דברי הימים ב-פרק-28

ביאורים

  • בֶּן־עֶשְְְׂרִים שָׁנָה היה אָחָז בְְּמָָלְְְכוֹ, וְְשֵׁשׁ־עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וְְלֹא־עָשָׂה הַיָּשָׁר בְְּעֵינֵי ה' כְְּדָוִיד אָבִיו.

  • וַיֵּלֶךְְְ בְְּדַרְְְכֵי מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל, וְְגַם מַסֵּכוֹת, פסלים יצוקים עָשָׂה לפולחן ה בְְּעָלִים.

  • וְְהוּא הִקְְְטִיר, שרף קטורת לצורכי פולחן או קרבנות חיים בְְּגֵיא בֶן־הִנֹּם, וַיַּבְְְעֵר אֶת־בָּנָיו בָּאֵשׁ, כנראה לא שרפם אלא העבירם בתוך אש כקרבן סמלי, כְְּתֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֹרִישׁ ה' מִפְְּנֵי בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל.

  • וַיְְְזַבֵּחַ, שחט בהמות וַיְְְקַטֵּר בַּבָּמוֹת וְְעַל־הַגְְּבָעוֹת וְְתַחַת כָָּל־עֵץ רַעֲנָן.

  • וַיִּתְְּנֵהוּ ה' אֱלֹהָיו בְְּיַד מֶלֶךְְְ אֲרָם, וַיַּכּוּ־בוֹ – בעם יהודה וַיִּשְְְׁבּוּ מִמֶּנּוּ שִׁבְְְיָה גְְדוֹלָה וַיָּבִיאוּ מהשבויים ל דַּרְְְמָשֶׂק. וְְגַם בְְּיַד־מֶלֶךְְְ יִשְְְׂרָאֵל נִתָּן, וַיַּךְְְ־בּוֹ מַכָּה גְְדוֹלָה. גם מלך ישראל עלה להילחם על ארץ יהודה, אולי עם הארמים – מעשה שלא התרחש שנים רבות – והכה בערי יהודה, אך לא הכריע את ירושלים.

  • וַיַּהֲרֹג פֶּקַח בֶּן־רְְמַלְְְיָהוּ מלך ישראל בִּיהוּדָה מֵאָה וְְעֶשְְְׂרִים אֶלֶף בְְּיוֹם אֶחָד, הַכֹּל בְְּנֵי־חָיִל, בְְּעָָזְְְבָם אֶת־ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם.

  • וַיַּהֲרֹג זִכְְְרִי גִּבּוֹר אֶפְְְרַיִם אֶת־מַעֲשֵׂיָהוּ בֶּן־הַמֶּלֶךְְְ וְְאֶת־עַזְְְרִיקָם נְְגִיד הַבָּיִת, הממונה על בית המלוכה וְְאֶת־אֶלְְְקָנָה מִשְְְׁנֵה הַמֶּלֶךְְְ. זכרי גיבור אפרים הצליח לפגוע אפילו במפקדי הצבא וראשי המדינה של יהודה.

  • וַיִּשְְְׁבּוּ בְְנֵי־יִשְְְׂרָאֵל מֵאֲחֵיהֶם מָאתַיִם אֶלֶף נָשִׁים, בָּנִים וּבָנוֹת, וְְגַם־שָׁלָל רָב בָּזְְזוּ מֵהֶם וַיָּבִיאוּ אֶת־הַשָּׁלָל לְְשֹׁמְְרוֹן. הם לא כבשו את המדינה, אבל הם ניצחו בקרבות ולקחו שלל ושבויים.

  • וְְשָׁם – בשֹׁמרון הָיָה נָבִיא לַה', עֹדֵד שְְׁמוֹ, וַיֵּצֵא לִפְְְנֵי, לקראת הַצָּבָא הַבָּא בחזרה לְְשֹׁמְְרוֹן וַיֹּאמֶר לָהֶם: הִנֵּה בַּחֲמַת ה' אֱלֹהֵי־אֲבוֹתֵיכֶם עַל־יְְהוּדָה, מאחר שהוא כועס עליהם, נְְתָנָם בְְּיֶדְְְכֶם, וַתַּהַרְְְגוּ־בָם בְְּזַעַף ש עַד לַשָּׁמַיִם הִגִּיעַ, בזעם גדול מאוד.

