תהילים-פרק-63
ספר
מקבץ
ביאורים
-
מִזְמוֹר לְדָוִד, בִּהְיוֹתוֹ בְּמִדְבַּר יְהוּדָה. תוכנו של המזמור משקף את מצבו של דוד בשעה שברח מפני שאול במדבר יהודה, כאשר היה מוקף שונאים מכל צד וסבל ממחסור מתמיד. מזמור זה הוא ביסודו כיסופים לה', אשר הקשיים החיצוניים אינם מפחיתים מהם, אלא אדרבא, מעצימים אותם.
-
אֱלֹֹהִים, אֵלִי אַתָּה, אַשַׁחֲרֶךָּ, אני מחפש אותך, רוצה להגיע אליך. צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי, כָּמַהּ, השתוקק לְךָ גם בְשָׂרִי בהיותי בְּאֶרֶץ צִיָּה, במדבר יבש וְעָיֵף, צמא בְּלִי מָיִם. הצימאון לאלוקים מתגלים במקום שבו מתעוררים הצרכים החיוניים לעצם הקיום. התשוקה הפנימית העזה ביותר של דוד איננה למים או לצרכי גופו; דווקא בהיותו בבדידות ומחסור, מתברר לו שעיקר תשוקתו היא לקדוש ברוך הוא.
-
כֵּן, כך בגעגועי אליך בַּקֹּדֶשׁ חֲזִיתִךָ, אני מדמה את היותי בקודש בקרבתך. אז אוכל לִרְאוֹת את עֻזְּךָ, חוזקך וּכְבוֹדֶךָ.
-
כִּי טוֹב חַסְדְּךָ יותר מֵחַיִּים. עצם מודעותי למידת החסד שלך טובה לי יותר מן החיים עצמם. די בזכירת חסדך והמחשבה עליו בלבד, וכבר שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ, ישבחו אותך.
-
כֵּן אֲבָרֶכְךָ בְחַיָּי, בעודי חי; באמצעות החיים שבי אני מברך אותך; וגם: חיי עצמם הם דרך של ברכה לך. בְּשִׁמְךָ ובהשראתך אֶשָּׂא כַפָּי, אני מתפלל ומבקש.
-
כְּמוֹ חֵלֶב וָדֶשֶׁן, מאכל שמן תִּשְׂבַּע נַפְשִׁי. התשבחות שאני משבח אותך והמחשבות שאני חושב עליך מעניקות לי שובע ורוויה נפשיים. ומכוחם של אלה שִׂפְתֵי רְנָנוֹת יְהַלֶּל פִּי לא על טובתו של ה' אלי, אלא על עצם נוכחותו בחיי.
-
אִם זְכַרְתִּיךָ, כאשר אני זוכר אותך גם עַל יְצוּעָי, ב לכתי לישון, בזמן המיועד למנוחה ולהירדמות; בְּאַשְׁמֻרוֹת, בחלקי הלילה, בזמן חילופי משמרות השומרים, שמי שמתעורר בו אינו ערני לגמרי, אף אז אֶהְגֶּה בָּךְ, כי אתה הנושא המרכזי של הווייתי. נוכחות ה' משמעותית לי וממלאת את לבי יותר מכול. עליה אני חושב בין כשאני עומד להירדם, ובין כשאני מקיץ משנתי.
-
כִּי הָיִיתָ עֶזְרָתָה לִּי. אינני מודה רק על כך שאני עדיין חי וחפשי יחסית, אלא בעיקר על הרגשתי שאתה נמצא תמיד לידי וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ אֲרַנֵּן. בכל עת ובכל מקום אני נתון תחת חסותך.
-
דָּבְקָה נַפְשִׁי, אני משתוקק ללכת אַחֲרֶיךָ, כי בִּי תָּמְכָה יְמִינֶךָ.מתיאור מצבו הגשמי והנפשי פונה כעת המשורר לתיאור מצבו הפוליטי:
-
וְהֵמָּהשונאַי לְשׁוֹאָה, לאסון ואבדן יְבַקְשׁוּ את נַפְשִׁי. והוא מבקש: יהי רצון שהם יָבֹאוּ בְּתַחְתִּיּוֹת הָאָרֶץ.
