דברי הימים ב-פרק-36
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיִּקְְְחוּ עַם־הָאָרֶץ אֶת־יְְהוֹאָחָז בֶּן־יֹאשִׁיָּהוּ, שלא היה בנו הבכור, וַיַּמְְְלִיכֻהוּ תַחַת־אָבִיו בִּירוּשָׁלִָם.
-
בֶּן־שָׁלוֹשׁ וְְעֶשְְְׂרִים שָׁנָה יוֹאָחָז בְְּמָָלְְְכוֹ, וּשְְְׁלשָׁה חֳֳדָשִׁים מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם. חלפו שלושה חודשים עד שחזר פרעה נכו מלך מצרים מהמלחמה בכרכמיש ללא הצלחה, ועבר שוב בארץ יהודה, ובעקבות כשלונו כנראה הייתה רוחו זועפת ומרה. לאחר שהרג את יאשיהו, החשיב פרעה את עצמו כשליט העליון של יהודה, ועל כן סירב לקבל את מינויו של יהואחז.
-
וַיְְְסִירֵהוּ מֶלֶךְְְ־מִצְְְרַיִם ממלכותו בִּירוּשָׁלִָם, וַיַּעֲנֹשׁ אֶת־הָאָרֶץ בהטלת קנס על המדינה – מֵאָה כִכַּר־כֶּסֶף וְְכִכַּר זָהָב. ומכיוון שהיה בידו כוח, צייתו אנשי יהודה לדבריו.
-
וַיַּמְְְלֵךְְְ מֶלֶךְְְ־מִצְְְרַיִם אֶת־אֶלְְְיָקִים אָחִיו של יהואחז המודח עַל־יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם, וַיַּסֵּב אֶת־שְְׁמוֹ יְְהוֹיָקִים. הוא שינה את שמו, לשם שמשמעותו זהה. כנראה עשה זאת כדי להדגיש את המהפך שחל במעמדה של מלכות יהודה מול מצרים, וְְאֶת־יוֹאָחָז אָחִיו לָקַח נְְכוֹ בשבי וַיְְְבִיאֵהוּ מִצְְְרָיְְְמָה. מלך יהודה שהוגלה למצרים לא חזר עוד, ואחריתו אינה ידועה.
-
בֶּן־עֶשְְְׂרִים וְְחָמֵשׁ שָׁנָה יְְהוֹיָקִים בְְּמָָלְְְכוֹ, וְְאַחַת עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם. מכאן שיהויקים היה הבן הבכור, ויהואחז השני או השלישי. בכל זאת העם בחר ביהואחז מפני שכנראה אחיו הגדול היה אהוב פחות. ואכן, יהויקים לא היה איש מרומם ואהוד, וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' אֱלֹהָיו.
-
עָלָיו עָלָה נְְבוּכַדְְְנֶאצַּר מֶלֶךְְְ בָּבֶל. אמנם פרעה הוא שהמליך את יהויקים, אבל במשך השנים הפך נבוכדנאצר לשליט גדול ותקיף הרבה יותר. הוא כבש את האזור כולו והמשיך במסע כיבושים שהגיע עד למצרים. בדרכו עבר ביהודה ומצא בה את המלך יהויקים. כיוון שיהויקים הומלך על ידי שליט עוין, וכנראה נטה אליו – וַיַּאַסְְְרֵהוּ, נבוכדנאצר קשר אותו בַּנְְחֻשְְְׁתַּיִם, בכבלי מתכת כמו שנוהגים בפושעים, והתכוון לְְהֹלִיכוֹ בָּבֶלָה, במקום אחר מסופר שיהויקים מרד במלך בבל. נבוכדנאצר שבה את יהויקים ורצה להורידו לבבל, כשם שפרעה נכו לקח את יהואחז אחיו למצרים. נראה כי יהויקים לא הגיע בפועל לבבל, אולי משום שהיה זקן מדי או חולה.
