דברי הימים א-פרק-23
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וְְדָוִיד זָקֵן וְְשָׂבַע יָמִים, וַיַּמְְְלֵךְְְ אֶת־שְְׁלֹמֹה בְְנוֹ עַל־יִשְְְׂרָאֵל כמסופר בפירוט בספר מלכים.
-
וַיֶּאֱסֹף אֶת־כָָּל־שָׂרֵי יִשְְְׂרָאֵל וְְהַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם למפקד נוסף, שאינו כולל את כל ישראל. הספירה הזו נחוצה ולכן אין מגַנים אותה כלל.
-
וַיִּסָּפְְרוּ הַלְְוִיִּם מִבֶּן שְְׁלֹשִׁים שָׁנָה וָמָעְְְלָה, הגיל שבו הם מתחילים בעבודה, וַיְְְהִי מִסְְְפָּרָם לְְגֻלְְְגְְּלֹתָם, ספירה לפי ראש, לִגְְְבָרִים – שְְׁלֹשִׁים וּשְְְׁמוֹנָה אָלֶף.
-
מתוך אֵלֶּה לְְנַצֵּחַ, לנהל, לפקח עַל־מְְלֶאכֶת בֵּית־ה', לעסוק בצדדים הארגוניים של מלאכת המקדש – עֶשְְְׂרִים וְְאַרְְְבָּעָה אָלֶף. וְְעוד שֹׁטְְרִים וְְשֹׁפְְטִים – שֵׁשֶׁת אֲלָפִים,
-
וְְאַרְְְבַּעַת אֲלָפִים שֹׁעֲרִים, וְְאַרְְְבַּעַת אֲלָפִים מְְהַלְְלִים לַה' בַּכֵּלִים אֲשֶׁר עָשִׂיתִי – זהו ציטוט מדברי דויד – לְְהַלֵּל. מכאן שגם חלק מכלי הנגינה הוא כבר הכין מראש.
-
וַיֶּחָָלְְְקֵם דָּוִיד ל מַחְְְלְְקוֹת, קבוצות מחולקות לפי בתי אב :לִבְְְנֵי לֵוִי בן יעקב היו שלוש מחלקות ראשיות – לְְגֵרְְשׁוֹן, קְְהָת וּמְְְרָרִי.
-
לַגֵּרְְשֻׁנִּי – לַעְְְדָּן וְְשִׁמְְְעִי.
-
בְְּנֵי לַעְְְדָּן: הָרֹאשׁ היה יְְחִיאֵל, וְְזֵתָם וְְיוֹאֵל, סך הכול שְְׁלֹשָׁה מנהיגים.
-
בְְּנֵי שִׁמְְְעִי: שְְׁלֹמִית, כאן הוא שם של גבר, וַחֲזִיאֵל וְְהָרָן – שְְׁלֹשָׁה. אֵלֶּה רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְְלַעְְְדָּן. מסתבר שחלק מבני שמעי נחשבו ראשי אבות לבני לעדן אחיו. לחלופין, מדובר בשמעי אחר שהיה מצאצי לעדן ולא שמעי בן גרשון.
-
וּבְְְנֵי שִׁמְְְעִי בן גרשון: יַחַת, זִינָא וִיעוּשׁ וּבְְְרִיעָה, אֵלֶּה בְְנֵי־שִׁמְְְעִי – אַרְְְבָּעָה.
-
וַיְְְהִי־יַחַת הָרֹאשׁ, וְְזִיזָה הַשֵּׁנִי, וִיעוּשׁ וּבְְְרִיעָה לֹא־הִרְְְבּוּ בָנִים, ולכן – וַיִּהְְְיוּ לְְבֵית אָב לִפְְְקֻדָּה אֶחָת. הם נחשבו לבית אב אחד מבחינת עבודתם.
-
בְְּנֵי קְְהָת: עַמְְְרָם, יִצְְְהָר, חֶבְְְרוֹן וְְעֻזִּיאֵל – אַרְְְבָּעָה.
-
בְְּנֵי עַמְְְרָם: אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה. וַיִּבָּדֵל אַהֲרֹן לְְהַקְְְדִּישׁוֹ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא־וּבָנָיו עַד־עוֹלָם, בתור כהנים לְְהַקְְְטִיר לִפְְְנֵי ה', לְְשָׁרְְתוֹ בעבודות שעל המזבח ובתוך היכל המקדש, וּלְְְבָרֵךְְְ בִּשְְְׁמוֹ עַד־עוֹלָם. תפקידים אלו של בני אהרן הבדיל אותם משאר בני קהת.
