דברי הימים ב-פרק-23

ביאורים

  • וּבַשָּׁנָה הַשְְּׁבִעִית הִתְְְחַזַּק יְְהוֹיָדָע. יהוידע ידע שאין בכוחו לממש את תכניותיו לבדו, ועל כן בנה אט – אט קשרים עם אנשים. וַיִּקַּח אֶת־שָׂרֵי הַמֵּאוֹת: לַעֲזַרְְְיָהוּ בֶן־יְְרֹחָם וּלְְְיִשְְְׁמָעֵאל בֶּן־יְְהוֹחָנָן וְְלַעֲזַרְְְיָהוּ בֶן־עוֹבֵד וְְאֶת־מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן־עֲדָיָהוּ וְְאֶת־אֱלִישָׁפָט בֶּן־זִכְְְרִי, את כולם הוא שיתף עִמּוֹ בַבְְּרִית הסודית שנועדה להשיב את המלוכה לשושלת בית דויד.

  • וַיָּסֹבּוּ, הסתובבו יהוידע והשרים בִּיהוּדָה, וַיִּקְְְבְְּצוּ אֶת־הַלְְוִיִּם מִכָָּל־עָרֵי יְְהוּדָה וְְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְְיִשְְְׂרָאֵל, וַיָּבֹאוּ אֶל־יְְרוּשָׁלִָם.

  • וַיִּכְְְרֹת כָָּל־הַקָּהָל המיוחד שהגיע לאספה הזו בְְּרִית בְְּבֵית הָאֱלֹהִים עִם־הַמֶּלֶךְְְ. וַיֹּאמֶר לָהֶם יהוידע : הִנֵּה זה בֶן־הַמֶּלֶךְְְ ש יִמְְְלֹךְְְ, כַּאֲשֶׁר, כפי ש דִּבֶּר ה' עַל־בְְּנֵי דָוִיד, שהמלוכה לא תפסוק מזרעו; ויש לקיים את דברו.

  • זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ כדי להוציא את דבר ה' אל הפועל: הַשְְּׁלִשִׁית, שליש מִכֶּם יהיו ב בָאֵי הַשַּׁבָּת, המשמרות הנכנסים למקדש ביום השבת, לַכֹּהֲנִים וְְלַלְְוִיִּם לְְשֹׁעֲרֵי הַסִּפִּים, שוערי הסף. אלו יעמדו במקום אחד.

  • וְְהַשְְּׁלִשִׁית האחרת תהיה בְְּבֵית הַמֶּלֶךְְְ, וְְהַשְְּׁלִשִׁית בְְּשַׁעַר הַיְְְסוֹד. אם תתפצלו ותעמדו במקומות שונים, המרד לא יהיה ניכר, וְְכָָל־הָעָם יימצא בְְּחַצְְְרוֹת בֵּית ה', בעזרות שבמקדש.

  • וְְאַל־יָבוֹא אחד מהעם ל בֵית־ה' כִּי אִם־הַכֹּהֲנִים וְְהַמְְשָׁרְְתִים לַלְְוִיִּם, הֵמָּה יָבֹאוּ כִּי־קֹדֶשׁ הֵמָּה, וְְכָָל־הָעָם יִשְְְׁמְְרוּ מִשְְְׁמֶרֶת ה' מבחוץ.

  • וְְהִקִּיפוּ הַלְְוִיִּם אֶת־הַמֶּלֶךְְְ סָבִיב, אִישׁ וְְכֵלָיו בְְּיָדוֹ. כיוון שחלק מהלויים עוסקים בעבודת השחיטה, הם מחזיקים סכינים בידם. אחרים יחזיקו כלים אחרים ולא יעמדו בידיים חשופות. וְְהַבָּא אֶל־הַבַּיִת, מי שאינו בסוד העניינים – יוּמָת. וִהְְְיוּ אֶת, עם הַמֶּלֶךְְְ, אתם מלוויו של המלך בְְּבֹאוֹ וּבְְְצֵאתוֹ. עליכם לדאוג שהוא יהיה מוגן מכל סכנה.

