אסתר-פרק-8
ספר
מקבץ
ביאורים
-
בַּיּוֹם הַהוּא נָתַן הַמֶּלֶךְְְ אֲחַשְְְׁוֵרוֹשׁ לְְאֶסְְְתֵּר הַמַּלְְְכָּה אֶת־בֵּית הָמָן צֹרֵר הַיְְּהוּדִים. במתנה זו היה כרוך כסף רב שצבר המן. וּמָָרְְְדֳֳּכַי בָּא לִפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ לפגישה אישית כִּי־הִגִּידָה אֶסְְְתֵּר מָה הוּא־לָהּ. היא הציגה אותו בתור בן דודהּ, מחנכהּ ומאמצהּ שגידל אותה. רוחו של אחשורוש הייתה טובה עליו לאחר שנפטר מהמן, ואף אסתר נהגה כלפיו בחביבות והכירה לו טובה. יתר על כן, אם אחשורוש לא ידע עד כה מיהו מרדכי היהודי, ניתנה לו עתה ההזדמנות להיזכר שהוא ידיד נאמן למלך שפעל לטובתו.
-
וַיָּסַר הַמֶּלֶךְְְ אֶת־טַבַּעְְְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְְּנָהּ לְְמָָרְְְדֳֳּכָי לאות אמון. וַתָּשֶׂם אֶסְְְתֵּר אֶת־מָָרְְְדֳֳּכַי עַל־בֵּית הָמָן. היא הפכה אותו אחראי לבית המן, שהיה מעין אחוזה.
-
וַתּוֹסֶף אֶסְְְתֵּר וַתְְּדַבֵּר לִפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ. וַתִּפֹּל לִפְְְנֵי רַגְְְלָיו, וַתֵּבְְְךְְְּ וַתִּתְְְחַנֶּן־לוֹ לְְהַעֲבִיר אֶת־רָעַת הָמָן הָאֲגָגִי וְְאֵת מַחֲשַׁבְְְתּוֹ אֲשֶׁר חָשַׁב עַל־הַיְְּהוּדִים.
-
וַיּוֹשֶׁט הַמֶּלֶךְְְ לְְאֶסְְְתֵּר אֵת שַׁרְְְבִט הַזָּהָב כדי לציין שהמלכה השוכבת על הרצפה לפני רגליו ובוכה, רצויה בפניו, וכדי לרמוז לה לקום ולומר את דבריה. וַתָּקָָם אֶסְְְתֵּר וַתַּעֲמֹד לִפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ.
-
וַתֹּאמֶר – ובסגנונה ניצלה את כל אהבתו ואהדתו של המלך : אִם־עַל, בעיני הַמֶּלֶךְְְ טוֹב, וְְאִם־מָצָאתִי חֵן לְְפָנָיו, וְְכָשֵׁר הַדָּבָר לִפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ, וְְטוֹבָה אֲנִי בְְּעֵינָיו – יִכָּתֵב לְְהָשִׁיב אֶת־הַסְְּפָרִים שנשלחו בעקבות מַחֲשֶׁבֶת הָמָן בֶּן־הַמְְּדָתָא הָאֲגָגִי אֲשֶׁר כָּתַב לְְאַבֵּד אֶת־הַיְְּהוּדִים אֲשֶׁר בְְּכָָל־מְְדִינוֹת הַמֶּלֶךְְְ, ולבטל את תוקפם.
-
כִּי אֵיכָכָה, איך אוּכַל וְְרָאִיתִי בָּרָעָה אֲשֶׁר־יִמְְְצָא, תפקוד אֶת־עַמִּי, וְְאֵיכָכָה אוּכַל וְְרָאִיתִי בְְּאָָבְְְדַן מוֹלַדְְְתִּי, מוצָאי?! בשלב זה אסתר כבר לא חששה לעצמה. היא ידעה שבה לא ייגעו לרעה, אבל היא טענה שאל לו למלך להניח לעמה להיפגע מן הספרים שיצאו מתחת ידו.