-
וּמֹשֶׁה אף שהיה אִישׁ הָאֱלֹהִים, בָּנָיו יִקָּרְְאוּ עַל־שֵׁבֶט הַלֵּוִי, נחשבים לויים פשוטים.
-
בְְּנֵי מֹשֶׁה: גֵּרְְשׁוֹם וֶאֱלִיעֶזֶר.
-
בְְּנֵי גֵרְְשׁוֹם: שְְׁבוּאֵל הָרֹאשׁ.
-
וַיִּהְְְיוּ בְְנֵי־אֱלִיעֶזֶר רְְחַבְְְיָה הָרֹאשׁ, וְְלֹא־הָיָה לֶאֱלִיעֶזֶר בָּנִים אֲחֵרִים ואולם בְְְנֵי רְְחַבְְְיָה רָבוּ לְְמָעְְְלָה מן הרגיל. בענף זה של בני משה היו ילדים רבים.
-
בְְּנֵי יִצְְְהָר: שְְׁלֹמִית הָרֹאשׁ.
-
בְְּנֵי חֶבְְְרוֹן: יְְרִיָּהוּ הָרֹאשׁ, אֲמַרְְְיָה הַשֵּׁנִי, יַחֲזִיאֵל הַשְְּׁלִישִׁי וִיקַמְְְעָם הָרְְבִיעִי.
-
בְְּנֵי עֻזִּיאֵל: מִיכָה הָרֹאשׁ וְְיִשִּׁיָּה הַשֵּׁנִי.
-
בְְּנֵי מְְרָרִי: מַחְְְלִי וּמוּשִׁי. בְְּנֵי מַחְְְלִי: אֶלְְְעָזָר וְְקִישׁ.
-
וַיָּמָָת אֶלְְְעָזָר, וְְלֹא־הָיוּ לוֹ בָּנִים כִּי אִם־בָּנוֹת, וַיִּשָּׂאוּם בְְּנֵי־קִישׁ אֲחֵיהֶם. בני ובנות האחים התחתנו אלה עם אלה, וכך המשפחה נשארה מאוחדת.
-
בְְּנֵי מוּשִׁי: מַחְְְלִי וְְעֵדֶר וִירֵמוֹת – שְְׁלוֹשָׁה.
-
אֵלֶּה בְְנֵי־לֵוִי לְְבֵית אֲבוֹתֵיהֶם, רָאשֵׁי הָאָבוֹת לִפְְְקוּדֵיהֶם, למניינם בְְּמִסְְְפַּר שֵׁמוֹת לְְגֻלְְְגְְּלֹתָם, כל מי ש עֹשֵׂה את הַמְְּלָאכָה לַעֲבֹדַת בֵּית ה' מִבֶּן עֶשְְְׂרִים שָׁנָה וָמָעְְְלָה. נראה שהיה מניין של בני עשרים ומעלה, שהתחילו כמתמחים או עוזרים בעבודות שונות, ומגיל שלושים הם נכנסו לעבודה ממש. גם בתורה נזכרים הלויים פעם כבני עשרים וחמש ופעם כבני שלושים, וגם שם הסבירו חכמים שזמן הביניים שימש להכנה. הם נכללו בתוך המחלקות השונות, אבל לא נחשבו לעובדים גמורים אלא רק למסייעים.
-
כִּי אָמַר דָּוִיד: הֵנִיחַ ה' אֱלֹהֵי־יִשְְְׂרָאֵל לְְעַמּוֹ, העם כבר אינו נודד ומיטלטל, וַיִּשְְְׁכֹּן בִּירוּשָׁלִַם עַד־לְְעוֹלָם.
-
וְְגַם לַלְְוִיִּם כבר אֵין מוטל לָשֵׂאת אֶת־הַמִּשְְְׁכָּן וְְאֶת־כָָּל־כֵּלָיו לַעֲבֹדָתוֹ כפי שהיה במדבר, שכן בירושלים יקום מקדש ה' לעולם.
