נחמיה-פרק-8

ביאורים

  • וַיֵּאָסְְפוּ כָָל־הָעָם כְְּאִישׁ אֶחָד אֶל־הָרְְחוֹב, הרחבה אֲשֶׁר לִפְְְנֵי שַׁעַר־הַמָּיִם, וַיֹּאמְְרוּ לְְעֶזְְְרָא הַסֹּפֵר לְְהָבִיא אֶת־סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר־צִוָּה ה' אֶת־יִשְְְׂרָאֵל. נראה שבאותו זמן עזרא לא היה מעורב כמנהיג אלא היה בעיקר חכם ואיש רוח. בהיותו סופר המעתיק את ספר התורה, היה בידו הספר.

  • וַיָּבִיא עֶזְְְרָא הַכֹּהֵן אֶת־הַתּוֹרָה לִפְְְנֵי הַקָּהָל שכלל מֵאִישׁ וְְעַד־אִשָּׁה וְְכֹל מי ש מֵבִין לִשְְְׁמֹעַ, שמסוגל להבין, בְְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְְּׁבִיעִי, ראש השנה.

  • וַיִּקְְְרָא־בוֹ עזרא לִפְְְנֵי הָרְְחוֹב אֲשֶׁר לִפְְְנֵי שַׁעַר־הַמַּיִם מִן־הָאוֹר, משהאיר היום, מעט לפני הזריחה עַד־מַחֲצִית הַיּוֹם, נֶגֶד, מול הָאֲנָשִׁים וְְהַנָּשִׁים וְְהַמְְּבִינִים, וְְאָָזְְְנֵי כָָל־הָעָם אֶל־סֵפֶר הַתּוֹרָה. כולם הקשיבו לדברים הנקראים. וכך היה המעמד:

  • וַיַּעֲמֹד עֶזְְְרָא הַסֹּפֵר עַל־מִגְְְדַּל־עֵץ אֲשֶׁר־עָשׂוּ במיוחד לַדָּבָר, כדי לאפשר לכל המתקהלים לשמוע. וַיַּעֲמֹד אֶצְְְלוֹ מַתִּתְְְיָה וְְשֶׁמַע וַעֲנָיָה וְְאוּרִיָּה וְְחִלְְְקִיָּה וּמַעֲשֵׂיָה עַל־יְְמִינוֹ, וּמִשְְּׂמֹאלוֹ פְְּדָיָה וּמִישָׁאֵל וּמַלְְְכִּיָּה וְְחָשֻׁם וְְחַשְְְׁבַּדָּנָה זְְכַרְְְיָה ו מְְשֻׁלָּם. משני צדיו עמדו תלמידיו וחבריו, שהיו ראשוני הסופרים, ומהם הורכב כנראה בית הדין שנקרא 'כנסת הגדולה'.

  • וַיִּפְְְתַּח עֶזְְְרָא את הַסֵּפֶר לְְעֵינֵי כָָל־הָעָם, וכולם ראו כִּי־מֵעַל כָָּל־הָעָם הָיָה, על המגדל, וּכְְְפִתְְְחוֹ את הספר עָמְְדוּ כָָל־הָעָם ביראת כבוד.

  • וַיְְְבָרֶךְְְ עֶזְְְרָא אֶת־ה' הָאֱלֹהִים הַגָּדוֹל לפני שהתחיל לקרוא, וַיַּעֲנוּ כָָל־הָעָם: אָמֵן, אָמֵן בְְּמֹעַל יְְדֵיהֶם, ביד מורמת כלפי מעלה. כך נהגו אז להצדיע. וַיִּקְְּדוּ וַיִּשְְְׁתַּחֲווּ לַה' אַפַּיִם, על הפנים אָרְְְצָה.

  • וְְיֵשׁוּעַ וּבָנִי וְְשֵׁרֵבְְיָה, יָמִין, עַקּוּב, שַׁבְְּתַי, הוֹדִיָּה, מַעֲשֵׂיָה, קְְלִיטָא, עֲזַרְְְיָה, יוֹזָבָד, חָנָן, פְְּלָאיָה וְְהַלְְוִיִּם מְְבִינִים, מסבירים ומדריכים אֶת־הָעָם לַתּוֹרָה הנקראת, וְְהָעָם ניצבים עַל־עָָמְְְדָם.

