בראשית-פרק-34

מקבץ

ביאורים

  • וַתֵּצֵא דִינָה, ה בַּת הקטנה של לֵאָה, אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב, לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ. דינה, שחייתה עד כה בעיקר בנדודים ובמדבר, הגיעה לראשונה אל העיר והתחברה לבנותיה.

  • וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ. הנערה הזרה מצאה חן בעיני בנו של נשיא הארץ. וַיִּקַּח אֹתָהּ, וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ, וַיְעַנֶּהָ, אנס אותה.

  • וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת יַעֲקֹב. וַיֶּאֱהַב אֶת הַנַּעֲרָ, יתר על כן — וַיְדַבֵּר עַל לֵב הַנַּעֲרָ. אף על פי ששכם בוודאי היה חזק ממנה, הוא ניסה לפתותה להינשא לו.

  • וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר: קַח לִי אֶת הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה.

  • וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא, חילל אֶת דִּינָה בִתּוֹ. השמועה הגיעה אליו לביתו, וּבָנָיו הָיוּ אֶת, עם מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה. וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב ולא עשה דבר עַד בֹּאָם.

  • וַיֵּצֵא חֲמוֹר אֲבִי שְׁכֶם אֶל יַעֲקֹב לְדַבֵּר אִתּוֹ על אפשרות הנישואין. אילולא מעשה האונס שקדם לכך, לא היה דופי בפנייתו זו של חמור.

  • וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן הַשָּׂדֶה מיד כְּשָׁמְעָם, וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים על כאבה של אחותם ועל חרפתה, וכן — וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל, במשפחתו של ישראל לִשְׁכַּב אֶת בַּת יַעֲקֹב. וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה בשום מקום, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בבתו של אדם חשוב.

  • וַיְדַבֵּר חֲמוֹר, נשיא הארץ, אִתָּם לֵאמֹר: שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם. תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה.

  • וְהִתְחַתְּנוּ אֹתָנוּ. השידוך הפרטי יהפוך לקולקטיבי. נהפוך ליחידה אחת, או לפחות תהיה קרבה רבה בינינו — בְּנֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לָנוּ, וְאֶת בְּנֹתֵינוּ תִּקְחוּ לָכֶם.

  • וְאִתָּנוּ תֵּשֵׁבוּ בקביעות, וְהָאָרֶץ תִּהְיֶה לִפְנֵיכֶם, שְׁבוּ וּסְחָרוּהָ, ושוטטו בה לצורכי עסקכם או להנאתכם, כאילו היא מקומכם, וְהֵאָחֲזוּ בָּהּ. עד כה קניתם בכסף רב שדה אחד קטן, ועתה אני מציע לכם התיישבות חופשית, איחוד מסחרי וחברתי. חמור, שהלך כנראה בשליחות בנו, התעלם מן האירוע הבעייתי שקדם לפנייתו, ודיבר כאדם מיושב הרוצה לשדך את בנו עם בן השכן. שכם הצעיר לא המתין לשמוע את תשובת יעקב מאביו, אלא הגיע אף הוא למקום.

  • וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל אָבִיהָ וְאֶל אַחֶיהָ: אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֵיכֶם, וַאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלַי אֶתֵּן. בניגוד לחמור, שביקש להתנהל כראוי, שכם דיבר מתוך להיטות.

  • הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן, וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי, כל סכום שתקבעו אשלם, וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה.

  • וַיַּעֲנוּ בְנֵי יַעֲקֹב, יעקב לא הגיב, אולי משום שהיה שבור מן האירוע, או משום שהפך עם השנים, או כתוצאה מהמפגש עם המלאך, לאדם סביל יותר. אֶת שְׁכֶם וְאֶת חֲמוֹר אָבִיו בְּמִרְמָה, בהטעיה וַיְדַבֵּרוּ אֲשֶׁר טִמֵּא אֵת דִּינָה אֲחֹתָם. בניגוד לשכם וחמור, שהתעלמו מן האונס שברקע והציגו את הצעתם כהצעת נישואין רגילה, בני יעקב הזכירו זאת, משום שרצו להנכיח את עצם העלבון, וגם משום שרצו שבהסכם תובא בחשבון חומרת הפגיעה.

  • וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם: לֹא נוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר הַזֶּה, לָתֵת אֶת אֲחֹתֵנוּ לְאִישׁ אֲשֶׁר לוֹ עָרְלָה, כִּי חֶרְפָּה הִיא לָנוּ. ערל אינו תיאור של מצבו הפיסי של האדם גרידא, אלא זהו ביטוי גנאי עבורנו. על כן במצב הנוכחי אין אפשרות לדון על נישואין.

  • אַךְ בְּזֹאת נֵאוֹת, נסכים לָכֶם — אִם תִּהְיוּ כָמֹנוּ לְהִמֹּל לָכֶם כָּל זָכָר. כיוון שהערל בזוי בעינינו, לא נוכל להפוך דומים לכם, ועליכם להסכים לִדְמות לנו.

  • וְנָתַנּוּ אֶת בְּנֹתֵינוּ לָכֶם, וְאֶת בְּנֹתֵיכֶם נִקַּח לָנוּ, וְיָשַׁבְנוּ אִתְּכֶם וְהָיִינוּ לְעַם אֶחָד.

  • וְאִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלֵינוּ לְהִמּוֹל, וְלָקַחְנוּ אֶת בִּתֵּנוּ הביתה וְהָלָכְנוּ.

  • וַיִּיטְבוּ דִבְרֵיהֶם בְּעֵינֵי חֲמוֹר וּבְעֵינֵי שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר. מתשובת בני יעקב הם הסיקו כי הצעתם התקבלה, אם רק ימולו את עצמם.

  • וְלֹא אֵחַר הַנַּעַר לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר, כִּי חָפֵץ בְּבַת יַעֲקֹב. וְהוּא נִכְבָּד מִכֹּל בֵּית אָבִיו. נראה שהיה הבן הבכור ויורש העצר.

  • וַיָּבֹא חֲמוֹר וּשְׁכֶם בְּנוֹ אֶל שַׁעַר עִירָם. לרוב מאחורי שער העיר היתה רחבה, ובה היו מתכנסים חשובי העיר. וַיְדַבְּרוּ אֶל אַנְשֵׁי עִירָם, בהצגתם את ההצעה השמיטו את עובדת אהבת שכם לדינה, שאינה מעניינם של תושבי שכם, ובוודאי גם לא היתה משכנעת אותם לבצע מעשה קיצוני כל כך. הם פנו אליהם בהצעה פוליטית וכלכלית בלבד, לֵאמֹר:

  • הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה שְׁלֵמִים, ביחסי שלום הֵם אִתָּנוּ, וְטוב בעינינו כי יֵשְׁבוּ בָאָרֶץ וְיִסְחֲרוּ אֹתָהּ. וְהָאָרֶץ הִנֵּה רַחֲבַת יָדַיִם לִפְנֵיהֶם. באותה עת היתה שכם עיר קטנה, ומסביבה היה שטח רחב פנוי, כך שיש די מקום לכול. אֶת בְּנֹתָם נִקַּח לָנוּ לְנָשִׁים, וְאֶת בְּנֹתֵינוּ נִתֵּן לָהֶם. כדי לשכנע את אנשי העיר, חמור ושכם שינו מן הניסוח שבו פנה חמור ליעקב: בְּנֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לָנוּ, וְאֶת בְּנֹתֵינוּ תִּקְחו ּ לָכֶם.

  • אַךְ בְּזֹאת יֵאֹתוּ, יסכימו לָנוּ הָאֲנָשִׁים לָשֶׁבֶת אִתָּנוּ לִהְיוֹת לְעַם אֶחָד, בְּהִמּוֹל לָנוּ כָּל זָכָר כַּאֲשֶׁר, כפי ש הֵם נִמֹּלִים. שכן הערלה והמילה הם סימנים מובהקים להפרדה.

  • מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל בְּהֶמְתָּם — הֲלוֹא לָנוּ הֵם. אנחנו נבלע אותם מבחינה כלכלית ומבחינה תרבותית, וכך נזכה ברכוש רב. אַךְ נֵאוֹתָה לָהֶם — וְיֵשְׁבוּ אִתָּנוּ. איחוד לאומי וכלכלי זה אינו תובע מחיר גדול — רק קיומה של הדרישה הקטנה הזו.

  • וַיִּשְׁמְעוּ אֶל חֲמוֹר וְאֶל שְׁכֶם בְּנוֹ כָּל יֹצְאֵי שַׁעַר עִירוֹ, וַיִּמֹּלוּ כָּל זָכָר, כָּל יֹצְאֵי שַׁעַר עִירוֹ. מבוגרים בני תרבויות שונות עוברים את ניתוח המילה, אך זהו תהליך לא נוח וכואב, הרבה יותר מאשר מילתם של תינוקות.

  • וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי, בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים, במצב כאוב זה לא נוח לאנשים לצאת מבתיהם. אמנם אין הכאב משתק אותם, אך הוא מוריד את כושרם לנוע ולפעול. וַיִּקְחוּ שְׁנֵי בְנֵי יַעֲקֹב, שִׁמְעוֹן וְלֵוִי, אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ. דווקא הם יזמו מעשה זה, משום שדינה היתה גם בת אמם, ועל כן הם היו קשורים אליה במיוחד. לא מוסבר כאן מדוע לא השתתף ראובן במעשה. וַיָּבֹאוּ עַל הָעִיר בֶּטַח, בביטחון, שכן העיר, שפניה אל איחוד עם משפחת יעקב, לא התגוננה מפניהם, והנימולים אף היו מוגבלים ביכולותיהם הפיסיות. שמעון ולוי הלכו מבית לבית וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר.

  • וְאֶת חֲמוֹר וְאֶת שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי חָרֶב. כנראה הריגתם היתה ניכרת לעין יותר — אולי כרתו את ראשיהם. כל אותה עת נשארה דינה כבולה בבית שכם, אולי במעמד של כלה-לעתיד, ועתה וַיִּקְחוּ אֶת דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ.

  • בְּנֵי יַעֲקֹב האחרים, שלא השתתפו בהריגה, בָּאוּ לאחר מעשה עַל הַחֲלָלִים, כדי לקחת מהם את חפצי הערך, וַיָּבֹזּוּ הָעִיר, הם חשו שיש לכך צידוק מוסרי — אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם. נראה שגם אם תושבי העיר לא סייעו בפועל לאונס, הם שיתפו פעולה בכך שלא עיכבו בעד שכם; הרי הוא לא פיתה את דינה בעדינות, אלא לקחהּ בכוח מתוך חבורת הנערות שהיתה , מן הסתם, בעיר.

  • אֶת צֹאנָם וְאֶת בְּקָרָם וְאֶת חֲמֹרֵיהֶם, וְאֵת אֲשֶׁר בָּעִיר וְאֶת אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה לָקָחוּ.

  • וְאֶת כָּל חֵילָם, רכושם וְאֶת כָּל טַפָּם, ילדיהם הקטנים, וְאֶת נְשֵׁיהֶם שָׁבוּ וַיָּבֹזּוּ, וְאֵת כָּל אֲשֶׁר בַּבָּיִת. כמו במלחמה הם שבו שבויים ושללו את כל הרכוש.

  • וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי: עד כה הייתי נקי ומקובל, וכעת עֲכַרְתֶּם, לכלכתם אֹתִי, לְהַבְאִישֵׁנִי, להעלות את סרחוני בְּיֹשֵׁב, בעיני יושבי הָאָרֶץ — בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי. וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר, אנשים ספורים, קבוצה קטנה. כיוון שאנחנו זרים, ופגענו באחד מעמי כנען, עמי הארץ השכנים עלולים לנקום בנו את נקמת שכם או לנסות להרתיענו מלנהוג כך בערים אחרות, וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי, וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.

