עזרא-פרק-7
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְְאַחַר הַדְְּבָרִים הָאֵלֶּה, בְְּמַלְְְכוּת אַרְְְתַּחְְְשַׁסְְְתְְְּא מֶלֶךְְְ־פָּרָס, היה אדם בשם עֶזְְְרָא בֶּן־שְְְׂרָיָה בֶּן־עֲזַרְְְיָה בֶּן־חִלְְְקִיָּה
-
בֶּן־שַׁלּוּם בֶּן־צָדוֹק בֶּן־אֲחִיטוּב
-
בֶּן־אֲמַרְְְיָה בֶן־עֲזַרְְְיָה בֶּן־מְְרָיוֹת
-
בֶּן־זְְרַחְְְיָה בֶן־עֻזִּי בֶּן־בֻּקִּי
-
בֶּן־אֲבִישׁוּעַ בֶּן־פִּינְְְחָס בֶּן־אֶלְְְעָזָר בֶּן־אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הָרֹאשׁ, הכהן הגדול. רשימת הייחוס של עזרא, לפחות בחלקה, היא שושלת של כהנים גדולים.
-
הוּא עֶזְְְרָא הידוע ש עָלָה מִבָּבֶל בראש העלייה הנוספת, וְְהוּא־סֹפֵר. תואר זה לא ניתן רק למי שיודע לכתוב את התורה, אלא לחכם הבקי במה שכתוב בה, מקביל למה שמאוחר יותר קראו 'רב'. מָהִיר, זריז ומומחה בְְּתוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר־נָתַן ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל. וַיִּתֶּן־לוֹ הַמֶּלֶךְְְ כְְּיַד־ה' אֱלֹהָיו עָלָיו, כפי הברכה המרובה שה' העניק לעזרא, את כֹּל בַּקָּשָׁתוֹ. לא ידוע מה היה טיב הקשר שבין מלך פרס לעזרא, אבל בהיותו אדם חשוב בעם ישראל, כנראה המלך ארתחשסתא פגש בו ורחש לו כבוד כאיש קדוש מוערך. משום כך, כשעזרא הביע את רצונו לעלות לארץ עם מספר אנשים, המלך תמך בו וסייע לכל בקשותיו.
-
וַיַּעֲלוּ עם עזרא מִבְְּנֵי־יִשְְְׂרָאֵל וּמִן־הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם וְְהַמְְשֹׁרְְרִים וְְהַשֹּׁעֲרִים וְְהַנְְּתִינִים שמצאצאי הגבעונים, אֶל־יְְרוּשָׁלִָם בִּשְְְׁנַת־שֶׁבַע לְְאַרְְְתַּחְְְשַׁסְְְתְְְּא הַמֶּלֶךְְְ.
-
וַיָּבֹא עזרא עם קהילתו אל יְְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי, חודש אב באותה שנה – הִיא שְְׁנַת הַשְְּׁבִיעִית לַמֶּלֶךְְְ. מסעות כאלה נערכו בדרך כלל בקיץ, מפני שכאשר אין גשמים, קל יותר ללכת בדרכים רחוקות.
-
כִּי בְְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, ביום הראשון של חודש ניסן הוּא יום יְְסֻד הַמַּעֲלָה, ביסוס העלייה מִבָּבֶל, אז החליטו לצאת לדרך, וּבְְְאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בָּא עזרא אֶל־יְְרוּשָׁלִַם כְְּיַד־אֱלֹהָיו הַטּוֹבָה, כמו שעזרוֹ ה' בחסדו עָלָיו.