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְְְ אֲחַשְְְׁוֵרֹשׁ לְְאֶסְְְתֵּר הַמַּלְְְכָּה וּלְְְמָָרְְְדֳֳּכַי הַיְְּהוּדִי, שנכח באותו מעמד, ובידו טבעת המלך : הִנֵּה בֵית־הָמָן נָתַתִּי לְְאֶסְְְתֵּר כמחווה של רצון טוב, וְְאֹתוֹ תָּלוּ עַל־הָעֵץ עַל אֲשֶׁר־שָׁלַח יָדוֹ בַּיְְּהוּדִים. שוב ניסה המלך לשמור על אווירה הרמונית, תלה את האשמה בהמן בלבד, והשכיח את מעורבותו שלו בשליחת היד ביהודים.
-
וְְאַתֶּם כִּתְְְבוּ עַל־הַיְְּהוּדִים במכתב אחר כַּטּוֹב בְְּעֵינֵיכֶם בְְּשֵׁם הַמֶּלֶךְְְ וְְחִתְְְמוּ בְְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְְְ כך ששתי הפקודות ינטרלו זו את זו, כִּי־כְְתָב אֲשֶׁר־נִכְְְתָּב בְְּשֵׁם־הַמֶּלֶךְְְ וְְנַחְְְתּוֹם, ונחתם בְְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְְְ אֵין לְְהָשִׁיב. משפט המדינה אינו מאפשר אפילו למלך לבטל את פקודותיו שלו, שכן יש להן מעין תוקף אלוהי מוחלט. לכן עליכם לכתוב מכתב מלכותי נוסף שניסוחו יעקוף את הפקודה הקודמת ויצמצם את משמעותה.
-
וַיִּקָּרְְאוּ סֹפְְרֵי־הַמֶּלֶךְְְ בָּעֵת־הַהִיא, בַּחֹדֶשׁ הַשְְּׁלִישִׁי הוּא־חֹדֶשׁ סִיוָן בִּשְְְׁלוֹשָׁה וְְעֶשְְְׂרִים בּוֹ, כשלושה חודשים לאחר תליית המן, וַיִּכָּתֵב כְְּכָָל־אֲשֶׁר־צִוָּה מָָרְְְדֳֳּכַי אֶל־הַיְְּהוּדִים, שמאותה שעה כבר לא היו המושא הסביל של הפקודה בלבד, אלא הפכו להיות גורם פעיל בביצועה, ועל כן היו הפעם אף נמעני הספרים, וְְאֶל הָאֲחַשְְְׁדַּרְְְפְְּנִים וְְהַפַּחוֹת וְְשָׂרֵי הַמְְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְְעַד־כּוּשׁ, ל שֶׁבַע וְְעֶשְְְׂרִים וּמֵאָה מְְדִינָה, מְְדִינָה וּמְְְדִינָה כִּכְְְתָבָהּ וְְעַם וָעָם כִּלְְְשֹׁנוֹ, וְְהפעם אֶל־הַיְְּהוּדִים כִּכְְְתָבָם וְְכִלְְְשׁוֹנָם.
-
וַיִּכְְְתֹּב מרדכי בְְּשֵׁם הַמֶּלֶךְְְ אֲחַשְְְׁוֵרֹשׁ וַיַּחְְְתֹּם בְְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְְְ שניתנה לו. וַיִּשְְְׁלַח סְְפָרִים בְְּיַד הָרָצִים באמצעות רכיבה על סוּסִים, רֹכְְבֵי הָרֶכֶשׁ, הרוכבים על הסוסים המשובחים, רכוש המלך, הָאֲחַשְְְׁתְְּרָנִים, הפרדים בְְּנֵי הָרַמָּכִים, הסוסות.
-
אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְְְ לַיְְּהוּדִים אֲשֶׁר בְְּכָָל־עִיר וָעִיר רשות לְְהִקָּהֵל, להתאסף וְְלַעֲמֹד עַל־נַפְְְשָׁם. אם הפקודה הקודמת התירה לכל המעוניין להתנפל על היהודים מתוך הנחה שליהודים אסור להגיב, כאן אִפשר להם המלך להתגונן ואפילו לְְהַשְְְׁמִיד וְְלַהֲרֹג וּלְְְאַבֵּד אֶת־כָָּל־חֵיל עַם וּמְְְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם, טַף, ילדים וְְנָשִׁים, וּשְְְׁלָלָם לָבוֹז. הותר ליהודים לערוך מלחמה גמורה נגד כל אויב.
