דברי הימים א-פרק-13
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּוָּעֵץ דָּוִיד עִם־שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְְהַמֵּאוֹת לְְכָָל־נָגִיד, כל בעלי המשרה.
-
וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְְכֹל קְְהַל יִשְְְׂרָאֵל: אִם־עֲלֵיכֶם טוֹב, אם הדבר נראה בעיניכם, וּמִן־ה' אֱלֹהֵינוּ יצא הדבר, אם הוא לרצון ה', נִפְְְרְְצָה, נפרוץ, נצא ו נִשְְְׁלְְחָה עַל, אל אַחֵינוּ הַנִּשְְְׁאָרִים בְְּכֹל אַרְְְצוֹת, נחלות יִשְְְׂרָאֵל שלא באו הנה, וְְעִמָּהֶם הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם בְְּעָרֵי מִגְְְרְְשֵׁיהֶם, וְְיִקָּבְְצוּ אֵלֵינוּ. נכנס את כולם לאספה גדולה.
-
וְְנָסֵבָּה, נעביר אֶת־אֲרוֹן אֱלֹהֵינוּ אֵלֵינוּ, לירושלים, כִּי־לֹא דְְרַשְְְׁנֻהוּ, ביקשנו אותו, לא פנינו לעסוק בעניינו בִּימֵי שָׁאוּל עד כה.
-
וַיֹּאמְְרוּ, הביעו את רצונם כָָל־הַקָּהָל לַעֲשׂוֹת כֵּן, כִּי־יָשַׁר, נראה הַדָּבָר בְְּעֵינֵי כָָל־הָעָם. אנשים חשבו שכדאי להעלות את הארון למקום מרכזי שבו יוכלו לחדש את עבודת ה'.
-
וַיַּקְְְהֵל דָּוִיד אֶת־כָָּל־יִשְְְׂרָאֵל מִן־שִׁיחוֹר, הנהר המציין את גבולה המזרחי של מִצְְְרַיִם, וְְעַד־לְְבוֹא חֲמָת שבצפון כדי לְְהָבִיא אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִקִּרְְְיַת יְְעָרִים.
-
וַיַּעַל דָּוִיד וְְכָָל־יִשְְְׂרָאֵל בַּעֲלָתָה, אל המקום שנקרא בעלה, כלומר אֶל־קִרְְְיַת יְְעָרִים אֲשֶׁר לִיהוּדָה, על מנת לְְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים, ה' יוֹשֵׁב הַכְְּרוּבִים, אֲשֶׁר־נִקְְְרָא שֵׁם ה' עליו. הארון, שהכרובים עדיין סוככו עליו בכנפיהם, מסמל את הנוכחות האלוקית בתוך ישראל, ולכן ה' נקרא 'יושב הכרובים'. זהו מוקד הקודש החשוב ביותר. בתורה נאמר במפורש שהארון איננו נלקח בעגלה אלא נישא על הכתף על ידי הלויים, אבל גם הפלשתים החזירו אותו בעגלה מפני שפחדו לנגוע בו.
-
וַיַּרְְְכִּיבוּ אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עַל־עֲגָלָה חֲדָשָׁה מִבֵּית אֲבִינָדָב, כי לא רצו לנגוע בו, וְְעֻזָּא וְְאַחְְְיוֹ נֹהֲגִים בַּעֲגָלָה.
-
וְְדָוִיד וְְכָָל־יִשְְְׂרָאֵל מְְשַׂחֲקִים לִפְְְנֵי הָאֱלֹהִים בְְּכָָל־עֹז, רוקדים בהתלהבות ובכל המרץ, וּבְְְשִׁירִים וּבְְְכִנֹּרוֹת וּבִנְְְבָלִים וּבְְְתֻפִּים וּבִמְְְצִלְְְתַּיִם וּבַחֲצֹצְְרוֹת.
-
וַיָּבֹאוּ עַד מקום שנקרא גֹּרֶן כִּידֹן, וַיִּשְְְׁלַח עֻזָּא אֶת־יָדוֹ לֶאֱחֹז אֶת־הָאָרוֹן שלא ייפול, כִּי שָׁמְְטוּ, הזיזו הַבָּקָר את העגלה בתנועתם הנה והנה. נראה שהעגלה הייתה פתוחה וללא דפנות, ובעקבות תנועת הבקר נראה היה שהארון עומד ליפול. באופן טבעי מיהר עוזא והושיט ידו אל הארון להחזיק בו.