  • וַיֹּאמְרוּ שני הבנים: הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ?! האחים לא השלימו עם היחס כלפי אחותם, שאותה ביקשו להעביר מיד ליד כחלק מעסקה כלכלית, וטענו בתוקף שאסור שדינה תהיה מושא למקח וממכר.

פסוקים

  1. ותצא דינה בת־לאה אשר ילדה ליעקב לראות בבנות הארץ
  2. וירא אתה שכם בן־חמור החוי נשיא הארץ ויקח אתה וישכב אתה ויענה
  3. ותדבק נפשו בדינה בת־יעקב ויאהב את־הנער וידבר על־לב הנער
  4. ויאמר שכם אל־חמור אביו לאמר קח־לי את־הילדה הזאת לאשה
  5. ויעקב שמע כי טמא את־דינה בתו ובניו היו את־מקנהו בשדה והחרש יעקב עד־באם
  6. ויצא חמור אבי־שכם אל־יעקב לדבר אתו
  7. ובני יעקב באו מן־השדה כשמעם ויתעצבו האנשים ויחר להם מאד כי־נבלה עשה בישראל לשכב את־בת־יעקב וכן לא יעשה
  8. וידבר חמור אתם לאמר שכם בני חשקה נפשו בבתכם תנו נא אתה לו לאשה
  9. והתחתנו אתנו בנתיכם תתנו־לנו ואת־בנתינו תקחו לכם
  10. ואתנו תשבו והארץ תהיה לפניכם שבו וסחרוה והאחזו בה
  11. ויאמר שכם אל־אביה ואל־אחיה אמצא־חן בעיניכם ואשר תאמרו אלי אתן
  12. הרבו עלי מאד מהר ומתן ואתנה כאשר תאמרו אלי ותנו־לי את־הנער לאשה
  13. ויענו בני־יעקב את־שכם ואת־חמור אביו במרמה וידברו אשר טמא את דינה אחתם
  14. ויאמרו אליהם לא נוכל לעשות הדבר הזה לתת את־אחתנו לאיש אשר־לו ערלה כי־חרפה הוא לנו
  15. אך־בזאת נאות לכם אם תהיו כמנו להמל לכם כל־זכר
  16. ונתנו את־בנתינו לכם ואת־בנתיכם נקח־לנו וישבנו אתכם והיינו לעם אחד
  17. ואם־לא תשמעו אלינו להמול ולקחנו את־בתנו והלכנו
  18. וייטבו דבריהם בעיני חמור ובעיני שכם בן־חמור
  19. ולא־אחר הנער לעשות הדבר כי חפץ בבת־יעקב והוא נכבד מכל בית אביו
  20. ויבא חמור ושכם בנו אל־שער עירם וידברו אל־אנשי עירם לאמר
  21. האנשים האלה שלמים הם אתנו וישבו בארץ ויסחרו אתה והארץ הנה רחבת־ידים לפניהם את־בנתם נקח־לנו לנשים ואת־בנתינו נתן להם
  22. אך־בזאת יאתו לנו האנשים לשבת אתנו להיות לעם אחד בהמול לנו כל־זכר כאשר הם נמלים
  23. מקנהם וקנינם וכל־בהמתם הלוא לנו הם אך נאותה להם וישבו אתנו
  24. וישמעו אל־חמור ואל־שכם בנו כל־יצאי שער עירו וימלו כל־זכר כל־יצאי שער עירו
  25. ויהי ביום השלישי בהיותם כאבים ויקחו שני־בני־יעקב שמעון ולוי אחי דינה איש חרבו ויבאו על־העיר בטח ויהרגו כל־זכר
  26. ואת־חמור ואת־שכם בנו הרגו לפי־חרב ויקחו את־דינה מבית שכם ויצאו
  27. בני יעקב באו על־החללים ויבזו העיר אשר טמאו אחותם
  28. את־צאנם ואת־בקרם ואת־חמריהם ואת אשר־בעיר ואת־אשר בשדה לקחו
  29. ואת־כל־חילם ואת־כל־טפם ואת־נשיהם שבו ויבזו ואת כל־אשר בבית
  30. ויאמר יעקב אל־שמעון ואל־לוי עכרתם אתי להבאישני בישב הארץ בכנעני ובפרזי ואני מתי מספר ונאספו עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי
  31. ויאמרו הכזונה יעשה את־אחותנו