  • וַיַּעֲשׂוּ הַלְְוִיִּם וְְכָָל־יְְהוּדָה כְְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּה יְְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, וַיִּקְְְחוּ אִישׁ אֶת־אֲנָשָׁיו בָּאֵי הַשַּׁבָּת עִם יוֹצְְאֵי הַשַּׁבָּת. בדרך כלל, משמר אחד נכנס לעבודה בשבת, ומשמר אחד יוצא, אבל במקרה הזה שני המשמרות נשארו במקדש, כִּי לֹא פָטַר, שחרר יְְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת־הַמַּחְְְלְְקוֹת שסיימו את משמרתם ללכת לבתיהם, כדי להגדיל את כוחם של התומכים בתכניתו.

  • וַיִּתֵּן יְְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן לְְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת אֶת־הַחֲנִיתִים וְְאֶת־הַמָּגִנּוֹת וְְאֶת־הַשְְּׁלָטִים, סוג של מגִנים אֲשֶׁר היו שייכים לַמֶּלֶךְְְ דָּוִיד, אֲשֶׁר נמצאים בתוך בֵּית הָאֱלֹהִים. בבית המקדש היה בית האוצר הגדול שבו נשמרו גם חפצים בעלי ערך היסטורי, כמו כליו של דויד, אבל כלים אלה יכלו לשמש אף למלחמה בפועל. וייתכן שהכלים העתיקים ניתנו בידיהם כדי להדגיש שבידיהם מורשת בית דויד.

  • וַיַּעֲמֵד יהוידע אֶת־כָָּל־הָעָם, וְְאִישׁ שִׁלְְְחוֹ, חרבו או חניתו בְְיָדוֹ, מִכֶּתֶף, מצד הַבַּיִת הַיְְְמָנִית עַד־כֶּתֶף הַבַּיִת הַשְְּׂמָאלִית מסביב לַמִּזְְְבֵּחַ וְְלַבָּיִת, וכולם עמדו אוחזי נשק לשמור עַל־הַמֶּלֶךְְְ סָבִיב.

  • וַיּוֹצִיאוּ אֶת־בֶּן־הַמֶּלֶךְְְ ממקום מחבואו, וַיִּתְְּנוּ עָלָיו אֶת־הַנֵּזֶר, הכתר וְְאֶת־הָעֵדוּת, ספר התורה, או סמל מלכותי כלשהו, וַיַּמְְְלִיכוּ אֹתוֹ, וַיִּמְְְשָׁחֻהוּ יְְהוֹיָדָע וּבָנָיו וַיֹּאמְְרוּ: יְְחִי הַמֶּלֶךְְְ!

  • וַתִּשְְְׁמַע עֲתַלְְְיָהוּ, שביתה לא היה רחוק מהמקדש, אֶת־קוֹל הָעָם הרב הָרָצִים וְְהַמְְהַלְְלִים אֶת־הַמֶּלֶךְְְ וממליכים אותו. וַתָּבוֹא אֶל־הָעָם אל בֵּית ה'.

  • וַתֵּרֶא וְְהִנֵּה הַמֶּלֶךְְְ עוֹמֵד עַל־עַמּוּדוֹ בַּמָּבוֹא. העמידו את יואש על עמוד, בין השאר מפני שהיה ילד קטן ורצו שהכול יראו אותו. וְְהַשָּׂרִים וְְהַחֲצֹצְְרוֹת עַל, ליד הַמֶּלֶךְְְ, וְְכָָל־עַם הָאָרֶץ שָׂמֵחַ וְְתוֹקֵעַ בַּחֲצֹצְְרוֹת, וְְהַמְְשׁוֹרְְרִים מנגנים בִּכְְְלֵי הַשִּׁיר, וּמוֹדִיעִים, מורים לקהל לְְהַלֵּל, והם בכליהם מלווים את ההלל. וַתִּקְְְרַע עֲתַלְְְיָהוּ אֶת־בְְּגָדֶיהָ, וַתֹּאמֶר: קֶשֶׁר קָשֶׁר! מרד, בגידה!

