משלי-פרק-8
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הֲלֹא־חָָכְְְמָה תִקְְְרָא, תכריז, וּתְְְבוּנָה תִּתֵּן קוֹלָהּ, תצעק.
-
בְְּרֹאשׁ־מְְרֹמִים, המקום הגבוה ביותר, וגם במקום גלוי – עֲלֵי, על ה דָרֶךְְְ, ב בֵית נְְתִיבוֹת, צומת דרכים נִצָּבָה, היא עומדת.
-
לְְיַד־שְְׁעָרִים לְְפִי־קָרֶת, בפתח העיר – מקום הכינוס המרכזי. ב מְְבוֹא פְְתָחִים תָּרֹנָּה, תדבר בקול. וזה הנאום שהיא נושאת:
-
אֲלֵיכֶם, אִישִׁים, אֶקְְְרָא, וְְקוֹלִי אשא אֶל־בְְּנֵי אָדָם:
-
הָבִינוּ, פְְתָאיִם, חסרי לימוד וניסיון, עָָרְְְמָה, פיקחות. וּכְְְסִילִים, חסרי דעת, הָבִינוּ לֵב, השכילו.
-
שִׁמְְְעוּ את דברי כִּי נְְגִידִים, צַווים ברורים וחתוכים; בעלי השפעה; דברים נכבדים; או: נכוחים אֲדַבֵּר, וּמִפְְְתַּח שְְׂפָתַי מפיק מֵישָׁרִים, דברי יושר וצדק.
-
כִּי־אֱמֶת יֶהְְְגֶּה חִכִּי, ידבר פי, וְְתוֹעֲבַת שְְׂפָתַי – רֶשַׁע. החכמה נבחנת באמתותה. אין היא סובלת עיוות וחוסר הגינות.
-
בְְּצֶדֶק, ביושר נאמרים כָָּל־אִמְְְרֵי־פִי, אֵין בָּהֶם דבר נִפְְְתָּל, עקלקל וְְעִקֵּשׁ, עקום.
-
כֻּלָּם נְְכֹחִים לַמֵּבִין. המתבונן ייווכח שכל דברי נכונים, וִישָׁרִים לְְמֹצְְאֵי דָעַת. לא תמיד דברי פשוטים, ולא כל אדם יוכל לרכשם בלא עזרה, אבל מי שיחשוב יעמוד על יושרם. החכמה מוסיפה ומתפארת:
-
קְְחוּ־מוּסָרִי, וְְאַל תקחו כָּסֶף. עדיפה קניית המוסר שאני מגישה, מאגירת כסף, וְְה דַעַת שקולה יותר מֵחָרוּץ, זהב נִבְְְחָר, מובחר.
-
כִּי־טוֹבָה, רצויה, יקרה ומועילה ה חָָכְְְמָה יותר מִפְְּנִינִים, וְְכָָל־חֲפָצִים לֹא יִשְְְׁווּ־בָהּ. שום חפץ אינו שווה לערכה. ברור שהחכמה שעליה מדובר כאן, איננה עצה והדרכה נבונה בלבד. ניכר שהיא מתנשאת מעבר לתחום של המעשה בפועל, ומרמזת על התורה עצמה, שהיא חכמת ה' המושלמת, שאין דבר בעולם שערכו ישווה לה.
-
אֲנִי, חָָכְְְמָה, שָׁכַנְְְתִּי, שוכנת עם עָָרְְְמָה. אינני עוסקת רק באמירות מופשטות. אתי גם היכולת להתנהל בעולם בצורה מושכלת. וְְדַעַת מְְזִמּוֹת, הכרת מחשבות, תחבולות ופתרונות אֶמְְְצָא.
-
יִרְְְאַת ה', המזוהה כאן עם החכמה, היא שְְׂנֹאת, שנאַת רָע, שנאת גֵּאָה וְְגָאוֹן, גאווה והתנשאות וְְדֶרֶךְְְ רָע, וּפִי תַהְְְפֻּכוֹת, פה מלא סילופים שָׂנֵאתִי.
