דברי הימים ב-פרק-19

ביאורים

  • וַיָּשָָׁב יְְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה אֶל־בֵּיתוֹ בְְּשָׁלוֹם, בלי פגע לִירוּשָׁלִָם. המלחמה לא נגמרה במפלה מוחלטת, אולי משום שהפסיקו את הקרב אחרי שאחאב מת, ובכך הושגה מטרת מלך ארם. יש להניח שלאחר שהארמים פיזרו את מחנה ישראל, הם לא היו מעוניינים לחדש את הלחימה.

  • וַיֵּצֵא אֶל־פָּנָיו – לקראת יהושפט יֵהוּא בֶן־חֲנָנִי הַחֹזֶה, וַיֹּאמֶר אֶל־הַמֶּלֶךְְְ יְְהוֹשָׁפָט: האם לָרָשָׁע אתה הולך לַעְְְזֹר, וּלְְְשֹׂנְְאֵי ה' תֶּאֱהָב? ! איך יצאת למלחמה יחד עם אחאב?! וּבשל זֹאת יהיה עָלֶיךָ קֶּצֶף, כעס מִלִּפְְְנֵי ה'. גם אם יש ביניכם קשרי משפחה, העזרה שהגשת לאחאב הרשע הייתה שגויה.

  • אֲבָל למרות המעשה הלא ראוי שעשית, דְְּבָרִים טוֹבִים נִמְְְצְְאוּ עִמָּךְְְ, כִּי־בִעַרְְְתָּ, השמדת את הָאֲשֵׁרוֹת מִן־הָאָרֶץ במשך שנות שלטונך, וַהֲכִינוֹתָ לְְבָבְְךָ לִדְְְרֹשׁ הָאֱלֹהִים.נראה שיהושפט התייחס בכובד ראש לדברי הנביא –

  • וַיֵּשֶׁב יְְהוֹשָׁפָט בִּירוּשָׁלִָם, וַיָּשָָׁב וַיֵּצֵא בָעָם מִבְְּאֵר שֶׁבַע עַד־הַר אֶפְְְרַיִם, וַיְְְשִׁיבֵם אֶל־ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם. אולי בעקבות המסר הנבואי שקיבל, יהושפט הבין שעליו להתמקד בהשבת עבודת ה' למקומה הראוי.

  • וַיַּעֲמֵד, מינה שֹׁפְְטִים בָּאָרֶץ בְְּכָָל־עָרֵי יְְהוּדָה הַבְְּצֻרוֹת, לְְעִיר, בכל עיר וָעִיר. ערים בצורות הן בדרך הטבע ערים ראשיות במחוז. יהושפט דאג שיהיו בהן שופטים, וכך יישמר הסדר. כאן נושא יהושפט נאום קטן ומשמעותי:

  • וַיֹּאמֶר אֶל־הַשֹּׁפְְטִים: רְְאוּ מָה־אַתֶּם עֹשִׂים, כִּי לֹא לְְאָדָם תִּשְְְׁפְְּטוּ, כִּי אם לַה', וְְעִמָּכֶם הוא נמצא בִּדְְְבַר ה מִשְְְׁפָּט. אתם שופטים בנוכחות הקדוש ברוך הוא, כמו שכתוב בספר תהלים: אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל, בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט.

  • וְְעַתָּה, יְְהִי פַחַד־ה' עֲלֵיכֶם, שִׁמְְְרוּ וַעֲשׂוּ את הדין כראוי, כִּי־אֵין עִם־ה' אֱלֹהֵינוּ עַוְְְלָה, עוול, אי – צדק וּמַשֹּׂא פָנִים, הפליה לטובה וּמִקַּח, ולקיחת שֹׁחַד.

  • וְְגַם בִּירוּשָׁלִַם, העיר הגדולה ביותר, הֶעֱמִיד יְְהוֹשָׁפָט שופטים מִן־הַלְְוִיִּם וְְהַכֹּהֲנִים וּמֵרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְְיִשְְְׂרָאֵל לדאוג לְְמִשְְְׁפַּט ה' וְְלָרִיב, לסכסוכים. לאחר שבחר אותם מהערים השונות – וַיָּשֻׁבוּ יְְרוּשָׁלִָם, לשמש בית הדין הגדול שם, שבו נציגים מלומדים מכל שכבות העם – הגוף המקביל למה שנקרא מאוחר יותר ‘סנהדרין גדולה'. גם במקומות אחרים נאמר שגוף זה מורכב מכהנים, לויים ומנהיגי ישראל התורמים לו את תבונתם ואת תוקפם.