  • וְְעַתָּה את בְְּנֵי־יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם אַתֶּם אֹמְְרִים, רוצים לִכְְְבֹּשׁ לַעֲבָדִים וְְלִשְְְׁפָחוֹת לָכֶם, כשבויי מלחמה. הֲלֹא רַק־אַתֶּם יודעים ש עִמָּכֶם אֲשָׁמוֹת, פשעים לַה' אֱלֹהֵיכֶם, יותר מהם.

  • וְְעַתָּה שְְׁמָעוּנִי וְְהָשִׁיבוּ את הַשִּׁבְְְיָה, כלל השבויים אֲשֶׁר שְְׁבִיתֶם מֵאֲחֵיכֶם, כִּי חֲרוֹן אַף, כעסו של ה' מוטל עֲלֵיכֶם יותר. גם אם מגיע להם עונש, העונש שאתם חייבים בו כבד יותר. לפיכך גם תיענשו יותר אם תקחו מהם שבויים.

  • וַיָּקֻמוּ אֲנָשִׁים מֵרָאשֵׁי בְְנֵי־אֶפְְְרַיִםעֲזַרְְְיָהוּ בֶן־יְְהוֹחָנָן בֶּרֶכְְְיָהוּ בֶן־מְְשִׁלֵּמוֹת וִיחִזְְְקִיָּהוּ בֶּן־שַׁלֻּם וַעֲמָשָׂא בֶּן־חַדְְְלָי, שלושת המנהיגים עמדו עַל־הַבָּאִים מִן־הַצָּבָא,

  • וַיֹּאמְְרוּ לָהֶם: לֹא־תָבִיאוּ אֶת־הַשִּׁבְְְיָה הֵנָּה, כִּי לְְאַשְְְׁמַת, לעונש ה' עָלֵינוּ אַתֶּם אֹמְְרִים לְְהֹסִיף עַל־חַטֹּאתֵנוּ וְְעַל־אַשְְְׁמָתֵנוּ. דיינו בעברות שיש כבר בידינו. תהיה זו טיפשות להוסיף עלינו אשמה במעשה הזה כִּי־רַבָּה אַשְְְׁמָה לָנוּ וַחֲרוֹן אָף עַל־יִשְְְׂרָאֵל. מסתבר שחלק מאנשי ישראל ידעו כי דרכם, הנוחה להם יותר, אינה דרך הישר והטוב.

  • וַיַּעֲזֹב הֶחָלוּץ אֶת־הַשִּׁבְְְיָה, השבויים וְְאֶת־הַבִּזָּה, השלל, לִפְְְנֵי הַשָּׂרִים וְְכָָל־הַקָּהָל. חלוצי הצבא הניחו את השבויים ואת השלל לפני השרים כדי שהם יטפלו בעניין.

  • וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־נִקְְּבוּ בְְשֵׁמוֹת לעיל, שעוררו את העם להקשיב לדברי הנביא, וַיַּחֲזִיקוּ, תמכו בַשִּׁבְְְיָה, וְְאת כָָל־מַעֲרֻמֵּיהֶם הִלְְְבִּישׁוּ מִן־הַשָּׁלָל, וַיַּלְְְבִּשׁוּם וַיַּנְְְעִלוּם וַיַּאֲכִלוּם וַיַּשְְְׁקוּם וַיְְְסֻכוּם, סכו אותם בשמן וַיְְְנַהֲלוּם, הובילו אותם בַּחֲמֹרִים לְְכָָל־כּוֹשֵׁל, כל מי שהתקשה ללכת, וַיְְְבִיאוּם אל יְְרֵחוֹ עִיר־הַתְְּמָרִים אֵצֶל אֲחֵיהֶם, וַיָּשׁוּבוּ שֹׁמְְרוֹן. הם לא החזירו אותם מחמת לחץ חיצוני כלשהו, אלא בגלל הרגשתם שהחזקתם כשבויים היא עוול. היה ברור להם שאף שישראל ויהודה נלחמים אלה באלה, בכל זאת הם עם אחד ומשפחה אחת, ולכן אסור להם לנהוג כך בשבויי המלחמה.

