בראשית-פרק-33
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו, וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא, וְעִמּוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ. מול מחנהו המשפחתי המצומצם של יעקב, המלווה בעבדים, שפחות ונכסים, הופיע מחנה צבאי גדול. וַיַּחַץ אֶת הַיְלָדִים, עַל לֵאָה וְעַל רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת. יעקב ארגן את צאצאיו, כך שכל אם תשגיח על ילדיה.
-
וַיָּשֶׂם אֶת הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה, וְאֶת לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים, וְאֶת רָחֵל וְאֶת יוֹסֵף אַחֲרֹנִים. כיוון שיעקב חשש מהתנהגותו הקשה של עשו, הוא העמיד אותם בסדר מהופך לסדר חשיבותם בעיניו: הוא הקדים את השפחות וילדיהן, אחריהן העמיד את לאה וילדיה, ולבסוף את רחל, אשתו האהובה ביותר, ואת בנה.
-
וְהוּא, יעקב עָבַר לִפְנֵיהֶם, לפני בני המשפחה, וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים, מספר סמלי, עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו. הליכתו, שכללה השתחוויות רבות, ביטאה כבוד וקבלת מרותו של עשו, עוד קודם שנאמר ביניהם דבר.
-
וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ, וַיִּבְכּוּ יחד.
-
וַיִּשָּׂא עשו אֶת עֵינָיו, וַיַּרְא אֶת הַנָּשִׁים וְאֶת הַיְלָדִים, שצעדו לאחר יעקב. וַיֹּאמֶר: מִי אֵלֶּה לָּךְ? למרות שיכול היה לשער. וַיֹּאמַר יעקב : הַיְלָדִים אֲשֶׁר חָנַן אֱלֹהִים אֶת עַבְדֶּךָ. אלו ילדַי. יעקב חזר וכינה עצמו עבדו של עשו. הוא העדיף להחניף לעשו, ובלבד שיישמרו היחסים ביניהם.
-
וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן, וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ. השפחות וילדיהן חיקו את יעקב.
-
וַתִּגַּשׁ גַּם לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ, וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל וַיִּשְׁתַּחֲווּ.
-
וַיֹּאמֶר עשו : מִי לְךָ כָּל הַמַּחֲנֶה הַזֶּה של עדרי הצאן, הבקר, הגמלים ושאר הבהמות ששלחת, אֲשֶׁר פָּגָשְׁתִּי? וַיֹּאמֶר יעקב : לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי. הבאתי לך מתנת פיוס, ואני מקווה שתקבל אותה ברצון.
-
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו: יֶשׁ לִי רָב, הרבה, אָחִי. אינני זקוק למתנתך. קרוב לוודאי שעשו דיבר בכנות, שכן עשו היה מושל במדינה קטנה. יְהִי לְךָ אֲשֶׁר לָךְ. השאר את המתנה לעצמך.
-
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: אַל נָא, בבקשה, אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, אם יחסינו אכן טובים, וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי, שכן קבלת המתנה מבטאת קרבה, כִּי עַל כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים, כי אני רואה אותך כברייה מרוממת, וַתִּרְצֵנִי. כיוון שאתה כה גדול בעיני, כבוד הוא לי שמתנתי תהיה רצויה לך.
-
קַח נָא אֶת בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ. ידוע לי שאינך זקוק למתנה, אך מתנתי אינה אלא ברכה שאני חולק אתך, כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל. אינך מחסר ממני מאומה. נראה שעשו לא יכול היה לעמוד על גודל רכושו של יעקב. הוא לא שאל על המחנה והעדרים, אולי משום שיעקב הותיר אותם מאחור מתוך זהירות. וַיִּפְצַר בּוֹ, יעקב עמד על כך שעשו יקבל את מתנתו, וַיִּקָּח. כעסו ואיבתו של עשו כלפי יעקב התעוררו לפני שנים רבות, ומאז נמנע יעקב ממפגש עם עשו. די היה במתנה המרצה ובביטויי ההתרפסות של יעקב כדי לרכך את עשו ולהשיבו אל האחווה.
-
וַיֹּאמֶר עשו : נִסְעָה וְנֵלֵכָה, וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ. הבה נתקדם יחד באותה דרך, הלוא אתה אחי. מתגובתו של יעקב עולה כי הבין את דברי עשו כהזמנה שיבקר אצלו או יבוא לגור אתו במקום שבו הוא מושל.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו יעקב : אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי הַיְלָדִים רַכִּים. אתה רואה שהילדים צעירים. ראובן הבכור היה אז כבן שלוש עשרה, וְהַצֹּאן וְהַבָּקָר עָלוֹת מניקות, וצרכיהן עָלָי, וּדְפָקוּם, אם יזרזו אותן יוֹם אֶחָד — וָמֵתוּ כָּל הַצֹּאן. עם משפחתי וצאני לא אוכל לעמוד בקצב של מחנה הצבא שלך.
