רות-פרק-4
ספר
מקבץ
ביאורים
-
וּבֹעַז עָלָה אל הַשַּׁעַר וַיֵּשֶׁב שָׁם, שכן שער העיר היה מקום המשפט, ובו היו יושבים נכבדי העיר. וְְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר, אותו אדם אֲשֶׁר דִּבֶּר־בֹּעַז עליו, שהיה גם קרוב משפחתו וַיֹּאמֶר לו בעז : סוּרָה, פנה מדרכך והיכנס, שְְׁבָה־פֹּה, פְְּלֹנִי אַלְְְמֹנִי. שם הגואל לא נזכר מפני שלא היה ידוע, או משום שלא נהג כראוי, ועל כן נותרה זהותו לוטה בערפל. וַיָּסַר וַיֵּשֵׁב.
-
וַיִּקַּח בעז עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִזִּקְְְנֵי הָעִיר, וַיֹּאמֶר: שְְׁבוּ־פֹה ושַׁמשו דיינים. וַיֵּשֵׁבוּ.
-
וַיֹּאמֶר לַגֹּאֵל: חֶלְְְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר לְְאָחִינוּ, לֶאֱלִימֶלֶךְְְ, מָכְְרָה, העמידה למכירה נָָעֳֳמִי הַשָּׁבָה מִשְְּׂדֵה מוֹאָב, שכן היא ורות לא יכלו לעבדה לבדן, והתשלום בעבורה יוכל לשמש לכלכלתן.
-
וַאֲנִי אָמַרְְְתִּי: אֶגְְְלֶה אָָזְְְנְְךָ, לֵאמֹר – קְְנֵה נֶגֶד, בנוכחות הַיֹּשְְׁבִים וְְנֶגֶד זִקְְְנֵי עַמִּי. אם לא שמעת על כך, אספר לך שהשדה עומד למכירה, ואתה תוכל לקנות אותו באופן רשמי ופומבי בפני כל היושבים פה. אִם־תִּגְְְאַל – גְְּאָל. לך הזכות הראשונה לרכשו. וְְאִם־לֹא יִגְְְאַל – הַגִּידָה לִּי וְְאֵדְְעָה , כִּי, שהרי אֵין זוּלָתְְךָ לִגְְְאוֹל, וְְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ. מבחינת זכויות חוקי הגאולה, אין גואל פוטנציאלי אחר בקרבת משפחה כזו מלבדי. אם אתה לא תגאל – אבוא אני אחריך ואקנה. וַיֹּאמֶר האיש : אָנֹכִי אֶגְְְאָל. אני אקנה את השדה. פלוני אלמוני הסכים לרכוש את שדה משפחת קרוביו, אך הוא לא הביא בחשבון שגואל השדה הוא שצריך גם לשאת את האלמנה הצעירה שנשארה ממשפחה זו לשם הקמת זרע למשפחה. אמנם מדין התורה אין גאולת הנחלה של הקרוב כרוכה בחיוב לשאת את אלמנתו, אבל כך היה המנהג הקדום, מעין דין הייבום האמור בתורה, שכל הנכנס אל נחלת קרובו עליו גם לייבם את אשתו.
-
וַיֹּאמֶר בֹּעַז: בְְּיוֹם־קְְנוֹתְְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָָעֳֳמִי וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה, שכאלמנת מחלון גם לה יש חלק בשדה – גם את רות אֵשֶׁת־הַמֵּת קָנִיתָ. כדי לממש את משפט הגאולה עליך לקחת גם אותה לאשה כדי לְְהָקִים שֵׁם־הַמֵּת עַל־נַחֲלָתוֹ. בנשיאת אלמנת המת הערירי והעמדת תולדות ממנה בעתיד בצד הזכייה בשדהו, יונצח שמו של המת על נחלתו.