  • וַיִּקְְְרְְאוּ בַסֵּפֶר, בְְּתוֹרַת הָאֱלֹהִים, מְְפֹרָשׁ, מתורגם, אולי גם פירשו והסבירו מלים ומונחים, וְְשׂוֹם שֶׂכֶל, הם קראו בתנועות הנכונות ובפיסוק ובהטעמה המדויקים, וַיָּבִינוּ בַּמִּקְְְרָא, את כל מה שקראו.

  • וַיֹּאמֶר נְְחֶמְְְיָה, הוּא הַתִּרְְְשָׁתָא, תואר כבוד פרסי, וְְעֶזְְְרָא הַכֹּהֵן הַסֹּפֵר וְְהַלְְוִיִּם הַמְְּבִינִים אֶת־הָעָם, המסבירים לעם, לְְכָָל־הָעָם: הַיּוֹם, שהוא ראש השנה, קָדֹשׁ־הוּא לַה' אֱלֹהֵיכֶם. אַל־תִּתְְְאַבְְּלוּ וְְאַל־תִּבְְְכּוּ. כִּי בוֹכִים כָָּל־הָעָם כְְּשָָׁמְְְעָם אֶת־דִּבְְְרֵי הַתּוֹרָה. נראה שעזרא קרא בספר דברים, שבו מופיעים דברי תוכחה שהנוכחים לא שמעו עד אז, שכן אפילו לפני שגלו, לא כולם ידעו את הכתוב בתורה. כאשר שמעו את דברי התורה שהם לא קיימו עד כה, הצטערו על מה שפגמו.

  • וַיֹּאמֶר נחמיה ועזרא לָהֶם – לעם כשהגיעה מחצית היום : לְְכוּ לבתיכם , אִכְְְלוּ מַשְְְׁמַנִּים, מעדנים וּשְְְׁתוּ מַמְְְתַקִּים, משקאות מתוקים. עשו סעודת חג והתענגו וְְשִׁלְְְחוּ מָנוֹת מזון לְְמי ש אֵין נָכוֹן, מוכן לוֹ, כִּי־קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ. משלוח המנות, שבפורים נעשה באופן כמעט טקסי, היה מנהג חג מקובל, שהרי אין להשאיר אנשים ללא מזון לחג. בחג העם צריך לשמוח וגם לשמח את לב הנזקקים. וְְאַל־תֵּעָצֵבוּ על כך שאולי לא נהגתם כראוי, כִּי־חֶדְְְוַת ה', השמחה בה' הִיא מָעֻזְְּכֶם, החוזק וההגנה שלכם.

  • וְְהַלְְוִיִּם מַחְְְשִׁים, משתיקים לְְכָָל־הָעָם, לֵאמֹר: הַסּוּ מלבכות ולהתאבל כִּי הַיּוֹם קָדֹשׁ וְְאַל־תֵּעָצֵבוּ. אף שהכינוס היה דומה לעצרות שמקיימים בימי צום, הוא לא נועד לתענית, אלא להשמעת דברי התורה שאחריה העם יחגוג את החג.

  • וַיֵּלְְכוּ כָָל־הָעָם לֶאֱכֹל וְְלִשְְְׁתּוֹת וּלְְְשַׁלַּח מָנוֹת וְְלַעֲשׂוֹת שִׂמְְְחָה גְְדוֹלָה, כִּי הֵבִינוּ בַּדְְּבָרִים אֲשֶׁר הוֹדִיעוּ לָהֶם.

  • וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי, למחרת נֶאֶסְְְפוּ רק רָאשֵׁי הָאָבוֹת ש לְְכָָל־הָעָם ו הַכֹּהֲנִים וְְהַלְְוִיִּם, ולא כל העם , אֶל־עֶזְְְרָא הַסֹּפֵר וּלְְְהַשְְְׂכִּיל אֶל־דִּבְְְרֵי הַתּוֹרָה.

  • וַיִּמְְְצְְאוּ כָּתוּב בַּתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה ה' בְְּיַד־מֹשֶׁה אֲשֶׁר יֵשְְׁבוּ בְְנֵי־יִשְְְׂרָאֵל בַּסֻּכּוֹת בֶּחָג הסוכות בַּחֹדֶשׁ הַשְְּׁבִיעִי. רבים מהם כבר לא ידעו או לא זכרו זאת, וכעת למדו מן הקריאה בתורה על חג הסוכות שנחגג בחודש השביעי, תשרי.