  • וַיּוֹצֵא צו יְְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת־שָׂרֵי, לשרי הַמֵּאוֹת פְְּקוּדֵי הַחַיִל, מפקדי הצבא, וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם: הוֹצִיאוּהָ מהמקדש אֶל־מִבֵּית הַשְְּׂדֵרוֹת, לפנים משורות השומרים, כדי שלא תוכל להימלט, וְְהַבָּא אַחֲרֶיהָ, אם מישהו ינסה ללוות אותה – הוא יוּמַת בֶּחָרֶב. כִּי אָמַר הַכֹּהֵן: לֹא תְְמִיתוּהָ במתחם בֵּית ה'.

  • וַיָּשִׂימוּ לָהּ יָדַיִם, פינו לה מקום, וכך דחקו אותה החוצה, וַתָּבוֹא אֶל־מְְבוֹא שַׁעַר־הַסּוּסִים של בֵּית הַמֶּלֶךְְְ, וַיְְְמִיתוּהָ שָׁם. איש לא תמך בעתליהו , שכן יהוידע כבר גייס את כל המשמר הסדיר לצבאו של המלך החדש. יהוידע לא הסתפק בהחזרתו של המלך אל מקומו. הוא ניצל את ההזדמנות כדי לערוך שינוי מהותי יותר במדינה:

  • וַיִּכְְְרֹת יְְהוֹיָדָע בְְּרִית בֵּינוֹ וּבֵין כָָּל־הָעָם וּבֵין הַמֶּלֶךְְְ לִהְְְיוֹת לְְעָם לַה'. הוא לא רצה להחליף מלך אחד במלך אחר בלבד, אלא ביקש לבער את השפעות שלטונה של עתליהו . בהיותה מבית אחאב היא הביאה אִתה עבודה זרה ושאר מנהגים שמקורם בבית אביה. כעת רצה יהוידע הכהן להחזיר גם את עבודת ה' על כנה.

  • וַיָּבֹאוּ כָָל־הָעָם אל בֵּית־הַבַּעַל שהוקם בירושלים, אולי בגלל הסובלנות הדתית, או מפני שעתליהו עצמה באה מביתם של עובדי הבעל ובנתה לו היכל, וַיִּתְְּצֻהוּ, ניתצו אותו, שברו אותו לרסיסים, וְְאֶת־מִזְְְבְְּחֹתָיו וְְאֶת־צְְלָמָיו שִׁבֵּרוּ, וְְאֵת מַתָּן שהיה כֹּהֵן הַבַּעַל הָרְְגוּ לִפְְְנֵי הַמִּזְְְבְְּחוֹת שלו.

  • וַיָּשֶׂם יְְהוֹיָדָע פְְּקֻדֹּת, תפקידים על בֵּית ה' בְְּיַד הַכֹּהֲנִים הַלְְוִיִּם, אֲשֶׁר חָלַק דָּוִיד עַל־בֵּית ה'. הוא חידש את תפקוד משמרות הכהונה והלווייה כסדרם, לְְהַעֲלוֹת עֹלוֹת ה' כַּכָּתוּב בְְּתוֹרַת מֹשֶׁה, בְְּשִׂמְְְחָה וּבְְְשִׁיר, כפי שנקבע עַל יְְדֵי דָוִיד.

  • וַיַּעֲמֵד את הַשּׁוֹעֲרִים עַל־שַׁעֲרֵי בֵּית ה', וְְלֹא־יָבוֹא פנימה אדם טָמֵא לְְכָָל־דָּבָר, בכל טומאה שהיא.

  • וַיִּקַּח אֶת־שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְְאֶת־הָאַדִּירִים, האנשים הגדולים והתקיפים וְְאֶת־הַמּוֹשְְׁלִים בָּעָם וְְאֵת כָָּל־עַם הָאָרֶץ, וַיּוֹרֶד אֶת־הַמֶּלֶךְְְ מִבֵּית ה', וַיָּבֹאוּ בְְּתוֹךְְְ־שַׁעַר הָעֶלְְְיוֹן של המקדש אל בֵּית הַמֶּלֶךְְְ, וַיּוֹשִׁיבוּ אֶת־הַמֶּלֶךְְְ עַל כִּסֵּא הַמַּמְְְלָכָה.