-
בְְּיוֹם אֶחָד בְְּכָָל־מְְדִינוֹת הַמֶּלֶךְְְ אֲחַשְְְׁוֵרוֹשׁ, בִּשְְְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְְחֹדֶשׁ שְְׁנֵים־עָשָׂר הוּא־חֹדֶשׁ אֲדָר, אותו תאריך שנקבע קודם לפורענות.
-
פַּתְְְשֶׁגֶן הַכְְּתָב, העתקי המסמך המלכותי לְְהִנָּתֵן דָּת, פקודה, חוק בְְּכָָל־מְְדִינָה וּמְְְדִינָה גָּלוּי לְְכָָל־הָעַמִּים, יתפרסמו לעיני כול, וְְלִהְְְיוֹת הַיְְּהוּדִים עֲתִידִים, מוכנים לַיּוֹם הַזֶּה לְְהִנָּקֵם בו מֵאֹיְְבֵיהֶם. ביום שיועד לפורענות, בו תהיה הגאולה.
-
הָרָצִים רֹכְְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְְְׁתְְּרָנִים יָצְְאוּ שוב מְְבֹהָלִים וּדְְְחוּפִים בִּדְְְבַר הַמֶּלֶךְ כדי להפיץ את הפקודה החדשה במהירות האפשרית בכל רחבי הממלכה, וְְהַדָּת נִתְְּנָה גם בְְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה עצמה.
-
וּמָָרְְְדֳֳּכַי, שזכה עתה במינוי חדש, יָצָא מִלִּפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ לבוש בִּלְְְבוּשׁ מַלְְְכוּת העשוי מ תְְּכֵלֶת וָחוּר, כנראה אריג לבן וַעֲטֶרֶת זָהָב גְְּדוֹלָה בראשו וְְתַכְְְרִיךְְְ, אדרת לשם התעטפות העשויה בּוּץ, פשתן וְְאַרְְְגָּמָן, וְְהאוכלוסייה היהודית של הָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְְשָׂמֵחָה, שכן יהודי שושן ראו את נציגם עולה לגדולה והופך לאיש החזק במדינה.
-
לַיְְּהוּדִים הָיְְתָה אוֹרָה וְְשִׂמְְְחָה וְְשָׂשֹׂן וִיקָר, שכן במקום הפוגרום הקטלני המיועד, שבו לא היו אמורים לזכות כלל להגנה, הותר להם חוקית להתגונן ולהילחם באויביהם.
-
וּבְְְכָָל־מְְדִינָה וּמְְְדִינָה וּבְְְכָָל־עִיר וָעִיר, מְְקוֹם אֲשֶׁר דְְּבַר־הַמֶּלֶךְְְ וְְדָתוֹ מַגִּיעַ, שִׂמְְְחָה וְְשָׂשׂוֹן לַיְְּהוּדִים, מִשְְְׁתֶּה וְְיוֹם טוֹב, וְְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְְְיַהֲדִים, מעמידים פנים שהם יהודים, או: מעמידים פנים שהם דורשי טובתם של היהודים, לא מחמת שכנוע פנימי, אלא כִּי־נָפַל פַּחַד־הַיְְּהוּדִים עֲלֵיהֶם. המכתבים לבדם עשו רושם כה חזק, שעוד לפני שבוצע האמור בהם, התעוררו שמחה וששון בקרב היהודים ונפל פחדם על אחרים.