-
לִי, לקשורים אלי יכולת להעניק עֵצָה וְְהם בעלי תוּשִׁיָּה. החכמים הם המסוגלים לסייע, להבין מצבים ולפתור בעיות. מכיוון ש אֲנִי בִינָה, לִי, בידי ה גְְבוּרָה.
-
בִּי, באמצעותי מְְלָכִים יִמְְְלֹכוּ, וְְרֹזְְנִים יְְחוֹקְְקוּ חוקי צֶדֶק.
-
בִּי שָׂרִים יָשֹׂרוּ, ימשלו, וישלטו בעזרתי נְְְדִיבִים, נכבדים ו כָָל־שֹׁפְְטֵי צֶדֶק. החכמה מכשירה את בעליה לתפקידים האלו ומורה להם את דרכם.
-
אֲנִי את אֹהֲבַי אֵהָב, אוהַב, ועל כן אני מגלה להם את סתרַי – וּמְְְשַׁחֲרַי, המחפשים אותי יִמְְְצָאֻנְְנִי. מצד אחד, החכמה מוכרת את עצמה ומכריזה לכול: קנו אותי, תפסו אותי. מצד שני, הואיל ובה גלומים כל הדברים, היא יקרת ערך, ועל כן יש לחפש אחריה.
-
עֹשֶׁר־וְְכָבוֹד נמצאים אִתִּי, הוֹן עָתֵק, כביר וּצְְְדָקָה.
-
טוֹב פִּרְְְיִי יותר מֵחָרוּץ וּמִפָּז – שמות נרדפים לזהב. וּתְְְבוּאָתִי, התוצר שאני מספקת שווה יותר מִכֶּסֶף נִבְְְחָר.
-
בְְּאֹרַח, דרך צְְדָקָה אֲהַלֵּךְְְ, בְְּתוֹךְְְ נְְתִיבוֹת, שבילי מִשְְְׁפָּט. את פריי הטוב אין להשיג בדרכי מרמה ורוע אלא בהגינות ובנטייה לטוב.
-
לְְהַנְְְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ, דבר של ממש, קיום אמתי, וְְאֹצְְרֹתֵיהֶם אֲמַלֵּא. עד כה דובר על חכמת העולם הזה – חכמה של הנהגה אנושית ושל התייחסות לעולם. כעת מתוארת החכמה של מעלה. תפיסת התורה המתוארת בקטע הבא, במדרגות מופשטות ובהיקף הגדול ביותר, היא יוצאת דופן במקרא כולו.
-
קָנָנִי, המציא אותי ב רֵאשִׁית דַּרְְְכּוֹ – דרך הבריאה, קֶדֶם מִפְְְעָלָיו מֵאָז. אני מפעלו הראשון. החכמה היא ההוויה הראשונה של העולם.
-
מֵעוֹלָם נִסַּכְְְתִּי, נמשחתי, הייתי נסיכה או מלכה, מֵרֹאשׁ, מִקַּדְְְמֵי־אָרֶץ, בטרם היות העולם. מבחינה מסוימת התורה היא מושלת העולם.
-
בְְּאֵין, בטרם היו תְְּהֹמוֹת חוֹלָלְְְתִּי, נוצרתי, בְְּאֵין מַעְְְיָנוֹת נִכְְְבַּדֵּי, עמוסי מָיִם,
-
בְְּטֶרֶם הָרִים הָָטְְְבָּעוּ, קיבלו את צורתם, או: נוסדו, לִפְְְנֵי שנוצרו גְְבָעוֹת חוֹלָלְְְתִּי.
-
עַד־לֹא עָשָׂה ה' אֶרֶץ וְְחוּצוֹת, מדינות וסביבותיהן וְְרֹאשׁ עַפְְְרוֹת תֵּבֵל, תחילת עפרות העולם הזה.