-
יַעֲבָר נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ, לך אתה קודם, וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי, לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה, בגלל רכושי אֲשֶׁר לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים, עַד אֲשֶׁר אָבֹא אֶל אֲדֹנִי שֵׂעִירָה. עד שאגיע לארצך עלינו לעבור עוד דרך ארוכה.
-
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו: אם כך, אַצִּיגָה נָּא עִמְּךָ מִן הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי. אשאיר אתך חלק מאנשַי כדי לשמור עליך ועל משפחתך. וַיֹּאמֶר יעקב : לָמָּה זֶּה אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי? אני עצמאי. אין בכך צורך, ואף אינני רוצה להכביד עליך בקבלת שירותים אלו.
-
וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו עם מחנהו ועם הבהמות שקיבל לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה, לשעיר.
-
וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה, למקום שנקרא סֻכּוֹת. שם — וַיִּבֶן לוֹ, לעצמו בָּיִת, וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת, עַל כֵּן קָרָא שֵׁם הַמָּקוֹם סֻכּוֹת. מקום זה עדיין לא היה יישוב קבע, ובו חנה עד שהחליט לאן יפנה הלאה.
-
וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם, ללא פגעים והפסדים, עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, זוהי עיר ממשית, יישוב של קבע, בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם, וַיִּחַן אֶת פְּנֵי, מול הָעִיר בסמוך אליה ולא בתוכה, כך שיכול היה לקשור יחסים עם בני העיר.
-
וַיִּקֶן אֶת חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ. כיוון שהמקום לא היה ריק מבני אדם, אלא עיר מיושבת, לא היה ראוי שיפרוש אוהל במקום שאינו שלו. לכן קנה את מקומו מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר — שמו של אֲבִי שְׁכֶם, ראש העיר שכם. בְּמֵאָה קְשִׂיטָה, סכום כסף מסוים, או: צאן וכדומה.
-
וַיַּצֶּב שָׁם מִזְבֵּחַ, וַיִּקְרָא לוֹ, למזבח אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. מזבחות אחדים לא נחשבו רק כמבנים שימושיים, אלא כבעלי מעמד וזהות.
פסוקים
-
וישא יעקב עיניו וירא והנה עשו בא ועמו ארבע מאות איש ויחץ את־הילדים על־לאה ועל־רחל ועל שתי השפחות
-
וישם את־השפחות ואת־ילדיהן ראשנה ואת־לאה וילדיה אחרנים ואת־רחל ואת־יוסף אחרנים
-
והוא עבר לפניהם וישתחו ארצה שבע פעמים עד־גשתו עד־אחיו
-
וירץ עשו לקראתו ויחבקהו ויפל על־צוארו וישקהו ויבכו
-
וישא את־עיניו וירא את־הנשים ואת־הילדים ויאמר מי־אלה לך ויאמר הילדים אשר־חנן אלהים את־עבדך
-
ותגשן השפחות הנה וילדיהן ותשתחוין
-
ותגש גם־לאה וילדיה וישתחוו ואחר נגש יוסף ורחל וישתחוו
-
ויאמר מי לך כל־המחנה הזה אשר פגשתי ויאמר למצא־חן בעיני אדני
-
ויאמר עשו יש־לי רב אחי יהי לך אשר־לך
-
ויאמר יעקב אל־נא אם־נא מצאתי חן בעיניך ולקחת מנחתי מידי כי על־כן ראיתי פניך כראת פני אלהים ותרצני
-
קח־נא את־ברכתי אשר הבאת לך כי־חנני אלהים וכי יש־לי־כל ויפצר־בו ויקח
-
ויאמר נסעה ונלכה ואלכה לנגדך
-
ויאמר אליו אדני ידע כי־הילדים רכים והצאן והבקר עלות עלי ודפקום יום אחד ומתו כל־הצאן
-
יעבר־נא אדני לפני עבדו ואני אתנהלה לאטי לרגל המלאכה אשר־לפני ולרגל הילדים עד אשר־אבא אל־אדני שעירה
-
ויאמר עשו אציגה־נא עמך מן־העם אשר אתי ויאמר למה זה אמצא־חן בעיני אדני
-
וישב ביום ההוא עשו לדרכו שעירה
-
ויעקב נסע סכתה ויבן לו בית ולמקנהו עשה סכת על־כן קרא שם־המקום סכות
-
ויבא יעקב שלם עיר שכם אשר בארץ כנען בבאו מפדן ארם ויחן את־פני העיר
-
