נחמיה-פרק-3
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וַיָּקָָם אֶלְְְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים וַיִּבְְְנוּ אֶת־שַׁעַר הַצֹּאן, שנקרא כך כנראה משום שדרכו הביאו את הצאן אל המקדש. הֵמָּה קִדְְּשׁוּהוּ, הכינו את השער הזה וסיפחו אותו לעיר הקודש, וַיַּעֲמִידוּ דַּלְְְתֹתָיו, וְְעַד־מִגְְְדַּל הַמֵּאָה קִדְְּשׁוּהוּ, ובנו הלאה עַד מִגְְְדַּל חֲנַנְְְאֵל. הכהנים קיבלו על עצמם את הקטע הזה בחומה.
-
וְְעַל־יָדוֹ – ליד החלק בחומה שבנו אלישיב ואחיו הכהנים בָנוּ אַנְְְשֵׁי יְְרֵחוֹ, וְְעַל־יָדוֹ של אלישיב בָנָה גם זַכּוּר בֶּן־אִמְְְרִי, שהיה כנראה בן למשפחה חשובה.
-
וְְאֵת שַׁעַר הַדָּגִים בָּנוּ בְְּנֵי הַסְְּנָאָה משפחה משבט בנימין. הֵמָּה קֵרוּהוּ – את השער, וַיַּעֲמִידוּ דַלְְְתֹתָיו, מַנְְְעוּלָיו וּבְְְרִיחָיו. בניית שער הייתה מסובכת יותר מאשר בנייתה של חומה פשוטה ודרשה השקעה ואומנות יתרה.
-
וְְעַל־יָדָם, בקטע הסמוך להם הֶחֱזִיק, תיקן את החומות מְְרֵמוֹת בֶּן־אוּרִיָּה בֶּן־הַקּוֹץ, וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק מְְשֻׁלָּם בֶּן־בֶּרֶכְְְיָה בֶּן־מְְשֵׁיזַבְְְאֵל, וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן־בַּעֲנָא.
-
וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיקוּ הַתְְּקוֹעִים, אנשי העיר תקוע, שהייתה עיר פעילה ופטריוטית. האנשים הפשוטים הצטרפו לבנייה, וְְאילו אַדִּירֵיהֶם, העשירים והנכבדים שבהם לֹא־הֵבִיאוּ את צַוָּרָם, צווארם בַּעֲבֹדַת אֲדֹנֵיהֶם, לא השתתפו במלאכה.
-
וְְאֵת שַׁעַר החומה הַיְְְשָׁנָה, כך נקרא השער, הֶחֱזִיקוּ יוֹיָדָע בֶּן־פָּסֵחַ וּמְְְשֻׁלָּם בֶּן־בְְּסוֹדְְיָה. הֵמָּה קֵרוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְְְתֹתָיו וּמַנְְְעֻלָיו וּבְְְרִיחָיו.
-
וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק מְְלַטְְְיָה הַגִּבְְְעֹנִי וְְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי שהיו אַנְְְשֵׁי גִבְְְעוֹן וְְהַמִּצְְְפָּה, והם הודיעו שאת חלקם בבנייה עשו לְְכִסֵּא, לכבוד שלטונו של פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר אולי משום שהוא תמך בהם. ייתכן שייחדו שם מקום לכיסאו של הפחה בבואו לירושלים. אף שאנשי גבעון היו שייכים לכאורה לנתינים, כנראה הם לא הרגישו דחויים ומושפלים אלא ראו עצמם שותפים מלאים עִם ישראל.
-
עַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק עֻזִּיאֵל בֶּן־חַרְְְהֲיָה ששניהם היו צוֹרְְפִים, וְְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲנַנְְְיָה בֶּן־הָרַקָּחִים, וַיַּעַזְְְבוּ, חיזקו, או: בנו שכבה אוטמת לעיר יְְרוּשָׁלִַם עַד הַחוֹמָה הָרְְחָבָה.
-
וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק רְְפָיָה בֶן־חוּר, שהיה שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְְְ, מחוז יְְרוּשָׁלִָם. היקף תפקידו היה מוגבל שהרי אוכלוסיית העיר לא הייתה גדולה.
