איכה-פרק-1

ספר

ביאורים

  • אֵיכָה, איך יָשְְׁבָה בָדָד הָעִיר, ירושלים שהייתה בעבר רַבָּתִי עָם, מיושבת בעם רב?! היא הָיְְתָה חסרת משען כְְּאַלְְְמָנָה. זו שהייתה בעבר רַבָּתִי, גדולה וחשובה בַגּוֹיִם בין העמים, שָׂרָתִי, שרה ומושלת בַּמְְּדִינוֹת הָיְְתָה, הפכה עכשיו לָמַס, כפופה ומשועבדת לאחרים. ירושלים, שהייתה עיר ממלכה גדולה ומפוארת, ירדה לחלוטין ממעמדה.

  • בָּכוֹ תִבְְְכֶּה האלמנה חסרת הישע, ירושלים, בַּלַּיְְְלָה, שכן היא מתביישת לבכות ביום לעיני כול, וְְדִמְְְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ. היא מבקשת להסתיר דמעתה מעיני זרים. אֵין־לָהּ מְְנַחֵם מִכָָּל־אֹהֲבֶיהָ, בעלי בריתה הפוליטיים. כל המדינות שבעבר היו לה עמן יחסים ידידותיים, זנחו אותה לאחר מפלתה. כָָּל־רֵעֶיהָ בָּגְְדוּ בָהּ, הָיוּ לָהּ לְְאֹיְְבִים.

  • גָּלְְתָה יְְהוּדָה מֵעֹנִי, מתוך סבל וּמֵרֹב עֲבֹדָה, שעבוד. הִיא יָשְְׁבָה בַגּוֹיִם, בין העמים אבל לֹא מָצְְאָה מָנוֹחַ, מנוחה, כי כָָּל־רֹדְְפֶיהָ, אויביה משכבר, ששמרו לה טינה במשך דורות, הִשִּׂיגוּהָ, ניצלו את ההזדמנות להיפרע ממנה כאשר היא נדחקה בֵּין הַמְְּצָרִים, במקומות צרים שאין בהם פתחי מילוט.

  • דַּרְְְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת, שוממות מִבְְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד, עולי רגלים, ולכן גם כָָּל־שְְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין, כֹּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים. העיר נהרסה ובית המקדש עזוב. בְְּתוּלֹתֶיהָ נוּגוֹת, עצובות, וְְהִיא מַר־לָהּ.

  • הָיוּ צָרֶיהָ, אויביה המצֵרים לה לְְרֹאשׁ, למנהיגים גדולים, אֹיְְבֶיהָ שָׁלוּ, מצאו שלווה, כִּי־ה' הוֹגָהּ, ציער וייסר אותה עַל, בגלל רֹב פְְּשָׁעֶיהָ, פשעיה הרבים. עוֹלָלֶיהָ, ילדיה הרכים הָלְְכוּ ב שְְׁבִי לִפְְְנֵי־צָר, בגלות יהויכין לבבל.

  • וַיֵּצֵא מִבַּת־צִיּוֹן כָָּל־הֲדָרָהּ, יופיה. הָיוּ שָׂרֶיהָ החופשיים ומורמים מעם, כְְּאַיָּלִים ש לֹא־מָצְְאוּ מִרְְְעֶה רעבים ואבודים. וַיֵּלְְכוּ בְְלֹא־כֹחַ לִפְְְנֵי רוֹדֵף. הם נלקחו בשבי, ואחרים הובילו אותם.

  • זָכְְרָה יְְרוּשָׁלִַם ב יְְמֵי עָָנְְְיָהּ וּמְְְרוּדֶיהָ, ייסוריה את כֹּל מַחֲמֻדֶיהָ, חמודותיה, אוצרותיה אֲשֶׁר הָיוּ מִימֵי קֶדֶם. בזמן מפלתה נזכרת ירושלים בטובות העבר. בִּנְְְפֹל עַמָּהּ בְְּיַד־צָר, וְְאֵין עוֹזֵר לָהּ, רָאוּהָ צָרִים ו שָׂחֲקוּ עַל־מִשְְְׁבַּתֶּהָ, חסרונה. גם אלה שלא השתתפו באופן פעיל בהחרבתה, נהנו ממצבה הירוד.