-
וַיִּחַר־אַף, כעס ה' בְְּעֻזָּא וַיַּכֵּהוּ עַל אֲשֶׁר־שָׁלַח יָדוֹ עַל־הָאָרוֹן, וַיָּמָָת שָׁם לִפְְְנֵי הָאֱלֹהִים.
-
וַיִּחַר, היה קשה לְְדָוִיד כִּי־פָרַץ ה' פֶּרֶץ, המית בהתערבות נסית בְְּעֻזָּא, כי כוונותיו של עוזא היו בוודאי רצויות, גם אם לא פעל כדין. וַיִּקְְְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא, שנקרא עד אז כידֹן, פֶּרֶץ עֻזָּא עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
-
וַיִּירָא דָוִיד אֶת־הָאֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמֹר: הֵיךְְְ, איך אָבִיא אֵלַי אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים? אם מי שמתוך כוונות טובות נגע בארון לשמרו מיד נהרג, מה עלול להתרחש עוד בקרבתו?
-
וְְלֹא־הֵסִיר דָּוִיד אֶת־הָאָרוֹן אֵלָיו – אֶל־עִיר דָּוִיד, וַיַּטֵּהוּ, הפנה אותו אֶל־בֵּית עֹבֵד־אֱדֹם הַגִּתִּי, שהיה לוי והתגורר מחוץ לעיר.
-
וַיֵּשֶׁב אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עִם־בֵּית עֹבֵד אֱדֹם בְְּבֵיתוֹ שְְׁלֹשָׁה חֳֳדָשִׁים, וַיְְְבָרֶךְְְ ה' אֶת־בֵּית עֹבֵד־אֱדֹם וְְאֶת־כָָּל־אֲשֶׁר־לוֹ. דויד חשש שהקִּרבה לארון עלולה להביא פורענות, אבל בבית עובד אדום לא כך קרה אלא להיפך. ברכה מיוחדת באה בביתו ולמשפחתו. מכאן אפשר היה ללמוד שכאשר נוהגים בארון האלוקים בכבוד, לא נגרם כל נזק, אלא להיפך – ברכה וישועה.
פסוקים
-
ויועץ דויד עם־שרי האלפים והמאות לכל־נגיד
-
ויאמר דויד לכל קהל ישראל אם־עליכם טוב ומן־יהוה אלהינו נפרצה נשלחה על־אחינו הנשארים בכל ארצות ישראל ועמהם הכהנים והלוים בערי מגרשיהם ויקבצו אלינו
-
ונסבה את־ארון אלהינו אלינו כי־לא דרשנהו בימי שאול
-
ויאמרו כל־הקהל לעשות כן כי־ישר הדבר בעיני כל־העם
-
ויקהל דויד את־כל־ישראל מן־שיחור מצרים ועד־לבוא חמת להביא את־ארון האלהים מקרית יערים
-
ויעל דויד וכל־ישראל בעלתה אל־קרית יערים אשר ליהודה להעלות משם את ארון האלהים יהוה יושב הכרובים אשר־נקרא שם
-
וירכיבו את־ארון האלהים על־עגלה חדשה מבית אבינדב ועזא ואחיו נהגים בעגלה
-
ודויד וכל־ישראל משחקים לפני האלהים בכל־עז ובשירים ובכנרות ובנבלים ובתפים ובמצלתים ובחצצרות
-
ויבאו עד־גרן כידן וישלח עזא את־ידו לאחז את־הארון כי שמטו הבקר
-
ויחר־אף יהוה בעזא ויכהו על אשר־שלח ידו על־הארון וימת שם לפני אלהים
-
ויחר לדויד כי־פרץ יהוה פרץ בעזא ויקרא למקום ההוא פרץ עזא עד היום הזה
-
ויירא דויד את־האלהים ביום ההוא לאמר היך אביא אלי את ארון האלהים
-
ולא־הסיר דויד את־הארון אליו אל־עיר דויד ויטהו אל־בית עבד־אדם הגתי
-