-
וּמִכְְּלֵי בֵּית ה' הֵבִיא נְְבוּכַדְְְנֶאצַּר לְְבָבֶל, וַיִּתְְּנֵם בְְּהֵיכָלוֹ בְְּבָבֶל.
-
וְְיֶתֶר דִּבְְְרֵי יְְהוֹיָקִים וְְתֹעֲבֹתָיו אֲשֶׁר־עָשָׂה, שאינן מפורטות, וְְהַנִּמְְְצָא כתוב עָלָיו, כמו הדברים הכתובים אצל ירמיהו הנביא, שהתעמת כמה פעמים עם יהויקים, הִנָּם כְְּתוּבִים עַל־סֵפֶר מַלְְְכֵי יִשְְְׂרָאֵל וִיהוּדָה. וַיִּמְְְלֹךְְְ יְְהוֹיָכִין בְְּנוֹ תַּחְְְתָּיו.
-
בֶּן־שְְׁמוֹנֶה שָׁנִים יְְהוֹיָכִין בְְּמָָלְְְכוֹ. בספר מלכים נאמר שהיה מבוגר יותר כשמלך. וּשְְְׁלֹשָׁה חֳֳדָשִׁים וַעֲשֶׂרֶת יָמִים מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם, וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה'. בימי מלכותו הקצרים הוא לא נהג כראוי בעיני ה'.
-
וְְלִתְְְשׁוּבַת הַשָּׁנָה, כששבה השנה, לאחר שנה שָׁלַח הַמֶּלֶךְְְ נְְבוּכַדְְְנֶאצַּר וַיְְְבִאֵהוּ בָבֶלָה עִם־כְְּלֵי חֶמְְְדַּת בֵּית־ה'. נבוכדנאצר שב לארץ בפעם השנייה, לאחר שכבר שלל מכלי בית ה' בפעם הראשונה, שכן הפעם רצה לשלוט יותר בנעשה ביהודה. תחילה החרים כלי מקדש נוספים, שכן למרות מצבה הירוד של יהודה היו מחדשים את כלי הקודש. לאחר מכן לקח את יהויכין מלך יהודה לבבל, כאסיר בן תערובת. וַיַּמְְְלֵךְְְ נבוכדנאצר אֶת־צִדְְְקִיָּהוּ אָחִיו, כלומר אחי אביו עַל־יְְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם. לפי האמור במקום אחר, שמו המקורי של צדקיהו היה מתניה, והמלך נבוכדנאצר הוא שבחר לו שם מלכות.
-
בֶּן־עֶשְְְׂרִים וְְאַחַת שָׁנָה צִדְְְקִיָּהוּ בְְמָָלְְְכוֹ, וְְאַחַת עֶשְְְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְְְ בִּירוּשָׁלִָם.
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְְּעֵינֵי ה' אֱלֹהָיו. לֹא נִכְְְנַע מִלִּפְְְנֵי יִרְְְמְְיָהוּ הַנָּבִיא שניבא אליו מִפִּי ה', ולא קיבל את דבריו.
-
וְְגַם בַּמֶּלֶךְְְ נְְבוּכַדְְְנֶאצַּר מָרָד, אֲשֶׁר הִשְְְׁבִּיעוֹ בֵּאלֹהִים. לא היה זה רק מרד במלך בבל, אלא הפרה של שבועה בשם ה'. וַיֶּקֶשׁ, הקשה אֶת־עָָרְְְפּוֹ, הוא התעקש וַיְְְאַמֵּץ, הוא חיזק אֶת־לְְבָבוֹ מִשּׁוּב אֶל־ה' אֱלֹהֵי יִשְְְׂרָאֵל. נראה שאישיותו של המלך צדקיהו הייתה רכרוכית. שוב ושוב הוא התנדנד בין חששו מדברי העם לחשש מפני אלוקים.
