דברי הימים ב-פרק-33

ביאורים

  • בֶּן־שְְׁתֵּים עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה היה מְְנַשֶּׁה בְְמָָלְְְכוֹ. הוא עלה למלוכה כילד, וַחֲמִשִּׁים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם. תקופת שלטונו של מנשה הייתה הארוכה ביותר במלכי ישראל.

  • וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה', כְְּתוֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ, סילק ה' מִפְְּנֵי בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל. הוא חזר לנהוג כחטאי הכנענים.

  • וַיָּשָָׁב וַיִּבֶן אֶת־הַבָּמוֹת הפרטיות שנועדו בעצם לעבודת ה', אֲשֶׁר נִתַּץ, שבר יְְחִזְְְקִיָּהוּ אָבִיו. וַיָּקֶם מִזְְְבְְּחוֹת חדשים גם לַבְְּעָלִים, שזה מעשה מרחיק לכת הרבה יותר, וַיַּעַשׂ פסלי אֲשֵׁרוֹת. האשרה היא האלילה הראשית בכנען, ונחשבה בת זוגו של האליל הראשי, הבעל. וַיִּשְְְׁתַּחוּ לְְכָָל־צְְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם.

  • וּבָנָה מִזְְְבְְּחוֹת לפולחנים הזרים בְְּבֵית ה', במקום אֲשֶׁר אָמַר ה': בִּירוּשָׁלִַם יִהְְְיֶה־שְְּׁמִי לְְעוֹלָם.

  • וַיִּבֶן מִזְְְבְְּחוֹת לְְכָָל־צְְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְְְׁתֵּי חַצְְְרוֹת בֵּית־ה', בחצר החיצונה ובחצר הפנימית.

  • וְְהוּא הֶעֱבִיר אֶת־בָּנָיו בָּאֵשׁ בְְּגֵי בֶן־הִנֹּם, וְְעוֹנֵן, הגיד עתידות על פי מראה העננים או חילופי העונות, וְְנִחֵשׁ וְְכִשֵּׁף וְְעָשָׂה אוֹב וְְיִדְְּעוֹנִי, העלה רוחות של מתים כדי לדעת את העתיד. הִרְְְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְְּעֵינֵי ה' לְְהַכְְְעִיסוֹ. כאן מדובר בעיקר על חטאים של עבודה זרה וכל המתלווה אליה, שבהם פרץ את כל הגדרות של עבודת ה'.

  • וַיָּשֶׂם אֶת־פֶּסֶל הַסֶּמֶל, הדמות, הצלם אֲשֶׁר עָשָׂה בְְּבֵית הָאֱלֹהִים, הוא הבית אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֶל־דָּוִיד וְְאֶל־שְְׁלֹמֹה בְְנוֹ: בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם העיר אֲשֶׁר בָּחַרְְְתִּי מִכֹּל שִׁבְְְטֵי יִשְְְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת־שְְׁמִי לְְעֵילוֹם, לעולם.

  • וְְלֹא אֹסִיף לְְהָסִיר אֶת־רֶגֶל יִשְְְׂרָאֵל מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הֶעֱמַדְְְתִּי לרשות אֲבוֹתֵיכֶם. ישראל לא יהיו עוד עם של נוודים, כמו שהיו לפני בואם לארץ, אלא יישארו על אדמתם. אלא שהבטחה זו – תנאי בצדה: רַק אִם־יִשְְְׁמְְרוּ לַעֲשׂוֹת אֵת כָָּל־אֲשֶׁר צִוִּיתִים לְְכָָל־הַתּוֹרָה וְְהַחֻקִּים וְְהַמִּשְְְׁפָּטִים בְְּיַד־מֹשֶׁה.

  • וַיֶּתַע, התעה מְְנַשֶּׁה אֶת־יְְהוּדָה וְְיֹשְְׁבֵי יְְרוּשָׁלִָם, וגרם להם לַעֲשׂוֹת רָע יותר מִן־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְְְׁמִיד ה' מִפְְּנֵי בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל. תחת השפעתו היו מעשיהם גרועים מאלה של הכנענים, שכן כיוון שהעבודה הזרה הייתה חדשה להם הם התלהבו ממנה יותר מעובדיה משכבר הימים, ואף התמסרותם לה הייתה מלאה יותר.

  • וַיְְְדַבֵּר ה' באמצעות נביאיו אֶל־מְְנַשֶּׁה וְְאֶל־עַמּוֹ דברי תוכחה, וְְהם לֹא הִקְְְשִׁיבוּ.

