דברי הימים ב-פרק-20
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיְְְהִי שנים אַחֲרֵי־כֵן ובלי קשר ישיר למאורעות הקודמים בָּאוּ בְְנֵי־מוֹאָב וּבְְְנֵי עַמּוֹן, וְְעִמָּהֶם מֵהָעַמּוֹנִים, שהם עם אחר שנקרא כך, אולי התגוררו באחוזות שליד ממלכת עמון, כולם באו יחד ממזרח עַל־יְְהוֹשָׁפָט לַמִּלְְְחָמָה.
-
וַיָּבֹאוּ וַיַּגִּידוּ לִיהוֹשָׁפָט לֵאמֹר: בָּא עָלֶיךָ הָמוֹן רָב מֵעֵבֶר לַיָּם מֵאֲרָם. מסתבר שגם ממלכת ארם תמכה בפעולה הזו, שכן יהושפט נלחם בארמים בצד אחאב ולא ניצח אותם. הממלכות האלה הגיעו מעבר לירדן, וייתכן שעברו הלאה מים המלח כשהדרימו בעבר הירדן המזרחי. וְְהִנָּם בְְּחַצְְצוֹן תָּמָר הִיא עֵין גֶּדִי, שכן העדיפו לחנות במקום שיש בו מים.
-
וַיִּרָא, יהושפט פחד מהתאחדותן של הממלכות הללו ומצבאן הגדול, וַיִּתֵּן יְְהוֹשָׁפָט אֶת־פָּנָיו לִדְְְרוֹשׁ לַה'. וַיִּקְְְרָא־צוֹם, י ום כינוס לתחינה ותפילה עַל־כָָּל־יְְהוּדָה.
-
וַיִּקָּבְְצוּ אנשי יְְהוּדָה לְְבַקֵּשׁ מֵה', בראש וראשונה נקבצו ראשי המדינה שהיו בירושלים, אך גַּם מִכָָּל־עָרֵי יְְהוּדָה האחרות בָּאוּ לְְבַקֵּשׁ אֶת־ה'.
-
וַיַּעֲמֹד יְְהוֹשָׁפָט בִּקְְְהַל יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם בְְּבֵית ה' לִפְְְנֵי הֶחָצֵר הַחֲדָשָׁה, אחת העזרות שחודשה אחרי ימי שלמה.
-
וַיֹּאמַר: ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ, הֲלֹא אַתָּה־הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְְאַתָּה מוֹשֵׁל בְְּכֹל מַמְְְלְְכוֹת הַגּוֹיִם, וּבְְְיָדְְךָ כֹּחַ וּגְְְבוּרָה, וְְאֵין עִמְְּךָ, לעומתך מי שיכול לְְהִתְְְיַצֵּב.
-
הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהֵינוּ הוֹרַשְְְׁתָּ, סילקת אֶת־יֹשְְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאת מִלִּפְְְנֵי עַמְְּךָ יִשְְְׂרָאֵל, וַתִּתְְּנָהּ לְְזֶרַע אַבְְְרָהָם אֹהַבְְְךָ שתהיה להם לְְעוֹלָם.
-
וַיֵּשְְׁבוּ־בָהּ, וַיִּבְְְנוּ לְְךָ בָּהּ מִקְְְדָּשׁ לְְשִׁמְְְךָ, ובין מטרותיו של המקדש, כפי שהופיע בתפילת שלמה – לֵאמֹר׃
-
אִם־תָּבוֹא עָלֵינוּ רָעָה, חֶרֶב שְְׁפוֹט, חרב שעושה שפטים, כלומר מלחמה, או: דין וגזרה, כגון עצירת גשמים, וְְדֶבֶר, שם כללי של מחלה ההופכת למגפה וְְרָעָב – נַעַמְְְדָה לִפְְְנֵי הַבַּיִת הַזֶּה וּלְְְפָנֶיךָ, כִּי שִׁמְְְךָ בַּבַּיִת הַזֶּה, וְְנִזְְְעַק אֵלֶיךָ מִצָּרָתֵנוּ, וְְתִשְְְׁמַע וְְתוֹשִׁיעַ.
