תהילים-פרק-115

ביאורים

  • לֹא לָנוּ ראוי הכבוד, ה', לֹא לָנוּ, כִּי אם לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ שהבטחת לנו, ו עַל אֲמִתֶּךָ בקיום כל ההבטחות. וכיוון שאנחנו קשורים בך ומזדהים אתך, הרי בשפלנו מושפל גם כבודך, כביכול; וכשאנחנו זוכים לישועה, הרי גם קרנך וכבודך עולים. לכן גם כשאנו מבקשים את טובתנו – טובתך היא, כביכול. וההסבר לכך:

  • לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם היכולים להצביע על מקומם של אלהיהם : אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם של ישראל? הרי לאלוקינו אין דמות שאפשר להצביע עליה.

  • וְהאמת היא ש אלֹֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם. כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה, כי כל הכוח בידו.

  • עֲצַבֵּיהֶם, פסיליהם המעוצבים בידם עשויים כֶּסֶף וְזָהָב, והם מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם.

  • פֶּה לָהֶםוְלֹא יְדַבֵּרוּ, עֵינַיִם לָהֶםוְלֹא יִרְאוּ,

  • אָזְנַיִם לָהֶםוְלֹא יִשְׁמָעוּ, אַף לָהֶםוְלֹא יְרִיחוּן,

  • יְדֵיהֶם, ידיים להם – וְלֹא יְמִישׁוּן, יזיזו אותן וימששו בהן, רַגְלֵיהֶם, רגליים להם – וְלֹא יְהַלֵּכוּ. לֹא יֶהְגּוּ שום הגה בִּגְרוֹנָם. והמשורר מבקש:

  • כְּמוֹהֶם – כשם שהם חסרי ערך ודוממים, כך יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם ו כֹל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם. כאן קורא המשורר לעם ישראל:

  • יִשְׂרָאֵל, בְּטַח בַּה', ולא בכל האלילים הללו, כי עֶזְרָם וּמָגִנָּם של ישראל הוּא. את הנימוק הזה משמיעה מקהלה חיצונית המדברת על ישראל בגוף שלישי, והיא חוזרת גם בקריאות הבאות:

  • בֵּית אַהֲרֹן, בִּטְחוּ בַה'עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא.

  • יִרְאֵי ה', בִּטְחוּ בַה'עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא.

  • ה' זְכָרָנוּ, הזוכר אותנו לטובה, יְבָרֵךְ: יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל, יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן,

  • יְבָרֵךְ יִרְאֵי ה' הַקְּטַנִּים, הצעירים עִם הַגְּדֹלִים, המבוגרים. והברכה:

  • יֹסֵף ה' עֲלֵיכֶם עם רב, עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם.

  • בְּרוּכִים אַתֶּם לַה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ. והסבֵּרהּ של הברכה:

  • הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַה', שכן בהם ניכרת שכינתו ופעולתו, וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם. כאן מקומנו ותפקידנו.

  • לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ. שוכני ארץ אלו כבר אינם יכולים למלא שום תפקיד, וְגם לֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה, היורדים לַשאוֹל, למוות.

  • וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם, הַלְלוּיָהּ.

פסוקים

  1. לא לנו יהוה לא לנו כי־לשמך תן כבוד על־חסדך על־אמתך
  2. למה יאמרו הגוים איה־נא אלהיהם
  3. ואלהינו בשמים כל אשר־חפץ עשה
  4. ע‍צביהם כסף וזהב מעשה ידי אדם
  5. פה־להם ולא ידברו עינים להם ולא יראו
  6. אזנים להם ולא ישמעו אף להם ולא יריחון
  7. ידיהם ולא ימישון רגליהם ולא יהלכו לא־יהגו בגרונם
  8. כמוהם יהיו עשיהם כל אשר־בטח בהם
  9. ישראל בטח ביהוה עזרם ומגנם הוא
  10. בית אהרן בטחו ביהוה עזרם ומגנם הוא
  11. יראי יהוה בטחו ביהוה עזרם ומגנם הוא
  12. יהוה זכרנו יברך יברך את־בית ישראל יברך את־בית אהרן
  13. יברך יראי יהוה הקטנים עם־הגדלים
  14. יסף יהוה עליכם עליכם ועל־בניכם
  15. ברוכים אתם ליהוה עשה שמים וארץ
  16. השמים שמים ליהוה והארץ נתן לבני־אדם
  17. לא המתים יהללו־יה ולא כל־ירדי דומה
  18. ואנחנו נברך יה מעתה ועד־עולם הללו־יה

פסוקים מנוקד

  1. לֹא לָנוּ יְהוָה לֹא לָנוּ כִּי־לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל־חַסְדְּךָ עַל־אֲמִתֶּךָ׃
  2. לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה־נָא אֱלֹהֵיהֶם׃
  3. וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר־חָפֵץ עָשָׂה׃
  4. עֲ‍צַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם׃
  5. פֶּה־לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ׃
  6. אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן׃
  7. יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא־יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם׃
  8. כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר־בֹּטֵחַ בָּהֶם׃
  9. יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא׃
  10. בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא׃
  11. יִרְאֵי יְהוָה בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא׃
  12. יְהוָה זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת־בֵּית אַהֲרֹן׃
  13. יְבָרֵךְ יִרְאֵי יְהוָה הַקְּטַנִּים עִם־הַגְּדֹלִים׃
  14. יֹסֵף יְהוָה עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל־בְּנֵיכֶם׃
  15. בְּרוּכִים אַתֶּם לַיהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ׃
  16. הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיהוָה וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי־אָדָם׃
  17. לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ־יָהּ וְלֹא כָּל־יֹרְדֵי דוּמָה׃
  18. וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד־עוֹלָם הַלְלוּ־יָהּ׃