  • וַיָּבֵא ה' עֲלֵיהֶם אֶת־שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְְמֶלֶךְְְ אַשּׁוּר. לא נראה שהייתה זו מלחמה גדולה, ושמלך אשור ניסה להשמיד את מנשה. אפשר שהשרים שמלך אשור מינה בשומרון וסביבתה החליטו מיזמתם לצאת לתקיפה מוגבלת, והם הצליחו – וַיִּלְְְכְְּדוּ אֶת־מְְנַשֶּׁה בַּחֹחִים, חַחים, טבעות או קרסים שמובילים בהם בעלי חיים. הם הצמידו אותם גם לפניו של אדם הן כאמצעי לכידה והן לשם ביזיון. וַיַּאַסְְְרֻהוּ בַּנְְחֻשְְְׁתַּיִם, שלשלאות שאוסרים בהן פושעים , וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה, לבבל כדי לתת דין וחשבון בפני מלך אשור.

  • וּכְְְהָצֵר לוֹ, כאשר באו עליו צרות, הוא הגיע להכרה שאין לו להסתמך אלא על אביו שבשמים. על כן חִלָּה אֶת־פְְּנֵי, התחנן ל ה' אֱלֹהָיו, וַיִּכָּנַע מְְאֹד מִלִּפְְְנֵי אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו.

  • וַיִּתְְְפַּלֵּל אֵלָיו, וַיֵּעָתֶר לוֹ, ה' קיבל את תפילתו, וַיִּשְְְׁמַע תְְּחִנָּתוֹ וַיְְְשִׁיבֵהוּ יְְרוּשָׁלִַם לְְמַלְְְכוּתוֹ, וַיֵּדַע מְְנַשֶּׁה כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים. בסופו של דבר הוא שב לאלוקים. כאן מופיע פרט נוסף על מנשה, שגם הוא ייחודי לספר דברי הימים:

  • וְְאַחֲרֵי־כֵן בָּנָה מנשה חוֹמָה חִיצוֹנָה לְְעִיר־דָּוִיד מַעְְְרָבָה לְְגִיחוֹן בַּנַּחַל. הייתה זו חומה נוספת של ירושלים, שכיום לא נותר ממנה זכר, אבל כנראה נועדה להקיף עוד חלק מהעיר והגיעה עד מה שנקרא כעת הר ציון. וְְהחומה כּוּונה לָבוֹא בְְשַׁעַר, להגיע עד שער הַדָּגִים וְְסָבַב בחומה עד לָעֹפֶל, מצודה או שטח מוגבה ומבוצר, וַיַּגְְְבִּיהֶהָ, מנשה הגביה את החומה מְְאֹד, וַיָּשֶׂם שָׂרֵי־חַיִל בְְּכָָל־הֶעָרִים הַבְְּצֻרוֹת בִּיהוּדָה.

  • וַיָּסַר מנשה בעקבות תשובתו אֶת־אֱלֹהֵי הַנֵּכָר וְְאֶת־הַסֶּמֶל מִבֵּית ה', וְְאת כָָל־הַמִּזְְְבְְּחוֹת אֲשֶׁר בָּנָה בְְּהַר בֵּית־ה' וּבִירוּשָׁלִָם, וַיַּשְְְׁלֵךְְְ חוּצָה לָעִיר.

  • וַיִּבֶן אֶת־מִזְְְבַּח ה' וַיִּזְְְבַּח עָלָיו זִבְְְחֵי שְְׁלָמִים וְְתוֹדָה, וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה לַעֲבוֹד אֶת־ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל. הוא חזר בו ותיקן גם את הוראותיו לאחרים.

  • אֲבָל גם לאחר ששב אל ה', עוֹד הָעָם זֹבְְחִים בַּבָּמוֹת הפרטיות, רַק לַה' אֱלֹהֵיהֶם. לא היה לו די כוח להחזיר את עבודת ה' למרכז היחידי שבירושלים כפי שעשה חזקיהו אביו.

  • וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי מְְנַשֶּׁה וּתְְְפִלָּתוֹ אֶל־אֱלֹהָיו וְְדִבְְְרֵי הַחֹזִים, הנביאים הַמְְדַבְְּרִים אֵלָיו בְְּשֵׁם ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל הִנָּם מתוארים במפורט עַל־דִּבְְְרֵי מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל.