  • וַיִּשְְְׂמְְחוּ כָָל־עַם־הָאָרֶץ בחזרת המלך הראוי למקומו, וְְהָעִיר שָׁקָטָה, וְְאֶת־עֲתַלְְְיָהוּ הֵמִיתוּ בֶחָרֶב. המלך היה אמנם ילד קטן, אבל יהוידע הכהן, שהציל את חייו, היה האפוטרופוס שלו, ומינויו החזיר את המלוכה לבית דויד.

פסוקים

  1. ובשנה השבעית התחזק יהוידע ויקח את־שרי המאות לעזריהו בן־ירחם ולישמעאל בן־יהוחנן ולעזריהו בן־עובד ואת־מעשיהו בן־עדיהו ואת־אלישפט בן־זכרי עמו בברית
  2. ויסבו ביהודה ויקבצו את־הלוים מכל־ערי יהודה וראשי האבות לישראל ויבאו אל־ירושלם
  3. ויכרת כל־הקהל ברית בבית האלהים עם־המלך ויאמר להם הנה בן־המלך ימלך כאשר דבר יהוה על־בני דויד
  4. זה הדבר אשר תעשו השלשית מכם באי השבת לכהנים וללוים לשערי הספים
  5. והשלשית בבית המלך והשלשית בשער היסוד וכל־העם בחצרות בית יהוה
  6. ואל־יבוא בית־יהוה כי אם־הכהנים והמשרתים ללוים המה יבאו כי־קדש המה וכל־העם ישמרו משמרת יהוה
  7. והקיפו הלוים את־המלך סביב איש וכליו בידו והבא אל־הבית יומת והיו את־המלך בבאו ובצאתו
  8. ויעשו הלוים וכל־יהודה ככל אשר־צוה יהוידע הכהן ויקחו איש את־אנשיו באי השבת עם יוצאי השבת כי לא פטר יהוידע הכהן את־המחלקות
  9. ויתן יהוידע הכהן לשרי המאות את־החניתים ואת־המגנות ואת־השלטים אשר למלך דויד אשר בית האלהים
  10. ויעמד את־כל־העם ואיש שלחו בידו מכתף הבית הימנית עד־כתף הבית השמאלית למזבח ולבית על־המלך סביב
  11. ויוציאו את־בן־המלך ויתנו עליו את־הנזר ואת־העדות וימליכו אתו וימשחהו יהוידע ובניו ויאמרו יחי המלך
  12. ותשמע עתליהו את־קול העם הרצים והמהללים את־המלך ותבוא אל־העם בית יהוה
  13. ותרא והנה המלך עומד על־עמודו במבוא והשרים והחצצרות על־המלך וכל־עם הארץ שמח ותוקע בחצצרות והמשוררים בכלי השיר ומודיעים להלל ותקרע עתליהו את־בגדיה ותאמר קשר קשר
  14. ויוצא יהוידע הכהן את־שרי המאות פקודי החיל ויאמר אלהם הוציאוה אל־מבית השדרות והבא אחריה יומת בחרב כי אמר הכהן לא תמיתוה בית יהוה
  15. וישימו לה ידים ותבוא אל־מבוא שער־הסוסים בית המלך וימיתוה שם
  16. ויכרת יהוידע ברית בינו ובין כל־העם ובין המלך להיות לעם ליהוה
  17. ויבאו כל־העם בית־הבעל ויתצהו ואת־מזבחתיו ואת־צלמיו שברו ואת מתן כהן הבעל הרגו לפני המזבחות
  18. וישם יהוידע פקדת בית יהוה ביד הכהנים הלוים אשר חלק דויד על־בית יהוה להעלות עלות יהוה ככתוב בתורת משה בשמחה ובשיר על ידי דויד
  19. ויעמד השוערים על־שערי בית יהוה ולא־יבא טמא לכל־דבר
  20. ויקח את־שרי המאות ואת־האדירים ואת־המושלים בעם ואת כל־עם הארץ ויורד את־המלך מבית יהוה ויבאו בתוך־שער העליון בית המלך ויושיבו את־המלך על כסא הממלכה
  21. וישמחו כל־עם־הארץ והעיר שקטה ואת־עתליהו המיתו בחרב