-
וְְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק יְְדָיָה בֶן־חֲרוּמַף, שם פרטי, או: כינוי שמשמעו חרום – אף – מי שאפו שקוע מעט. וְְהייתה החזקתו נֶגֶד, מול בֵּיתוֹ. וְְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חַטּוּשׁ בֶּן־חֲשַׁבְְְנְְיָה.
-
מִדָּה שֵׁנִית, נוספת, ואולי: מידה זהה למידה הקודמת הֶחֱזִיק מַלְְְכִּיָּה בֶן־חָרִם וְְחַשּׁוּב שהיה בֶּן־פַּחַת מוֹאָב בבניית החומה וְְכן הם בנו אֵת מִגְְְדַּל הַתַּנּוּרִים. כך שמו של מגדל שהיה בעיר, שהיה כנראה קצה חלק בנייתם בחומה.
-
וְְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק שַׁלּוּם בֶּן־הַלּוֹחֵשׁ שהיה שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְְְ השני של יְְרוּשָׁלִָם, הוּא וּבְְְנוֹתָיו. ייתכן שלא היו לו בנים. מן הסתם הבנות לא בנו את החומה בעצמן. מסתבר יותר שהן היו נשים מכובדות ועשירות שעזרו בתרומה ושלחו גם את בני משפחותיהן לסייע.
-
אֵת שַׁעַר הַגַּיְְְא הֶחֱזִיק חָנוּן וְְיֹשְְׁבֵי זָנוֹחַ. הֵמָּה בָנוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְְְתֹתָיו, מַנְְְעֻלָיו וּבְְְרִיחָיו. ומלבד בניית השער הם קיבלו על עצמם לבנות אֶלֶף אַמָּה בַּחוֹמָה עַד שַׁעַר הָשְְׁפוֹת, האשפות.
-
וְְאֵת שַׁעַר הָאַשְְְׁפּוֹת עצמו הֶחֱזִיק מַלְְְכִּיָּה בֶן־רֵכָב, שַׂר פֶּלֶךְְְ בֵּית־הַכָּרֶם. הוּא יִבְְְנֶנּוּ וְְיַעֲמִיד דַּלְְְתֹתָיו, מַנְְְעֻלָיו וּבְְְרִיחָיו.
-
וְְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן־כָָּל־חֹזֶה, שם או כינוי שמשמעו רואה כול, ואולי מובנו פיקח, שַׂר פֶּלֶךְְְ הַמִּצְְְפָּה. הוּא יִבְְְנֶנּוּ וִיטַלְְלֶנּוּ, יְקרה אותו, יתקין לו גג וְְיַעֲמִיד דַּלְְְתֹתָיו, מַנְְְעֻלָיו וּבְְְרִיחָיו. וְְכן בנה אֵת חוֹמַת בְְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְְגַן־הַמֶּלֶךְְְ וְְעַד־הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק נְְחֶמְְְיָה בֶן־עַזְְְבּוּק, שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְְְ בֵּית־צוּר, עַד־נֶגֶד, מול מקום קִבְְְרֵי דָוִיד והלאה , או בצד אחר – עַד הַבְְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה בידי אדם וְְעַד בֵּית הַגִּבֹּרִים.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַלְְוִיִּם: רְְחוּם בֶּן־בָּנִי, ו עַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲשַׁבְְְיָה, שַׂר־חֲצִי־פֶלֶךְְְ קְְעִילָה, שעשה את המלאכה לְְפִלְְְכּוֹ, בשביל הפלך שלו.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ אֲחֵיהֶם בַּוַּי בֶּן־חֵנָדָד, שַׂר חֲצִי, המחצית השנייה של פֶּלֶךְְְ קְְעִילָה.
-
וַיְְְחַזֵּק עַל־יָדוֹ עֵזֶר בֶּן־יֵשׁוּעַ שַׂר הַמִּצְְְפָּה מִדָּה שֵׁנִית. קודם השתתף בבניית מידת אורך אחת מן החומה, וכאשר גמר את חלקו התנדב עֵזר מידה נוספת במקום אחר. מִנֶּגֶד עֲלֹת, מול מעלה או מבנה ששימש להנחת הַנֶּשֶׁק שהיה סמוך אל הַמִּקְְְצֹעַ, פינת החומה.