  • וּתְְְפִלָּתוֹ של מנשה וְְהֵעָתֶר, ההיעתרות של ה' לוֹ, קבלת תפילתו, ומצד שני כָָל־חַטָּאתוֹ וּמַעְְְלוֹ וְְהַמְְּקֹמוֹת אֲשֶׁר בָּנָה בָהֶם בָּמוֹת וְְהֶעֱמִיד הָאֲשֵׁרִים וְְהַפְְּסִלִים לִפְְְנֵי הִכָּנְְעוֹ, כל אלה הִנָּם כְְּתוּבִים עַל דִּבְְְרֵי חוֹזָי, נביאַי. הדברים הללו כתובים בכמה ספרים שכתבו נביאי ה'.

  • וַיִּשְְְׁכַּב מְְנַשֶּׁה עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקְְְבְְּרֻהוּ בתוך בֵּיתוֹ. כיוון שחל פיחות במעמדו בסוף ימיו, הוא לא נקבר בקברי המלכים. וַיִּמְְְלֹךְְְ אָמוֹן בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.

  • בֶּן־עֶשְְְׂרִים וּשְְְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְְּמָָלְְְכוֹ, וּשְְְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם.

  • וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' כַּאֲשֶׁר עָשָׂה מְְנַשֶּׁה אָבִיו, וּלְְְכָָל־הַפְְּסִילִים אֲשֶׁר עָשָׂה מְְנַשֶּׁה אָבִיו זִבַּח אָמוֹן וַיַּעַבְְְדֵם. אמון המשיך את דרכו של אביו אך לא מנקודת הסיום של חייו, כפי שהיא מתוארת כאן, אלא מן הזמן שבו הרשיע וחטא.

  • וְְלֹא נִכְְְנַע מִלִּפְְְנֵי ה' כְְּהִכָּנַע מְְנַשֶּׁה אָבִיו, כִּי הוּאאָמוֹןהִרְְְבָּה אַשְְְׁמָה, אף על פי שהוא לא חי שנים רבות, חטאיו היו חמורים יותר.

  • וַיִּקְְְשְְׁרוּ עָלָיו עֲבָדָיו וַיְְְמִיתֻהוּ בְְּבֵיתוֹ.

  • וַיַּכּוּ, הרגו עַם־הָאָרֶץ אֵת כָָּל־הַקֹּשְְׁרִים עַל־הַמֶּלֶךְְְ אָמוֹן. ייתכן שהמלך אמון קומם במעשיו עד כדי כך שמרדו בו ורצחו אותו, ובכל זאת העם עדיין תמכו במלכות בית דויד, ולכן – וַיַּמְְְלִיכוּ עַם־הָאָרֶץ אֶת־יֹאשִׁיָּהוּ בְְנוֹ תַּחְְְתָּיו. יאשיהו היה למעשה המלך הגדול האחרון של ממלכת יהודה, וממילא של שארית ישראל.

פסוקים

  1. בן־שתים עשרה שנה מנשה במלכו וחמשים וחמש שנה מלך בירושלם
  2. ויעש הרע בעיני יהוה כתועבות הגוים אשר הוריש יהוה מפני בני ישראל
  3. וישב ויבן את־הבמות אשר נתץ יחזקיהו אביו ויקם מזבחות לבעלים ויעש אשרות וישתחו לכל־צבא השמים ויעבד אתם
  4. ובנה מזבחות בבית יהוה אשר אמר יהוה בירושלם יהיה־שמי לעולם
  5. ויבן מזבחות לכל־צבא השמים בשתי חצרות בית־יהוה
  6. והוא העביר את־בניו באש בגי בן־הנם ועונן ונחש וכשף ועשה אוב וידעוני הרבה לעשות הרע בעיני יהוה להכעיסו
  7. וישם את־פסל הסמל אשר עשה בבית האלהים אשר אמר אלהים אל־דויד ואל־שלמה בנו בבית הזה ובירושלם אשר בחרתי מכל שבטי ישראל אשים את־שמי לעילום
  8. ולא אוסיף להסיר את־רגל ישראל מעל האדמה אשר העמדתי לאבתיכם רק אם־ישמרו לעשות את כל־אשר צויתים לכל־התורה והחקים והמשפטים ביד־משה
  9. ויתע מנשה את־יהודה וישבי ירושלם לעשות רע מן־הגוים אשר השמיד יהוה מפני בני ישראל
  10. וידבר יהוה אל־מנשה ואל־עמו ולא הקשיבו
  11. ויבא יהוה עליהם את־שרי הצבא אשר למלך אשור וילכדו את־מנשה בחחים ויאסרהו בנחשתים ויוליכהו בבלה
  12. וכהצר לו חלה את־פני יהוה אלהיו ויכנע מאד מלפני אלהי אבתיו
  13. ויתפלל אליו ויעתר לו וישמע תחנתו וישיבהו ירושלם למלכותו וידע מנשה כי יהוה הוא האלהים
  14. ואחרי־כן בנה חומה חיצונה לעיר־דויד מערבה לגיחון בנחל ולבוא בשער הדגים וסבב לעפל ויגביהה מאד וישם שרי־חיל בכל־הערים הבצרות ביהודה
  15. ויסר את־אלהי הנכר ואת־הסמל מבית יהוה וכל־המזבחות אשר בנה בהר בית־יהוה ובירושלם וישלך חוצה לעיר
  16. ויכן [ויבן] את־מזבח יהוה ויזבח עליו זבחי שלמים ותודה ויאמר ליהודה לעבוד את־יהוה אלהי ישראל
  17. אבל עוד העם זבחים בבמות רק ליהוה אלהיהם
  18. ויתר דברי מנשה ותפלתו אל־אלהיו ודברי החזים המדברים אליו בשם יהוה אלהי ישראל הנם על־דברי מלכי ישראל
  19. ותפלתו והעתר־לו וכל־חטאתו ומעלו והמקמות אשר בנה בהם במות והעמיד האשרים והפסלים לפני הכנעו הנם כתובים על דברי חוזי
  20. וישכב מנשה עם־אבתיו ויקברהו ביתו וימלך אמון בנו תחתיו
  21. בן־עשרים ושתים שנה אמון במלכו ושתים שנים מלך בירושלם
  22. ויעש הרע בעיני יהוה כאשר עשה מנשה אביו ולכל־הפסילים אשר עשה מנשה אביו זבח אמון ויעבדם
  23. ולא נכנע מלפני יהוה כהכנע מנשה אביו כי הוא אמון הרבה אשמה
  24. ויקשרו עליו עבדיו וימיתהו בביתו
  25. ויכו עם־הארץ את כל־הקשרים על־המלך אמון וימליכו עם־הארץ את־יאשיהו בנו תחתיו

