תהילים-פרק-137
ספר
מקבץ
ביאורים
-
עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל, שָׁם יָשַׁבְנוּ לאחר תלאות הדרך מציון, גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן.
-
עַל עֲרָבִים, עצי ערבה, הגדלים בדרך כלל על שפת הנהרות, בְּתוֹכָהּ – בתוך בבל, תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ. בכך ביטאנו שכעת אין לנו שימוש בכינורות – איננו רוצים ואיננו יכולים עוד לשיר.
-
כִּי שָׁם – בגלות, שְׁאֵלוּנוּ, ביקשו מאתנו שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר, שנשיר להם, אם מתוך סקרנות לשמוע את ניגונינו, השבויים, אם כדי להתעלל בנו, וְתוֹלָלֵינוּ, שוללינו הבוזזים אותנו או הבזים ולועגים ביקשו מאתנו שִׂמְחָה, ואמרו: שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן – בעיקר שירת המקדש .
-
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה', שהוא שיר ציון, עַל אַדְמַת נֵכָר?! והם פונים לדבר על זיכרון ירושלים:
-
אִם אֶשְׁכָּחֵךְ, יְרוּשָׁלָםִ, תִּשְׁכַּח, תיעלם, תאבד את כוחה, יד יְמִינִי, ידי החזקה.
-
תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי, ולא אוכל לדבר, לא לשיר בפה וגם לא לנגן ביד אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי, אזכרך, או אזכירך, ירושלים. אם לא אתייחס אלייך, מוטב שלא אדבר כלל. אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי. בראשית כל אחת משמחותי אזכיר את ירושלים – מפלתה וחורבנה. גם כאשר אהיה שרוי בשמחה אישית, לא אשכח את ירושלים בעלבונה. נוסף על זיכרון החורבן יש זיכרון נוסף שאותו איננו רוצים לשכוח – זיכרון המלחמה והאויבים:
-
זְכֹר, ה', לִבְנֵי אֱדוֹם, שהציקו אף הם לישראל בזמן החורבן, אֵת יוֹם חורבנה ומפלתה של יְרוּשָׁלִָם, שאז היו הם הָאֹמְרִים: עָרוּ עָרוּ, החריבו, חשפו את הקירות עַד הַיְסוֹד בָּהּ. הם קראו לא רק לכיבוש, אלא גם להרס מוחלט.
-
בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה, השודדה, העוסקת בשוד, אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתָּ לָנוּ. אשרי מי שיעשה לך כמו שעשית לנו.
-
אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע. אף שהמשורר מבקש נקמה, אין הוא אומר: אשרַי אם אעשה זאת, אלא מייחל שמישהו אחר יעשה זאת.
פסוקים
-
על נהרות בבל שם ישבנו גם־בכינו בזכרנו את־ציון
-
על־ערבים בתוכה תלינו כנרותינו
-
כי שם שאלונו שובינו דברי־שיר ותוללינו שמחה שירו לנו משיר ציון
-
איך נשיר את־שיר־יהוה על אדמת נכר
-
אם־אשכחך ירושלם תשכח ימיני
-
תדבק־לשוני לחכי אם־לא אזכרכי אם־לא אעלה את־ירושלם על ראש שמחתי
-
זכר יהוה לבני אדום את יום ירושלם האמרים ערו ערו עד היסוד בה
-
בת־בבל השדודה אשרי שישלם־לך את־גמולך שגמלת לנו
-
אשרי שיאחז ונפץ את־עלליך אל־הסלע
פסוקים מנוקד
-
עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם־בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת־צִיּוֹן׃
-
עַל־עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ׃
-
כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי־שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן׃
-
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת־שִׁיר־יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר׃
-
אִם־אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי׃
-
תִּדְבַּק־לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם־לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם־לֹא אַעֲלֶה אֶת־יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי׃
-
זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ׃
-
בַּת־בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם־לָךְ אֶת־גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ׃
-
אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת־עֹלָלַיִךְ אֶל־הַסָּלַע׃
מקומות
-
ירושלים
ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.
-
בבל
ממלכה המכונה על-שם עיר הבירה שלה.
משתרעת בדרום מסופוטמיה, עם גישה לדרכי הים שבמפרץ הפרסי.