דברי הימים ב-פרק-31
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וּכְְכַלּוֹת כָָּל־זֹאת, יָצְְאוּ כָָל־יִשְְְׂרָאֵל הַנִּמְְְצְְאִים בירושלים לְְעָרֵי יְְהוּדָה, וַיְְְשַׁבְְּרוּ את הַמַּצֵּבוֹת של העבודה הזרה, וַיְְְגַדְְּעוּ, כרתו את הָאֲשֵׁרִים, עצים המשמשים לפולחן, וַיְְְנַתְְּצוּ אֶת־הַבָּמוֹת וְְאֶת־הַמִּזְְְבְְּחוֹת מִכָָּל־יְְהוּדָה וּבִנְְְיָמִן וּבְְְאֶפְְְרַיִם וּמְְְנַשֶּׁה עַד־לְְכַלֵּה, עד שסיימו את מלאכתם. הם התאמצו לטהר את הארץ מפולחן זר, וכשסיימו – וַיָּשׁוּבוּ כָָּל־בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל אִישׁ לַאֲחֻזָּתוֹ לְְעָרֵיהֶם.
-
וַיַּעֲמֵד יְְחִזְְְקִיָּהוּ אֶת־מַחְְְלְְקוֹת, משמרות הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם עַל־מַחְְְלְְקוֹתָם, כסדרם הראוי, אִישׁ כְְּפִי עֲבֹדָתוֹ, לַכֹּהֲנִים וְְלַלְְוִיִּם, לְְהקרבת קרבנות ה עֹלָה וְְלִשְְְׁלָמִים, לְְשָׁרֵת וּלְְְהֹדוֹת וּלְְְהַלֵּל בְְּשַׁעֲרֵי מַחֲנוֹת ה', במקדש.
-
וּמְְְנָת, חֵלק הַמֶּלֶךְְְ מִן־רְְכוּשׁוֹ סיפק המלך לָעֹלוֹת, לְְעֹלוֹת הַבֹּקֶר וְְהָעֶרֶב – קרבנות התמיד וְְהָעֹלוֹת לַשַּׁבָּתוֹת וְְלֶחֳֳדָשִׁים וְְלַמֹּעֲדִים – קרבנות המוספים, כַּכָּתוּב בְְּתוֹרַת ה'.
-
וַיֹּאמֶר המלך לָעָם, לְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִַם, שעליהם לָתֵת מְְנָת, מתנות הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם לְְמַעַן יֶחֶזְְְקוּ בְְּתוֹרַת ה'. כדי לאפשר למשרתים בקודש למלא את תפקידם במקדש, לקיים את ציוויי התורה וללמדה את העם העם צריך לתת להם את התרומות והמעשרות מיבולו. ואכן יזמה זו יצאה אל הפועל:
-
וְְכִפְְְרֹץ, כאשר התחזק, או: התפשט הַדָּבָר – צו המלך, הִרְְְבּוּ בְְנֵי־יִשְְְׂרָאֵל, שישבו בממלכת ישראל להביא רֵאשִׁית דָּגָן תִּירוֹשׁ, יין וְְיִצְְְהָר, שמן וּדְְְבַשׁ פֵּרות וְְכֹל תְְּבוּאַת שָׂדֶה וּמַעְְְשַׂר הַכֹּל, לָרֹב, הרבה הֵבִיאוּ.
-
וּבְְְנֵי יִשְְְׂרָאֵל וִיהוּדָה הַיּוֹשְְׁבִים בְְּעָרֵי יְְהוּדָה גַּם־הֵם הביאו מַעְְְשַׂר בָּקָר וָצֹאן וּמַעְְְשַׂר מה קָָדָשִׁים הַמְְקֻדָּשִׁים לַה' אֱלֹהֵיהֶם הֵבִיאוּ, וַיִּתְְּנוּ, הם צברו עֲרֵמוֹת עֲרֵמוֹת של תבואה ופֵרות, שחלקן נועד לכהנים וחלקן ללויים.
-
בַּחֹדֶשׁ הַשְְּׁלִשִׁי, סיוון, הֵחֵלּוּ הָעֲרֵמוֹת לִיסּוֹד, להיווצר, במשך כל הקיץ אנשים אספו את היבול ונתנו ממנו מתנות כהונה ולוייה, וּבַחֹדֶשׁ הַשְְּׁבִיעִי, בתשרי כִּלּוּ, סיימו.
-
וַיָּבֹאוּ יְְחִזְְְקִיָּהוּ וְְהַשָּׂרִים וַיִּרְְְאוּ אֶת־הָעֲרֵמוֹת, וַיְְְבָרְְכוּ אֶת־ה', שבירכם בתוצרת החקלאית המרובה, וְְאֵת עַמּוֹ יִשְְְׂרָאֵל, שהביאו את המתנות.