-
וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל: אם כך לֹא אוּכַל לִגְְְאָָל־לִי, פֶּן־אַשְְְׁחִית אֶת־נַחֲלָתִי, אפגע במשפחתי גְְּאַל־לְְךָ אַתָּה אֶת־גְְּאֻלָּתִי במקומי, כִּי לֹא־אוּכַל לִגְְְאֹל. נראה שחשש מנשיאת רות לאשה, מפני שהיא אשה זרה, ולא עוד אלא שבאה מהעם המואבי; ושמא נבעה התנגדותו מהחשש שהכנסת אשה צעירה שתהיה צרה לאשה שבביתו, תעורר מדנים בביתו.
-
וְְזֹאת הייתה ההתנהלות לְְפָנִים, בעבר הקדום בְְּיִשְְְׂרָאֵל עַל־הַגְְּאוּלָּה, בענייני גאולת שדות וְְעַל־הַתְְּמוּרָה ובענייני סחר חליפין וקניין: כדי לְְקַיֵּם, לאשר כָָּל־דָּבָר שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ וְְנָתַן לְְרֵעֵהוּ, לחברו. וְְזֹאת, פעולת שליפת הנעל הייתה דרך הַתְְּעוּדָה, העדות בְְּיִשְְְׂרָאֵל. היא הייתה ביטוי סמלי לגמר עסקה.
-
וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לְְבֹעַז: קְְנֵה־לָךְְְ. אני מוותר על הקניין. וַיִּשְְְׁלֹף נַעֲלוֹ כדי לבטא שהוא מוכן ומעוניין לגמור את העִסקה.
-
וַיֹּאמֶר בֹּעַז לַזְְּקֵנִים וְְכָָל־הָעָם: עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם כִּי קָנִיתִי אֶת־כָָּל־אֲשֶׁר לֶאֱלִימֶלֶךְְְ וְְאֵת כָָּל־אֲשֶׁר לְְכִלְְְיוֹן וּמַחְְְלוֹן מִיַּד נָָעֳֳמִי.
-
וְְגַם אֶת רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְְְלוֹן קָנִיתִי לִי לְְאִשָּׁה, וכמו בייבום שבתורה, אף כאן מטרתי היא לְְהָקִים שֵׁם־הַמֵּת עַל־נַחֲלָתוֹ, הן בשדהו הן באמצעות צאצאיה של האלמנה, וְְלֹא־יִכָּרֵת שֵׁם־הַמֵּת מֵעִם אֶחָיו וּמִשַּׁעַר מְְקוֹמוֹ. הילדים ייקראו על שם המת, ובכך יימשך כביכול קיומו בעולם הזה. עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם. בעז הזמין את הזקנים והעם לאשר את המעשה.
-
וַיֹּאמְְרוּ כָָּל־הָעָם אֲשֶׁר־בַּשַּׁעַר וְְהַזְְּקֵנִים: אנחנו עֵדִים. כולנו מאשרים. כיוון שבעז מתעתד לשאת אשה, הם גם מברכים אותו : יִתֵּן ה' אֶת־הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל־בֵּיתֶךָ כְְּרָחֵל וּכְְְלֵאָה, אֲשֶׁר בָּנוּ שְְׁתֵּיהֶם אֶת־בֵּית יִשְְְׂרָאֵל. וַעֲשֵׂה־חַיִל, הצלח בְְּאֶפְְְרָתָה, וּקְְְרָא־שֵׁם, וזכה בצאצאים מזיווג זה בְְּבֵית לָחֶם, הסמוכה לאפרתה, או הזהה לה.
-
וִיהִי בֵיתְְךָ כְְּבֵית פֶּרֶץ, שיצאת ממנו, אֲשֶׁר־יָלְְדָה תָמָר לִיהוּדָה, מִן־הַזֶּרַע אֲשֶׁר יִתֵּן ה' לְְךָ מִן־הַנַּעֲרָה הַזֹּאת.
-
וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת־רוּת וַתְְּהִי־לוֹ לְְאִשָּׁה. וַיָּבֹא אֵלֶיהָ, וַיִּתֵּן ה' לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן.
