דברי הימים ב-פרק-15
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַעֲזַרְְְיָהוּ בֶּן־עוֹדֵד הָיְְתָה עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים, שרתה עליו נבואה.
-
וַיֵּצֵא לִפְְְנֵי אָסָא, וַיֹּאמֶר לוֹ: שְְׁמָעוּנִי, אָסָא וְְכָָל־יְְהוּדָה וּבִנְְְיָמִן. ה' עִמָּכֶם בִּהְְְיוֹתְְכֶם עִמּוֹ, וְְאִם־תִּדְְְרְְשֻׁהוּ – יִמָּצֵא לָכֶם, וְְאִם־תַּעַזְְְבֻהוּ – יַעֲזֹב אֶתְְְכֶם.
-
וְְיָמִים רַבִּים היו לְְיִשְְְׂרָאֵל לְְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, כי עבדו עבודת אלילים, וּלְְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה וּלְְלֹא תוֹרָה.
-
וַיָּשָָׁב ישראל בַּצַּר־לוֹ עַל, אל ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל, וַיְְְבַקְְְשֻׁהוּ, חיפשו אותו, וַיִּמָּצֵא, ה' נענה לָהֶם.
-
וּבָעִתִּים הָהֵם – בזמנים שלא נהגו כראוי, אֵין שָׁלוֹם לַיּוֹצֵא מחוץ למקומו וְְלַבָּא, כִּי מְְהוּמוֹת רַבּוֹת עַל כָָּל־יֹשְְׁבֵי הָאֲרָצוֹת, בכל מקומות היישוב של ישראל.
-
וְְכֻתְְּתוּ, הוכו, נשברו גוֹי, שבט או משפחה בּידי גוֹי, וְְעִיר בְְּעִיר, היו מריבות בין קבוצות בעם, כִּי־אֱלֹהִים הֲמָמָם, הטיל בהם מהומה ובהלה בְְּכָָל־צָרָה.
-
וְְאולם אַתֶּם, חִזְְְקוּ וְְאַל־יִרְְְפּוּ יְְדֵיכֶם, תתייאשו, תיחלשו, כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְְְעֻלַּתְְְכֶם, כיוון שאתם הולכים בדרך הטוב והישר, יגיע לכם גם שכר.
-
וְְכִשְְְׁמֹעַ אָסָא את הַדְְּבָרִים הָאֵלֶּה – וְְהַנְְּבוּאָה, הם דברי הנבואה של בן עֹדֵד הַנָּבִיא, הִתְְְחַזַּק וַיַּעֲבֵר הַשִּׁקּוּצִים, האלילים מִכָָּל־אֶרֶץ יְְהוּדָה וּבִנְְְיָמִן וּמִן־הֶעָרִים אֲשֶׁר לָכַד מֵהַר אֶפְְְרָיִם, וַיְְְחַדֵּשׁ אֶת־מִזְְְבַּח ה' אֲשֶׁר לִפְְְנֵי אוּלָם ה'.
-
וַיִּקְְְבֹּץ אֶת־כָָּל־יְְהוּדָה וּבִנְְְיָמִן וְְהַגָּרִים עִמָּהֶם מֵאֶפְְְרַיִם וּמְְְנַשֶּׁה וּמִשִּׁמְְְעוֹן, כִּי־נָפְְלוּ עָלָיו, הצטרפו אליו אנשים מִיִּשְְְׂרָאֵל לָרֹב בִּרְְְאֹתָם כִּי־ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ. עד כה התגוררו בממלכת יהודה אנשי יהודה, בנימין והלויים בלבד. עכשיו נוספו אנשים משבטים אחרים, כמנהג העולם לחבור לחזק ולמצליח.
-
וַיִּקָּבְְצוּ אל יְְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַשְְּׁלִשִׁי לִשְְְׁנַת חֲמֵשׁ־עֶשְְְׂרֵה לְְמַלְְְכוּת אָסָא.
-
וַיִּזְְְבְְּחוּ לַה' בַּיּוֹם הַהוּא מִן־הַשָּׁלָל ש הֵבִיאוּ, בָּקָר שְְׁבַע מֵאוֹת וְְצֹאן שִׁבְְְעַת אֲלָפִים.
-
וַיָּבֹאוּ בַבְְּרִית לִדְְְרוֹשׁ אֶת־ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם בְְּכָָל־לְְבָבָם וּבְְְכָָל־נַפְְְשָׁם.
-
וְְחלק מתנאי הברית המחודשת שקיבלו על עצמם – כֹל אֲשֶׁר לֹא־יִדְְְרֹשׁ לַה' אֱלֹהֵי־יִשְְְׂרָאֵל – יוּמָת, לְְמִן־קָטֹן וְְעַד־גָּדוֹל, לְְמֵאִישׁ וְְעַד־אִשָּׁה.