-
כִּי עֶזְְְרָא הֵכִין לְְבָבוֹ, הכשיר את עצמו לִדְְְרֹשׁ אֶת־תּוֹרַת ה' וְְלַעֲשֹׂת, ליישם, לתקן וּלְְלַמֵּד בְְּיִשְְְׂרָאֵל חֹק וּמִשְְְׁפָּט. עזרא היה המנהיג הרוחני של הדור, והוא דאג ללמד תורה ולתקן תקנות לכל ישראל. עד כאן תקציר סיפור עליית עזרא, ומכאן התיאור המפורט:
-
וְְזֶה פַּרְְְשֶׁגֶן הַנִּשְְְׁתְְּוָן, העתק התעודה אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְְְ אַרְְְתַּחְְְשַׁסְְְתְְְּא לְְעֶזְְְרָא הַכֹּהֵן הַסֹּפֵר, תואר שמשמעו סֹפֵר, בוחן ומעיין ב דִּבְְְרֵי מִצְְְוֹת־ה' וְְחֻקָּיו שציווה וחוקק עַל־יִשְְְׂרָאֵל. כך ניסח המלך את פקודתו הכתובה ברוח ידידותית:
-
אַרְְְתַּחְְְשַׁסְְְתְְְּא מֶלֶךְְְ מַלְְְכַיָּא לְְעֶזְְְרָא כָהֲנָא, סָפַר דָּתָא דִּי־אֱלָהּ שְְׁמַיָּא גְְּמִיר וּכְְְעֶנֶת. [ ארתחשסתא מלך המלכים מוסר כתב זה לעזרא הכהן, סופר הדת של אלוהי השמים המלומד, המושלם, או: וגומר, וכו'. ועתה] –
-
מִנִּי שִׂים טְְעֵם דִּי כָָל־מִתְְְנַדַּב בְְּמַלְְְכוּתִי מִן־עַמָּא יִשְְְׂרָאֵל וְְכָהֲנוֹהִי וְְלֵוָיֵא לִמְְְהָךְְְ לִירוּשְְׁלֶם – עִמָּךְְְ יְְהָךְְְ. [ ממני ניתן צו שכל מי ש מתנדב במלכותי מעם ישראל וכהניו ולוייו ללכת לירושלים – אתך ילך.] אין רשות לאדם לעכב את מי שחפץ לעלות. יתר על כן, אתה תנהיג את העולים –
-
כָָּל־קֳֳבֵל דִּי מִן־קֳֳדָם מַלְְְכָּא וְְשִׁבְְְעַת יָעֲטֹהִי שְְׁלִיחַ לְְבַקָּרַָה עַל־יְְהוּד וְְלִירוּשְְׁלֶם בְְּדָת אֱלָהָךְְְ דִּי בִידָךְְְ, [ הואיל ומלפני המלך ושבעת יועציו, שִׁבְְְעַת שָׂרֵי פָּרַס וּמָדַי רֹאֵי פְּנֵי הַמֶּלֶךְְְ הַיֹּשְׁבִים רִאשֹׁנָה בַּמַּלְכוּת, אתה שלוח לפקח על יהודה וירושלים בדת אלוהיך שבידך] המלך ושריו שולחים אותך לעסוק שם בענייני הדת,
-
וּלְְְהֵיבָלָה כְְּסַף וּדְְְהַב דִּי־מַלְְְכָּא וְְיָעֲטוֹהִי הִתְְְנַדַּבוּ לֶאֱלָהּ יִשְְְׂרָאֵל דִּי בִירוּשְְׁלֶם מִשְְְׁכְְּנֵהּ, [ ולהוביל כסף וזהב שהמלך ויועציו התנדבו לאלוהי ישראל שבירושלים משכנו.] המלך ויועציו מצהירים בזה שהם יתרמו כסף לבית ה' .
-
וְכֹל כְְּסַף וּדְְְהַב דִּי תְְהַשְְְׁכַּח בְְּכֹל מְְדִינַת בָּבֶל עִם הִתְְְנַדָּבוּת עַמָּא וְְכָהֲנַיָּא מִתְְְנַדְְּבִין לְְבֵית אֱלָהֲהֹם דִּי בִירוּשְְׁלֶם. [ וגם להוביל כל כסף וזהב שתמצא בכל מדינת בבל עם התנדבות העם והכהנים ה מתנדבים לבית אלוהיהם שבירושלים.]
-
כָָּל־קֳֳבֵל דְְּנָה אָָסְְְפַּרְְְנָא תִקְְְנֵא בְְּכַסְְְפָּא דְְנָה תּוֹרִין, דִּכְְְרִין, אִמְְּרִין וּמִנְְְחָתְְהוֹן וְְנִסְְְכֵּיהוֹן, וּתְְְקָרֵב הִמּוֹ עַל־מַדְְְבְְּחָה דִּי בֵּית אֱלָהֲכֹם דִּי בִירוּשְְׁלֶם. [ לנוכח זה ביעילות תקנה בכסף הזה שוורים, אילים, כבשים ומנחתם ונסכיהם, ותקריב אותם על המזבח שבבית אלוהיכם שבירושלים.] המלך שולח את עזרא להביא קרבנות לבית המקדש.
