דברי הימים ב-פרק-12

ביאורים

  • וַיְְְהִי כְְּהָכִין, כשהתבססה מַלְְְכוּת רְְחַבְְְעָם וּכְְְחֶזְְְקָתוֹ, כשהוא התחזק לאחר שלוש השנים שבהן נהגה ממלכתו כראוי, עָזַב אֶת־תּוֹרַת ה', וְְכָָל־יִשְְְׂרָאֵל עִמּוֹ. ייתכן שהשינוי היה קשור גם להתנהגותם של אביה ושאר בניו. התעניינותו של רחבעם בתורת ה' פסקה, ובעקבותיו זנחו ישראל את שמירת התורה והעיסוק בה.

  • וַיְְְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְְְ רְְחַבְְְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְְְ־מִצְְְרַיִם, שהיה בן לשושלת הכושית ששלטה במצרים, עַל־יְְרוּשָׁלִָם, כִּי מָעֲלוּ בַּה'. לא הייתה זו טענתו של שישק , כמובן, אלא אלו הם דברי כותב הספר.

  • בְְּאֶלֶף וּמָאתַיִם רֶכֶב וּבְְְשִׁשִּׁים אֶלֶף פָּרָשִׁים, וְְאֵין מִסְְְפָּר לָעָם אֲשֶׁר־בָּאוּ עִמּוֹ מִמִּצְְְרַיִםלוּבִים סֻכִּיִּים, כנראה בני מחוז סמוך למצרים וְְכוּשִׁים. ממלכת כוש הייתה ממלכה סודנית שהשתלטה על מצרים.

  • וַיִּלְְְכֹּד שישק אֶת־עָרֵי הַמְְּצֻרוֹת אֲשֶׁר לִיהוּדָה, וַיָּבֹא עַד־יְְרוּשָׁלִָם. לא נראה שהתכוון לכבוש את הארץ, וייתכן שגם לא היה בידו הכוח לעשות זאת. כדאי היה לו להגיע במסע הביזה והשוד שלו לירושלים בגלל האוצרות שכנס בה שלמה.

  • וּשְְְׁמַעְְְיָה הַנָּבִיא שהוזכר לעיל כמי שעצר את רחבעם ממלחמה, בָּא אֶל־רְְחַבְְְעָם וְְשָׂרֵי יְְהוּדָה אֲשֶׁר־נֶאֶסְְְפוּ עַל־יְְרוּשָׁלִַם מִפְְּנֵי שִׁישָׁק. כשכל הערים האחרות נפלו, אנשים ברחו לירושלים, שהייתה העיר הבצורה הגדולה. וַיֹּאמֶר לָהֶם: כֹּה־אָמַר ה': אַתֶּם עֲזַבְְְתֶּם אֹתִי, וְְאַף־אֲנִי עָזַבְְְתִּי אֶתְְְכֶם בְְּיַד־שִׁישָׁק.

  • וַיִּכָּנְְעוּ שָׂרֵי־יִשְְְׂרָאֵל וְְהַמֶּלֶךְְְ, וַיֹּאמְְרוּ: צַדִּיק, עושה צדק ה'. כך אכן עשינו, וכך ראוי לנו.

  • וּבִרְְְאוֹת ה' כִּי נִכְְְנָעוּ, הָיָה דְְבַר־ה' אֶל־שְְׁמַעְְְיָה לֵאמֹר: הם נִכְְְנְְעוּ, ולכן לֹא אַשְְְׁחִיתֵם, וְְנָתַתִּי לָהֶם כִּמְְְעַט, מעט לִפְְְלֵיטָה, להצלה. המלוכה תשרוד, וְְלֹא־תִתַּךְְְ חֲמָתִי, יישפך כעסי בִּירוּשָׁלִַם בְְּיַד־שִׁישָׁק. העיר אמנם תיבזז אבל היא לא תהפוך לשממה.

  • כִּי בני יהודה יחדלו מלהיות אימפריה עצמאית ו יִהְְְיוּ־לוֹ – לשישק לַעֲבָדִים, וְְיֵדְְעוּ אז מה ההבדל בין עֲבוֹדָתִי וַעֲבֹדַת מַמְְְלְְכוֹת הָאֲרָצוֹת. מכיוון שסרו מעבודתי, הם נכנסו לפוליטיקה העולמית, ושם יחושו בטעמו של שעבוד.

