקדים
-
ויצל אלהים את־מקנה אביכם ויתן־לי
-
ויהי בעת יחם הצאן ואשא עיני וארא בחלום והנה העתדים העלים על־הצאן עקדים נקדים וברדים
-
ויאמר אלי מלאך האלהים בחלום יעקב ואמר הנני
-
ויאמר שא־נא עיניך וראה כל־העתדים העלים על־הצאן עקדים נקדים וברדים כי ראיתי את כל־אשר לבן עשה לך
-
אנכי האל בית־אל אשר משחת שם מצבה אשר נדרת לי שם נדר עתה קום צא מן־הארץ הזאת ושוב אל־ארץ מולדתך
-
ותען רחל ולאה ותאמרנה לו העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו
-
הלוא נכריות נחשבנו לו כי מכרנו ויאכל גם־אכול את־כספנו
-
כי כל־העשר אשר הציל אלהים מאבינו לנו הוא ולבנינו ועתה כל אשר אמר אלהים אליך עשה
-
ויקם יעקב וישא את־בניו ואת־נשיו על־הגמלים
-
וינהג את־כל־מקנהו ואת־כל־רכשו אשר רכש מקנה קנינו אשר רכש בפדן ארם לבוא אל־יצחק אביו ארצה כנען
-
ולבן הלך לגזז את־צאנו ותגנב רחל את־התרפים אשר לאביה
-
ויגנב יעקב את־לב לבן הארמי על־בלי הגיד לו כי ברח הוא
-
ויברח הוא וכל־אשר־לו ויקם ויעבר את־הנהר וישם את־פניו הר הגלעד
-
ויגד ללבן ביום השלישי כי ברח יעקב
-
ויקח את־אחיו עמו וירדף אחריו דרך שבעת ימים וידבק אתו בהר הגלעד
-
ויבא אלהים אל־לבן הארמי בחלם הלילה ויאמר לו השמר לך פן־תדבר עם־יעקב מטוב עד־רע
-
וישג לבן את־יעקב ויעקב תקע את־אהלו בהר ולבן תקע את־אחיו בהר הגלעד
-
ויאמר לבן ליעקב מה עשית ותגנב את־לבבי ותנהג את־בנתי כשביות חרב
-
למה נחבאת לברח ותגנב אתי ולא־הגדת לי ואשלחך בשמחה ובשרים בתף ובכנור
-
ולא נטשתני לנשק לבני ולבנתי עתה הסכלת עשו
-
יש־לאל ידי לעשות עמכם רע ואלהי אביכם אמש אמר אלי לאמר השמר לך מדבר עם־יעקב מטוב עד־רע
-
ועתה הלך הלכת כי־נכסף נכספתה לבית אביך למה גנבת את־אלהי
-
ויען יעקב ויאמר ללבן כי יראתי כי אמרתי פן־תגזל את־בנותיך מעמי
-
עם אשר תמצא את־אלהיך לא יחיה נגד אחינו הכר־לך מה עמדי וקח־לך ולא־ידע יעקב כי רחל גנבתם
-
ויבא לבן באהל יעקב ובאהל לאה ובאהל שתי האמהת ולא מצא ויצא מאהל לאה ויבא באהל רחל
-
ורחל לקחה את־התרפים ותשמם בכר הגמל ותשב עליהם וימשש לבן את־כל־האהל ולא מצא
-
ותאמר אל־אביה אל־יחר בעיני אדני כי לוא אוכל לקום מפניך כי־דרך נשים לי ויחפש ולא מצא את־התרפים
-
ויחר ליעקב וירב בלבן ויען יעקב ויאמר ללבן מה־פשעי מה חטאתי כי דלקת אחרי
-
כי־מששת את־כל־כלי מה־מצאת מכל כלי־ביתך שים כה נגד אחי ואחיך ויוכיחו בין שנינו
-
זה עשרים שנה אנכי עמך רחליך ועזיך לא שכלו ואילי צאנך לא אכלתי
-
טרפה לא־הבאתי אליך אנכי אחטנה מידי תבקשנה גנבתי יום וגנבתי לילה
-
הייתי ביום אכלני חרב וקרח בלילה ותדד שנתי מעיני
-
זה־לי עשרים שנה בביתך עבדתיך ארבע־עשרה שנה בשתי בנתיך ושש שנים בצאנך ותחלף את־משכרתי עשרת מנים
-
לולי אלהי אבי אלהי אברהם ופחד יצחק היה לי כי עתה ריקם שלחתני את־עניי ואת־יגיע כפי ראה אלהים ויוכח אמש
-
ויען לבן ויאמר אל־יעקב הבנות בנתי והבנים בני והצאן צאני וכל אשר־אתה ראה לי־הוא ולבנתי מה־אעשה לאלה היום או לבניהן אשר ילדו
-
ועתה לכה נכרתה ברית אני ואתה והיה לעד ביני ובינך
-
