תהילים-פרק-147

ביאורים

  • הַלְלוּיָהּ.כִּי טוֹב, לא רק במובן המוסרי, אלא גם נעים וגורם אושר, זַמְּרָה, לזמר ל אֱלֹהֵינוּ, כִּי נָעִים לשיר לו, ו נָאוָה, נאָה ה תְהִלָּה שמהללים אותו. כאן מהלל המשורר את גדולת ה' ועזרתו לכול – מיצורים מסוימים הנתונים בצרה ועד לכוחו בבריאה כולה.

  • בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִִָם ה', נִדְחֵי, הגולים מ יִשְׂרָאֵל שרחקו הוא יְכַנֵּס.

  • הָרֹפֵא, המרפא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם, חובש את פצעיהם ומרגיע את עצבוּתם – מטפל גם במכאובי נפשם. כשם שה' יורד ומטפל בקטני הקטנים, הוא גם אדון כל היקום:

  • מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים. כל הכוכבים ברשותו, ולכן הם מנויים אצלו, ו לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא. לכל אחד ואחד מהם הוא קורא בשם, כעין קריאה שיתייצב למשמרתו.

  • גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ, לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר, אי אפשר לסכמה בגלל גודלה ועומקה. ושוב לעולם שלנו:

  • מְעוֹדֵד עֲנָוִים ה', וגם מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ.

  • עֱנוּ, הרימו קול לַה' בְּשירי תוֹדָה, זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר על השגחתו וגדולתו –

  • הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים, בעננים, הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר, הַמַּצְמִיחַ ב הָרִים חָצִיר, עשב למאכל בהמה,

  • נוֹתֵן לִבְהֵמָה את לַחְמָהּ, מאכלה. הוא דואג לכל בריותיו, אפילו לִבְנֵי עֹרֵב, העלובים והמכוערים, כ אֲשֶׁר יִקְרָאוּ לעזרה.

  • לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ, ו לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ, שהם משענתו, עצמתו וקלות תנועתו, יִרְצֶה.

  • רוֹצֶה ה' אֶת יְרֵאָיו, גם אם אין בידם לא גבורה ולא מרוץ, אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ.המזמור עובר למישור אחר:

  • שַׁבְּחִי, יְרוּשָׁלִַם, אֶת ה'; הַלְלִי את אֱלֹהַיִךְ, צִיּוֹן, שהרי לה' יש יחס מיוחד אל עירו ואל מקדשו –

  • כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ. הוא מגן על ירושלים מפני כל אויב, בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ.

  • הַשָֹּם גְּבוּלֵךְ – גבול הארץ וגבולה של העיר, שיהיה גבול של שָׁלוֹם; את חֵלֶב, המובחר שב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ.ושוב הוא חוזר אל העולם הגדול:

  • הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ, פקודתו ל אָרֶץ, ו עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ, ויתבצע מיד.

  • הַנֹּתֵן שֶׁלֶג שנראה בלובנו כַּערמות צָּמֶר; כְּפוֹר, שכבת קרח כּמשטח של אֵפֶר יְפַזֵּר.

  • מַשְׁלִיךְ את קַרְחוֹ לסוגיו – שלג וברד כְפִתִּים, כמו פתיתים ; לִפְנֵי קָרָתוֹ, הקור העז שהוא מביא, מִי יַעֲמֹד?!

  • יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם – ימס את הקרח והשלג, וכאשר יַשֵּׁב רוּחוֹ, כביכול נושף רוח חמה יותר, ואז הכול יימס ו יִזְּלוּ מָיִם.לנוכח כל גדולותיו אלה יש להודות על דבר נוסף:

  • מַגִּיד דְּבָרָו, תורתו ומצוותיו לְיַעֲקֹב, את חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו מסר לְיִשְׂרָאֵל.

  • לֹא עָשָׂה כֵן – לא נתן תורה ומצוות לְכָל גּוֹי, וּמִשְׁפָּטִים של ה' בַּל יְדָעוּם הגויים, ואף אינם קשורים אליהם, שהרי זוהי המתנה המיוחדת שנתן ה' לעם ישראל לבדו. הַלְלוּיָהּ.

פסוקים

  1. הללו יה כי־טוב זמרה אלהינו כי־נעים נאוה תהלה
  2. בונה ירושלם יהוה נדחי ישראל יכנס
  3. הרפא לשבורי לב ומחבש לעצבותם
  4. מונה מספר לכוכבים לכלם שמות יקרא
  5. גדול אדונינו ורב־כח לתבונתו אין מספר
  6. מעודד ענוים יהוה משפיל רשעים עדי־ארץ
  7. ענו ליהוה בתודה זמרו לאלהינו בכנור
  8. המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר המצמיח הרים חציר
  9. נותן לבהמה לחמה לבני ערב אשר יקראו
  10. לא בגבורת הסוס יחפץ לא־בשוקי האיש ירצה
  11. רוצה יהוה את־יראיו את־המיחלים לחסדו
  12. שבחי ירושלם את־יהוה הללי אלהיך ציון
  13. כי־חזק בריחי שעריך ברך בניך בקרבך
  14. השם־גבולך שלום חלב חטים ישביעך
  15. השלח אמרתו ארץ עד־מהרה ירוץ דברו
  16. הנתן שלג כצמר כפור כאפר יפזר
  17. משליך קרחו כפתים לפני קרתו מי יעמד
  18. ישלח דברו וימסם ישב רוחו יזלו־מים
  19. מגיד דברו [דבריו] ליעקב חקיו ומשפטיו לישראל
  20. לא עשה כן לכל־גוי ומשפטים בל־ידעום הללו־יה

פסוקים מנוקד

  1. הַלְלוּ יָהּ כִּי־טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי־נָעִים נָאוָה תְהִלָּה׃
  2. בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס׃
  3. הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם׃
  4. מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא׃
  5. גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב־כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר׃
  6. מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי־אָרֶץ׃
  7. עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר׃
  8. הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר׃
  9. נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ׃
  10. לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא־בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה׃
  11. רוֹצֶה יְהוָה אֶת־יְרֵאָיו אֶת־הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ׃
  12. שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת־יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן׃
  13. כִּי־חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ׃
  14. הַשָּׂם־גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ׃
  15. הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד־מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ׃
  16. הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר׃
  17. מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד׃
  18. יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ־מָיִם׃
  19. מַגִּיד דברו [דְּבָרָיו] לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל׃
  20. לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל־גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל־יְדָעוּם הַלְלוּ־יָהּ׃

מקומות

  • ירושלים

    ליבם סולגק. בראיט ולחת צורק מונחף, בגורמי מגמש. תרבנך וסתעד לכנו סתשם השמה – לתכי מורגם בורק? לתיג ישבעס.