  • בָּעֵת הַהִיא שָׁלַח הַמֶּלֶךְְְ אָחָז שליחים עַל, אל מַלְְְכֵי אַשּׁוּר שיבואו לַעְְְזֹר לוֹ במאבקו בארמים ובישראל. הוא ניסה לקבל סיוע מאשור, שכבר הייתה אימפריה שהתעצמה עוד ועוד, והייתה בעורפם של הארמים. יהודה לא סבלה רק מהארמים ומישראל –

  • וְְעוֹד אֲדוֹמִים בָּאוּ, פלשו למדינה וַיַּכּוּ בִיהוּדָה וַיִּשְְְׁבּוּ־שֶׁבִי.

  • וּפְְְלִשְְְׁתִּים גם הם פָּשְְׁטוּ בְְּעָרֵי הַשְְּׁפֵלָה וְְהַנֶּגֶב ש לִיהוּדָה, וַיִּלְְְכְְּדוּ אֶת־בֵּית־שֶׁמֶשׁ וְְאֶת־אַיָּלוֹן וְְאֶת־הַגְְּדֵרוֹת וְְאֶת־שׂוֹכוֹ וּבְְְנוֹתֶיהָ, היישובים הקטנים הנספחים לה וְְאֶת־תִּמְְְנָה וּבְְְנוֹתֶיהָ וְְאֶת־גִּמְְְזוֹ וְְאֶת־בְְּנֹתֶיהָ, וַיֵּשְְׁבוּ שָׁם. הפלשתים נכנסו וכבשו שטחים ומקומות שהיו בתחומי ממלכת יהודה.

  • כִּי־הִכְְְנִיעַ ה' אֶת־יְְהוּדָה בפני אויביהם בַּעֲבוּר, בגלל אָחָז מֶלֶךְְְ־יִשְְְׂרָאֵל, כִּי הוא הִפְְְרִיעַ, השחית, הפר את הסדר בִּיהוּדָה וּמָעוֹל מַעַל בַּה'.

  • וַיָּבֹא עָלָיו תִּלְְּגַת פִּלְְְנְְאֶסֶר, הקרוי גם תגלת פלאסר מֶלֶךְְְ אַשּׁוּר, וַיָּצַר, הציק לוֹ – לאחז, וְְלֹא חֲזָקוֹ, חיזק אותו. אף שמלך אשור הגיע, הוא לא תמך באחז, ולא זו בלבד, הוא אף גרם לו צרות.

  • כִּי, גם כאשר חָלַק, חילק אָחָז אֶת אוצרות בֵּית ה' וְְאֶת אוצרות בֵּית הַמֶּלֶךְְְ וְְהַשָּׂרִים, וַיִּתֵּן לְְמֶלֶךְְְ אַשּׁוּרוְְלֹא לְְעֶזְְְרָה לוֹ, הדבר לא הועיל לו. אמנם מלך אשור אכן עתיד לשבור את ממלכת ישראל, אבל הדבר יקרה בעוד זמן רב, ולפי חשבונותיו שלו ולא בשל המתנות שקיבל מאחז.

  • וגם בְְְעֵת הָצֵר לוֹ, וַיּוֹסֶף לִמְְְעוֹל, לבגוד בַּה', זה הוּא הַמֶּלֶךְְְ אָחָז. לפעמים הוא נרתע מפעולות מסוימות בגלל דבר ה', אבל באופן כללי הוא המשיך בדרכו הרעה מתחילה ועד סוף.

  • וַיִּזְְְבַּח לֵאלֹהֵי דַרְְְמֶשֶׂק, הַמַּכִּים בּוֹ, וַיֹּאמֶר: כִּי אֱלֹהֵי מַלְְְכֵי־אֲרָם הֵם מַעְְְזְְרִים אֹתָם, עוזרים להם, ולכן לָהֶם אֲזַבֵּחַ וְְיַעְְְזְְרוּנִי, וְְאולם באמת הֵם הָיוּ־לוֹ לְְהַכְְְשִׁילוֹ וּלְְְכָָל־יִשְְְׂרָאֵל. העבודה הזרה היא שהכשילה אותו ואת ישראל.

  • וַיֶּאֱסֹף אָחָז אֶת־כְְּלֵי בֵית־הָאֱלֹהִים, וַיְְְקַצֵּץ אֶת־כְְּלֵי בֵית־הָאֱלֹהִים, כי נזקק לחומרים היקרים שמהם נעשו, וַיִּסְְְגֹּר אֶת־דַּלְְְתוֹת בֵּית־ה', הוא ביטל את עבודת המקדש, וַיַּעַשׂ לוֹ מִזְְְבְְּחוֹת בְְּכָָל־פִּנָּה בִּירוּשָׁלִָם.