פסוקים מנוקד

  1. וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִעִית הִתְחַזַּק יְהוֹיָדָע וַיִּקַּח אֶת־שָׂרֵי הַמֵּאוֹת לַעֲזַרְיָהוּ בֶן־יְרֹחָם וּלְיִשְׁמָעֵאל בֶּן־יְהוֹחָנָן וְלַעֲזַרְיָהוּ בֶן־עוֹבֵד וְאֶת־מַעֲשֵׂיָהוּ בֶן־עֲדָיָהוּ וְאֶת־אֱלִישָׁפָט בֶּן־זִכְרִי עִמּוֹ בַבְּרִית׃
  2. וַיָּסֹבּוּ בִּיהוּדָה וַיִּקְבְּצוּ אֶת־הַלְוִיִּם מִכָּל־עָרֵי יְהוּדָה וְרָאשֵׁי הָאָבוֹת לְיִשְׂרָאֵל וַיָּבֹאוּ אֶל־יְרוּשָׁלִָם׃
  3. וַיִּכְרֹת כָּל־הַקָּהָל בְּרִית בְּבֵית הָאֱלֹהִים עִם־הַמֶּלֶךְ וַיֹּאמֶר לָהֶם הִנֵּה בֶן־הַמֶּלֶךְ יִמְלֹךְ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה עַל־בְּנֵי דָוִיד׃
  4. זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ הַשְּׁלִשִׁית מִכֶּם בָּאֵי הַשַּׁבָּת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם לְשֹׁעֲרֵי הַסִּפִּים׃
  5. וְהַשְּׁלִשִׁית בְּבֵית הַמֶּלֶךְ וְהַשְּׁלִשִׁית בְּשַׁעַר הַיְסוֹד וְכָל־הָעָם בְּחַצְרוֹת בֵּית יְהוָה׃
  6. וְאַל־יָבוֹא בֵית־יְהוָה כִּי אִם־הַכֹּהֲנִים וְהַמְשָׁרְתִים לַלְוִיִּם הֵמָּה יָבֹאוּ כִּי־קֹדֶשׁ הֵמָּה וְכָל־הָעָם יִשְׁמְרוּ מִשְׁמֶרֶת יְהוָה׃
  7. וְהִקִּיפוּ הַלְוִיִּם אֶת־הַמֶּלֶךְ סָבִיב אִישׁ וְכֵלָיו בְּיָדוֹ וְהַבָּא אֶל־הַבַּיִת יוּמָת וִהְיוּ אֶת־הַמֶּלֶךְ בְּבֹאוֹ וּבְצֵאתוֹ׃
  8. וַיַּעֲשׂוּ הַלְוִיִּם וְכָל־יְהוּדָה כְּכֹל אֲשֶׁר־צִוָּה יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן וַיִּקְחוּ אִישׁ אֶת־אֲנָשָׁיו בָּאֵי הַשַּׁבָּת עִם יוֹצְאֵי הַשַּׁבָּת כִּי לֹא פָטַר יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת־הַמַּחְלְקוֹת׃
  9. וַיִּתֵּן יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן לְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת אֶת־הַחֲנִיתִים וְאֶת־הַמָּגִנּוֹת וְאֶת־הַשְּׁלָטִים אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ דָּוִיד אֲשֶׁר בֵּית הָאֱלֹהִים׃
  10. וַיַּעֲמֵד אֶת־כָּל־הָעָם וְאִישׁ שִׁלְחוֹ בְיָדוֹ מִכֶּתֶף הַבַּיִת הַיְמָנִית עַד־כֶּתֶף הַבַּיִת הַשְּׂמָאלִית לַמִּזְבֵּחַ וְלַבָּיִת עַל־הַמֶּלֶךְ סָבִיב׃