-
גַּם כָָּל־שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְְהָעָם הִרְְְבּוּ לִמְְְעָָל־מַעַל, לבגוד בה' כְְּכֹל תֹּעֲבוֹת הַגּוֹיִם, וַיְְְטַמְְּאוּ אֶת־בֵּית ה' אֲשֶׁר הִקְְְדִּישׁ בִּירוּשָׁלִָם.
-
וַיִּשְְְׁלַח ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם עֲלֵיהֶם בְְּיַד מַלְְְאָכָיו, נביאיו , הַשְְְׁכֵּם וְְשָׁלוֹחַ. הוא חזר והורה להם לשוב אליו , כִּי־חָמַל עַל־עַמּוֹ וְְעַל־מְְעוֹנוֹ, ביתו.
-
וַיִּהְְְיוּ אנשי יהודה וירושלים מַלְְְעִבִים, מעליבים בְְּמַלְְְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים, מבזים דְְּבָרָיו וּמִתַּעְְְתְְּעִים, מתעללים, מרמים בִּנְְְבִאָיו, עַד עֲלוֹת חֲמַת־ה' בְְּעַמּוֹ, עד שהוא כעס עליהם עַד־לְְאֵין מַרְְְפֵּא.
-
וַיַּעַל עֲלֵיהֶם אֶת־מֶלֶךְְ כַּשְְְׂדִּים, וַיַּהֲרֹג בַּחוּרֵיהֶם בַּחֶרֶב בְְּבֵית מִקְְְדָּשָׁם, וְְלֹא חָמַל עַל־בָּחוּר וּבְְְתוּלָה, זָקֵן וְְיָשֵׁשׁ, ישיש. הַכֹּל נָתַן ה' בְְּיָדוֹ.
-
וְְכֹל כְְּלֵי בֵּית הָאֱלֹהִים שנמצאו במקדש, הַגְְּדֹלִים וְְהַקְְּטַנִּים, וְְאֹצְְרוֹת בֵּית ה' וְְאֹצְְרוֹת הַמֶּלֶךְְְ וְְשָׂרָיו – הַכֹּל הֵבִיא נבוכדנאצר ל בָבֶל. לפי המסורת חלק מהכלים הוחבאו עוד קודם לכן על ידי המלך יאשיהו או אחרים.
-
וַיִּשְְְׂרְְפוּ אֶת־בֵּית הָאֱלֹהִים, וַיְְְנַתְְּצוּ אֵת חוֹמַת יְְרוּשָׁלִָם, וְְכָָל־אַרְְְמְְנוֹתֶיהָ שָׂרְְפוּ בָאֵשׁ וְְכָָל־כְְּלֵי מַחֲמַדֶּיהָ לְְהַשְְְׁחִית.
-
וַיֶּגֶל, הוא הגלה את הַשְְּׁאֵרִית מִן־הַחֶרֶב אֶל־בָּבֶל, וַיִּהְְְיוּ־לוֹ וּלְְְבָנָיו לַעֲבָדִים, עַד־מְְלֹךְְְ מַלְְְכוּת פָּרָס. סיפורו המלא של צדקיהו מופיע גם בירמיהו וגם במלכים, ושם מסופר שנבוכדנאצר עיוור את צדקיהו והרג את ילדיו.
-
לְְמַלֹּאות דְְּבַר־ה' כפי שאמר בְְּפִי יִרְְְמְְיָהוּ, עַד־רָצְְתָה, עד שתפרע הָאָרֶץ אֶת־שַׁבְְּתוֹתֶיהָ, כָָּל־יְְמֵי הָשַּׁמָּה, שממונה שָׁבָתָה, לְְמַלֹּאות שִׁבְְְעִים שָׁנָה. ירמיהו ניבא ששבעים שנה אחרי גלות בבל תבוא גאולה לישראל, ואכן שבעים שנה אחרי גלות צדקיהו שבו גולי ציון לארצם. כדי לסיים את סיפור קורותיה של ממלכת יהודה בעניין המרומם את הלב, מובאת כאן הצהרת כורש.