  • וּבְְְכָָל־עִיר וָעִיר לִיהוּדָה עָשָׂה בָמוֹת לְְקַטֵּר לֵאלֹהִים אֲחֵרִים, וַיַּכְְְעֵס אֶת־ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו.

  • וְְיֶתֶר דְְּבָרָיו וְְכָָל־דְְּרָכָיו, הָרִאשֹׁנִים וְְהָאַחֲרוֹנִים, הִנָּם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר מַלְְְכֵי יְְהוּדָה וְְיִשְְְׂרָאֵל. אחז לא הצליח בשום תחום. הוא לא ניצח במלחמות, לא הגן על הארץ, ורק השחית אותה מבחינה מוסרית ודתית.

  • וַיִּשְְְׁכַּב אָחָז עִם־אֲבֹתָיו, וַיִּקְְְבְְּרֻהוּ בָעִיר בִּירוּשָׁלִַם, אם כִּי לֹא הֱבִיאֻהוּ לְְקִבְְְרֵי מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל, מכיוון שלא היה ראוי לכך. וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְחִזְְְקִיָּהוּ בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו.

פסוקים

  1. בן־עשרים שנה אחז במלכו ושש־עשרה שנה מלך בירושלם ולא־עשה הישר בעיני יהוה כדויד אביו
  2. וילך בדרכי מלכי ישראל וגם מסכות עשה לבעלים
  3. והוא הקטיר בגיא בן־הנם ויבער את־בניו באש כתעבות הגוים אשר הריש יהוה מפני בני ישראל
  4. ויזבח ויקטר בבמות ועל־הגבעות ותחת כל־עץ רענן
  5. ויתנהו יהוה אלהיו ביד מלך ארם ויכו־בו וישבו ממנו שביה גדולה ויביאו דרמשק וגם ביד־מלך ישראל נתן ויך־בו מכה גדולה
  6. ויהרג פקח בן־רמליהו ביהודה מאה ועשרים אלף ביום אחד הכל בני־חיל בעזבם את־יהוה אלהי אבותם
  7. ויהרג זכרי גבור אפרים את־מעשיהו בן־המלך ואת־עזריקם נגיד הבית ואת־אלקנה משנה המלך
  8. וישבו בני־ישראל מאחיהם מאתים אלף נשים בנים ובנות וגם־שלל רב בזזו מהם ויביאו את־השלל לשמרון
  9. ושם היה נביא ליהוה עדד שמו ויצא לפני הצבא הבא לשמרון ויאמר להם הנה בחמת יהוה אלהי־אבותיכם על־יהודה נתנם בידכם ותהרגו־בם בזעף עד לשמים הגיע
  10. ועתה בני־יהודה וירושלם אתם אמרים לכבש לעבדים ולשפחות לכם הלא רק־אתם עמכם אשמות ליהוה אלהיכם
  11. ועתה שמעוני והשיבו השביה אשר שביתם מאחיכם כי חרון אף־יהוה עליכם
  12. ויקמו אנשים מראשי בני־אפרים עזריהו בן־יהוחנן ברכיהו בן־משלמות ויחזקיהו בן־שלם ועמשא בן־חדלי על־הבאים מן־הצבא
  13. ויאמרו להם לא־תביאו את־השביה הנה כי לאשמת יהוה עלינו אתם אמרים להסיף על־חטאתינו ועל־אשמתינו כי־רבה אשמה לנו וחרון אף על־ישראל
  14. ויעזב החלוץ את־השביה ואת־הבזה לפני השרים וכל־הקהל
  15. ויקמו האנשים אשר־נקבו בשמות ויחזיקו בשביה וכל־מערמיהם הלבישו מן־השלל וילבשום וינעלום ויאכלום וישקום ויסכום וינהלום בחמרים לכל־כושל ויביאום ירחו עיר־התמרים אצל אחיהם וישובו שמרון
  16. בעת ההיא שלח המלך אחז על־מלכי אשור לעזר לו
  17. ועוד אדומים באו ויכו ביהודה וישבו־שבי
  18. ופלשתים פשטו בערי השפלה והנגב ליהודה וילכדו את־בית־שמש ואת־אילון ואת־הגדרות ואת־שוכו ובנותיה ואת־תמנה ובנותיה ואת־גמזו ואת־בנתיה וישבו שם
  19. כי־הכניע יהוה את־יהודה בעבור אחז מלך־ישראל כי הפריע ביהודה ומעול מעל ביהוה
  20. ויבא עליו תלגת פלנאסר מלך אשור ויצר לו ולא חזקו
  21. כי־חלק אחז את־בית יהוה ואת־בית המלך והשרים ויתן למלך אשור ולא לעזרה לו
  22. ובעת הצר לו ויוסף למעול ביהוה הוא המלך אחז
  23. ויזבח לאלהי דרמשק המכים בו ויאמר כי אלהי מלכי־ארם הם מעזרים אותם להם אזבח ויעזרוני והם היו־לו להכשילו ולכל־ישראל
  24. ויאסף אחז את־כלי בית־האלהים ויקצץ את־כלי בית־האלהים ויסגר את־דלתות בית־יהוה ויעש לו מזבחות בכל־פנה בירושלם
  25. ובכל־עיר ועיר ליהודה עשה במות לקטר לאלהים אחרים ויכעס את־יהוה אלהי אבתיו
  26. ויתר דבריו וכל־דרכיו הראשנים והאחרונים הנם כתובים על־ספר מלכי־יהודה וישראל
  27. וישכב אחז עם־אבתיו ויקברהו בעיר בירושלם כי לא הביאהו לקברי מלכי ישראל וימלך יחזקיהו בנו תחתיו

