אסתר-פרק-5

ספר

ביאורים

  • וַיְְְהִי בַּיּוֹם הַשְְּׁלִישִׁי לצום היהודים, שאולי היה גם היום השלישי לנתינת הפקודה, כלומר בחג הראשון של פסח, או יום יומיים לאחר מכן, וַתִּלְְְבַּשׁ אֶסְְְתֵּר בגדי מַלְְְכוּת וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית־הַמֶּלֶךְְְ הַפְְּנִימִית נֹכַח, מול בֵּית הַמֶּלֶךְְְ. וְְהַמֶּלֶךְְְ יוֹשֵׁב עַל־כִּסֵּא מַלְְְכוּתוֹ בְְּבֵית הַמַּלְְְכוּת נֹכַח פֶּתַח הַבָּיִת, ורואה מי נמצא בחצר.

  • וַיְְְהִי כִרְְְאוֹת הַמֶּלֶךְְְ אֶת־אֶסְְְתֵּר הַמַּלְְְכָּה עֹמֶדֶת בֶּחָצֵר, נָשְְׂאָה חֵן בְְּעֵינָיו. התעוררה בלבו הרגשת החיבה שהייתה לו כלפיה כשבחר בה, ולכן – וַיּוֹשֶׁט הַמֶּלֶךְְְ לְְאֶסְְְתֵּר אֶת־שַׁרְְְבִיט הַזָּהָב אֲשֶׁר בְְּיָדוֹ, ובכך העניק לה רשות רשמית להיכנס. וַתִּקְְְרַב אֶסְְְתֵּר וַתִּגַּע בְְּרֹאשׁ הַשַּׁרְְְבִיט, שזו כנראה התגובה הטקסית המקובלת לקבלת הרשות.

  • וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְְְ: מַה־לָּךְְְ אֶסְְְתֵּר הַמַּלְְְכָּה וּמַה־בַּקָּשָׁתֵךְְְ? ברור שבאת כדי לבקש דבר, והודות לאהבתי אלייך תוכלי לבקש עַד־חֲצִי הַמַּלְְְכוּת וְְיִנָּתֵן לָךְְְ. הוא ביטא את נכונותו למענה בלשון הפרזה.

  • וַתֹּאמֶר אֶסְְְתֵּר באותו נוסח רשמי : אִם־עַל, בעיני הַמֶּלֶךְְְ טוֹב, יָבוֹא הַמֶּלֶךְְְ וְְהָמָן, האיש החשוב בממלכה והמקורב ביותר למלך הַיּוֹם אֶל־הַמִּשְְְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי לוֹ – למלך.

  • וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְְְ: מַהֲרוּ אֶת־הָמָן לַעֲשׂוֹת אֶת־דְְּבַר אֶסְְְתֵּר. המלך נשמע מזלזל בהמן, שהוא כמשרת המחויב להיענות מיד לכל רצון שמתעורר במלכה. וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְְְ וְְהָמָן, ששמח מאוד בכבוד שזכה בו, אֶל־הַמִּשְְְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשְְׂתָה אֶסְְְתֵּר.

  • וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְְְ לְְאֶסְְְתֵּר בְְּמִשְְְׁתֵּה הַיַּיִן: מַה־שְְּׁאֵלָתֵךְְְ וְְיִנָּתֵן לָךְְְ, וּמַה־בַּקָּשָׁתֵךְְְ עַד־חֲצִי הַמַּלְְְכוּת וְְתֵעָשׂ.

  • וַתַּעַן אֶסְְְתֵּר וַתֹּאמַר: שְְׁאֵלָתִי וּבַקָּשָׁתִי. למרות ביטויי החיבה שאסתר שמעה מאחשורוש, היא הייתה עדיין מהוססת. היא לא בטחה בכוחה לנקוט מיד צעד קיצוני, וידעה שאם תיכשל, היא עלולה להסתכן גם באופן אישי.