פסוקים
-
ביום ההוא נתן המלך אחשורוש לאסתר המלכה את־בית המן צרר היהודיים [היהודים] ומרדכי בא לפני המלך כי־הגידה אסתר מה הוא־לה
-
ויסר המלך את־טבעתו אשר העביר מהמן ויתנה למרדכי ותשם אסתר את־מרדכי על־בית המן
-
ותוסף אסתר ותדבר לפני המלך ותפל לפני רגליו ותבך ותתחנן־לו להעביר את־רעת המן האגגי ואת מחשבתו אשר חשב על־היהודים
-
ויושט המלך לאסתר את שרבט הזהב ותקם אסתר ותעמד לפני המלך
-
ותאמר אם־על־המלך טוב ואם־מצאתי חן לפניו וכשר הדבר לפני המלך וטובה אני בעיניו יכתב להשיב את־הספרים מחשבת המן בן־המדתא האגגי אשר כתב לאבד את־היהודים אשר בכל־מדינות המלך
-
כי איככה אוכל וראיתי ברעה אשר־ימצא את־עמי ואיככה אוכל וראיתי באבדן מולדתי
-
ויאמר המלך אחשורש לאסתר המלכה ולמרדכי היהודי הנה בית־המן נתתי לאסתר ואתו תלו על־העץ על אשר־שלח ידו ביהודיים [ביהודים]
-
ואתם כתבו על־היהודים כטוב בעיניכם בשם המלך וחתמו בטבעת המלך כי־כתב אשר־נכתב בשם־המלך ונחתום בטבעת המלך אין להשיב
-
ויקראו ספרי־המלך בעת־ההיא בחדש השלישי הוא־חדש סיון בשלושה ועשרים בו ויכתב ככל־אשר־צוה מרדכי אל־היהודים ואל האחשדרפנים־והפחות ושרי המדינות אשר מהדו ועד־כוש שבע ועשרים ומאה מדינה מדינה ומדינה ככתבה ועם ועם כלשנו ואל־היהודים ככתבם וכלשונם
-
ויכתב בשם המלך אחשורש ויחתם בטבעת המלך וישלח ספרים ביד הרצים בסוסים רכבי הרכש האחשתרנים בני הרמכים
-
אשר נתן המלך ליהודים אשר בכל־עיר־ועיר להקהל ולעמד על־נפשם להשמיד ולהרג ולאבד את־כל־חיל עם ומדינה הצרים אתם טף ונשים ושללם לבוז
-
ביום אחד בכל־מדינות המלך אחשורוש בשלושה עשר לחדש שנים־עשר הוא־חדש אדר
-
פתשגן הכתב להנתן דת בכל־מדינה ומדינה גלוי לכל־העמים ולהיות היהודיים [היהודים] עתודים [עתידים] ליום הזה להנקם מאיביהם
-
הרצים רכבי הרכש האחשתרנים יצאו מבהלים ודחופים בדבר המלך והדת נתנה בשושן הבירה
-
ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה ותכריך בוץ וארגמן והעיר שושן צהלה ושמחה
-
ליהודים היתה אורה ושמחה וששן ויקר
-
ובכל־מדינה ומדינה ובכל־עיר ועיר מקום אשר דבר־המלך ודתו מגיע שמחה וששון ליהודים משתה ויום טוב ורבים מעמי הארץ מתיהדים כי־נפל פחד־היהודים עליהם
פסוקים מנוקד
-
בַּיּוֹם הַהוּא נָתַן הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה אֶת־בֵּית הָמָן צֹרֵר היהודיים [הַיְּהוּדִים] וּמָרְדֳּכַי בָּא לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ כִּי־הִגִּידָה אֶסְתֵּר מַה הוּא־לָהּ׃
-
וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת־טַבַּעְתּוֹ אֲשֶׁר הֶעֱבִיר מֵהָמָן וַיִּתְּנָהּ לְמָרְדֳּכָי וַתָּשֶׂם אֶסְתֵּר אֶת־מָרְדֳּכַי עַל־בֵּית הָמָן׃
-
וַתּוֹסֶף אֶסְתֵּר וַתְּדַבֵּר לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וַתִּפֹּל לִפְנֵי רַגְלָיו וַתֵּבְךְּ וַתִּתְחַנֶּן־לוֹ לְהַעֲבִיר אֶת־רָעַת הָמָן הָאֲגָגִי וְאֵת מַחֲשַׁבְתּוֹ אֲשֶׁר חָשַׁב עַל־הַיְּהוּדִים׃
-
וַיּוֹשֶׁט הַמֶּלֶךְ לְאֶסְתֵּר אֵת שַׁרְבִט הַזָּהָב וַתָּקָם אֶסְתֵּר וַתַּעֲמֹד לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ׃
-
וַתֹּאמֶר אִם־עַל־הַמֶּלֶךְ טוֹב וְאִם־מָצָאתִי חֵן לְפָנָיו וְכָשֵׁר הַדָּבָר לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְטוֹבָה אֲנִי בְּעֵינָיו יִכָּתֵב לְהָשִׁיב אֶת־הַסְּפָרִים מַחֲשֶׁבֶת הָמָן בֶּן־הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי אֲשֶׁר כָּתַב לְאַבֵּד אֶת־הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל־מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ׃
