דברי הימים ב-פרק-5
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַתִּשְְְׁלַם כָָּל־הַמְְּלָאכָה אֲשֶׁר־עָשָׂה שְְׁלֹמֹה לְְבֵית ה', וַיָּבֵא שְְׁלֹמֹה אֶת־קָָדְְְשֵׁי דָּוִיד אָבִיו, וְְאֶת־הַכֶּסֶף וְְאֶת־הַזָּהָב וְְאֶת־כָָּל־הַכֵּלִים נָתַן בְְּאֹצְְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים.
-
אָז – כאשר נשלמה המלאכה יַקְְְהֵיל, כינס שְְׁלֹמֹה אֶת־זִקְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל וְְאֶת־כָָּל־רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת, השבטים, נְְשִׂיאֵי הָאָבוֹת, המשפחות הגדולות לִבְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל אֶל־יְְרוּשָׁלִָם כדי לְְהַעֲלוֹת אֶת־אֲרוֹן בְְּרִית־ה' אל בית המקדש שבהר המוריה מֵעִיר דָּוִיד, הִיא צִיּוֹן.
-
וַיִּקָּהֲלוּ אֶל־הַמֶּלֶךְְְ כָָּל־אִישׁ יִשְְְׂרָאֵל בֶּחָג – חג הסוכות, הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְְּׁבִעִי, החודש הנקרא בפינו בשם הבבלי ‘תשרי'.
-
וַיָּבֹאוּ כֹּל זִקְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל, וַיִּשְְְׂאוּ הַלְְוִיִּם אֶת־הָאָרוֹן.
-
וַיַּעֲלוּ אֶת־הָאָרוֹן וְְגם אֶת חלקי המבנה של אֹהֶל מוֹעֵד לאוצרות שבבית המקדש, וְְאֶת־כָָּל־כְְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל הֶעֱלוּ אֹתָם הַכֹּהֲנִים הַלְְוִיִּם.
-
וְְהַמֶּלֶךְְְ שְְׁלֹמֹה וְְכָָל־עֲדַת יִשְְְׂרָאֵל הַנּוֹעָדִים עָלָיו, שנאספו אליו, הולכים לִפְְְנֵי הָאָרוֹן, מְְזַבְְּחִים צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא־יִסָּפְְרוּ וְְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב. בתהלוכה הקריבו קרבנות רבים מאוד לשם ה' לכבוד העלאת הארון וכמתנות למשתתפים בשמחה.
-
וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת־אֲרוֹן בְְּרִית־ה' אֶל־מְְקוֹמוֹ, אֶל־דְְּבִיר, החלק הפנימי של הַבַּיִת, כלומר אֶל־קֹדֶשׁ הַקֳֳּדָשִׁים, אֶל־תַּחַת כַּנְְְפֵי הַכְְּרוּבִים הגדולים שמילאו את הדביר.
-
וַיִּהְְְיוּ הַכְְּרוּבִים פֹּרְְשִׂים כְְּנָפַיִם עַל־מְְקוֹם הָאָרוֹן, וַיְְְכַסּוּ, סוככו בכנפיהם הַכְְּרוּבִים עַל־הָאָרוֹן וְְעַל־בַּדָּיו, מוטות הנשיאה שלו מִלְְְמָעְְְלָה.
-
וַיַּאֲרִיכוּ הַבַּדִּים. משכו את הבדים, כנראה לא הכניסו את הארון אלא עד קרוב לאמצע הדביר, ולכן – וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן־הָאָרוֹן עַל־פְְּנֵי הַדְְּבִיר, הבדים בלטו בפרוכת שהייתה פרוסה בפתח הדביר, כך שהיה ניכר שהם שם, וְְאולם הם לֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה מפני שהפרוכת כיסתה אותם. וַיְְְהִי־שָׁם הארון ובדיו עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
-
אֵין בָּאָרוֹן דבר, אלא רַק שְְׁנֵי הַלֻּחוֹת – לוחות הברית אֲשֶׁר־נָתַן מֹשֶׁה בְְּחֹרֵב, אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִם־בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל בְְּצֵאתָם מִמִּצְְְרָיִם.
-
וַיְְְהִי בְְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן־הַקֹּדֶשׁ, לאחר שהניחו את הארון. וכאן באה הערה: לא מפורט מיהם הכהנים ומאיזה משמר באו, כִּי כָָּל־הַכֹּהֲנִים הַנִּמְְְצְְאִים הִתְְְקַדָּשׁוּ, הכינו את עצמם ובאו כאחד. אֵין לִשְְְׁמוֹר לְְמַחְְְלְְקוֹת. באותה שעה לא הקפידו על חלוקת הכהנים למשמרות אלא כולם באו יחד.