-
אַחֲרָיו הֶחֱרָה, הזדרז, התלהב ו הֶחֱזִיק בָּרוּךְְְ בֶּן־זַכַּי שבנה מִדָּה שֵׁנִית מִן־הַמִּקְְְצוֹעַ, הפינה עַד־פֶּתַח בֵּית אֶלְְְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְְרֵמוֹת בֶּן־אוּרִיָּה בֶּן־הַקּוֹץ מִדָּה שֵׁנִית, מידה נוספת, מִפֶּתַח בֵּית אֶלְְְיָשִׁיב וְְעַד־תַּכְְְלִית, סוף בֵּית אֶלְְְיָשִׁיב. בית אלישיב הכהן הגדול היה בית גדול שעמד כנראה סמוך לחומה, ומרמות בנה בקטע החומה המקביל למידת הבית.
-
וְְאַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אַנְְְשֵׁי הַכִּכָּר שסביב לירושלים.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנְְְיָמִן וְְאתו חַשּׁוּב נֶגֶד, מול בֵּיתָם. אַחֲרָיו הֶחֱזִיק עֲזַרְְְיָה בֶן־מַעֲשֵׂיָה בֶּן־עֲנָנְְיָה אֵצֶל בֵּיתוֹ. לאנשים אלה היו בתים בירושלים, והם קיבלו על עצמם לבנות את החומה הסמוכה לבתיהם.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנּוּי בֶּן־חֵנָדָד מִדָּה שֵׁנִית, מִבֵּית עֲזַרְְְיָה עַד־הַמִּקְְְצוֹעַ, קצה החומה וְְעַד־הַפִּנָּה, המגדל הפינתי.
-
פָּלָל בֶּן־אוּזַי בנה מִנֶּגֶד הַמִּקְְְצוֹעַ וְְהַמִּגְְְדָּל הַיּוֹצֵא מִבֵּית הַמֶּלֶךְְְ הָעֶלְְְיוֹן אֲשֶׁר, ששייך לַחֲצַר הַמַּטָּרָה, ששימשה בית מעצר פנימי במתחם בית המלך. נראה שהיא לא נהרסה, וכעת בנו את החומה כנגדה. אַחֲרָיו פְְּדָיָה בֶן־פַּרְְְעֹשׁ.
-
וְְהַנְְּתִינִים הָיוּ יֹשְְׁבִים בָּעֹפֶל, מקום או מבנה מוגבה, וגם הם עזרו בבניית החומה בתחומם עַד נֶגֶד שַׁעַר הַמַּיִם לַמִּזְְְרָח וְְהַמִּגְְְדָּל הַיּוֹצֵא, הבולט.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַתְְּקֹעִים, שכבר הוזכר שהתנדבו לעבודה, וכשסיימו את עבודתם לקחו על עצמם מִדָּה שֵׁנִית, מִנֶּגֶד הַמִּגְְְדָּל הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא וְְעַד חוֹמַת הָעֹפֶל.
-
מֵעַל שַׁעַר הַסּוּסִים הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים, אִישׁ לְְנֶגֶד בֵּיתוֹ. הכהנים התגוררו מול החומה מבפנים, והם קיבלו על עצמם לבנות מול בתיהם.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן־אִמֵּר נֶגֶד בֵּיתוֹ, וְְאַחֲרָיו הֶחֱזִיק שְְׁמַעְְְיָה בֶן־שְְׁכַנְְְיָה שֹׁמֵר שַׁעַר הַמִּזְְְרָח.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק חֲנַנְְְיָה בֶן־שֶׁלֶמְְְיָה וְְחָנוּן בֶּן־צָלָף, הוא הבן הַשִּׁשִּׁי, שבנה מִדָּה שֵׁנִי, שנייה. אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְְשֻׁלָּם בֶּן־בֶּרֶכְְְיָה נֶגֶד, מול נִשְְְׁכָּתוֹ, לשכתו שהייתה בנויה מבפנים.
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מַלְְְכִּיָּה בֶּן־הַצֹּרְְפִי עַד־בֵּית הַנְְּתִינִים וְְהָרֹכְְלִים, נֶגֶד שַׁעַר הַמִּפְְְקָד וְְעַד עֲלִיַּת הַפִּנָּה, המגדל הפינתי.