-
וְְעַתָּה הִנֵּה בְְנֵי־עַמּוֹן וּמוֹאָב וְְהַר־שֵׂעִיר, מקום ישיבתם של בני אדום. אמנם האדומים לא הוזכרו קודם, אך נראה שהתאחדות מדינות עבר הירדן כנגד ישראל כללה גם אותם. אלה העמים אֲשֶׁר לֹא־נָתַתָּה לְְיִשְְְׂרָאֵל לָבוֹא בָהֶם, להיכנס לארצם בְְּבֹאָם מֵאֶרֶץ מִצְְְרָיִם, כִּי, ואכן ישראל סָרוּ מֵעֲלֵיהֶם וְְלֹא הִשְְְׁמִידוּם. ה' לא הרשה לישראל לעבור בארצם בניגוד לרצונם ובוודאי לא התיר להשמידם, ולכן הם נשארו במקומם.
-
וְְהִנֵּה במקום שיזכרו שחסנו עליהם בזמן שיכולנו לפגוע בהם, הֵם גֹּמְְלִים רעה עָלֵינוּ, לָבוֹא לְְגָרְְשֵׁנוּ מִיְְּרֻשָּׁתְְךָ אֲשֶׁר הוֹרַשְְְׁתָּנוּ.
-
אֱלֹהֵינוּ, הֲלֹא תִשְְְׁפָָּט־בָּם, תחייב אותם בדין, תייסרם, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לִפְְְנֵי הֶהָמוֹן הָרָב הַזֶּה הַבָּא עָלֵינוּ, וַאֲנַחְְְנוּ לֹא נֵדַע מַה־נַּעֲשֶׂה כִּי אם עָלֶיךָ, אליך מייחלות עֵינֵינוּ.
-
וְְכָָל־יְְהוּדָה עֹמְְדִים לִפְְְנֵי ה' במקדש, גַּם־טַפָּם, ילדיהם הקטנים, נְְשֵׁיהֶם וּבְְְנֵיהֶם הגדולים יותר. היה זה כינוס גדול של תשובה, בקשה ותפילה.
-
וְְיַחֲזִיאֵל בֶּן־זְְכַרְְְיָהוּ בֶּן־בְְּנָיָה בֶּן־יְְעִיאֵל בֶּן־מַתַּנְְְיָה הַלֵּוִי מִן־בְְּנֵי אָסָף, משורר המקדש הידוע, הָיְְתָה, שרתה עָלָיו רוּחַ ה', הנבואה בזמן שעמד בְְּתוֹךְְְ הַקָּהָל.
-
וַיֹּאמֶר: הַקְְְשִׁיבוּ כָָל־יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם וְְהַמֶּלֶךְְְ יְְהוֹשָׁפָט. כֹּה־אָמַר ה' לָכֶם: אַתֶּם אַל־תִּירְְאוּ וְְאַל־תֵּחַתּוּ, תיבהלו, תישברו מִפְְּנֵי הֶהָמוֹן הָרָב הַזֶּה, כִּי לֹא לָכֶם הַמִּלְְְחָמָה כִּי אם לֵאלֹהִים.
-
מָחָר רְְדוּ עֲלֵיהֶם למלחמה. הִנָּם עֹלִים מעין גדי אל תוך ארץ יהודה בְְּמַעֲלֵה הַצִּיץ, וּמְְְצָאתֶם אֹתָם בְְּסוֹף הַנַּחַל אל פְְּנֵי, בחזית מִדְְְבַּר יְְרוּאֵל.
-
לֹא לָכֶם לְְהִלָּחֵם בּמערכה ה זֹאת, הִתְְְיַצְְּבוּ, עִמְְְדוּ וּרְְְאוּ אֶת־יְְשׁוּעַת ה' עִמָּכֶם, יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם. אַל־תִּירְְאוּ וְְאַל־תֵּחַתּוּ. מָחָר צְְאוּ לִפְְְנֵיהֶם, וַה' עִמָּכֶם.דבר הנבואה ובו תשובה ישירה לתפילה ולתחינה עודד וחיזק את יהושפט ואת כל המתכנסים עמו.
-
וַיִּקֹּד יְְהוֹשָׁפָט אַפַּיִם אָרְְְצָה כאות הודיה, וְְכָָל־יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם נָפְְלוּ לִפְְְנֵי ה' לְְהִשְְְׁתַּחֲוֹת לַה'.
-
וַיָּקֻמוּ הַלְְוִיִּם מִן־בְְּנֵי הַקְְּהָתִים וּמִן־בְְּנֵי הַקָָּרְְְחִים, בני קרח, המוזכרים בפני עצמם גם בכמה מזמורי ספר תהלים, לְְהַלֵּל לַה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל בְְּקוֹל גָּדוֹל לְְמָעְְְלָה, עד מאוד.