-
וַיִּדְְְרֹשׁ יְְחִזְְְקִיָּהוּ עַל, המלך שאל את הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם עַל־הָעֲרֵמוֹת, האם כבר לקחו לעצמם מן היבול הרב שנאסף.
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו עֲזַרְְְיָהוּ הַכֹּהֵן הָרֹאשׁ, הכהן הגדול לְְבֵית צָדוֹק וַיֹּאמֶר: מֵהָחֵל, מאז התחילה הַתְְּרוּמָה לָבִיא, לבוא ל בֵית־ה' אָכוֹל וְְשָׂבוֹעַ וְְהוֹתֵר, אכלנו ושבענו והותרנו עַד שנשאר לָרוֹב, כִּי ה' בֵּרַךְְְ אֶת־עַמּוֹ, וְְהַנּוֹתָר אֶת, הוא עם הֶהָמוֹן הַזֶּה. המון היבול שאתה רואה הוא מה שנותר.
-
וַיֹּאמֶר יְְחִזְְְקִיָּהוּ לְְהָכִין לְְשָׁכוֹת, חדרים, שישמשו כמחסנים בְְּבֵית ה'. וַיָּכִינוּ.
-
וַיָּבִיאוּ אֶת־הַתְְּרוּמָה וְְהַמַּעֲשֵׂר וְְהַקֳֳּדָשִׁים בֶּאֱמוּנָה, ביושר, וַעֲלֵיהֶם מינו נָגִיד – את כָּנַנְְְיָהוּ הַלֵּוִי, וְְשִׁמְְְעִי אָחִיהוּ, אחיו שימש כ מִשְְְׁנֶה.
-
וִיחִיאֵל וַעֲזַזְְְיָהוּ וְְנַחַת וַעֲשָׂהאֵל וִירִימוֹת וְְיוֹזָבָד וֶאֱלִיאֵל וְְיִסְְְמַכְְְיָהוּ וּמַחַת וּבְְְנָיָהוּ היו פְְּקִידִים מִתחת יַד כָּנַנְְְיָהוּ וְְשִׁמְְְעִי אָחִיו, בְְּמִפְְְקַד, בפקודת יְְחִזְְְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְְְ, וַעֲזַרְְְיָהוּ היה נְְגִיד בֵּית־הָאֱלֹהִים, הכהן הגדול, שהוא הממונה הראשי על ניהול המקדש.
-
וְְקוֹרֵא בֶן־יִמְְְנָה הַלֵּוִי, שהוא הַשּׁוֹעֵר לַמִּזְְְרָחָה, היה ממונה עַל נִדְְְבוֹת הָאֱלֹהִים, לָתֵת לכהנים את תְְּרוּמַת ה' וְְקָָדְְְשֵׁי הַקֳֳּדָשִׁים.
-
וְְעַל־יָדוֹ, תחתיו היו עֵדֶן וּמִנְְְיָמִן וְְיֵשׁוּעַ וּשְְְׁמַעְְְיָהוּ, אֲמַרְְְיָהוּ וּשְְְׁכַנְְְיָהוּ, שמונו על החלוקה בְְּעָרֵי הַכֹּהֲנִים בֶּאֱמוּנָה, בנאמנות, לָתֵת לַאֲחֵיהֶם של הכהנים ש בְְּמַחְְְלְְקוֹת, כַּגָּדוֹל כַּקָּטָן, מנה שווה לכולם.
-
מִלְְּבַד, נוספו על הִתְְְיַחְְְשָׂם, התייחסם לִזְְְכָרִים מִבֶּן שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וּלְְְמַעְְְלָה, לְְכָָל־הַבָּא לְְבֵית־ה' לִדְְְבַר־יוֹם בְְּיוֹמוֹ לַעֲבוֹדָתָם בְְּמִשְְְׁמְְרוֹתָם כְְּמַחְְְלְְקוֹתֵיהֶם. הכהנים שבמשמר ובניהם הקטנים היו מקבלים חלקים מהקרבנות ומהמתנות בימים שעבדו בבית המקדש. כאן באה הערה. כיוון שכעת הכהנים אינם רק אנשים בעלי מעמד כלשהו, אלא התחילו למלא תפקידים ציבורים, התעורר הצורך לעדכן את רשימות היוחסין:
-
וְְגם זאת ציווה חזקיהו – אֵת הִתְְְיַחֵשׂ, בחינת ייחוסם של הַכֹּהֲנִים לְְבֵית אֲבוֹתֵיהֶם, וְְהַלְְוִיִּם מִבֶּן עֶשְְְׂרִים שָׁנָה וּלְְְמָעְְְלָה, בְְּמִשְְְׁמְְרוֹתֵיהֶם בְְּמַחְְְלְְקוֹתֵיהֶם.