ויקח יעקב אבן וירימה מצבה
-
ויאמר יעקב לאחיו לקטו אבנים ויקחו אבנים ויעשו־גל ויאכלו שם על־הגל
-
ויקרא־לו לבן יגר שהדותא ויעקב קרא לו גלעד
-
ויאמר לבן הגל הזה עד ביני ובינך היום על־כן קרא־שמו גלעד
-
והמצפה אשר אמר יצף יהוה ביני ובינך כי נסתר איש מרעהו
-
אם־תענה את־בנתי ואם־תקח נשים על־בנתי אין איש עמנו ראה אלהים עד ביני ובינך
-
ויאמר לבן ליעקב הנה הגל הזה והנה המצבה אשר יריתי ביני ובינך
-
עד הגל הזה ועדה המצבה אם־אני לא־אעבר אליך את־הגל הזה ואם־אתה לא־תעבר אלי את־הגל הזה ואת־המצבה הזאת לרעה
-
אלהי אברהם ואלהי נחור ישפטו בינינו אלהי אביהם וישבע יעקב בפחד אביו יצחק
-
ויזבח יעקב זבח בהר ויקרא לאחיו לאכל־לחם ויאכלו לחם וילינו בהר
פסוקים מנוקד
-
וַיִּשְׁמַע אֶת־דִּבְרֵי בְנֵי־לָבָן לֵאמֹר לָקַח יַעֲקֹב אֵת כָּל־אֲשֶׁר לְאָבִינוּ וּמֵאֲשֶׁר לְאָבִינוּ עָשָׂה אֵת כָּל־הַכָּבֹד הַזֶּה׃
-
וַיַּרְא יַעֲקֹב אֶת־פְּנֵי לָבָן וְהִנֵּה אֵינֶנּוּ עִמּוֹ כִּתְמוֹל שִׁלְשׁוֹם׃
-
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־יַעֲקֹב שׁוּב אֶל־אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ וְאֶהְיֶה עִמָּךְ׃
-
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב וַיִּקְרָא לְרָחֵל וּלְלֵאָה הַשָּׂדֶה אֶל־צֹאנוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר לָהֶן רֹאֶה אָנֹכִי אֶת־פְּנֵי אֲבִיכֶן כִּי־אֵינֶנּוּ אֵלַי כִּתְמֹל שִׁלְשֹׁם וֵאלֹהֵי אָבִי הָיָה עִמָּדִי׃
-
וְאַתֵּנָה יְדַעְתֶּן כִּי בְּכָל־כֹּחִי עָבַדְתִּי אֶת־אֲבִיכֶן׃
-
וַאֲבִיכֶן הֵתֶל בִּי וְהֶחֱלִף אֶת־מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים וְלֹא־נְתָנוֹ אֱלֹהִים לְהָרַע עִמָּדִי׃
-
אִם־כֹּה יֹאמַר נְקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ וְיָלְדוּ כָל־הַצֹּאן נְקֻדִּים וְאִם־כֹּה יֹאמַר עֲקֻדִּים יִהְיֶה שְׂכָרֶךָ וְיָלְדוּ כָל־הַצֹּאן עֲקֻדִּים׃
-
וַיַּצֵּל אֱלֹהִים אֶת־מִקְנֵה אֲבִיכֶם וַיִּתֶּן־לִי׃
-
וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם וְהִנֵּה הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל־הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב וָאֹמַר הִנֵּנִי׃
-
וַיֹּאמֶר שָׂא־נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל־הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל־הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל־אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ׃
-
אָנֹכִי הָאֵל בֵּית־אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן־הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל־אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ׃
-
וַתַּעַן רָחֵל וְלֵאָה וַתֹּאמַרְנָה לוֹ הַעוֹד לָנוּ חֵלֶק וְנַחֲלָה בְּבֵית אָבִינוּ׃
-
הֲלוֹא נָכְרִיּוֹת נֶחְשַׁבְנוּ לוֹ כִּי מְכָרָנוּ וַיֹּאכַל גַּם־אָכוֹל אֶת־כַּסְפֵּנוּ׃
-