פסוקים מנוקד

  1. וַתֵּצֵא דִינָה בַּת־לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ׃
  2. וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן־חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ׃
  3. וַתִּדְבַּק נַפְשׁוֹ בְּדִינָה בַּת־יַעֲקֹב וַיֶּאֱהַב אֶת־הַנַּעֲרָ וַיְדַבֵּר עַל־לֵב הַנַּעֲרָ׃
  4. וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל־חֲמוֹר אָבִיו לֵאמֹר קַח־לִי אֶת־הַיַּלְדָּה הַזֹּאת לְאִשָּׁה׃
  5. וְיַעֲקֹב שָׁמַע כִּי טִמֵּא אֶת־דִּינָה בִתּוֹ וּבָנָיו הָיוּ אֶת־מִקְנֵהוּ בַּשָּׂדֶה וְהֶחֱרִשׁ יַעֲקֹב עַד־בֹּאָם׃
  6. וַיֵּצֵא חֲמוֹר אֲבִי־שְׁכֶם אֶל־יַעֲקֹב לְדַבֵּר אִתּוֹ׃
  7. וּבְנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ מִן־הַשָּׂדֶה כְּשָׁמְעָם וַיִּתְעַצְּבוּ הָאֲנָשִׁים וַיִּחַר לָהֶם מְאֹד כִּי־נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל לִשְׁכַּב אֶת־בַּת־יַעֲקֹב וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה׃
  8. וַיְדַבֵּר חֲמוֹר אִתָּם לֵאמֹר שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה׃
  9. וְהִתְחַתְּנוּ אֹתָנוּ בְּנֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ־לָנוּ וְאֶת־בְּנֹתֵינוּ תִּקְחוּ לָכֶם׃
  10. וְאִתָּנוּ תֵּשֵׁבוּ וְהָאָרֶץ תִּהְיֶה לִפְנֵיכֶם שְׁבוּ וּסְחָרוּהָ וְהֵאָחֲזוּ בָּהּ׃
  11. וַיֹּאמֶר שְׁכֶם אֶל־אָבִיה וְאֶל־אַחֶיהָ אֶמְצָא־חֵן בְּעֵינֵיכֶם וַאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלַי אֶתֵּן׃
  12. הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי וּתְנוּ־לִי אֶת־הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה׃
  13. וַיַּעֲנוּ בְנֵי־יַעֲקֹב אֶת־שְׁכֶם וְאֶת־חֲמוֹר אָבִיו בְּמִרְמָה וַיְדַבֵּרוּ אֲשֶׁר טִמֵּא אֵת דִּינָה אֲחֹתָם׃
  14. וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם לֹא נוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר הַזֶּה לָתֵת אֶת־אֲחֹתֵנוּ לְאִישׁ אֲשֶׁר־לוֹ עָרְלָה כִּי־חֶרְפָּה הִוא לָנוּ׃
  15. אַךְ־בְּזֹאת נֵאוֹת לָכֶם אִם תִּהְיוּ כָמֹנוּ לְהִמֹּל לָכֶם כָּל־זָכָר׃
  16. וְנָתַנּוּ אֶת־בְּנֹתֵינוּ לָכֶם וְאֶת־בְּנֹתֵיכֶם נִקַּח־לָנוּ וְיָשַׁבְנוּ אִתְּכֶם וְהָיִינוּ לְעַם אֶחָד׃
