דברי הימים ב-פרק-16

ביאורים

  • בִּשְְְׁנַת שְְׁלֹשִׁים וָשֵׁשׁ לְְמַלְְְכוּת אָסָא עָלָה בַּעְְְשָׁא מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל. בעשא היה איש מלחמה שמרד בנדב בן ירבעם, הקים שושלת מלוכה בישראל והשמיד את כל בית ירבעם. כאשר התבססה מלכותו, קם בעשא עַל־יְְהוּדָה, ועדיין לא פתח במתקפה – וַיִּבֶן, ביצר אֶת־הָרָמָה, עיר בגבול הדרומי של ממלכת ישראל, לְְבִלְְְתִּי תֵּת יוֹצֵא וָבָא לְְאָסָא מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה. הוא תכנן לשלוט בדרכים הראשיות המובילות מיהודה לישראל, ולחסום אותן ככל האפשר בפני מלך יהודה. אמנם זו לא הייתה התקפה ישירה, אבל אסא הרגיש מאוים.

  • וַיֹּצֵא אָסָא כֶּסֶף וְְזָהָב מֵאֹצְְרוֹת בֵּית ה' וּבֵית הַמֶּלֶךְְְ, כספי החירום של הממלכה, וַיִּשְְְׁלַח אֶל־בֶּן־הֲדַד מֶלֶךְְְ אֲרָם הַיּוֹשֵׁב בְְּדַרְְְמֶשֶׂק, דמשק לֵאמֹר׃

  • בְְּרִית, יחסי שלום בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין אָבִי וּבֵין אָבִיךָ. במשך שנים היחסים ביננו טובים. אין לנו גבול משותף, ואויבנו המשותף – מלך ישראל – שוכן ביננו. לפיכך, הִנֵּה שָׁלַחְְְתִּי לְְךָ כֶּסֶף וְְזָהָב, ועכשיו לֵךְְְ הָפֵר בְְּרִיתְְךָ אֶת, עם בַּעְְְשָׁא מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל ותתקוף אותו, וְְהוא יַעֲלֶה, יסור מֵעָלָי, כמקובל באשר לבריתות כאלה בעולם העתיק. היו אלה הסכמים בין מדינות שהתפוגגו תמורת שוחד כסף או סיפוק אינטרסים אחרים.

  • וַיִּשְְְׁמַע, נענה בֶּן־הֲדַד אֶל־הַמֶּלֶךְְְ אָסָא, שכן ההצעה מצאה חן בעיניו, וַיִּשְְְׁלַח אֶת־שָׂרֵי הַחֲיָלִים, כמה גדודים מהצבא אֲשֶׁר־לוֹ אֶל־עָרֵי יִשְְְׂרָאֵל. וַיַּכּוּ אֶת־עִיּוֹן וְְאֶת־דָּן וְְאֵת אָבֵל מָיִם וְְאֵת כָָּל־מִסְְְכְְּנוֹת, מחסני עָרֵי נַפְְְתָּלִי שבגבול הצפוני של ממלכת ישראל.

  • וַיְְְהִי כִּשְְְׁמֹעַ בַּעְְְשָׁא שהוא מותקף וַיֶּחְְְדַּל מִבְְּנוֹת אֶת־הָרָמָה, וַיַּשְְְׁבֵּת, הפסיק אֶת־מְְלַאכְְְתּוֹ כדי להתמקד במאמץ לייצב את גבולותיו בצפון. לסכסוך עם יהודה היה אמנם היבט היסטורי, אבל המתקפה של הארמים הייתה חמורה הרבה יותר.

  • וְְאָסָא הַמֶּלֶךְְְ לָקַח, אסף אֶת־כָָּל־יְְהוּדָה, וַיִּשְְְׂאוּ אֶת־אַבְְְנֵי הָרָמָה וְְאֶת־עֵצֶיהָ, הם פירקו את המבנים המבוצרים אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְְְשָׁא, וַיִּבֶן בָּהֶם אֶת־גֶּבַע וְְאֶת־הַמִּצְְְפָּה שבממלכת יהודה.