-
וּבִשְְְׁנַת אַחַת לְְכוֹרֶשׁ מֶלֶךְְְ פָּרַס, לִכְְְלוֹת, כאשר תם הזמן שנקצב ב דְְבַר־ה' בְְּפִי יִרְְְמְְיָהוּ, הֵעִיר ה' אֶת־רוּחַ, עורר את נפשו של כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְְְ־פָּרַס, וַיַּעֲבֶר־קוֹל, כורש הכריז בְְּכָָל־מַלְְְכוּתוֹ וְְלא רק בעל – פה גַם־בְְּמִכְְְתָּב, בכתיבה לֵאמֹר׃
-
כֹּה־אָמַר כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְְְ פָּרַס: את כָָּל־מַמְְְלְְכוֹת הָאָרֶץ נָתַן לִי ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וְְהוּא־פָקַד עָלַי לִבְְְנוֹת־לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה. ציווי זה בא מלמעלה, ואותו אני מבקש למלא. על כן: מִי־בָכֶם מִכָָּל־עַמּוֹ – עַם ה' אלוקי השמים, ה' אֱלֹהָיו יהיה עִמּוֹ, יעזור לו, וְְיָעַל, יעלה לירושלים! כל אדם מישראל הרוצה לעלות לבנות את המקדש, רשאי לחזור לארץ ישראל. אחרי החורבן כולו, מסתיים הספר – והתנך כולו – באזכור קצר של תחילת הגאולה.
פסוקים
-
ויקחו עם־הארץ את־יהואחז בן־יאשיהו וימליכהו תחת־אביו בירושלם
-
בן־שלוש ועשרים שנה יואחז במלכו ושלשה חדשים מלך בירושלם
-
ויסירהו מלך־מצרים בירושלם ויענש את־הארץ מאה ככר־כסף וככר זהב
-
וימלך מלך־מצרים את־אליקים אחיו על־יהודה וירושלם ויסב את־שמו יהויקים ואת־יואחז אחיו לקח נכו ויביאהו מצרימה
-
בן־עשרים וחמש שנה יהויקים במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם ויעש הרע בעיני יהוה אלהיו
-
עליו עלה נבוכדנאצר מלך בבל ויאסרהו בנחשתים להליכו בבלה
-
ומכלי בית יהוה הביא נבוכדנאצר לבבל ויתנם בהיכלו בבבל
-
ויתר דברי יהויקים ותעבתיו אשר־עשה והנמצא עליו הנם כתובים על־ספר מלכי ישראל ויהודה וימלך יהויכין בנו תחתיו
-
בן־שמונה שנים יהויכין במלכו ושלשה חדשים ועשרת ימים מלך בירושלם ויעש הרע בעיני יהוה
-
ולתשובת השנה שלח המלך נבוכדנאצר ויבאהו בבלה עם־כלי חמדת בית־יהוה וימלך את־צדקיהו אחיו על־יהודה וירושלם
-
בן־עשרים ואחת שנה צדקיהו במלכו ואחת עשרה שנה מלך בירושלם
-
ויעש הרע בעיני יהוה אלהיו לא נכנע מלפני ירמיהו הנביא מפי יהוה
-
וגם במלך נבוכדנאצר מרד אשר השביעו באלהים ויקש את־ערפו ויאמץ את־לבבו משוב אל־יהוה אלהי ישראל
-
גם כל־שרי הכהנים והעם הרבו למעול־מעל ככל תעבות הגוים ויטמאו את־בית יהוה אשר הקדיש בירושלם
-
וישלח יהוה אלהי אבותיהם עליהם ביד מלאכיו השכם ושלוח כי־חמל על־עמו ועל־מעונו
-
ויהיו מלעבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנבאיו עד עלות חמת־יהוה בעמו עד־לאין מרפא
-
ויעל עליהם את־מלך כשדיים [כשדים] ויהרג בחוריהם בחרב בבית מקדשם ולא חמל על־בחור ובתולה זקן וישש הכל נתן בידו