-
וַיַּשְְְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וַיֵּצְְאוּ לְְמִדְְְבַּר תְְּקוֹעַ. אם זהו האזור של היישוב שנקרא כך היום, חלקו שפונה מזרחה הוא אכן שטח מדברי למדי. וּבְְְצֵאתָם עָמַד יְְהוֹשָׁפָט, וַיֹּאמֶר: שְְׁמָעוּנִי, יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם! הַאֲמִינוּ בַּה' אֱלֹהֵיכֶם וְְתֵאָמֵנוּ, יתברר שאמונתכם קיימת ועומדת. הַאֲמִינוּ בִנְְְבִיאָיו וְְהַצְְְלִיחוּ. יהושפט סמך הן על ה' והן על דברי הנביאים.
-
וַיִּוָּעַץ אֶל־הָעָם, יהושפט נועץ בעם, וַיַּעֲמֵד מְְשֹׁרְְרִים לַה' וּמְְְהַלְְלִים לְְהַדְְְרַת קֹדֶשׁ, בקדושה שיש בה הדר, ביראת כבוד בְְּצֵאת המקהלה והתזמורת לִפְְְנֵי הֶחָלוּץ, וְְאֹמְְרִים: הוֹדוּ לַה' כִּי לְְעוֹלָם חַסְְְדּוֹ. אין זו תהלוכת ניצחון אלא דרך לא רגילה לצאת למלחמה.
-
וּבְְְעֵת ש הֵחֵלּוּ בְְרִנָּה, בשירה וּתְְְהִלָּה, נָתַן ה' מְְאָרְְבִים, אורבים עַל־בְְּנֵי עַמּוֹן, מוֹאָב וְְהַר־שֵׂעִיר הַבָּאִים לִיהוּדָה למלחמה , וַיִּנָּגֵפוּ, והם הוכו. לא ברור מי היו המארבים הללו, אבל מכיוון שצבא האויב היה מורכב משלוש מדינות שונות, הוא לא היה מאורגן דיו להתמודדות עם המארבים המפתיעים אותם מצדדים שונים.
-
וַיַּעַמְְְדוּ בְְּנֵי עַמּוֹן וּמוֹאָב עַל־יֹשְְׁבֵי הַר־שֵׂעִיר לְְהַחֲרִים, להרוג וּלְְְהַשְְְׁמִיד. התעוררה מריבה פנימית ביניהם. ייתכן שבני עמון ומואב חשדו באדומים בבגידה, מפני שברוב השנים היו האדומים כנועים לממלכת יהודה. וּכְְכַלּוֹתָם, וכשסיימו לפגוע בְְּיוֹשְְׁבֵי שֵׂעִיר, באדומים, והמערכה כבר התפזרה , עָזְְרוּ, תמכו. או: בעקבות טעויות או חשבונות ישנים התחזקו להיאבק אִישׁ בְְּרֵעֵהוּ עד לְְמַשְְְׁחִית, שהשחיתו אלו את אלו.
-
וִיהוּדָה בָּא עַל־הַמִּצְְְפֶּה, עמדת תצפית גבוהה ש לַמִּדְְְבָּר, וַיִּפְְְנוּ, הפנו את מבטם אֶל־הֶהָמוֹן, וְְהִנָּם – אויביהם פְְּגָרִים נֹפְְלִים, גופות מוטלות אַרְְְצָה. וְְאֵין פְְּלֵיטָה, ניצולים .
-
וַיָּבֹא יְְהוֹשָׁפָט וְְעַמּוֹ לָבֹז, לבזוז אֶת־שְְׁלָלָם, וַיִּמְְְצְְאוּ בָהֶם שלל לָרֹב וּרְְְכוּשׁ וּפְְְגָרִים ועליהם כְְְלֵי חֲמֻדוֹת, חפצים או בגדים יקרי ערך, וַיְְְנַצְְּלוּ לָהֶם, הוציאו מהם עד לְְאֵין מַשָּׂא, שלא יכלו לשאת עוד. וַיִּהְְְיוּ יָמִים שְְׁלוֹשָׁה בֹּזְְזִים אֶת־הַשָּׁלָל, כִּי רַב־הוּא.