-
כִּי בְְדִבְְְרֵי דָוִיד הָאַחֲרוֹנִים הוא תיקן : הֵמָּה, הם מִסְְְפַּר בְְּנֵי־לֵוִי, אותם פקודים יהיו מִבֶּן עֶשְְְׂרִים שָׁנָה וּלְְְמָעְְְלָה ולא מבני שלושים כפי שהיה במדבר כשעבודת הלויים הייתה בנשיאת משא,
-
כִּי מַעֲמָדָם לְְיַד־בְְּנֵי אַהֲרֹן לַעֲבֹדַת בֵּית ה' עַל־הַחֲצֵרוֹת וְְעַל־הַלְְּשָׁכוֹת וְְעַל־טָהֳֳרַת לְְכָָל־קֹדֶשׁ וּמַעֲשֵׂה עֲבֹדַת בֵּית הָאֱלֹהִים. הלויים הם האחראים על שמירת הסדר והניקיון בחצרות ובלשכות ועל טהרת הקודש מטומאה. עליהם להשגיח שלא ייכנסו דברים בלתי טהורים או לסלק אותם אם יימצאו, והם מופקדים על סדרי העבודה במקדש.
-
וּלְְְהכנת לֶחֶם הַמַּעֲרֶכֶת, לחם הפנים וּלְְְסֹלֶת לְְמִנְְְחָה וְְלִרְְְקִיקֵי הַמַּצּוֹת וְְלַמַּחֲבַת וְְלַמֻּרְְְבָּכֶת, מיני מנחות, וּלְְְכָָל־מְְשׂוּרָה, כלי למדידת נוזלים וּמִדָּה, כלי מדידה אחרים. הלויים ולא הכהנים הם שהכינו את המאכלים ואת הכלים וטרחו בשמירה.
-
ועבודה נוספת שהייתה לחלק מהלויים – לַעֲמֹד בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר לְְהֹדוֹת וּלְְְהַלֵּל לַה', וְְכֵן לָעָרֶב.
-
וּמלבד השיר הקבוע בכל יום – לְְְכֹל זמן הַעֲלוֹת עֹלוֹת לַה', לַשַּׁבָּתוֹת, לֶחֳֳדָשִׁים וְְלַמֹּעֲדִים, בְְּמִסְְְפָּר כְְּמִשְְְׁפָּט עֲלֵיהֶם תָּמִיד לִפְְְנֵי ה'.
-
וְְשָׁמְְרוּ אֶת־מִשְְְׁמֶרֶת אֹהֶל־מוֹעֵד וְְאֵת מִשְְְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ, הכלים והקרבנות וּמִשְְְׁמֶרֶת בְְּנֵי אַהֲרֹן אֲחֵיהֶם, הלויים אחראים גם על צורכי הכהנים לַעֲבֹדַת בֵּית ה'. הלויים עוסקים בכל העבודות שאינן דורשות מעשה כהונה, ודואגים לאחזקת המקדש ולשמירת כל אשר בו.
פסוקים
-
ודויד זקן ושבע ימים וימלך את־שלמה בנו על־ישראל
-
ויאסף את־כל־שרי ישראל והכהנים והלוים
-
ויספרו הלוים מבן שלשים שנה ומעלה ויהי מספרם לגלגלתם לגברים שלשים ושמונה אלף
-
מאלה לנצח על־מלאכת בית־יהוה עשרים וארבעה אלף ושטרים ושפטים ששת אלפים
-
וארבעת אלפים שערים וארבעת אלפים מהללים ליהוה בכלים אשר עשיתי להלל
-
ויחלקם דויד מחלקות לבני לוי לגרשון קהת ומררי
-
לגרשני לעדן ושמעי
-
בני לעדן הראש יחיאל וזתם ויואל שלשה
-
בני שמעי שלמות [שלומית] וחזיאל והרן שלשה אלה ראשי האבות ללעדן
-
ובני שמעי יחת זינא ויעוש ובריעה אלה בני־שמעי ארבעה
-
ויהי־יחת הראש וזיזה השני ויעוש ובריעה לא־הרבו בנים ויהיו לבית אב לפקדה אחת
-
בני קהת עמרם יצהר חברון ועזיאל ארבעה
-
בני עמרם אהרן ומשה ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים הוא־ובניו עד־עולם להקטיר לפני יהוה לשרתו ולברך בשמו עד־עולם
-
ומשה איש האלהים בניו יקראו על־שבט הלוי
-