-
וּלְְְהִתְְְיַחֵשׂ בְְּכָָל־טַפָּם, נְְשֵׁיהֶם וּבְְְנֵיהֶם וּבְְְנוֹתֵיהֶם לְְכָָל־קָהָל וקהל. הואיל וארגנו מחדש את סדר העבודה, ערכו מפקד של כל כהן ולוי במשמרתו. כִּי בֶאֱמוּנָתָם, בשמירת ייחודם ותפקידיהם בנאמנות יִתְְְקַדְְּשׁוּ־קֹדֶשׁ.ושוב בעניין חלוקת המתנות בערים:
-
וְְלִבְְְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים היושבים בִּשְְְׂדֵי מִגְְְרַשׁ עָרֵיהֶם בְְּכָָל־עִיר וָעִיר, היו אֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִקְְּבוּ בְְּשֵׁמוֹת שהיו אחראים לָתֵת מָנוֹת לְְכָָל־זָכָר בַּכֹּהֲנִים וּלְְְכָָל מי ש הִתְְְיַחֵשׂ בַּלְְוִיִּם. מסתבר שהלויים לא דאגו כל כך לייחוסם, גם משום שהכבוד הכרוך בו היה פחות וגם מפני שמשרתם מוגדרת פחות, ואין להם מגבלות נישואין כמו לכהנים. ואולם משקיבל מעמדם משמעות חדשה, גם הם באו וביררו את ייחוסם.
-
וַיַּעַשׂ עוד כָּזֹאת יְְחִזְְְקִיָּהוּ בְְּכָָל־יְְהוּדָה, וַיַּעַשׂ הַטּוֹב וְְהַיָּשָׁר וְְהָאֱמֶת לִפְְְנֵי ה' אֱלֹהָיו.
-
וּבְְְכָָל־מַעֲשֶׂה אֲשֶׁר־הֵחֵל בַּעֲבוֹדַת בֵּית־הָאֱלֹהִים וּבַתּוֹרָה וּבַמִּצְְְוָה לִדְְְרֹשׁ לֵאלֹהָיו – בְְּכָָל־לְְבָבוֹ עָשָׂה וְְגם הִצְְְלִיחַ.
פסוקים
-
וככלות כל־זאת יצאו כל־ישראל הנמצאים לערי יהודה וישברו המצבות ויגדעו האשרים וינתצו את־הבמות ואת־המזבחת מכל־יהודה ובנימן ובאפרים ומנשה עד־לכלה וישובו כל־בני ישראל איש לאחזתו לעריהם
-
ויעמד יחזקיהו את־מחלקות הכהנים והלוים על־מחלקותם איש כפי עבדתו לכהנים וללוים לעלה ולשלמים לשרת ולהדות ולהלל בשערי מחנות יהוה
-
ומנת המלך מן־רכושו לעלות לעלות הבקר והערב והעלות לשבתות ולחדשים ולמעדים ככתוב בתורת יהוה
-
ויאמר לעם ליושבי ירושלם לתת מנת הכהנים והלוים למען יחזקו בתורת יהוה
-
וכפרץ הדבר הרבו בני־ישראל ראשית דגן תירוש ויצהר ודבש וכל תבואת שדה ומעשר הכל לרב הביאו
-
ובני ישראל ויהודה היושבים בערי יהודה גם־הם מעשר בקר וצאן ומעשר קדשים המקדשים ליהוה אלהיהם הביאו ויתנו ערמות ערמות
-
בחדש השלשי החלו הערמות ליסוד ובחדש השביעי כלו
-
ויבאו יחזקיהו והשרים ויראו את־הערמות ויברכו את־יהוה ואת עמו ישראל
-
וידרש יחזקיהו על־הכהנים והלוים על־הערמות
-
ויאמר אליו עזריהו הכהן הראש לבית צדוק ויאמר מהחל התרומה לביא בית־יהוה אכול ושבוע והותר עד־לרוב כי יהוה ברך את־עמו והנותר את־ההמון הזה
-
ויאמר יחזקיהו להכין לשכות בבית יהוה ויכינו
-
ויביאו את־התרומה והמעשר והקדשים באמונה ועליהם נגיד כונניהו [כנניהו] הלוי ושמעי אחיהו משנה
-
ויחיאל ועזזיהו ונחת ועשהאל וירימות ויוזבד ואליאל ויסמכיהו ומחת ובניהו פקידים מיד כונניהו [כנניהו] ושמעי אחיו במפקד יחזקיהו המלך ועזריהו נגיד בית־האלהים
-