-
וּבֵין עֲלִיַּת הַפִּנָּה לְְשַׁעַר הַצֹּאן הֶחֱזִיקוּ הַצֹּרְְפִים וְְהָרֹכְְלִים, מעין אגודות מקצועיות, שקיבלו על עצמן את המלאכה בשותפות.
-
וַיְְְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע סַנְְְבַלַּט כִּי־אֲנַחְְְנוּ בוֹנִים אֶת־הַחוֹמָה, וַיִּחַר לוֹ וַיִּכְְְעַס הַרְְְבֵּה, וַיַּלְְְעֵג עַל־הַיְְּהוּדִים.
-
וַיֹּאמֶר לִפְְְנֵי אֶחָיו וְְחֵיל שֹׁמְְרוֹן, וַיֹּאמֶר, לאמור : מָה הַיְְּהוּדִים הָאֲמֵלָלִים, האומללים והנשחתים עֹשִׂים?! הֲיַעַזְְְבוּ לָהֶם?! האם הם יצליחו לחזק את החומה?! הֲיִזְְְבָּחוּ, האם בגמר המלאכה יעלה בידם לזבוח דבר, כפי שהם מתכננים?! הַיְְְכַלּוּ, האם יוכלו לסיים את המלאכה בַיּוֹם, בזמן, ביום מן הימים?! הַיְְְחַיּוּ, האם הם יעלו מתוך העפר ויחדשו אֶת־הָאֲבָנִים מֵעֲרֵמוֹת הֶעָפָר, וְְהֵמָּה שְְׂרוּפוֹת?!
-
וְְטוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי עומד אֶצְְְלוֹ – ליד סנבלט, אולי בתור אחד מסגניו, וַיֹּאמֶר: גַּם אֲשֶׁר־הֵם בּוֹנִים, אף אם יצליחו לבנותה, איזו מין חומה זו תהיה?! אִם־יַעֲלֶה שׁוּעָל – וּפָרַץ חוֹמַת אַבְְְנֵיהֶם. אפילו שועל יוכל לפרוץ ולהפיל אותה. כאשר נחמיה שמע את דבריהם, הוא פנה בתפילה לה':
-
שְְׁמַע, אֱלֹהֵינוּ, כִּי־הָיִינוּ בוּזָה, בוז, וְְהָשֵׁב חֶרְְְפָּתָם אֶל־רֹאשָׁם. השב עליהם את הביזיון, וּתְְְנֵם לְְבִזָּה, לבז בְְּאֶרֶץ שִׁבְְְיָה. ראוי שהם יגלו ממקומם כשבויים.
-
וְְאַל־תְְּכַס, תכסה עַל־עֲוֹנָם, וְְחַטָּאתָם מִלְְּפָנֶיךָ אַל־תִּמָּחֶה, תימחק. זכור להם את חטאותיהם, וכשיגיע הזמן תעניש אותם כראוי, כִּי הִכְְְעִיסוּ לְְנֶגֶד, לנוכח הַבּוֹנִים.נחמיה ממשיך לספר:
-
וַנִּבְְְנֶה אֶת־הַחוֹמָה הלאה, וַתִּקָּשֵׁר כָָּל־הַחוֹמָה, קטעי הבנייה של קבוצות הבונים התחברו, עַד־חֶצְְְיָהּ, חצי גובהה. וַיְְְהִי לֵב לָעָם שמח ומתלהב לַעֲשׂוֹת.