פסוקים מנוקד

  1. בֶּן־עֶשְׂרִים שָׁנָה אָחָז בְּמָלְכוֹ וְשֵׁשׁ־עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְלֹא־עָשָׂה הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה כְּדָוִיד אָבִיו׃
  2. וַיֵּלֶךְ בְּדַרְכֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וְגַם מַסֵּכוֹת עָשָׂה לַבְּעָלִים׃
  3. וְהוּא הִקְטִיר בְּגֵיא בֶן־הִנֹּם וַיַּבְעֵר אֶת־בָּנָיו בָּאֵשׁ כְּתֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
  4. וַיְזַבֵּחַ וַיְקַטֵּר בַּבָּמוֹת וְעַל־הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל־עֵץ רַעֲנָן׃
  5. וַיִּתְּנֵהוּ יְהוָה אֱלֹהָיו בְּיַד מֶלֶךְ אֲרָם וַיַּכּוּ־בוֹ וַיִּשְׁבּוּ מִמֶּנּוּ שִׁבְיָה גְדוֹלָה וַיָּבִיאוּ דַּרְמָשֶׂק וְגַם בְּיַד־מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל נִתָּן וַיַּךְ־בּוֹ מַכָּה גְדוֹלָה׃
  6. וַיַּהֲרֹג פֶּקַח בֶּן־רְמַלְיָהוּ בִּיהוּדָה מֵאָה וְעֶשְׂרִים אֶלֶף בְּיוֹם אֶחָד הַכֹּל בְּנֵי־חָיִל בְּעָזְבָם אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם׃
  7. וַיַּהֲרֹג זִכְרִי גִּבּוֹר אֶפְרַיִם אֶת־מַעֲשֵׂיָהוּ בֶּן־הַמֶּלֶךְ וְאֶת־עַזְרִיקָם נְגִיד הַבָּיִת וְאֶת־אֶלְקָנָה מִשְׁנֵה הַמֶּלֶךְ׃
  8. וַיִּשְׁבּוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל מֵאֲחֵיהֶם מָאתַיִם אֶלֶף נָשִׁים בָּנִים וּבָנוֹת וְגַם־שָׁלָל רָב בָּזְזוּ מֵהֶם וַיָּבִיאוּ אֶת־הַשָּׁלָל לְשֹׁמְרוֹן׃
  9. וְשָׁם הָיָה נָבִיא לַיהוָה עֹדֵד שְׁמוֹ וַיֵּצֵא לִפְנֵי הַצָּבָא הַבָּא לְשֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר לָהֶם הִנֵּה בַּחֲמַת יְהוָה אֱלֹהֵי־אֲבוֹתֵיכֶם עַל־יְהוּדָה נְתָנָם בְּיֶדְכֶם וַתַּהַרְגוּ־בָם בְזַעַף עַד לַשָּׁמַיִם הִגִּיעַ׃
  10. וְעַתָּה בְּנֵי־יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם אַתֶּם אֹמְרִים לִכְבֹּשׁ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת לָכֶם הֲלֹא רַק־אַתֶּם עִמָּכֶם אֲשָׁמוֹת לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃
  11. וְעַתָּה שְׁמָעוּנִי וְהָשִׁיבוּ הַשִּׁבְיָה אֲשֶׁר שְׁבִיתֶם מֵאֲחֵיכֶם כִּי חֲרוֹן אַף־יְהוָה עֲלֵיכֶם׃
  12. וַיָּקֻמוּ אֲנָשִׁים מֵרָאשֵׁי בְנֵי־אֶפְרַיִם עֲזַרְיָהוּ בֶן־יְהוֹחָנָן בֶּרֶכְיָהוּ בֶן־מְשִׁלֵּמוֹת וִיחִזְקִיָּהוּ בֶּן־שַׁלֻּם וַעֲמָשָׂא בֶּן־חַדְלָי עַל־הַבָּאִים מִן־הַצָּבָא׃
  13. וַיֹּאמְרוּ לָהֶם לֹא־תָבִיאוּ אֶת־הַשִּׁבְיָה הֵנָּה כִּי לְאַשְׁמַת יְהוָה עָלֵינוּ אַתֶּם אֹמְרִים לְהֹסִיף עַל־חַטֹּאתֵינוּ וְעַל־אַשְׁמָתֵינוּ כִּי־רַבָּה אַשְׁמָה לָנוּ וַחֲרוֹן אָף עַל־יִשְׂרָאֵל׃