-
וכל כלי בית האלהים הגדלים והקטנים ואצרות בית יהוה ואצרות המלך ושריו הכל הביא בבל
-
וישרפו את־בית האלהים וינתצו את חומת ירושלם וכל־ארמנותיה שרפו באש וכל־כלי מחמדיה להשחית
-
ויגל השארית מן־החרב אל־בבל ויהיו־לו ולבניו לעבדים עד־מלך מלכות פרס
-
למלאות דבר־יהוה בפי ירמיהו עד־רצתה הארץ את־שבתותיה כל־ימי השמה שבתה למלאות שבעים שנה
-
ובשנת אחת לכורש מלך פרס לכלות דבר־יהוה בפי ירמיהו העיר יהוה את־רוח כורש מלך־פרס ויעבר־קול בכל־מלכותו וגם־במכתב לאמר
-
כה־אמר כורש מלך פרס כל־ממלכות הארץ נתן לי יהוה אלהי השמים והוא־פקד עלי לבנות־לו בית בירושלם אשר ביהודה מי־בכם מכל־עמו יהוה אלהיו עמו ויעל
פסוקים מנוקד
-
וַיִּקְחוּ עַם־הָאָרֶץ אֶת־יְהוֹאָחָז בֶּן־יֹאשִׁיָּהוּ וַיַּמְלִיכֻהוּ תַחַת־אָבִיו בִּירוּשָׁלִָם׃
-
בֶּן־שָׁלוֹשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה יוֹאָחָז בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וַיְסִירֵהוּ מֶלֶךְ־מִצְרַיִם בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעֲנֹשׁ אֶת־הָאָרֶץ מֵאָה כִכַּר־כֶּסֶף וְכִכַּר זָהָב׃
-
וַיַּמְלֵךְ מֶלֶךְ־מִצְרַיִם אֶת־אֶלְיָקִים אָחִיו עַל־יְהוּדָה וִירוּשָׁלִַם וַיַּסֵּב אֶת־שְׁמוֹ יְהוֹיָקִים וְאֶת־יוֹאָחָז אָחִיו לָקַח נְכוֹ וַיְבִיאֵהוּ מִצְרָיְמָה׃
-
בֶּן־עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה יְהוֹיָקִים בְּמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהָיו׃
-
עָלָיו עָלָה נְבוּכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל וַיַּאַסְרֵהוּ בַּנְחֻשְׁתַּיִם לְהֹלִיכוֹ בָּבֶלָה׃
-
וּמִכְּלֵי בֵּית יְהוָה הֵבִיא נְבוּכַדְנֶאצַּר לְבָבֶל וַיִּתְּנֵם בְּהֵיכָלוֹ בְּבָבֶל׃
-
וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹיָקִים וְתֹעֲבֹתָיו אֲשֶׁר־עָשָׂה וְהַנִּמְצָא עָלָיו הִנָּם כְּתוּבִים עַל־סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וַיִּמְלֹךְ יְהוֹיָכִין בְּנוֹ תַּחְתָּיו׃
-
בֶּן־שְׁמוֹנֶה שָׁנִים יְהוֹיָכִין בְּמָלְכוֹ וּשְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים וַעֲשֶׂרֶת יָמִים מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה׃
-
וְלִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה שָׁלַח הַמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר וַיְבִאֵהוּ בָבֶלָה עִם־כְּלֵי חֶמְדַּת בֵּית־יְהוָה וַיַּמְלֵךְ אֶת־צִדְקִיָּהוּ אָחִיו עַל־יְהוּדָה וִירוּשָׁלִָם׃
-
