תהילים-פרק-135
ספר
מקבץ
ביאורים
-
הַלְלוּיָהּ. מצד אחד זו מלת קריאה המורכבת משתי מלים: הללו את ה'! ומצד אחר היא משמשת כמלה אחת שפירושה שיר תהילה לה', כעין הרחבה של המלה ‘הלל', דוגמת מאפליה ומרחביה .הַלְלוּ אֶת שֵׁם ה', הַלְלוּ, עַבְדֵי ה'
-
שֶׁעֹמְדִים בְּבֵית ה', בְּחַצְרוֹת בֵּית אֱלֹהֵינוּ. ייתכן שאלו הם הלויים המשוררים בבית ה', ששרו את המזמורים הללו, אך אפשר שבשירה השתתפו גם אנשים אחרים, יראי ה'.
-
הַלְלוּיָהּ,כִּי טוֹב ה', זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים ה'.
-
כִּי את יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ, את יִשְׂרָאֵל הוא בחר לִסְגֻלָּתוֹ, להיות עמו המיוחד, היקר לו.
-
כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה', וַאֲדֹנֵינוּ גדול יותר מִכָּל אֱלֹהִים.את גדולת ה' אפשר לראות בטבע:
-
כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ ה' עָשָׂה, ממשלתו בכל העולם – בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ, בַּיַּמִּים וְכָל תְּהֹמוֹת שמתחת לארץ.
-
מַעֲלֶה נְשִׂאִים, עננים מִקְצֵה הָאָרֶץ, בְּרָקִים, הקודמים לירידת ה מָּטָר עָשָׂה, מוֹצֵא, מוציא רוּחַ מֵאוֹצְרוֹתָיו. כביכול אצורה הרוח במקום מסוים, ואלוקים משחרר אותה משם כרצונו. ומכאן לגדולתו של ה' המתבטאת בהיסטוריה:
-
שֶׁהִכָּה בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה, כמסופר בתורה על המכה האחרונה, הגדולה והמכרעת במכות מצרים.
-
שָׁלַח אוֹתֹת וּמֹפְתִים רבים בְּתוֹכֵכִי, בתוך מִצְרָיִם, בְּפַרְעֹה וּבְכָל עֲבָדָיו.
-
שֶׁהִכָּה גּוֹיִם רַבִּים וְהָרַג מְלָכִים עֲצוּמִים במלחמות ישראל בבואם לארץ:
-
לְסִיחוֹן, את סיחון מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי, וּלְעוֹג, ואת עוג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן שהיו מלכים גדולים ששלטו בטריטוריות רחבות יותר ממלכי כנען, וּלְכֹל, ואת כל מַמְלְכוֹת כְּנָעַן.
-
וְנָתַן אַרְצָם של כל המלכים האלה נַחֲלָה, נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ. דברי שבח ותודה:
-
ה', שִׁמְךָ קיים לְעוֹלָם, ה', זִכְרְךָ לְדֹר וָדֹר.
-
כִּי יָדִין, ידוּן ה' את עַמּוֹ, וְעַל עֲבָדָיו יִתְנֶחָם, הוא יחזור בו ממחשבתו להעניש את ישראל. כשיעמיד את עבדי ה' מישראל מול הגויים, תבלוט קרבתם של ישראל אליו:
-
עֲצַבֵּי, אלילי הַגּוֹיִם הם כֶּסֶף וְזָהָב, מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם, ואין בהם חיים:
-
פֶּה לָהֶם – וְלֹא יְדַבֵּרוּ; עֵינַיִם לָהֶם – וְלֹא יִרְאוּ;
-
אָזְנַיִם לָהֶם – וְלֹא יַאֲזִינוּ; אַף אֵין יֶשׁ, אין רוּחַ בְּפִיהֶם. אין הם אלא בובות נטולות חיים. המשורר בז לעובדיהם ואולי אף מקלל אותם:
-
כְּמוֹהֶם – כמו האלילים, נטולי רוח חיים יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם, ואף כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם.
-
בֵּית יִשְׂרָאֵל, בָּרְכוּ אֶת ה'; בֵּית אַהֲרֹן – הכהנים , בָּרְכוּ אֶת ה';
-
בֵּית הַלֵּוִי, בָּרְכוּ אֶת ה'; יִרְאֵי ה', עובדי ה' שאינם נמנים דווקא על ‘בית' אחד ושאין להם תפקיד מסוים ומוגדר, בָּרְכוּ אֶת ה'.וכולם יחד אומרים:
-
בָּרוּךְ ה' מִצִּיּוֹן, שֹׁכֵן יְרוּשָׁלִִָם,הַלְלוּיָהּ.