  • וַיְְְצַו עֲלֵיהֶם לֵאמֹר: כֹּה תַעֲשׂוּן בְְּיִרְְְאַת ה', בֶּאֱמוּנָה וּבְְְלֵבָב שָׁלֵם.

  • וְְכָָל־רִיב אֲשֶׁר־יָבוֹא עֲלֵיכֶם, אליכם, שכן אתם בית המשפט העליון, מֵאֲחֵיכֶם הַיֹּשְְׁבִים בְְּעָרֵיהֶם, מדינים שלא הוכרעו בבתי המשפט המקומיים בֵּין־דָּם לְְדָם, במקרה של רצח, שבו צריך לקבוע מי אשם ומי לא, בֵּין־תּוֹרָה, בשאלות של הוראה בתחומים שונים – לְְמִצְְְוָה, לְְחֻקִּים וּלְְְמִשְְְׁפָּטִים, וְְהִזְְְהַרְְְתֶּם, הדריכו אֹתָם, ובכך לֹא יֶאְְְשְְׁמוּ לַה' וְְהָיָה־קֶצֶף, כעס עֲלֵיכֶם וְְעַל־אֲחֵיכֶם. כֹּה תַעֲשׂוּן וְְלֹא תֶאְְְשָׁמוּ. מילות הפסוק מזכירות את הכתוב על תפקידו של בית הדין המרכזי בספר דברים. אפשר שכשיהושפט מינה שופטים והעניק להם סמכויות, הוא החזיר אותו לפעילות.

  • וְְהִנֵּה זו היא הנהגתכם: אֲמַרְְְיָהוּ כֹהֵן הָרֹאשׁ, הכהן הגדול עֲלֵיכֶם לְְכֹל דְְּבַר ה'. הוא מייצג את דבר ה', וּזְְְבַדְְְיָהוּ בֶן־יִשְְְׁמָעֵאל הַנָּגִיד, הממונה לְְבֵית־יְְהוּדָה לְְכֹל דְְּבַר־הַמֶּלֶךְְְ, מושל המדינה מטעם המלך והאחראי לכל ענייניו וְְשֹׁטְְרִים שהם הַלְְוִיִּם עומדים לִפְְְנֵיכֶם. כאשר המקדש עמד בירושלים, וכבר לא היה נייד, היו הלויים פנויים יחסית. לכן הם מונו להיות השוטרים. חִזְְְקוּ וַעֲשׂוּ, וִיהִי ה' עִם־הַטּוֹב. ה' יעזור לטובים.

פסוקים

  1. וישב יהושפט מלך־יהודה אל־ביתו בשלום לירושלם
  2. ויצא אל־פניו יהוא בן־חנני החזה ויאמר אל־המלך יהושפט הלרשע לעזר ולשנאי יהוה תאהב ובזאת עליך קצף מלפני יהוה
  3. אבל דברים טובים נמצאו עמך כי־בערת האשרות מן־הארץ והכינות לבבך לדרש האלהים
  4. וישב יהושפט בירושלם וישב ויצא בעם מבאר שבע עד־הר אפרים וישיבם אל־יהוה אלהי אבותיהם
  5. ויעמד שפטים בארץ בכל־ערי יהודה הבצרות לעיר ועיר
  6. ויאמר אל־השפטים ראו מה־אתם עשים כי לא לאדם תשפטו כי ליהוה ועמכם בדבר משפט
  7. ועתה יהי פחד־יהוה עליכם שמרו ועשו כי־אין עם־יהוה אלהינו עולה ומשא פנים ומקח־שחד
  8. וגם בירושלם העמיד יהושפט מן־הלוים והכהנים ומראשי האבות לישראל למשפט יהוה ולריב וישבו ירושלם
  9. ויצו עליהם לאמר כה תעשון ביראת יהוה באמונה ובלבב שלם
  10. וכל־ריב אשר־יבוא עליכם מאחיכם הישבים בעריהם בין־דם לדם בין־תורה למצוה לחקים ולמשפטים והזהרתם אתם ולא יאשמו ליהוה והיה־קצף עליכם ועל־אחיכם כה תעשון ולא תאשמו
  11. והנה אמריהו כהן הראש עליכם לכל דבר־יהוה וזבדיהו בן־ישמעאל הנגיד לבית־יהודה לכל דבר־המלך ושטרים הלוים לפניכם חזקו ועשו ויהי יהוה עם־הטוב