  • וַיַּעַל שִׁישַׁק מֶלֶךְְְ־מִצְְְרַיִם עַל־יְְרוּשָׁלִַם, וַיִּקַּח אֶת־אֹצְְרוֹת בֵּית־ה' וְְאֶת־אֹצְְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְְְ. אֶת־הַכֹּל לָקָח, וַיִּקַּח אֶת־מָגִנֵּי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְְׁלֹמֹה. המגִנים הללו, שתוארו לעיל, נועדו בעיקר לנוי. לא היה להם רק ערך כספי, אלא גם ערך אמנותי.

  • וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְְְ רְְחַבְְְעָם תַּחְְְתֵּיהֶם מָגִנֵּי נְְחֹשֶׁת, שהמראה שלהם מרחוק עשוי להיות דומה למגִני זהב, וְְהִפְְְקִיד אותם עַל־יַד, ביד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְְְ, קבוצה מסוימת משומרי הראש של המלך.

  • וַיְְְהִי מִדֵּי־בוֹא הַמֶּלֶךְְְ אל בֵּית ה', בָּאוּ הָרָצִים, אנשי המשמר ללוותו וּנְְְשָׂאוּם, נשאו את המגִנים הנוצצים והמרשימים. ואחר כך הֱשִׁבוּם אֶל־תָּא הָרָצִים, למקומם, כי אף שלא היו עשויים מזהב, היה צורך לשמור חפצי נוי אלו.

  • וּבְְְהִכָּנְְעוֹ, כשנכנע המלך רחבעם, שָׁב מִמֶּנּוּ אַף־ה', וְְלֹא יצא כעס ה' לְְהַשְְְׁחִית את הממלכה לְְכָלָה, השחתה גמורה וכיליון . אמנם המלך והעם לא נהגו כראוי, אבל הם נכנעו בפני ה'. וְְגַם בִּיהוּדָה הָיָה דְְּבָרִים טוֹבִים. עבודתם של דויד ושלמה לא יצאה לריק, והממלכה לא הידרדרה בבת – אחת.

  • וַיִּתְְְחַזֵּק הַמֶּלֶךְְְ רְְחַבְְְעָם בִּירוּשָׁלִַם וַיִּמְְְלֹךְְְ, כִּי בֶן־אַרְְְבָּעִים וְְאַחַת שָׁנָה היה רְְחַבְְְעָם בְְּמָָלְְְכוֹ, וּשֲׁבַע עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִַם, היא הָעִיר אֲשֶׁר־בָּחַר ה' לָשׂוּם אֶת־שְְׁמוֹ שָׁם מִכֹּל שִׁבְְְטֵי יִשְְְׂרָאֵל. מסתבר שרחבעם היה בנו הבכור של שלמה, כי הוא עלה על כיסא המלוכה כשהיה בן ארבעים ואחת, ואביו היה כבן שישים במותו, כך שרחבעם נולד כשמלאו לשלמה שמונה עשרה או אף פחות. וְְשֵׁם אִמּוֹ נַעֲמָה הָעַמֹּנִית.

  • וַיַּעַשׂ הָרָע, כִּי לֹא הֵכִין את לִבּוֹ לִדְְְרוֹשׁ אֶת־ה'. אין מיוחסים לרחבעם מעשים רעים מסוימים, אבל הוא לא הלך בדרכי ה'. אף שחי בזמן מכריע, הוא היה איש קטן וחלש שנכנע בקלות ללחצים. לעתים קרובות בנו של מלך גדול איננו גדול כמותו.

  • וְְדִבְְְרֵי, קורותיו ופעולותיו של רְְחַבְְְעָם הָרִאשֹׁנִים וְְהָאַחֲרוֹנִים, על התהפוכות בדרכיו, הֲלֹא־הֵם כְְּתוּבִים בְְּדִבְְְרֵי שְְׁמַעְְְיָה הַנָּבִיא וְְעִדּוֹ הַחֹזֶה לְְהִתְְְיַחֵשׂ, בכתביהם וברשימותיהם שעסקו בין השאר בענייני יוחסין. ספרים אלו, שלא נכנסו לאסופת ספרי הקודש, לא שרדו. וּמִלְְְחֲמוֹת רְְחַבְְְעָם וְְיָרָָבְְְעָם כָָּל־הַיָּמִים אף הן מתוארות באותם ספרים. הסכסוך בין רחבעם וירבעם נמשך, אף שלא ערכו מלחמות גדולות, כי לאף אחד מן הצדדים לא היה די כוח להכריע את יריבו, אבל פעם אחר פעם התעוררו ביניהם סכסוכים, שכנראה התייחסו לגבול שבין הממלכות.