  • וגם ציוו אֲשֶׁר יַשְְְׁמִיעוּ, יודיעו וְְיַעֲבִירוּ קוֹל בְְּכָָל־עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר: צְְאוּ הָהָר וְְהָבִיאוּ עֲלֵי־זַיִת וַעֲלֵי־עֵץ שֶׁמֶן, וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְְמָרִים וַעֲלֵי עֵץ עָבֹת על מנת לַעֲשֹׂת סֻכֹּת כַּכָּתוּב בתורה. לפחות שניים מן העצים הללו הם מארבעת המינים שניטלים בחג הסוכות – הלולב, שהוא עלי תמרים, וההדס. נראה שעשו בעלים הללו שימוש כפול: חלקם נועד ללולבים, והחלק הפחות יפה או פחות ראוי הונח כסכך על גג הסוכות.

  • וַיֵּצְְאוּ הָעָם וַיָּבִיאוּ וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל־גַּגּוֹ וּבְְְחַצְְְרֹתֵיהֶם וּבְְְחַצְְְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים וּבִרְְְחוֹב, רחבת שַׁעַר הַמַּיִם וּבִרְְְחוֹב שַׁעַר אֶפְְְרָיִם. נראה כי הרחבה שלפני השערים הייתה משמשת לשווקים ולאספות.

  • וַיַּעֲשׂוּ כָָל־הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן־הַשְְּׁבִי, מהגולה סֻכּוֹת וַיֵּשְְׁבוּ בַסֻּכּוֹת, כִּי לֹא־עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן־נוּן כֵּן בְְּנֵי יִשְְְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא. אפשר שבמשך השנים רק יחידים חגגו את החג, אבל עם ישראל בכללו שכח את העניין, וכעת שוב עשו זאת כל העם, וַתְְּהִי שִׂמְְְחָה גְְּדוֹלָה מְְאֹד.

  • וַיִּקְְְרָא, עזרא או מישהו בשליחותו בְְּסֵפֶר תּוֹרַת הָאֱלֹהִים יוֹם בְְּיוֹם, מִן־הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן של החג עַד הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן. כאן רואים כי מנהג הקריאה בתורה במועדים קדום מאוד. וַיַּעֲשׂוּ־חָג שִׁבְְְעַת יָמִים, וּבַיּוֹם הַשְְּׁמִינִי עשו עֲצֶרֶת כַּמִּשְְְׁפָּט הכתוב בתורה.

פסוקים

  1. ויאספו כל־העם כאיש אחד אל־הרחוב אשר לפני שער־המים ויאמרו לעזרא הספר להביא את־ספר תורת משה אשר־צוה יהוה את־ישראל
  2. ויביא עזרא הכהן את־התורה לפני הקהל מאיש ועד־אשה וכל מבין לשמע ביום אחד לחדש השביעי
  3. ויקרא־בו לפני הרחוב אשר לפני שער־המים מן־האור עד־מחצית היום נגד האנשים והנשים והמבינים ואזני כל־העם אל־ספר התורה
  4. ויעמד עזרא הספר על־מגדל־עץ אשר עשו לדבר ויעמד אצלו מתתיה ושמע ועניה ואוריה וחלקיה ומעשיה על־ימינו ומשמאלו פדיה ומישאל ומלכיה וחשם וחשבדנה זכריה משלם
  5. ויפתח עזרא הספר לעיני כל־העם כי־מעל כל־העם היה וכפתחו עמדו כל־העם
  6. ויברך עזרא את־יהוה האלהים הגדול ויענו כל־העם אמן אמן במעל ידיהם ויקדו וישתחו ליהוה אפים ארצה
  7. וישוע ובני ושרביה ימין עקוב שבתי הודיה מעשיה קליטא עזריה יוזבד חנן פלאיה והלוים מבינים את־העם לתורה והעם על־עמדם
  8. ויקראו בספר בתורת האלהים מפרש ושום שכל ויבינו במקרא
  9. ויאמר נחמיה הוא התרשתא ועזרא הכהן הספר והלוים המבינים את־העם לכל־העם היום קדש־הוא ליהוה אלהיכם אל־תתאבלו ואל־תבכו כי בוכים כל־העם כשמעם את־דברי התורה
  10. ויאמר להם לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי־קדוש היום לאדנינו ואל־תעצבו כי־חדות יהוה היא מעזכם
  11. והלוים מחשים לכל־העם לאמר הסו כי היום קדש ואל־תעצבו
  12. וילכו כל־העם לאכל ולשתות ולשלח מנות ולעשות שמחה גדולה כי הבינו בדברים אשר הודיעו להם
  13. וביום השני נאספו ראשי האבות לכל־העם הכהנים והלוים אל־עזרא הספר ולהשכיל אל־דברי התורה
  14. וימצאו כתוב בתורה אשר צוה יהוה ביד־משה אשר ישבו בני־ישראל בסכות בחג בחדש השביעי
  15. ואשר ישמיעו ויעבירו קול בכל־עריהם ובירושלם לאמר צאו ההר והביאו עלי־זית ועלי־עץ שמן ועלי הדס ועלי תמרים ועלי עץ עבת לעשת סכת ככתוב
  16. ויצאו העם ויביאו ויעשו להם סכות איש על־גגו ובחצרתיהם ובחצרות בית האלהים וברחוב שער המים וברחוב שער אפרים
  17. ויעשו כל־הקהל השבים מן־השבי סכות וישבו בסכות כי לא־עשו מימי ישוע בן־נון כן בני ישראל עד היום ההוא ותהי שמחה גדולה מאד
  18. ויקרא בספר תורת האלהים יום ביום מן־היום הראשון עד היום האחרון ויעשו־חג שבעת ימים וביום השמיני עצרת כמשפט