פסוקים
-
ויקם אלישיב הכהן הגדול ואחיו הכהנים ויבנו את־שער הצאן המה קדשוהו ויעמידו דלתתיו ועד־מגדל המאה קדשוהו עד מגדל חננאל
-
ועל־ידו בנו אנשי ירחו ועל־ידו בנה זכור בן־אמרי
-
ואת שער הדגים בנו בני הסנאה המה קרוהו ויעמידו דלתתיו מנעוליו ובריחיו
-
ועל־ידם החזיק מרמות בן־אוריה בן־הקוץ ועל־ידם החזיק משלם בן־ברכיה בן־משיזבאל ועל־ידם החזיק צדוק בן־בענא
-
ועל־ידם החזיקו התקועים ואדיריהם לא־הביאו צורם בעבדת אדניהם
-
ואת שער הישנה החזיקו יוידע בן־פסח ומשלם בן־בסודיה המה קרוהו ויעמידו דלתתיו ומנעליו ובריחיו
-
ועל־ידם החזיק מלטיה הגבעני וידון המרנתי אנשי גבעון והמצפה לכסא פחת עבר הנהר
-
על־ידו החזיק עזיאל בן־חרהיה צורפים ועל־ידו החזיק חנניה בן־הרקחים ויעזבו ירושלם עד החומה הרחבה
-
ועל־ידם החזיק רפיה בן־חור שר חצי פלך ירושלם
-
ועל־ידם החזיק ידיה בן־חרומף ונגד ביתו ועל־ידו החזיק חטוש בן־חשבניה
-
מדה שנית החזיק מלכיה בן־חרם וחשוב בן־פחת מואב ואת מגדל התנורים
-
ועל־ידו החזיק שלום בן־הלוחש שר חצי פלך ירושלם הוא ובנותיו
-
את שער הגיא החזיק חנון וישבי זנוח המה בנוהו ויעמידו דלתתיו מנעליו ובריחיו ואלף אמה בחומה עד שער השפות
-
ואת שער האשפות החזיק מלכיה בן־רכב שר פלך בית־הכרם הוא יבננו ויעמיד דלתתיו מנעליו ובריחיו
-
ואת שער העין החזיק שלון בן־כל־חזה שר פלך המצפה הוא יבננו ויטללנו ויעמידו [ויעמיד] דלתתיו מנעליו ובריחיו ואת חומת ברכת השלח לגן־המלך ועד־המעלות היורדות מעיר דויד
-
אחריו החזיק נחמיה בן־עזבוק שר חצי פלך בית־צור עד־נגד קברי דויד ועד־הברכה העשויה ועד בית הגברים
-
אחריו החזיקו הלוים רחום בן־בני על־ידו החזיק חשביה שר־חצי־פלך קעילה לפלכו
-
אחריו החזיקו אחיהם בוי בן־חנדד שר חצי פלך קעילה
-
ויחזק על־ידו עזר בן־ישוע שר המצפה מדה שנית מנגד עלת הנשק המקצע
-
אחריו החרה החזיק ברוך בן־זבי [זכי] מדה שנית מן־המקצוע עד־פתח בית אלישיב הכהן הגדול
-
אחריו החזיק מרמות בן־אוריה בן־הקוץ מדה שנית מפתח בית אלישיב ועד־תכלית בית אלישיב
-
ואחריו החזיקו הכהנים אנשי הככר
-
אחריו החזיק בנימן וחשוב נגד ביתם אחריו החזיק עזריה בן־מעשיה בן־ענניה אצל ביתו
-
אחריו החזיק בנוי בן־חנדד מדה שנית מבית עזריה עד־המקצוע ועד־הפנה
-
פלל בן־אוזי מנגד המקצוע והמגדל היוצא מבית המלך העליון אשר לחצר המטרה אחריו פדיה בן־פרעש
-
והנתינים היו ישבים בעפל עד נגד שער המים למזרח והמגדל היוצא
-
אחריו החזיקו התקעים מדה שנית מנגד המגדל הגדול היוצא ועד חומת העפל
-
מעל שער הסוסים החזיקו הכהנים איש לנגד ביתו
-
אחריו החזיק צדוק בן־אמר נגד ביתו ואחריו החזיק שמעיה בן־שכניה שמר שער המזרח
-
אחרי [אחריו] החזיק חנניה בן־שלמיה וחנון בן־צלף הששי מדה שני אחריו החזיק משלם בן־ברכיה נגד נשכתו
-
אחרי [אחריו] החזיק מלכיה בן־הצרפי עד־בית הנתינים והרכלים נגד שער המפקד ועד עלית הפנה
-
ובין עלית הפנה לשער הצאן החזיקו הצרפים והרכלים
