תהילים-פרק-29
ספר
מקבץ
ביאורים
-
מִזְמוֹר לְדָוִד.הָבוּ, תנו שבח לַה', בְּנֵי אֵלִים, אנשים גדולים בעלי עָצמות. לאחר הקריאה הכללית באות ההנחיות כיצד להלל: הָבוּ לַה' כָּבוֹד וָעֹז. ספרו את כבודו ועוזו.
-
הָבוּ לַה' כְּבוֹד שְׁמוֹ. קִראו לו והתייחסו אליו בכבוד הראוי לשמו. הִשְׁתַּחֲווּ לַה' בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ, בקדושה שיש בה הדר, ביראת כבוד .מכאן תיאורי כבוד ה' ועוזו בהתגלותם בעולם.
-
קוֹל ה', התגלותו עַל הַמָּיִם, זוהי התגלות של עצמה אֵל הַכָּבוֹד הִרְעִים, משמיע קול רעם, ה' משמיע קולו עַל מַיִם רַבִּים.
-
קוֹל ה' מופיע בַּכֹּחַ, ועם זאת, קוֹל ה' בֶּהָדָר, בתפארת וגדולה.
-
קוֹל ה' בעצמתו שֹׁבֵר אֲרָזִים, שהם הענקים שבעצים, וַיְשַׁבֵּר ה' אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן,
-
וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ עֵגֶל, שדרכו לקפץ ולרקד. ה' מזעזע גם א ת ההרים הגבוהים לְבָנוֹן וְשִׂרְיוֹן , חרמון כְּמוֹ בֶן רְאֵמִים. ה' מרעיד את העולם כולו, גם את הברואים העצומים ביותר.
-
קוֹל ה' חֹצֵב, מפיק בהכאת ההרים המתפרקים לַהֲבוֹת אֵשׁ.
-
קוֹל ה' יָחִיל, ירעיד את ה מִדְבָּר, יָחִיל ה' את מִדְבַּר קָדֵשׁ. זה רמז ברור למעמד הר סיני ולחרדה שהתלוותה אליו.
-
קוֹל ה' יְחוֹלֵל, יוצר, מפרה אַיָּלוֹת. מופע זה של גדולת ה' אינו מתבטא בעצמתו המרעידה עולם אלא דווקא ברכותו: הוא גורם לדברים להיוולד. ואותו קול גם יֶחֱשׂף יְעָרוֹת, כאשר כל עציהם יתמוטטו, וּבְהֵיכָלוֹ, בסמוך אליו, במקומו, כביכול, קולות אלו אינם מזעזעים. שם הכול שלֵו ויציב ההיכל כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד.
-
ה' בהיכלו לַמַּבּוּל, לשטוף את העולם יָשָׁב על כיסא הדין, ואולם וַיֵּשֶׁב ה' מֶלֶךְ לְעוֹלָם, הוא יושב על כיסא מלכותו לנצח, וברחמיו הוא דן את העולם לקיום, לצמיחה ולבנייה. ומסיים בברכה:
-
ה' עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן, כדי שעמו יהללוהו כראוי בכבוד ועוז, כאמור בפתיחה, ובצד העוז והעצמה ה' יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם, מתנת השקט והשלווה.
פסוקים
-
מזמור לדוד הבו ליהוה בני אלים הבו ליהוה כבוד ועז
-
הבו ליהוה כבוד שמו השתחוו ליהוה בהדרת־קדש
-
קול יהוה על־המים אל־הכבוד הרעים יהוה על־מים רבים
-
קול־יהוה בכח קול יהוה בהדר
-
קול יהוה שבר ארזים וישבר יהוה את־ארזי הלבנון
-
וירקידם כמו־עגל לבנון ושרין כמו בן־ראמים
-
קול־יהוה חצב להבות אש
-
קול יהוה יחיל מדבר יחיל יהוה מדבר קדש
-
קול יהוה יחולל אילות ויחשף יערות ובהיכלו כלו אמר כבוד
-
יהוה למבול ישב וישב יהוה מלך לעולם
-
יהוה עז לעמו יתן יהוה יברך את־עמו בשלום
פסוקים מנוקד
-
מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַיהוָה בְּנֵי אֵלִים הָבוּ לַיהוָה כָּבוֹד וָעֹז׃
-
הָבוּ לַיהוָה כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַדְרַת־קֹדֶשׁ׃
-
קוֹל יְהוָה עַל־הַמָּיִם אֵל־הַכָּבוֹד הִרְעִים יְהוָה עַל־מַיִם רַבִּים׃
-
קוֹל־יְהוָה בַּכֹּחַ קוֹל יְהוָה בֶּהָדָר׃
-
קוֹל יְהוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים וַיְשַׁבֵּר יְהוָה אֶת־אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן׃
-
וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ־עֵגֶל לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן כְּמוֹ בֶן־רְאֵמִים׃
-
קוֹל־יְהוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ׃
-
קוֹל יְהוָה יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל יְהוָה מִדְבַּר קָדֵשׁ׃
-
קוֹל יְהוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹת וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד׃
-
יְהוָה לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב יְהוָה מֶלֶךְ לְעוֹלָם׃
-
יְהוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהוָה יְבָרֵךְ אֶת־עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם׃
מקומות
-
קדש ברנע
קָדֵש ברנע.
נוה מדבר וישוב בצפון מזרח סיני, מכונה גם ככל הנראה קדש, ועין משפט.
מזוהה בתל קודיראת (וולי ולורנס). -
הלבנון