-
כִּי אֵיכָכָה אוּכַל וְרָאִיתִי בָּרָעָה אֲשֶׁר־יִמְצָא אֶת־עַמִּי וְאֵיכָכָה אוּכַל וְרָאִיתִי בְּאָבְדַן מוֹלַדְתִּי׃
-
וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וּלְמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי הִנֵּה בֵית־הָמָן נָתַתִּי לְאֶסְתֵּר וְאֹתוֹ תָּלוּ עַל־הָעֵץ עַל אֲשֶׁר־שָׁלַח יָדוֹ ביהודיים [בַּיְּהוּדִים׃]
-
וְאַתֶּם כִּתְבוּ עַל־הַיְּהוּדִים כַּטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ וְחִתְמוּ בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ כִּי־כְתָב אֲשֶׁר־נִכְתָּב בְּשֵׁם־הַמֶּלֶךְ וְנַחְתּוֹם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ אֵין לְהָשִׁיב׃
-
וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי־הַמֶּלֶךְ בָּעֵת־הַהִיא בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי הוּא־חֹדֶשׁ סִיוָן בִּשְׁלוֹשָׁה וְעֶשְׂרִים בּוֹ וַיִּכָּתֵב כְּכָל־אֲשֶׁר־צִוָּה מָרְדֳּכַי אֶל־הַיְּהוּדִים וְאֶל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים־וְהַפַּחוֹת וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְעַד־כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשֹׁנוֹ וְאֶל־הַיְּהוּדִים כִּכְתָבָם וְכִלְשׁוֹנָם׃
-
וַיִּכְתֹּב בְּשֵׁם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ וַיַּחְתֹּם בְּטַבַּעַת הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים בַּסּוּסִים רֹכְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְׁתְּרָנִים בְּנֵי הָרַמָּכִים׃
-
אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל־עִיר־וָעִיר לְהִקָּהֵל וְלַעֲמֹד עַל־נַפְשָׁם לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרֹג וּלְאַבֵּד אֶת־כָּל־חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוֹז׃
-
בְּיוֹם אֶחָד בְּכָל־מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ בִּשְׁלוֹשָׁה עָשָׂר לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים־עָשָׂר הוּא־חֹדֶשׁ אֲדָר׃
-
פַּתְשֶׁגֶן הַכְּתָב לְהִנָּתֵן דָּת בְּכָל־מְדִינָה וּמְדִינָה גָּלוּי לְכָל־הָעַמִּים וְלִהְיוֹת היהודיים [הַיְּהוּדִים] עתודים [עֲתִידִים] לַיּוֹם הַזֶּה לְהִנָּקֵם מֵאֹיְבֵיהֶם׃
-
הָרָצִים רֹכְבֵי הָרֶכֶשׁ הָאֲחַשְׁתְּרָנִים יָצְאוּ מְבֹהָלִים וּדְחוּפִים בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ וְהַדָּת נִתְּנָה בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה׃
-
וּמָרְדֳּכַי יָצָא מִלִּפְנֵי הַמֶּלֶךְ בִּלְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וַעֲטֶרֶת זָהָב גְּדוֹלָה וְתַכְרִיךְ בּוּץ וְאַרְגָּמָן וְהָעִיר שׁוּשָׁן צָהֲלָה וְשָׂמֵחָה׃
-
לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה וְשָׂשֹׂן וִיקָר׃
-
וּבְכָל־מְדִינָה וּמְדִינָה וּבְכָל־עִיר וָעִיר מְקוֹם אֲשֶׁר דְּבַר־הַמֶּלֶךְ וְדָתוֹ מַגִּיעַ שִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן לַיְּהוּדִים מִשְׁתֶּה וְיוֹם טוֹב וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים כִּי־נָפַל פַּחַד־הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם׃
מקומות
-
שושן
בירת ממלכת עילם והבירה המנהלתית של האימפריה הפרסית של השושלת האחמנית. בשושן ישבו מלכי פרס בחודשי החורף.
כיום מזהה בעיר שוש, אירן -
כוש