-
וַיִּשָּׁבְְעוּ לַה' בְְּקוֹל גָּדוֹל וּבִתְְְרוּעָה וּבַחֲצֹצְְרוֹת וּבְְְשׁוֹפָרוֹת.
-
וַיִּשְְְׂמְְְחוּ כָָל־יְְהוּדָה עַל־הַשְְּׁבוּעָה, כִּי בְְכָָל־לְְבָבָם נִשְְְׁבָּעוּ, וּבְְְכָָל־רְְצוֹנָם בִּקְְְשֻׁהוּ, וַיִּמָּצֵא, נענה לָהֶם, וַיָּנַח ה' לָהֶם מִסָּבִיב.
-
וְְגַם את מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְְְ הֱסִירָהּ המלך מִמעמדה הרשמי – גְְּבִירָה, המלכה הראשונה, על אֲשֶׁר־עָשְְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְְְלָצֶת, פסל מעורר פלצות, מזעזע, וַיִּכְְְרֹת אָסָא אֶת־מִפְְְלַצְְְתָּהּ, וַיָּדֶק, טחן אותה וַיִּשְְְׂרֹף בְְּנַחַל קִדְְְרוֹן.
-
וְְאולם על אף מעשיו אלו הַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ מִיִּשְְְׂרָאֵל, ואנשים המשיכו להקריב בהן, רַק, אבל לְְבַב־אָסָא הָיָה שָׁלֵם כָָּל־יָמָיו.
-
וַיָּבֵא אֶת־קָָדְְְשֵׁי, הקדשי אָבִיו וְְקָָדָשָׁיו אל בֵּית הָאֱלֹהִים, כֶּסֶף וְְזָהָב וְְכֵלִים.
-
וּמִלְְְחָמָה שוב לֹא הָיָתָה, לא מבפנים ולא מבחוץ, עַד שְְׁנַת־שְְׁלֹשִׁים וְְחָמֵשׁ לְְמַלְְְכוּת אָסָא, במשך עשרים שנה בערך . קודם לכן היו שנים שלוות בעקבות ניצחונו של אביה על ירבעם. לאחר מכן, במלכות אסא, התקיפו המצרים, וכאשר גם הם הובסו, התחזק אסא, והשקט נשמר במלכותו שנים רבות.
פסוקים
-
ועזריהו בן־עודד היתה עליו רוח אלהים
-
ויצא לפני אסא ויאמר לו שמעוני אסא וכל־יהודה ובנימן יהוה עמכם בהיותכם עמו ואם־תדרשהו ימצא לכם ואם־תעזבהו יעזב אתכם
-
וימים רבים לישראל ללא אלהי אמת וללא כהן מורה וללא תורה
-
וישב בצר־לו על־יהוה אלהי ישראל ויבקשהו וימצא להם
-
ובעתים ההם אין שלום ליוצא ולבא כי מהומת רבות על כל־יושבי הארצות
-
וכתתו גוי־בגוי ועיר בעיר כי־אלהים הממם בכל־צרה
-
ואתם חזקו ואל־ירפו ידיכם כי יש שכר לפעלתכם
-
וכשמע אסא הדברים האלה והנבואה עדד הנביא התחזק ויעבר השקוצים מכל־ארץ יהודה ובנימן ומן־הערים אשר לכד מהר אפרים ויחדש את־מזבח יהוה אשר לפני אולם יהוה
-
ויקבץ את־כל־יהודה ובנימן והגרים עמהם מאפרים ומנשה ומשמעון כי־נפלו עליו מישראל לרב בראתם כי־יהוה אלהיו עמו
-
ויקבצו ירושלם בחדש השלישי לשנת חמש־עשרה למלכות אסא
-
ויזבחו ליהוה ביום ההוא מן־השלל הביאו בקר שבע מאות וצאן שבעת אלפים
-
ויבאו בברית לדרוש את־יהוה אלהי אבותיהם בכל־לבבם ובכל־נפשם
-
וכל אשר לא־ידרש ליהוה אלהי־ישראל יומת למן־קטן ועד־גדול למאיש ועד־אשה
-
וישבעו ליהוה בקול גדול ובתרועה ובחצצרות ובשופרות
-
וישמחו כל־יהודה על־השבועה כי בכל־לבבם נשבעו ובכל־רצונם בקשהו וימצא להם וינח יהוה להם מסביב
-
וגם־מעכה אם אסא המלך הסירה מגבירה אשר־עשתה לאשרה מפלצת ויכרת אסא את־מפלצתה וידק וישרף בנחל קדרון
-
והבמות לא־סרו מישראל רק לבב־אסא היה שלם כל־ימיו
-
ויבא את־קדשי אביו וקדשיו בית האלהים כסף וזהב וכלים
-
ומלחמה לא היתה עד שנת־שלשים וחמש למלכות אסא
פסוקים מנוקד
-
וַעֲזַרְיָהוּ בֶּן־עוֹדֵד הָיְתָה עָלָיו רוּחַ אֱלֹהִים׃
-
