נחמיה-פרק-1

ביאורים

  • דִּבְְְרֵי נְְחֶמְְְיָה בֶּן־חֲכַלְְְיָה. וַיְְְהִי בְְחֹדֶשׁ־כִּסְְְלֵו ב שְְׁנַת עֶשְְְׂרִים למלך ארתחשסתא, וַאֲנִי הָיִיתִי בְְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה. שושן הייתה עיר מבוצרת ששימשה בירת הממלכה.

  • וַיָּבֹא לשושן חֲנָנִי, אֶחָד מֵאַחַי, מחברי, או אח ממש, הוּא וַאֲנָשִׁים נוספים מִיהוּדָה. חנני עלה לארץ בזמן שנחמיה נשאר בגולה ושירת את המלך. וָאֶשְְְׁאָלֵם עַל־הַיְְּהוּדִים, אנשי יהודה, הַפְְּלֵיטָה אֲשֶׁר־נִשְְְׁאֲרוּ מִן־הַשֶּׁבִי, מגולי בבל שהגיעו ליהודה וְְעַל מצבה של יְְרוּשָׁלִָם; ואולי שאל נחמיה גם על משפחתו שעלתה לשם.

  • וַיֹּאמְְרוּ לִי: היהודים הַנִּשְְְׁאָרִים, אֲשֶׁר נִשְְְׁאֲרוּ מִן־הַשְְּׁבִי, חיים שָׁם בַּמְְּדִינָה בְְּרָעָה גְְדֹלָה וּבְְְחֶרְְְפָּה. מצבם גרוע מבחינה כלכלית ומבחינות אחרות, וְְחוֹמַת יְְרוּשָׁלִַם מְְפֹרָצֶת, פרוצה והרוסה, וּשְְְׁעָרֶיהָ נִצְְּתוּ, נשרפו בָאֵשׁ. ייתכן שהחומה הייתה פרוצה במידה מעטה בזמנו של עזרא, וכעת היא פרוצה יותר.

  • וַיְְְהִי כְְּשָָׁמְְְעִי אֶת־הַדְְּבָרִים הָאֵלֶּה, יָשַׁבְְְתִּי וָאֶבְְְכֶּה וָאֶתְְְאַבְְּלָה כמה יָמִים, וָאֱהִי צָם וּמִתְְְפַּלֵּל לִפְְְנֵי אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם. השתתפתי גם אני בצערם של ישראל.

  • וָאֹמַר:אָנָּא, ה' אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, הָאֵל הַגָּדוֹל וְְהַנּוֹרָא, שֹׁמֵר הַבְְּרִית וָחֶסֶד לְְאֹהֲבָיו וּלְְְשֹׁמְְרֵי מִצְְְוֹתָיו.

  • תְְּהִי נָא אָָזְְְנְְךָ־קַשֶּׁבֶת וְְעֵינֶיךָ פְְתוּחוֹת לִשְְְׁמֹעַ אֶל־תְְּפִלַּת עַבְְְדְְּךָ אֲשֶׁר אָנֹכִי מִתְְְפַּלֵּל לְְפָנֶיךָ הַיּוֹם, יוֹמָם וָלַיְְְלָה, עַל־בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ, וּמִתְְְוַדֶּה עַל־חַטֹּאות בְְּנֵי־יִשְְְׂרָאֵל אֲשֶׁר חָטָאנוּ לָךְְְ, וַאֲנִי וּבֵית־אָבִי חָטָאנוּ. הוא כולל את עצמו בווידוי על עמו.

  • חֲבֹל חָבַלְְְנוּ, גרמנו נזקים שונים לָךְְְ, וְְלֹא־שָׁמַרְְְנוּ אֶת־הַמִּצְְְוֹת וְְאֶת־הַחֻקִּים וְְאֶת־הַמִּשְְְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוִּיתָ אֶת־מֹשֶׁה עַבְְְדֶּךָ.