  • חֵטְְְא חָטְְאָה יְְרוּשָׁלִַם, עַל־כֵּן לְְנִידָה הָיָתָה. כמו מנידה, אשה שאין נוגעים בה בשל טומאתה, כך רחקו העמים מירושלים הטמאה. כָָּל־מְְכַבְְּדֶיהָ הִזִּילוּהָ, זלזלו בה, כִּי־רָאוּ עֶרְְְוָתָהּ. נפילותיה, חולשותיה וכאביה נתגלו לעיני כול. גַּם־הִיא נֶאֶנְְְחָה וַתָּשָָׁב אָחוֹר. תש כוחה, ועל כן לא הגיבה באופן פעיל, אלא נאנחה ונסוגה אל אומללותה ושיממונה.

  • טֻמְְְאָתָהּ, דם נידתה ניכר בְְּשׁוּלֶיהָ, בשולי בגדה. כלומר, חטאיה גלויים. לֹא זָכְְרָה, העלתה על דעתה שזו תהיה אַחֲרִיתָהּ. וַתֵּרֶד פְְּלָאִים, הרבה יותר מן הצפוי ומן המשוער. אֵין מְְנַחֵם לָהּ. כתוצאה מכל אלה מבקש המקונן: רְְאֵה ה' אֶת־עָָנְְְיִי, סבלי, כִּי הִגְְְדִּיל אוֹיֵב את כוחו, והוא עושה בירושלים כרצונו.

  • יָדוֹ פָּרַשׂ צָר עַל, האויב לקח את כָָּל־מַחֲמַדֶּיהָ, כִּי־רָאֲתָה גוֹיִם ש בָּאוּ אל מִקְְְדָּשָׁהּ, מן העמים אֲשֶׁר צִוִּיתָה ש לֹא־יָבֹאוּ בַקָּהָל לָךְְ, העמונים והמואבים, שהתורה מונעת מהם אפילו את האפשרות להתגייר. כניסתם של העמים הדחויים והפחותים הללו לתוך בית המקדש היא עלבון כפול.

  • כָָּל־עַמָּהּ נֶאֱנָחִים ו מְְבַקְְְשִׁים לֶחֶם בגלל המצור, נָתְְנוּ מַחֲמַדֵּיהֶם, מכרו את כל היקר להם בּעבור אֹכֶל לְְהָשִׁיב, לקיים נָפֶשׁ. שוב מבקש המקונן שה' יביט אליו, אלא שעתה הוא מדבר בשם ירושלים: רְְאֵה, ה', וְְהַבִּיטָה, כִּי הָיִיתִי, נהפכתי ל זוֹלֵלָה, מזולזלת, או: אנשַי רעבים ללחם כי בעבר הייתי עיר זוללת. עתה פונה ירושלים השוממה אל האנשים העוברים בה לפי תומם ומאחלת להם:

  • לוֹא אֲלֵיכֶם, לוואי שלא יפגעו בכם צרות דומות לצרותי, כָָּל־עֹבְְרֵי דֶרֶךְְְ. הַבִּיטוּ וּרְְְאוּ אִם־יֵשׁ מַכְְְאוֹב כְְּמַכְְְאֹבִי אֲשֶׁר עוֹלַל, נעשה לִי, אֲשֶׁר הוֹגָה, ציער ה' בְְּיוֹם חֲרוֹן אַפּוֹ, כעסו.

  • מִמָּרוֹם שָׁלַח ה' אֵשׁ בְְּעַצְְְמֹתַי וַיִּרְְְדֶּנָּה, הרס, רידד אותן, או: האש שלטה בהן. פָּרַשׂ ה' רֶשֶׁת לְְרַגְְְלַי, וכיוון שרגלי לכודות בה, הֱשִׁיבַנִי אָחוֹר. נְְתָנַנִי שֹׁמֵמָה, כָָּל־הַיּוֹם דָּוָה, חולה וסובלת, או: נידה ומרוחקת.