וַיֵּצֵא לִפְנֵי אָסָא וַיֹּאמֶר לוֹ שְׁמָעוּנִי אָסָא וְכָל־יְהוּדָה וּבִנְיָמִן יְהוָה עִמָּכֶם בִּהְיוֹתְכֶם עִמּוֹ וְאִם־תִּדְרְשֻׁהוּ יִמָּצֵא לָכֶם וְאִם־תַּעַזְבֻהוּ יַעֲזֹב אֶתְכֶם׃
-
וְיָמִים רַבִּים לְיִשְׂרָאֵל לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה וּלְלֹא תוֹרָה׃
-
וַיָּשָׁב בַּצַּר־לוֹ עַל־יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וַיְבַקְשֻׁהוּ וַיִּמָּצֵא לָהֶם׃
-
וּבָעִתִּים הָהֵם אֵין שָׁלוֹם לַיּוֹצֵא וְלַבָּא כִּי מְהוּמֹת רַבּוֹת עַל כָּל־יוֹשְׁבֵי הָאֲרָצוֹת׃
-
וְכֻתְּתוּ גוֹי־בְּגוֹי וְעִיר בְּעִיר כִּי־אֱלֹהִים הֲמָמָם בְּכָל־צָרָה׃
-
וְאַתֶּם חִזְקוּ וְאַל־יִרְפּוּ יְדֵיכֶם כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלַּתְכֶם׃
-
וְכִשְׁמֹעַ אָסָא הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהַנְּבוּאָה עֹדֵד הַנָּבִיא הִתְחַזַּק וַיַּעֲבֵר הַשִּׁקּוּצִים מִכָּל־אֶרֶץ יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וּמִן־הֶעָרִים אֲשֶׁר לָכַד מֵהַר אֶפְרָיִם וַיְחַדֵּשׁ אֶת־מִזְבַּח יְהוָה אֲשֶׁר לִפְנֵי אוּלָם יְהוָה׃
-
וַיִּקְבֹּץ אֶת־כָּל־יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַגָּרִים עִמָּהֶם מֵאֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וּמִשִּׁמְעוֹן כִּי־נָפְלוּ עָלָיו מִיִּשְׂרָאֵל לָרֹב בִּרְאֹתָם כִּי־יְהוָה אֱלֹהָיו עִמּוֹ׃
-
וַיִּקָּבְצוּ יְרוּשָׁלִַם בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי לִשְׁנַת חֲמֵשׁ־עֶשְׂרֵה לְמַלְכוּת אָסָא׃
-
וַיִּזְבְּחוּ לַיהוָה בַּיּוֹם הַהוּא מִן־הַשָּׁלָל הֵבִיאוּ בָּקָר שְׁבַע מֵאוֹת וְצֹאן שִׁבְעַת אֲלָפִים׃
-
וַיָּבֹאוּ בַבְּרִית לִדְרוֹשׁ אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם בְּכָל־לְבָבָם וּבְכָל־נַפְשָׁם׃
-
וְכֹל אֲשֶׁר לֹא־יִדְרֹשׁ לַיהוָה אֱלֹהֵי־יִשְׂרָאֵל יוּמָת לְמִן־קָטֹן וְעַד־גָּדוֹל לְמֵאִישׁ וְעַד־אִשָּׁה׃
-
וַיִּשָּׁבְעוּ לַיהוָה בְּקוֹל גָּדוֹל וּבִתְרוּעָה וּבַחֲצֹצְרוֹת וּבְשׁוֹפָרוֹת׃
-
וַיִּשְׂמְחוּ כָל־יְהוּדָה עַל־הַשְּׁבוּעָה כִּי בְכָל־לְבָבָם נִשְׁבָּעוּ וּבְכָל־רְצוֹנָם בִּקְשֻׁהוּ וַיִּמָּצֵא לָהֶם וַיָּנַח יְהוָה לָהֶם מִסָּבִיב׃
-
וְגַם־מַעֲכָה אֵם אָסָא הַמֶּלֶךְ הֱסִירָהּ מִגְּבִירָה אֲשֶׁר־עָשְׂתָה לַאֲשֵׁרָה מִפְלָצֶת וַיִּכְרֹת אָסָא אֶת־מִפְלַצְתָּהּ וַיָּדֶק וַיִּשְׂרֹף בְּנַחַל קִדְרוֹן׃
-
וְהַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ מִיִּשְׂרָאֵל רַק לְבַב־אָסָא הָיָה שָׁלֵם כָּל־יָמָיו׃
-
וַיָּבֵא אֶת־קָדְשֵׁי אָבִיו וְקָדָשָׁיו בֵּית הָאֱלֹהִים כֶּסֶף וְזָהָב וְכֵלִים׃
-
וּמִלְחָמָה לֹא הָיָתָה עַד שְׁנַת־שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ לְמַלְכוּת אָסָא׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
נחל קדרון
-
ישראל
-
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.