  • זְְכָָר־נָא אֶת־הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוִּיתָ אֶת־מֹשֶׁה עַבְְְדְְּךָ לֵאמֹר: אם אַתֶּם תִּמְְְעָלוּ, תבגדו בי, אֲנִי אָפִיץ, אפזר אֶתְְְכֶם בָּעַמִּים,

  • וְְשַׁבְְְתֶּם אֵלַי וּשְְְׁמַרְְְתֶּם מִצְְְוֹתַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, גם אִם־יִהְְְיֶה נִדַּחֲכֶם, בן עַמכם המרוחק בִּקְְְצֵה הַשָּׁמַיִם, העולם, מִשָּׁם אֲקַבְְּצֵם וַהֲבִיאֹתִים, אביא אותם אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר בָּחַרְְְתִּי לְְשַׁכֵּן אֶת־שְְׁמִי שָׁם.

  • והרי הֵם עֲבָדֶיךָ וְְעַמֶּךָ אֲשֶׁר פָּדִיתָ בְְּכֹחֲךָ הַגָּדוֹל וּבְְְיָדְְךָ הַחֲזָקָה.

  • אָנָּא, אֲדֹנָי, תְְּהִי נָא אָָזְְְנְְךָ־קַשֶּׁבֶת אֶל־תְְּפִלַּת עַבְְְדְְּךָ וְְאֶל־תְְּפִלַּת עֲבָדֶיךָ הַחֲפֵצִים לְְיִרְְְאָה אֶת־שְְׁמֶךָ – נחמיה מתפלל בשם הציבור – וְְהַצְְְלִיחָה־נָּא לְְעַבְְְדְְּךָ הַיּוֹם וּתְְְנֵהוּ לְְרַחֲמִים לִפְְְנֵי הָאִישׁ הַזֶּה – המלך . נחמיה התכוון לבקש אישור מהמלך לפעול למען תיקון המצב בירושלים. על כן הוא התפלל להצליח ולמצוא חן בעיניו. לקראת המשך סיפור המעשה מעיר נחמיה על תפקידו הרם המעיד על קרבתו למלך: וַאֲנִי הָיִיתִי מַשְְְׁקֶה לַמֶּלֶךְְְ.

פסוקים

  1. דברי נחמיה בן־חכליה ויהי בחדש־כסלו [כסליו] שנת עשרים ואני הייתי בשושן הבירה
  2. ויבא חנני אחד מאחי הוא ואנשים מיהודה ואשאלם על־היהודים הפליטה אשר־נשארו מן־השבי ועל־ירושלם
  3. ויאמרו לי הנשארים אשר־נשארו מן־השבי שם במדינה ברעה גדלה ובחרפה וחומת ירושלם מפרצת ושעריה נצתו באש
  4. ויהי כשמעי את־הדברים האלה ישבתי ואבכה ואתאבלה ימים ואהי צם ומתפלל לפני אלהי השמים
  5. ואמר אנא יהוה אלהי השמים האל הגדול והנורא שמר הברית וחסד לאהביו ולשמרי מצותיו
  6. תהי נא אזנך־קשבת ועיניך פתוחות לשמע אל־תפלת עבדך אשר אנכי מתפלל לפניך היום יומם ולילה על־בני ישראל עבדיך ומתודה על־חטאות בני־ישראל אשר חטאנו לך ואני ובית־אבי חטאנו
  7. חבל חבלנו לך ולא־שמרנו את־המצות ואת־החקים ואת־המשפטים אשר צוית את־משה עבדך
  8. זכר־נא את־הדבר אשר צוית את־משה עבדך לאמר אתם תמעלו אני אפיץ אתכם בעמים
  9. ושבתם אלי ושמרתם מצותי ועשיתם אתם אם־יהיה נדחכם בקצה השמים משם אקבצם והבואתים [והביאותים] אל־המקום אשר בחרתי לשכן את־שמי שם
  10. והם עבדיך ועמך אשר פדית בכחך הגדול ובידך החזקה
  11. אנא אדני תהי נא אזנך־קשבת אל־תפלת עבדך ואל־תפלת עבדיך החפצים ליראה את־שמך והצליחה־נא לעבדך היום ותנהו לרחמים לפני האיש הזה ואני הייתי משקה למלך