  • וּבָעֵת הַהִיא בָּא חֲנָנִי הָרֹאֶה, נביא שאינו מוכר ממקום אחר, אֶל־אָסָא מֶלֶךְְְ יְְהוּדָה, וַיֹּאמֶר אֵלָיו: בּגלל הִשָּׁעֶנְְְךָ עַל־מֶלֶךְְְ אֲרָם בסכסוך שבינך ובין מלך ישראל, וכיוון שמסרת לידיו את אוצרות בית ה' ובית המלך וְְלֹא נִשְְְׁעַנְְְתָּ עַל־ה' אֱלֹהֶיךָ, עַל־כֵּן נִמְְְלַט חֵיל מֶלֶךְְְ־אֲרָם מִיָּדֶךָ. מעכשיו תהיה עמדתך מול הארמים נחותה.

  • הֲלֹא הַכּוּשִׁים וְְהַלּוּבִים שתקפו אותך בעבר, הָיוּ לְְחַיִל לָרֹב, חיל רב – לְְרֶכֶב וּלְְְפָרָשִׁים לְְהַרְְְבֵּה מְְאֹד, וּבכל זאת בְְְהִשָּׁעֶנְְְךָ עַל־ה' נְְתָנָם ה' בְְּיָדֶךָ. הרי תקיפת הצבא המצרי הייתה קשה יותר לאין ערוך, ואתה הצלחת לנצח אותם ולגרשם מפני שבטחת בה',

  • כִּי ה'עֵינָיו מְְשֹׁטְְטוֹת בְְּכָָל־הָאָרֶץ, הוא משגיח על הכול לְְהִתְְְחַזֵּק, ומוסיף חוזק עִם אלו אשר לְְבָבָם שָׁלֵם אֵלָיו ובוטחים בו. אתה נִסְְְכַּלְְְתָּ עַל־זֹאת, נהגת בטיפשות. ניכר שאינך קשור לה', כִּי, אכן מֵעַתָּה יֵשׁ, יהיו עִמְְּךָ מִלְְְחָמוֹת.עד עכשיו היו הנביאים מעודדים את אסא, והוא קיבל את דבריהם. זוהי הפעם הראשונה שנביא מטיח בו דברי מוסר.

  • וַיִּכְְְעַס אָסָא אֶל, על הָרֹאֶה, הנביא, וַיִּתְְּנֵהוּ בתוך בֵּית הַמַּהְְְפֶּכֶת, כנראה מין בית סוהר, אולי צינוק או כלוב קלון, כִּי היה בְְזַעַף עִמּוֹ עַל־זֹאת. לאחר שלושים וחמש שנים שנות מלכותו המוצלחת, שינה אסא את התנהגותו כלפי נתיניו – וַיְְְרַצֵּץ, לחץ, דיכא אָסָא אנשים מִן־הָעָם בָּעֵת הַהִיא.

  • וְְהִנֵּה דִּבְְְרֵי אָסָא הָרִאשׁוֹנִים וְְהָאַחֲרוֹנִים והתמורה שחלה מראשית מלכותו עד אחריתה הִנָּם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר הַמְְּלָכִים לִיהוּדָה וְְיִשְְְׂרָאֵל.

  • וַיֶּחֱלֶא, חלה אָסָא בִּשְְְׁנַת שְְׁלוֹשִׁים וָתֵשַׁע לְְמַלְְְכוּתוֹ בְְּרַגְְְלָיו, עַד־לְְמַעְְְלָה עלה חָָלְְְיוֹ, מחלת רגליו הקשה הלכה והתגברה. וְְגַם, אפילו בְְּחָָלְְְיוֹ לֹא־דָרַשׁ אֶת־ה' ולא פנה אליו בתפילה, כִּי, אלא בטח רק בָּרֹפְְאִים.

  • וַיִּשְְְׁכַּב אָסָא עִם־אֲבֹתָיו, וַיָּמָָת בִּשְְְׁנַת אַרְְְבָּעִים וְְאַחַת לְְמָָלְְְכוֹ. אסא מלך אפוא שנים רבות.

  • וַיִּקְְְבְְּרֻהוּ בְְקִבְְְרֹתָיו אֲשֶׁר כָּרָה־לוֹ בְְּעִיר דָּוִיד, וַיַּשְְְׁכִּיבֻהוּ בַּמִּשְְְׁכָּב אֲשֶׁר מִלֵּא בְְּשָׂמִים וּזְְְנִים, מיני מְְרֻקָּחִים בְְּמִרְְְקַחַת מַעֲשֶׂה, מעשה רוקח, מלאכת ערבוב הבשמים, וַיִּשְְְׂרְְפוּ־לוֹ שְְׂרֵפָה גְְּדוֹלָה עַד־לִמְְְאֹד. אחד ממנהגי קבורת המלכים כלל טקס שרפה שערכו למלך שמת בשלום על משכבו. הטקס, שבו היו שורפים גם חלק מרכושו כדי שאיש לא ישתמש בו, נועד להפגין כבוד למת וצער במותו.