כִּי כָל־הָעֹשֶׁר אֲשֶׁר הִצִּיל אֱלֹהִים מֵאָבִינוּ לָנוּ הוּא וּלְבָנֵינוּ וְעַתָּה כֹּל אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֵלֶיךָ עֲשֵׂה׃
-
וַיָּקָם יַעֲקֹב וַיִּשָּׂא אֶת־בָּנָיו וְאֶת־נָשָׁיו עַל־הַגְּמַלִּים׃
-
וַיִּנְהַג אֶת־כָּל־מִקְנֵהוּ וְאֶת־כָּל־רְכֻשׁוֹ אֲשֶׁר רָכָשׁ מִקְנֵה קִנְיָנוֹ אֲשֶׁר רָכַשׁ בְּפַדַּן אֲרָם לָבוֹא אֶל־יִצְחָק אָבִיו אַרְצָה כְּנָעַן׃
-
וְלָבָן הָלַךְ לִגְזֹז אֶת־צֹאנוֹ וַתִּגְנֹב רָחֵל אֶת־הַתְּרָפִים אֲשֶׁר לְאָבִיהָ׃
-
וַיִּגְנֹב יַעֲקֹב אֶת־לֵב לָבָן הָאֲרַמִּי עַל־בְּלִי הִגִּיד לוֹ כִּי בֹרֵחַ הוּא׃
-
וַיִּבְרַח הוּא וְכָל־אֲשֶׁר־לוֹ וַיָּקָם וַיַּעֲבֹר אֶת־הַנָּהָר וַיָּשֶׂם אֶת־פָּנָיו הַר הַגִּלְעָד׃
-
וַיֻּגַּד לְלָבָן בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי כִּי בָרַח יַעֲקֹב׃
-
וַיִּקַּח אֶת־אֶחָיו עִמּוֹ וַיִּרְדֹּף אַחֲרָיו דֶּרֶךְ שִׁבְעַת יָמִים וַיַּדְבֵּק אֹתוֹ בְּהַר הַגִּלְעָד׃
-
וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל־לָבָן הָאֲרַמִּי בַּחֲלֹם הַלָּיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן־תְּדַבֵּר עִם־יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד־רָע׃
-
וַיַּשֵּׂג לָבָן אֶת־יַעֲקֹב וְיַעֲקֹב תָּקַע אֶת־אָהֳלוֹ בָּהָר וְלָבָן תָּקַע אֶת־אֶחָיו בְּהַר הַגִּלְעָד׃
-
וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב מֶה עָשִׂיתָ וַתִּגְנֹב אֶת־לְבָבִי וַתְּנַהֵג אֶת־בְּנֹתַי כִּשְׁבֻיוֹת חָרֶב׃
-
לָמָּה נַחְבֵּאתָ לִבְרֹחַ וַתִּגְנֹב אֹתִי וְלֹא־הִגַּדְתָּ לִּי וָאֲשַׁלֵּחֲךָ בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁרִים בְּתֹף וּבְכִנּוֹר׃
-
וְלֹא נְטַשְׁתַּנִי לְנַשֵּׁק לְבָנַי וְלִבְנֹתָי עַתָּה הִסְכַּלְתָּ עֲשׂוֹ׃
-
יֶשׁ־לְאֵל יָדִי לַעֲשׂוֹת עִמָּכֶם רָע וֵאלֹהֵי אֲבִיכֶם אֶמֶשׁ אָמַר אֵלַי לֵאמֹר הִשָּׁמֶר לְךָ מִדַּבֵּר עִם־יַעֲקֹב מִטּוֹב עַד־רָע׃
-
וְעַתָּה הָלֹךְ הָלַכְתָּ כִּי־נִכְסֹף נִכְסַפְתָּה לְבֵית אָבִיךָ לָמָּה גָנַבְתָּ אֶת־אֱלֹהָי׃
-
וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן כִּי יָרֵאתִי כִּי אָמַרְתִּי פֶּן־תִּגְזֹל אֶת־בְּנוֹתֶיךָ מֵעִמִּי׃
-
עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת־אֱלֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה נֶגֶד אַחֵינוּ הַכֶּר־לְךָ מָה עִמָּדִי וְקַח־לָךְ וְלֹא־יָדַע יַעֲקֹב כִּי רָחֵל גְּנָבָתַם׃
-
וַיָּבֹא לָבָן בְּאֹהֶל יַעֲקֹב וּבְאֹהֶל לֵאָה וּבְאֹהֶל שְׁתֵּי הָאֲמָהֹת וְלֹא מָצָא וַיֵּצֵא מֵאֹהֶל לֵאָה וַיָּבֹא בְּאֹהֶל רָחֵל׃
-
וְרָחֵל לָקְחָה אֶת־הַתְּרָפִים וַתְּשִׂמֵם בְּכַר הַגָּמָל וַתֵּשֶׁב עֲלֵיהֶם וַיְמַשֵּׁשׁ לָבָן אֶת־כָּל־הָאֹהֶל וְלֹא מָצָא׃
-
וַתֹּאמֶר אֶל־אָבִיהָ אַל־יִחַר בְּעֵינֵי אֲדֹנִי כִּי לוֹא אוּכַל לָקוּם מִפָּנֶיךָ כִּי־דֶרֶךְ נָשִׁים לִי וַיְחַפֵּשׂ וְלֹא מָצָא אֶת־הַתְּרָפִים׃
-
וַיִּחַר לְיַעֲקֹב וַיָּרֶב בְּלָבָן וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן מַה־פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי׃