-
וְְהַלְְוִיִּם הַמְְשֹׁרְְרִים לְְכֻלָּם, כולם – לְְאָסָף, לְְהֵימָן, לִידֻתוּן וְְלִבְְְנֵיהֶם וְְלַאֲחֵיהֶם, היו מְְלֻבָּשִׁים בּוּץ, בגדי פשתן, מצוידים בִּמְְְצִלְְְתַּיִם וּבִנְְְבָלִים וְְכִנֹּרוֹת ו עֹמְְדִים מ מִזְְְרָח לַמִּזְְְבֵּחַ, וְְעִמָּהֶם כֹּהֲנִים לְְמֵאָה וְְעֶשְְְׂרִים, מאה ועשרים כהנים מַחְְְצְְרִים, מריעים בַּחֲצֹצְְרוֹת. החצוצרות הללו לא היו כלי נגינה מובהקים אלא הפיקו בעיקר קולות תרועה, שאולי השתלבו במנגינה.
-
וַיְְְהִי כְְאֶחָד, כתזמורת מתואמת לַמְְחַצְְּרִים וְְלַמְְשֹׁרְְרִים לְְהַשְְְׁמִיעַ קוֹל־אֶחָד, לְְהַלֵּל וּלְְְהֹדוֹת לַה', וּכְְְהָרִים קוֹל, כשהתחילו לנגן בַּחֲצֹצְְרוֹת וּבִמְְְצִלְְְתַּיִם וּבִכְְְלֵי הַשִּׁיר הנוספים ויחד עם הנגינה בכלים שרו בפה בְְְהַלֵּל לַה' כִּי טוֹב כִּי לְְעוֹלָם חַסְְְדּוֹ – וְְהנה הַבַּיִת מָלֵא עָנָן, בֵּית ה'.
-
וְְלֹא־יָכְְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמוֹד לְְשָׁרֵת מִפְְּנֵי הֶעָנָן, כִּי־מָלֵא כְְבוֹד־ה' אֶת־בֵּית הָאֱלֹהִים. הענן סימן את כבוד ה' השוכן ומתגלה במקדש.
פסוקים
-
ותשלם כל־המלאכה אשר־עשה שלמה לבית יהוה ויבא שלמה את־קדשי דויד אביו ואת־הכסף ואת־הזהב ואת־כל־הכלים נתן באצרות בית האלהים
-
אז יקהיל שלמה את־זקני ישראל ואת־כל־ראשי המטות נשיאי האבות לבני ישראל אל־ירושלם להעלות את־ארון ברית־יהוה מעיר דויד היא ציון
-
ויקהלו אל־המלך כל־איש ישראל בחג הוא החדש השבעי
-
ויבאו כל זקני ישראל וישאו הלוים את־הארון
-
ויעלו את־הארון ואת־אהל מועד ואת־כל־כלי הקדש אשר באהל העלו אתם הכהנים הלוים
-
והמלך שלמה וכל־עדת ישראל הנועדים עליו לפני הארון מזבחים צאן ובקר אשר לא־יספרו ולא ימנו מרב
-
ויביאו הכהנים את־ארון ברית־יהוה אל־מקומו אל־דביר הבית אל־קדש הקדשים אל־תחת כנפי הכרובים
-
ויהיו הכרובים פרשים כנפים על־מקום הארון ויכסו הכרובים על־הארון ועל־בדיו מלמעלה
-
ויאריכו הבדים ויראו ראשי הבדים מן־הארון על־פני הדביר ולא יראו החוצה ויהי־שם עד היום הזה
-
אין בארון רק שני הלחות אשר־נתן משה בחרב אשר כרת יהוה עם־בני ישראל בצאתם ממצרים
-
ויהי בצאת הכהנים מן־הקדש כי כל־הכהנים הנמצאים התקדשו אין לשמור למחלקות
-
והלוים המשררים לכלם לאסף להימן לידתון ולבניהם ולאחיהם מלבשים בוץ במצלתים ובנבלים וכנרות עמדים מזרח למזבח ועמהם כהנים למאה ועשרים מחצררים [מחצרים] בחצצרות
-
ויהי כאחד למחצצרים [למחצרים] ולמשררים להשמיע קול־אחד להלל ולהדות ליהוה וכהרים קול בחצצרות ובמצלתים ובכלי השיר ובהלל ליהוה כי טוב כי לעולם חסדו והבית מלא ענן בית יהוה
-
ולא־יכלו הכהנים לעמוד לשרת מפני הענן כי־מלא כבוד־יהוה את־בית האלהים
פסוקים מנוקד
-
וַתִּשְׁלַם כָּל־הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר־עָשָׂה שְׁלֹמֹה לְבֵית יְהוָה וַיָּבֵא שְׁלֹמֹה אֶת־קָדְשֵׁי דָּוִיד אָבִיו וְאֶת־הַכֶּסֶף וְאֶת־הַזָּהָב וְאֶת־כָּל־הַכֵּלִים נָתַן בְּאֹצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים׃