פסוקים מנוקד

  1. בֶּן־שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה מְנַשֶּׁה בְמָלְכוֹ וַחֲמִשִּׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
  2. וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כְּתוֹעֲבוֹת הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הוֹרִישׁ יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
  3. וַיָּשָׁב וַיִּבֶן אֶת־הַבָּמוֹת אֲשֶׁר נִתַּץ יְחִזְקִיָּהוּ אָבִיו וַיָּקֶם מִזְבְּחוֹת לַבְּעָלִים וַיַּעַשׂ אֲשֵׁרוֹת וַיִּשְׁתַּחוּ לְכָל־צְבָא הַשָּׁמַיִם וַיַּעֲבֹד אֹתָם׃
  4. וּבָנָה מִזְבְּחוֹת בְּבֵית יְהוָה אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה בִּירוּשָׁלִַם יִהְיֶה־שְּׁמִי לְעוֹלָם׃
  5. וַיִּבֶן מִזְבְּחוֹת לְכָל־צְבָא הַשָּׁמָיִם בִּשְׁתֵּי חַצְרוֹת בֵּית־יְהוָה׃
  6. וְהוּא הֶעֱבִיר אֶת־בָּנָיו בָּאֵשׁ בְּגֵי בֶן־הִנֹּם וְעוֹנֵן וְנִחֵשׁ וְכִשֵּׁף וְעָשָׂה אוֹב וְיִדְּעוֹנִי הִרְבָּה לַעֲשׂוֹת הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה לְהַכְעִיסוֹ׃
  7. וַיָּשֶׂם אֶת־פֶּסֶל הַסֶּמֶל אֲשֶׁר עָשָׂה בְּבֵית הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר אָמַר אֱלֹהִים אֶל־דָּוִיד וְאֶל־שְׁלֹמֹה בְנוֹ בַּבַּיִת הַזֶּה וּבִירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל אָשִׂים אֶת־שְׁמִי לְעֵילוֹם׃
  8. וְלֹא אוֹסִיף לְהָסִיר אֶת־רֶגֶל יִשְׂרָאֵל מֵעַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר הֶעֱמַדְתִּי לַאֲבֹתֵיכֶם רַק אִם־יִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל־אֲשֶׁר צִוִּיתִים לְכָל־הַתּוֹרָה וְהַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים בְּיַד־מֹשֶׁה׃
  9. וַיֶּתַע מְנַשֶּׁה אֶת־יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם לַעֲשׂוֹת רָע מִן־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הִשְׁמִיד יְהוָה מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל׃
  10. וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מְנַשֶּׁה וְאֶל־עַמּוֹ וְלֹא הִקְשִׁיבוּ׃
  11. וַיָּבֵא יְהוָה עֲלֵיהֶם אֶת־שָׂרֵי הַצָּבָא אֲשֶׁר לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיִּלְכְּדוּ אֶת־מְנַשֶּׁה בַּחֹחִים וַיַּאַסְרֻהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם וַיּוֹלִיכֻהוּ בָּבֶלָה׃
  12. וּכְהָצֵר לוֹ חִלָּה אֶת־פְּנֵי יְהוָה אֱלֹהָיו וַיִּכָּנַע מְאֹד מִלִּפְנֵי אֱלֹהֵי אֲבֹתָיו׃