פסוקים מנוקד

  1. וַיֵּאָסְפוּ כָל־הָעָם כְּאִישׁ אֶחָד אֶל־הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר־הַמָּיִם וַיֹּאמְרוּ לְעֶזְרָא הַסֹּפֵר לְהָבִיא אֶת־סֵפֶר תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר־צִוָּה יְהוָה אֶת־יִשְׂרָאֵל׃
  2. וַיָּבִיא עֶזְרָא הַכֹּהֵן אֶת־הַתּוֹרָה לִפְנֵי הַקָּהָל מֵאִישׁ וְעַד־אִשָּׁה וְכֹל מֵבִין לִשְׁמֹעַ בְּיוֹם אֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי׃
  3. וַיִּקְרָא־בוֹ לִפְנֵי הָרְחוֹב אֲשֶׁר לִפְנֵי שַׁעַר־הַמַּיִם מִן־הָאוֹר עַד־מַחֲצִית הַיּוֹם נֶגֶד הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַמְּבִינִים וְאָזְנֵי כָל־הָעָם אֶל־סֵפֶר הַתּוֹרָה׃
  4. וַיַּעֲמֹד עֶזְרָא הַסֹּפֵר עַל־מִגְדַּל־עֵץ אֲשֶׁר עָשׂוּ לַדָּבָר וַיַּעֲמֹד אֶצְלוֹ מַתִּתְיָה וְשֶׁמַע וַעֲנָיָה וְאוּרִיָּה וְחִלְקִיָּה וּמַעֲשֵׂיָה עַל־יְמִינוֹ וּמִשְּׂמֹאלוֹ פְּדָיָה וּמִישָׁאֵל וּמַלְכִּיָּה וְחָשֻׁם וְחַשְׁבַּדָּנָה זְכַרְיָה מְשֻׁלָּם׃
  5. וַיִּפְתַּח עֶזְרָא הַסֵּפֶר לְעֵינֵי כָל־הָעָם כִּי־מֵעַל כָּל־הָעָם הָיָה וּכְפִתְחוֹ עָמְדוּ כָל־הָעָם׃
  6. וַיְבָרֶךְ עֶזְרָא אֶת־יְהוָה הָאֱלֹהִים הַגָּדוֹל וַיַּעֲנוּ כָל־הָעָם אָמֵן אָמֵן בְּמֹעַל יְדֵיהֶם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲוֻּ לַיהוָה אַפַּיִם אָרְצָה׃
  7. וְיֵשׁוּעַ וּבָנִי וְשֵׁרֵבְיָה יָמִין עַקּוּב שַׁבְּתַי הוֹדִיָּה מַעֲשֵׂיָה קְלִיטָא עֲזַרְיָה יוֹזָבָד חָנָן פְּלָאיָה וְהַלְוִיִּם מְבִינִים אֶת־הָעָם לַתּוֹרָה וְהָעָם עַל־עָמְדָם׃
  8. וַיִּקְרְאוּ בַסֵּפֶר בְּתוֹרַת הָאֱלֹהִים מְפֹרָשׁ וְשׂוֹם שֶׂכֶל וַיָּבִינוּ בַּמִּקְרָא׃
  9. וַיֹּאמֶר נְחֶמְיָה הוּא הַתִּרְשָׁתָא וְעֶזְרָא הַכֹּהֵן הַסֹּפֵר וְהַלְוִיִּם הַמְּבִינִים אֶת־הָעָם לְכָל־הָעָם הַיּוֹם קָדֹשׁ־הוּא לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם אַל־תִּתְאַבְּלוּ וְאַל־תִּבְכּוּ כִּי בוֹכִים כָּל־הָעָם כְּשָׁמְעָם אֶת־דִּבְרֵי הַתּוֹרָה׃