-
וּבַיּוֹם הָרְְבִעִי נִקְְְהֲלוּ לְְעֵמֶק בְְּרָכָה, שנקרא כך כִּי שָׁם בֵּרְְכוּ אֶת־ה' והודו לו על הניצחון שעשה להם בלי שנאלצו להיכנס למלחמה כלל, כמו שאמר הנביא. כל שנותר להם לעשות היה לפשט את החללים. עַל־כֵּן קָרְְאוּ אֶת־שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק בְְּרָכָה עַד־הַיּוֹם.
-
וַיָּשֻׁבוּ כָָּל־אִישׁ יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם למקומותיהם, וִיהוֹשָׁפָט הולך בְְּרֹאשָׁם לָשׁוּב אֶל־יְְרוּשָׁלִַם בְְּשִׂמְְְחָה, כִּי־שִׂמְְְּחָם ה' מֵאוֹיְְבֵיהֶם.
-
וַיָּבֹאוּ אל יְְרוּשָׁלִַם בִּנְְְבָלִים וּבְְְכִנֹּרוֹת וּבַחֲצֹצְְרוֹת אֶל־בֵּית ה'.
-
וַיְְְהִי פַּחַד אֱלֹהִים עַל כָָּל־מַמְְְלְְכוֹת הָאֲרָצוֹת בְְּשָָׁמְְְעָם את השמועה משדה הקרב, כִּי נִלְְְחַם ה' עִם אוֹיְְבֵי יִשְְְׂרָאֵל מבלי שעם ישראל היה צריך לעשות דבר.
-
וַתִּשְְְׁקֹט מַלְְְכוּת יְְהוֹשָׁפָט, וַיָּנַח לוֹ אֱלֹהָיו מִסָּבִיב. הייתה זו הפעם האחרונה שיהושפט נזקק לצאת לקרב. מעין סיכום של מלכות יהושפט:
-
וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְהוֹשָׁפָט עַל־יְְהוּדָה. בֶּן־שְְׁלֹשִׁים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה היה בְְּמָָלְְְכוֹ, וְְעֶשְְְׂרִים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִַם, וְְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת־שִׁלְְְחִי.
-
וַיֵּלֶךְְְ בְְּדֶרֶךְְְ אָבִיו אָסָא, שהיה בעיקרו מלך צדיק, וְְלֹא־סָר מִמֶּנָּה, לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְְּעֵינֵי ה'.
-
אַךְְְ הַבָּמוֹת הפרטיות, שהיו פזורות לעבודת ה' בכל הארץ לֹא־סָרוּ, וְְעוֹד הָעָם לֹא־הֵכִינוּ לְְבָבָם לֵאלֹהֵי אֲבֹתֵיהֶם. נראה שבאופן אישי אנשי יהודה עדיין לא החשיבו את דבר ה' ולא שמרו אותו בקפדנות. לשם כך נדרש לא רק מלך חזק אלא גם שינוי באווירה ובאנשים עצמם.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יְְהוֹשָׁפָט הָרִאשֹׁנִים וְְהָאַחֲרוֹנִים הִנָּם כְְּתוּבִים בְְּדִבְְְרֵי יֵהוּא בֶן־חֲנָנִי הנביא אֲשֶׁר הֹעֲלָה עַל־סֵפֶר, נכתבו בספר מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל, שלא הגיע לידינו.
-
וְְאַחֲרֵי־כֵן אֶתְְְחַבַּר, התחבר יְְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְְְ־יְְהוּדָה עִם אֲחַזְְְיָה בנו של אחאב מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל, שהייתה ביניהם קרבת משפחה. הוּא – אחזיה הִרְְְשִׁיעַ לַעֲשׂוֹת.
-
וַיְְְחַבְְּרֵהוּ, הצטרף עִמּוֹ על מנת לַעֲשׂוֹת אֳֳנִיּוֹת לָלֶכֶת אל תַּרְְְשִׁישׁ. אמנם לממלכת ישראל היה חלק גדול בחוף הים התיכון, אבל לארץ יהודה הייתה גישה לים סוף. שני המלכים תכננו לשתף פעולה כדי לערוך מסע ימי, שכן נסיעה מסחרית דרומה לכיוון דרום ערב, אפריקה המזרחית או הודו עשויה להיות רווחית מאוד. וַיַּעֲשׂוּ אֳֳנִיּוֹת בְְּעֶצְְְיוֹן גָּבֶר.