פסוקים

  1. בשנת שלשים ושש למלכות אסא עלה בעשא מלך־ישראל על־יהודה ויבן את־הרמה לבלתי תת יוצא ובא לאסא מלך יהודה
  2. ויצא אסא כסף וזהב מאצרות בית יהוה ובית המלך וישלח אל־בן־הדד מלך ארם היושב בדרמשק לאמר
  3. ברית ביני ובינך ובין אבי ובין אביך הנה שלחתי לך כסף וזהב לך הפר בריתך את־בעשא מלך ישראל ויעלה מעלי
  4. וישמע בן הדד אל־המלך אסא וישלח את־שרי החילים אשר־לו אל־ערי ישראל ויכו את־עיון ואת־דן ואת אבל מים ואת כל־מסכנות ערי נפתלי
  5. ויהי כשמע בעשא ויחדל מבנות את־הרמה וישבת את־מלאכתו
  6. ואסא המלך לקח את־כל־יהודה וישאו את־אבני הרמה ואת־עציה אשר בנה בעשא ויבן בהם את־גבע ואת־המצפה
  7. ובעת ההיא בא חנני הראה אל־אסא מלך יהודה ויאמר אליו בהשענך על־מלך ארם ולא נשענת על־יהוה אלהיך על־כן נמלט חיל מלך־ארם מידך
  8. הלא הכושים והלובים היו לחיל לרב לרכב ולפרשים להרבה מאד ובהשענך על־יהוה נתנם בידך
  9. כי יהוה עיניו משטטות בכל־הארץ להתחזק עם־לבבם שלם אליו נסכלת על־זאת כי מעתה יש עמך מלחמות
  10. ויכעס אסא אל־הראה ויתנהו בית המהפכת כי־בזעף עמו על־זאת וירצץ אסא מן־העם בעת ההיא
  11. והנה דברי אסא הראשונים והאחרונים הנם כתובים על־ספר המלכים ליהודה וישראל
  12. ויחלא אסא בשנת שלושים ותשע למלכותו ברגליו עד־למעלה חליו וגם־בחליו לא־דרש את־יהוה כי ברפאים
  13. וישכב אסא עם־אבתיו וימת בשנת ארבעים ואחת למלכו
  14. ויקברהו בקברתיו אשר כרה־לו בעיר דויד וישכיבהו במשכב אשר מלא בשמים וזנים מרקחים במרקחת מעשה וישרפו־לו שרפה גדולה עד־למאד