  10. וַיֹּאמֶר לָהֶם לְכוּ אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ כִּי־קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ וְאַל־תֵּעָצֵבוּ כִּי־חֶדְוַת יְהוָה הִיא מָעֻזְּכֶם׃
  11. וְהַלְוִיִּם מַחְשִׁים לְכָל־הָעָם לֵאמֹר הַסּוּ כִּי הַיּוֹם קָדֹשׁ וְאַל־תֵּעָצֵבוּ׃
  12. וַיֵּלְכוּ כָל־הָעָם לֶאֱכֹל וְלִשְׁתּוֹת וּלְשַׁלַּח מָנוֹת וְלַעֲשׂוֹת שִׂמְחָה גְדוֹלָה כִּי הֵבִינוּ בַּדְּבָרִים אֲשֶׁר הוֹדִיעוּ לָהֶם׃
  13. וּבַיּוֹם הַשֵּׁנִי נֶאֶסְפוּ רָאשֵׁי הָאָבוֹת לְכָל־הָעָם הַכֹּהֲנִים וְהַלְוִיִּם אֶל־עֶזְרָא הַסֹּפֵר וּלְהַשְׂכִּיל אֶל־דִּבְרֵי הַתּוֹרָה׃
  14. וַיִּמְצְאוּ כָּתוּב בַּתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה בְּיַד־מֹשֶׁה אֲשֶׁר יֵשְׁבוּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵל בַּסֻּכּוֹת בֶּחָג בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי׃
  15. וַאֲשֶׁר יַשְׁמִיעוּ וְיַעֲבִירוּ קוֹל בְּכָל־עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר צְאוּ הָהָר וְהָבִיאוּ עֲלֵי־זַיִת וַעֲלֵי־עֵץ שֶׁמֶן וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְמָרִים וַעֲלֵי עֵץ עָבֹת לַעֲשֹׂת סֻכֹּת כַּכָּתוּב׃
  16. וַיֵּצְאוּ הָעָם וַיָּבִיאוּ וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם סֻכּוֹת אִישׁ עַל־גַּגּוֹ וּבְחַצְרֹתֵיהֶם וּבְחַצְרוֹת בֵּית הָאֱלֹהִים וּבִרְחוֹב שַׁעַר הַמַּיִם וּבִרְחוֹב שַׁעַר אֶפְרָיִם׃
  17. וַיַּעֲשׂוּ כָל־הַקָּהָל הַשָּׁבִים מִן־הַשְּׁבִי סֻכּוֹת וַיֵּשְׁבוּ בַסֻּכּוֹת כִּי לֹא־עָשׂוּ מִימֵי יֵשׁוּעַ בִּן־נוּן כֵּן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַד הַיּוֹם הַהוּא וַתְּהִי שִׂמְחָה גְּדוֹלָה מְאֹד׃
  18. וַיִּקְרָא בְּסֵפֶר תּוֹרַת הָאֱלֹהִים יוֹם בְּיוֹם מִן־הַיּוֹם הָרִאשׁוֹן עַד הַיּוֹם הָאַחֲרוֹן וַיַּעֲשׂוּ־חָג שִׁבְעַת יָמִים וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת כַּמִּשְׁפָּט׃

מקומות

  • הר הזיתים

    הר במזרח ירושלים המתנשא מעל נחל קדרון.
    שמו ניתן לו בשל מטעי הזיתים שעיטרו את מורדותיו.