-
וַיִּתְְְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן־דּוֹדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה, אחת מערי יהודה, עַל־יְְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר: כְְּהִתְְְחַבֶּרְְְךָ עִם־אֲחַזְְְיָהוּ פָּרַץ, שבר ה' אֶת־מַעֲשֶׂיךָ. וַיִּשָּׁבְְרוּ ה אֳֳנִיּוֹת בסופו של דבר וְְלֹא עָצְְרוּ כוח לָלֶכֶת אֶל־תַּרְְְשִׁישׁ. הן לא הצליחו להפליג רחוק וטבעו בדרך.
פסוקים
-
ויהי אחריכן באו בני־מואב ובני עמון ועמהם מהעמונים על־יהושפט למלחמה
-
ויבאו ויגידו ליהושפט לאמר בא עליך המון רב מעבר לים מארם והנם בחצצון תמר היא עין גדי
-
וירא ויתן יהושפט את־פניו לדרוש ליהוה ויקרא־צום על־כל־יהודה
-
ויקבצו יהודה לבקש מיהוה גם מכל־ערי יהודה באו לבקש את־יהוה
-
ויעמד יהושפט בקהל יהודה וירושלם בבית יהוה לפני החצר החדשה
-
ויאמר יהוה אלהי אבתינו הלא אתה־הוא אלהים בשמים ואתה מושל בכל ממלכות הגוים ובידך כח וגבורה ואין עמך להתיצב
-
הלא אתה אלהינו הורשת את־ישבי הארץ הזאת מלפני עמך ישראל ותתנה לזרע אברהם אהבך לעולם
-
וישבו־בה ויבנו לך בה מקדש לשמך לאמר
-
אם־תבוא עלינו רעה חרב שפוט ודבר ורעב נעמדה לפני הבית הזה ולפניך כי שמך בבית הזה ונזעק אליך מצרתנו ותשמע ותושיע
-
ועתה הנה בני־עמון ומואב והר־שעיר אשר לא־נתתה לישראל לבוא בהם בבאם מארץ מצרים כי סרו מעליהם ולא השמידום
-
והנה־הם גמלים עלינו לבוא לגרשנו מירשתך אשר הורשתנו
-
אלהינו הלא תשפט־בם כי אין בנו כח לפני ההמון הרב הזה הבא עלינו ואנחנו לא נדע מה־נעשה כי עליך עינינו
-
וכל־יהודה עמדים לפני יהוה גם־טפם נשיהם ובניהם
-
ויחזיאל בן־זכריהו בן־בניה בן־יעיאל בן־מתניה הלוי מן־בני אסף היתה עליו רוח יהוה בתוך הקהל
-
ויאמר הקשיבו כל־יהודה וישבי ירושלם והמלך יהושפט כה־אמר יהוה לכם אתם אל־תיראו ואל־תחתו מפני ההמון הרב הזה כי לא לכם המלחמה כי לאלהים
-
מחר רדו עליהם הנם עלים במעלה הציץ ומצאתם אתם בסוף הנחל פני מדבר ירואל
-
לא לכם להלחם בזאת התיצבו עמדו וראו את־ישועת יהוה עמכם יהודה וירושלם אל־תיראו ואל־תחתו מחר צאו לפניהם ויהוה עמכם
-
ויקד יהושפט אפים ארצה וכל־יהודה וישבי ירושלם נפלו לפני יהוה להשתחות ליהוה
-
ויקמו הלוים מן־בני הקהתים ומן־בני הקרחים להלל ליהוה אלהי ישראל בקול גדול למעלה
-
וישכימו בבקר ויצאו למדבר תקוע ובצאתם עמד יהושפט ויאמר שמעוני יהודה וישבי ירושלם האמינו ביהוה אלהיכם ותאמנו האמינו בנביאיו והצליחו
-
ויועץ אל־העם ויעמד משררים ליהוה ומהללים להדרת־קדש בצאת לפני החלוץ ואמרים הודו ליהוה כי לעולם חסדו
-
ובעת החלו ברנה ותהלה נתן יהוה מארבים על־בני עמון מואב והר־שעיר הבאים ליהודה וינגפו
-
ויעמדו בני עמון ומואב על־ישבי הר־שעיר להחרים ולהשמיד וככלותם ביושבי שעיר עזרו איש־ברעהו למשחית
-