-
וַתֹּאמַרְְְנָה הַנָּשִׁים אֶל־נָָעֳֳמִי: בָּרוּךְְְ ה', אֲשֶׁר לֹא הִשְְְׁבִּית, הכרית לָךְְְ גֹּאֵל הַיּוֹם. הוא נחשב ממשיכו של בנך המת, ומשאיר את זכרו ואת קיומו בעולם, כבנים הנולדים מייבום. בכך הילד גואל אותך, שכן כביכול נולד לך בן נוסף. וְְיִקָּרֵא שְְׁמוֹ, הוא יתייחס בְְּיִשְְְׂרָאֵל. מעתה יישאר זכר למשפחתך בקרב העם.
-
וְְהָיָה לָךְְְ לְְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ מעצם הווייתו, וּלְְְכַלְְְכֵּל אֶת־שֵׂיבָתֵךְְְ. כאשר יגדל ואת תזקיני, תוכלי להישען עליו. כִּי כַלָּתֵךְְְ אֲשֶׁר־אֲהֵבַָתֶךְְְ יְְלָדַתּוּ, אֲשֶׁר־הִיא טוֹבָה לָךְְְ מִשִּׁבְְְעָה בָּנִים.
-
וַתִּקַּח נָָעֳֳמִי אֶת־הַיֶּלֶד, וַתְְּשִׁתֵהוּ, ושמה אותו בְְחֵיקָהּ. למרות שאין לה קשר דם אליו. וַתְְּהִי־לוֹ לְְאֹמֶנֶת. היא טיפלה בילד שכלפיו הרגישה קרבת נפש משני טעמים – הן משום שילד זה נשא את זכר בנה המת ובמובן מסוים את עצם קיומו, הן משום שהיה בנה של רות, שהייתה לה כבת – ואולי יותר מבת – ונעמי ראתה בה את ממשיכתה. ואכן, בסביבתה הקרובה נתפסת נעמי כאם הילד:
-
וַתִּקְְְרֶאנָה לּוֹ הַשְְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר: יֻלַּד־בֵּן לְְנָָעֳֳמִי. וַתִּקְְְרֶאנָה שְְׁמוֹ עוֹבֵד. הוּא היה אֲבִי־יִשַׁי שהיה אֲבִי דָוִד.
-
וְְאֵלֶּה תּוֹלְְדוֹת משפחת פָּרֶץ: פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת־חֶצְְְרוֹן,
-
וְְחֶצְְְרוֹן הוֹלִיד אֶת־רָם, וְְרָם הוֹלִיד אֶת־עַמִּינָדָב,
-
וְְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת־נַחְְְשׁוֹן, שהיה נשיא שבט יהודה בזמן יציאת מצרים, וְְנַחְְְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת־שַׂלְְְמָה,
-
וְְשַׂלְְְמוֹן, הוא שַׂלְמָה, הוֹלִיד אֶת־בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת־עוֹבֵד,
-
וְְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת־יִשָׁי, וְְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת־דָּוִד.
פסוקים
-
ובעז עלה השער וישב שם והנה הגאל עבר אשר דבר־בעז ויאמר סורה שבה־פה פלני אלמני ויסר וישב
-
ויקח עשרה אנשים מזקני העיר ויאמר שבו־פה וישבו
-
ויאמר לגאל חלקת השדה אשר לאחינו לאלימלך מכרה נעמי השבה משדה מואב
-
ואני אמרתי אגלה אזנך לאמר קנה נגד הישבים ונגד זקני עמי אם־תגאל גאל ואם־לא יגאל הגידה לי ואדע [ואדעה] כי אין זולתך לגאול ואנכי אחריך ויאמר אנכי אגאל
-
ויאמר בעז ביום־קנותך השדה מיד נעמי ומאת רות המואביה אשת־המת קניתי [קניתה] להקים שם־המת על־נחלתו
-
ויאמר הגאל לא אוכל לגאול־[לגאל־] לי פן־אשחית את־נחלתי גאל־לך אתה את־גאלתי כי לא־אוכל לגאל