  17. וְאִם־לֹא תִשְׁמְעוּ אֵלֵינוּ לְהִמּוֹל וְלָקַחְנוּ אֶת־בִּתֵּנוּ וְהָלָכְנוּ׃
  18. וַיִּיטְבוּ דִבְרֵיהֶם בְּעֵינֵי חֲמוֹר וּבְעֵינֵי שְׁכֶם בֶּן־חֲמוֹר׃
  19. וְלֹא־אֵחַר הַנַּעַר לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר כִּי חָפֵץ בְּבַת־יַעֲקֹב וְהוּא נִכְבָּד מִכֹּל בֵּית אָבִיו׃
  20. וַיָּבֹא חֲמוֹר וּשְׁכֶם בְּנוֹ אֶל־שַׁעַר עִירָם וַיְדַבְּרוּ אֶל־אַנְשֵׁי עִירָם לֵאמֹר׃
  21. הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה שְׁלֵמִים הֵם אִתָּנוּ וְיֵשְׁבוּ בָאָרֶץ וְיִסְחֲרוּ אֹתָהּ וְהָאָרֶץ הִנֵּה רַחֲבַת־יָדַיִם לִפְנֵיהֶם אֶת־בְּנֹתָם נִקַּח־לָנוּ לְנָשִׁים וְאֶת־בְּנֹתֵינוּ נִתֵּן לָהֶם׃
  22. אַךְ־בְּזֹאת יֵאֹתוּ לָנוּ הָאֲנָשִׁים לָשֶׁבֶת אִתָּנוּ לִהְיוֹת לְעַם אֶחָד בְּהִמּוֹל לָנוּ כָּל־זָכָר כַּאֲשֶׁר הֵם נִמֹּלִים׃
  23. מִקְנֵהֶם וְקִנְיָנָם וְכָל־בְּהֶמְתָּם הֲלוֹא לָנוּ הֵם אַךְ נֵאוֹתָה לָהֶם וְיֵשְׁבוּ אִתָּנוּ׃
  24. וַיִּשְׁמְעוּ אֶל־חֲמוֹר וְאֶל־שְׁכֶם בְּנוֹ כָּל־יֹצְאֵי שַׁעַר עִירוֹ וַיִּמֹּלוּ כָּל־זָכָר כָּל־יֹצְאֵי שַׁעַר עִירוֹ׃
  25. וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיוֹתָם כֹּאֲבִים וַיִּקְחוּ שְׁנֵי־בְנֵי־יַעֲקֹב שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אֲחֵי דִינָה אִישׁ חַרְבּוֹ וַיָּבֹאוּ עַל־הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל־זָכָר׃
  26. וְאֶת־חֲמוֹר וְאֶת־שְׁכֶם בְּנוֹ הָרְגוּ לְפִי־חָרֶב וַיִּקְחוּ אֶת־דִּינָה מִבֵּית שְׁכֶם וַיֵּצֵאוּ׃
  27. בְּנֵי יַעֲקֹב בָּאוּ עַל־הַחֲלָלִים וַיָּבֹזּוּ הָעִיר אֲשֶׁר טִמְּאוּ אֲחוֹתָם׃
  28. אֶת־צֹאנָם וְאֶת־בְּקָרָם וְאֶת־חֲמֹרֵיהֶּם וְאֵת אֲשֶׁר־בָּעִיר וְאֶת־אֲשֶׁר בַּשָּׂדֶה לָקָחוּ׃
  29. וְאֶת־כָּל־חֵילָם וְאֶת־כָּל־טַפָּם וְאֶת־נְשֵׁיהֶם שָׁבוּ וַיָּבֹזּוּ וְאֵת כָּל־אֲשֶׁר בַּבָּיִת׃
  30. וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל־שִׁמְעוֹן וְאֶל־לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי׃
  31. וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת־אֲחוֹתֵנוּ׃

מקומות

  • שכם

    העיר המרכזית בשומרון, מזוהה עם תל בלאטה במזרח שכם המודרנית, בין הר גריזים להר עיבל.