ויהודה בא על־המצפה למדבר ויפנו אל־ההמון והנם פגרים נפלים ארצה ואין פליטה
-
ויבא יהושפט ועמו לבז את־שללם וימצאו בהם לרב ורכוש ופגרים וכלי חמדות וינצלו להם לאין משא ויהיו ימים שלושה בזזים את־השלל כי רב־הוא
-
וביום הרבעי נקהלו לעמק ברכה כי־שם ברכו את־יהוה על־כן קראו את־שם המקום ההוא עמק ברכה עד־היום
-
וישבו כל־איש יהודה וירושלם ויהושפט בראשם לשוב אל־ירושלם בשמחה כי־שמחם יהוה מאויביהם
-
ויבאו ירושלם בנבלים ובכנרות ובחצצרות אל־בית יהוה
-
ויהי פחד אלהים על כל־ממלכות הארצות בשמעם כי נלחם יהוה עם אויבי ישראל
-
ותשקט מלכות יהושפט וינח לו אלהיו מסביב
-
וימלך יהושפט על־יהודה בן־שלשים וחמש שנה במלכו ועשרים וחמש שנה מלך בירושלם ושם אמו עזובה בת־שלחי
-
וילך בדרך אביו אסא ולא־סר ממנה לעשות הישר בעיני יהוה
-
אך הבמות לא־סרו ועוד העם לא־הכינו לבבם לאלהי אבתיהם
-
ויתר דברי יהושפט הראשנים והאחרנים הנם כתובים בדברי יהוא בן־חנני אשר העלה על־ספר מלכי ישראל
-
ואחריכן אתחבר יהושפט מלך־יהודה עם אחזיה מלך־ישראל הוא הרשיע לעשות
-
ויחברהו עמו לעשות אניות ללכת תרשיש ויעשו אניות בעציון גבר
-
ויתנבא אליעזר בן־דדוהו ממרשה על־יהושפט לאמר כהתחברך עם־אחזיהו פרץ יהוה את־מעשיך וישברו אניות ולא עצרו ללכת אל־תרשיש
פסוקים מנוקד
-
וַיְהִי אַחֲרֵיכֵן בָּאוּ בְנֵי־מוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן וְעִמָּהֶם מֵהָעַמּוֹנִים עַל־יְהוֹשָׁפָט לַמִּלְחָמָה׃
-
וַיָּבֹאוּ וַיַּגִּידוּ לִיהוֹשָׁפָט לֵאמֹר בָּא עָלֶיךָ הָמוֹן רָב מֵעֵבֶר לַיָּם מֵאֲרָם וְהִנָּם בְּחַצְצוֹן תָּמָר הִיא עֵין גֶּדִי׃
-
וַיִּרָא וַיִּתֵּן יְהוֹשָׁפָט אֶת־פָּנָיו לִדְרוֹשׁ לַיהוָה וַיִּקְרָא־צוֹם עַל־כָּל־יְהוּדָה׃
-
וַיִּקָּבְצוּ יְהוּדָה לְבַקֵּשׁ מֵיְהוָה גַּם מִכָּל־עָרֵי יְהוּדָה בָּאוּ לְבַקֵּשׁ אֶת־יְהוָה׃
-
וַיַּעֲמֹד יְהוֹשָׁפָט בִּקְהַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם בְּבֵית יְהוָה לִפְנֵי הֶחָצֵר הַחֲדָשָׁה׃
-
וַיֹּאמַר יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ הֲלֹא אַתָּה־הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם וְאַתָּה מוֹשֵׁל בְּכֹל מַמְלְכוֹת הַגּוֹיִם וּבְיָדְךָ כֹּחַ וּגְבוּרָה וְאֵין עִמְּךָ לְהִתְיַצֵּב׃
-
הֲלֹא אַתָּה אֱלֹהֵינוּ הוֹרַשְׁתָּ אֶת־יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ הַזֹּאת מִלִּפְנֵי עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וַתִּתְּנָהּ לְזֶרַע אַבְרָהָם אֹהַבְךָ לְעוֹלָם׃
-
וַיֵּשְׁבוּ־בָהּ וַיִּבְנוּ לְךָ בָּהּ מִקְדָּשׁ לְשִׁמְךָ לֵאמֹר׃
-
אִם־תָּבוֹא עָלֵינוּ רָעָה חֶרֶב שְׁפוֹט וְדֶבֶר וְרָעָב נַעַמְדָה לִפְנֵי הַבַּיִת הַזֶּה וּלְפָנֶיךָ כִּי שִׁמְךָ בַּבַּיִת הַזֶּה וְנִזְעַק אֵלֶיךָ מִצָּרָתֵנוּ וְתִשְׁמַע וְתוֹשִׁיעַ׃
-