  • וַיִּשְְְׁכַּב רְְחַבְְְעָם עִם־אֲבֹתָיו, וַיִּקָּבֵר בְְּעִיר דָּוִיד. וַיִּמְְְלֹךְְְ אֲבִיָּה בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו.

פסוקים

  1. ויהי כהכין מלכות רחבעם וכחזקתו עזב את־תורת יהוה וכל־ישראל עמו
  2. ויהי בשנה החמישית למלך רחבעם עלה שישק מלך־מצרים על־ירושלם כי מעלו ביהוה
  3. באלף ומאתים רכב ובששים אלף פרשים ואין מספר לעם אשר־באו עמו ממצרים לובים סכיים וכושים
  4. וילכד את־ערי המצרות אשר ליהודה ויבא עד־ירושלם
  5. ושמעיה הנביא בא אל־רחבעם ושרי יהודה אשר־נאספו אל־ירושלם מפני שישק ויאמר להם כה־אמר יהוה אתם עזבתם אתי ואף־אני עזבתי אתכם ביד־שישק
  6. ויכנעו שרי־ישראל והמלך ויאמרו צדיק יהוה
  7. ובראות יהוה כי נכנעו היה דבר־יהוה אל־שמעיה לאמר נכנעו לא אשחיתם ונתתי להם כמעט לפליטה ולא־תתך חמתי בירושלם ביד־שישק
  8. כי יהיו־לו לעבדים וידעו עבודתי ועבודת ממלכות הארצות
  9. ויעל שישק מלך־מצרים על־ירושלם ויקח את־אצרות בית־יהוה ואת־אצרות בית המלך את־הכל לקח ויקח את־מגני הזהב אשר עשה שלמה
  10. ויעש המלך רחבעם תחתיהם מגני נחשת והפקיד על־יד שרי הרצים השמרים פתח בית המלך
  11. ויהי מדי־בוא המלך בית יהוה באו הרצים ונשאום והשבום אל־תא הרצים
  12. ובהכנעו שב ממנו אף־יהוה ולא להשחית לכלה וגם ביהודה היה דברים טובים
  13. ויתחזק המלך רחבעם בירושלם וימלך כי בן־ארבעים ואחת שנה רחבעם במלכו ושבע עשרה שנה מלך בירושלם העיר אשר־בחר יהוה לשום את־שמו שם מכל שבטי ישראל ושם אמו נעמה העמנית
  14. ויעש הרע כי לא הכין לבו לדרוש את־יהוה
  15. ודברי רחבעם הראשנים והאחרונים הלא־הם כתובים בדברי שמעיה הנביא ועדו החזה להתיחש ומלחמות רחבעם וירבעם כל־הימים
  16. וישכב רחבעם עם־אבתיו ויקבר בעיר דויד וימלך אביה בנו תחתיו