פסוקים מנוקד

  1. דִּבְרֵי נְחֶמְיָה בֶּן־חֲכַלְיָה וַיְהִי בְחֹדֶשׁ־כסלו [כִּסְלֵיו] שְׁנַת עֶשְׂרִים וַאֲנִי הָיִיתִי בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה׃
  2. וַיָּבֹא חֲנָנִי אֶחָד מֵאַחַי הוּא וַאֲנָשִׁים מִיהוּדָה וָאֶשְׁאָלֵם עַל־הַיְּהוּדִים הַפְּלֵיטָה אֲשֶׁר־נִשְׁאֲרוּ מִן־הַשֶּׁבִי וְעַל־יְרוּשָׁלִָם׃
  3. וַיֹּאמְרוּ לִי הַנִּשְׁאָרִים אֲשֶׁר־נִשְׁאֲרוּ מִן־הַשְּׁבִי שָׁם בַּמְּדִינָה בְּרָעָה גְדֹלָה וּבְחֶרְפָּה וְחוֹמַת יְרוּשָׁלִַם מְפֹרָצֶת וּשְׁעָרֶיהָ נִצְּתוּ בָאֵשׁ׃
  4. וַיְהִי כְּשָׁמְעִי אֶת־הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָשַׁבְתִּי וָאֶבְכֶּה וָאֶתְאַבְּלָה יָמִים וָאֱהִי צָם וּמִתְפַּלֵּל לִפְנֵי אֱלֹהֵי הַשָּׁמָיִם׃
  5. וָאֹמַר אָנָּא יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם הָאֵל הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא שֹׁמֵר הַבְּרִית וָחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֺתָיו׃
  6. תְּהִי נָא אָזְנְךָ־קַשֶּׁבֶת וְעֵינֶיךָ פְתֻוּחוֹת לִשְׁמֹעַ אֶל־תְּפִלַּת עַבְדְּךָ אֲשֶׁר אָנֹכִי מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם יוֹמָם וָלַיְלָה עַל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ וּמִתְוַדֶּה עַל־חַטֹּאות בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר חָטָאנוּ לָךְ וַאֲנִי וּבֵית־אָבִי חָטָאנוּ׃
  7. חֲבֹל חָבַלְנוּ לָךְ וְלֹא־שָׁמַרְנוּ אֶת־הַמִּצְוֺת וְאֶת־הַחֻקִּים וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר צִוִּיתָ אֶת־מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ׃
  8. זְכָר־נָא אֶת־הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוִּיתָ אֶת־מֹשֶׁה עַבְדְּךָ לֵאמֹר אַתֶּם תִּמְעָלוּ אֲנִי אָפִיץ אֶתְכֶם בָּעַמִּים׃
  9. וְשַׁבְתֶּם אֵלַי וּשְׁמַרְתֶּם מִצְוֺתַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אִם־יִהְיֶה נִדַּחֲכֶם בִּקְצֵה הַשָּׁמַיִם מִשָּׁם אֲקַבְּצֵם והבואתים [וַהֲבִיאוֹתִים] אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי לְשַׁכֵּן אֶת־שְׁמִי שָׁם׃
  10. וְהֵם עֲבָדֶיךָ וְעַמֶּךָ אֲשֶׁר פָּדִיתָ בְּכֹחֲךָ הַגָּדוֹל וּבְיָדְךָ הַחֲזָקָה׃
  11. אָנָּא אֲדֹנָי תְּהִי נָא אָזְנְךָ־קַשֶּׁבֶת אֶל־תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל־תְּפִלַּת עֲבָדֶיךָ הַחֲפֵצִים לְיִרְאָה אֶת־שְׁמֶךָ וְהַצְלִיחָה־נָּא לְעַבְדְּךָ הַיּוֹם וּתְנֵהוּ לְרַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ הַזֶּה וַאֲנִי הָיִיתִי מַשְׁקֶה לַמֶּלֶךְ׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.

  • שושן

    בירת ממלכת עילם והבירה המנהלתית של האימפריה הפרסית של השושלת האחמנית. בשושן ישבו מלכי פרס בחודשי החורף.
    כיום מזהה בעיר שוש, אירן

  • יהודה

    חבל ארץ הררי המשתרע בין אזור בית אל בצפון לבקעת באר שבע בדרום.