-
אָז יַקְהֵיל שְׁלֹמֹה אֶת־זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת־כָּל־רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת נְשִׂיאֵי הָאָבוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל־יְרוּשָׁלִָם לְהַעֲלוֹת אֶת־אֲרוֹן בְּרִית־יְהוָה מֵעִיר דָּוִיד הִיא צִיּוֹן׃
-
וַיִּקָּהֲלוּ אֶל־הַמֶּלֶךְ כָּל־אִישׁ יִשְׂרָאֵל בֶּחָג הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי׃
-
וַיָּבֹאוּ כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּשְׂאוּ הַלְוִיִּם אֶת־הָאָרוֹן׃
-
וַיַּעֲלוּ אֶת־הָאָרוֹן וְאֶת־אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת־כָּל־כְּלֵי הַקֹּדֶשׁ אֲשֶׁר בָּאֹהֶל הֶעֱלוּ אֹתָם הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם׃
-
וְהַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה וְכָל־עֲדַת יִשְׂרָאֵל הַנּוֹעָדִים עָלָיו לִפְנֵי הָאָרוֹן מְזַבְּחִים צֹאן וּבָקָר אֲשֶׁר לֹא־יִסָּפְרוּ וְלֹא יִמָּנוּ מֵרֹב׃
-
וַיָּבִיאוּ הַכֹּהֲנִים אֶת־אֲרוֹן בְּרִית־יְהוָה אֶל־מְקוֹמוֹ אֶל־דְּבִיר הַבַּיִת אֶל־קֹדֶשׁ הַקְּדָשִׁים אֶל־תַּחַת כַּנְפֵי הַכְּרוּבִים׃
-
וַיִּהְיוּ הַכְּרוּבִים פֹּרְשִׂים כְּנָפַיִם עַל־מְקוֹם הָאָרוֹן וַיְכַסּוּ הַכְּרוּבִים עַל־הָאָרוֹן וְעַל־בַּדָּיו מִלְמָעְלָה׃
-
וַיַּאֲרִיכוּ הַבַּדִּים וַיֵּרָאוּ רָאשֵׁי הַבַּדִּים מִן־הָאָרוֹן עַל־פְּנֵי הַדְּבִיר וְלֹא יֵרָאוּ הַחוּצָה וַיְהִי־שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה׃
-
אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי הַלֻּחוֹת אֲשֶׁר־נָתַן מֹשֶׁה בְּחֹרֵב אֲשֶׁר כָּרַת יְהוָה עִם־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מִמִּצְרָיִם׃
-
וַיְהִי בְּצֵאת הַכֹּהֲנִים מִן־הַקֹּדֶשׁ כִּי כָּל־הַכֹּהֲנִים הַנִּמְצְאִים הִתְקַדָּשׁוּ אֵין לִשְׁמוֹר לְמַחְלְקוֹת׃
-
וְהַלְוִיִּם הַמְשֹׁרֲרִים לְכֻלָּם לְאָסָף לְהֵימָן לִידֻתוּן וְלִבְנֵיהֶם וְלַאֲחֵיהֶם מְלֻבָּשִׁים בּוּץ בִּמְצִלְתַּיִם וּבִנְבָלִים וְכִנֹּרוֹת עֹמְדִים מִזְרָח לַמִּזְבֵּחַ וְעִמָּהֶם כֹּהֲנִים לְמֵאָה וְעֶשְׂרִים מחצררים [מַחְצְרִים] בַּחֲצֹצְרוֹת׃
-
וַיְהִי כְאֶחָד למחצצרים [לַמְחַצְּרִים] וְלַמְשֹׁרֲרִים לְהַשְׁמִיעַ קוֹל־אֶחָד לְהַלֵּל וּלְהֹדוֹת לַיהוָה וּכְהָרִים קוֹל בַּחֲצֹצְרוֹת וּבִמְצִלְתַּיִם וּבִכְלֵי הַשִּׁיר וּבְהַלֵּל לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְהַבַּיִת מָלֵא עָנָן בֵּית יְהוָה׃
-
וְלֹא־יָכְלוּ הַכֹּהֲנִים לַעֲמוֹד לְשָׁרֵת מִפְּנֵי הֶעָנָן כִּי־מָלֵא כְבוֹד־יְהוָה אֶת־בֵּית הָאֱלֹהִים׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.