-
ויהי כאשר שמע סנבלט כי־אנחנו בונים את־החומה ויחר לו ויכעס הרבה וילעג על־היהודים
-
ויאמר לפני אחיו וחיל שמרון ויאמר מה היהודים האמללים עשים היעזבו להם היזבחו היכלו ביום היחיו את־האבנים מערמות העפר והמה שרופות
-
וטוביה העמני אצלו ויאמר גם אשר־הם בונים אם־יעלה שועל ופרץ חומת אבניהם
-
שמע אלהינו כי־היינו בוזה והשב חרפתם אל־ראשם ותנם לבזה בארץ שביה
-
ואל־תכס על־עונם וחטאתם מלפניך אל־תמחה כי הכעיסו לנגד הבונים
-
ונבנה את־החומה ותקשר כל־החומה עד־חציה ויהי לב לעם לעשות
פסוקים מנוקד
-
וַיָּקָם אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְאֶחָיו הַכֹּהֲנִים וַיִּבְנוּ אֶת־שַׁעַר הַצֹּאן הֵמָּה קִדְּשׁוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וְעַד־מִגְדַּל הַמֵּאָה קִדְּשׁוּהוּ עַד מִגְדַּל חֲנַנְאֵל׃
-
וְעַל־יָדוֹ בָנוּ אַנְשֵׁי יְרֵחוֹ וְעַל־יָדוֹ בָנָה זַכּוּר בֶּן־אִמְרִי׃
-
וְאֵת שַׁעַר הַדָּגִים בָּנוּ בְּנֵי הַסְּנָאָה הֵמָּה קֵרוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו מַנְעוּלָיו וּבְרִיחָיו׃
-
וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק מְרֵמוֹת בֶּן־אוּרִיָּה בֶּן־הַקּוֹץ וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק מְשֻׁלָּם בֶּן־בֶּרֶכְיָה בֶּן־מְשֵׁיזַבְאֵל וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן־בַּעֲנָא׃
-
וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיקוּ הַתְּקוֹעִים וְאַדִּירֵיהֶם לֹא־הֵבִיאוּ צַוָּרָם בַּעֲבֹדַת אֲדֹנֵיהֶם׃
-
וְאֵת שַׁעַר הַיְשָׁנָה הֶחֱזִיקוּ יוֹיָדָע בֶּן־פָּסֵחַ וּמְשֻׁלָּם בֶּן־בְּסוֹדְיָה הֵמָּה קֵרוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו וּמַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו׃
-
וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק מְלַטְיָה הַגִּבְעֹנִי וְיָדוֹן הַמֵּרֹנֹתִי אַנְשֵׁי גִבְעוֹן וְהַמִּצְפָּה לְכִסֵּא פַּחַת עֵבֶר הַנָּהָר׃
-
עַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק עֻזִּיאֵל בֶּן־חַרְהֲיָה צוֹרְפִים וְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲנַנְיָה בֶּן־הָרַקָּחִים וַיַּעַזְבוּ יְרוּשָׁלִַם עַד הַחוֹמָה הָרְחָבָה׃
-
וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק רְפָיָה בֶן־חוּר שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ יְרוּשָׁלִָם׃
-
וְעַל־יָדָם הֶחֱזִיק יְדָיָה בֶן־חֲרוּמַף וְנֶגֶד בֵּיתוֹ וְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חַטּוּשׁ בֶּן־חֲשַׁבְנְיָה׃
-
מִדָּה שֵׁנִית הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן־חָרִם וְחַשּׁוּב בֶּן־פַּחַת מוֹאָב וְאֵת מִגְדַּל הַתַּנּוּרִים׃
-
וְעַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק שַׁלּוּם בֶּן־הַלּוֹחֵשׁ שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ יְרוּשָׁלִָם הוּא וּבְנוֹתָיו׃