וקורא בן־ימנה הלוי השוער למזרחה על נדבות האלהים לתת תרומת יהוה וקדשי הקדשים
-
ועל־ידו עדן ומנימן וישוע ושמעיהו אמריהו ושכניהו בערי הכהנים באמונה לתת לאחיהם במחלקות כגדול כקטן
-
מלבד התיחשם לזכרים מבן שלוש שנים ולמעלה לכל־הבא לבית־יהוה לדבר־יום ביומו לעבודתם במשמרותם כמחלקותיהם
-
ואת התיחש הכהנים לבית אבותיהם והלוים מבן עשרים שנה ולמעלה במשמרותיהם במחלקותיהם
-
ולהתיחש בכל־טפם נשיהם ובניהם ובנותיהם לכל־קהל כי באמונתם יתקדשו־קדש
-
ולבני אהרן הכהנים בשדי מגרש עריהם בכל־עיר ועיר אנשים אשר נקבו בשמות לתת מנות לכל־זכר בכהנים ולכל־התיחש בלוים
-
ויעש כזאת יחזקיהו בכל־יהודה ויעש הטוב והישר והאמת לפני יהוה אלהיו
-
ובכל־מעשה אשר־החל בעבודת בית־האלהים ובתורה ובמצוה לדרש לאלהיו בכל־לבבו עשה והצליח
פסוקים מנוקד
-
וּכְכַלּוֹת כָּל־זֹאת יָצְאוּ כָּל־יִשְׂרָאֵל הַנִּמְצְאִים לְעָרֵי יְהוּדָה וַיְשַׁבְּרוּ הַמַּצֵּבוֹת וַיְגַדְּעוּ הָאֲשֵׁרִים וַיְנַתְּצוּ אֶת־הַבָּמוֹת וְאֶת־הַמִּזְבְּחֹת מִכָּל־יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וּבְאֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה עַד־לְכַלֵּה וַיָּשׁוּבוּ כָּל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ לַאֲחֻזָּתוֹ לְעָרֵיהֶם׃
-
וַיַּעֲמֵד יְחִזְקִיָּהוּ אֶת־מַחְלְקוֹת הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם עַל־מַחְלְקוֹתָם אִישׁ כְּפִי עֲבֹדָתוֹ לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם לְעֹלָה וְלִשְׁלָמִים לְשָׁרֵת וּלְהֹדוֹת וּלְהַלֵּל בְּשַׁעֲרֵי מַחֲנוֹת יְהוָה׃
-
וּמְנָת הַמֶּלֶךְ מִן־רְכוּשׁוֹ לָעֹלוֹת לְעֹלוֹת הַבֹּקֶר וְהָעֶרֶב וְהָעֹלוֹת לַשַּׁבָּתוֹת וְלֶחֳדָשִׁים וְלַמֹּעֲדִים כַּכָּתוּב בְּתוֹרַת יְהוָה׃
-
וַיֹּאמֶר לָעָם לְיוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם לָתֵת מְנָת הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם לְמַעַן יֶחֶזְקוּ בְּתוֹרַת יְהוָה׃
-
וְכִפְרֹץ הַדָּבָר הִרְבּוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל רֵאשִׁית דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר וּדְבַשׁ וְכֹל תְּבוּאַת שָׂדֶה וּמַעְשַׂר הַכֹּל לָרֹב הֵבִיאוּ׃
-
וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה הַיּוֹשְׁבִים בְּעָרֵי יְהוּדָה גַּם־הֵם מַעְשַׂר בָּקָר וָצֹאן וּמַעְשַׂר קָדָשִׁים הַמְקֻדָּשִׁים לַיהוָה אֱלֹהֵיהֶם הֵבִיאוּ וַיִּתְּנוּ עֲרֵמוֹת עֲרֵמוֹת׃
-
בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִשִׁי הֵחֵלּוּ הָעֲרֵמוֹת לְיִסּוֹד וּבַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי כִּלּוּ׃
-