-
בַּהֲכִינוֹ את ה שָׁמַיִם – שָׁם אָנִי. הייתי עם ה' בְְּחֻקוֹ חוּג, כשקבע עיגול הארץ עַל־פְְּנֵי תְְהוֹם, כשתחם את התהום ביבשה,
-
בְְּאַמְְּצוֹ, כשחיזק שְְׁחָקִים, שמים מִמָּעַל, ומלמטה – בַּעֲזוֹז, כשגברו ועצמו עִינוֹת, מעיינות ה תְְּהוֹם,
-
בְְּשׂוּמוֹ לַיָּם חֻקּוֹ, תחומו, וּמַיִם לֹא יַעַבְְְרוּ את פִיו, שפתו, או: לא ימרו את דברו. עם כל הסערות שבו, לים יש גבול שאין הוא עובר. בְְּחוּקוֹ, כשקבע מוֹסְְדֵי, יסודות אָרֶץ כבר הייתי קיימת.
-
וָאֶהְְְיֶה אֶצְְְלוֹ, אצל ה' אָמוֹן, חניך. ה' היה האומן המגדל והמטפח אותי, וָאֶהְְְיֶה כמו ילדת שַׁעֲשׁוּעִים יוֹם יוֹם, מְְשַׂחֶקֶת לְְפָנָיו בְְּכָָל־עֵת, קודם שהיה עולם, כאשר רק ה' ואני, תורתו, היינו קיימים. אולם לא נשארתי להשתעשע למעלה, לפני קיום העולם ומעבר לו. ירדתי גם למטה והמשכתי לפעול גם לאחר הבריאה –
-
מְְשַׂחֶקֶת בְְּתֵבֵל אַרְְְצוֹ. החכמה האלוקית מתווה את העולם, העולם הוא זירת המשחק של החכמה האלוקית, וְְשַׁעֲשֻׁעַי היו אֶת, עם בְְּנֵי אָדָם. התורה ממשיכה לדבר אך מן התורה במהותה העליונה והמופשטת, היא מתייחסת יותר למעמדה בעולם המעשה:
-
וְְעַתָּה, בָנִים, שִׁמְְְעוּ־לִי, וְְאַשְְְׁרֵי אלה שאת דְְּרָכַי יִשְְְׁמֹרוּ.
-
שִׁמְְְעוּ מוּסָר וַחֲכָמוּ, הַחכימו וְְאַל־תִּפְְְרָעוּ, אל תפרו את מוסרי.
-
אַשְְְׁרֵי־אָדָם שֹׁמֵעַ לִי לִשְְְׁקֹד, להתמיד, להזדרז עַל־דַּלְְְתֹתַי יוֹם יוֹם. הרוצה ללמוד חכמה צריך לבוא לבקר אצלי בכל יום. לִשְְְׁמֹר, להשגיח ולהמתין על מְְזוּזֹת פְְּתָחָי.
-
כִּי מֹצְְאִי, מי שמצא אותי – מָצָא חַיִּים, וַיָּפֶק, וימצא בכך רָצוֹן מֵה'.
-
וְְאילו חֹטְְאִי, החוטא כנגדי איננו פוגע באחרים, אלא הוא חֹמֵס את נַפְְְשׁוֹ שלו. כָָּל־מְְשַׂנְְְאַי, השונאים אותי אָהֲבוּ מָוֶת, כי המוות הוא היפוכה של החכמה. התורה היא תורת חיים והיא מקור החיים ומעיין החיים.