  11. וַיּוֹצִיאוּ אֶת־בֶּן־הַמֶּלֶךְ וַיִּתְּנוּ עָלָיו אֶת־הַנֵּזֶר וְאֶת־הָעֵדוּת וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ וַיִּמְשָׁחֻהוּ יְהוֹיָדָע וּבָנָיו וַיֹּאמְרוּ יְחִי הַמֶּלֶךְ׃
  12. וַתִּשְׁמַע עֲתַלְיָהוּ אֶת־קוֹל הָעָם הָרָצִים וְהַמְהַלְלִים אֶת־הַמֶּלֶךְ וַתָּבוֹא אֶל־הָעָם בֵּית יְהוָה׃
  13. וַתֵּרֶא וְהִנֵּה הַמֶּלֶךְ עוֹמֵד עַל־עַמּוּדוֹ בַּמָּבוֹא וְהַשָּׂרִים וְהַחֲצֹצְרוֹת עַל־הַמֶּלֶךְ וְכָל־עַם הָאָרֶץ שָׂמֵחַ וְתוֹקֵעַ בַּחֲצֹצְרוֹת וְהַמְשׁוֹרֲרִים בִּכְלֵי הַשִּׁיר וּמוֹדִיעִים לְהַלֵּל וַתִּקְרַע עֲתַלְיָהוּ אֶת־בְּגָדֶיהָ וַתֹּאמֶר קֶשֶׁר קָשֶׁר׃
  14. וַיּוֹצֵא יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן אֶת־שָׂרֵי הַמֵּאוֹת פְּקוּדֵי הַחַיִל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם הוֹצִיאוּהָ אֶל־מִבֵּית הַשְּׂדֵרוֹת וְהַבָּא אַחֲרֶיהָ יוּמַת בֶּחָרֶב כִּי אָמַר הַכֹּהֵן לֹא תְמִיתוּהָ בֵּית יְהוָה׃
  15. וַיָּשִׂימוּ לָהּ יָדַיִם וַתָּבוֹא אֶל־מְבוֹא שַׁעַר־הַסּוּסִים בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיְמִיתוּהָ שָׁם׃
  16. וַיִּכְרֹת יְהוֹיָדָע בְּרִית בֵּינוֹ וּבֵין כָּל־הָעָם וּבֵין הַמֶּלֶךְ לִהְיוֹת לְעָם לַיהוָה׃
  17. וַיָּבֹאוּ כָל־הָעָם בֵּית־הַבַּעַל וַיִּתְּצֻהוּ וְאֶת־מִזְבְּחֹתָיו וְאֶת־צְלָמָיו שִׁבֵּרוּ וְאֵת מַתָּן כֹּהֵן הַבַּעַל הָרְגוּ לִפְנֵי הַמִּזְבְּחוֹת׃
  18. וַיָּשֶׂם יְהוֹיָדָע פְּקֻדֹּת בֵּית יְהוָה בְּיַד הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם אֲשֶׁר חָלַק דָּוִיד עַל־בֵּית יְהוָה לְהַעֲלוֹת עֹלוֹת יְהוָה כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת מֹשֶׁה בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁיר עַל יְדֵי דָוִיד׃
  19. וַיַּעֲמֵד הַשּׁוֹעֲרִים עַל־שַׁעֲרֵי בֵּית יְהוָה וְלֹא־יָבֹא טָמֵא לְכָל־דָּבָר׃
  20. וַיִּקַּח אֶת־שָׂרֵי הַמֵּאוֹת וְאֶת־הָאַדִּירִים וְאֶת־הַמּוֹשְׁלִים בָּעָם וְאֵת כָּל־עַם הָאָרֶץ וַיּוֹרֶד אֶת־הַמֶּלֶךְ מִבֵּית יְהוָה וַיָּבֹאוּ בְּתוֹךְ־שַׁעַר הָעֶלְיוֹן בֵּית הַמֶּלֶךְ וַיּוֹשִׁיבוּ אֶת־הַמֶּלֶךְ עַל כִּסֵּא הַמַּמְלָכָה׃
  21. וַיִּשְׂמְחוּ כָל־עַם־הָאָרֶץ וְהָעִיר שָׁקָטָה וְאֶת־עֲתַלְיָהוּ הֵמִיתוּ בֶחָרֶב׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.