-
יַגִּירֻהוּ, ישפכו את דמו דמי שלי עַל יְדֵי חָרֶב, ואני מבקש: מְנָת מאכל ל שֻׁעָלִים, אוכלי הנבלות במדבר יִהְיוּ.
-
וְאילו הַמֶּלֶךְ יִשְׂמַח בֵּאלֹֹהִים. ייתכן שדוד מתכוון כאן לעצמו, שהרי כבר נמשח למלך, או למלך המכהן בפועל שאול, שדוד רואה בו אדם רדוף סיוטים ופחדי שווא. ועל כן מבקש שישמח באלוקים, ואז גם לא יצא כנגד דוד. יִתְהַלֵּל, ישובח כָּל הַנִּשְׁבָּע בּוֹבשמו של המלך, שהרי ראוי שיהללו א ת המלך ושיישבעו בשמו, כִּי, כאשר יִסָּכֵר, ייסגר פִּי דוֹבְרֵי שָׁקֶר, המלשינים עלי או המסיתים את המלך לרדוף אחרי.
פסוקים
-
מזמור לדוד בהיותו במדבר יהודה
-
אלהים אלי אתה אשחרך צמאה לך נפשי כמה לך בשרי בארץ־ציה ועיף בלי־מים
-
כן בקדש חזיתיך לראות עזך וכבודך
-
כי־טוב חסדך מחיים שפתי ישבחונך
-
כן אברכך בחיי בשמך אשא כפי
-
כמו חלב ודשן תשבע נפשי ושפתי רננות יהלל־פי
-
אם־זכרתיך על־יצועי באשמרות אהגה־בך
-
כי־היית עזרתה לי ובצל כנפיך ארנן
-
דבקה נפשי אחריך בי תמכה ימינך
-
והמה לשואה יבקשו נפשי יבאו בתחתיות הארץ
-
יגירהו על־ידי־חרב מנת שעלים יהיו
-
והמלך ישמח באלהים יתהלל כל־הנשבע בו כי יסכר פי דוברי־שקר
פסוקים מנוקד
-
מִזְמוֹר לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בְּמִדְבַּר יְהוּדָה׃
-
אֱלֹהִים אֵלִי אַתָּה אֲשַׁחֲרֶךָּ צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ־צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי־מָיִם׃
-
כֵּן בַּקֹּדֶשׁ חֲזִיתִיךָ לִרְאוֹת עֻזְּךָ וּכְבוֹדֶךָ׃
-
כִּי־טוֹב חַסְדְּךָ מֵחַיִּים שְׂפָתַי יְשַׁבְּחוּנְךָ׃
-
כֵּן אֲבָרֶכְךָ בְחַיָּי בְּשִׁמְךָ אֶשָּׂא כַפָּי׃
-
כְּמוֹ חֵלֶב וָדֶשֶׁן תִּשְׂבַּע נַפְשִׁי וְשִׂפְתֵי רְנָנוֹת יְהַלֶּל־פִּי׃
-
אִם־זְכַרְתִּיךָ עַל־יְצוּעָי בְּאַשְׁמֻרוֹת אֶהְגֶּה־בָּךְ׃
-
כִּי־הָיִיתָ עֶזְרָתָה לִּי וּבְצֵל כְּנָפֶיךָ אֲרַנֵּן׃
-
דָּבְקָה נַפְשִׁי אַחֲרֶיךָ בִּי תָּמְכָה יְמִינֶךָ׃
-
וְהֵמָּה לְשׁוֹאָה יְבַקְשׁוּ נַפְשִׁי יָבֹאוּ בְּתַחְתִּיּוֹת הָאָרֶץ׃
-
יַגִּירֻהוּ עַל־יְדֵי־חָרֶב מְנָת שֻׁעָלִים יִהְיוּ׃
-
וְהַמֶּלֶךְ יִשְׂמַח בֵּאלֹהִים יִתְהַלֵּל כָּל־הַנִּשְׁבָּע בּוֹ כִּי יִסָּכֵר פִּי דוֹבְרֵי־שָׁקֶר׃