פסוקים
-
הלא־חכמה תקרא ותבונה תתן קולה
-
בראש־מרומים עלי־דרך בית נתיבות נצבה
-
ליד־שערים לפי־קרת מבוא פתחים תרנה
-
אליכם אישים אקרא וקולי אל־בני אדם
-
הבינו פתאים ערמה וכסילים הבינו לב
-
שמעו כי־נגידים אדבר ומפתח שפתי מישרים
-
כי־אמת יהגה חכי ותועבת שפתי רשע
-
בצדק כל־אמרי־פי אין בהם נפתל ועקש
-
כלם נכחים למבין וישרים למצאי דעת
-
קחו־מוסרי ואל־כסף ודעת מחרוץ נבחר
-
כי־טובה חכמה מפנינים וכל־חפצים לא ישוו־בה
-
אני־חכמה שכנתי ערמה ודעת מזמות אמצא
-
יראת יהוה שנאת רע גאה וגאון ודרך רע ופי תהפכות שנאתי
-
לי־עצה ותושיה אני בינה לי גבורה
-
בי מלכים ימלכו ורוזנים יחקקו צדק
-
בי שרים ישרו ונדיבים כל־שפטי צדק
-
אני אהביה [אהבי] אהב ומשחרי ימצאנני
-
עשר־וכבוד אתי הון עתק וצדקה
-
טוב פריי מחרוץ ומפז ותבואתי מכסף נבחר
-
בארח־צדקה אהלך בתוך נתיבות משפט
-
להנחיל אהבי יש ואצרתיהם אמלא
-
יהוה קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז
-
מעולם נסכתי מראש מקדמי־ארץ
-
באין־תהמות חוללתי באין מעינות נכבדי־מים
-
בטרם הרים הטבעו לפני גבעות חוללתי
-
עד־לא עשה ארץ וחוצות וראש עפרות תבל
-
בהכינו שמים שם אני בחוקו חוג על־פני תהום
-
באמצו שחקים ממעל בעזוז עינות תהום
-
בשומו לים חקו ומים לא יעברו־פיו בחוקו מוסדי ארץ
-
ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשעים יום יום משחקת לפניו בכל־עת
-
משחקת בתבל ארצו ושעשעי את־בני אדם
-
ועתה בנים שמעו־לי ואשרי דרכי ישמרו
-
שמעו מוסר וחכמו ואל־תפרעו
-
אשרי אדם שמע לי לשקד על־דלתתי יום יום לשמר מזוזת פתחי
-
כי מצאי מצאי [מצא] חיים ויפק רצון מיהוה
-
וחטאי חמס נפשו כל־משנאי אהבו מות
פסוקים מנוקד
-
הֲלֹא־חָכְמָה תִקְרָא וּתְבוּנָה תִּתֵּן קוֹלָהּ׃
-
בְּרֹאשׁ־מְרוֹמִים עֲלֵי־דָרֶךְ בֵּית נְתִיבוֹת נִצָּבָה׃
-
לְיַד־שְׁעָרִים לְפִי־קָרֶת מְבוֹא פְתָחִים תָּרֹנָּה׃
-
אֲלֵיכֶם אִישִׁים אֶקְרָא וְקוֹלִי אֶל־בְּנֵי אָדָם׃
-
הָבִינוּ פְתָאיִם עָרְמָה וּכְסִילִים הָבִינוּ לֵב׃
-
שִׁמְעוּ כִּי־נְגִידִים אֲדַבֵּר וּמִפְתַּח שְׂפָתַי מֵישָׁרִים׃
-
כִּי־אֱמֶת יֶהְגֶּה חִכִּי וְתוֹעֲבַת שְׂפָתַי רֶשַׁע׃
-
בְּצֶדֶק כָּל־אִמְרֵי־פִי אֵין בָּהֶם נִפְתָּל וְעִקֵּשׁ׃