בֶּן־עֶשְׂרִים וְאַחַת שָׁנָה צִדְקִיָּהוּ בְמָלְכוֹ וְאַחַת עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וַיַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהָיו לֹא נִכְנַע מִלִּפְנֵי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא מִפִּי יְהוָה׃
-
וְגַם בַּמֶּלֶךְ נְבוּכַדְנֶאצַּר מָרָד אֲשֶׁר הִשְׁבִּיעוֹ בֵּאלֹהִים וַיֶּקֶשׁ אֶת־עָרְפּוֹ וַיְאַמֵּץ אֶת־לְבָבוֹ מִשּׁוּב אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל׃
-
גַּם כָּל־שָׂרֵי הַכֹּהֲנִים וְהָעָם הִרְבּוּ לִמְעָול־מַעַל כְּכֹל תֹּעֲבוֹת הַגּוֹיִם וַיְטַמְּאוּ אֶת־בֵּית יְהוָה אֲשֶׁר הִקְדִּישׁ בִּירוּשָׁלִָם׃
-
וַיִּשְׁלַח יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיהֶם עֲלֵיהֶם בְּיַד מַלְאָכָיו הַשְׁכֵּם וְשָׁלוֹחַ כִּי־חָמַל עַל־עַמּוֹ וְעַל־מְעוֹנוֹ׃
-
וַיִּהְיוּ מַלְעִבִים בְּמַלְאֲכֵי הָאֱלֹהִים וּבוֹזִים דְּבָרָיו וּמִתַּעְתְּעִים בִּנְבִאָיו עַד עֲלוֹת חֲמַת־יְהוָה בְּעַמּוֹ עַד־לְאֵין מַרְפֵּא׃
-
וַיַּעַל עֲלֵיהֶם אֶת־מֶלֶךְ כשדיים [כַּשְׂדִּים] וַיַּהֲרֹג בַּחוּרֵיהֶם בַּחֶרֶב בְּבֵית מִקְדָּשָׁם וְלֹא חָמַל עַל־בָּחוּר וּבְתוּלָה זָקֵן וְיָשֵׁשׁ הַכֹּל נָתַן בְּיָדוֹ׃
-
וְכֹל כְּלֵי בֵּית הָאֱלֹהִים הַגְּדֹלִים וְהַקְּטַנִּים וְאֹצְרוֹת בֵּית יְהוָה וְאֹצְרוֹת הַמֶּלֶךְ וְשָׂרָיו הַכֹּל הֵבִיא בָבֶל׃
-
וַיִּשְׂרְפוּ אֶת־בֵּית הָאֱלֹהִים וַיְנַתְּצוּ אֵת חוֹמַת יְרוּשָׁלִָם וְכָל־אַרְמְנוֹתֶיהָ שָׂרְפוּ בָאֵשׁ וְכָל־כְּלֵי מַחֲמַדֶּיהָ לְהַשְׁחִית׃
-
וַיֶּגֶל הַשְּׁאֵרִית מִן־הַחֶרֶב אֶל־בָּבֶל וַיִּהְיוּ־לוֹ וּלְבָנָיו לַעֲבָדִים עַד־מְלֹךְ מַלְכוּת פָּרָס׃
-
לְמַלֹּאות דְּבַר־יְהוָה בְּפִי יִרְמְיָהוּ עַד־רָצְתָה הָאָרֶץ אֶת־שַׁבְּתוֹתֶיהָ כָּל־יְמֵי הָשַּׁמָּה שָׁבָתָה לְמַלֹּאות שִׁבְעִים שָׁנָה׃
-
וּבִשְׁנַת אַחַת לְכוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס לִכְלוֹת דְּבַר־יְהוָה בְּפִי יִרְמְיָהוּ הֵעִיר יְהוָה אֶת־רוּחַ כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ־פָּרַס וַיַּעֲבֶר־קוֹל בְּכָל־מַלְכוּתוֹ וְגַם־בְּמִכְתָּב לֵאמֹר׃
-
כֹּה־אָמַר כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס כָּל־מַמְלְכוֹת הָאָרֶץ נָתַן לִי יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם וְהוּא־פָקַד עָלַי לִבְנוֹת־לוֹ בַיִת בִּירוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּיהוּדָה מִי־בָכֶם מִכָּל־עַמּוֹ יְהוָה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וְיָעַל׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי. -
פרס
-
יהודה
חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.