-
וּמָה דִי עֲלָךְְְ וְְעַל־אֶחָךְְְ יֵיטַב בִּשְְְׁאָר כַּסְְְפָּא וְְדַהֲבָה לְְמֶעְְְבַּד – כִּרְְְעוּת אֱלָהֲכֹם תַּעַבְְְדוּן. [ ומה שעליך ועל אחיך ייטב, והטוב בעיניכם , בשאר הכסף והזהב לעשות – כרצון אלוהיכם תעשו.] כנראה המלך ויועציו נתנו מתנה יפה שלא כולה נצרכה לקרבנות, ולכן הוא מאשר מראש שישתמשו בשאר הכסף לצרכים אחרים.
-
וּמָאנַיָּא דִּי־מִתְְְיַהֲבִין לָךְְְ לְְפָָלְְְחָן בֵּית אֱלָהָךְְְ הַשְְְׁלֵם קֳֳדָם אֱלָהּ יְְרוּשְְׁלֶם. [ ואת הכלים שניתנים לך לעבודת בית אלוהיך מְסוֹר בשלמות, מלא את חובתך והגש במלוא ם לפני אלוהי ירושלים.]
-
וּשְְְׁאָר חַשְְְׁחוּת בֵּית אֱלָהָךְְְ דִּי יִפֶּל־לָךְְְ לְְמִנְְְתַּן, תִּנְְְתֵּן מִן־בֵּית גִּנְְְזֵי מַלְְְכָּא. [ ואת שאר צורכי בית אלוהיך שייפול, שייראה לך לתת, תיתן מבית גנזי המלך.] אם תצטרכו כסף למקדש מעבר למתנתי זו, שחלקה מיועד לקרבנות וחלקה ישמש לפי ראות עיניך – תקבלו אותו מאוצר המלוכה.
-
וּמִנִּי, אֲנָה אַרְְְתַּחְְְשַׁסְְְתְְְּא מַלְְְכָּא, שִׂים טְְעֵם לְְכֹל גִּזַּבְְְרַיָּא דִּי בַּעֲבַר נַהֲרָה דִּי כָָל־דִּי יִשְְְׁאֲלֶנְְְכוֹן עֶזְְְרָא כָהֲנָא, סָפַר דָּתָא דִּי־אֱלָהּ שְְׁמַיָּא, אָָסְְְפַּרְְְנָא יִתְְְעֲבִד. [ וממני, אני ארתחשסתא המלך, ניתן צו לכל הגזברים שבעבר הנהר שכל מה שיבקש מכם עזרא הכהן, סופר הדת של אלוהי השמים, ביעילות ייעשה.]
-
עַד־כְְּסַף – כַּכְְּרִין מְְאָה; [ עד השיעור הזה: מאה כיכרות כסף] כיכר כסף אחת היא יחידת משקל של 30 קג ויותר; וְְעַד־חִנְְְטִין – כּוֹרִין מְְאָה; [ ועד מאה כורים חיטים] הכור – מידת נפח המכילה למעלה מ – 210 ליטר; וְְעַד־חֲמַר – בַּתִּין מְְאָה; [ ועד מאה בתים יין] הבת היא מידת נפח מקבילה לעשירית הכור; וְְעַד־בַּתִּין מְְשַׁח – מְְאָה; וּמְְְלַח דִּי־לָא כְְתָב. [ ועד מאה בתים שמן; ומלח – אשר לא כתוב] ללא הגבלה, כפי הצורך.
-
כָָּל־דִּי מִן־טַעַם אֱלָהּ שְְׁמַיָּא יִתְְְעֲבֵד אַדְְְרַזְְְדָּא לְְבֵית אֱלָהּ שְְׁמַיָּא, דִּי־לְְמָה לֶהֱוֵא קְְצַף עַל־מַלְְְכוּת מַלְְְכָּא וּבְְְנוֹהִי. [ כל אשר מתבקש מצו אלוהי השמים ייעשה בזריזות, בנאמנות לבית אלוהי השמים, פן יהיה כעס מן השמים על מלכות המלך ובניו.] לפיכך עלי להביא לאלוקים קרבנות ולעשות את רצונו.