-
כִּי־מִשַּׁשְׁתָּ אֶת־כָּל־כֵּלַי מַה־מָּצָאתָ מִכֹּל כְּלֵי־בֵיתֶךָ שִׂים כֹּה נֶגֶד אַחַי וְאַחֶיךָ וְיוֹכִיחוּ בֵּין שְׁנֵינוּ׃
-
זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי עִמָּךְ רְחֵלֶיךָ וְעִזֶּיךָ לֹא שִׁכֵּלוּ וְאֵילֵי צֹאנְךָ לֹא אָכָלְתִּי׃
-
טְרֵפָה לֹא־הֵבֵאתִי אֵלֶיךָ אָנֹכִי אֲחַטֶּנָּה מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנָּה גְּנֻבְתִי יוֹם וּגְנֻבְתִי לָיְלָה׃
-
הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי׃
-
זֶה־לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה בְּבֵיתֶךָ עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע־עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ וַתַּחֲלֵף אֶת־מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים׃
-
לוּלֵי אֱלֹהֵי אָבִי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי אֶת־עָנְיִי וְאֶת־יְגִיעַ כַּפַּי רָאָה אֱלֹהִים וַיּוֹכַח אָמֶשׁ׃
-
וַיַּעַן לָבָן וַיֹּאמֶר אֶל־יַעֲקֹב הַבָּנוֹת בְּנֹתַי וְהַבָּנִים בָּנַי וְהַצֹּאן צֹאנִי וְכֹל אֲשֶׁר־אַתָּה רֹאֶה לִי־הוּא וְלִבְנֹתַי מָה־אֶעֱשֶׂה לָאֵלֶּה הַיּוֹם אוֹ לִבְנֵיהֶן אֲשֶׁר יָלָדוּ׃
-
וְעַתָּה לְכָה נִכְרְתָה בְרִית אֲנִי וָאָתָּה וְהָיָה לְעֵד בֵּינִי וּבֵינֶךָ׃
-
וַיִּקַּח יַעֲקֹב אָבֶן וַיְרִימֶהָ מַצֵּבָה׃
-
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְאֶחָיו לִקְטוּ אֲבָנִים וַיִּקְחוּ אֲבָנִים וַיַּעֲשׂוּ־גָל וַיֹּאכְלוּ שָׁם עַל־הַגָּל׃
-
וַיִּקְרָא־לוֹ לָבָן יְגַר שָׂהֲדוּתָא וְיַעֲקֹב קָרָא לוֹ גַּלְעֵד׃
-
וַיֹּאמֶר לָבָן הַגַּל הַזֶּה עֵד בֵּינִי וּבֵינְךָ הַיּוֹם עַל־כֵּן קָרָא־שְׁמוֹ גַּלְעֵד׃
-
וְהַמִּצְפָּה אֲשֶׁר אָמַר יִצֶף יְהוָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ כִּי נִסָּתֵר אִישׁ מֵרֵעֵהוּ׃
-
אִם־תְּעַנֶּה אֶת־בְּנֹתַי וְאִם־תִּקַּח נָשִׁים עַל־בְּנֹתַי אֵין אִישׁ עִמָּנוּ רְאֵה אֱלֹהִים עֵד בֵּינִי וּבֵינֶךָ׃
-
וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב הִנֵּה הַגַּל הַזֶּה וְהִנֵּה הַמַצֵּבָה אֲשֶׁר יָרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ׃
-
עֵד הַגַּל הַזֶּה וְעֵדָה הַמַּצֵּבָה אִם־אָנִי לֹא־אֶעֱבֹר אֵלֶיךָ אֶת־הַגַּל הַזֶּה וְאִם־אַתָּה לֹא־תַעֲבֹר אֵלַי אֶת־הַגַּל הַזֶּה וְאֶת־הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה׃
-
אֱלֹהֵי אַבְרָהָם וֵאלֹהֵי נָחוֹר יִשְׁפְּטוּ בֵינֵינוּ אֱלֹהֵי אֲבִיהֶם וַיִּשָּׁבַע יַעֲקֹב בְּפַחַד אָבִיו יִצְחָק׃
-
וַיִּזְבַּח יַעֲקֹב זֶבַח בָּהָר וַיִּקְרָא לְאֶחָיו לֶאֱכָל־לָחֶם וַיֹּאכְלוּ לֶחֶם וַיָּלִינוּ בָּהָר׃
מקומות
-
בית אל
עיר בגבול בנימין ואפרים.
כיום מזוהה עם ח' ביתין (ר' אשתורי הפרחי). -
גלעד
חבל ארץ בעבר הירדן המזרחי, משתרע מים הכנרת ועד ים המלח.
-
כנען
שמה הקדום של ארץ ישראל