  • אִם־מָצָאתִי חֵן בְְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְְְ וְְאִם־עַל־הַמֶּלֶךְְְ טוֹב, לָתֵת אֶת־שְְׁאֵלָתִי וְְלַעֲשׂוֹת אֶת־בַּקָּשָׁתִי, יָבוֹא הַמֶּלֶךְְְ וְְהָמָן אֶל־הַמִּשְְְׁתֶּה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לָהֶם פעם נוספת, וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְְְבַר הַמֶּלֶךְְְ. אינני מוכנה נפשית עדיין לשטוח את בקשתי. אולי חוסר הביטחון הוא שגרם לה גם להאריך בדיבור וגם לדחות את פרישת בקשתה. אחשורוש יצא מן המשתה סקרן למדי, שכן מכניסתה אליו אתמול שלא לפי הכללים ומהדחייה החוזרת הבין שאסתר מתכוננת לבקשה גדולה;

  • וַיֵּצֵא הָמָן בַּיּוֹם הַהוּא שָׂמֵחַ וְְטוֹב לֵב. הוא ראה את עצמו בשיא גדולתו, שהרי אין הוא מקורב רק למלך; אף המלכה קירבה אותו באופן מיוחד, ובכך ראה סימן ברור למעמדו הרם. אולם באמצע הדרך הידרדר מצב רוחו – וְְכִרְְְאוֹת הָמָן אֶת־מָָרְְְדֳֳּכַי בְְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְְְ, שלשם הוא שב בבגדיו הרגילים לאחר שנגמר הצום, וְְלֹא־קָם וְְלֹא־זָע מִמֶּנּוּ והתעלם ממנו לחלוטין – וַיִּמָּלֵא הָמָן עַל־מָָרְְְדֳֳּכַי חֵמָה, כעס. ככל שעלתה קרנו בממלכה, כך גאה בו הזעם על ביזיונו.

  • וַיִּתְְְאַפַּק הָמָן כי בינתיים לא יכול היה לעשות דבר, וַיָּבוֹא אֶל־בֵּיתוֹ, וַיִּשְְְׁלַח וַיָּבֵא לביתו אֶת־אֹהֲבָיו וְְאֶת־זֶרֶשׁ אִשְְְׁתּוֹ רבת ההשפעה.

  • וַיְְְסַפֵּר לָהֶם הָמָן אֶת־כְְּבוֹד עָָשְְְׁרוֹ וְְרֹב, ריבוי בָּנָיו. אמנם בהמשך יסופר על תליית עשרת בניו, אך ייתכן שהיו לו בנים נוספים מנשים אחרות. וְְאֵת כָָּל־אֲשֶׁר גִּדְְּלוֹ הַמֶּלֶךְְְ וְְאֵת אֲשֶׁר נִשְְּׂאוֹ עַל־הַשָּׂרִים וְְעַבְְְדֵי הַמֶּלֶךְְְ.

  • וַיֹּאמֶר הָמָן: אַף לֹא־הֵבִיאָה אֶסְְְתֵּר הַמַּלְְְכָּה עִם־הַמֶּלֶךְְְ אֶל־הַמִּשְְְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשָׂתָה כִּי אִם־אוֹתִי, וְְגַם־לְְמָחָר אֲנִי קָרוּא־לָהּ עִם־הַמֶּלֶךְְְ. זוהי גולת הכותרת. אינני רק השר הראשון בממלכה; נעשיתי החביב על בית המלוכה, היחיד והמיוחד.

  • וְְכָָל־זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי בְְּכָָל־עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת־מָָרְְְדֳֳּכַי הַיְְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְְְ. אמנם יש לי כבוד, עושר ועתיד מזהיר, אבל מרדכי בז לי.