  • נִשְְְׂקַד, נשמר או נזכר עֹל, מעמסה, חובת פְְּשָׁעַי בְְּיָדוֹ של ה'. יִשְְְׂתָּרְְגוּ, יסתבכו פשעי, עָלוּ עַל־צַוָּארִי כעול אשר הִכְְְשִׁיל את כֹּחִי. נְְתָנַנִי אֲדֹנָי בִּידֵי מי שמתחתיו לֹא־אוּכַל ל קוּם.

  • סִלָּה, רמס את כָָל־אַבִּירַי, גיבורַי, אֲדֹנָי בְְּקִרְְְבִּי. קָרָא עָלַי מוֹעֵד זימן אויבים רבים למקום התוועדות אחד כד י לִשְְְׁבֹּר את בַּחוּרָי. גַּת דָּרַךְְְ אֲדֹנָי לִבְְְתוּלַת בַּת־יְְהוּדָה, כינוי לשבט יהודה או ליושבי ירושלים. כולנו נדרסים ברגלי האויב כענבים, ודמנו נשפך כיין בגת.

  • עַל־אֵלֶּה אֲנִי בוֹכִיָּה, עֵינִי עֵינִי יֹרְְדָה מַּיִם, מורידה דמעות כִּי־רָחַק מִמֶּנִּי מלך או גואל מְְנַחֵם, מֵשִׁיב נַפְְְשִׁי. הָיוּ בָנַי שׁוֹמֵמִים, ללא מדריך וללא מסייע, כִּי גָבַר אוֹיֵב.

  • פֵּרְְשָׂה, פשטה צִיּוֹן בְְּיָדֶיהָ לאות כניעה, שבר וייאוש, אֵין מְְנַחֵם לָהּ. צִוָּה ה' לְְיַעֲקֹב שאת יעקב יקיפו סְְבִיבָיו, מכל צדדיו צָרָיו. הָיְְתָה יְְרוּשָׁלִַם לְְנִדָּה, מרוחקת ובזויה אף יותר בֵּינֵיהֶם. הקינה נאמרת מתוך קבלת הדין:

  • צַדִּיק, צודק הוּא ה', שעשה לנו את כל זאת, כִּי פִיהוּ מָרִיתִי, המריתי. שִׁמְְְעוּ־נָא, כָָל־הָעַמִּים, את מה שעשה לנו , וּרְְְאוּ מַכְְְאֹבִי בְְּתוּלֹתַי וּבַחוּרַי הָלְְכוּ בַשֶּׁבִי.

  • קָרָאתִי לַמְְאַהֲבַי, לאלה שהציגו עצמם כאוהבי ולבעלות הברית שלי הֵמָּה רִמּוּנִי. ובינתיים כֹּהֲנַי וּזְְְקֵנַי המכובדים, הניזונים בדרך כלל מן הציבור, בָּעִיר גָּוָעוּ, משום שבשעת הרעב אין הציבור יכול לפרנסם, כִּי־בִקְְְשׁוּ אֹכֶל לָמוֹ, וְְעל ידו יָשִׁיבוּ אֶת־נַפְְְשָׁם – אך ללא הועיל. שוב פונה המקונן אל ה', והפעם נראה שדמותו האישית של המקונן מתלכדת עם ירושלים:

  • רְְאֵה, ה', כִּי־צַר־לִי ו מֵעַי חֳֳמַרְְְמָרוּ, התחממו. כל גופי כואב, אפילו אברי הפנימיים – המעיים – בוערים. אני חשה כאילו נֶהְְְפַּךְְְ לִבִּי בְְּקִרְְְבִּי, כִּי מָרוֹ מָרִיתִי, המריתי את פי ה'. מִחוּץ שִׁכְְּלָה־חֶרֶב, בַּבַּיִת כַּמָּוֶת. בחוץ הורגים, אך אימת המוות נמצאת גם בתוך הבית.