פסוקים מנוקד

  1. וַיָּשָׁב יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ־יְהוּדָה אֶל־בֵּיתוֹ בְּשָׁלוֹם לִירוּשָׁלִָם׃
  2. וַיֵּצֵא אֶל־פָּנָיו יֵהוּא בֶן־חֲנָנִי הַחֹזֶה וַיֹּאמֶר אֶל־הַמֶּלֶךְ יְהוֹשָׁפָט הֲלָרָשָׁע לַעְזֹר וּלְשֹׂנְאֵי יְהוָה תֶּאֱהָב וּבָזֹאת עָלֶיךָ קֶּצֶף מִלִּפְנֵי יְהוָה׃
  3. אֲבָל דְּבָרִים טוֹבִים נִמְצְאוּ עִמָּךְ כִּי־בִעַרְתָּ הָאֲשֵׁרוֹת מִן־הָאָרֶץ וַהֲכִינוֹתָ לְבָבְךָ לִדְרֹשׁ הָאֱלֹהִים׃
  4. וַיֵּשֶׁב יְהוֹשָׁפָט בִּירוּשָׁלִָם וַיָּשָׁב וַיֵּצֵא בָעָם מִבְּאֵר שֶׁבַע עַד־הַר אֶפְרַיִם וַיְשִׁיבֵם אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם׃
  5. וַיַּעֲמֵד שֹׁפְטִים בָּאָרֶץ בְּכָל־עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת לְעִיר וָעִיר׃
  6. וַיֹּאמֶר אֶל־הַשֹּׁפְטִים רְאוּ מָה־אַתֶּם עֹשִׂים כִּי לֹא לְאָדָם תִּשְׁפְּטוּ כִּי לַיהוָה וְעִמָּכֶם בִּדְבַר מִשְׁפָּט׃
  7. וְעַתָּה יְהִי פַחַד־יְהוָה עֲלֵיכֶם שִׁמְרוּ וַעֲשׂוּ כִּי־אֵין עִם־יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַוְלָה וּמַשֹּׂא פָנִים וּמִקַּח־שֹׁחַד׃
  8. וְגַם בִּירוּשָׁלִַם הֶעֱמִיד יְהוֹשָׁפָט מִן־הַלְוִיִּם וְהַכֹּהֲנִים וּמֵרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפַּט יְהוָה וְלָרִיב וַיָּשֻׁבוּ יְרוּשָׁלִָם׃
  9. וַיְצַו עֲלֵיהֶם לֵאמֹר כֹּה תַעֲשׂוּן בְּיִרְאַת יְהוָה בֶּאֱמוּנָה וּבְלֵבָב שָׁלֵם׃
  10. וְכָל־רִיב אֲשֶׁר־יָבוֹא עֲלֵיכֶם מֵאֲחֵיכֶם הַיֹּשְׁבִים בְּעָרֵיהֶם בֵּין־דָּם לְדָם בֵּין־תּוֹרָה לְמִצְוָה לְחֻקִּים וּלְמִשְׁפָּטִים וְהִזְהַרְתֶּם אֹתָם וְלֹא יֶאְשְׁמוּ לַיהוָה וְהָיָה־קֶצֶף עֲלֵיכֶם וְעַל־אֲחֵיכֶם כֹּה תַעֲשׂוּן וְלֹא תֶאְשָׁמוּ׃
  11. וְהִנֵּה אֲמַרְיָהוּ כֹהֵן הָרֹאשׁ עֲלֵיכֶם לְכֹל דְּבַר־יְהוָה וּזְבַדְיָהוּ בֶן־יִשְׁמָעֵאל הַנָּגִיד לְבֵית־יְהוּדָה לְכֹל דְּבַר־הַמֶּלֶךְ וְשֹׁטְרִים הַלְוִיִּם לִפְנֵיכֶם חִזְקוּ וַעֲשׂוּ וִיהִי יְהוָה עִם־הַטּוֹב׃

מקומות

  • באר שבע

    עיר האבות בנגב יהודה ובנחלת שמעון.
    כיום מזוהה באיזור השוק של באר שבע המודרנית. (ר' אשתורי הפרחי)
    יש שמזהים אותה בתל שבע.
    מוזכרת כגבול הדרומי של ההתיישבות בארץ ישראל 'מדן ועד באר שבע'.
    דרומית לבאר שבע לא ניתן לקיים חיי קבע בשל תנאי המדבר הקשים.

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.