-
וּלְְְכֹם מְְהוֹדְְעִין דִּי כָָל־כָּהֲנַיָּא וְְלֵוָיֵא, זַמָּרַיָּא, תָרָעַיָּא, נְְתִינַיָּא וּפָלְְחֵי בֵּית אֱלָהָא דְְנָה, מִנְְְדָּה, בְְלוֹ וַהֲלָךְְְ לָא שַׁלִּיט לְְמִרְְְמֵא עֲלֵיהֹם. [ ולכם, הגזברים, אנו מודיעים שכל הכהנים והלווים, המשוררים, השוערים, הנתינים ועובדי בית האלוהים הזה, מס– מידה, מס– גולגולת ומס– דרכים לא יהיה שולט, בעל כוח שיוכל להטיל עליהם.]
-
וְְאַנְְְתְְְּ, עֶזְְְרָא, כְְּחָָכְְְמַת אֱלָהָךְְְ דִּי־בִידָךְְְ מֶנִּי שָׁפְְטִין וְְדַיָּנִין דִּי־לֶהֱוֹן דָּיְְנִין לְְכָָל־עַמָּא דִּי בַּעֲבַר נַהֲרָה, לְְכָָל־יָדְְעֵי דָּתֵי אֱלָהָךְְְ, וְְדִי לָא יָדַע תְְּהוֹדְְעוּן. [ ואתה, עזרא, כחכמת אלוהיך שבידך מַנֵּה שופטים ודיינים שיהיו דנים את כל העם שבעבר הנהר, את כל יודעי דתי אלוהיך, ואת אשר לא ידע את הדת תודיעו לו.] חוץ מהתמיכה המלכותית במסעו והפטור ממסים, מקבל עזרא סמכות למנות שופטים ומ חוקקים. הניסוח מלמד שהמלך העריך מאוד את עזרא כאיש קדוש וחכם.
-
וְְכָָל־דִּי־לָא לֶהֱוֵא עָבֵד דָּתָא דִי־אֱלָהָךְְְ וְְדָתָא דִּי מַלְְְכָּא, אָָסְְְפַּרְְְנָא דִּינָה לֶהֱוֵא מִתְְְעֲבֵד מִנֵּהּ, הֵן לְְמוֹת, הֵן לִשְְְׁרֹשִׁי, הֵן־לַעֲנָשׁ נִכְְְסִין וְְלֶאֱסוּרִין. [ וכל מי שלא יהיה עושה, מקיים את דת אלוהיך ודת המלך, ביעילות הדין יהיה מתבצע בו, ימוצה עמו , אם למוות, אם לעקירה, לחץ, חרם ונידוי, כריתה מן העולם או אולי: כריתת אברים, אם לעונש לקיחת נכסים ולמאסר.] עד כאן מכתבו של המלך. ארתחשסתא לא רק אישר לעזרא לעלות למקדש שבירושלים ולהעלות עמו אנשים ורכוש רב, אלא העניק לו כוח שיפוט עליון על המדינה, ואולי גם חיילים שיסייעו לו להוציא את כוחו אל הפועל. בסמכותו של עזרא למנות דיינים ולהטיל עונשי גוף וממון לפי ראות עיניו, לאו דווקא בהתאם לכתוב בתורה. נחמיה, לשם השוואה, לא קיבל ייפוי כוח כה נרחב. אין ספק שהתעורר חסד מיוחד מצד המלך ויועציו לסייע לעזרא. על כן עזרא מסכם ומברך:
-
בָּרוּךְְְ ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ אֲשֶׁר נָתַן כָּזֹאת בְְּלֵב הַמֶּלֶךְְְ, לְְפָאֵר אֶת־בֵּית ה' אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם,
-
וְְעָלַי הִטָּה ה' חֶסֶד, חן ורצון לִפְְְנֵי הַמֶּלֶךְְְ וְְיוֹעֲצָיו וּלְְְכָָל־שָׂרֵי הַמֶּלֶךְְְ הַגִּבֹּרִים. וַאֲנִי הִתְְְחַזַּקְְְתִּי כְְּיַד־ה', כעזרת אֱלֹהַי עָלַי, וָאֶקְְְבְְּצָה מִיִּשְְְׂרָאֵל רָאשִׁים, אנשים, או: ראשי – אבות עם משפחותיהם לַעֲלוֹת עִמִּי.