  14. וַיַּעֲזֹב הֶחָלוּץ אֶת־הַשִּׁבְיָה וְאֶת־הַבִּזָּה לִפְנֵי הַשָּׂרִים וְכָל־הַקָּהָל׃
  15. וַיָּקֻמוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר־נִקְּבוּ בְשֵׁמוֹת וַיַּחֲזִיקוּ בַשִּׁבְיָה וְכָל־מַעֲרֻמֵּיהֶם הִלְבִּישׁוּ מִן־הַשָּׁלָל וַיַּלְבִּשׁוּם וַיַּנְעִלוּם וַיַּאֲכִלוּם וַיַּשְׁקוּם וַיְסֻכוּם וַיְנַהֲלוּם בַּחֲמֹרִים לְכָל־כּוֹשֵׁל וַיְבִיאוּם יְרֵחוֹ עִיר־הַתְּמָרִים אֵצֶל אֲחֵיהֶם וַיָּשׁוּבוּ שֹׁמְרוֹן׃
  16. בָּעֵת הַהִיא שָׁלַח הַמֶּלֶךְ אָחָז עַל־מַלְכֵי אַשּׁוּר לַעְזֹר לוֹ׃
  17. וְעוֹד אֲדוֹמִים בָּאוּ וַיַּכּוּ בִיהוּדָה וַיִּשְׁבּוּ־שֶׁבִי׃
  18. וּפְלִשְׁתִּים פָּשְׁטוּ בְּעָרֵי הַשְּׁפֵלָה וְהַנֶּגֶב לִיהוּדָה וַיִּלְכְּדוּ אֶת־בֵּית־שֶׁמֶשׁ וְאֶת־אַיָּלוֹן וְאֶת־הַגְּדֵרוֹת וְאֶת־שׂוֹכוֹ וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת־תִּמְנָה וּבְנוֹתֶיהָ וְאֶת־גִּמְזוֹ וְאֶת־בְּנֹתֶיהָ וַיֵּשְׁבוּ שָׁם׃
  19. כִּי־הִכְנִיעַ יְהוָה אֶת־יְהוּדָה בַּעֲבוּר אָחָז מֶלֶךְ־יִשְׂרָאֵל כִּי הִפְרִיעַ בִּיהוּדָה וּמָעוֹל מַעַל בַּיהוָה׃
  20. וַיָּבֹא עָלָיו תִּלְּגַת פִּלְנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיָּצַר לוֹ וְלֹא חֲזָקוֹ׃
  21. כִּי־חָלַק אָחָז אֶת־בֵּית יְהוָה וְאֶת־בֵּית הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים וַיִּתֵּן לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וְלֹא לְעֶזְרָה לוֹ׃
  22. וּבְעֵת הָצֵר לוֹ וַיּוֹסֶף לִמְעוֹל בַּיהוָה הוּא הַמֶּלֶךְ אָחָז׃
  23. וַיִּזְבַּח לֵאלֹהֵי דַרְמֶשֶׂק הַמַּכִּים בּוֹ וַיֹּאמֶר כִּי אֱלֹהֵי מַלְכֵי־אֲרָם הֵם מַעְזְרִים אוֹתָם לָהֶם אֲזַבֵּחַ וְיַעְזְרוּנִי וְהֵם הָיוּ־לוֹ לְהַכְשִׁילוֹ וּלְכָל־יִשְׂרָאֵל׃
  24. וַיֶּאֱסֹף אָחָז אֶת־כְּלֵי בֵית־הָאֱלֹהִים וַיְקַצֵּץ אֶת־כְּלֵי בֵית־הָאֱלֹהִים וַיִּסְגֹּר אֶת־דַּלְתוֹת בֵּית־יְהוָה וַיַּעַשׂ לוֹ מִזְבְּחוֹת בְּכָל־פִּנָּה בִּירוּשָׁלִָם׃
  25. וּבְכָל־עִיר וָעִיר לִיהוּדָה עָשָׂה בָמוֹת לְקַטֵּר לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַיַּכְעֵס אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו׃
  26. וְיֶתֶר דְּבָרָיו וְכָל־דְּרָכָיו הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרוֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר מַלְכֵי־יְהוּדָה וְיִשְׂרָאֵל׃
  27. וַיִּשְׁכַּב אָחָז עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרֻהוּ בָעִיר בִּירוּשָׁלִַם כִּי לֹא הֱבִיאֻהוּ לְקִבְרֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּמְלֹךְ יְחִזְקִיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו׃