פסוקים
-
הללו יה הללו את־שם יהוה הללו עבדי יהוה
-
שעמדים בבית יהוה בחצרות בית אלהינו
-
הללו־יה כי־טוב יהוה זמרו לשמו כי נעים
-
כי־יעקב בחר לו יה ישראל לסגלתו
-
כי אני ידעתי כי־גדול יהוה ואדנינו מכל־אלהים
-
כל אשר־חפץ יהוה עשה בשמים ובארץ בימים וכל־תהומות
-
מעלה נשאים מקצה הארץ ברקים למטר עשה מוצא־רוח מאוצרותיו
-
שהכה בכורי מצרים מאדם עד־בהמה
-
שלח אתות ומפתים בתוככי מצרים בפרעה ובכל־עבדיו
-
שהכה גוים רבים והרג מלכים עצומים
-
לסיחון מלך האמרי ולעוג מלך הבשן ולכל ממלכות כנען
-
ונתן ארצם נחלה נחלה לישראל עמו
-
יהוה שמך לעולם יהוה זכרך לדר־ודר
-
כי־ידין יהוה עמו ועל־עבדיו יתנחם
-
עצבי הגוים כסף וזהב מעשה ידי אדם
-
פה־להם ולא ידברו עינים להם ולא יראו
-
אזנים להם ולא יאזינו אף אין־יש־רוח בפיהם
-
כמוהם יהיו עשיהם כל אשר־בטח בהם
-
בית ישראל ברכו את־יהוה בית אהרן ברכו את־יהוה
-
בית הלוי ברכו את־יהוה יראי יהוה ברכו את־יהוה
-
ברוך יהוה מציון שכן ירושלם הללו־יה
פסוקים מנוקד
-
הַלְלוּ יָהּ הַלְלוּ אֶת־שֵׁם יְהוָה הַלְלוּ עַבְדֵי יְהוָה׃
-
שֶׁעֹמְדִים בְּבֵית יְהוָה בְּחַצְרוֹת בֵּית אֱלֹהֵינוּ׃
-
הַלְלוּ־יָהּ כִּי־טוֹב יְהוָה זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים׃
-
כִּי־יַעֲקֹב בָּחַר לוֹ יָהּ יִשְׂרָאֵל לִסְגֻלָּתוֹ׃
-
כִּי אֲנִי יָדַעְתִּי כִּי־גָדוֹל יְהוָה וַאֲדֹנֵינוּ מִכָּל־אֱלֹהִים׃
-
כֹּל אֲשֶׁר־חָפֵץ יְהוָה עָשָׂה בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ בַּיַּמִּים וְכָל־תְּהוֹמוֹת׃
-
מַעֲלֶה נְשִׂאִים מִקְצֵה הָאָרֶץ בְּרָקִים לַמָּטָר עָשָׂה מוֹצֵא־רוּחַ מֵאוֹצְרוֹתָיו׃
-
שֶׁהִכָּה בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם מֵאָדָם עַד־בְּהֵמָה׃
-
שָׁלַח אֹתוֹת וּמֹפְתִים בְּתוֹכֵכִי מִצְרָיִם בְּפַרְעֹה וּבְכָל־עֲבָדָיו׃
-
שֶׁהִכָּה גּוֹיִם רַבִּים וְהָרַג מְלָכִים עֲצוּמִים׃
-
לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן וּלְכֹל מַמְלְכוֹת כְּנָעַן׃
-
וְנָתַן אַרְצָם נַחֲלָה נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ׃
-
יְהוָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם יְהוָה זִכְרְךָ לְדֹר־וָדֹר׃
-
כִּי־יָדִין יְהוָה עַמּוֹ וְעַל־עֲבָדָיו יִתְנֶחָם׃
-
עֲצַבֵּי הַגּוֹיִם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם׃
-
פֶּה־לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ׃
-
אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יַאֲזִינוּ אַף אֵין־יֶשׁ־רוּחַ בְּפִיהֶם׃
-
כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר־בֹּטֵחַ בָּהֶם׃
-
בֵּית יִשְׂרָאֵל בָּרֲכוּ אֶת־יְהוָה בֵּית אַהֲרֹן בָּרֲכוּ אֶת־יְהוָה׃
-
בֵּית הַלֵּוִי בָּרֲכוּ אֶת־יְהוָה יִרְאֵי יְהוָה בָּרֲכוּ אֶת־יְהוָה׃
-
בָּרוּךְ יְהוָה מִצִּיּוֹן שֹׁכֵן יְרוּשָׁלִָם הַלְלוּ־יָהּ׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
בשן
אזור נרחב המכוסה בסלעי בזלת, ממזרח לירדן ומצפון לירמוך, הכולל את רמת הגולן ודרום סוריה.
בבשן ישנם שטחים נרחבים הראויים לחקלאות בעל ואזורים אחרים הראויים למרעה. -
כנען
שמה הקדום של ארץ ישראל