פסוקים
-
ואחר הדברים האלה במלכות ארתחשסתא מלך־פרס עזרא בן־שריה בן־עזריה בן־חלקיה
-
בן־שלום בן־צדוק בן־אחיטוב
-
בן־אמריה בן־עזריה בן־מריות
-
בן־זרחיה בן־עזי בן־בקי
-
בן־אבישוע בן־פינחס בן־אלעזר בן־אהרן הכהן הראש
-
הוא עזרא עלה מבבל והוא־ספר מהיר בתורת משה אשר־נתן יהוה אלהי ישראל ויתן־לו המלך כיד־יהוה אלהיו עליו כל בקשתו
-
ויעלו מבני־ישראל ומן־הכהנים והלוים והמשררים והשערים והנתינים אל־ירושלם בשנת־שבע לארתחשסתא המלך
-
ויבא ירושלם בחדש החמישי היא שנת השביעית למלך
-
כי באחד לחדש הראשון הוא יסד המעלה מבבל ובאחד לחדש החמישי בא אל־ירושלם כיד־אלהיו הטובה עליו
-
כי עזרא הכין לבבו לדרוש את־תורת יהוה ולעשת וללמד בישראל חק ומשפט
-
וזה פרשגן הנשתון אשר נתן המלך ארתחשסתא לעזרא הכהן הספר ספר דברי מצות־יהוה וחקיו על־ישראל
-
ארתחשסתא מלך מלכיא לעזרא כהנא ספר דתא די־אלה שמיא גמיר וכענת
-
מני שים טעם די כל־מתנדב במלכותי מן־עמה ישראל וכהנוהי ולויא למהך לירושלם עמך יהך
-
כל־קבל די מן־קדם מלכא ושבעת יעטהי שליח לבקרא על־יהוד ולירושלם בדת אלהך די בידך
-
ולהיבלה כסף ודהב די־מלכא ויעטוהי התנדבו לאלה ישראל די בירושלם משכנה
-
וכל כסף ודהב די תהשכח בכל מדינת בבל עם התנדבות עמא וכהניא מתנדבין לבית אלההם די בירושלם
-
כל־קבל דנה אספרנא תקנא בכספא דנה תורין דכרין אמרין ומנחתהון ונסכיהון ותקרב המו על־מדבחה די בית אלהכם די בירושלם
-
ומה די עליך [עלך] ועל־אחיך [אחך] ייטב בשאר כספא ודהבה למעבד כרעות אלהכם תעבדון
-
ומאניא די־מתיהבין לך לפלחן בית אלהך השלם קדם אלה ירושלם
-
ושאר חשחות בית אלהך די יפל־לך למנתן תנתן מן־בית גנזי מלכא
-
ומני אנה ארתחשסתא מלכא שים טעם לכל גזבריא די בעבר נהרה די כל־די ישאלנכון עזרא כהנה ספר דתא די־אלה שמיא אספרנא יתעבד
-
עד־כסף ככרין מאה ועד־חנטין כרין מאה ועד־חמר בתין מאה ועד־בתין משח מאה ומלח די־לא כתב
-
כל־די מן־טעם אלה שמיא יתעבד אדרזדא לבית אלה שמיא די־למה להוא קצף על־מלכות מלכא ובנוהי
-
ולכם מהודעין די כל־כהניא ולויא זמריא תרעיא נתיניא ופלחי בית אלהא דנה מנדה בלו והלך לא שליט למרמא עליהם
-
ואנת עזרא כחכמת אלהך די־בידך מני שפטין ודינין די־להון דאנין [דאינין] לכל־עמה די בעבר נהרה לכל־ידעי דתי אלהך ודי לא ידע תהודעון
-
וכל־די־לא להוא עבד דתא די־אלהך ודתא די מלכא אספרנא דינה להוא מתעבד מנה הן למות הן לשרשו [לשרשי] הן־לענש נכסין ולאסורין
-
ברוך יהוה אלהי אבותינו אשר נתן כזאת בלב המלך לפאר את־בית יהוה אשר בירושלם
-