פסוקים מנוקד

  1. בִּשְׁנַת שְׁלֹשִׁים וָשֵׁשׁ לְמַלְכוּת אָסָא עָלָה בַּעְשָׁא מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל עַל־יְהוּדָה וַיִּבֶן אֶת־הָרָמָה לְבִלְתִּי תֵּת יוֹצֵא וָבָא לְאָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה׃
  2. וַיֹּצֵא אָסָא כֶּסֶף וְזָהָב מֵאֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וּבֵית הַמֶּלֶךְ וַיִּשְׁלַח אֶל־בֶּן־הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם הַיּוֹשֵׁב בְּדַרְמֶשֶׂק לֵאמֹר׃
  3. בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין אָבִי וּבֵין אָבִיךָ הִנֵּה שָׁלַחְתִּי לְךָ כֶּסֶף וְזָהָב לֵךְ הָפֵר בְּרִיתְךָ אֶת־בַּעְשָׁא מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וְיַעֲלֶה מֵעָלָי׃
  4. וַיִּשְׁמַע בֶּן הֲדַד אֶל־הַמֶּלֶךְ אָסָא וַיִּשְׁלַח אֶת־שָׂרֵי הַחֲיָלִים אֲשֶׁר־לוֹ אֶל־עָרֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכּוּ אֶת־עִיּוֹן וְאֶת־דָּן וְאֵת אָבֵל מָיִם וְאֵת כָּל־מִסְכְּנוֹת עָרֵי נַפְתָּלִי׃
  5. וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ בַּעְשָׁא וַיֶּחְדַּל מִבְּנוֹת אֶת־הָרָמָה וַיַּשְׁבֵּת אֶת־מְלַאכְתּוֹ׃
  6. וְאָסָא הַמֶּלֶךְ לָקַח אֶת־כָּל־יְהוּדָה וַיִּשְׂאוּ אֶת־אַבְנֵי הָרָמָה וְאֶת־עֵצֶיהָ אֲשֶׁר בָּנָה בַּעְשָׁא וַיִּבֶן בָּהֶם אֶת־גֶּבַע וְאֶת־הַמִּצְפָּה׃
  7. וּבָעֵת הַהִיא בָּא חֲנָנִי הָרֹאֶה אֶל־אָסָא מֶלֶךְ יְהוּדָה וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּהִשָּׁעֶנְךָ עַל־מֶלֶךְ אֲרָם וְלֹא נִשְׁעַנְתָּ עַל־יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עַל־כֵּן נִמְלַט חֵיל מֶלֶךְ־אֲרָם מִיָּדֶךָ׃
  8. הֲלֹא הַכּוּשִׁים וְהַלּוּבִים הָיוּ לְחַיִל לָרֹב לְרֶכֶב וּלְפָרָשִׁים לְהַרְבֵּה מְאֹד וּבְהִשָּׁעֶנְךָ עַל־יְהוָה נְתָנָם בְּיָדֶךָ׃
  9. כִּי יְהוָה עֵינָיו מְשֹׁטְטוֹת בְּכָל־הָאָרֶץ לְהִתְחַזֵּק עִם־לְבָבָם שָׁלֵם אֵלָיו נִסְכַּלְתָּ עַל־זֹאת כִּי מֵעַתָּה יֵשׁ עִמְּךָ מִלְחָמוֹת׃
  10. וַיִּכְעַס אָסָא אֶל־הָרֹאֶה וַיִּתְּנֵהוּ בֵּית הַמַּהְפֶּכֶת כִּי־בְזַעַף עִמּוֹ עַל־זֹאת וַיְרַצֵּץ אָסָא מִן־הָעָם בָּעֵת הַהִיא׃
  11. וְהִנֵּה דִּבְרֵי אָסָא הָרִאשׁוֹנִים וְהָאַחֲרוֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר הַמְּלָכִים לִיהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל׃
  12. וַיֶּחֱלֶא אָסָא בִּשְׁנַת שְׁלוֹשִׁים וָתֵשַׁע לְמַלְכוּתוֹ בְּרַגְלָיו עַד־לְמַעְלָה חָלְיוֹ וְגַם־בְּחָלְיוֹ לֹא־דָרַשׁ אֶת־יְהוָה כִּי בָּרֹפְאִים׃
  13. וַיִּשְׁכַּב אָסָא עִם־אֲבֹתָיו וַיָּמָת בִּשְׁנַת אַרְבָּעִים וְאַחַת לְמָלְכוֹ׃
  14. וַיִּקְבְּרֻהוּ בְקִבְרֹתָיו אֲשֶׁר כָּרָה־לוֹ בְּעִיר דָּוִיד וַיַּשְׁכִּיבֻהוּ בַּמִּשְׁכָּב אֲשֶׁר מִלֵּא בְּשָׂמִים וּזְנִים מְרֻקָּחִים בְּמִרְקַחַת מַעֲשֶׂה וַיִּשְׂרְפוּ־לוֹ שְׂרֵפָה גְּדוֹלָה עַד־לִמְאֹד׃

מקומות

  • גבע (בנימין)
  • דמשק
  • דן, ליש

    שם העיר הראשית של שבט דן, שנקראה לפני הכיבוש ליש או לשם.
    כיום מזוהה עם תל אל-קאדי, הוא תל דן. (רובינסון)

  • מצפה

    עיר בנחלת בנימין.
    מזוהה בנבי סמואל (אולברייט)

  • עיון
  • רמה (בנימין)

    עיר בנחלת שבט בנימין. המזוהה עם א-ראם שמצפון לירושלים.

  • מצפה (?)

    עיר בנחלת בנימין.
    מזוהה בתל א-נצבה. (רואבסון וקונדר)

  • ישראל
  • ארם

    ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.

  • לוב

    ארץ באפריקה