  13. וַיִּתְפַּלֵּל אֵלָיו וַיֵּעָתֶר לוֹ וַיִּשְׁמַע תְּחִנָּתוֹ וַיְשִׁיבֵהוּ יְרוּשָׁלִַם לְמַלְכוּתוֹ וַיֵּדַע מְנַשֶּׁה כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים׃
  14. וְאַחֲרֵי־כֵן בָּנָה חוֹמָה חִיצוֹנָה לְעִיר־דָּוִיד מַעְרָבָה לְגִיחוֹן בַּנַּחַל וְלָבוֹא בְשַׁעַר הַדָּגִים וְסָבַב לָעֹפֶל וַיַּגְבִּיהֶהָ מְאֹד וַיָּשֶׂם שָׂרֵי־חַיִל בְּכָל־הֶעָרִים הַבְּצֻרוֹת בִּיהוּדָה׃
  15. וַיָּסַר אֶת־אֱלֹהֵי הַנֵּכָר וְאֶת־הַסֶּמֶל מִבֵּית יְהוָה וְכָל־הַמִּזְבְּחוֹת אֲשֶׁר בָּנָה בְּהַר בֵּית־יְהוָה וּבִירוּשָׁלִָם וַיַּשְׁלֵךְ חוּצָה לָעִיר׃
  16. ויכן [וַיִּבֶן] אֶת־מִזְבַּח יְהוָה וַיִּזְבַּח עָלָיו זִבְחֵי שְׁלָמִים וְתוֹדָה וַיֹּאמֶר לִיהוּדָה לַעֲבוֹד אֶת־יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל׃
  17. אֲבָל עוֹד הָעָם זֹבְחִים בַּבָּמוֹת רַק לַיהוָה אֱלֹהֵיהֶם׃
  18. וְיֶתֶר דִּבְרֵי מְנַשֶּׁה וּתְפִלָּתוֹ אֶל־אֱלֹהָיו וְדִבְרֵי הַחֹזִים הַמְדַבְּרִים אֵלָיו בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנָּם עַל־דִּבְרֵי מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל׃
  19. וּתְפִלָּתוֹ וְהֵעָתֶר־לוֹ וְכָל־חַטָּאתוֹ וּמַעְלוֹ וְהַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר בָּנָה בָהֶם בָּמוֹת וְהֶעֱמִיד הָאֲשֵׁרִים וְהַפְּסִלִים לִפְנֵי הִכָּנְעוֹ הִנָּם כְּתוּבִים עַל דִּבְרֵי חוֹזָי׃
  20. וַיִּשְׁכַּב מְנַשֶּׁה עִם־אֲבֹתָיו וַיִּקְבְּרֻהוּ בֵּיתוֹ וַיִּמְלֹךְ אָמוֹן בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
  21. בֶּן־עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה אָמוֹן בְּמָלְכוֹ וּשְׁתַּיִם שָׁנִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
  22. וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה כַּאֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה אָבִיו וּלְכָל־הַפְּסִילִים אֲשֶׁר עָשָׂה מְנַשֶּׁה אָבִיו זִבַּח אָמוֹן וַיַּעַבְדֵם׃
  23. וְלֹא נִכְנַע מִלִּפְנֵי יְהוָה כְּהִכָּנַע מְנַשֶּׁה אָבִיו כִּי הוּא אָמוֹן הִרְבָּה אַשְׁמָה׃
  24. וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו עֲבָדָיו וַיְמִיתֻהוּ בְּבֵיתוֹ׃
  25. וַיַּכּוּ עַם־הָאָרֶץ אֵת כָּל־הַקֹּשְׁרִים עַל־הַמֶּלֶךְ אָמוֹן וַיַּמְלִיכוּ עַם־הָאָרֶץ אֶת־יֹאשִׁיָּהוּ בְנוֹ תַּחְתָּיו׃

מקומות

  • גיחון
  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • בבל

    ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
    משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.

  • גיא בן הנם