  • וַתֹּאמֶר לוֹ זֶרֶשׁ אִשְְְׁתּוֹ וְְכָָל־אֹהֲבָיו, שהצטרפו אף הם להצעה : יַעֲשׂוּ־עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה, וּבַבֹּקֶר אֱמֹר לַמֶּלֶךְְְ, וְְיִתְְְלוּ אֶת־מָָרְְְדֳֳּכַי עָלָיו. אל תמתין עד למשתה. בוא כבר בבוקר אל המלך ואמור לו שיש מישהו שטורד את מנוחתך ואיננו שומע לפקודתך. בקש שיתלו אותו באופן אישי לפני שיאבדו את שאר היהודים. וּבֹא עִם־הַמֶּלֶךְְְ אֶל־הַמִּשְְְׁתֶּה בערב רגוע ו שָׂמֵחַ. וַיִּיטַב הַדָּבָר, הרעיון לִפְְְנֵי הָמָן, וַיַּעַשׂ הָעֵץ. הוא נתן פקודה שיבנו עץ כזה כדי להכין את תלייתו של מרדכי ולקדם את המן לעבר פסגת אוש רו.

פסוקים

  1. ויהי ביום השלישי ותלבש אסתר מלכות ותעמד בחצר בית־המלך הפנימית נכח בית המלך והמלך יושב על־כסא מלכותו בבית המלכות נכח פתח הבית
  2. ויהי כראות המלך את־אסתר המלכה עמדת בחצר נשאה חן בעיניו ויושט המלך לאסתר את־שרביט הזהב אשר בידו ותקרב אסתר ותגע בראש השרביט
  3. ויאמר לה המלך מה־לך אסתר המלכה ומה־בקשתך עד־חצי המלכות וינתן לך
  4. ותאמר אסתר אם־על־המלך טוב יבוא המלך והמן היום אל־המשתה אשר־עשיתי לו
  5. ויאמר המלך מהרו את־המן לעשות את־דבר אסתר ויבא המלך והמן אל־המשתה אשר־עשתה אסתר
  6. ויאמר המלך לאסתר במשתה היין מה־שאלתך וינתן לך ומה־בקשתך עד־חצי המלכות ותעש
  7. ותען אסתר ותאמר שאלתי ובקשתי
  8. אם־מצאתי חן בעיני המלך ואם־על־המלך טוב לתת את־שאלתי ולעשות את־בקשתי יבוא המלך והמן אל־המשתה אשר אעשה להם ומחר אעשה כדבר המלך
  9. ויצא המן ביום ההוא שמח וטוב לב וכראות המן את־מרדכי בשער המלך ולא־קם ולא־זע ממנו וימלא המן על־מרדכי חמה
  10. ויתאפק המן ויבוא אל־ביתו וישלח ויבא את־אהביו ואת־זרש אשתו
  11. ויספר להם המן את־כבוד עשרו ורב בניו ואת כל־אשר גדלו המלך ואת אשר נשאו על־השרים ועבדי המלך
  12. ויאמר המן אף לא־הביאה אסתר המלכה עם־המלך אל־המשתה אשר־עשתה כי אם־אותי וגם־למחר אני קרוא־לה עם־המלך
  13. וכל־זה איננו שוה לי בכל־עת אשר אני ראה את־מרדכי היהודי יושב בשער המלך
  14. ותאמר לו זרש אשתו וכל־אהביו יעשו־עץ גבה חמשים אמה ובבקר אמר למלך ויתלו את־מרדכי עליו ובא־עם־המלך אל המשתה שמח וייטב הדבר לפני המן ויעש העץ