בני משה גרשם ואליעזר
-
בני גרשום שבואל הראש
-
ויהיו בני־אליעזר רחביה הראש ולא־היה לאליעזר בנים אחרים ובני רחביה רבו למעלה
-
בני יצהר שלמית הראש
-
בני חברון יריהו הראש אמריה השני יחזיאל השלישי ויקמעם הרביעי
-
בני עזיאל מיכה הראש וישיה השני
-
בני מררי מחלי ומושי בני מחלי אלעזר וקיש
-
וימת אלעזר ולא־היו לו בנים כי אם־בנות וישאום בני־קיש אחיהם
-
בני מושי מחלי ועדר וירמות שלשה
-
אלה בני־לוי לבית אבתיהם ראשי האבות לפקודיהם במספר שמות לגלגלתם עשה המלאכה לעבדת בית יהוה מבן עשרים שנה ומעלה
-
כי אמר דויד הניח יהוה אלהי־ישראל לעמו וישכן בירושלם עד־לעולם
-
וגם ללוים אין־לשאת את־המשכן ואת־כל־כליו לעבדתו
-
כי בדברי דויד האחרנים המה מספר בני־לוי מבן עשרים שנה ולמעלה
-
כי מעמדם ליד־בני אהרן לעבדת בית יהוה על־החצרות ועל־הלשכות ועל־טהרת לכל־קדש ומעשה עבדת בית האלהים
-
וללחם המערכת ולסלת למנחה ולרקיקי המצות ולמחבת ולמרבכת ולכל־משורה ומדה
-
ולעמד בבקר בבקר להדות ולהלל ליהוה וכן לערב
-
ולכל העלות עלות ליהוה לשבתות לחדשים ולמעדים במספר כמשפט עליהם תמיד לפני יהוה
-
ושמרו את־משמרת אהל־מועד ואת משמרת הקדש ומשמרת בני אהרן אחיהם לעבדת בית יהוה
פסוקים מנוקד
-
וְדָוִיד זָקֵן וְשָׂבַע יָמִים וַיַּמְלֵךְ אֶת־שְׁלֹמֹה בְנוֹ עַל־יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיֶּאֱסֹף אֶת־כָּל־שָׂרֵי יִשְׂרָאֵל וְהַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם׃
-
וַיִּסָּפְרוּ הַלְוִיִּם מִבֶּן שְׁלֹשִׁים שָׁנָה וָמָעְלָה וַיְהִי מִסְפָּרָם לְגֻלְגְּלֹתָם לִגְבָרִים שְׁלֹשִׁים וּשְׁמוֹנָה אָלֶף׃
-
מֵאֵלֶּה לְנַצֵּחַ עַל־מְלֶאכֶת בֵּית־יְהוָה עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה אָלֶף וְשֹׁטְרִים וְשֹׁפְטִים שֵׁשֶׁת אֲלָפִים׃
-
וְאַרְבַּעַת אֲלָפִים שֹׁעֲרִים וְאַרְבַּעַת אֲלָפִים מְהַלְלִים לַיהוָה בַּכֵּלִים אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְהַלֵּל׃
-
וַיֶּחָלְקֵם דָּוִיד מַחְלְקוֹת לִבְנֵי לֵוִי לְגֵרְשׁוֹן קְהָת וּמְרָרִי׃
-
לַגֵּרְשֻׁנִּי לַעְדָּן וְשִׁמְעִי׃
-
בְּנֵי לַעְדָּן הָרֹאשׁ יְחִיאֵל וְזֵתָם וְיוֹאֵל שְׁלֹשָׁה׃
-
בְּנֵי שִׁמְעִי שלמות [שְׁלוֹמִית] וַחֲזִיאֵל וְהָרָן שְׁלֹשָׁה אֵלֶּה רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְלַעְדָּן׃
-
וּבְנֵי שִׁמְעִי יַחַת זִינָא וִיעוּשׁ וּבְרִיעָה אֵלֶּה בְנֵי־שִׁמְעִי אַרְבָּעָה׃
-
וַיְהִי־יַחַת הָרֹאשׁ וְזִיזָה הַשֵּׁנִי וִיעוּשׁ וּבְרִיעָה לֹא־הִרְבּוּ בָנִים וַיִּהְיוּ לְבֵית אָב לִפְקֻדָּה אֶחָת׃
-
בְּנֵי קְהָת עַמְרָם יִצְהָר חֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל אַרְבָּעָה׃