  • שָׁמְְעוּ כִּי נֶאֱנָחָה אָנִי, אֵין מְְנַחֵם לִי. כָָּל־אֹיְְבַי כש שָׁמְְעוּ רָעָתִי שָׂשׂוּ, שמחו לאידי, כִּי אַתָּה, ה' , עָשִׂיתָ. ומכאן עובר המקונן לתחינה: הֵבֵאתָ, אנא כשיבוא ה יוֹם ש קָרָאתָ, קבעת לכך – וְְיִהְְְיוּ אויבי כָמֹנִי. הענש אותם בייסורים דומים.

  • תָּבֹא כָָל־רָעָתָם של אלה שהעמידו פני אוהבים וידידים לְְפָנֶיךָ, וְְעוֹלֵל, עשה לָמוֹ, להם כַּאֲשֶׁר עוֹלַלְְְתָּ לִי עַל כָָּל־פְְּשָׁעָי, כִּי־רַבּוֹת אַנְְְחֹתַי וְְלִבִּי דַוָּי, סובל מכאב.

פסוקים

  1. איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה רבתי בגוים שרתי במדינות היתה למס
  2. בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה אין־לה מנחם מכל־אהביה כל־רעיה בגדו בה היו לה לאיבים
  3. גלתה יהודה מעני ומרב עבדה היא ישבה בגוים לא מצאה מנוח כל־רדפיה השיגוה בין המצרים
  4. דרכי ציון אבלות מבלי באי מועד כל־שעריה שוממין כהניה נאנחים בתולתיה נוגות והיא מר־לה
  5. היו צריה לראש איביה שלו כי־יהוה הוגה על רב־פשעיה עולליה הלכו שבי לפני־צר
  6. ויצא מן־בת־[מבת־] ציון כל־הדרה היו שריה כאילים לא־מצאו מרעה וילכו בלא־כח לפני רודף
  7. זכרה ירושלם ימי עניה ומרודיה כל מחמדיה אשר היו מימי קדם בנפל עמה ביד־צר ואין עוזר לה ראוה צרים שחקו על משבתה
  8. חטא חטאה ירושלם על־כן לנידה היתה כל־מכבדיה הזילוה כי־ראו ערותה גם־היא נאנחה ותשב אחור
  9. טמאתה בשוליה לא זכרה אחריתה ותרד פלאים אין מנחם לה ראה יהוה את־עניי כי הגדיל אויב
  10. ידו פרש צר על כל־מחמדיה כי־ראתה גוים באו מקדשה אשר צויתה לא־יבאו בקהל לך
  11. כל־עמה נאנחים מבקשים לחם נתנו מחמודיהם [מחמדיהם] באכל להשיב נפש ראה יהוה והביטה כי הייתי זוללה
  12. לוא אליכם כל־עברי דרך הביטו וראו אם־יש מכאוב כמכאבי אשר עולל לי אשר הוגה יהוה ביום חרון אפו
  13. ממרום שלח־אש בעצמתי וירדנה פרש רשת לרגלי השיבני אחור נתנני שממה כל־היום דוה
  14. נשקד על פשעי בידו ישתרגו עלו על־צוארי הכשיל כחי נתנני אדני בידי לא־אוכל קום
  15. סלה כל־אבירי אדני בקרבי קרא עלי מועד לשבר בחורי גת דרך אדני לבתולת בת־יהודה
  16. על־אלה אני בוכיה עיני עיני ירדה מים כי־רחק ממני מנחם משיב נפשי היו בני שוממים כי גבר אויב
  17. פרשה ציון בידיה אין מנחם לה צוה יהוה ליעקב סביביו צריו היתה ירושלם לנדה ביניהם
  18. צדיק הוא יהוה כי פיהו מריתי שמעו־נא כל־עמים [העמים] וראו מכאבי בתולתי ובחורי הלכו בשבי
  19. קראתי למאהבי המה רמוני כהני וזקני בעיר גועו כי־בקשו אכל למו וישיבו את־נפשם
  20. ראה יהוה כי־צר־לי מעי חמרמרו נהפך לבי בקרבי כי מרו מריתי מחוץ שכלה־חרב בבית כמות
  21. שמעו כי נאנחה אני אין מנחם לי כל־איבי שמעו רעתי ששו כי אתה עשית הבאת יום־קראת ויהיו כמוני
  22. תבא כל־רעתם לפניך ועולל למו כאשר עוללת לי על כל־פשעי כי־רבות אנחתי ולבי דוי