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי וַתִּלְבַּשׁ אֶסְתֵּר מַלְכוּת וַתַּעֲמֹד בַּחֲצַר בֵּית־הַמֶּלֶךְ הַפְּנִימִית נֹכַח בֵּית הַמֶּלֶךְ וְהַמֶּלֶךְ יוֹשֵׁב עַל־כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ בְּבֵית הַמַּלְכוּת נֹכַח פֶּתַח הַבָּיִת׃
  2. וַיְהִי כִרְאוֹת הַמֶּלֶךְ אֶת־אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עֹמֶדֶת בֶּחָצֵר נָשְׂאָה חֵן בְּעֵינָיו וַיּוֹשֶׁט הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר אֶת־שַׁרְבִיט הַזָּהָב אֲשֶׁר בְּיָדוֹ וַתִּקְרַב אֶסְתֵּר וַתִּגַּע בְּרֹאשׁ הַשַּׁרְבִיט׃
  3. וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ מַה־לָּךְ אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּמַה־בַּקָּשָׁתֵךְ עַד־חֲצִי הַמַּלְכוּת וְיִנָּתֵן לָךְ׃
  4. וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר אִם־עַל־הַמֶּלֶךְ טוֹב יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן הַיּוֹם אֶל־הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשִׂיתִי לוֹ׃
  5. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ מַהֲרוּ אֶת־הָמָן לַעֲשׂוֹת אֶת־דְּבַר אֶסְתֵּר וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן אֶל־הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשְׂתָה אֶסְתֵּר׃
  6. וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר בְּמִשְׁתֵּה הַיַּיִן מַה־שְּׁאֵלָתֵךְ וְיִנָּתֵן לָךְ וּמַה־בַּקָּשָׁתֵךְ עַד־חֲצִי הַמַּלְכוּת וְתֵעָשׂ׃
  7. וַתַּעַן אֶסְתֵּר וַתֹּאמַר שְׁאֵלָתִי וּבַקָּשָׁתִי׃
  8. אִם־מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וְאִם־עַל־הַמֶּלֶךְ טוֹב לָתֵת אֶת־שְׁאֵלָתִי וְלַעֲשׂוֹת אֶת־בַּקָּשָׁתִי יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן אֶל־הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לָהֶם וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ׃
  9. וַיֵּצֵא הָמָן בַּיּוֹם הַהוּא שָׂמֵחַ וְטוֹב לֵב וְכִרְאוֹת הָמָן אֶת־מָרְדֳּכַי בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ וְלֹא־קָם וְלֹא־זָע מִמֶּנּוּ וַיִּמָּלֵא הָמָן עַל־מָרְדֳּכַי חֵמָה׃
  10. וַיִּתְאַפַּק הָמָן וַיָּבוֹא אֶל־בֵּיתוֹ וַיִּשְׁלַח וַיָּבֵא אֶת־אֹהֲבָיו וְאֶת־זֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ׃
  11. וַיְסַפֵּר לָהֶם הָמָן אֶת־כְּבוֹד עָשְׁרוֹ וְרֹב בָּנָיו וְאֵת כָּל־אֲשֶׁר גִּדְּלוֹ הַמֶּלֶךְ וְאֵת אֲשֶׁר נִשְּׂאוֹ עַל־הַשָּׂרִים וְעַבְדֵי הַמֶּלֶךְ׃
  12. וַיֹּאמֶר הָמָן אַף לֹא־הֵבִיאָה אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עִם־הַמֶּלֶךְ אֶל־הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר־עָשָׂתָה כִּי אִם־אוֹתִי וְגַם־לְמָחָר אֲנִי קָרוּא־לָהּ עִם־הַמֶּלֶךְ׃
  13. וְכָל־זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי בְּכָל־עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה אֶת־מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ׃
  14. וַתֹּאמֶר לוֹ זֶרֶשׁ אִשְׁתּוֹ וְכָל־אֹהֲבָיו יַעֲשׂוּ־עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה וּבַבֹּקֶר אֱמֹר לַמֶּלֶךְ וְיִתְלוּ אֶת־מָרְדֳּכַי עָלָיו וּבֹא־עִם־הַמֶּלֶךְ אֶל הַמִּשְׁתֶּה שָׂמֵחַ וַיִּיטַב הַדָּבָר לִפְנֵי הָמָן וַיַּעַשׂ הָעֵץ׃