וַיָּבֹאוּ יְחִזְקִיָּהוּ וְהַשָּׂרִים וַיִּרְאוּ אֶת־הָעֲרֵמוֹת וַיְבָרֲכוּ אֶת־יְהוָה וְאֵת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל׃
-
וַיִּדְרֹשׁ יְחִזְקִיָּהוּ עַל־הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם עַל־הָעֲרֵמוֹת׃
-
וַיֹּאמֶר אֵלָיו עֲזַרְיָהוּ הַכֹּהֵן הָרֹאשׁ לְבֵית צָדוֹק וַיֹּאמֶר מֵהָחֵל הַתְּרוּמָה לָבִיא בֵית־יְהוָה אָכוֹל וְשָׂבוֹעַ וְהוֹתֵר עַד־לָרוֹב כִּי יְהוָה בֵּרַךְ אֶת־עַמּוֹ וְהַנּוֹתָר אֶת־הֶהָמוֹן הַזֶּה׃
-
וַיֹּאמֶר יְחִזְקִיָּהוּ לְהָכִין לְשָׁכוֹת בְּבֵית יְהוָה וַיָּכִינוּ׃
-
וַיָּבִיאוּ אֶת־הַתְּרוּמָה וְהַמַּעֲשֵׂר וְהַקֳּדָשִׁים בֶּאֱמוּנָה וַעֲלֵיהֶם נָגִיד כונניהו [כָּנַנְיָהוּ] הַלֵּוִי וְשִׁמְעִי אָחִיהוּ מִשְׁנֶה׃
-
וִיחִיאֵל וַעֲזַזְיָהוּ וְנַחַת וַעֲשָׂהאֵל וִירִימוֹת וְיוֹזָבָד וֶאֱלִיאֵל וְיִסְמַכְיָהוּ וּמַחַת וּבְנָיָהוּ פְּקִידִים מִיַּד כונניהו [כָּנַנְיָהוּ] וְשִׁמְעִי אָחִיו בְּמִפְקַד יְחִזְקִיָּהוּ הַמֶּלֶךְ וַעֲזַרְיָהוּ נְגִיד בֵּית־הָאֱלֹהִים׃
-
וְקוֹרֵא בֶן־יִמְנָה הַלֵּוִי הַשּׁוֹעֵר לַמִּזְרָחָה עַל נִדְבוֹת הָאֱלֹהִים לָתֵת תְּרוּמַת יְהוָה וְקָדְשֵׁי הַקֳּדָשִׁים׃
-
וְעַל־יָדוֹ עֵדֶן וּמִנְיָמִן וְיֵשׁוּעַ וּשְׁמַעְיָהוּ אֲמַרְיָהוּ וּשְׁכַנְיָהוּ בְּעָרֵי הַכֹּהֲנִים בֶּאֱמוּנָה לָתֵת לַאֲחֵיהֶם בְּמַחְלְקוֹת כַּגָּדוֹל כַּקָּטָן׃
-
מִלְּבַד הִתְיַחְשָׂם לִזְכָרִים מִבֶּן שָׁלוֹשׁ שָׁנִים וּלְמַעְלָה לְכָל־הַבָּא לְבֵית־יְהוָה לִדְבַר־יוֹם בְּיוֹמוֹ לַעֲבוֹדָתָם בְּמִשְׁמְרוֹתָם כְּמַחְלְקוֹתֵיהֶם׃
-
וְאֵת הִתְיַחֵשׂ הַכֹּהֲנִים לְבֵית אֲבוֹתֵיהֶם וְהַלְוִיִּם מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וּלְמָעְלָה בְּמִשְׁמְרוֹתֵיהֶם בְּמַחְלְקוֹתֵיהֶם׃
-
וּלְהִתְיַחֵשׂ בְּכָל־טַפָּם נְשֵׁיהֶם וּבְנֵיהֶם וּבְנוֹתֵיהֶם לְכָל־קָהָל כִּי בֶאֱמוּנָתָם יִתְקַדְּשׁוּ־קֹדֶשׁ׃
-
וְלִבְנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים בִּשְׂדֵי מִגְרַשׁ עָרֵיהֶם בְּכָל־עִיר וָעִיר אֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִקְּבוּ בְּשֵׁמוֹת לָתֵת מָנוֹת לְכָל־זָכָר בַּכֹּהֲנִים וּלְכָל־הִתְיַחֵשׂ בַּלְוִיִּם׃
-
וַיַּעַשׂ כָּזֹאת יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל־יְהוּדָה וַיַּעַשׂ הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר וְהָאֱמֶת לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהָיו׃
-
וּבְכָל־מַעֲשֶׂה אֲשֶׁר־הֵחֵל בַּעֲבוֹדַת בֵּית־הָאֱלֹהִים וּבַתּוֹרָה וּבַמִּצְוָה לִדְרֹשׁ לֵאלֹהָיו בְּכָל־לְבָבוֹ עָשָׂה וְהִצְלִיחַ׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.