-
אֵת שַׁעַר הַגַּיְא הֶחֱזִיק חָנוּן וְיֹשְׁבֵי זָנוֹחַ הֵמָּה בָנוּהוּ וַיַּעֲמִידוּ דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֶלֶף אַמָּה בַּחוֹמָה עַד שַׁעַר הָשֲׁפוֹת׃
-
וְאֵת שַׁעַר הָאַשְׁפּוֹת הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶן־רֵכָב שַׂר פֶּלֶךְ בֵּית־הַכָּרֶם הוּא יִבְנֶנּוּ וְיַעֲמִיד דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו׃
-
וְאֵת שַׁעַר הָעַיִן הֶחֱזִיק שַׁלּוּן בֶּן־כָּל־חֹזֶה שַׂר פֶּלֶךְ הַמִּצְפָּה הוּא יִבְנֶנּוּ וִיטַלְלֶנּוּ ויעמידו [וְיַעֲמִיד] דַּלְתֹתָיו מַנְעֻלָיו וּבְרִיחָיו וְאֵת חוֹמַת בְּרֵכַת הַשֶּׁלַח לְגַן־הַמֶּלֶךְ וְעַד־הַמַּעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעִיר דָּוִיד׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק נְחֶמְיָה בֶן־עַזְבּוּק שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ בֵּית־צוּר עַד־נֶגֶד קִבְרֵי דָוִיד וְעַד־הַבְּרֵכָה הָעֲשׂוּיָה וְעַד בֵּית הַגִּבֹּרִים׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַלְוִיִּם רְחוּם בֶּן־בָּנִי עַל־יָדוֹ הֶחֱזִיק חֲשַׁבְיָה שַׂר־חֲצִי־פֶלֶךְ קְעִילָה לְפִלְכּוֹ׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ אֲחֵיהֶם בַּוַּי בֶּן־חֵנָדָד שַׂר חֲצִי פֶּלֶךְ קְעִילָה׃
-
וַיְחַזֵּק עַל־יָדוֹ עֵזֶר בֶּן־יֵשׁוּעַ שַׂר הַמִּצְפָּה מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד עֲלֹת הַנֶּשֶׁק הַמִּקְצֹעַ׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱרָה הֶחֱזִיק בָּרוּךְ בֶּן־זבי [זַכַּי] מִדָּה שֵׁנִית מִן־הַמִּקְצוֹעַ עַד־פֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְרֵמוֹת בֶּן־אוּרִיָּה בֶּן־הַקּוֹץ מִדָּה שֵׁנִית מִפֶּתַח בֵּית אֶלְיָשִׁיב וְעַד־תַּכְלִית בֵּית אֶלְיָשִׁיב׃
-
וְאַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אַנְשֵׁי הַכִּכָּר׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנְיָמִן וְחַשּׁוּב נֶגֶד בֵּיתָם אַחֲרָיו הֶחֱזִיק עֲזַרְיָה בֶן־מַעֲשֵׂיָה בֶּן־עֲנָנְיָה אֵצֶל בֵּיתוֹ׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק בִּנּוּי בֶּן־חֵנָדָד מִדָּה שֵׁנִית מִבֵּית עֲזַרְיָה עַד־הַמִּקְצוֹעַ וְעַד־הַפִּנָּה׃
-
פָּלָל בֶּן־אוּזַי מִנֶּגֶד הַמִּקְצוֹעַ וְהַמִּגְדָּל הַיּוֹצֵא מִבֵּית הַמֶּלֶךְ הָעֶלְיוֹן אֲשֶׁר לַחֲצַר הַמַּטָּרָה אַחֲרָיו פְּדָיָה בֶן־פַּרְעֹשׁ׃
-
וְהַנְּתִינִים הָיוּ יֹשְׁבִים בָּעֹפֶל עַד נֶגֶד שַׁעַר הַמַּיִם לַמִּזְרָח וְהַמִּגְדָּל הַיּוֹצֵא׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיקוּ הַתְּקֹעִים מִדָּה שֵׁנִית מִנֶּגֶד הַמִּגְדָּל הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא וְעַד חוֹמַת הָעֹפֶל׃