וְעַתָּה הִנֵּה בְנֵי־עַמּוֹן וּמוֹאָב וְהַר־שֵׂעִיר אֲשֶׁר לֹא־נָתַתָּה לְיִשְׂרָאֵל לָבוֹא בָהֶם בְּבֹאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם כִּי סָרוּ מֵעֲלֵיהֶם וְלֹא הִשְׁמִידוּם׃
-
וְהִנֵּה־הֵם גֹּמְלִים עָלֵינוּ לָבוֹא לְגָרְשֵׁנוּ מִיְּרֻשָּׁתְךָ אֲשֶׁר הוֹרַשְׁתָּנוּ׃
-
אֱלֹהֵינוּ הֲלֹא תִשְׁפָּט־בָּם כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לִפְנֵי הֶהָמוֹן הָרָב הַזֶּה הַבָּא עָלֵינוּ וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה־נַּעֲשֶׂה כִּי עָלֶיךָ עֵינֵינוּ׃
-
וְכָל־יְהוּדָה עֹמְדִים לִפְנֵי יְהוָה גַּם־טַפָּם נְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם׃
-
וְיַחֲזִיאֵל בֶּן־זְכַרְיָהוּ בֶּן־בְּנָיָה בֶּן־יְעִיאֵל בֶּן־מַתַּנְיָה הַלֵּוִי מִן־בְּנֵי אָסָף הָיְתָה עָלָיו רוּחַ יְהוָה בְּתוֹךְ הַקָּהָל׃
-
וַיֹּאמֶר הַקְשִׁיבוּ כָל־יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם וְהַמֶּלֶךְ יְהוֹשָׁפָט כֹּה־אָמַר יְהוָה לָכֶם אַתֶּם אַל־תִּירְאוּ וְאַל־תֵּחַתּוּ מִפְּנֵי הֶהָמוֹן הָרָב הַזֶּה כִּי לֹא לָכֶם הַמִּלְחָמָה כִּי לֵאלֹהִים׃
-
מָחָר רְדוּ עֲלֵיהֶם הִנָּם עֹלִים בְּמַעֲלֵה הַצִּיץ וּמְצָאתֶם אֹתָם בְּסוֹף הַנַּחַל פְּנֵי מִדְבַּר יְרוּאֵל׃
-
לֹא לָכֶם לְהִלָּחֵם בָּזֹאת הִתְיַצְּבוּ עִמְדוּ וּרְאוּ אֶת־יְשׁוּעַת יְהוָה עִמָּכֶם יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם אַל־תִּירְאוּ וְאַל־תֵּחַתּוּ מָחָר צְאוּ לִפְנֵיהֶם וַיהוָה עִמָּכֶם׃
-
וַיִּקֹּד יְהוֹשָׁפָט אַפַּיִם אָרְצָה וְכָל־יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם נָפְלוּ לִפְנֵי יְהוָה לְהִשְׁתַּחֲוֺת לַיהוָה׃
-
וַיָּקֻמוּ הַלְוִיִּם מִן־בְּנֵי הַקְּהָתִים וּמִן־בְּנֵי הַקָּרְחִים לְהַלֵּל לַיהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּקוֹל גָּדוֹל לְמָעְלָה׃
-
וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר וַיֵּצְאוּ לְמִדְבַּר תְּקוֹעַ וּבְצֵאתָם עָמַד יְהוֹשָׁפָט וַיֹּאמֶר שְׁמָעוּנִי יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם הַאֲמִינוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְתֵאָמֵנוּ הַאֲמִינוּ בִנְבִיאָיו וְהַצְלִיחוּ׃
-
וַיִּוָּעַץ אֶל־הָעָם וַיַּעֲמֵד מְשֹׁרֲרִים לַיהוָה וּמְהַלְלִים לְהַדְרַת־קֹדֶשׁ בְּצֵאת לִפְנֵי הֶחָלוּץ וְאֹמְרִים הוֹדוּ לַיהוָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ׃
-
וּבְעֵת הֵחֵלּוּ בְרִנָּה וּתְהִלָּה נָתַן יְהוָה מְאָרְבִים עַל־בְּנֵי עַמּוֹן מוֹאָב וְהַר־שֵׂעִיר הַבָּאִים לִיהוּדָה וַיִּנָּגֵפוּ׃
-
וַיַּעַמְדוּ בְּנֵי עַמּוֹן וּמוֹאָב עַל־יֹשְׁבֵי הַר־שֵׂעִיר לְהַחֲרִים וּלְהַשְׁמִיד וּכְכַלּוֹתָם בְּיוֹשְׁבֵי שֵׂעִיר עָזְרוּ אִישׁ־בְּרֵעֵהוּ לְמַשְׁחִית׃