וישב ארון האלהים עם־בית עבד אדם בביתו שלשה חדשים ויברך יהוה את־בית עבד־אדם ואת־כל־אשר־לו
פסוקים מנוקד
-
וַיִּוָּעַץ דָּוִיד עִם־שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְהַמֵּאוֹת לְכָל־נָגִיד׃
-
וַיֹּאמֶר דָּוִיד לְכֹל קְהַל יִשְׂרָאֵל אִם־עֲלֵיכֶם טוֹב וּמִן־יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נִפְרְצָה נִשְׁלְחָה עַל־אַחֵינוּ הַנִּשְׁאָרִים בְּכֹל אַרְצוֹת יִשְׂרָאֵל וְעִמָּהֶם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם בְּעָרֵי מִגְרְשֵׁיהֶם וְיִקָּבְצוּ אֵלֵינוּ׃
-
וְנָסֵבָּה אֶת־אֲרוֹן אֱלֹהֵינוּ אֵלֵינוּ כִּי־לֹא דְרַשְׁנֻהוּ בִּימֵי שָׁאוּל׃
-
וַיֹּאמְרוּ כָל־הַקָּהָל לַעֲשׂוֹת כֵּן כִּי־יָשַׁר הַדָּבָר בְּעֵינֵי כָל־הָעָם׃
-
וַיַּקְהֵל דָּוִיד אֶת־כָּל־יִשְׂרָאֵל מִן־שִׁיחוֹר מִצְרַיִם וְעַד־לְבוֹא חֲמָת לְהָבִיא אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים מִקִּרְיַת יְעָרִים׃
-
וַיַּעַל דָּוִיד וְכָל־יִשְׂרָאֵל בַּעֲלָתָה אֶל־קִרְיַת יְעָרִים אֲשֶׁר לִיהוּדָה לְהַעֲלוֹת מִשָּׁם אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים יְהוָה יוֹשֵׁב הַכְּרוּבִים אֲשֶׁר־נִקְרָא שֵׁם׃
-
וַיַּרְכִּיבוּ אֶת־אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עַל־עֲגָלָה חֲדָשָׁה מִבֵּית אֲבִינָדָב וְעֻזָּא וְאַחְיוֹ נֹהֲגִים בָּעֲגָלָה׃
-
וְדָוִיד וְכָל־יִשְׂרָאֵל מְשַׂחֲקִים לִפְנֵי הָאֱלֹהִים בְּכָל־עֹז וּבְשִׁירִים וּבְכִנֹּרוֹת וּבִנְבָלִים וּבְתֻפִּים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצֹצְרוֹת׃
-
וַיָּבֹאוּ עַד־גֹּרֶן כִּידֹן וַיִּשְׁלַח עֻזָּא אֶת־יָדוֹ לֶאֱחֹז אֶת־הָאָרוֹן כִּי שָׁמְטוּ הַבָּקָר׃
-
וַיִּחַר־אַף יְהוָה בְּעֻזָּא וַיַּכֵּהוּ עַל אֲשֶׁר־שָׁלַח יָדוֹ עַל־הָאָרוֹן וַיָּמָת שָׁם לִפְנֵי אֱלֹהִים׃
-
וַיִּחַר לְדָוִיד כִּי־פָרַץ יְהוָה פֶּרֶץ בְּעֻזָּא וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם הַהוּא פֶּרֶץ עֻזָּא עַד הַיּוֹם הַזֶּה׃
-
וַיִּירָא דָוִיד אֶת־הָאֱלֹהִים בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר הֵיךְ אָבִיא אֵלַי אֵת אֲרוֹן הָאֱלֹהִים׃
-
וְלֹא־הֵסִיר דָּוִיד אֶת־הָאָרוֹן אֵלָיו אֶל־עִיר דָּוִיד וַיַּטֵּהוּ אֶל־בֵּית עֹבֵד־אֱדֹם הַגִּתִּי׃
-
וַיֵּשֶׁב אֲרוֹן הָאֱלֹהִים עִם־בֵּית עֹבֵד אֱדֹם בְּבֵיתוֹ שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֶת־בֵּית עֹבֵד־אֱדֹם וְאֶת־כָּל־אֲשֶׁר־לוֹ׃
מקומות
-
לבא חמת
מקום באזור חמת בסוריה, והוא ציין את גבולה הצפוני של ארץ ישראל.
מזוהה כיום בעיר לבוא שבלבנון. -
קרית יערים
-
ישראל