ויקן את־חלקת השדה אשר נטה־שם אהלו מיד בני־חמור אבי שכם במאה קשיטה
-
ויצב־שם מזבח ויקרא־לו אל אלהי ישראל
פסוקים מנוקד
-
וַיִּשָּׂא יַעֲקֹב עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה עֵשָׂו בָּא וְעִמּוֹ אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ וַיַּחַץ אֶת־הַיְלָדִים עַל־לֵאָה וְעַל־רָחֵל וְעַל שְׁתֵּי הַשְּׁפָחוֹת׃
-
וַיָּשֶׂם אֶת־הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת־יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה וְאֶת־לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים וְאֶת־רָחֵל וְאֶת־יוֹסֵף אַחֲרֹנִים׃
-
וְהוּא עָבַר לִפְנֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד־גִּשְׁתּוֹ עַד־אָחִיו׃
-
וַיָּרָץ עֵשָׂו לִקְרָאתוֹ וַיְחַבְּקֵהוּ וַיִּפֹּל עַל־צַוָּארָו וַיִּשָּׁקֵהוּ וַיִּבְכּוּ׃
-
וַיִּשָּׂא אֶת־עֵינָיו וַיַּרְא אֶת־הַנָּשִׁים וְאֶת־הַיְלָדִים וַיֹּאמֶר מִי־אֵלֶּה לָּךְ וַיֹּאמַר הַיְלָדִים אֲשֶׁר־חָנַן אֱלֹהִים אֶת־עַבְדֶּךָ׃
-
וַתִּגַּשְׁןָ הַשְּׁפָחוֹת הֵנָּה וְיַלְדֵיהֶן וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ׃
-
וַתִּגַּשׁ גַּם־לֵאָה וִילָדֶיהָ וַיִּשְׁתַּחֲווּ וְאַחַר נִגַּשׁ יוֹסֵף וְרָחֵל וַיִּשְׁתַּחֲווּ׃
-
וַיֹּאמֶר מִי לְךָ כָּל־הַמַּחֲנֶה הַזֶּה אֲשֶׁר פָּגָשְׁתִּי וַיֹּאמֶר לִמְצֹא־חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי׃
-
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו יֶשׁ־לִי רָב אָחִי יְהִי לְךָ אֲשֶׁר־לָךְ׃
-
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אַל־נָא אִם־נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ וְלָקַחְתָּ מִנְחָתִי מִיָּדִי כִּי עַל־כֵּן רָאִיתִי פָנֶיךָ כִּרְאֹת פְּנֵי אֱלֹהִים וַתִּרְצֵנִי׃
-
קַח־נָא אֶת־בִּרְכָתִי אֲשֶׁר הֻבָאת לָךְ כִּי־חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ־לִי־כֹל וַיִּפְצַר־בּוֹ וַיִּקָּח׃
-
וַיֹּאמֶר נִסְעָה וְנֵלֵכָה וְאֵלְכָה לְנֶגְדֶּךָ׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲדֹנִי יֹדֵעַ כִּי־הַיְלָדִים רַכִּים וְהַצֹּאן וְהַבָּקָר עָלוֹת עָלָי וּדְפָקוּם יוֹם אֶחָד וָמֵתוּ כָּל־הַצֹּאן׃
-
יַעֲבָר־נָא אֲדֹנִי לִפְנֵי עַבְדּוֹ וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר־לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים עַד אֲשֶׁר־אָבֹא אֶל־אֲדֹנִי שֵׂעִירָה׃
-
וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אַצִּיגָה־נָּא עִמְּךָ מִן־הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה אֶמְצָא־חֵן בְּעֵינֵי אֲדֹנִי׃
-
וַיָּשָׁב בַּיּוֹם הַהוּא עֵשָׂו לְדַרְכּוֹ שֵׂעִירָה׃
-
וְיַעֲקֹב נָסַע סֻכֹּתָה וַיִּבֶן לוֹ בָּיִת וּלְמִקְנֵהוּ עָשָׂה סֻכֹּת עַל־כֵּן קָרָא שֵׁם־הַמָּקוֹם סֻכּוֹת׃
-
וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם וַיִּחַן אֶת־פְּנֵי הָעִיר׃
-
וַיִּקֶן אֶת־חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר נָטָה־שָׁם אָהֳלוֹ מִיַּד בְּנֵי־חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם בְּמֵאָה קְשִׂיטָה׃
-
וַיַּצֶּב־שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא־לוֹ אֵל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל׃
מקומות
-
סוכות
עיר בעבר הירדן המזרחי מדרום לנחל יבוק בנחלת שבט גד.
כיום מזוהה עם תל דיר עלא (אולברייט, ובהתאם לתלמוד ירושלמי מסכת שביעית פרק ט דף כה- 'תרעלה'). -
שכם
העיר המרכזית בשומרון, מזוהה עם תל בלאטה במזרח שכם המודרנית, בין הר גריזים להר עיבל.
-
כנען
שמה הקדום של ארץ ישראל