-
מֵעַל שַׁעַר הַסּוּסִים הֶחֱזִיקוּ הַכֹּהֲנִים אִישׁ לְנֶגֶד בֵּיתוֹ׃
-
אַחֲרָיו הֶחֱזִיק צָדוֹק בֶּן־אִמֵּר נֶגֶד בֵּיתוֹ וְאַחֲרָיו הֶחֱזִיק שְׁמַעְיָה בֶן־שְׁכַנְיָה שֹׁמֵר שַׁעַר הַמִּזְרָח׃
-
אחרי [אַחֲרָיו] הֶחֱזִיק חֲנַנְיָה בֶן־שֶׁלֶמְיָה וְחָנוּן בֶּן־צָלָף הַשִּׁשִּׁי מִדָּה שֵׁנִי אַחֲרָיו הֶחֱזִיק מְשֻׁלָּם בֶּן־בֶּרֶכְיָה נֶגֶד נִשְׁכָּתוֹ׃
-
אחרי [אַחֲרָיו] הֶחֱזִיק מַלְכִּיָּה בֶּן־הַצֹּרְפִי עַד־בֵּית הַנְּתִינִים וְהָרֹכְלִים נֶגֶד שַׁעַר הַמִּפְקָד וְעַד עֲלִיַּת הַפִּנָּה׃
-
וּבֵין עֲלִיַּת הַפִּנָּה לְשַׁעַר הַצֹּאן הֶחֱזִיקוּ הַצֹּרְפִים וְהָרֹכְלִים׃
-
וַיְהִי כַּאֲשֶׁר שָׁמַע סַנְבַלַּט כִּי־אֲנַחְנוּ בוֹנִים אֶת־הַחוֹמָה וַיִּחַר לוֹ וַיִּכְעַס הַרְבֵּה וַיַּלְעֵג עַל־הַיְּהוּדִים׃
-
וַיֹּאמֶר לִפְנֵי אֶחָיו וְחֵיל שֹׁמְרוֹן וַיֹּאמֶר מָה הַיְּהוּדִים הָאֲמֵלָלִים עֹשִׂים הֲיַעַזְבוּ לָהֶם הֲיִזְבָּחוּ הַיְכַלּוּ בַיּוֹם הַיְחַיּוּ אֶת־הָאֲבָנִים מֵעֲרֵמוֹת הֶעָפָר וְהֵמָּה שְׂרוּפוֹת׃
-
וְטוֹבִיָּה הָעַמֹּנִי אֶצְלוֹ וַיֹּאמֶר גַּם אֲשֶׁר־הֵם בּוֹנִים אִם־יַעֲלֶה שׁוּעָל וּפָרַץ חוֹמַת אַבְנֵיהֶם׃
-
שְׁמַע אֱלֹהֵינוּ כִּי־הָיִינוּ בוּזָה וְהָשֵׁב חֶרְפָּתָם אֶל־רֹאשָׁם וּתְנֵם לְבִזָּה בְּאֶרֶץ שִׁבְיָה׃
-
וְאַל־תְּכַס עַל־עֲוֺנָם וְחַטָּאתָם מִלְּפָנֶיךָ אַל־תִּמָּחֶה כִּי הִכְעִיסוּ לְנֶגֶד הַבּוֹנִים׃
-
וַנִּבְנֶה אֶת־הַחוֹמָה וַתִּקָּשֵׁר כָּל־הַחוֹמָה עַד־חֶצְיָהּ וַיְהִי לֵב לָעָם לַעֲשׂוֹת׃
מקומות
-
בית הכרם
עיר בקרבת ירושלים, בנחלת יהודה.
מזוהה עם שכונת עין כרם (י' ז' הורביץ). -
בית צור
עיר בנחלת יהודה.
כיום מזוהה עם ח' טביקה (י' פרס). -
גבעון
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
ירחו
יריחו היא עיר בנחלת שבט בנימין בעמק הירדן, מצפון לים המלח. יש המייחסים לה את הכינוי עיר התמרים (דברים ל"ד 3; שופטים ג' 13). ליד העיר מקורות מים רבים שהיפרו והירוו אותה.העיר הייתה מיושבת כבר בתקופות קדומות, מהאלף ה- 6 לפני הספירה. יריחו שוכנת ליד מעברות הירדן, ומשם עלתה הדרך הראשית לירושלים. דרך יריחו חדרו לראשונה בני ישראל לארץ כנען. כיבושה של העיר עשה רושם עמוק במסורת העם (יהושע ב', ו'), ותואר כמעשה נס. אין התאמה בין תיאור העיר המבוצרת בספר יהושע לבין החפירות הארכאולוגיות באתר המעידות שהעיר יריחו הקדומה חרבה מאות שנים לפני תקופת ההתנחלות וימי יהושע, ולכן נראה סיפור הנס כסיפור איטיולוגי המסביר את חורבותיה של עיר ענקית דרכה עברו בני ישראל.
-
מצפה
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בנבי סמואל (אולברייט) -
קעילה
-
זנוח (שפלה)
-
מצפה (?)
עיר בנחלת בנימין.
מזוהה בתל א-נצבה. (רואבסון וקונדר) -
בית הכרם (?)
עיר בקרבת ירושלים, בנחלת יהודה.
מזוהה עם רמת רחל. (י' אהרוני)