-
וִיהוּדָה בָּא עַל־הַמִּצְפֶּה לַמִּדְבָּר וַיִּפְנוּ אֶל־הֶהָמוֹן וְהִנָּם פְּגָרִים נֹפְלִים אַרְצָה וְאֵין פְּלֵיטָה׃
-
וַיָּבֹא יְהוֹשָׁפָט וְעַמּוֹ לָבֹז אֶת־שְׁלָלָם וַיִּמְצְאוּ בָהֶם לָרֹב וּרְכוּשׁ וּפְגָרִים וּכְלֵי חֲמֻדוֹת וַיְנַצְּלוּ לָהֶם לְאֵין מַשָּׂא וַיִּהְיוּ יָמִים שְׁלוֹשָׁה בֹּזְזִים אֶת־הַשָּׁלָל כִּי רַב־הוּא׃
-
וּבַיּוֹם הָרְבִעִי נִקְהֲלוּ לְעֵמֶק בְּרָכָה כִּי־שָׁם בֵּרֲכוּ אֶת־יְהוָה עַל־כֵּן קָרְאוּ אֶת־שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא עֵמֶק בְּרָכָה עַד־הַיּוֹם׃
-
וַיָּשֻׁבוּ כָּל־אִישׁ יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם וִיהוֹשָׁפָט בְּרֹאשָׁם לָשׁוּב אֶל־יְרוּשָׁלִַם בְּשִׂמְחָה כִּי־שִׂמְּחָם יְהוָה מֵאוֹיְבֵיהֶם׃
-
וַיָּבֹאוּ יְרוּשָׁלִַם בִּנְבָלִים וּבְכִנֹּרוֹת וּבַחֲצֹצְרוֹת אֶל־בֵּית יְהוָה׃
-
וַיְהִי פַּחַד אֱלֹהִים עַל כָּל־מַמְלְכוֹת הָאֲרָצוֹת בְּשָׁמְעָם כִּי נִלְחַם יְהוָה עִם אוֹיְבֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וַתִּשְׁקֹט מַלְכוּת יְהוֹשָׁפָט וַיָּנַח לוֹ אֱלֹהָיו מִסָּבִיב׃
-
וַיִּמְלֹךְ יְהוֹשָׁפָט עַל־יְהוּדָה בֶּן־שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בְּמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִַם וְשֵׁם אִמּוֹ עֲזוּבָה בַּת־שִׁלְחִי׃
-
וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ אָבִיו אָסָא וְלֹא־סָר מִמֶּנָּה לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה׃
-
אַךְ הַבָּמוֹת לֹא־סָרוּ וְעוֹד הָעָם לֹא־הֵכִינוּ לְבָבָם לֵאלֹהֵי אֲבֹתֵיהֶם׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי יֵהוּא בֶן־חֲנָנִי אֲשֶׁר הֹעֲלָה עַל־סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
וְאַחֲרֵיכֵן אֶתְחַבַּר יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ־יְהוּדָה עִם אֲחַזְיָה מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל הוּא הִרְשִׁיעַ לַעֲשׂוֹת׃
-
וַיְחַבְּרֵהוּ עִמּוֹ לַעֲשׂוֹת אֳנִיּוֹת לָלֶכֶת תַּרְשִׁישׁ וַיַּעֲשׂוּ אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר׃
-
וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן־דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל־יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם־אֲחַזְיָהוּ פָּרַץ יְהוָה אֶת־מַעֲשֶׂיךָ וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל־תַּרְשִׁישׁ׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
מרשה
-
עין גדי
-
אילת? עציון גבר?
-
תקוע
-
עמון
עמון או בני עמון הוא עם וממלכה ששכנה במזרח הגלעד באזור העיר רבת עמון.
-
תרשיש
-
עמק ברכה?