-
כֻּלָּם נְכֹחִים לַמֵּבִין וִישָׁרִים לְמֹצְאֵי דָעַת׃
-
קְחוּ־מוּסָרִי וְאַל־כָּסֶף וְדַעַת מֵחָרוּץ נִבְחָר׃
-
כִּי־טוֹבָה חָכְמָה מִפְּנִינִים וְכָל־חֲפָצִים לֹא יִשְׁווּ־בָהּ׃
-
אֲנִי־חָכְמָה שָׁכַנְתִּי עָרְמָה וְדַעַת מְזִמּוֹת אֶמְצָא׃
-
יִרְאַת יְהוָה שְׂנֹאת רָע גֵּאָה וְגָאוֹן וְדֶרֶךְ רָע וּפִי תַהְפֻּכוֹת שָׂנֵאתִי׃
-
לִי־עֵצָה וְתוּשִׁיָּה אֲנִי בִינָה לִי גְבוּרָה׃
-
בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ וְרוֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק׃
-
בִּי שָׂרִים יָשֹׂרוּ וּנְדִיבִים כָּל־שֹׁפְטֵי צֶדֶק׃
-
אֲנִי אהביה [אֹהֲבַי] אֵהָב וּמְשַׁחֲרַי יִמְצָאֻנְנִי׃
-
עֹשֶׁר־וְכָבוֹד אִתִּי הוֹן עָתֵק וּצְדָקָה׃
-
טוֹב פִּרְיִי מֵחָרוּץ וּמִפָּז וּתְבוּאָתִי מִכֶּסֶף נִבְחָר׃
-
בְּאֹרַח־צְדָקָה אֲהַלֵּך בְּתוֹךְ נְתִיבוֹת מִשְׁפָּט׃
-
לְהַנְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ וְאֹצְרֹתֵיהֶם אֲמַלֵּא׃
-
יְהוָה קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז׃
-
מֵעוֹלָם נִסַּכְתִּי מֵרֹאשׁ מִקַּדְמֵי־אָרֶץ׃
-
בְּאֵין־תְּהֹמוֹת חוֹלָלְתִּי בְּאֵין מַעְיָנוֹת נִכְבַּדֵּי־מָיִם׃
-
בְּטֶרֶם הָרִים הָטְבָּעוּ לִפְנֵי גְבָעוֹת חוֹלָלְתִּי׃
-
עַד־לֹא עָשָׂה אֶרֶץ וְחוּצוֹת וְרֹאשׁ עָפְרוֹת תֵּבֵל׃
-
בַּהֲכִינוֹ שָׁמַיִם שָׁם אָנִי בְּחוּקוֹ חוּג עַל־פְּנֵי תְהוֹם׃
-
בְּאַמְּצוֹ שְׁחָקִים מִמָּעַל בַּעֲזוֹז עִינוֹת תְּהוֹם׃
-
בְּשׂוּמוֹ לַיָּם חֻקּוֹ וּמַיִם לֹא יַעַבְרוּ־פִיו בְּחוּקוֹ מוֹסְדֵי אָרֶץ׃
-
וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשֻׁעִים יוֹם יוֹם מְשַׂחֶקֶת לְפָנָיו בְּכָל־עֵת׃
-
מְשַׂחֶקֶת בְּתֵבֵל אַרְצוֹ וְשַׁעֲשֻׁעַי אֶת־בְּנֵי אָדָם׃
-
וְעַתָּה בָנִים שִׁמְעוּ־לִי וְאַשְׁרֵי דְּרָכַי יִשְׁמֹרוּ׃
-
שִׁמְעוּ מוּסָר וַחֲכָמוּ וְאַל־תִּפְרָעוּ׃
-
אַשְׁרֵי אָדָם שֹׁמֵעַ לִי לִשְׁקֹד עַל־דַּלְתֹתַי יוֹם יוֹם לִשְׁמֹר מְזוּזֹת פְּתָחָי׃
-
כִּי מֹצְאִי מצאי [מָצָא] חַיִּים וַיָּפֶק רָצוֹן מֵיְהוָה׃
-
וְחֹטְאִי חֹמֵס נַפְשׁוֹ כָּל־מְשַׂנְאַי אָהֲבוּ מָוֶת׃