ועלי הטה־חסד לפני המלך ויועציו ולכל־שרי המלך הגברים ואני התחזקתי כיד־יהוה אלהי עלי ואקבצה מישראל ראשים לעלות עמי
פסוקים מנוקד
-
וְאַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה בְּמַלְכוּת אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מֶלֶךְ־פָּרָס עֶזְרָא בֶּן־שְׂרָיָה בֶּן־עֲזַרְיָה בֶּן־חִלְקִיָּה׃
-
בֶּן־שַׁלּוּם בֶּן־צָדוֹק בֶּן־אֲחִיטוּב׃
-
בֶּן־אֲמַרְיָה בֶן־עֲזַרְיָה בֶּן־מְרָיוֹת׃
-
בֶּן־זְרַחְיָה בֶן־עֻזִּי בֶּן־בֻּקִּי׃
-
בֶּן־אֲבִישׁוּעַ בֶּן־פִּינְחָס בֶּן־אֶלְעָזָר בֶּן־אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הָרֹאשׁ׃
-
הוּא עֶזְרָא עָלָה מִבָּבֶל וְהוּא־סֹפֵר מָהִיר בְּתוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר־נָתַן יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּתֶּן־לוֹ הַמֶּלֶךְ כְּיַד־יְהוָה אֱלֹהָיו עָלָיו כֹּל בַּקָּשָׁתוֹ׃
-
וַיַּעֲלוּ מִבְּנֵי־יִשְׂרָאֵל וּמִן־הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם וְהַמְשֹׁרְרִים וְהַשֹּׁעֲרִים וְהַנְּתִינִים אֶל־יְרוּשָׁלִָם בִּשְׁנַת־שֶׁבַע לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא הַמֶּלֶךְ׃
-
וַיָּבֹא יְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי הִיא שְׁנַת הַשְּׁבִיעִית לַמֶּלֶךְ׃
-
כִּי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא יְסֻד הַמַּעֲלָה מִבָּבֶל וּבְאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בָּא אֶל־יְרוּשָׁלִַם כְּיַד־אֱלֹהָיו הַטּוֹבָה עָלָיו׃
-
כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת־תּוֹרַת יְהוָה וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק וּמִשְׁפָּט׃
-
וְזֶה פַּרְשֶׁגֶן הַנִּשְׁתְּוָן אֲשֶׁר נָתַן הַמֶּלֶךְ אַרְתַּחְשַׁסְתְּא לְעֶזְרָא הַכֹּהֵן הַסֹּפֵר סֹפֵר דִּבְרֵי מִצְוֺת־יְהוָה וְחֻקָּיו עַל־יִשְׂרָאֵל׃
-
אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מֶלֶךְ מַלְכַיָּא לְעֶזְרָא כָהֲנָא סָפַר דָּתָא דִּי־אֱלָהּ שְׁמַיָּא גְּמִיר וּכְעֶנֶת׃
-
מִנִּי שִׂים טְעֵם דִּי כָל־מִתְנַדַּב בְּמַלְכוּתִי מִן־עַמָּה יִשְׂרָאֵל וְכָהֲנוֹהִי וְלֵוָיֵא לִמְהָךְ לִירוּשְׁלֶם עִמָּךְ יְהָךְ׃
-
כָּל־קֳבֵל דִּי מִן־קֳדָם מַלְכָּא וְשִׁבְעַת יָעֲטֹהִי שְׁלִיחַ לְבַקָּרָא עַל־יְהוּד וְלִירוּשְׁלֶם בְּדָת אֱלָהָךְ דִּי בִידָךְ׃
-
וּלְהֵיבָלָה כְּסַף וּדְהַב דִּי־מַלְכָּא וְיָעֲטוֹהִי הִתְנַדַּבוּ לֶאֱלָהּ יִשְׂרָאֵל דִּי בִירוּשְׁלֶם מִשְׁכְּנֵהּ׃
-