פסוקים מנוקד

  1. אֵיכָה יָשְׁבָה בָדָד הָעִיר רַבָּתִי עָם הָיְתָה כְּאַלְמָנָה רַּבָּתִי בַגּוֹיִם שָׂרָתִי בַּמְּדִינוֹת הָיְתָה לָמַס׃
  2. בָּכוֹ תִבְכֶּה בַּלַּיְלָה וְדִמְעָתָהּ עַל לֶחֱיָהּ אֵין־לָהּ מְנַחֵם מִכָּל־אֹהֲבֶיהָ כָּל־רֵעֶיהָ בָּגְדוּ בָהּ הָיוּ לָהּ לְאֹיְבִים׃
  3. גָּלְתָה יְהוּדָה מֵעֹנִי וּמֵרֹב עֲבֹדָה הִיא יָשְׁבָה בַגּוֹיִם לֹא מָצְאָה מָנוֹחַ כָּל־רֹדְפֶיהָ הִשִּׂיגוּהָ בֵּין הַמְּצָרִים׃
  4. דַּרְכֵי צִיּוֹן אֲבֵלוֹת מִבְּלִי בָּאֵי מוֹעֵד כָּל־שְׁעָרֶיהָ שׁוֹמֵמִין כֹּהֲנֶיהָ נֶאֱנָחִים בְּתוּלֹתֶיהָ נּוּגוֹת וְהִיא מַר־לָהּ׃
  5. הָיוּ צָרֶיהָ לְרֹאשׁ אֹיְבֶיהָ שָׁלוּ כִּי־יְהוָה הוֹגָהּ עַל רֹב־פְּשָׁעֶיהָ עוֹלָלֶיהָ הָלְכוּ שְׁבִי לִפְנֵי־צָר׃
  6. וַיֵּצֵא מן־בת־[מִבַּת־] צִיּוֹן כָּל־הֲדָרָהּ הָיוּ שָׂרֶיהָ כְּאַיָּלִים לֹא־מָצְאוּ מִרְעֶה וַיֵּלְכוּ בְלֹא־כֹחַ לִפְנֵי רוֹדֵף׃
  7. זָכְרָה יְרוּשָׁלִַם יְמֵי עָנְיָהּ וּמְרוּדֶיהָ כֹּל מַחֲמֻדֶיהָ אֲשֶׁר הָיוּ מִימֵי קֶדֶם בִּנְפֹל עַמָּהּ בְּיַד־צָר וְאֵין עוֹזֵר לָהּ רָאוּהָ צָרִים שָׂחֲקוּ עַל מִשְׁבַּתֶּהָ׃
  8. חֵטְא חָטְאָה יְרוּשָׁלִַם עַל־כֵּן לְנִידָה הָיָתָה כָּל־מְכַבְּדֶיהָ הִזִּילוּהָ כִּי־רָאוּ עֶרְוָתָהּ גַּם־הִיא נֶאֶנְחָה וַתָּשָׁב אָחוֹר׃
  9. טֻמְאָתָהּ בְּשׁוּלֶיהָ לֹא זָכְרָה אַחֲרִיתָהּ וַתֵּרֶד פְּלָאִים אֵין מְנַחֵם לָהּ רְאֵה יְהוָה אֶת־עָנְיִי כִּי הִגְדִּיל אוֹיֵב׃
  10. יָדוֹ פָּרַשׂ צָר עַל כָּל־מַחֲמַדֶּיהָ כִּי־רָאֲתָה גוֹיִם בָּאוּ מִקְדָּשָׁהּ אֲשֶׁר צִוִּיתָה לֹא־יָבֹאוּ בַקָּהָל לָךְ׃
  11. כָּל־עַמָּהּ נֶאֱנָחִים מְבַקְּשִׁים לֶחֶם נָתְנוּ מחמודיהם [מַחֲמַדֵּיהֶם] בְּאֹכֶל לְהָשִׁיב נָפֶשׁ רְאֵה יְהוָה וְהַבִּיטָה כִּי הָיִיתִי זוֹלֵלָה׃