-
וזאת לפנים בישראל על־הגאולה ועל־התמורה לקים כל־דבר שלף איש נעלו ונתן לרעהו וזאת התעודה בישראל
-
ויאמר הגאל לבעז קנה־לך וישלף נעלו
-
ויאמר בעז לזקנים וכל־העם עדים אתם היום כי קניתי את־כל־אשר לאלימלך ואת כל־אשר לכליון ומחלון מיד נעמי
-
וגם את־רות המאביה אשת מחלון קניתי לי לאשה להקים שם־המת על־נחלתו ולא־יכרת שם־המת מעם אחיו ומשער מקומו עדים אתם היום
-
ויאמרו כל־העם אשר־בשער והזקנים עדים יתן יהוה את־האשה הבאה אל־ביתך כרחל וכלאה אשר בנו שתיהם את־בית ישראל ועשה־חיל באפרתה וקרא־שם בבית לחם
-
ויהי ביתך כבית פרץ אשר־ילדה תמר ליהודה מן־הזרע אשר יתן יהוה לך מן־הנערה הזאת
-
ויקח בעז את־רות ותהי־לו לאשה ויבא אליה ויתן יהוה לה הריון ותלד בן
-
ותאמרנה הנשים אל־נעמי ברוך יהוה אשר לא השבית לך גאל היום ויקרא שמו בישראל
-
והיה לך למשיב נפש ולכלכל את־שיבתך כי כלתך אשר־אהבתך ילדתו אשר־היא טובה לך משבעה בנים
-
ותקח נעמי את־הילד ותשתהו בחיקה ותהי־לו לאמנת
-
ותקראנה לו השכנות שם לאמר ילד־בן לנעמי ותקראנה שמו עובד הוא אבי־ישי אבי דוד
-
ואלה תולדות פרץ פרץ הוליד את־חצרון
-
וחצרון הוליד את־רם ורם הוליד את־עמינדב
-
ועמינדב הוליד את־נחשון ונחשון הוליד את־שלמה
-
ושלמון הוליד את־בעז ובעז הוליד את־עובד
-
ועבד הוליד את־ישי וישי הוליד את־דוד
פסוקים מנוקד
-
וּבֹעַז עָלָה הַשַּׁעַר וַיֵּשֶׁב שָׁם וְהִנֵּה הַגֹּאֵל עֹבֵר אֲשֶׁר דִּבֶּר־בֹּעַז וַיֹּאמֶר סוּרָה שְׁבָה־פֹּה פְּלֹנִי אַלְמֹנִי וַיָּסַר וַיֵּשֵׁב׃
-
וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִזִּקְנֵי הָעִיר וַיֹּאמֶר שְׁבוּ־פֹה וַיֵּשֵׁבוּ׃
-
וַיֹּאמֶר לַגֹּאֵל חֶלְקַת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר לְאָחִינוּ לֶאֱלִימֶלֶךְ מָכְרָה נָעֳמִי הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵה מוֹאָב׃
-
וַאֲנִי אָמַרְתִּי אֶגְלֶה אָזְנְךָ לֵאמֹר קְנֵה נֶגֶד הַיֹּשְׁבִים וְנֶגֶד זִקְנֵי עַמִּי אִם־תִּגְאַל גְּאָל וְאִם־לֹא יִגְאַל הַגִּידָה לִּי ואדע [וְאֵדְעָה] כִּי אֵין זוּלָתְךָ לִגְאוֹל וְאָנֹכִי אַחֲרֶיךָ וַיֹּאמֶר אָנֹכִי אֶגְאָל׃
-
וַיֹּאמֶר בֹּעַז בְּיוֹם־קְנוֹתְךָ הַשָּׂדֶה מִיַּד נָעֳמִי וּמֵאֵת רוּת הַמּוֹאֲבִיָּה אֵשֶׁת־הַמֵּת קניתי [קָנִיתָה] לְהָקִים שֵׁם־הַמֵּת עַל־נַחֲלָתוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לֹא אוּכַל לגאול־[לִגְאָל־] לִי פֶּן־אַשְׁחִית אֶת־נַחֲלָתִי גְּאַל־לְךָ אַתָּה אֶת־גְּאֻלָּתִי כִּי לֹא־אוּכַל לִגְאֹל׃
-
וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל עַל־הַגְּאוּלָּה וְעַל־הַתְּמוּרָה לְקַיֵּם כָּל־דָּבָר שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ וְנָתַן לְרֵעֵהוּ וְזֹאת הַתְּעוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל׃
-
וַיֹּאמֶר הַגֹּאֵל לְבֹעַז קְנֵה־לָךְ וַיִּשְׁלֹף נַעֲלוֹ׃
-
וַיֹּאמֶר בֹּעַז לַזְּקֵנִים וְכָל־הָעָם עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם כִּי קָנִיתִי אֶת־כָּל־אֲשֶׁר לֶאֱלִימֶלֶךְ וְאֵת כָּל־אֲשֶׁר לְכִלְיוֹן וּמַחְלוֹן מִיַּד נָעֳמִי׃
-
וְגַם אֶת־רוּת הַמֹּאֲבִיָּה אֵשֶׁת מַחְלוֹן קָנִיתִי לִי לְאִשָּׁה לְהָקִים שֵׁם־הַמֵּת עַל־נַחֲלָתוֹ וְלֹא־יִכָּרֵת שֵׁם־הַמֵּת מֵעִם אֶחָיו וּמִשַּׁעַר מְקוֹמוֹ עֵדִים אַתֶּם הַיּוֹם׃
-
וַיֹּאמְרוּ כָּל־הָעָם אֲשֶׁר־בַּשַּׁעַר וְהַזְּקֵנִים עֵדִים יִתֵּן יְהוָה אֶת־הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל־בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה־חַיִל בְּאֶפְרָתָה וּקְרָא־שֵׁם בְּבֵית לָחֶם׃
-
וִיהִי בֵיתְךָ כְּבֵית פֶּרֶץ אֲשֶׁר־יָלְדָה תָמָר לִיהוּדָה מִן־הַזֶּרַע אֲשֶׁר יִתֵּן יְהוָה לְךָ מִן־הַנַּעֲרָה הַזֹּאת׃
-
וַיִּקַּח בֹּעַז אֶת־רוּת וַתְּהִי־לוֹ לְאִשָּׁה וַיָּבֹא אֵלֶיהָ וַיִּתֵּן יְהוָה לָהּ הֵרָיוֹן וַתֵּלֶד בֵּן׃
-
וַתֹּאמַרְנָה הַנָּשִׁים אֶל־נָעֳמִי בָּרוּךְ יְהוָה אֲשֶׁר לֹא הִשְׁבִּית לָךְ גֹּאֵל הַיּוֹם וְיִקָּרֵא שְׁמוֹ בְּיִשְׂרָאֵל׃
-
וְהָיָה לָךְ לְמֵשִׁיב נֶפֶשׁ וּלְכַלְכֵּל אֶת־שֵׂיבָתֵךְ כִּי כַלָּתֵךְ אֲשֶׁר־אֲהֵבַתֶךְ יְלָדַתּוּ אֲשֶׁר־הִיא טוֹבָה לָךְ מִשִּׁבְעָה בָּנִים׃
-
וַתִּקַּח נָעֳמִי אֶת־הַיֶּלֶד וַתְּשִׁתֵהוּ בְחֵיקָהּ וַתְּהִי־לוֹ לְאֹמֶנֶת׃
-
וַתִּקְרֶאנָה לוֹ הַשְּׁכֵנוֹת שֵׁם לֵאמֹר יֻלַּד־בֵּן לְנָעֳמִי וַתִּקְרֶאנָה שְׁמוֹ עוֹבֵד הוּא אֲבִי־יִשַׁי אֲבִי דָוִד׃
-
וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת־חֶצְרוֹן׃
-
וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת־רָם וְרָם הוֹלִיד אֶת־עַמִּינָדָב׃
-
וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת־נַחְשׁוֹן וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת־שַׂלְמָה׃
-
וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת־בֹּעַז וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת־עוֹבֵד׃
-
וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת־יִשָׁי וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת־דָּוִד׃
מקומות
-
בית לחם (יהודה)
עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים.
מזוהה כיום בתחום בית לחם המודרנית. -
ישראל