פסוקים מנוקד

  1. וַיְהִי כְּהָכִין מַלְכוּת רְחַבְעָם וּכְחֶזְקָתוֹ עָזַב אֶת־תּוֹרַת יְהוָה וְכָל־יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ׃
  2. וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַחֲמִישִׁית לַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם עָלָה שִׁישַׁק מֶלֶךְ־מִצְרַיִם עַל־יְרוּשָׁלִָם כִּי מָעֲלוּ בַּיהוָה׃
  3. בְּאֶלֶף וּמָאתַיִם רֶכֶב וּבְשִׁשִּׁים אֶלֶף פָּרָשִׁים וְאֵין מִסְפָּר לָעָם אֲשֶׁר־בָּאוּ עִמּוֹ מִמִּצְרַיִם לוּבִים סֻכִּיִּים וְכוּשִׁים׃
  4. וַיִּלְכֹּד אֶת־עָרֵי הַמְּצֻרוֹת אֲשֶׁר לִיהוּדָה וַיָּבֹא עַד־יְרוּשָׁלִָם׃
  5. וּשְׁמַעְיָה הַנָּבִיא בָּא אֶל־רְחַבְעָם וְשָׂרֵי יְהוּדָה אֲשֶׁר־נֶאֶסְפוּ אֶל־יְרוּשָׁלִַם מִפְּנֵי שִׁישָׁק וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה־אָמַר יְהוָה אַתֶּם עֲזַבְתֶּם אֹתִי וְאַף־אֲנִי עָזַבְתִּי אֶתְכֶם בְּיַד־שִׁישָׁק׃
  6. וַיִּכָּנְעוּ שָׂרֵי־יִשְׂרָאֵל וְהַמֶּלֶךְ וַיֹּאמְרוּ צַדִּיק יְהוָה׃
  7. וּבִרְאוֹת יְהוָה כִּי נִכְנָעוּ הָיָה דְבַר־יְהוָה אֶל־שְׁמַעְיָה לֵאמֹר נִכְנְעוּ לֹא אַשְׁחִיתֵם וְנָתַתִּי לָהֶם כִּמְעַט לִפְלֵיטָה וְלֹא־תִתַּךְ חֲמָתִי בִּירוּשָׁלִַם בְּיַד־שִׁישָׁק׃
  8. כִּי יִהְיוּ־לוֹ לַעֲבָדִים וְיֵדְעוּ עֲבוֹדָתִי וַעֲבוֹדַת מַמְלְכוֹת הָאֲרָצוֹת׃
  9. וַיַּעַל שִׁישַׁק מֶלֶךְ־מִצְרַיִם עַל־יְרוּשָׁלִַם וַיִּקַּח אֶת־אֹצְרוֹת בֵּית־יְהוָה וְאֶת־אֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶךְ אֶת־הַכֹּל לָקָח וַיִּקַּח אֶת־מָגִנֵּי הַזָּהָב אֲשֶׁר עָשָׂה שְׁלֹמֹה׃
  10. וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם תַּחְתֵּיהֶם מָגִנֵּי נְחֹשֶׁת וְהִפְקִיד עַל־יַד שָׂרֵי הָרָצִים הַשֹּׁמְרִים פֶּתַח בֵּית הַמֶּלֶךְ׃
  11. וַיְהִי מִדֵּי־בוֹא הַמֶּלֶךְ בֵּית יְהוָה בָּאוּ הָרָצִים וּנְשָׂאוּם וֶהֱשִׁבוּם אֶל־תָּא הָרָצִים׃
  12. וּבְהִכָּנְעוֹ שָׁב מִמֶּנּוּ אַף־יְהוָה וְלֹא לְהַשְׁחִית לְכָלָה וְגַם בִּיהוּדָה הָיָה דְּבָרִים טוֹבִים׃
  13. וַיִּתְחַזֵּק הַמֶּלֶךְ רְחַבְעָם בִּירוּשָׁלִַם וַיִּמְלֹךְ כִּי בֶן־אַרְבָּעִים וְאַחַת שָׁנָה רְחַבְעָם בְּמָלְכוֹ וּשֲׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִַם הָעִיר אֲשֶׁר־בָּחַר יְהוָה לָשׂוּם אֶת־שְׁמוֹ שָׁם מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וְשֵׁם אִמּוֹ נַעֲמָה הָעַמֹּנִית׃
  14. וַיַּעַשׂ הָרָע כִּי לֹא הֵכִין לִבּוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת־יְהוָה׃
  15. וְדִבְרֵי רְחַבְעָם הָרִאשֹׁנִים וְהָאֲחַרוֹנִים הֲלֹא־הֵם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי שְׁמַעְיָה הַנָּבִיא וְעִדּוֹ הַחֹזֶה לְהִתְיַחֵשׂ וּמִלְחֲמוֹת רְחַבְעָם וְיָרָבְעָם כָּל־הַיָּמִים׃
  16. וַיִּשְׁכַּב רְחַבְעָם עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקָּבֵר בְּעִיר דָּוִיד וַיִּמְלֹךְ אֲבִיָּה בְנוֹ תַּחְתָּיו׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • לוב

    ארץ באפריקה