  12. לוֹא אֲלֵיכֶם כָּל־עֹבְרֵי דֶרֶךְ הַבִּיטוּ וּרְאוּ אִם־יֵשׁ מַכְאוֹב כְּמַכְאֹבִי אֲשֶׁר עוֹלַל לִי אֲשֶׁר הוֹגָה יְהוָה בְּיוֹם חֲרוֹן אַפּוֹ׃
  13. מִמָּרוֹם שָׁלַח־אֵשׁ בְּעַצְמֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה פָּרַשׂ רֶשֶׁת לְרַגְלַי הֱשִׁיבַנִי אָחוֹר נְתָנַנִי שֹׁמֵמָה כָּל־הַיּוֹם דָּוָה׃
  14. נִשְׂקַד עֹל פְּשָׁעַי בְּיָדוֹ יִשְׂתָּרְגוּ עָלוּ עַל־צַוָּארִי הִכְשִׁיל כֹּחִי נְתָנַנִי אֲדֹנָי בִּידֵי לֹא־אוּכַל קוּם׃
  15. סִלָּה כָל־אַבִּירַי אֲדֹנָי בְּקִרְבִּי קָרָא עָלַי מוֹעֵד לִשְׁבֹּר בַּחוּרָי גַּת דָּרַךְ אֲדֹנָי לִבְתוּלַת בַּת־יְהוּדָה׃
  16. עַל־אֵלֶּה אֲנִי בוֹכִיָּה עֵינִי עֵינִי יֹרְדָה מַּיִם כִּי־רָחַק מִמֶּנִּי מְנַחֵם מֵשִׁיב נַפְשִׁי הָיוּ בָנַי שׁוֹמֵמִים כִּי גָבַר אוֹיֵב׃
  17. פֵּרְשָׂה צִיּוֹן בְּיָדֶיהָ אֵין מְנַחֵם לָהּ צִוָּה יְהוָה לְיַעֲקֹב סְבִיבָיו צָרָיו הָיְתָה יְרוּשָׁלִַם לְנִדָּה בֵּינֵיהֶם׃
  18. צַדִּיק הוּא יְהוָה כִּי פִיהוּ מָרִיתִי שִׁמְעוּ־נָא כָל־עמים [הָעַמִּים] וּרְאוּ מַכְאֹבִי בְּתוּלֹתַי וּבַחוּרַי הָלְכוּ בַשֶּׁבִי׃
  19. קָרָאתִי לַמְאַהֲבַי הֵמָּה רִמּוּנִי כֹּהֲנַי וּזְקֵנַי בָּעִיר גָּוָעוּ כִּי־בִקְשׁוּ אֹכֶל לָמוֹ וְיָשִׁיבוּ אֶת־נַפְשָׁם׃
  20. רְאֵה יְהוָה כִּי־צַר־לִי מֵעַי חֳמַרְמָרוּ נֶהְפַּךְ לִבִּי בְּקִרְבִּי כִּי מָרוֹ מָרִיתִי מִחוּץ שִׁכְּלָה־חֶרֶב בַּבַּיִת כַּמָּוֶת׃
  21. שָׁמְעוּ כִּי נֶאֱנָחָה אָנִי אֵין מְנַחֵם לִי כָּל־אֹיְבַי שָׁמְעוּ רָעָתִי שָׂשׂוּ כִּי אַתָּה עָשִׂיתָ הֵבֵאתָ יוֹם־קָרָאתָ וְיִהְיוּ כָמוֹנִי׃
  22. תָּבֹא כָל־רָעָתָם לְפָנֶיךָ וְעוֹלֵל לָמוֹ כַּאֲשֶׁר עוֹלַלְתָּ לִי עַל כָּל־פְּשָׁעָי כִּי־רַבּוֹת אַנְחֹתַי וְלִבִּי דַוָּי׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.