וְכֹל כְּסַף וּדְהַב דִּי תְהַשְׁכַּח בְּכֹל מְדִינַת בָּבֶל עִם הִתְנַדָּבוּת עַמָּא וְכָהֲנַיָּא מִתְנַדְּבִין לְבֵית אֱלָהֲהֹם דִּי בִירוּשְׁלֶם׃
-
כָּל־קֳבֵל דְּנָה אָסְפַּרְנָא תִקְנֵא בְּכַסְפָּא דְנָה תּוֹרִין דִּכְרִין אִמְּרִין וּמִנְחָתְהוֹן וְנִסְכֵּיהוֹן וּתְקָרֵב הִמּוֹ עַל־מַדְבְּחָה דִּי בֵּית אֱלָהֲכֹם דִּי בִירוּשְׁלֶם׃
-
וּמָה דִי עליך [עֲלָךְ] וְעַל־אחיך [אֶחָךְ] יֵיטַב בִּשְׁאָר כַּסְפָּא וְדַהֲבָה לְמֶעְבַּד כִּרְעוּת אֱלָהֲכֹם תַּעַבְדוּן׃
-
וּמָאנַיָּא דִּי־מִתְיַהֲבִין לָךְ לְפָלְחָן בֵּית אֱלָהָךְ הַשְׁלֵם קֳדָם אֱלָהּ יְרוּשְׁלֶם׃
-
וּשְׁאָר חַשְׁחוּת בֵּית אֱלָהָךְ דִּי יִפֶּל־לָךְ לְמִנְתַּן תִּנְתֵּן מִן־בֵּית גִּנְזֵי מַלְכָּא׃
-
וּמִנִּי אֲנָה אַרְתַּחְשַׁסְתְּא מַלְכָּא שִׂים טְעֵם לְכֹל גִּזַּבְרַיָּא דִּי בַּעֲבַר נַהֲרָה דִּי כָל־דִּי יִשְׁאֲלֶנְכוֹן עֶזְרָא כָהֲנָה סָפַר דָּתָא דִּי־אֱלָהּ שְׁמַיָּא אָסְפַּרְנָא יִתְעֲבִד׃
-
עַד־כְּסַף כַּכְּרִין מְאָה וְעַד־חִנְטִין כֹּרִין מְאָה וְעַד־חֲמַר בַּתִּין מְאָה וְעַד־בַּתִּין מְשַׁח מְאָה וּמְלַח דִּי־לָא כְתָב׃
-
כָּל־דִּי מִן־טַעַם אֱלָהּ שְׁמַיָּא יִתְעֲבֵד אַדְרַזְדָּא לְבֵית אֱלָהּ שְׁמַיָּא דִּי־לְמָה לֶהֱוֵא קְצַף עַל־מַלְכוּת מַלְכָּא וּבְנוֹהִי׃
-
וּלְכֹם מְהוֹדְעִין דִּי כָל־כָּהֲנַיָּא וְלֵוָיֵא זַמָּרַיָּא תָרָעַיָּא נְתִינַיָּא וּפָלְחֵי בֵּית אֱלָהָא דְנָה מִנְדָּה בְלוֹ וַהֲלָךְ לָא שַׁלִּיט לְמִרְמֵא עֲלֵיהֹם׃
-
וְאַנְתְּ עֶזְרָא כְּחָכְמַת אֱלָהָךְ דִּי־בִידָךְ מֶנִּי שָׁפְטִין וְדַיָּנִין דִּי־לֶהֱוֺן דאנין [דָּאיְנִין] לְכָל־עַמָּה דִּי בַּעֲבַר נַהֲרָה לְכָל־יָדְעֵי דָּתֵי אֱלָהָךְ וְדִי לָא יָדַע תְּהוֹדְעוּן׃
-
וְכָל־דִּי־לָא לֶהֱוֵא עָבֵד דָּתָא דִי־אֱלָהָךְ וְדָתָא דִּי מַלְכָּא אָסְפַּרְנָא דִּינָה לֶהֱוֵא מִתְעֲבֵד מִנֵּהּ הֵן לְמוֹת הֵן לשרשו [לִשְׁרֹשִׁי] הֵן־לַעֲנָשׁ נִכְסִין וְלֶאֱסוּרִין׃
-
בָּרוּךְ יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ אֲשֶׁר נָתַן כָּזֹאת בְּלֵב הַמֶּלֶךְ לְפָאֵר אֶת־בֵּית יְהוָה אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וְעָלַי הִטָּה־חֶסֶד לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְיוֹעֲצָיו וּלְכָל־שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ הַגִּבֹּרִים וַאֲנִי הִתְחַזַּקְתִּי כְּיַד־יְהוָה אֱלֹהַי עָלַי וָאֶקְבְּצָה מִיִּשְׂרָאֵל רָאשִׁים לַעֲלוֹת עִמִּי׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי. -
פרס