מקומות

  • אילון (דן)

    עיר לויים בנחלת דן, על שמה העמק למרגלותיה.
    כיום מזוהה עם תל אילון, בסמוך לכפר הערבי יאלו (ר' יהוסף שוורץ).

  • בית שמש (דן/יהודה)

    עיר כהנים בשפלת יהודה.
    מזוהה כיום עם תל אל רומילה, ליד הכפר הערבי עין שמס (א' רובינסון, ב' מזר).

  • גמזו
  • דמשק
  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • ירחו

    יריחו היא עיר בנחלת שבט בנימין בעמק הירדן, מצפון לים המלח. יש המייחסים לה את הכינוי עיר התמרים (דברים ל"ד 3; שופטים ג' 13). ליד העיר מקורות מים רבים שהיפרו והירוו אותה.העיר הייתה מיושבת כבר בתקופות קדומות, מהאלף ה- 6 לפני הספירה. יריחו שוכנת ליד מעברות הירדן, ומשם עלתה הדרך הראשית לירושלים. דרך יריחו חדרו לראשונה בני ישראל לארץ כנען. כיבושה של העיר עשה רושם עמוק במסורת העם (יהושע ב', ו'), ותואר כמעשה נס. אין התאמה בין תיאור העיר המבוצרת בספר יהושע לבין החפירות הארכאולוגיות באתר המעידות שהעיר יריחו הקדומה חרבה מאות שנים לפני תקופת ההתנחלות וימי יהושע, ולכן נראה סיפור הנס כסיפור איטיולוגי המסביר את חורבותיה של עיר ענקית דרכה עברו בני ישראל.

  • שוכה (שפלה)
  • שומרון
  • תמנה

    ישוב בהר יהודה

    מזוהה בתל- בטש הסמוך למושב טל שחר (אנציקלופדיה מקראית.)

  • ארם

    ארם הוא אזור נרחב מצפון מזרח לארץ ישראל המזוהה היום עם סוריה. במרחב זה היו כמה ממלכות של שבטים ארמיים, החזקה והידועה ביותר הייתה ארם דמשק.

  • גיא בן הנם
  • נגב

    הנגב הוא האיזור הדרומי של ארץ ישראל, הנמצא בגבול שבין הארץ המיוּשֶׁבֶת לבין המדבר. שורש המילה "נגב" משמעותו "יָבֵש", בגלל אוֹפיוֹ היבש והמדברי של איזור זה. העיר המרכזית בנגב היא באר שבע. בגלל מיקומו הגיאוגרפי של הנגב בדרום הארץ, המילה "נגב" משמשת במקרא פעמים רבות במשמעות של "דָרוֹם": "ופרצת ימה וקדמה, צפונה ונגבה" (בראשית כ"ח 28).

  • שפלה