-
בְּנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וַיִּבָּדֵל אַהֲרֹן לְהַקְדִּישׁוֹ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים הוּא־וּבָנָיו עַד־עוֹלָם לְהַקְטִיר לִפְנֵי יְהוָה לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד־עוֹלָם׃
-
וּמֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים בָּנָיו יִקָּרְאוּ עַל־שֵׁבֶט הַלֵּוִי׃
-
בְּנֵי מֹשֶׁה גֵּרְשֹׁם וֶאֱלִיעֶזֶר׃
-
בְּנֵי גֵרְשׁוֹם שְׁבוּאֵל הָרֹאשׁ׃
-
וַיִּהְיוּ בְנֵי־אֱלִיעֶזֶר רְחַבְיָה הָרֹאשׁ וְלֹא־הָיָה לֶאֱלִיעֶזֶר בָּנִים אֲחֵרִים וּבְנֵי רְחַבְיָה רָבוּ לְמָעְלָה׃
-
בְּנֵי יִצְהָר שְׁלֹמִית הָרֹאשׁ׃
-
בְּנֵי חֶבְרוֹן יְרִיָּהוּ הָרֹאשׁ אֲמַרְיָה הַשֵּׁנִי יַחֲזִיאֵל הַשְּׁלִישִׁי וִיקַמְעָם הָרְבִיעִי׃
-
בְּנֵי עֻזִּיאֵל מִיכָה הָרֹאשׁ וְיִשִּׁיָּה הַשֵּׁנִי׃
-
בְּנֵי מְרָרִי מַחְלִי וּמוּשִׁי בְּנֵי מַחְלִי אֶלְעָזָר וְקִישׁ׃
-
וַיָּמָת אֶלְעָזָר וְלֹא־הָיוּ לוֹ בָּנִים כִּי אִם־בָּנוֹת וַיִּשָּׂאוּם בְּנֵי־קִישׁ אֲחֵיהֶם׃
-
בְּנֵי מוּשִׁי מַחְלִי וְעֵדֶר וִירֵמוֹת שְׁלֹשָׁה׃
-
אֵלֶּה בְנֵי־לֵוִי לְבֵית אֲבֹתֵיהֶם רָאשֵׁי הָאָבוֹת לִפְקוּדֵיהֶם בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת לְגֻלְגְּלֹתָם עֹשֵׂה הַמְּלָאכָה לַעֲבֹדַת בֵּית יְהוָה מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמָעְלָה׃
-
כִּי אָמַר דָּוִיד הֵנִיחַ יְהוָה אֱלֹהֵי־יִשְׂרָאֵל לְעַמּוֹ וַיִּשְׁכֹּן בִּירוּשָׁלִַם עַד־לְעוֹלָם׃
-
וְגַם לַלְוִיִּם אֵין־לָשֵׂאת אֶת־הַמִּשְׁכָּן וְאֶת־כָּל־כֵּלָיו לַעֲבֹדָתוֹ׃
-
כִּי בְדִבְרֵי דָוִיד הָאַחֲרֹנִים הֵמָּה מִסְפַּר בְּנֵי־לֵוִי מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וּלְמָעְלָה׃
-
כִּי מַעֲמָדָם לְיַד־בְּנֵי אַהֲרֹן לַעֲבֹדַת בֵּית יְהוָה עַל־הַחֲצֵרוֹת וְעַל־הַלְּשָׁכוֹת וְעַל־טָהֳרַת לְכָל־קֹדֶשׁ וּמַעֲשֵׂה עֲבֹדַת בֵּית הָאֱלֹהִים׃
-
וּלְלֶחֶם הַמַּעֲרֶכֶת וּלְסֹלֶת לְמִנְחָה וְלִרְקִיקֵי הַמַּצּוֹת וְלַמַּחֲבַת וְלַמֻּרְבָּכֶת וּלְכָל־מְשׂוּרָה וּמִדָּה׃
-
וְלַעֲמֹד בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר לְהֹדוֹת וּלְהַלֵּל לַיהוָה וְכֵן לָעָרֶב׃
-
וּלְכֹל הַעֲלוֹת עֹלוֹת לַיהוָה לַשַּׁבָּתוֹת לֶחֳדָשִׁים וְלַמֹּעֲדִים בְּמִסְפָּר כְּמִשְׁפָּט עֲלֵיהֶם תָּמִיד לִפְנֵי יְהוָה׃
-
וְשָׁמְרוּ אֶת־מִשְׁמֶרֶת אֹהֶל־מוֹעֵד וְאֵת מִשְׁמֶרֶת הַקֹּדֶשׁ וּמִשְׁמֶרֶת בְּנֵי אַהֲרֹן אֲחֵיהֶם לַעֲבֹדַת בֵּית יְהוָה׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.